BEG airport status
Ruski borbeni avioni Su-35S i Su-57 dobijaju nove rakete vazduh-vazduh Višenamenski borbeni avion Su-35S lansira raketu vazduh-vazduh velikog dometa R-37M / Isečak iz video materijala Ministarstva odbrane Ruske Federacije

Ruski borbeni avioni Su-35S i Su-57 dobijaju nove rakete vazduh-vazduh

Ruski 929. državni letno-ispitni centar Ministarstva odbrane koji nosi ime V. P. Čkalova obeležio je 21. septembra 100 godina svog postojanja. Povodom ovog jubileja Ministarstvo odbrane Rusije objavilo je video materijal na kome se, između ostalog, mogu videti interesantni kadrovi novih ruskih borbenih aviona, pre svega višenamenskih Su-35S i Su-57.

Posebno je zanimljivo što je prvi put prikazano lansiranje rakete vazduh-vazduh R-37M (Izdelije 610M NATO oznaka AA-13 ‘’Axehead’’, izvozna oznaka RVV-BD – Izdelije 620) velikog dometa sa aviona Su-35S a prvi put je javnost mogla da na avionu Su-57 primeti sasvim nove rakete vazduh-vazduh koje nose oznaku Izdelije-180 odnosno K-77M ali moguće i do sada tajanstvenu raketu Izdelije-180-BD (K-77ME) sa nabojno-mlaznim odnosno ramdžet motorom.

Rakete R-37M na lovcu-presretaču MiG-31BM / / Isečak iz video materijala Ministarstva odbrane Ruske Federacije

Raketa R-37M se najverovatnije već nalazi u lovačkim pukovima Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije (VKS) naoružanim modernizovanim lovcima-presretačima MiG-31BM o čemu je Tango Six već pisao.

MiG-31BM može poneti do 6 R-37M na nosačima AKU-410-1. Od ranije je poznato da je ova raketa namenjena i za naoružavanje višenamenskog borbenog aviona Su-35S kao i ruskog lovca 5. generacije Su-57 a moguće je da će biti deo arsenala i MiG-a 35 (verovatno do dve rakete).

Na objavljenom video materijalu se vidi serijski Su-35S evidencijkog broja ‘’52 crveni’’ čiji pilot sa nosača AKU-620 na desnom krilu odbacuje raketu R-37M kojoj se zatim aktivira motor. Zvanično Su-35S može poneti do 4 R-37M, po jedna ispod oba krila i dve na podtrupnim podvesnim tačkama. Prvi put Su-35S je prikazan sa nosačem AKU-620 i modelom rakete R-37M na statičkoj izložbi avio-salona MAKS-2019.

Raketa R-37M je dalji razvoj projekta K-37 (Izdelije 610) bazirane na starijoj raketi R-33 a razvoj R-37M je i pored uspešnog ispitivanja, zajedno sa avionom koji je trebao da je nosi MiG-31M, obustavljen 1994. godine. Projekat je obnovljen početkom 2000-tih a prvo lansiranje R-37M sa MiG-a 31BM izvršeno je 2011. godine da bi formalno raketa bila uvedena u naoružanje 2014. Smatra se da je maksimalni domet rakete 280 km (za izvoznu RVV-BD se navodi 200 km), maksimalna visina na kojoj može da leti cilj je 25 km a maksimalno opterećenje cilja +8G (poređenja radi kod R-33 je to bilo samo +4G).

Što se tiče navođenja, ono je kombinovano, tu je inercijalni navigacijski sistem koji na središnjem delu putanje dobija radio korekcije od aviona nosača a u završnoj fazi raketa ima aktivno radarsko samonavođenje. Profil trajektorije leta je parabola koja je kontrolisana glavom za samonavođenje MFBU-610Š (9B-1103M-350) “Šajba“ dok aktivni radarski tragač radi u X i Ku opsegu i može da zahvati cilj radarske površine 5 m2 na daljini od 40 km. Raketa ima dužinu od 4,06 m, prečnik 380 mm, razmah krila 720 mm, masu prilikom lansiranja 510 kg a masa bojeve glave iznosi 60 kg.

Su-57 sa raketama Izdelije 180 / Isečak iz video materijala Ministarstva odbrane Ruske Federacije

Zbog potrebe smeštanja u spremnik unutar trupa aviona Su-57, razvijena je posebna verzija rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa R-77 (NATO oznaka AA-12 ‘’Adder). Reč je o K-77M (Izdelije 180, R-77M) koja se od običnih raketa R-77 (Izdelije 170, izvozna verzija nosi oznaku RVV-AE Izdelije 190) i R-77-1 (Izdelije 170-1, izvozna oznaka RVV-SD) spolja razlikuje po tome što su zadnji rešetkasti stabilizatori zamenjeni klasičnim ravnim aerodinamičkim površinama manjih dimenzija kako bi je avion mogao nositi na unutrašnjim nosačima odnosno spremnicima koji se nalaze između gondola motora.

Raketa Izdelije 180 ima novu glavu za samonavođenje 9B-1348M koja ima mogućnost da ‘’zaključa’’ cilj na daljini od 25 km, tu je potom novi dvoimpulsni motor koji omogućava prilagođavanje pauze između impulsa i veću rezervu goriva. Primenjen je i novi radio data link sa mnogo kraćim vremenom između korekcija navođenja, zatim precizniji inercijalni sistem kao i jače baterije koje omogućuju da napajanje traje 150 sekundi. Ima nešto veću dužinu od obične R-77, smatra se da je domet dva puta veći od rakete RVV-AE što bi iznosilo oko 160 km i da je raketa pandan američkoj AIM-120C-7.

Usisnik vazduha ili optička varka? / Isečak iz video materijala Ministarstva odbrane Ruske Federacije

Osim Izdelije 180 na istom avion moguće je da bila podvešena još jedna verzija rakete R-77 i to ispod desnog krila. Ako se malo bolje pogleda (uveliča) na toj drugoj raketi tj. na njenom središnjem delu tela kao da se vidi usisnik vazduha karakterističan za rakete koje imaju nabojno-mlazni motor. Postoji sumnja da se radi o raketi Izdelije 180-PD (K-77ME) koja bi trebala da znatno veću brzinu od raketa R-77-1 i R-77M kao i da ima veću tzv. No Escape zonu. Prema svemu tome nova ruska raketa bi trebala da bude u klasi evropske rakete vazduh-vazduh Meteor.

Opcije / Foto: isečak iz video materijala Ministarstva odbrane Ruske Federacije

U jednom od kadrova video materijala ruskog Ministarstva odbrane vidi se i šema razmeštaja naoružanja borbenog aviona Su-57. Osim već pomenutih raketa Izedlije 170-1 (R-77-1) i Izdelije 180 (K-77M, R-77M) navode se i rakete vazduh-vazduh Izdelije 750 i Izdelije 760. U pitanju su rakete malog dometa R-74M (K-74M, izvozna oznaka RVV-MD) i R-74M2 (K-74M2) koje su nastale daljim razvojem dobro poznate infracrveno samonavođene rakete R-73.

U odnosu na R-73 nova glava za samonavođenje rakete R-74M sa oznakom Impuls-90 (IS-90) je osetljivija, ima dva infracrvena opsega, veći ugao zahvata, digitalnu obradu podataka, veći prečnik i dužinu a domet R-74M je povećan na 40 km dok je domet glave za samonavođenje povećan sa 10-12 (na R-73) na do 20 km. Državna ispitivanja ove rakete završena su oktobra 2012. godine a postoje dve podvarijente, R-74MK sa radarskim blizinskim upaljačem i R-74ML sa laserkim blizinskim upaljačem. Iako se za tu raketu navodi da je već u naoružanju ruskih VKS problem predstavlja to što se glava za samonavođenje proizvodi u Ukrajini.

Raketa Izdelije 760 (K-74M2, R-74M2) je specijalno razvijena za Su-57 tako da se ona može smestiti u posebno unutrašnje kućište koje se nalazi blizu korena krila (R-73 i R-74 mogu samo na spoljašnje nosače). Prema dostupnim podacima ova raketa ima smanjeni prečnik, novu glavu za samonavođenje Karfagen-760, novi motor sa povećanim specifičnim impulsom i dužim vremenom sagorevanja. Pošto ima kombinovano vođenje koje je u početku inercijalno a potom se primenjuje radiokorekcija sa data linkom, raketa može biti lansirana u tzv. LOAL modu (Lock-on After Launch), dakle zaključavanje cilja se postiže nakon lansiranja.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

G

Ubedljivo prave najbolje oruzje u svim segmentima od vode,zemlje do vazduha i svemira.Bez Ruskog oruzja,nema oruzja.🇷🇺

Odgovori
o

:D

m

Kad citas srpske tabloide onda je to sigurno tako.

6

Pa po ovome jesu ispred svih, raketna tehnologija je oblast gde su ubedljivo dominantni.

U stvari Jos od kraja 80-tih su sa R33 ,PESA Zaslona radarom I HMS sa R73 bili dobrano ispred svih.

PVO da ne pominjemo, tu su bez konkurencije. Cinjenice.

C

@ 677.trae
U potpunosti se slazem sa Vama – ruska raketna tehnologija je najbolja na svijetu.
Iako je ovo vazduhoplovni portal, u moru ruskih raketa izdvojio bih i protiv brodske rakete P-270, P-800, Kh-35, 3M-54, BrahMos i 3M22 koje tesko da imaju parnjake na Zapadu (izvinjavam se, Kh-35 ima Harpoon) i protiv tenkovske rakete 9M120, 9K121, 9M133.
@ max
Ako citate tabloide doci cete na kratak rok do pogresnih zakljucaka, a na dugacak rok do otupljivanja mozga. To se odnosi na sve tabloide, bez obzira iz koje zemlje dolazili.
Naravno da svo rusko oruzje i vojna tehnika nije najbolje na svijetu ali to nije ni americko, ni francusko, ni kinesko, ni izraelsko… Svaka od pobrojanjih zemalja ima odredjene komparativne prednosti u odnosu na ostale zemlje. Juznoafrikanci recimo decenijama prave najbolje haubice na svijetu, Njemci najbolja oklopna vozila, Izraelci bespilotne letilice… Nije sve crno bijelo. Rusi su sto rece kolega 677.trae najbolji na svijetu u raketnoj tehnologiji i to je cinjenica.

S

@677.trae
@Crnogorac
Naravno da nije tacno. U principu sve ruske i americke rakete imaju svoju ulogu u njihovim sistemima koji su gradjeni na specifican nacin, a kao i sva tehnika, imaju svoje prednosti i mane. Niko tu ne odskace ne znam ni ja koliko u konacnom zbiru.

Druga je prica sto izvoznom kupcu negde vise odgovara jedan, negde drugi pristup itd. pa tu mozemo pricati o „boljim“ i „losijim“ resenjima.

W

>> Ako citate tabloide doci cete na kratak rok do pogresnih zakljucaka

Pa vi to mora da tvrdite iz vlastitog iskustva posto je to vase “ ruska raketna tehnologija je najbolja na svijetu“ tipican pogresan zakljucak.

C

@ Wolfgang
Davno je receno da budale uce na sopstvenim greskama a pametni ljudi na greskama drugih. Ja se uvijek trudim da budem sto vise u ovoj drugoj grupi. Dnevnu stampu, a samim tim ni tabloide ni u pisanom ni u elektronskom izdanju ne citam – svakog dana susrecem ljude koji je citaju i mislim da su prilicno ograniceni i iskljucivi. O nekom dijalogu tesko da moze biti govora nazalost, iako sam uvijek spreman na njega.
Ja citam samo knjige i koristim se njima i u pisanom i u elektronskom obliku. Samim tim, Vasa tvrdnja o mom sticanju informacvija je zlonamjerna, ali to Vam nije prvi put da tako reagujete u verbalnim duelima sa mnom.
Nadam se u buducnosti nekoj kulturnijoj komunikaciji izmedju nas dvojice.
Sve najbolje Vam zelim

W

@Crnogorac

Pa ako krenete da citate tekstove iz razlicitih izvora (posto ste covek otvoren za nova saznanja) uocicete recimo da postoji jedna firma, SpaceX, koja je sahranila ruski ex sovjetski civilni raketni biznis…

C

@ Wolfgang
Naravno da sam otvoren za nova saznanja. Naravno da sam cuo za SpaceX, Elona Musk-a i za njegov raketni program.
Jedno mi ipak nije jasno u svemu sto ste naveli. Zasto pominjete civilni raketni program i civilnu raketnu tehnologiju, kad ja svo vrijeme govorim o ruskoj vojnoj raketnoj tehnologiji (naveo sam i dosta primjera)?
Ovo je vojni dio portala i ja uglavnom vodim racuna da ne odstupam od teme i ne odem u „civilne vode“ u diskusiji pominjuci mobilne telefone, kompjutere, auto industriju i sl kada govorim o americkom, ruskom, kineskom ili nekom naoruzanju i vojnoj tehnici.
Mozda se nijesmo razumjeli

B

Za nase RV idealna kombinacija za zamjenu mig 29 i orao bi bili gripen i jak130

S

@Belenko
Sa skolskog aviona sa ruskom filozofijom kokpita, ruskim naoruzanjem itd prelazis na zapadni…..To nikako nije “idealno”. Sta ste se svi zalepili za taj Jak kao da je to jedini avion na trzistu?

z

Netačno – rakete v-v – zapad pravi bolje
– rakete v-z – zapad pravi bolje
Sistemi PVO – rusi ispred
Podmornice, brodovi, nosači – amerikanci ispred
Kosmički programi – rusi ispred
Sistemi komandovanja – amerikanci ispred
Avijacija – sumarno – amerikanci ispred

W

>> Kosmički programi – rusi ispred

Ovo je u najmanju ruku bizarna tvrdnja. Po cemu je ruski svemirski program ispred? Zato sto je Juri Gagarin lansiran u orbitu pre 60 godina?

C

@ Zoran
Nije to bas tako jednostavno. U slucaju mornarice to se mora malo vise rasclaniti.
Amerikanci imaju bolju artiljeriju na brodovima – npr. Mk 110 57mm je bolji od ruskog AK-176, ali Rusi imaju bolji CIWS. AK-630 ili Kashtan su bolji od Phalanx-a (tek je kopnena varijanta C-RAM rame uz rame sa Kashtanom).
Rusi imaju bolje protivbrodske rakete.
Amerikanci imaju bolje nosace aviona, tu se slazemo.
Desantni brodovi – Amerikanci su ispred.
Krstarice – Rusi su ispred.
Razaraci – Amerikanci su ispred.
Fregate – Rusi su ispred.
Korvete – Rusi su ispred.
Mali raketno/artiljerijski brodovi – Rusi su ispred.
Minolovci – Amerikanci su ispred.
Patrolni brodovi (racunam tu i brodove obalske straze) – Amerikanci su ispred.
Ledolomci – Rusi su ispred.
Podmornice – Rusi su ispred.
Morska avijacija – Amerikanci su ispred.
Morska PVO – za razliku od kopnene, odje ipak prednost dajem Amerikancima.
Treba napomenuti da Rusi imaju potpuno drugaciju klasifikaciju brodova po njihovoj namjeni u odnosu na Amerikance. Tako na primjer klasu brodova Udaloj (Ruski projekt 1155) Amerikanci su klasifikovali kao razarace, dok su po sovjetskoj klasifikaciji to veliki protiv podmornicki brodovi, a po savremenoj ruskoj klasifikaciji radi se o visenamjenskim fregatama prvog ranga itd.
Sto se tice vazduhoplovnih raketa, djelimicno se slazem sa Vama. Rakete v-v Rusi prave bolje, dok rakete v-z Amerikanci prave bolje (sa izuzetkom protiv brodskih).
Za sisteme komandovanja, sisteme PVO i kosmicki program – u potpunosti se slazem sa Vama.

W

https://www.youtube.com/watch?v=QnxvLedbM0k&feature=youtu.be&t=456

Ja da sam reziser definitivno bi izbegao da prikazem ovaj kadar sistema veze iz drugog svetskog rata. Inace, zbog cega jos uvek nije prikazan Su-57 kako ispaljuje raketu iz jednog od unutrašnjeg spremnika? Cak ni u onom serijalu Combat Approved, sa 3 jednosatna videa o Su-57 objavljena pre mesec-dva, ne vidi se tako nesto…

Odgovori

Све на страну,само нека покажу снимак како стартују машину.Дан данас на продужни кабал.Даља анализа није потребна.

6

A kako se startuju zapadni avioni?

Cisto me interesuje, posto smo mi 2012. na Batajnici startovali kablovima F-16, EF2000 it’d…

Ja znam za 2 vrste starts koje smo koristili svojevremeno na migovima….

W

Su-57 zaiste predstavlja kvantni skok u odnosu na Su-27 familiju, kad se samo uporedi njegova vitka silueta i ostale karakteristike 5. generacije. Ipak, nismo videli jos uvek let sa novim motorima, nismo videli ispaljivanje rakete iz internog spremnika, kokpit niko jos nije video. Na combat apporved su bukvalno potrosili 3 sata na najcistiju propagandu i lozenje bez da su rekli/pokazali bilo sta smisleno. Sve sa voditeljem koji izgleda kao klasicna ruska seljacina. Najinteresantnije je tu u stvari bilo posmatrati prostorije, ljude i pozadinu snimaka i intervjua i tako otprilike pokusati steci sliku o tome sta se desava…

T

SU-57 jos nije gotov proizvod. Mislim da se kod Rusa to i ne krije.

W

>> Све на страну,само нека покажу снимак како стартују машину.

Navodno jedino SU-34 ima sposobnost full autonomnog starta bez externih izvora napajanja:

https://www.youtube.com/watch?v=7gk_uJgqr-k&feature=youtu.be&t=452

B

Aleksa

A zasto nesto menjati po svaku cenu ako je dobro. Kakve veze ima da li je na dugme ili na kabal. Bitno je da nesto ne zataji, da je korisno kad zatreba, a da li je lepo na oko, da li je zavrsna obrada dobra, da li raketa dimi…manje je vazno. Vazno je da je ubitacno.

Odgovori
W

>> A zasto nesto menjati po svaku cenu ako je dobro.

Ma u pravu ste vi, recimo u Battlestar Galactica koriste slicne komunikacione sistema da ih cejlonci ne bi mogli prisluskivati i ometati…

Bob A ništa onda….Vratimo se maču.Budimo realni.Rusija je u debelom zaostatku za zapadom i šta je najgore taj jaz je iz godine u godinu je sve veći.Jedno je ljubav prema Rusima, a sasvim je drugo realnost.

T

Aleksa Rusija ima manje novca, sa druge strane napredak u zadnjih 12 godina je neosporiv. Da li je Rusija na nivou SAD? Naravno da ne, sa ekonomijom (po paritetu platezne moci) koja je 5 puta manja to i ne moze da bude. Ali mora im se odati priznanje za vidan napredak u zadnjoj deceniji sto u tehnoloskom smislu sto u smislu nabavke nove opreme.

B

Wolfgang Aleksa

Da li je vazno kako neko pali avion. Je li to bitno za ubitacnost masine. A u cemu zaostaju rusi, za Amerikancima..u digitalnim displejima. Ajte molim vas. Njihovi avioni su brzi, vecu brzinu penjanja imaju, za manevarske sposobnosti su NLO za sve zapadne avione. A vi govorite o zaostatku, kao da voze dvokrilce. To su komentari cisto da komentaruisete nesto negativno.

m

Sa takvim raketama ruski lovci ubuduce bice u prednosti za najnovije modernizovane zapadne lovce i lovce 5te i 5,5 generacije.
Po nekim parametrima R37m je apsolutno ispred najnovije verzije AMMRAM rakete.
Verovatno je neko umislio da se zapadni avioni pale mislima ili pokretom ruke ili daljinski😄😄😄😄.

@677.trae
Posto vidim da ste bili pilot voleo bih vase misljenje o lovcu Su30sm?
Da li bi on bio bolji i efikasniji u odbrani drzave Srbije od recimo Mig29 ili buduceg Mig35? Posto ovde ima nedoumica i osporavanja najvise kako smo mi mala zemlja za taj avion i slicno?
Ovde takodje ima mnogo osporavanja jer mnogi smatraju da su vrhunske manevarske sposobnosti aviona za vasarske predstave i da ne igraju skoro nikakvu ulogu u vazdusnom duelu i po nekima sve se resava sa velike distance pa cak i preko 100km.
I vase misljenje o mogucoj nabavci nekog zapadnog aviona za 10ak godina.

Odgovori
6

Dacu vam iskustva kolega koji su probali suhoja posle rata 99-te.

Strasna masina. Puca od snage. Najbolje je u svemu sto ima toliko dolet da moze da diktira vodjenje BVR borbe. Ruje su to matematicki sjajno proracunali.

I da ih protivnicki avion prvi uoci oni se daju u bezanjac gde domet danasnjih raketa drasticno opada Kada je u pitanju dejstvo u ZPS. Cim protivnik istrosi dobranu kolicinu goriva Suhoji se vracaju u borbu I postaju od lovine lovci. Ovo je Samo jedan od scenarija. Kod njih obicno u tom scenariju visoko gore u zonu cekanja su Mig31 I tu se svaka prica I ishodu zavrsava.

