[PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Ministarstvo odbrane i dalje analizira kiparske jurišne helikoptere Mi-35P, ovaj tip helikoptera će sigurno dodatno biti nabavljen do nivoa eskadrile

15. okt 2021

[PARTNER 2021] EKSKLUZIVNO: Srbija nabavlja još Erbasovih H145M helikoptera, svi se dižu na HForce 3 nivo, potvrđena nabavka transportnih aviona, ulazi se u viši nivo industrijske saradnje

15. okt 2021

U Srbiji u toku srpsko-ruska PVO vežbe “Slovenski štit 2021“

13. okt 2021

Počela zajednička srpsko-ruska letno-taktička vežba BARS-2021: Prvo učestvovanje za helikoptere Mi-35M

12. okt 2021

[PARTNER 2021] Rosoboroneksport: Evo nas konačno u Beogradu. Hajde da kupite i nešto novo?

12. okt 2021

[PARTNER 2021] Leonardo: Došli smo prvi put da ponudimo Spartan; Stefanović: Uzimamo C-295

12. okt 2021

Makedonija u plamenu: kako su Srbija, Rumunija i Crna Gora pomogle u spasavanju male balkanske države

11. okt 2021

Sajam naoružanja ASDA 2021: Francuzi tajnoviti o Rafaleu, Amerikanci pripremili Black Hawk

8. okt 2021

Erbas: Na Partneru 2021 promovisaćemo H145M, Karakal, C295 i putnički A220

8. okt 2021

[EKSKLUZIVNO] Federacija Bosne i Hercegovine kupuje 2 protivpožarna aviona AT-802A Fire Boss i dva Belova helikoptera

7. okt 2021

[NAJAVA] Sajam naoružanja i vojne opreme Partner 2021 počinje u ponedeljak

6. okt 2021

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo dobija Helikoptersku jedinicu

4. okt 2021

Češka nabavila izraelske raketne sisteme PVO Spyder

1. okt 2021

RV i PVO nastavlja sa remontom tehnike u “Orlu“ i “Kosmosu“ iz Republike Srpske

30. sep 2021

Indija postaje najveći korisnik Erbasovog vojnog transportera: Potpisan ugovor za nabavku 56 aviona C295

29. sep 2021

Viking – izvozna verzija PVO sistema Buk-M3

24. sep 2021

Ekapija: Na vojnom aerodromu u Batajnici gradiće se hangari za smeštaj aviona MiG-29

22. sep 2021

Aleksandar Radić za Air Forces Monthly o RV i PVO Vojske Srbije: Najzanimljiviji detalji o trenutnom stanju, mogućim nabavkama i modernizaciji

20. sep 2021

CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

17. sep 2021

[ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

16. sep 2021
Šta poleti kada se udruže dva Vladimira: Laki jurišnik ponovo u vazduhu nakon 25 godina
Nema brige o vazduhoplovnoj zaostavštini bez privatne inicijative. Prvo odlepljivanje lakog jurišnika nakon dosta muka, znoja i para / Foto: Vladimir Trifunović

Šta poleti kada se udruže dva Vladimira: Laki jurišnik ponovo u vazduhu nakon 25 godina

Budući da od ovogodišnjeg Svetog Ilije, slave srpskih vazduhoplovaca, nismo dobili gotovo ništa osim zlostavljanja putem Fejsbuka u formi gomile emitovanja čestitaka u prazno, da nismo dobili čak ni pošteni jedvamiting, slovo je spalo na dva Vladimira.

Posle dvogodišnje restauracije na sportskom aerodromu Lisičji Jarak svoj (drugi) prvi let prošle nedelje imao laki jurišnik Soko J-20 Kraguj.

Vladimir Bojović, prvi čovek kompanije Shuttle Air i vođa projekta restauracije Vladimir Trifunović (direktor najvećeg srpskog hendlera kompanije Sky Partner) udružili su snage i vratili u život letelicu rođenu 1977. godine.

Avionom je na njegovom drugom prvom letu pilotirao Vladimir Bojović / Foto: Vladimir Trifunović

– Avion nije bio u letenom stanju 25 godina. Sve od kupovine od vojske do nedelje bio je prizemljen. – priča Trifunović za Tango Six.

– Okupili smo tim inženjera i tehničara koji su svoj radni vek proveli na ovim poslovima u JNA i jedinicama Vojske Jugoslavije. Njihovo poznavanje ovakve vrste tehnike bilo je ključno za uspešnu realizaciju projekta. Takođe, realizacije ovog projekta ne bi bilo bez velikog razumevanja Direktorata civilnog vazduhoplovstva kome zahvaljujemo na poverenju prema timu koji je bio angažovan.

Restauracija je trajala od marta 2018. godine, kada se rodila ideja vraćanja lakog jurišnika u letno stanje. Najkompleksniji deo svakako je bio lociranje gumeno zaptivnih materijala, budući da se već duže vreme isti ne proizvode i da je veći deo bio rađen po specifikacijama JNA. – objašnjava Trifunović za naš portal kako je tekao „035 project“.

Restauracija kao restauracija. Uglavnom ružan, dosadan i dugotrajan proces / Foto: Vladimir Trifunović
Mali nišan, mali prostor za noge, bogami i ramena / Foto: Vladimir Trifunović
Još jedna letelica koja ponosno nosi nekadašnju trobojku i petokraku / Foto: Vladimir Trifunović

Ideja dva Vladimira je da se letelica održava u letnom stanju i da učestvuje na domaćim i inostranim aero-mitinzima kako bi se, kako kažu, mlađim generacijama i inostranoj publici približila vazduhoplovna istorija ovih prostora.

Kraguj će nositi registarsku oznaku YU-JRV u spomen pilota i tehničara RV i PVO JNA.

Za kraj Trifunović za Tango Six kaže da postoji plan za sledeći projekat. Ukoliko, naglašava, bude bilo volje a najbitnije mogućnosti, postoji ideja da se još jedan jurišnik vrati u letno stanje – Jastreb, koji već duže vreme nigde nije u letnom stanju.

Pogledajte video drugog prvog leta Kraguja:

 

Komentari

Čestitam!

Odgovori
n

Bravo momci.

N

Svaka cast na trudu.Proslo je dosta godina od kako sam zadnji put gledao Kraguja na aeromitingu u Ladjevcima.Inace ne bih se slozio sa konstatacijom da je proces restauracije nuzno ruzan i dosadan.Kako za koga.Ja radim stare aute i moram reci da uzivam i tokom rada i kasnije.Dobro uvek ima momenata kad nesto ne ide.Slicno je i sa izradom makete.Jastreb bi takodje bio atrakcija,nadam se jednosed iako znam da je dvosed mnogo isplativiji,sto je uostalom i razlog zasto se najcesce koristio G 2 za obnove

Odgovori
A

BRAVO

Odgovori
П

Свака част!

П.с.
„Još jedna letelica koja ponosno nosi nekadašnju trobojku i petokraku“ – чему овакав коментар?

G

Svaka čast i sve čestitke Vladimirima i celom timu koji je radio na restauraciji! U ova ružna vremena kada se istorija uništava na svakom koraku, ovakve vesti su neverovatne i pravo osveženje.

Plavo nebo i da ga još dugo gledamo u letu!

Odgovori
T

Iskrene čestitke, entuzijastima i da dugo paraju nebo sa oživljenim vazduhoplovom. Nadam se da će uspjeti i u budućim projektima. Mješaju mi se zadovoljstvo i tuga. Lijepo je da se aktivnim eksponatima rangiramo sa razvijenijim društvima a tužno kako je sve što smo imali urušeno od nas samih. Pozdrav Vladimirima, Tango six-u, kolegama saborcima iz RViPVO kao i nekadašnjim ,,neprijateljima,, kao i pratiocima sajta, od nekadašnjeg protivavionca iz Bosanske Gradiške.

Odgovori
M

Sve pohvale na restauraciji ovog super aviona koji je i devedesetih odigrao veliku ulogu u ratnim sukobima. Volio bi ako neko ima informacija za korištenje ovog aviona za vreme rata u Bratuncu R. Srpska. Postojao je mali travnati aerodrom ako ima neko više informacija neka piše!?

Odgovori
B

Tačno, bez privatne inicijative nema ništa, sve počiva na pojedincu (ili nekoiko njih) institucije same po sebi ne vrijede ništa ako nema u njima kreativnih i upornih pojedinaca. Tako sam i ja juče išao da podnesem privatnu inicijativu preko nižerangiranog zaposlenog do donosioca odluka, iskulirao me kao budalu… Bio sam spreman za to i nije me demotivisalo pa sam pokušao preko još jednog sličnog (ista priča) ali kasnije došao do ideje preko nekog jačeg i to je prošlo (dostava inicijative).

Inače niže rangirani službenici su najopasniji, pred gazdama (više rangiranima u državnoj službi) stoje kao pudlice a onda bi prema nekom ko dolazi iz spoljnjeg svijeta da budu šarplaninac (tako da čini dvije štete, prijedlozi ne dolaze na pravu adresu a pravi lošu sliku inistitucija) ali mnogi individualci (i ja takođe) nisu iz tog čopora pasa već vukovi samotnjaci…

Odgovori
M

Lajkoming je perfektan …sa svojih 400ks..imao sam zavidan broj radnih sati na utvi 66 isti su motori…siguran motor sa magnetima i 6.klipova.
Odlican sistem promene koraka trokrake elise…sve veoma dostupno za rad..cestitke timu na zavrsetku….

I

Svaka čast!
Zanimljivo je i što je ostavljena baš originalna boja, zanimljiv je ovako mat od starosti, a leti.
Civilna oznaka aviona je super, a ne što se dozvoljava YU-SEX i YU-PRC-

Odgovori
П

Овај авион заиста заслужио реставрацију и свака част за лепо ураџени посао. Свуда у свету брижљиво реставрирају старе авионе једрилице . Особито што овај авион је био заслужан за стварање РВ у екс ЈУ . Многи пилоти поготово у ШРО су направили први самостални лет после обуке на Утви-66 . А драг ми је јер сам га видео у лету на Аеро митингу у Мостару . Учествоао и у снимању филма Партизанска ескадрила .

Odgovori
D

Čestitke i veliki pozdrav od mene za težak i mukotrpan posao i još više za trobojku i petokraku.

A

Svaka cast za posao.
Kada pogledamo COIN i poslednje trendove, ispade da je ovaj avion bio debelo “ispred svog vremena” barem idejno.

Odgovori
A

I da, zanima me da li su morali korisiti 3D stampanje za izradu nekih delova obzirom da se ne proizvode ili je sve NOS?

M

Bravo

Odgovori
S

Napisati ispod fotografije da je restauracija ruzan,dosadan posao je ruzno,dugotrajan da ali ruzan nikako.To je zanimljiv i edukativan proces,ali izgleda da u ovoj zemlji nema sluha,ideja i entuzijazma za ovalav projekat,sem malo izuzetaka.Pogledajte muzej nasta lici,otpad.
Pozdrav i sve najbolje za ovu ekipu!

Odgovori
r

Bravo! Drzim fige i nadam se da ce iznaci sredstva i za Jastreba. To bi bilo bas fantasticno, jer nema ni jedan primjerak Jastreba u letnom stanju!

Odgovori
M

Treba im pokloniti i ona dva mi 24 sto trunu pada nacine jedan za muzej valjalo bi

Odgovori
Т

Браво, надам се у скориje време и лету наследника Кобца

Odgovori
A

Tako se čuva kolektivna svest i čuva se svoja istorija. Znaju ljudi šta rade. Pozdrav.

Odgovori
S

A pojavio se i u filmu :)
https://youtu.be/44BNfv_zlJE?t=23

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend