Šta poleti kada se udruže dva Vladimira: Laki jurišnik ponovo u vazduhu nakon 25 godina

5. avg 2020

[POSLEDNJA VEST] Vojska Srbije neće remontovati dva helikoptera Mi-24V, biće ponuđeni na prodaju

4. avg 2020

[POSLEDNJA VEST] Balkanska bezbednosna mreža: Jugoimport SDPR potvrdio u svom godišnjem izveštaju – Srbija kupila kineski PVO sistem srednjeg dometa FK-3

2. avg 2020

Dan avijacije na Batajnici: Premijera novih kombinezona za RV i PVO letače

31. jul 2020

[POSLEDNJA VEST] Helikopterska jedinca MUP-a Srbije uzima 5 Gazela iz Republike Srpske

31. jul 2020

[ANALIZA] Koje sve avione Srbija može nabaviti za svoju lovačko-bombardersku avijaciju?

31. jul 2020

[ANALIZA] Rafali za Hrvatsku: realnost ili utopija?

30. jul 2020

Politika: Dva Pegaza su već u Kini, detalji o upotrebi letelice CH-92A

27. jul 2020

[ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (II deo)

27. jul 2020

Vučić o planiranju nabavke novih letelica za RV i PVO: „Kupićemo neke od lovačko-bombarderskih aviona“

26. jul 2020

Miloradović: Srbija dugoročno želi da zameni modernizovane G-4 i Orao opcijom koja je dva puta jeftinija od višenamenskog aviona 4. generacije

25. jul 2020

Novi detalji o incidentu slovenačkog PC-9M ozbiljno oštećenog 2019. godine

24. jul 2020

Mađarskoj isporučena još dva helikoptera H145M

23. jul 2020

[VIDEO] Integralni snimak vebinara – Kako započeti karijeru u svemirskoj industriji

22. jul 2020

Piloti Republike Srpske dobijaju džabe obuku u Rusiji: Simulator za helikopter Ansat sertifikovan po ICAO standardima

22. jul 2020

Premijera šeme bojenja prvog helikoptera: Prvi crnogorski piloti završili obuku za helikopter Bell 505 u Francuskoj

21. jul 2020

Posledica kupovine ruskog raketnog sistema S-400: Američko ratno vazduhoplovstvo kupuje osam aviona F-35A prvobitno namenjenih Turskoj

21. jul 2020

Promene na vojnom aerodromu Batajnica: Nova svetlosna signalizacija

20. jul 2020

[ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (I deo)

20. jul 2020

USAF naručio 8 borbenih aviona F-15EX za skoro 1,2 milijarde dolara

17. jul 2020
DUBAI 2019: Leteći višenamenski, višesenzorski sistem GlobalEye, univerzalno rešenje za osmatranje i izviđanje iz vazduha
Drugi primerak GlobalEye izložen na Dubai Air Show 2019 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

DUBAI 2019: Leteći višenamenski, višesenzorski sistem GlobalEye, univerzalno rešenje za osmatranje i izviđanje iz vazduha

Vojne vazduhoplovne snage Ujedinjenih Arapskih Emirata su, prema dostupnoj tehnici, danas jedno od najsavremenijih i najopremljenijih u svetu. Ono što ih ujedno čini i veoma sposobnim je posedovanje višenamenskih, višesenzorskih i kompleksnih letećih platformi za osmatranje, otkrivanje i praćenje ciljeva u vazduhu na kopnu i moru.

Reč je o sistemu GlobalEye koji se uglavnom pominje kao platforma za rano upozorenje i kontrolu iz vazduha (AEW&C – Airborne Early Warning & Control) ali koji svojom opremljenošću daleko prevazilazi pomenutu namenu. U prošlosti je pominjanje ovakvih letelica obično bilo vezano za leteće radarske sisteme, poput čuvenog AWACS (Airborne Warning and Control System).

Prvi let prvog GlobalEye 14. marta 2018 / Foto: SAAB

To su obično bili sistemi (poput američkog E-3 ‘’Sentry’’) koji su se primarno koristili za kontrolu vazdušnog prostora a paralelno sa njima postojale su i letelice koje su prvenstveno služile za otkrivanje i praćenje ciljeva na kopnu i moru (najpoznatiji primer je američki E-8 JSTARS). Takođe tu je i mnoštvo tipova vazduhoplova koje služe za prikupljanje obaveštajnih podataka putem različitih vrsta senzora kao i mornarički patrolni avioni od kojih su mnogi opremljeni i sistemima za elektronsko izviđanje.

Radi se o vazduhoplovima koji imaju opremu putem koje mogu da pribave informacije putem otkrivanja signala koje emituju različiti senzori (SIGINT – Signals Inteligence), potom različiti elektronski uređaji (ELINT – Electronic Inteligence) sistemi za komunikaciju (COMINT – Communication Inteligence), to mogu biti ujedno višenamenske letelice za prikupljanje informacija, osmatranje, otkrivanje i identifikaciju ciljeva i izviđanje (ISTAR –  intelligence, surveillance, target acquisition, and reconnaissance) ili često spominjanu varijaciju sistema ISTAR, ISR (intelligence, surveillance, reconnaissance).

Prvo javno prikazivanje 23. februara 2018/ Foto: SAAB

Danas se međutim na tržištu sve više nude višesenzorske platforme koje objedinjavaju sve pomenute sisteme, počevši od sistema AWACS do ISTAR. To je pre svega urađeno kako bi se zamenili usko specijalizovani vazduhoplovi i kako bi se korisnicima ponudili višenamenski vazduhoplovi kada je reč o osmatranju iz vazduha.

Jedan od takvih sistema je upravo GlobalEye, projekat švedske firme SAAB koja je odavno prepoznala prednost ovakvih letelica, na tom polju već ima veliko iskustvo a tu je i već ostvarena saradnja sa mnogobrojnim svetski poznatim proizvođačima vazduhoplovne opreme. U slučaju GlobalEye SAAB je iskombinovao njihov novi radar povećanog dometa koji je montiran na poslovni avion Global 6000 ili 6500 velikog doleta koga proizvodi kanadska kompanija Bombardier.

Najvažnija elektronska oprema na avionu / Foto: SAAB

SAAB avion GlobalEye reklamira kao opciju koja obezbeđuje i garantuje teriorijalni integritet i sigurnost u današnjem komplikovanom okruženju gde je, kako smatraju u ovoj kompaniji, osmatranje iz vazduha presudno i od velike važnosti. Ističe se naravno mogućnost otkrivanja, na različitim senzorima slabo vidljivih objekata kako u vazduhu, tako i na kopnu i moru. Osim dobrih performansi otkrivanja i autonomije leta, napominje se i izvanredna udobnost za posadu.

GlobalEye je, zahvaljujući već razvijenim tehnologijama, stvoren za relativno kratko vreme. SAAB je februara 2016. godine objavio da je započeo sa razvojem programa novog sistema AEW&CO odnosno integrisanje nove verzije radara Erieye i poslovnog mlaznog aviona Global 6000. Ceremonija javnog predstavljanja GlobalEye održana je već 23. februara 2018. a samo dan kasnije započeta su zemaljska ispitivanja. Prvi let obavljen je ubrzo, 14. marta 2018., drugi avion poleteo je 3. januara 2019. a treći 29. avgusta takođe ove godine.

Na krajevima krila nalazi se sistem za elektronsko ometanje / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prvi prototip se od septembra 2018. nalazi na ispitivanjima u Granadi, Španija pre svega zbog vremenskih uslova i blizine poligona. Zanimljivo da u testiranjima učestvuju i piloti agencije EASA (European Union Aviation Safety Agency). Početkom 2018. SAAB je objavio da bi godišnja proizvodnja mogla da iznosi tri aviona a da bi isporuke mogle započeti u roku od tri godine od potpisivanja ugovora.

Aerodrinamičke promene na horizontalnom repu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Obimne dorade putničkog aviona Global 6000 koji iz Kanade dolazi kompletan, odvija se u pogonima SAAB-a u Linkopingu. Pre instaliranja svih senzora i druge opreme značajno se ojačava zmaj aviona, pre svega trup, krila, tu su i aerodinamičke promene vertikalnog i horizontalnog repa a na donjoj strani zadnje sekcije trupa postavljaju se aerodinamičke površine odnosno peraja. U avion se postavljaju dodatna oprema za napajanje i hlađenje elektronske opreme a tu je i kompleksni sistem za samozaštitu aviona.

Radar Erieye ER dugačak je 10 metara / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Glavni senzor aviona predstavlja AESA radar za rano upozorenje SAAB Erieye ER koji je montiran sa gornje strane centralnog dela trupa. U specifikacijama se navodi da radar ima masu od jedne tone i dužinu od 10 m, da je domet do 450 km (kada se leti na visini od oko 10000 m) što predstavlja povećanje od čak 70 procenata u odnosu na raniju verziju radara Erieye a proizvođač to objašnjava primenom novih GaN (galijum-nitrid) primopredajnih modula. Osim ciljeva u vazduhu, radar može pratiti i ciljeve na kopnu i moru.

Mornarički osmatrački radara Seasprey 7500E / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Drugi najvažniji senzor jeste mornarički osmatrački radar Leonardo Seasprey 7500E koji je ugrađen u kućište koje se nalazi ispod prednjeg dela centralne sekcije trupa. To je takođe savremeni AESA radar koji osim ciljeva na moru, može oktrivati i ciljeve na kopnu koje može pratiti i upotrebom MTI (moving target indicator) i SAR (syntethic aperture radar) moda. Radar dakle na površini u široj zoni može pratiti ciljeve koji se kreću, danju i noću u svim vremenskim uslovima.

EO/IR sistem Star SAFIRE 380HD / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Od druge elektronske opreme tu su i optoelektronski/infracrveni senzor Star SAFIRE 380HD montiran ispod prednjeg dela trupa, sistem satelitske navigacije čija antena se nalazi iznad kabine, automatski sistem za identifikaciju (AIS), sistem za identifikaciju svoj-tuđ (IFF), sistem ADS-B (Automatic dependent surveillance—broadcast) za određivanje položaja aviona putem satelitske navigacije koji se potom emituje kako bi avion mogao da se prati. Tu je potom i sistem za samozaštitu koji se sastoji od signalizatora laserskog i radarskog ozračenja, sistema za protivelektronska dejstva (montirani na krajeve krila) i bacača mamaca.

Za prenos podataka koriste se data linkovi a za komandovanje i kontrolu se koristi pet upravljačkih stanica koje se nalaze u avionu. Zanimljivo da se avion može koristiti i bez operatera koji rade na njima već se svi podaci dobijeni sa senzora mogu slati zemaljskim stanicama. Prema proizvođaču, moguće je i istovremeno vršiti osmatranje vazduha, kopna i mora a postoje i različite opcije opremanja aviona uz instaliranje željenje dodatne opreme.

Kao još jedna prednost ističe se veličina same platforme odnosno aviona Global 6000 koji u konfiguraciji GlobalEye može ostati u vazduhu više od 11 časova, tu je zatim veliki komfor, komande stanice su postavljene bočno, operatori sistema sede u ergonomskim sedištima, tu je kabina za odmor za 6 ljudi a u kabini je nivo buke veoma nizak. Avion se može koristiti i na manjim aerodromima kao i na aerodromima koji se nalaze na velikim nadmorskim visinama.

Izgled instrument table u kabini aviona / Foto: SAAB

Kako još navode iz SAAB-a glavni senzori aviona imaju sposobnost da otkriju i prate teško uočljive ciljeve u uslovima snažnog klatera i elektronskog ometanja a da se na moru mogu otkriti ciljevi izuzetno malih dimenzija na velikim daljinama dok se ciljevi većih gabarita mogu pratiti i iza horizonta. Gotovo svi senzori na avionu mogu pomoći u identifikaciji ciljeva i raditi u sadejstvu kako bi čitav sistem bio što efikasniji a verovatnoća otkrivanja bila još veća.