Radar je cudo. Hvala sve preko 200 km. Tesko se podvuci ispod njega. Obicno na vezbama solo oko u grupi pretrazuju nebo bez podrske sa zemlje ili awacsa. Omiljena meta za zahvat im je Mi8. Sta drugo da pricamo?

Na nebu je kao cigra. Manevre sa maksimalnim opterecenjem radi ko od sale. Svi manevru koje vidite imaju svoju ulogu u vazdusnoj borbi. Par njih koje izvode se koriste za izbegavanje BVR raketla. Odredjenom sluze za razbijanje zahvata protivnickog radara, posebno oni gde je brzina blizu nule. Svaki segment obuke se radi do perfekcionizma.

Kada se ide u raketiranje prvo ide dalekometna R27, cim protivnik krene sa manevrima okrece „guzu“ I nakon toga ide R27T. Dok se boris da to izbegnes , a poprilicno je tesko, vec si mu na nisanu sa R73. Sve iscenirano do detalja.

Moj utisak je da je novo novo. Bilo ruski, bilo zapadni. Pilot se formira u vazduhu. Pilot se formira vezbanjem gadjanja. Tacka.

Inace 99-te su amrami lansirani sa oko 35km maks. Ogroman broj promasaja je bio. Min kolega je 4 odjednom izbegao . Nema borbe sa daljina vecih od 40-50km, cak I Rus Kada lansira R33 I R37m sa 100 km zna da je to Samo uvod dok se daljina ne smanji za druge raketlice.

Isti vazi I za meteor. Tkzv non- escape zona je mozda veca Ali u principu je isto malo ubojita na vecim daljinama. Svaka raketa se moze izbeci, pogotovo sa senzorima koji su danas standard na svakom lovci. Samo treba znati odakle dolazi.

W

@677.trae

Da me ne shvatite pogresno, ja izuzetno cenim da ste vi ovde dosli i ostali (!) da komentarisete sa nama civilima. E sad, vi i ako ste pilot veteran niste pilotirali Su-30 i niste imali prilike da se uverite u kvalitet elektronike koja je ugradjena u taj vazduhoplov. Sta ja laik mogu da zakljucim o toj masini? Pa recimo godina je 2020, pogledam kako izgleda kokpit jednog SU-30SM, dakle najnovije verzije te masine, 3 mala displeja izmedju njih six pack analognih instrumenata, nesto kao F-16 iz devedesetih. Da li je realno zakljuciti da je to superiorna vojna masina? Meni nije, pogotovo sto Su-35, model od pre 10 godina, izgleda sto se ergonomije kokpita tice znatno modernije…

a

@677.trae

Prvo da vas pozdravim i drago mi je da na ovom portalu pisu ljudi od zanata (u svetlu najezde „navijaca“ od kojekude…)

Odlican opis borbenih i manevarskih osobina Suhoj-a i jos bolji manevar diplomatskog izbegavanja na postavljeno vam pitanje @mateus-a :)

Evo i ja bih Vas zamolio kao coveka od struke da date svoj stav da li je za zemlju naseg budzeta i velicine VaP logicno uzeti teski lovac poput Su30, koji moze da koristi 3 vojna aerodroma u zemlji i to posle prepravki ili je bolje ici na lakse VBA, sa recimo uvodjenjem doktrine koriscenja auto – puteva (i ostalih uz prilagode) kao PSS? To je naravno samo jedan osvrt upotrebe, uz troskove koriscenja i odrzavanja, sata naleta, nacina obuke, mogucnoscu koriscenja naprednih sposobnosti i naoruzanja, uvezanosti sa ostalim sistemima i td…

Takodje bih Vas zamolio za misljenje koliko je moguce iskoristiti pomenute borbene i manevarske mogucnosti SU30 na VaP poput naseg?

Hvala unapred.

o

DAj boze da 677.trae bude cesce na forumu, ubise me ovi sa politikanstvom, od pisaca, do citalaca. Ovako cujem malo i o realnosti.
Puno hvala 677.trae

I

Citajuci tvoji iscrpni tekst, dao bih se dojma, da ipak malo pretjerujes, jer npr. Indijci( IAF inventar posjeduje cak i vise zrakoplova SU30 nego Rusija) su i narucili Dassault Rafale jer jednostavno nisu imali zrakoplov koji se moze suprostaviti PAK F16s(naravno cinjenice)
Iskreno meni najdrazi i najljepsi zrakoplov ikad napravljen je SU-27/30 al nazalost tehnologijom je daleko iza USA komponenti.

S

@Ikar
Koliko ja znam Rafal je kontra kineskim najnovijim domacim avionima „pete generacije“, a ne kao odgovor na F-16Block52 koje Pakistan poseduje vec jako dugo.

S

Wolfgang

Vašom logikom gledano, ako u orla nakačimo najmoderniji kokpit orao će postati superiorna borbena mašina ?

T

Ikar, Indijci nemaju SU-30sm vec SU-30mkk. Rafal je nabavljen pre svega zbog preciznih napada na zemaljske ciljeve, ima izjava iz MO Indije na tu temu. Dakeko od toga da SU-30sm nije dorastao F-16b50 u V-V borbi..

I

TT, Srbofil,
U ovom sam dijelu svijeta i citam njihove internet portale pricam sljudima iz te branse(pilotima, doduse civilnim), IAF je jako nezadovoljan sa sadasnjim inventarom zrakoplova koje imaju, zadnji incident protiv PAK im je otvorio oci oni jednostavno nemaju zrakoplov koji se moze suprostaviti PAK F16. Oni i Kinezi dijele iste zrakoplovne komponentea JF-17/J10 koji nisu ni koristeni za zracne borbe. Indijci imaju slicne probleme kao i mi na Balkanu(vojska i politicki vrh je maksimalno korumpiran) nemaju sistem, 677.trae je objasnio da je jako vazna obuka pilota(pritom je to u biti i najskupljio dio naoruzanja). Pakistanci(za njih sam se malo i iznenadio) i Kinezi su daleko otisli od njih, ulazu puno i sistemski.

T

Ikar Kao sto rekoh u pitanju je SU-30Mki, iz 90. godina proslog veka, naravno da je novi Rafal napredniji avion od njega. Niko to ne spori. Mi ovde pricamo o verzijama SU-30 koje poseduje Rusija, a to je SM, deceniju i po novija verzija od Indjiske MKK. Najveci problem Indije je javasluk, a ne tehnika.

S

@TT
SU-30SM je slabije opremljen od MKI, pritom dele isti radar i motore. Tek SM2 ce dobiti avioniku iz SU-35S i nove AL-41 motore. Onda mozemo pricati o napretku u odnosu na MKI(ali i tad ce mu daliti LITENING i sl. zapadni sistemi)

B

@Ikar, TT

Koliko sam ja pratio problem je raketa r77 koja ima neadekvatne performanse i ne može da iskoristi mogućnosti su30 mki, koji se ne razlikuje baš mnogo od su30 sm. Pre svega je domet problem. Zato Indijci razvijaju novu raketu Astra većeg dometa.

S

@Boza M
Morate znati da PR indijske vojne industrije rade izraelske PR kompanije. Jel vam sada jasnije?
Culi smo kako je „R-77 podbacila“, odmah posle toga njihovo RV je narucilo 400 komada? Malo cudno?

Sve u svemu, to su odlicne rakete ako se dobro upotrebe. Ocigledno je onaj Mig-21Bison „uvucen“ u zasedu sto govori o boljim taktikama PAF.

S

@Boza M
I da, pod „to su odlicne rakete“ mislim na R-77, AIM-120, Derby-ER itd. Ima Indija i francuske rakete takodje.

A

@Srbofil

Ironično, MKI je najslabija verzija Su-30 danas, zbog korišćenja opreme sa svih mogućih strana, zbog čega sam avion nije na odgovarajući način integrisan sa sistemom VOJIN RV Indije.

K

Baš lepo. Samo što Su-57 još uvek ni ne postoji. Ali je u planu je da do 2030 bude napravljeno čak 75 komada

Odgovori
6

Svaki aparat ima mesta kod nas. Znate I sami da je to politicka odluka na zalost.

Ako mogu da mastam najvise bih voleo eskadrilu gripena kao visenamenske na Ladjevcima, eksadrilu Jak 130 kao skolsko borbene I teskasa u vidu SU 30 kao kisobran na Batajnici. Znate I sami da je to nerealno.

PVO da se dopuni pancirima, obavezno torovima (medjusobno su savrsena dopuna I tu kombinaciju dronovi uz prisustvom krashue tesko probijaju), FK3 od kineza ako dodje, mada tu fali vitjaz kao budali Samar. On je pravljen kao po specifikaciji za nas. Tu su potrebni novi radari, pasarsi u mnogo vecem broju it’d it’d…

Meni se licno Gripen jako dopada, mozda bi I bio do sada kod nas da su zuti ostali na vlasti. Struka je svojevremno zdusno propagirala isti. Nama po meni od zapadnih aparata najvise Lezi. Sve je na njegovoj strani ako uzmemo cifre I ono sto se nudi kao off set privredi.

Potez sa 29-kama je odlican u smislu odrzavanja kontinuiteta , obuke I cuvanja VAP-a. Ja nisam za to da se iste nesto posebno modernizuju. Potrebno je nabijati sate u vazduhu, lako se pilot navikne posle na bolji radar I raketle. To je najmanji problem. Pa mi sada imamo simbolican broj R27R1 na stanju, ni dezurna para ih ne nosi. Skupe su te igracke. Zamislite koliko kosta par R77-1.

Medjutim vec sada treba razmisljati o zameni, ako zelimo da nam RV bude faktor odvracanja. Neka bude sta god Samo da je novo. I da , 1 eskadrila ne moze da odradjuje sve iz million razloga. Inace za LA nikako Kinezi.

Odgovori
m

677.trae

Puno zahvaljujem na ovom odgovoru koji dolazi od pravih ljudi sa iskustvom i kojima je to bio posao. Ne od „raznih strucnjaka“ koji se razumeju u sve i svasta na ovom portalu. Vasa mala analiza samo je potvrdila neka moja saznanja i razmisljanja.
Dakle supermanevarbilnost nije za vasarske i cirkuske predstave kako ovde neki „strucnjaci“ uporno tvrde i ponavljaju.
Da nas VAP nije mali za jednu takvu vrhunsku letelicu ako hocemo ozbiljnu odbranu. Drugo je pitanje sto je to skuplja masina od Mig29 i Mig35 kao i infrastruktura u to da za sada ne ulazimo. Svaki zapadni novi avion je skuplji od Su30sm sa ili bez nove infrastrukture sem mozda pomenuti Jas39 grippen racunajuci novu infrastrukturu za Su30 u tom slucaju. Mada sumnjam da bi mogli da se dokopamo tog aviona zbog politike naravno. Drugo opet to nije potpuni svedski proizvod sto dodatno usloznjava situaciju ali kao sto rekoste da malo mastamo naglas😄😄😄😄.
Potouno bi se slozio sa vama u pogledu sistema PVO.
Pancir i Tor u kombinaciji su zaista sjajan tandem gde jedan drugog dopunjuju jer tada se pokriva svaki ugao i pravac mogucih dolazecih projektila i dronova razlicitih vrsta. S350 vityaz je zaista savrsen sistem za nase potrebe stim da Rusija nece moci jos za nekoliko godina da vrsi export tog sistema zato sam se zalagao za S300 ili S400. Nama bi bile sasvim dovoljne rakete iz ta dva sistema do nekih 250km. Poznato je da sistemima za PVO bilo koje vrste u ratnim uslovima vatrena moc opada za nekoliko procenata sve zavisi o kom se protivniku radi o njegovoj vazdusnoj moci. Ovde neki umislili da Pasars bude glavno sredstvo za odbranu trupa bez ojacanja drugim sredstavima iste, sto je po meni neverovatno.
Avion koji ima veci dolet pa samim tim i vecu kolicinu goriva po pravilu mora imati prednost nad onim koji je sa gorivom u minusu nad Su30 jer mu vrlo malo preostaje vremena za bilo kakvu borbu u vazduhu, naravno sve zavisi sa koje distance polece protivnik a svaka ozbiljna drzava se stara da ti agresorski avioni polecu sa sto vece udaljenosti. Taktika ili strategija upotrebe borbenog aviona i vrhunska obucenost pilota je druga prica. Na zalost tesko je da cemo u buduce moci da imamo vise vrsta vazduhoplova pa se verovatno moramo opredeljivati za jedan tip visenamenskog i jedan skolsko-borbenog aviona. Vise od jedne eskadrile vrlo tesko.
Pozdrav.

Odgovori
p

Avion je zbir tehnologija koje moze da obezbedi jedna zemlja, tj slika tehnoloskog nivoa zemlje. Rusija me moze da pobegne od svog tehnoloskog nivoa koji je posledica sistema. Oni ne mogu niti ce moci u buducnosti da skupe te visoke tehnologije na jednom mestu, niti da ih obezbede, a verovatno ni da plate.

Odgovori
M

Ako ista valja kod Rusa to je vojno-industrijski kompleks. Ne brinem se ja za njih ni najmanje.

S

@Peric @Milan
Opet cu ponoviti, stvar je doktrine, filozofije, uloge u njihovim specificnim sistemima itd.
Cinjenica jeste da nama ruski pristup LBA manje odgovara, ne zato sto je „losiji“ nego zato sto nemamo uslove za njega. Drugacija filozofija prosto.

s

Brazil ne moze dvije AA baterije ni da spoji ni da kupi, pa ima vojno-industrijski kompleks. Lete im najnoviji Gripeni. Kako?
Svedska ima jednu i po licencu za vojne motore, ne pravi VV i VZ rakete pa ima do zuba naoruzan Gripen. Kako?
Japan od 1946. ima ogranicenje vojnih snaga pa ima kopije NATO aviona i fenomenalnu mornaricu. Kako?

Nije avion zbir tehnologija, vec dio geopoliticke strategije mnogih zemalja, medjunarodnih ugovora, poslova, mita, uticaja.
Drzati misljenje da zemlja koja je jedna od najstatijih civilizacija sa politickim vezama po cijelom svijetu ne moze da napravi proizvod vitalan za njene interese je dosta cudno, s tim da je vec zaustavila NATO sirenje u Siriji sa avionim iz sovjetske ere.

Brinem se za rusku vojnu industriju koliko se brinem za industriju piva u Njemackoj.

I

Vidim u Siriji kako nisu mogli i u Ukrajini, u Gruziji itd. Kada su poslali su 35tice u Siriju niko vise nije leteo. Prodadose Turskoj s 400 za tolike pare, pa sami Turci su rekli da je to najbolji sistem. Nisi bio u Rusiji, nikada, ne znas kakva je to sila. Sta imaju da skupljaju visoke tehnologije kada su oni svime tim ovladali jos 60tih godina. Nuklearne podmornice, slanje ljudi i svemir, Balisticke rakete, Nuklearne glave sve ovladano 60tih. Jedino je Amerika to sve prosla, ostali niko niti ce u skorije vreme.

6

Samo da pitam gde to tehnoloski oni zaostaju Kada su trenutno sa Su 57 na pragu ulaza u 6.generaciju po nekim resenjima koja treba da se primene na istom?

Jos ne postoji pandan Migu 31 na zapadu a bogme ni SU 35, izuzev F-22 koji je I kod amera proizveden u malom broju. I dalje je kicma USAF-A provereni F15. F35 ne moze da odradi ni u snu izolaciju bojista. Niti sme da leti ako ispod njega nije ocisceno, da ne bude opet da ga je strefila neka pticica…

Ja Jos ne vidim da neko ima u operativnoj upotrebi nesto nalik cirkonu, kinzalu, posejdonu.

Da li ste vi svesni da je to krem ala krem raketne tehnologije danas?

Zamislite Kada mig 31 ispalo cirkon pri brzini od oko 2-2.5 maha? Plus brzina samog cirkona, pa to se ne brani.

Da I’ma stvari gde kaskaju ima, npr nisanski kontejner Ali njima SS 24 sistem zavrsava posao, elegantno jeftino resenje koje su primenili za celo RV. Dokazano u Siriji da nevidjenim sredstvima pogadjaju u zenicu mete.

Da ne bude da ih velicam Ali ono sto oni imaju u vazduhu je sve samo ne za potcenjivanje. Zaboravljate da je stara 29-ka 99-te imala let od 40 min, gonila grupu agresora, imala ih u stalnom zahvatu Ali su bili u odlasku pa nije mogla da dejstvuje na toj daljini. Bio je jos jedan slican let tada.

Inace ja Sam zivi svedok pouzdanosti ruske tehnike. Samo sipas I poleces.

Odgovori
t

molim te, objasni malo,
su 57 ( još uvek u razvoju) pokušava da konkuriše F35 koji nije čista 5. generacija
jedino F22 zadovoljava sve kriterijume
a ti si su 57 već nagurao u šestu generaciju
mislim,
simpatišem Ruse, SU57 je prelepa ptica, ali malo realnosti nije na odmet

S

Pricate o projektima o kojima ne znamo nista sa totalnom sigurnoscu. Cirkon? Koliko toga ima, kad je prosao sva ispitivanja? Koliko ce ih naruciti?

SU-57? Koja crna sesta generacija? Po cemu to? Koliko T/R modula ima radar? Kolika je rez? Kakve modove ima? Koji je stepen mininaturizacije komponenti u dsp sklopovima i primopredajnickim sklopovima? Kakve procesore ima? Koliki je MTBF? Koji je resurs zmaja, motora, radara? Kad ce dobiti novi motor? Koliko komada ce platiti?
Polako covece, sto se zanosite toliko?

Kazete Migovi bili pouzdani ‘99? Pa sve sto smo culi od pilota 29ki je da nikome avion nije bio ispravan u potpunosti, hocete da kazete da lazu?

Pricate o raketama bez ikakvog konteksta. Jel Americi pretila najbolja mornarica sveta sa ogromnom flotom udarnih grupa sa nosacima aviona ili Sovjetima i danas Rusima? Pa otuda i projekti.

Amerika nema R-37M, ali zato imaju AIM-120D koja je mnogo daleko od K-77 sto se tice tehnickih mogucnosti i stepena razvoja. Sto je opet plod potrebe! Ne zato sto neko negde ne znam koliko prednjaci u raketnoj tehnologiji ili zaostaje. Svako ima svoj specifican pravac i resenja.
Pogledajte Trajdent 2 i Bulavu. Sta mislite da Amerikanci ne znaju da naprave raketu da parira ili bude bolja od ruske? Da, kako da ne. Sve je stvar potrebe, doktrine, filozofije….niko tu ne znam kako ne prednjaci ili zaostaje. Mozemo reci da SAD zaostaju u PVO(Opet, potreba), ali da Rusi zesce zoastaju u elektronici(sto je malo ozbiljniji problem)….
O parama da ne govorimo!
Rusija postize mnogo sa jako malo. Ogromno znanje imaju, ogromnu volju, ali bojim se da nisu tehnoloski “lideri” kakvim ih predstavljate.

Nemaju ni jedan AESA radar u upotrebi, Francuska je svoje prve uvela pre 8, SAD i Japan pre skoro 20 godina! Rusi nisu napravili jos uvek solid state PESA nego su na TWT.

6

Srbofil

Polako, manite se novinskih clanaka. Da li ste ikada imali prilike da uzivo radite ono o cemu diskutujete? Da li ste bili mozda u kontaktu sa zapadnom I istocnom tehnikom? Da li ste bili u kontaktu sa zapadnim I ruskim pilotima?

Sigurno ja najbolje znam sta se desavalo 99-te? Ja vam opet kazem da se spartalo nebom 99-te I pore odnosa snaga kakav je bio. To Vam govorim u kontekstu da shvatite da nije Tek tako lako otkriti sta leti I pored Awacsa I totalne dominacije u vazduhu.

Srbofil koji su kriterijumi za 5.generaciju ?

Jedina 3 kriterijuma koja se racunaju su smanjena radarska uocljivost, supermanevarbilnost (sto f35 nema) I superkrstarenje (sto SU 35 I’ma npr). Npr na SU57 imate tehnologiju koja zalazi u narednu generaciju. Plus novi motori plus ROFAR plus novi naoruzanje. Poseban kinzal se sprema za SU 57.

Vidite rusi imaju Aesu cisto za izvoz na mig 35. I da vec je aktivan Taj radar. I Taj radar se nudi svim potencijalnim kupcima. Ali svi aesa radari imaju rak ranu- pouzdanost zbog nemogucnosti da se resi sistem hladjenja istog. Domet bilo koje Aese u odnosu na Pesa Irbis I Zaslon nije za poredjenje. Ja Vam kazem da svi sada rade na ROFAR radarskoj tehnologiji. Razlog?

Proverite ako uspete da nadjete javno koliko sati rada ima bilo koji aesa radar do remonta I koliko dugo moze da radi pri maksimalnom naponu? Rezultati su porazavajuci. Nemojte velicati nesto sto u praksi radi u najmanju ruku diskutabilno. I da pogledajte podatke o broju aviona koji su prizemljeni u USAF, najveci broj je na zemlji upravo iz razloga nepouzdanosti Aese. Nista neocekivano. Nova tehnologija gde se mora resiti postojeci problem. Tako je to svuda.

O Amramu ne Moramo da pricamo. Imate razne varijnate R77 u ruskom RV-u , pojedine imaju veci domet od pomenute. Ali amram se pokazao kao prilicno nepouzdana raketa u ratnim uslovima. Tacno se zna koliko je lansirano 99-te , koliko je promasilo a koliko pogodilo cilj. Porazavajuca statistika. Opet R37M nema pandana na zapadu, a R33 vec 30 godina prednjaci u odnosu na bilo koji zapadni projektil.

Cirkon je isproban. Kinzal je isproban. Oruzija koja donose ogromnu prednost. Hiperzvucni projektili. Tu se ne radi o potrebama. Ovo je pitanje raketne tehnologije.

Citajte ruska iskustva u Siriji (mada to Jos nije javno) ako nabasate na neku informaciju sve ce Vam biti jasno.

S

@677.trae
Ja se ne hvatam „novinskih clanaka“, lepo sam vam rekao da pricate o projektima koji su „strogo poverljivi“, mi o tome malo sta znamo. „Znamo“ upravo samo iz novinskih clanaka(sto slozicete se, nije dovoljno).

Idemo redom, ono sta znam je da Rusi koriste iste metode razvoja i verifikacije digitalnih sistema, takozvani design under verification proces, pomocu softvera(obicno VHDL) koji je, gle cuda, razvijen za potrebe americke vojske(kao i internet u ostalom), i koji je kasnije postao dostupan na slobodnom trzistu(i ja sam ga koristio, odlican je). Kada pogledate snimke tih razvojnih centara u njihovim propagandnim videima, sve od softvera do kompjutera je iz americkih firmi, u ostalom, isto kao i kod nas, kao i u Kini kao i svugde, to je standard, bez njih se ne moze….

Kazete SU-57 ima tehnologiju koja zalazi u narednu generaciju? Koju? „Plus motori, plus ROFAR“, svi ti plusevi niti su razvjeni, niti ih avion ima, niti ce uci u serijsku proizvidnju sa tim tehnologijama. Ponovicu „polako“, videcemo. Koji crni ROFAR kada se muce sa AESA? Ok, mozete reci „ni Amerikanci nisu imali PESA, pa su to preskocili i sa impulsno-doplerskih sa mehanickim skeniranjem su presli na AESA“, da i ne….Amerikanci su imali jako dobre mobilne PESA zemaljske radare jos 80ih(imamo ih mi), Rusi sa druge strane, AESA tehnologiju u sirokoj upotrebi nemaju nigde. Ne kazem ja da je to „kljucno“, nego cisto govorimo o stepenu razvoja elektronskih sklopova. Jel znate da SU-35 koristi korejske procesore? Da Su-30 ima gomilu zapadne elektronske opreme? Nista lose u tome nema, koristi i F-35 gomilu japanskih sistema, ali poenta je da nisu „samodovoljni“ kako se vole prikazati i kako ih vi smatrate.

Kazete za americke radare „imaju problema sa pouzdanoscu, prizemljene su flote“….da, to je zaista tako bilo, pre 10 do 15 godina. Pogledajte fleet availability SuperHorneta koji svi odreda imaju AESA radare. Kada je i postojao problem, on nije bio u radarima nego u odrzavanju mehanickih sklopova, falilo im je ljudi. Angazovali komercijalne kompanije(poput avio kompanija), platili mehanicare i resen problem….
https://news.usni.org/2019/09/25/navy-surpasses-80-aircraft-readiness-goal-reaches-stretch-goal-of-341-up-fighters

Kao sto sam vam i rekao, sada su Rusi sto se tih nekih tehnologija tice na nivou na kom su amerikanci bili tamo pre 15ak godina, problem sa termalnim menadzmentom, minijaturizacijom, odabirom materijala i sl.
„Mig-35 ima AESA“….to sam i ja mislio, medjutim nema! VKS su narucile pola eskadrile i to sa Zuk-M radarom koji je na nivou AN/APG-66/68, dakle tehnologija 90ih u najboljem slucaju…..Da ne pominjemo sto nista od onih unapredjenja predstavljenih na poslednjem MAKSu nece imati(unapredjene vertikalce, kokpit itd). Da li je do para? Do potreba? ili do kvaliteta projekta? Ne znamo, ja bih rekao ovo poslednje. I taj Zuk AESA koji je prestavljen, nije uopste na bog zna kakvom nivou u poredjenju sa RBE2-AA, AN/APG-79 i sl. pandanima.

Ja necu da „dizem perje“ nekome tako sto cu spustati druge(ni Ruse ni Amerikance), vraticemo se na onu pricu o potrebama. Rusima ovo sto imaju sljaka tacno kako im treba, imaju zaokruzen sistem, sve je to odlicno zamisljeno, sve je data-linkovano, slojevito, potkovano logisticki maksimalno. Rekli ste „nemaju nisanski kontejner ali imaju…“, pa upravo potreba. Nemaju nisanski kontejner, ali imaju SU-34 i SU-24 koji im rade posao. Zasto Amerikanci imaju? Pa zasto sto imaju stotine aviona baziranih po celom svetu za svoje globalne operacije, prosto treba im. Ne mogu finansirati specijalisticke platforme, ne isplati se…..Rusi nemaju taj problem, opet ona prica „potrebe“.

Kindzal? Sta mi o Kindzalu znamo? Videlo smo jednu animaciju i jedan low-res video, to je to? Ja ne kazem da „ne radi“, samo necu pricati o superlativu o necemu o cemu se ne zna nista. Meni ta raketa deluje odlicno iskreno, ali videcemo u kojim brojevima ce to doci. Kao i F-22 recimo, super je on, ali sta ta flota od 60ak aktivnih aviona u svakom trenutku globalno znaci Rusiji i Kini? Pa nista realno….Skupo im je bilo da placaju 300 miliona avion, mozda i to bude sa ruskim „super raketama“….

Jel znate da su USNAVY eksperimentisali sa velikim supersonicnim protiv-brodskim raketama? Zasto su stali? Pa raspao se Sovjetski Savez, nije bilo potrebe razvijati rakete protiv flote nosaca aviona koja nikad nece doci. Ali zasto sada oper rade, jer tu je Kina.

Kazete za Zapad „nemaju R-37M“, pa ne treba im, u tome je fora. Rusima treba, kada Amerima bude trebao, napravice, isto kao i kada su napravili Feniks.

Za Rusiju se ne moze reci da „vode“ u konacnici, jer zaista ne vode. U najboljem slucaju odrzavaju paritet ili kasne, ali sve to kompenzuju organizaciono ili nekim drugim sposobnostima sto stvara jedan neprobojan odbrambeni sistem. Ne moze im niko nista i to je na kraju dovoljno, slozice te se?

Nama to ne igra nikakvu ulogu jer nemamo uslove za takvu vrstu odbrane. Nama bas treba taj AESA, treba nam nisanski kontejner, treba nam avion za „self escort“, avion sa motorima od 8.000h resursa, slabo toga kod Rusa ima….

Za kraj, porediti AIM-120 iz ’99 je kao da poredite Mig-29B iz ’99 i MIg-29K recimo…..slozicete se, neozbiljno?

6

Srbofil

Odakle vama da se muce sa AESA? AESA su aktivne kod rusa na mig 35, vec se aktivno nude za izvoz, ja Vam uporno ponavljam da problem nisu nikakvi sklopovi vec tehnologija hladjenja modula. Pored Zaslona I Irbisa svaka AESA je korak unazad zato sto ne moze da se generise dovoljna snaga skeniranja I pretrazivanja na velikim daljinama. Kod Rusa se zna koje su to daljine.

Ja vas nisam bez razloga pitao da li ste ikada bili u kontaktu sa vazduhoplovnim tehnologijama , da li ste ikada koristili radar u razlicitim rezimima rada, da li ste ikada ucili nesto o aerodinamici, radarskim tehnologijama , principima rada slozenih borbenih sistema koji su sastavni deo LA?

Npr ruska 29-ka ima za razliku od izvoznih primeraka Jos 2 rezima rada koji I te kako prave prevagu u VBR.

Slazem se sa vama da doktrine diktiraju potrebe I razvoj. Novi motor za SU 57 se aktivno upotrebljava na jednom od prototipa. Razvoj je zavrsen, sada se isti „gazi“ da bi se videlo kakav je u maksimalnim rezimima rada. ROFAR je buduci standard. Uveliko se testira I to ne samo kod Rusa. Aesa ima svoje prednosti Ali ima I ozbiljnih Mana. Ona ne moze da pruzi ono sto pruza IRBIS I to je fakat.

Ima pasivnih sistema na F22 I rafalu koji su kakav takav odgovor na snagu Irbisa, cisto da se bar detektuje lokacija SU 35 dok je radar Jos u osmatrackom rezimu pa da se promeni odgovarajuca tehnika borbe. Dok ih isti ne zakljuca.

Da li znate kako se oseca pilot Kada SPO zapisti? Odmah se odbacuje sve nepotrebno od tereta I krece se u manevre razbijanja zahvata naglo pod 90 sa promenama visine. To ne biva sa 3 tanka goriva tereta.

Ja Sam vec pisao da je Gripen po meni savrsena masina za nas. Ali bar 2 eskadrile minimum za nase potrebe. Taktika upotrebe istog nam je poznata.

Sto se raketli tice-amramu je aerodimaka ista kao 99-te. Videcete na odredjenom podtipu R77 za Su 57 da su odredjene aerodinamicke povrsine promenjene.

Kinzal je aktivan, u borbenom dezurstvu je. Znate ko nosi isti. Nemojte molim vas da trazite od rusa da vam snime svako.bojevo gadjanje da bi se vi uverili u nesto.

Vi ne znate sta smo mi uvezbavali sve ove godine, cak I ne znate sta se sve desavalo 99-te.

W

>> Pored Zaslona I Irbisa svaka AESA je korak unazad

Ma idite molim vas, vi nama ovde godine 2020 objasnjavate kako je AESA korak u nazad? Zasto se u Rusiji polomise da zavrse AESA radar za Su-57, mozda da im javite da je to „korak u nazad“ u odnosu na postojece Zaslone i Irbise da se vise ne muce?

6

Wolfgang

Nemam ja sta kome da javljam. Lepo citajte sa razumevanjem. Bilo koja AESA danas ne moze da generise dovoljnu snagu impulsa da bi „dofatila“ domete koje imaju Zaslon I Irbis.

Aesa ima neke druge prednosti Ali nema u dometu. A Taj domet Aesa ne moze da ostvari tj ne moze da ostvari svoj pun potencijal zbog problema u tehnologiji hladjenja modula. To je za sada rak rana Aesa radara.

Ici korak unazad po pitanju dometa Irbisa je ludost. Nikada bilo koja AESA nece ici na SU 35 ili Mig 31.

S

@677.trae
Wolfgang vam je vec pisao, Rusi razvijaju novi radar(e) na bazi AESA tehnologije koji prevazilazi Irbis u svim rezimima rada, nije to „korak u nazad“.

Daleko od toga da Irbis nije fenomanalna masina, naravno da jeste, ali po svojoj konstrukciji je daleko od „poslednje reci tehnike“, toliko znam. To je „hibridni“ radar gde su nivoe unutrasnjeg suma uspeli da smanje, a rez. da povecaju primenom novim namenskih TWT(verovatno poslednje koje ce ikad razvijati) i DSP(tu su oni korejski cipovi bitni) medjutim to i dalje nije na nivou solid state pojacivaca poslednje generacije, a najvaznije i dalje je „single point failure“ sistem kao i svaki PESA tog tipa.

Opet, vraticemo se na onu pricu o „potrebama“. Talesov RBE2-AA prati 40, a Fazatronov Irbis do 30 meta(sto je znatno manje), medjutim Fazatron moze da istanca svojih radara, figurativno govoreci, koliko god treba, veoma jeftino i brzo, dok Tales ne moze sto je nekad jako bitno(zato je Armee de l’air na cekanju za nove radare), a jos uvek govorimo o masini, u slucaju Irbisa, koja je vise nego dovoljno dobra za svoj posao, pogotovo u toj specijalizovanoj ulozi air superiority lovca. Dakle ona prica, potrebe, primena itd.

Ne volim to prepucavanje van konteksta, ponovicu, necu da nekome dizem perje tako sto cu spustati druge jer znam koliko rade ti inzenjeri nebitno da li su Rusi, Francuzi, Izraelci itd. sve ih podjednako postujem, ali ako pricamo o nekim objektivnim, merljivim stvarima, onda mozemo doci do nekih zakljucaka i cemu navijanje? Ne volim takodje ni te stavove „ja znam, ti ne znas“…..Objasnite svoj stav, tehnologiju nije tesko opisati kao i prednosti i mane odredjenih pristupa i resenja.

Vi ste u ubudjenju da su AESA radari nepuzdani. Demantovani ste, vidite da vise nemaju problema sa time(nisu to zemlje gde se kao kod nas, sve „precutkuje“ jer vlada komunjarski mentalitet). U ubedjenju ste da Mig-35 ima „AESA“, sto su onda VKS narucile prve primerke sa Zuk-M radarom(koji pride nije ni PESA)? Mozda imate neko objasnjenje? Otvoren sam za sve argumente.

„a Sam vec pisao da je Gripen po meni savrsena masina za nas. Ali bar 2 eskadrile minimum za nase potrebe. Taktika upotrebe istog nam je poznata.“ Znate da onaj maleni radar u Gripenu ima domet u osmatranju do cak 300km? GaN tehnologija, nema pregrevanja ;)

Njihova taktika je totalna disperzija tehnike i upotreba regionalnih i autoputeva kao PSS. Jel se radilo nesto slicno kod nas ikada?

M

677.trae

Ne volim te price poput vasih “kolega“ iz 99′, jedini razlog je sto nisu takticki sagledane cinjenice do kraja.Pausalno svako ima svoju verziju price, mada su neki podaci prilicno transparentni i ocigledni.
Ja sam ih barem linkom oznacio na T6 vise puta, ono sto mnogi nece priznati je aktivnost vrlo opasnog protivnika u vidu aviona RC-135 koji sa AWACS takodje u danasnja vremena pravi prilicnu razliku u BVR okruzenju (mada su 95′ u Bosni i 99′ u Srbiji imali prilicno zapazenu ulogu).Isto ce proci i 2 eskadrile n.p.r. Gripena E posto RC-135 ce detektovati njihove pravce kretanja ako koriste radare u aktivnom rezimu ili komuniciraju preko data linka, samo druge platforme iste moraju naciljati i pogoditi, sto jelte spada u “Netcentric Warfare“ mogucnosti koje u danasnja vremena nemaju mnogo veze sa sposobnostima pilota u BVR okruzenju.Pitanje je samo sveobuhvatne kordinacije svih sistema i ljudstva u vazduhu.Naravno uvezbanost pilota u takvom okruzenju je kljuc efikasne upotrebe VV raketa.

Prednost u BVR dometu je nikakva ako nema pouzdane informacije o brzini, pravcu i IFF.Isto ako VV raketa nema precizne informacije pre terminalne faze leta uglavnom je promasaj.

AESA radar je vrlo nezgodan protivnik posto ocigledno moze PESA radaru “davati lazne mete“, druga je stvar sto softverski u odnosu na 90′, modernizacijom pojednih sistema “vestacki“ se vrsi selekcija emitovanih signala.Tako do upotrebe ROFAR sto se tice daljine detekcije platforme tipa AWACS/ELINT ili MiG-31/Murmansk-BN su dominatne u “prvom talasu“,Takodje vucni mamci i podvesni EW kontejneri dodatno komplikuju stvari u BVR okruzenju.

Isto tako podcenjivanje UAV VV i VZ raketa koje su jos u razvoju, n.p.r. Izraelske Delilah predvidjene kao lazne mete i eventualno skretanje paznje LA i PVO sistema u protivnickom VAP u pojedine sektore.Zato takvi sistemi imaju vrlo specifican naziv “loitering munition“ pored VZ

https://uvisionuav.com/products/#
https://www.iai.co.il/p/harop

VV imaju vrlo nezgodne sisteme poput programa Surveilling Miniature Attack Cruise Missile (SMACM)

SMACM vehicle offers a choice of two seekers
– Tri-Mode seeker combining milimeter wave RF radar
– Imaging Infrared (IIR) and semi-active laser (SAL)

Mada ovim “prozapadnim“ novinarima mogu reci kako ne znaju nista kad kude Ruse.Pricaju o nekoj zapadnoj pameti, a pojma nemaju nemaju o dva Ruska Nobelovca iz fizike

1.Alexander Prokhorov
2.Nikolai Basov

I od skoro za Zhores Alferov iz domena optoelektronike, ali bitno da Rusi “zaostaju“, posle se ljute kad ih neko proziva za prozapadne stavove bazirane na “zutoj“ stampi.Ali dobro to je na T6 vec standard kad se povampire zeljni “Ruske krvi“.

m

Raketa K77 to jest njen radar ima zonu otkrivanja ciljeva od 360° i bukvalno joj ni jedan cilj ne moze pobeci. Rakete su konstruisane tako da mogu da unistavaju najagilnije ciljeve. Najefikasnije su kada se lansiraju sa vecih visina.

Sami ameri govore o ruskoj vazduhoplovnoj i raketnoj industriji u superlativu samo ovde kvazi experti to i dalje ne vide ili nece da vide. Naravno da ima jos mnogo problema u njihovoj avio industriji ali to su prolazne poteskoce. Vidimo da i zapadne kompanije imaju probleme odrzavajuci proizvodnju na potrebnom nivou. Rafal i EF-2000 su skoro zreli za modernizaciju narocito Eurofighter. Rusija svoje borbene avione radi sama bez icije pomoci sa manjim finansijskim sredstvima.

Odgovori
T

Indija nije odusevljena sa R-77, koliko znam to je jedan od razloga nabavke Rafala i derby raketa. Slusati Ruse kako hvale svoju tehniku i na osnovu toga formirati misljenje je pomalo naivno. Daleko je relevantnije sta o tome kazu trece strane koju tu tehniku koriste u velikom broju, na primer Indija koja poseduje vise R-77 raketa od same Rusije, za sada.

S

Ne moze „radar rakete“ da ima 360 step. pokrice, u najbolju ruku moze 120-140. SU-57 ima nekoliko radara koji mogu da stvore „sferno“ pokrice, te se verovatno misli da se tako raketa K-77 moze lansirati u svim pravcima.

Rafal je vec debelo moderniji nego bilo sta sto je u upotrebi u VKS, dodatno se modernizuje, EF je u procesu modernizacije, videcemo sta ce uraditi(ne gajim velike nade)

I

Gospodine 677.trae, vi ste upoznati i sa zapadnom i sa istocnom tehnikom, i eto pojedini i dalje neveruju. Eto na primer tvrde za rafal da je bolji od bilo cega sto VKS poseduje. Jedan Rafal koji po nicemu ne moze da konkurise teskasima kao sto su su mig 31,Su 35,Su 30.Francuzi nikada ali ponavljam nikada nebi smeli da krenu na su 35 ako nadmoc nije 100 prema 1. To je njihova filozofija ratovanja kao i celog zapada. Ako protivnik ima i najmanje sanse nekrece se u rat. Ovde pojedini ljudi misle da je zapad i dalje vrh vrhova, ali nisu naprimer bili u Pekingu koji miljama ispred Njujorka po svemu. Ko kupi su 35,ili s 400 nemora da brine da ce ga taj famozni rafal ili F 15 ikada napasti i to je cinjenica. Pogledajte evropu, nista samostalno nemogu da razviju, jedino Francuska nesto razvija ali ni priblizno kao vodeci Rusi i Ameri. Vreme zapada na srecu ili tugu je proslo, vidimo da Turska ponovo jaca, o Kini necemo trositi reci, Rusija gde se umesa u sukobe videli smo sta se desi. Svet se nemenja nego je se promenio. Glavna industriska tehnologija je u Kini. Inzenjeri u Heidelbergu, masovno dobijaju otpremnine, jer kompanije nemaju vise love da im daju tolike plate. Rusi nemaju potrebe da zure sa su 57.Dobar je i su 35, niko za sigurno jos dugo se nece usuditi da krene na njega tako da netreba brinuti da li su zaostali ili nisu a videli smo da fabrike Suhoja rade punim kapacitetima za razliku od svih evropskih proizvodjaca koji prodaju mizerne kolicine letelica

m

Kao sto napisah ovde kvazi experti znaju i sta rusi sanjaju, ne samo domete njihove vojne tehnologije medju njima i cudo od rakete K77. O tome je pisao i military watch. Za Cirkon gde su testiranja uspesno sprovedena procitaj sta su japanci rekli na tu temu.
Za sve kvazi experte i sumnjicave simpatizere Su57 ce za 10ak godina prevazici 5tu generaciju lovaca i biti blizu 6toj zajedno sa veoma dobro osmisljenom strategijom a to je upotreba BPL Ohotnik.
@TT

Ima li nesto sa cim su indijci sa ogromnom korupcijom zadovoljni i nevidjenim javaslukom prema vojnoj opremi i naoruzanju pa im je sve drugi kriv. Ko im je kriv sto nisu na vreme poslali Su30mki u zoni incidenta sa Pakistanom da rascisti situaciju ili sto nisu jos uvek izgradi aerodrom za te lovce blizu njihove granice a izgradnja je odobrena jos pre neku godinu. Daju sebi za pravo da govore da neciji avion nije 5ta generacija ali zato nemaju sopstveni avion ni 4te generacije. Proci ce neko vreme nesto ce faliti i Rafalu zbog neidgovornisti prema skupocenoj tehnici. Da nemaju nuklearne bojeve glave bili bi osrednja regionalna vojna sila koja ne zna da upotrebi na adekvatan nacin svu onu vojnu masineriju koju poseduju. Ozbiljniji pristup prema naoruzanju imali su 70tih i 80tih godina.

Odgovori
1

Zašto se misli da je Ruska elektronika zastarela ili inferiorna. Inovacije koje je imao još osamdesetih ako ne i ranije i dan danas su relevatne i to takve kakve jesu. Mig-31 je još onda imao aktivni elektronski radar, sposoban da prati i deluje protiv više meta odjednom, ništa sličnog nije bilo onda čak ni na F-16 (na nekima verovatno nema ni danas), njihova elektronska kola funksionišu i u svemiru, a to ne može svako da napravi, radi i na -200 C i +200 C. Nisu se oslanjali na razvoj čipova, nego na nešto što se danas prepoznaje kao FPGA samo na lestvici složenosti bliže umetničkom delu nego nečem jeftinom. Buran je imao automatskog pilota kadrog i da sleti za vreme oluje. Ono što Rus nema, jesu resursi i zato mora da bude jako pametan i da radi ono što ga neće pojesti. To je njegova filozofija, zato nema smisla očekivati da se vidi da kopira ono što postoji na zapadu. Njegov razvoj mora da bude originalan inače je gotov.

Odgovori
S

80ih je to bila druga drzava, a vojni budzet je bio 15% BDPa(pogledajte sta smo mi sve pravili tada, a sta sada).
Mig-31 nije imao radar sa aktivnim elektronskim skeniranjem, nego pasivnim. Naravno da imaju cipove.

W

>> Nisu se oslanjali na razvoj čipova, nego na nešto što se danas prepoznaje kao FPGA samo na lestvici složenosti bliže umetničkom delu nego nečem jeftinom

Umetničko delo? Au covece, na cemu ste to vi? I jel znate uopste sta je FPGA i ko je kreirao tu tehnologiju?

m

Da li znate da su rusi testirali Su57 bez spustene kabine u samom letu. To dovoljno govori o njihovoj umesnosti i ludosti istovremeno. Svrha testa je bila sta bi se desilo u slucaju otvaranja kabine u nekom vanrednom dogadjaju ili u toku vazdusne borbe.

Odgovori
S

Jel znate da je jedan Orao tako prosao ’91? Neko ga je gadjao, iznad Slovenije ako se dobro secam, pilot otvorio vatru iz oba topa i od vibracija se otkacila kabina(toliko o kvalitetu). Uspeo je da sleti normalno u HR, imaju cak i slike, prozvali ga „kabriolet“….

6

Imate primer I kolege kome je na migu21 otpala kabina jer je mehanicar pred poletanje nije zabravio, navodjenjem sa zemlje je bez ostecenja prizemljio aparat na Slatini, nije video prst pred nosom, ni Sam ne zna kako mu je uspelo.

C

Pre neki dan sam video objavu britanskog MO gde njihov opitni pilot radi istu stvar na Harrieru.

m

677.trae
Ovde se toliko velicaju i ispredaju pripovetke o AESA radarima kao da su to toliko nadmocni u odnosu na PESA radare da oni nemaju nikakvih sansi protiv AESA radara sto je potpuno preterivanje jer eto ipak je to zapadna tehnologija bez konkurencije. Ne znajuci i pored nekih prednosti AESA radara da oni imaju i mana. Da ne govorim kako je opet po nekima AWACS svemocan i da nista ne moze da mu izmakne. Ovde nista nema sredina ili zalazite u jednu krajnost ili potpuno u drugu krajnost i zato su velika preterivanja pogotovo o superlatovima zapadne tehnologije. Sto opet nije sporno da jos uvek imaju neku prednost u nekim domenima tehnologije ali ta se prednost dosta istopila u zadnjih nekoliko godina. Treba znati da japanci odradjuju veliki posao amerikancima u domenu elektronike na borbenim avionima u zadnje vreme. Nisu ameri bas toliko dominantni u elektronici jer koriste neke druge umove za svoju vazduhoplovnu masineriju. Pa i pored toga imaju problema u samoj elektronici. I to upravo na lovcima 5te generacije.

Odgovori
W

>> Ovde se toliko velicaju i ispredaju pripovetke o AESA radarima kao da su to toliko nadmocni u odnosu na PESA radare

Nadmocni su apsolutno, to nije stvar necijih uverenja i procena nego se uvidom u karakteristike jednog i drugog dizajna donese zakljucak. Sta vama konkretno smeta kod AESA tehnologije, osim sto je RF jos uvek nema u lovackom avionu pa vam ona ne odgovara po principu „kiselog grozdja“?

6

Wolfgang

Naravno da nisu apsolutno ni a u poredjenju sa Irbisom. Manji domet, manja pouzdanost, nemogucnost da rade duze u borbenom rezimu zbog neresene tehnologije hladjenja modula.

Da imaju svoje prednosti imaju, Ali ni priblizno onako kako vi to predstavljate.

Pored Irbisa I modernizovanog Zaslona iz 80-tih godina dzabe vam Aesa.

W

Radar koji ima SAR rezoluciju od neverevatno grubih 3m i navodno dobacuje do 350km (ali samo u cued search modu u prostoru od malenih 10×10 stepeni) za cilj od 3kvm siluete tesko da moze da parira savremenim americkim AESA konkurentima. U normalnom osmatrackom modu cak i proizvodjac navodi svega 200 km. Ne znam odakle vam ta prica o problemima sa hladjenjem kod zapadnih aplikacija AESA tehnologije, to je mozda postojalo pre 25 godina, danas imamo reda velicine 1000 AESA radara u operativnoj upotrebi u lovackim avionima i sve ih je vise. Takodje na zapadu se radi vec treca generacija sa GaN TR modulima snage do oko 100W. Letos je moglo da se procita da cak i F-16 americke nacionalne garde pocinju dobijati AESA upgrade. AESA tehnologija je jednostavno sofisticiranija, ima vecu osetljivost, bolje upravljanje energijom zracenja, manje bocno rasipanje, moze da kreira vise istovremenih beamova na razlicitim frekfencijama pa je i znatno otporniji na ECM (veca ukupna frekfentna agilnost). Suprotno vasim navodima ta je tehnologija i veoma izdrzljivija i pouzdana u upotrebi, bez mehanickih pokretnih delova ili sa znatno jednostavnijom/brzom dodatnom mehanikom, jedan radar sa npr. 1500 TR modula moze da nastavi rad cak i ako usled kvara ostane bez vise desetina istih.

C

Wolfgang

Zaključak o nekakvoj „nadmoćnosti“ se može doneti samo naknadnom analizom direktnog sukoba dve poveće vojske koje su obilato koristile dva rivalska sistema i obilato pucale jedna na drugu u vazduhu. Potrebne su desetine vazdušnih borbi da se donese neki generalan zaključak o tome koji radar je „nadmoćan“. Pri čemu poenta uopšte nije u tome koji je „nadmoćan“ već koji je za svoju vojsku uradio bolji posao – a to zavisi od milion faktora i onda može da se ispostavi da je onaj koji je u internet analizama bio „inferioran“, u nekom konkretnom sukobu odradio bolji posao od „nadmoćnog“ usled čitavog niza specifičnih okolnosti.

Super je ta priča po kojoj bilo šta američko bez po muke polupava bilo šta rusko kada se sukobe u laboratorijskim uslovima deklarisanim od strane proizvođača, gde inferiorni ruski pećinari ne mogu da izvuku bilo kakvog keca iz rukava. Problem je samo u tome što se bilo kakav stvarni sukob neće voditi u laboratorijskim uslovima deklarisanim od strane proizvođača, već u specifičnim uslovima gde će obe strane imati čitav niz prednosti i ograničenja, pa ko ih bolje posloži taj će biti nadmoćan.

U međuvremenu, koga zabavlja da na osnovu uvida u fabričke deklaracije jednog i drugog dizajna donosi konačne sudove o vrednosti čitavih društava i civilizacija, samo napred. Internet jedino tome i služi u nekih 94% svog sadržaja.

S

Ja licno zapadno evropskoj vojnoj tehnici (mislim na kompleksne proizvode) sem Francuskoj ne verujem previse.
Od Eurofightera, preko raznih helikoptera (Tigar, NH90) pokazali su se preskupi za nabavku i odrzavanje, puni nekih nedostataka u redovnoj upotrebi a prave performanse ispod ocekivanih. Sto se tice Meteor rakete videcemo kolko je dobra i korisna.. motor i pored prednosti ima problema sa velikim napadnim uglovima a sto se tica gadjanja na 200km…morate ipak da zahvatite cilj na toj udaljenosti
Francuzi jesu skupi ali prave odlicne stvari..i Rafaele i Leclerc su bili donedavno zapostavljeni na trzistu a u praksi su se odlicno pokazali.
A sto se tice indije njima ni f xx ne bi pomogao da imaju ozbiljnu avijaciju..mogu da bacaju para kolko hoce ali nisu vojska.

Odgovori
N

zaista interesantan clanak o ruskim raketama, najavljeno je da r-37m moze da lansira i 35-ca, a da za 57-cu razvija-ju svoj Meteor tj raketu sa ramjet pogonom, i kao uvek T6 to prikaze profesionalno, nema zamerki, e ali.

komentari o ruskoj superdominaciji, vec podsecaju na pojedine propagandne portale, ovde to nikome ne treba realnost je jasna – ruska strana ima prednost u mnogimi tehnologijama, ali u mnogim su u 80-tim, tako je u svim armijama sveta.

mnogo vaznije pitanje od superdominacije jeste prosto pitanje moze li Su-35 da raketom r-37m koja se toliko hvali da oboti mini harpi dron isto pitanje vazi mogu li to npr f-22 ili f-35 sa amraam-om, dakle pitanje je sistem koji vam omogucava funkciju AEW pasivnim sredstvima koji moze da razazna pretnju, i da izabere nacin borbe protiv pretnje, moze li sistem aspen, ili s-400 da vode borbu sa rojevima dronova, da ispalite rim-116 sm-6 koja kosta 10 miliona na plasticni kvadrikopter sa 10kg c4 eksploziva, dovoljno da unisti radar ili c4i vozilo, ili da pobije pesadiju u rovovima, jer zasto kupovati super skupu opremu, kada se UCAV-ima i dronovima moze naneti ogromna steta.

rafal se npr uparuje sa do tri ucav-a neuron gde je tvrdo posaljete ucav, ili iz transportnog aviona izbacite 300 dronova, moze li patriot da radarom zahvati dron koji je em od karbona em leti 100 km/c, dakle cemu ch-47 kindzal ili cirkon lete 10000km/c i ………….. ovo je vreme u kome se vojske munjevito menjaju, ko pro-masi temu potrosio je pare i ostao go.

nisam se trudio da ulazim u struku, vec da na prostom primeru pokazem, kako se i najskuplja tehnolofija moze uciniti neupotrebljivom

Odgovori
6

Za svaku BPL vazi isti recept-Pancir + Tor. Te dve nise su u stalnom sportskom sukobu godinama unazad, odatle proisticu genijalna resenja na oba.

Ne, Suxx nece nikada da gadja BPL sa R37M vec sa R73 ili sto je jos verovatnije topom.

Kakvi crni rojevi BPL-a to moze da prodje kod plemenskih vojski Samo, nemojte da se salite.

Sistemi elektronskog ometanja su na svim razvijenim stranama spremni za takav scenario. Posle ih je lako poskidati.

Inace kinzali su u operativnoj upotrebi sa mig 31 kao nosacima. Tacno se zna sta oni pokrivaju.

N

upravo ste rekli isto sto i ja raketa r-37 ne moze da gadja ni bpl pogotovu dronove, niti to moze meteor, i da pvo treba graditi tako da imate pasivno rano obavestavanje koje je spremno da prepozna pretnju i prenese sistemu sposobnom da pretnju neutralizuje

osnovno pitanje je dakle da li radari savremenih sistema pvo poput arabela ili velike ptice mogu da primete dron od karbona sa elektromotorima koji na sebi mogu nositi 10kg c4 i kako odbraniti npr bataljon tenkova koga napadne 50 dronova ne ucav-a,

m

Kolika je efikasnot i ekonomicnost gadjati male dronove avionom pa jos bilo kojom raketom. To je cist promasaj u finansijskom i ekonomskom smislu. Za lovce su mete veliki dronovi za globalno spijuniranje i ratovanje velikih sila. Potpuno je glupo da avion raketom unisti dron slican Bajraktar. Za te letelice su iskljucivo PVO sistemi malog dometa uz usku saradnju sa sistemima za PED.
@Srbofil
Da pitamo opet g. @677.trae za njegovo misljenje. Da li je moguce da veoma slozeni radarski sistem na raketi K77 moze da zahvati cilj pod uglom od 360° kako pisu analiticari iz military watch?
@Narednik I klase
Koliko vidim ovde dominiraju mnogo vise zapadni superlativi nego ruski. I daleko se vise preteruje o zapadnoj tehnologiji i ne samo to vec se pominju vrlo cesto i ostale sfere zapadnog zivota u superlativima kojima nije mesto na portalu o vazduhoplovstvu. Ostali su time prinudjeni da odgovore na izazivanje i onda se to polako pretvara u smejuriju i uplitanje politike. Treba biti objektivan, pa sama ova vasa konstatacija o ruskoj superdominaciji na ovom portalu ne pije vodu. Bice da je obrnuto. Primer.
Sta reci o ovome. Ceo svet bruji a neki i panicno govore o raketama Kinzal, Avangard, Posejdon, Cirkon itd…
Samo se ovde neki „strucnjaci“ pitaju jos uvek da li uopste postoje te rakete, da li su ispitane i ostale gluposti? A ceo ostali upuceni svet zna o tome dokle se stiglo. To nikako ne moze biti objektivno i nepristrasno vidjenje nekih kvazi experata na ovom portalu vec samo cisto omalovazavanje jedne drzave koja se digla iz pepela i prkosi sankcijama. Sta reci kada sami USA analiticari govore u superlativu o avionu Su57, Su35 pa i o Mig35 samo ovde opet neki se nasli da bacaju drvlje i kamenje na sve sto dolazi iz Rusije. Gde je tu objektivnost? I opet tvrdite da je ovde ruska superdominacija. Ja nigde nisam omalovazavao zapadne lovce sem sto sam pisao da su papreno i nerealno skupi i da Eurofajter i F35 imaju povecih mana. A sta imamo od zapadofila za rusku sferu o svemu i svacemu. Da ne znaju da naprave V generaciju, ne znaju ovo, ne znaju ono, da su ovakvi, da su onakvi…

Odgovori
6

AESA technology offers significant advantages, leading to the phaseout of traditional mechanical scanned arrays (MSAs). However, AESAs produce large amounts of heat, especially if older generation GaAs transmit/receive modules are employed. Therefore, in the case of radar upgrade from MSA to AESA, if the aircraft offers limited coolingcapabilities, the mean transmitted power would have to be restricted accordingly. Taking also into account the scan loss at high off-boresight angles, the AESA upgrade would offer
marginal benefit, at least in terms of range, especially against stealth aircraft.

On the other hand, IRST systems seem to be a quite promising alternative, offering
adequate detection range even against stealth threats, while being discreet and immune to RF jamming. IRST could be combined with a datalink, offering weapons-quality track.
The complex modern warfare calls for data fusion of all onboard sensors and tactical
datalinks, allowing the pilot to maintain spherical situational awareness, at all conditions.

Ovo je citat iz jedne studije USAF-a gde su analizarani benefiti modernizacije F16 sa AESA tehnologijom. Cekam vase komentare.

Odgovori
S

I da, Irbis je takodje radar sa elektronskim skeniranjem i kao svaki radar, domet mu raste suzavanjem polja koje pretrazujete i opada sirenjem, daleko vise nego kod modernijih AESA radara. Zato SU-57 ima dva dodatna radara sa strane sto je odlicno resenje.

6

Srbofil

2019. Godina.

Vi opet novinske clanke?

6

Srbofil, wolfgang

Mislio Sam na gripene C/D. Ni jedan ruski Aesa nece prevazici domet Irbisa. Postoje tehnicki razlozi zasto je to tako. Zato se ide na ROFAR. Ne dao bog u ovim uslovima da imamo aparate sa aesom. Dok se ne otklone problemi o kojima Sam pisao. Inace nikada se nece postici puna borbena operativnost.

Nikako da mi pojedinci odgovore gde su leteli, gde su bili u kontaktu sa radarskom tehnikom, da li su imali poznanike pilote u drugim drzavama?

Idemo dalje , Jos jedan zanimljiv podatak iz studije:

Some minor corrections were deemed necessary in the calculation of the effective
detectability factor in [13], taking into account eq.(4.58) in section 4.4.7 of [11]. Following the above reasoning, the APG-83 is expected to offer a detection range of 47 n.m. against a standard target of 1 m² RCS. This applies to the broadside direction, since at off-boresight angles, the gain is reduced due to scan loss, as explained in par. 2.1.1 (see Fig. 1).

Comparing the APG-83 to its predecessor, the APG-80, it is noted that no such cooling
restrictions are expected on the F-16 Block 60. Therefore, keeping all parameters as above and setting only the PRF to 200 kHz, thus increasing the duty cycle to 20%, and following the same procedure as above, detection against the same target is estimated at 64 n.m.

Od sada neka citaoci procenjuju dostupne podatke.

Sve najbolje , uciti, uciti I Samo uciti.

Odgovori
6

US Navy Super Hornet pilot from VFA-81 told me that, for some missions, he would prefer to take an aircraft with the M-Scan AN/APG-73 radar than one fitted with the AESA AN/APG-79 – his unit then having a mix of aircraft fitted with the two radar types.

More recently, in November 2018, an experienced Luftwaffe Typhoon pilot told me that he hadn’t found himself “in one situation where I wanted or needed E-scan”.

He highlighted the excellent performance and capability of the M-scan radar on the Eurofighter and stressed that he would rather have the EuroFirst passive infrared airborne track equipment infrared search-and-track (PIRATE IRST), which was absent on German Eurofighters, than a new radar.

He would also rather augment the existing radar with a Litening laser designator pod (LDP) to give a passive long-range visual identification capability.

Evo mogu I ja da kacim novinske clanke pa da se stekne pogresan utisak da je aesa slabija u odnosu na mehanicke radare.

Cuvajte se interneta, svasta se pise, tesko je razlikovati relevante informacije ako niste u struci.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Somi na: Prikaz sistema svetlosnog obeležavanja poletno-sletne piste na Batajnici: Za samo 21 godinu aerodromu vraćene sve operativne funkcije

Postoji mnogo kulturniji način da se iskaze neko nezadovoljstvo. Izražavanje na ovaj način bi imalo smisla da su na vlasti isti ljudi svih 21. godinu, ovako ispada da kritikuje državu. A država smo svi "MI" i onda može da se postavi pitanje šta smo mi svi kao pojedinci uradili da nebude tako. Mislim da ako…

22. Oct 2020.Pogledaj

Stojko na: Izvršeno prvo bojevo gađanje bespilotnim letelicama CH-92A

Mozda da se kupi par Tesla Cybertruck-ova? I da lepe folije zalepimo na njih.

22. Oct 2020.Pogledaj

Aleksa Radojičić na: Ruski borbeni avioni Su-35S i Su-57 dobijaju nove rakete vazduh-vazduh

@Srbofil Ironično, MKI je najslabija verzija Su-30 danas, zbog korišćenja opreme sa svih mogućih strana, zbog čega sam avion nije na odgovarajući način integrisan sa sistemom VOJIN RV Indije.

22. Oct 2020.Pogledaj

Bojan bivši hranitelj na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kompanije regije moraju se prilagoditi novim realnostima

Gospodo, najpametnije je da u potpunosti ignorišete gosp. “stručnjaka” Alena Šćurica. Odrastao je i sazreo na kazanima raznoraznih kojima je trebala podrška navodnih stručnjaka. Ništa u njemu nema, niti u njegovim komentarima i analizama. Tabula raza. Samo - ko bolje časti.

22. Oct 2020.Pogledaj

Send this to a friend