BEG airport status
[PILOT SA ISTOKA] Boingova 737 familija: Od revolucije do prokletstva (1. deo) YU-AND je prvi 737-300 koji je isporučen evropskom kupcu i to Jugoslovenskom Aerotranportu u julu 1985. godine. U avgustu iste godine je isporučen i drugi primerak YU-ANF / Foto: Dušan Atlagić, Er Srbija

[PILOT SA ISTOKA] Boingova 737 familija: Od revolucije do prokletstva (1. deo)

Tog 9. aprila 1967. godine mislim da je malo ko mogao da zamisli kakav će uspeh imati projekat nazvan Boing 737. Prvi kupac kome je ovaj model isporučen krajem iste 1967. godine bila je Nemačka Lufthanza.  Sa preko 53 godine u upotrebi, Boing 737 je svakako jedan od najdugovečnijih u istoriji vazduhoplovstva.

Ali i najkontroverzniji.

Zajednički imenitelj prvom modelu serije 100 i poslednjem nazvanom MAX je da su nastali u žurbi. Koliko god neverovatno zvučalo i tih šezdesetih godina prethodnog veka Boing je kasnio sa modelom koji bi bio u klasi ili bolji od Fokera 28, Mekdonel Daglasa DC-9, BAC 1-11,  koji su već uveliko bili u procesu sertifikacije odnosno već u upotrebi. Ponovo se neko u Boingu dobro dosetio i uradio „kopi pejst“ sa postojećeg modela – 727 koji je pak imao neke zajedničke komponente sa još starijim 707 modelom. Najznačajniji deo bila je trupna sekcija koja je skraćena ali je i zadržala karakteristični raspored od 6 sedišta u redu. Nažalost, par decenija kasnije ista želja da stigne konkurente „kopi pejst“ tehnikom koštaće isti taj Boing. Kako finansijski tako i po pitanju imidža.

Hiljaditi Boeing 737 isporučen je davnog 22. decembra 1983. godine Delta erlajnsu, u pitanju je bio model 737-200. Prvi primerak serije 200 isporučen je Junajtedu, a poslednji u kombi verziji 200C, Ksiamen erlajnsu, avgusta 1988. godine. Jedan od 20 poslednje proizvedenih primeraka je bio i Aviogeneksov YU-ANP / Foto: Wikimedia

Iako je nastao mnogo pre Erbasa, svakako je bio dobar uzor za nastanak A320 familije. Neko, a tu pre svega  mislim na inženjere Erbasa, je uradio zaista dobar posao učeći na iskustvima Boinga. Stvorili su sjajan proizvod, za to vreme i pomalo futuristički, praveći  korak napred sa „fly-by-wire“ komandama. Za Boing je to svakako bilo dobro, da ima novu i svežu konkurenciju obzirom da je Mekdonel Daglas polako nestajao. Bilo je dobro da shvate u kom pravcu treba da razmišljaju i da razvijaju postojeći model. Ipak to nisu i uradili.

Dve hiljaditi Boing 737 isporučen je 25. februara 1991. godine nemačkoj Lufthanzi, model 737-500. Prvi avion serije 300 isporučen je američkom Sautvestu, serije 400 Piedmont erlajnsu a serije 500 takođe Sautvestu. JAT je svojevremeno bio prvi evropski kupac serije 300. Još jedna zanimljivost je da je JAT poručio svoje modele 300 u ređoj, takozvanoj Non-EFIS, verziji kako bi olakšao prelaz pilotima sa ostalih modela / Foto: Dušan Atlagić, Er Srbija

737 je evoluirao u početnim godinama prilično brzo, nakon svega 30 proizvedenih primeraka uvedena je serija 200 koja je imala nešto više od 1,8 metara produžen trup. Maksimalan kapacitet putnika je porastao na 130 a motori su evoluirali u okviru iste porodice od inicijalnog JTD8-7 sa 14000 lbs potiska do JTD8-17R sa 17.400 lbs potiska i unapređenjima po pitanju buke. Mnogi sistemi su pretrpeli razne promene i unapređenja (aerodinamika krila, reversni potisak, flapsovi i slatovi). Vrhunac serije 200 je bio „Advanced“ model koji je imao prvi let 15.04.1971.

Serija 200 je bila prilično svestrana što i ne čudi jer se od 1971. do 1979. jako slabo prodavala i sam program je jedva održan kupovinama američke vlade kao T43/CT43 i pojedinih aviokompanija iz Afrike. Slaba prodaja je bila posledica kasnog izlaska na tržište i jake konkurencije. Serija 200 se proizvodila kao putnička varijanta, kao 200C – kombi varijanta, putničko-teretna i 200QC varijanta koja se brzo mogla izmeniti iz putničke u teretnu ulogu i obratno. Postojala je i „executive“ varijanta, nešto kao prethodnica 737BBJ seriji. Ono što je posebno zanimljivo je, što se ovaj model isporučivao i sa “unpaved strip“ opcijom odnosno paketom za nepripremljene površine te je mogao sletati na travnate i makadamske poletno sletne staze. I dan danas određeni broj ovih aviona leti na severu Kanade i na Aljasci. Ukupno 1144 primerka je isporučeno (100 i 200 serije).

Tri hiljaditi Boeing 737 isporučen je Aljaska erlajnsu 27.02.1998. U pitanju je bio model 737-400. Avioni ove serije koji se nazivaju popularno klasici (classic) su se proizvodili sve do 25. februara 2000. godine kada je poslednji primerak serije 400 isporučen CSA Czech Airlines / Foto: Wikimedia

Renesansa Boinga 737 počinje sa modelima iz serije -300/400/500.

Kao i prethodni model dobili su mnoštvo novina od svoje braće (program 757/767) ali jedna od najbitnijih bili su moderni turbofenski motori iz serije CFM56 (-3, 18500 do 23500lbs potiska). Zanimljivost koja je vezana za motore je što su zbog prečnika morali da budu modifikovani te se izgubio klasičan okrugao oblik uvodnika vazduha. Zbog malog odstojanja od tla bilo je potrebno motore pomeriti napred i izdignuti a dodatne sisteme u sklopu motora rasporediti levo i desno sa donjim zaravnjenim delom motora. Time se dobio karakteristični oblik motora serije 737 koji više nisu bili potpuno okrugli. Sa njima je 737 bio tiši i ekonomičniji (~20% manja potrošnja). Uz nove motore došlo je i još jedno produženje trupa, sa maksimalnim kapacitetom od 149 putnika.

Oko 67% delova je bilo zajedničko sa prethodnom serijom ali je mnogo toga izmenjeno i poboljšano. Krila su poprilično redizajnirana da poboljšaju karakteristike aviona pri malim brzinama i tokom krstarenja. Prvi put je uveden sistem menadžmenta leta (FMS) čiji je sastavni deo kompjuter (FMC), dvostruki laserski žiro-inercijalni sistemi a novost su bili i EFIS CRT displeji. YU-AND je prvi 737-300 koji je isporučen evropskom kupcu i to Jugoslovenskom Aerotranportu u julu 1985. godine. U avgustu iste godine je isporučen i drugi primerak YU-ANF.

Četiri hiljaditi Boing 737 isporučen je Er Alžiru 19.06.2006. U pitanju je bio model iz serije „New Generation“ 737-800. Tokom prvih pet godina od uvođenja u upotrebu, svetska flota NG (New Generation) 737 akumulirala je 10 miliona sati naleta –  kao kada bi jedan avion leteo 1.141 godina bez prekida. 737 NG je prvi i jedini avion koji je uspeo da postigne ovako nešto za tako kratko vreme. Pet hiljaditi  Boeing 737 isporučen je Američkom Southwestu 13.02.2006, model je bio 737-700. U proseku u jednom 737-600/-700/-800/-900ER (Extended Range) modelu ima 67 kilometara kablova, skoro 6,4km manje nego na klasiku. Prosečan broj delova od kojih je sastavljen je oko 600.000. / Foto: Vikimedia

Skoro u isto vreme kada je startovala Klasik serija krenuo je i razvoj a potom i prve narudžbine za Erbas 320 seriju. Boing je svakako imao dosta vremena da se upozna sa konkurentskim proizvodom i da spremi dostojan odgovor. Već početkom devedesetih je bilo jasno da će Boingu trebati mnogo bolji proizvod od Klasika da parira Erbasu. Boing je tada bio u prednosti, imao je imidž kompanije kojoj se veruje, podršku za svoje proizvode gotovo u svakoj zemlji na svetu, dosta novca na računima i stabilan rast.

Boing je nastavio sa produžavanjem trupa i tako je nastala serija -400 čiji je prvi let bio 19.02.1988. Trup je bio produžen za 2,8m, dodata su još dva krilna izlaza za slučaj nužde a maksimalni broj putnika je porastao na 174. Zbog produženja trupa ovaj model je imao najveći rizik udara repnim delom u pistu prilikom poletanja i sletanja te mu je, u repnom delu dodat absorber udarca, takozvani „tailskid“. Nešto kasnije, 1989. godine Boeing je izbacio i kraću verziju serije 500 koja je bila dugačka kao serija 200. Za modele iz ove serije bili su dostupni za naknadnu ugradnju i wingleti (SP verzije).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    ma

    If it’s Boeing I am not going.

    Odgovori
    Te

    NG skracenjica je Next Generation a ne New Generation.
    Imao sam srece da sam leteo YU AND tacno na jubilej 30 godina u floti JAT a .

    Odgovori
    Mi

    Boing 737 je usao u legendu to mogu naj bolje da kazu piloti JAT a koji su na njemu zaradili svoju zasluzenu penziju Nazalost ono sto se desilo MAKSU nesteca po Bojing sto se to desilo u kratkom periodu i izazvalo po boing nesagledive posledice Slicne probleme je imao i Arbas ali u duzem periodu pa su ih u hodu otklanjali To je moje neko vidjenje sto ne tvrdim da sam u pravu Ali Bjing je Boing

    Odgovori
    Cr

    Boeing je nekada bio Boeing, a onda je postao još jedna korporacija čija je jedina svrha da pumpa vrednost svojih deonica nauštrb svega ostalog. Malo po malo, došlo se do elementarne bezbednosti letelica i sad su tu gde su, a i mi kao putnici sa njima.

    Ja naprosto obožavam tu kompaniju i njene proizvode (ili je barem nekada tako bilo) ali na žalost moram da konstatujem da je ovo što im se dešava zapravo slika u malom onoga što se dešava čitavoj Americi.

    Bilo bi lepo kada bi mogli da se vrate na svoje stare standarde jer te standarde još najmanje 50 godina niko neće dostići, čak ni novi globalni igrači ukoliko se pojave. Pre korone to je izgledalo kao sanak pusti, sad možda i ima neke nade.

    Sr

    Molim redakciju da takodje postavi sliku B-737-300 u bojama JAT-a, po meni jednog od najlepše obojenih 300-tica!!
    Hvala!

    Odgovori
    Mi

    U srebrno plavoj boji!

    ZZ

    Sjever Kanade je jedan od vecih svjetskih proizvodjaca dijamanata i zlata tako da imate dva nacina da prebacite opremu. Prvi nacin da dobacite opremu je zimi kada sve zamrzne, a drugi avionom.
    Nolinor je jedna od specijalozovanih firmi koja upravo leti ka rudnicima koji uglavnom imaju gravel piste i 737-200 Combi sa gravel kit-om. Pored toga imate Canadian North (First Air) i Air North koji takodje lete 737-200 kombi sa gravel kit-om na aerodrome koji su u slicnim uslovima.

    Odgovori
    LS

    То што се десило са MAXом, нажалост није само пад Боинга, него осликава комплетну ситуацију комерцијалног ваздухопловства пре корона reset-a. Невероватно је до којих нивоа је комерцијално ваздухопловство пало у трци за профитом. За оне који нису имали шансе да читају финални извештај довољно је рећи да је за пропуст на 737 Макс знала FAA али и EASA која је приликом преузимања сертификата дала препоруку FAA да се на авион угради још један AOA. Укратко, корона ће дати прилику комерцијалном ваздухопловству да поче од базних поставки, овај пут надам се исправном пистом.

    Odgovori
    Sr

    737 je kao Bora Corba, usao u legendu….i onda izasao iz nje.

    Odgovori
    BB

    Ali je Bora slomio i 747…😂

    Ke

    737-400, najlepsi 73 za letenje.

    Odgovori
    Sr

    Drago mi je sto svi ucesnici ovog foruma ovako misle o Boingu 737 to je avioncina i ostace

    Odgovori
    Al

    Jatov 300 Non EFIS…opisuje mentalitet u dve reci…strah od novog, strah od mladjeg

    Odgovori
    Ke

    To je šest reči. Dve reči su: “radnički savet”.

    Sa

    Mislis u 8 reci:
    „I to se do dana danasnjeg nije promenilo!“

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    "Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

    27. Nov 2024.Pogledaj