UAE su prvi naručilac sistema GlobalEye, novembra 2015. potpisan je ugovor za nabavku dva aviona a čitav paket je vredeo 1,27 milijardi dolara. Opciju za treći avion u iznosu od 238 miliona dolara Emirati su prihvatili februara 2017. godine. Do maja ove godine isporučene su zemaljske stanice sistema dok bi prvi avion trebao da stigne u aprilu 2020. godine a poslednji do kraja 2021. Na ovogodišnjem Dubai Airshow GlobalEye je prvi put javno prikazan i izložen na nekom avio-salonu a UAE su iskoristili tu priliku da objave da su naručili još dva primerka. U međuvremenu SAAB je svoj avion ponudio i drugim državama a spominju se Finska (samo ako nabavi i borbene aviona Gripen E), Južna Koreja i Singapur.

Komentari

A

Impresivna tehnologija zaista.

Odgovori
M

Da, impresivno. Hteo bih da ukazem na GaN T/R tehnologiju apliciranu na radaru kojom se postizu znatno vece snage po modulu u odnosu na GaAs. Kod ovakve makine navesti da poseduje ADS-B (valjda prijemnik?) mi je malo trivijalno u odnosu na ostale senzore. Mislim to je spravica velicine kutije cigareta. Ja sam indirektno ucestvovao u jednom projektu gde su koristili jeftini softverski radio prijemnik za prijem ADS-B signala u blizini aerodruma pa algoritmom izracunavali nivo opterecenja bukom na povrsini…

A

Long form, sve se navodi. Jedino da je ovo sales letter, a ne clanak, bi ja licno prvo naveo sve osobine/features i onda na kraju benifit „obavljajte sve kompleksne zadatke izvidjanja jednom jedinom platformom“.

Kul projekat, svaka cast. Ko se makar ocesao o ovu struku zna koliko su i najjednostavnije stvari kompleksne, cim se malo odmakne od dvostepene mreze i sl.

N

Sta napisati u komentaru – odlicna prezentacija vrhunskog proizvoda, jedne od vodecih inovativnih kompanija SAAB, zaista steta sto ova kompanija uz izraelske RAFAEL i IAI nije strateski partner Srbije, uz naravno evropske gigante AIRBUS i MBDA.

Odgovori
M

Dobro bi dosla dva takva avionceka onako jedan u St drugi u Zg!

Odgovori
B

Yok.
Oba u Puli

д

Mr.D само вам то недостаје

A

Sa ogromnom obalom, mozda bi trebao zaista MPA. E sad, obzirom da je HRZ, bez uvrede, nula u LA, ovaj „glavni“ aspekt globaleye aew&c vam je bespotreban.
Penzionisu Ameri P3, neka donacija, modernizacija i eto relativno jeftinog resenja.
Asistiraju takvi avioni i kompleksnije S&R operacije

K

Hrvatska da plati 1,27 cigli za dva izvidjacka aviona? Odakle? Ogromna obala? Koja? Jel vi citate sta pisete? Ovaj SAAB je super impresivna roba za super impresivne musterije. Siromasi ovde nemaju sta da traze.

M

Ili ona nasa dva Antonova… Mozda njih nekako iskoristiti!

P

da, sigurno.
mozda bude manje otkrivenog sverca drzavnim helikopterima.
salu na stranu, mnogo skupo…

M

Pavle svakako ce pomoći da se šverceri oružja manje đipaju helikopterima, manje ce se prodavati mine koje se koriste protiv saveznika i mozda bude uhvacen jos koji dvostruki špijun😜

P

Mr.D

M’daa.
Cijenim vasu spremnost da ustupite u sitne plemenite svrhe preskupu letelicu, koju nemate. Kako velikodusno…

N

Можда само додати да је СAAБ интегратор који свакако производи дио опреме, чисто сумњам да раде ишта из сегмента електронских компоненти и опреме првог нивоа интеграције, то је највјероватније из САД и ВБ, можда је понешто и из ЦГ :)

Odgovori
Ž

У тексту су наведени типови сензора, оптоелектронски уређај је амерички, морнарички осматрачки радар италијански. Авион наравно канадски. Али радар ипак шведски.

N

@Živojin Banković
Мислио сам на саму технологију GaN модула. Нисам сигуран, мало сам и истраживао, да ли су Шведи овладали производњом самих модула.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend