BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Avion STS Avijacije pao u Bosni i Hercegovini, oba člana posade poginula Jedan od Pajpera korišćenih od strane STS Avijacije za misije vakcinacije lisica / Foto: Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Avion STS Avijacije pao u Bosni i Hercegovini, oba člana posade poginula

Ažurirano 11. decembra u 17:20: Nakon više od 24 sata intenzivne potrage pripadnici Specijalne antiterorističke jedinice MUP-a Republike Srpske prvi su došli do olupine aviona koja je, kako Tango Six saznaje, gotovo u potpunosti uništena. Pronađena su tela oba člana posade.

Ažurirano 11. decembra
: Kako Tango Six saznaje iz više izvora ELT u avionu je bio aktiviran i dao je približnu lokaciju aviona koja je na izrazito nepristupačnom terenu. Spasioci na zemlji sinoć zbog terena i magle nisu uspeli da dođu do lokacije. Informacije od jutros govore da je na Kozari ponovo magla ali da pretraga svejedno traje.

Tango Six saznaje da se u pretrazi koriste i dronovi sa termovizijom ali je pristup svim tačkama terena i njima otežan.

Kako Tango Six saznaje, sa avionom srpskog operatera STS Avijacija, najverovatnije Pajperom 28, danas popodne je izgubljen kontakt na području Omarske u Republici Srpskoj.

Kako javljaju mediji iz Republike Srpske prijavljen je nestanak letelice i za njim je pokrenuta akcija traganja i spasavanja zemljom i vazduhom uz pomoć Helikopterskog Servisa Republike Srpske. Kako je dopisniku Večernjih Novosti rečeno iz MUP-a Republike Srpske avion je poleteo u 14:10 sa aerodroma Mahovljani:

– S njim je izgubljena komunikacija i svaki kontakt na području Omarske. Potraga je u toku i u nju su uključeni PU Prijedor i Gradiška, Jedinica žandarmerije, u saradnji sa Helikopterskim servisom Republike Srpske – rekla je Miljanović.

ATV je objavila snimak dela pretrage, najverovatnije iz helikoptera Helikopterskog servisa koji u njoj učestvuje. Dnevni avaz javlja da je pretraga iz vazduha obustavljena a da uporedo, policajci na kopnu u vozilima obilaze Omarsku. Traga se i na području Bosanske Gradiške i Prijedora, navodi Dnevni avaz. Portal Echo Seven prenosi da se u pretragu uključio i helikopter UH-1.

Cesna YU-DPT letela je danas na verovatno istom zadatku.

STS Avijacija se na teritoriji Bosne i Hercegovine bavila komercijalnom delatnošću izbacivanja vakcina protiv besnila za lisice iz aviona. Obično se u posadi ovakvih misija nalaze dva čoveka, pilot i operater mašine za izbacivanje mamaca.

Kompaniji STS Avijacija ovo je još jedan u nizu mnogobrojnih incidenata sa avionima. Poslednji se dogodio u Rumuniji (hvala čitaocu portala pod nickom Slavke na informaciji) pre mesec dana. U septembru 2015. godine, takođe u Bosni i Hercegovini, srušio se njihov Golden Eagle C421-B kada je jedan pilot poginuo. Još jedan incident bez žrtava dogodio se u septembru 2018. godine. Kao i udes legendarne „Koka-Kole“ Pajpera YU-DDB u Rumuniji.

Misije vakcinacije lisica traju više od deset godina i imaju najgori skor (ne)bezbednosti letenja u verovatno celoj generalnoj avijaciji bivše Jugoslavije. Kako je Tango Six ranije izveštavao, prvi je bio udes Cesne 206 YU-DNZ 2011. godine, zatim 2013. godine u Hrvatskoj, avion YU-DSD pao je 2014. godine na sreću bez žrtava. Još dva operatera iz Srbije, pored STS Avijacije, bavila su se ovom vrstom posla.

Ovaj post biće ažuriran kako nove informacije budu pristizale.

Zabranjeno je svako preuzimanje teksta ili delova teksta bez citiranja izvora.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

N

Opet taj STS. Svake godine gube po minimum jedan avion. Trebalo bi to Direktorat malo procesljati ili im u priricniku pise da su uracunali rizik od minimum 1 do 10 aviona sa posadom da otpisu?!?

Odgovori
N

@BHDCA i @PD
Istrage zrakoplovnih nesreca nisu u nadleznosti BHDCA, tj.regulatora, zbog sukoba interesa, vec bi to trebalo biti nezavisno tijelo. U slucaju BiH strucnu istragu provodi Ministarstvo prometa i komunikacija, odnosno oni formiraju strucnu komisiju koja provodi istragu. Danas su mediji javili da je istragu otvorilo i tuzilastvo. LQBK aerodrom, kontrola letenja, su razliciti subjekti. Pri kontroli letenja BiH, odnosno BHANSA-i, postoji RCC, centar za KOORDINACIJU spasavanja, koordinaciju, nije to org.cjelina sa 100 spasilaca koji samo cekaju da ulete u Defendere i krenu, oni koordinisu aktivnosti potrage i spasavanja.
Stanje u GA u BiH, Srb i juzno…sto juznije to tuznije.
Standard u regionu nam je los i to se reflektira na gradski saobracaj, cestovnu infrastrukturu, zivotni standard…pa tako i avijaciju…i ljudi ginu. STS sam zapratio preko T6 vec prije nekog vremena, pisanja o incidentima i nesrecama, gdje ima dima ima i vatre, iako za ovu konkretnu nesrecu mozda nije kriva direktno kompanija, nalazi istrage se ipak dijele na direktne uzroke i sistemske uzroke.

Laziranje dokumentacije, fiktivni naleti, „tjeranje“ i drugo…zasto nije prijavljeno, jer nemamo kulturu sigurnosti, to nije samo usvojen dokument vec je to nacin ramisljanja, balkan smo mi…

Y

Problem je što ovakve letove u misijama vakcinacije izvodi više aviona, više sati u toku dana i tako par dana za redom. Lete i ne staju Bugarska, Rumunija, Srbija, BiH. Tako da mogućnost nastanka ovakvih situacija raste sa brojem sati letenja. Drugo radi se o avionima koji pripadaju GA gde su, svuda u svetu, vanredni događaji češći nego u komercijalnoj avijaciji. Lete uglavnom jednomotorni avioni a često i mlađi piloti da povećaju brzo i efikasno nalet. Tako da problem „opet taj STS“ može da se čita i kao „samo taj STS“ jer na Balkanu uglavnom oni se bave vakcinacijom iz aviona i imaju dovoljno veliku flotu i mogućnosti za taj posao.

Odgovori
B

Onaj što je pao na Ozren je bio dvomotorac i nije mu otkazao motor. Sudeći po poziciji i ovaj je bio najverovatnije u preletu preko Kozare

B

Da opet taj „STS“ jer su uslovi ocajni. Je l se neko raspitoa koliko dana u mesecu lete, koliko spavaju piloti, pod kojim uslovima se leti!?

B

Apsolitno se slazem sa tobom, STS kompanija nista ne radi kako treba, kolega Fox je lepo opisao, da ne pricam da je bas Vlatko sa tim avionom prinudno sleteo u Srbiji jer je bilo vode u gorivu(koriscena cisterna za mleko). O kompaniji STS, uslovima i bezbednosti ko je tamo radio zna sve. Ljudi se tretiraju kao stoka. Direktan krivac vlasnik i svi njemu bliski ljudi.

F

Zanima me samo zasto DCV ne reaguje nista na ovu temu jer svi oni znaju sta se radi u STS-u.

B

YU-DPT sam uočio u 13:11 u području Omarske, bio je na visini 4050ft i brzina 111 kts..

Odgovori
S

Prosli mesec u Rumuniji, YUDZZ.
http://cins.gov.rs/doc/vazdusni-saobracaj/2020/03-20.pdf
Isto STS Avijacija…
Nadam se da je posada dobro!

B

Pored YU-DPT, na FR24 sam pratio zanimljivo „tkanje“ koje je pravio po severnom dijelu Kozare pa do Save YU-BZV. Isto tako i YU-DPS koji je radio između Cazina i Kladuše.

I nakon toga svega gledanja i screenshot-ova vidim nemilu vijest…

D

Kolika je ostecenja pretprep YU-DZZ kada je vec ponovo aktivan u floti. Brzo oni to poprave izgleda?

A

Treba dodati ovoj listi i YU-DDB koji je izgubljen u Rumuniji prošle godine u junu, isto STS avijacija. Sva sreća pa je posada preživela. Ozbiljno treba ispitati rad ove kompanije.

Odgovori
T

Koje vrstu udesa je ima DDB? Za to nisam cuo. Da li je otpisan avion?

A
N

Taj što je otresao na Karpatima je klasična greška pilota. Snizio puno, nije vukao carb heat i zatrokirao kad je dodao opet

M

Postovani ‘No’,
Iznosenje recenica ovog tipa govori o vasem manjku inteligencije koje ocigledno nemate pa niste sposobni da procitate nalaz komisije koja je istrazila udes. Ja sam bio pilot tog aviona a ako Vam nesto nije jasno slobodno pitajte,naravno pod punim imenom i prezimenom.
Momirov Marko

n

Marko gde se moze procitati izvestaj od tog udesa. Molim vas podelite link.

M
M

https://we.tl/t-TfybcfaHQK
A ovo je trajektorija aviona,nakon poniranja avion je leteo jos 6min u horizontalnom letu pre problema i sletanja.

N

Gospodine Marko javite se nekome da vam ukloni nedostatke u obuci 😁 A ovo pričajte nekom drugom. Back to basics for you

A

NE postovani NO
Licno poznajem Marka Momirova kao kolegu ,klasica,prijatelja pilota, ono sto vi dajete zakljucke iz rukava a pritom ne znamo ni ko ste ni cime se bavite ne daje vam za pravo da nekome crnite obraz , Ocigledno da niste u potpunosti upuceni sa nezgodom i da niste procitali izvestaj , meteo situaciju tog dana itd… pozdravljam vas lepo i drzite se do tada bicikle bar sa jednim pomocnim tockom, a i da ne zaboravim u vakvim trenucima ovo nije ni vreme ni mesto a ni tema diskutovati o toj nezgodi , saucesce igoru i irki. LP
ANTONIO H

N

Ovo je preliminarni izvestaj. Svakako cekamo finalni onda. Ja sam inace leteo isti avion i ne bi nikad nikome pozeleo da ga leti jer je avion bio u katastrofalnom stanju. Zanima me ko je potpisao da je taj avion uopste bio plovidben. Sa tim naletom sesti u taj avion, svaka cast, posebno onima koji su vam ga dali da letite. Drago mi je sto ste izvukli zivu glavu. Posebno mi je zao kolega koji su stradali na Kozari. Zelim im plavo nebo a srpskoj pilotskoj zajednici da se ovako nesto vise ne desi, da konacno naucimo nesto iz ovoga.

t

svim navedemim je jedna stvar zajednička…. početna slova registracije,
možda ipak nisu krive Balkanske Lisice…

Odgovori
В

Поштоване колеге, овакав текст је у најмању руку некоректан. Ја летим у Лисицама већ 10 година и знам колико се пажње обраћа на безбедност. Ствар је у томе што је после толико хиљада и хиљада сати налета у тешким условима за летење статистика неизбежна и неумољива. Најлакше је седети на земљи и тада је број удеса нула. На само том једном авиону YUDCX само ја сам нелетео преко 2500 сати лета. Пилоти ће то схватити. Влатко Штефановић

Odgovori
P

Poštovani Vlatko i Bivsi pilot,

Niko nije okrivio STS već smo konstatovali koliko incidenata imaju. Broj je veći za još minimum dodatnih 5 koje trenutno popisujemo.
Konstatacija da misije vakcinacije (ne jedna firma nego ta vrsta posla) imaju verovatno najgori flight safety skor u bivšoj Jugoslaviji je validna i podržana argumentima.

Tango Six ne piše za pilote, već za celokupnu vazduhoplovnu zajednicu. Mišljenje pilota je samo jedno od mišljenja i pojedinačno nije relevantno u zaključivanju stanja, na primer, ovog segmenta letenja. Nismo ni blizu zaključka, nismo ni počeli analizu. Tekst iznad je samo vest urađena po svim pozitivnim standardima izveštavanja Tango Sixa.

F

Postovani Vlatko
I ja sam malo leteo taj DCX koji je bio totalni raspad. Stanica nije radila od prvog dana ali je nekako leteo..I nije problem u avionu vec u firmi STS i ljudima koji je vode. Oni sede u Beogradu i siluju telefonski Harija da se leti kada se ni peske ne ide a kamoli leti. Po par dana unapred se znalo da je magla po Hrvatskoj ali su nas uredno dizali u 5 ujutro da idemo da cekamo lepo vreme na aerodromu gde nema nikoga cesto ni vode za pice kao u Rijeci ako se secas. Piloti su pod stalnim pritiskom da se leti po svaku cenu jel gazde racunaju izgubljeni profit a to je ipak vfr avijacija sa ocajnim praistorijskim avionima. Video si sa kakvom novom flotom lete Bugari kad su dosli i njihove uslove koje piloti imaju. tika

C

Postovani Vlatko, treba da postujete meteo minimume , kao i performanse aviona.

В

Ја сам летео DCX задња два месеца. Био је 100% исправан: две станице са три фреквенце, транспондер, VOR, ILS, RK, PSK, ……. Све је било исправно. И, напомена, пре сваког лета је напомињано и скретана је пажња да ако у било ком тренутку посумњамо да не можемо проћи због појаве облака или било чега да не ризикујемо и да се ОБАВЕЗНО вратимо. Било ко да се вратио није имао АПСОЛУТНО НИКАКВУ критику због тога. Од мене толико. У оваквим ситуацијама увек треба сачекати чињенично стање.

M

Čim te sve poslove u okruženju obavlja STS odma je jasno i zašto,.. nije zbog kvalitete već zbog cijene svojih usluga.. država bi tu morala odmah reagirati i prizemljiti te mutivode.. Bivši piloti iznose kakovo je stanje u kompaniji–mobbing.. slabi avijoni..neisparvni uređaji..

С

Браво класи. Доста си налетео а даће Бог још толико. Но притегни ти мало ту децу да не срљају.

B

Spasoje, čini mi se da je to ključna stvar: imati sijedu bradu iza mikrofona ili u hangaru koja će e svojim iskustvom koristiti mladim naraštajima (koji misle da sve mogu).

K

Marko Momirov za ovaj udes nisam znao do citanja ovog izvjestaja. Veoma mi je drago da za Vas nije bilo posledica. Ukoliko vas ne mrzi da malo opisete sam cin udesa, i izvlacenje iz aviona, po fotofrafijama cini se da je udar bio zestok.

Z

Tebi bi bilo najbolje da cutis jer si jedan od onih koji vrsi pritisak da se leti u problematicnim uslovima jer te interesuje samo zarada i da ti ne propadne dan.To sto si ti iskusan i znas da ces se izvuci iz takvih situacija ne znaci da ce i ostali jer grupa je jaka onoliko koliko je jaka najslabija karika u njoj.

J

Ako su vec toliki padavicari treba se nesto poduzeti u vezi njihovih delovanja.

Odgovori
Z

Kao neko ko dane provodi sa druge strane mikrofona, a u dva incidenta sam bio involviran ni kriv ni dužan, rekao bih da je konstantan problem ove firme deklarativno letenje po VFR pravilima, a zapravo kroz/iznad oblaka uz nadu da ćeš nekada i nekako probiti nadole kad se krene u sletanje. Tako da Vlatkova tvrdnja pije vode samo kod laika, svaki insajder zna kako se zapravo posao radi.

Odgovori
B

Zna li se koji je avion pao? Da li je to ovaj sa slike ili je to slučajan izbor iz flote STS.

Drugo, zašto na FR24 i jetphotos piše Gas Aviation? I to za sve avione koji su danas lisičarili u ovom kraju. Pretpostavljam da je riječ o povezanim firmama.

Odgovori
D

Svi avioni su u vlasnistvu Gas Aviation-a, STS ih iznajmljuje. Avion je sa slike.

Odgovori
С

Молим поштоване колега (Nenad D, YU, BB, Bivši pilot, Fox, Slavke, Avijaticar, tu i tamo, Cane, Jale, Zaposlenik) да се потпишу именом и презименом како би стајали иза свог коментара. Само онај ко се тако потпише тако, видеће се да ли је прави ваздухопловац. Само такве коментаре прихватиће и остали прави ваздухопловци па били они бивши или садашњи ваздухопловци, бивши или садашњи оператери, бивши или бидући ваудухопловци аматери, како год. Не прихватам коментаре под надимком и сматрам их неозбиљним…. Лично сам тамо био и радио. Услови су отежани али не и противзаконити. Молим да стојите именом и својим искуством иза својих коментара. Подржавам изјаву Влатка Штефановића.

Odgovori
F

Evo ja se zovem Srdjan Petrovic i nadimak mi je Fox. Uslovi nisu otezani nego su kriminalni. Ne znam kako samo mozete tako nesto reci posle toliko ljudi koji su poginuli i toliko aviona koji su pali. Svi to znaju u drzai Srbiji ali ocigledno su ogromne pare u igri i niko nece da reaguje pocev od dcv pa na dalje. Mene su licno terali da letim na Bracu kada vreme nije bilo ni za ustajanje iz kreveta. Kada sam ih pitao da li znaju minimim za VFR dobio sam odgovor poleti napravi skolski krug i sleti mora se tako zbog gazde. Nasmejao sam se i izasao i porucio da gazda dodje iz Beograda i pokaze kako se to radi. Vlatko je izuzetan pilot ali on prvi je imao vise situacija i prinudna sletanja upravo zbog katastrofalnog vodjenja firme STS. Posebna prica su servisiranje aviona. Svi vi to vrlo dobro znate ali cutite zbog bednih 20e po satu koje dobijate. Pozdrav Fox

C

Uslovi jesu protivzakoniti, a avioni su odrzavani na papiru. Nazalost mladi piloti prihataju sve uslove da rade jer im treba nalet i novac a kompanija sts to koristi, znas to i sam.

S

Ne razumem sta bi Vama znacilo moje ime i prezime?!
Bitan je valjda kvalitet komentara…
U ovoj situaciji pozvao sam se na zvanican organ Srbije koji i istrazuje nesrece u vazdusnom saobracaju (da li je to problem?), za koji mogu reci da vecina kolega ne zna da postoji.
Istovremeno kao pilot i inzenjer se trudim da dajem sto kvalitetnije komentare

S

Jesi li ti ozbiljan, 20e po satu!!? Pa i (nadri) profesor engleskog jezika za srednjoskolce zaradjuje vise!! Instruktor skijanja na Kopu uzme 25-30e po casu, po osobi. Aman!!

Ako je to istina, to je onda tuga profesije – da vece nema! I nije stvar u gazdama, stvar je u pilotima koje takve uslove (placanja) prihvataju. A gazda strama ni obraza nema – ni u jednom poslu danasnjice (cast izuzetcima).

Jos mi samo reci da je ovih 20e po satu leta, a da je 0e kada su ljudi na zemlji i ne lete (npr. zbog AOG, kvara aviona, meteo situacije ili sta slicno).

B

Uslovi su kriminali i protivzakoniti. Od radnih sati, servisa do pauze za obroke. Sve je to lepo sto si napisao al nisam cuo da ovo sto smo napisali nije tacno. Fox je bio kratko i znam da je bio u cudu u Hrvatskoj. Naravno da mladi piloti cute zbog naleta i situacije za 20e/1h a operateri 10e/1h. A sad mi reci kakve ugovore potpisuju piloti i operateri? PP na minimalac. Je l to istina? Ponavljam kriminalni, protivzakoniti uslovi-zreli su za zatvor.Ko toci gorivo na tim avionima, da li se koristila cisterna za mleko? O medjuljudskim odnosima ne bih da pricam jer pre svake sezone ode dosta ljudi(ljude tretiraju kao robove).

F

Naravno da sam ozbiljan dosta godina imam. 20e je po satu samo kada se leti odnosno kada poletis odvojis tockove od piste tada racunas vreme. Prelete od Palanke pa gde se vec ide i nazad letis gratis da pomognes gazdama milionerima. Sedis danima lose vreme i to nije placeno nema dnevnica ali te uredno bude ujutro i teraju da sedis na aerodromu do popodne ioako se zna da se tog dana nece leteti. Mladi piloti kojima trebaju sati da konkurisali u erlajnerima su prinudjeni da lete sto STS naravno zna i zloupotrebljava. Svi incidenti su se desavali upravo zbog nepostovanja osnovih zakonskih i ljudskih principa.

B

I onda će neko reći kako je GA nebezbjedna jer avioni padaju a neki drugi da je bezbjedna jer ima ispunjenu knjigu… A samo treba malo poštovanja pravila i niša više. Pa ni tim gazdama se ne isplati svake godine gubiti po jedan avion samo to ne vide odmah.

P

Zamolio bih čitaoce da komentare, pa i potpisanih imenom i prezimenom ne uzimaju kao činjenice, već samo kao komentare.

Odlučili smo da ih odobrimo zato što više različitih komentatora govori o istoj temi. Daleko smo od bilo kakvog zaključka. Činjenice će se objavljivati samo u redovnim Tango Six postovima.

Odgovori
A

Zgranuo sam se kad sam večeras dobio poruku da je opet pao avion u Bosni. Opet…
Čitam komentare i ne mogu da verujem da se konačno pokrenulo pitanje o kom se godinama ćutalo. O ovoj temi ima toliko toga da se kaže. Nekima nije sveto ni to što su ljudi ginuli, čak ni njihovi najbliži i to je njima na dušu.
@Fox je rekao istinu. Javašluk je probio sve granice. Koliko je samo vrhunskih pilota otišlo iz te firme, pa to nije normalno. I nisu pare bile u pitanju, nego bezbednost.@Saves(t)ni Gradjanin se čudi za tarifu koja je spomenuta. Da, to iznosi u STS-u toliko već skoro deceniju unazad. O operaterima ne vredi trošiti reči. Potrošna su roba već poodavno. A sjajni su to ljudi.
I razumem i Štefa i Slobu Polumirca i sve ostale, svako ima pravo na svoje mišljenje ali činjenice govore sve. Ne valja…

Odgovori
1

Sve sto su kolege napisale je istina,sramno je kako se postupa sa pilotima i kako se ljudi muce i teraju da rade stvari koje nisu po zakonu! Radno vreme posade se lazira na svakom koraku,ne daju nam da pisemo stvarno vreme provedeno na aerodromu,muce nas da ostanemo i po 15h dnevno na aerodromu i onda sutra opet ustajanje u 4 ujutru. Ponasaju se prema ljudima kao da su stoka! Tako je bilo dok sam ja tu leteo a tako je i sada,to moze da potvrdi svako od pilota koji je tu leteo ili leti i sada a ima bar malo obraza.

Odgovori
С

Млади и храбри пилоти, не потписани именом и презименом, зашто нисте одбили задатак тога дана ако сте мислили да је не безбедно, зашто сте уопште долазили да летите за 20е ако мислите да је то мало!??!? И ви оператери, зашто сте дошли да се тиме бавите ако вам је мало 10е? Зашто сте уопште улазили у ту причу? Да би сте пљували по СТС-у? Глупости! Да се разумемо ја не радим у СТС-у.
Преиспитајте мало свеје мотиве. Ви пилоти дошли сте због налета и изазова, а не толико због 20е, оператери такође. Каже се пољуби па остави! Ако вам није одговарало, тражите да напустите фирму и крај.
Запамтите да тај посао могу да раде само и изкључиво сурови професионалци, пилоти који тачно знају где је оштра граница када може или не може, када је по закону и када није по закону и они који су одговорни, способни да носе ризик тог посла и донетих одлука. Према томе питајте себе где сте ви били у свему томе!
Fox, ценим пуно то што си се представио, стварно! Поштовање. Једино не знам твој летачки педигре пре уласка и рад са СТС-ом и након твоје одлуке да напустиш фирму.
Будите свесни да капетани у компанијама скидају капу овима који су летели више од три године у „лисицама“. Толико о томе колико је то комплексна операција. Вама младима треба да буде част што сте дошли да летите у СТС-у и што вам је указано поверење. Да није тако сада не би имали подлогу да причате како сте били храбри. Што се тиче плаћања, у свим компанијама важи правило : узми или остави (тачка).
И још нешто, да знате да су компаније почеле да траже Letter of recommendation and characteristics of the pilot. Па сад се запитајте где сте ви у томе. Пустите новинаре да извештавају о чињеницама и те људе да раде свој посао. Направите нешто више од две акције и три критичне одлуке па онда критикујте те људе. Ајд здраво, и мирно небо професионалци.

Odgovori
B

Na sve ove izjave bivsih pilota, operatera ti izjavljujes sto su dosli da rade za 20 ili 10e!? Ponavljam, posto si tako strucan, je l normalno da se koristi cisterna za mleko? Da se potpisuju PP ugovori na minimalcu a na ruke se isplacuje druga cifra? Je l ti podrzavas kriminal? Na pitanje zasto nisu odbili da lete odgovot je jasan, salju te odmah kuci. Da ne pricam o laziranju sati, servisu i sl. Ko brani Acimovica i njemu slicnima ili ga ne poznaje ili je isti kao i on. Ovde se radi o konstantnom ugrosavanju bezbednosti ljudi zarad profita i tretiranju ljudi kao da su robovi. Zato se i ekipa konstano rasipa, jedva cekaju ljudi da pobegnu iz firme.

B

Gospodine Polumirac,
ja sam Branislav Babić, 45 godina, 193cm visok, 105 kg težak, broj cipela 47, nisam pilot …. da li treba još podataka? Da li će to pomoći ovim nesrećnicima državljaninu Srbije (34) i državljanki Rumunije (31)? Bezbjednost se gradi na više nivoa i svaki mora biti ispunjen da bi sve funkcionisalo kako treba. Vidim da iznostite mnogo hvale za STS, a vidimo činjenicu da avioni padaju, ljudi ginu. U čemu je onda problem? Ako stalno tvrdimo da je organizacija odlična, avioni ispravni, piloti obučeni a nesreće se dešavaju, onda je to guranje pod tepih problema koji se pojavi svake godine u formi neke nove nesreće. Problem treba imenovati i pristupiti njegovom rješavanju. Jedan nivo bezbjednosti ne smije praviti pritisak na drugi nivo bezbjesnosti već djelovati sinergetski. Piloti, koliko god trebali imati integritet, poput Fox-a, ipak su ljudi, prihvatiće da se leti i kada ne treba, sam će da uđe u rizičnu situaciju (jer je sto puta bio u njoj pa se izvukao, ali nažalost – računa se ondaj 101. put). Ljudi iz organizacije ih ne trebaju stiskati za izvršenje zadataka niti ohrabrivati u rizičnim situacijama već nastojati izbalansirati rizike i izvršenje posla. Na kraju krajeva, ne vjerujem da je vlasniku u dugoročnom interesu ovoliki padovi aviona. Danas ću zaraditi 200% od mogućeg a sutra ću izgubiti sve, to su kockarske metode i nisu ni za kakav posao a kamoli u avijaciji.

M

Gospodine Polumirac, sami ste rekli da je posao vakcinacije lisica posao koji mogu da rade samo surovi profesionalci. Objasnite mi onda zasto se za taj posao zaposljavaju ljudi iz akademije u Vrscu koji na kraju svoje obuke imaju oko 180 sati? Ili piloti koji su zavrsili neku od drugih skola sa ukupnim naletom malo vecim od 200 sati? Ko je tu profesionalac gospodine Polumirac? Ko je tu ta osoba koja ima iskustva da kako ste Vi to rekli „zna gde je ostra granica kada moze i kada ne moze“.

Kao jedan od takvih pilota koji su tek izasli iz neke skole mogu Vam reci ovo: niko u STS ne odlazi zbog iskustva. Apsolutno svaka osoba koja je provela bar godinu dana u vazduhoplovstvu je upoznala nekoga iz te firme, pricala sa nekim od pilota/operatera i svima nam je jasno o kakvoj se firmi javi. U STS se odlazi zbog naleta, da se nakupi nalet sto pre i ako Bog da posle toga ode u neku drugu granu industrije. Kao sto je vise ljudi vec napomenulo, STS jako dobro koristi to sto se skolovanje placa cenom jednog manjeg stana u Beogradu i sto su ti mladi piloti nakon toga spremni da rada bilo sta, samo da rade.

Gospodine Polumirac, ne planiram da se potpisem imenom i prezimenom. Nasa sfera interesovanja (aviacija) u ovoj zemlji obuhvata jako mali zatvoren krug ljudi iz koga ne nameravam da budem iskljucen jer sam stao nekome na rep. Ono sto je sigurno jeste da Vasi napadi na svakoga ko se ovde usudio da kaze nesto protiv te kompanije idu u suprotnost sa svakom zdravom logikom i svakim moralom, ali to me i ne cudi, barem ne sa Vase strane. Uostalom, svako ko je barem par godina u aviaciji zna jos jednu stvar, a to je kolko daleko (ne)doseže profesionalizam g. Polumirca.

M

Poštovani, nisam pilot odmah da kažem, ali radim u avijaciji i imam uvida u situaciju. Zanemarujete činjenicu da mladi ljudi koji tek završe školovanje nemaju gde da se zaposle i radiće svaki posao, kako bi stekli preko potrebno iskustvo, u konrektnom slučaju radiće za bilo koje novce samo da bi došli do prekopotrebnog naleta. Zna se šta sledi za odbijanje da mladi pilot poleti, šalje se kući i više se ne zove. To biste morali da znate. Lično sam odlično plaćen i mogu da biram posao i da postavljam uslove, pošto je moje zanimanje traženo, ali sam takođe svestan da na žalost mnogi ne mogu da biraju, a Vi toga očigledno niste svesni, čim tako možete da komentarišete. Čitaoci T 6 opravdano komentarišu učestale udese u Vašim Lisicama jer očigledno nešto nije kako treba da bude, u suprotnom ne bi padali avion „kao kruške“.

S

Pozdrav dragim kolegama i drugarima mog supruga, oni znaju koji su ! I vama ostalima, što nikad niste bili ljudi a kamoli piloti ! Slučajno pa sam jedna od najboljih supruga koje stoje ponosno uz svoje muževe, najbolje ljude i pilote !

Odgovori
A

Pozdrav i za vas. Vas spurug je veoma iskusan pilot. Ali mislim da je svojim odlukama vodjenjem ekipe lisicara odgovoran za dosta nesreca pa i u ostalom i za onu u kojoj je on ucestvovao sa C-421. To sto ste Vi slucajno najbolja supruga i uz svog muza, mislim da nije ni mjesto ni vrijeme da iznositi u ovakvoj objavi u kojoj se radi o zivotima mladih ljudi!

n

Ma oni su jos i placali ljude. Kumovska ekipa iz makedonije je usavrsila izrabljivanje. Placalo se po satu 12 evra, posle nekoliko meseci.

Odgovori
Н

Господо ваздухопловци,
Влатко је узме неколико паметних овде:
1. Доста оптуживања док се не пронађу људи, неукусно је,
2. Он је приближно навео свој налет на DCX, сви који познају лисичаре знају да је емотивно везан за тај авион, па пошто већина пилота чита овај портал, господо пилоти књужижице на сунце да се види ваш налет на истом. На тај начин ћете помоћи истрагу и доказати ваше тврдње да се налет лажира када се исти упореди са књижицом авиона.

Што се Полумрчевих прозивки тиче, не пада ми напамет да ти се представљам, сви знамо шта и за кога пописујеш и шта покушаваш да браниш.
А ти ако си толико храбар, молим те изнеси јавно колико се разликује број полетања и слетања у твојој књижици?

Odgovori
D

Kao bivši vazduhoplovac (pre 18 godina napustio sam Vojsku i avijaciju) i dalje sam emotivno vezan za avione. Pratim povremeno dešavanja i nije prijatno čitati vesti koje govore o nesrećama (ne samo u avijaciji).
Čitajući ovu vest i komentare imam par pitanja i nedoumice:
2. Da li može neko od pilota da mi „dekodira“ vreme (METAR i TAF) u trenutku nestanka aviona? Da li je bilo uslova za zaledjivanje?
3. Koliko goriva nosi pomenuti Piper 28 i da li pilot menja tankove u toku leta? Radio sam na vojnim avionima gde je centralizovano i automatski (da se tako izrazim).

Takođe sam iznenađen komentarima. Koliko primećujem dosta je pilota koji su leteli u ovoj kompaniji i tek sada iznose „prljav veš“. Zašto sve ovo niste prijavili na vreme nadležnim organima (Direktorat civilnog vazduhoplovstva?) i tako lično sprečili da se neka od nesreća dogodi i time lično podigli nivo bezbednosti u avijaciji za bar 0,0001% ? Da li je iko od Vas to uradio?
Takođe me zanima priča oko servisiranja aviona. Da li tvrdite da avioni nisu servisirani kako treba? U moje vreme redovni servisi su rađeni na određeni broj časova naleta ili određeni vremenski period. Ne verujem da bi mehaničar potpisao da je avion ispravan bez izvršenih radova na istom.
Pominjete i lažiranje naleta. Na koji način se lažira nalet? Po mom razmišljanu,ako se piše veći nalet od ostvarenog to odgovara pilotima jer će dobiti više novca za svoj rad,ali ne odgovara gazdama jer će mu avion gubiti resurs pored toga što će više pilote plaćati. Ako se piše manji nalet to odgovara gazdama jer će manje pilote plaćati i dobiće neki sat na resursu aviona,ali ne odgovara pilotima jer će dobiti manje novca nego što su zaslužili.
Ne želim da ulazim u cenu rada koju ste dogovorili sa vlasnikom, to bi ipak trebala da bude poslovna tajna. Sigurno ste našli neki kompromis gde su obe strane koliko toliko zadovoljne.
Ja sam sada u drugim vodama (drumski transport) i budite sigurni da nigde nije idealno, pričam iz ličnog iskustva.
Srdačan pozdrav,
Dušan Komazec

Odgovori
M

Dusane, VFR se malo promenio u poslednjih 18 godina evolucije vazduhoplovstva.
Postalo je normalno da se pod VFR uslovima „probijaju“ oblaci u oba pravca, odozdo na gore i odozgo na dole. Nisam siguaran kako se to sada zove ali recimo NP VFR (nije problem).

B

Nisam pilot ali sam sinoć pričao sa pilotom koji mi je rekao da su bili uslovi zaleđivanja.

N

@Milan
Uh bre prijatelju…
Ne postoji veći ubica u avijaciji od VFR let into IMC.
U zavisnosti od klasifikacije vazdusnog prostora distanca od oblaka (vertikalna i horizontalna) se menja.
Al nigde ne govori da sme da se izgubi vizuelni kontakt sa zemljom
Daj molim te gde si to procitao pronadji i podeli sa nama.
Pozdrav Nikola

D

@ Nikola
Očigledno nisi razumeo sarkazam.
Sa druge strane potpuno je legalno biti iznad oblaka i da si VFR ako imas odredjenu separaciju od istih. Naravno to ne podrazumeva penjanje i snizavanje kroz iste. E sad koliko je to bezbedno u jednomotorcu…

M

Nikola, nisam to procitao nego gledam svakodnevno, na zalost propisi se ne postuju. Slazem se sa tobom oko konstatacije koliko je to opasno ali smo svedoci da se to desava kao „normalna“ pojava.
Nisam cuo da je neko sankcionisan zbog krsenja VFR uslova, je si li ti?

B

Milane, sankcije zbog kršenja VFR uslova su mnogo rigorozne ali ne izriče je ih DCV ni BHDCA, vjerovatno se jedna nalazi u naslovu ove teme 😞

M

Dare care hvala,

Kolege, drugovi, braco, okrenite se malo oko sebe.
Pa nismo mi izmislili ovu profesiju.
Ovaj gore pilot je lepo naveo, na toliki nalet mora doci neki udes
Ali…
Poznato je da je udes posledica 30 do 50 incidenata koji su ignorisani. Pitam da li je ta firma prijavili i jedan incident pre ovog udesa?
Gospodo, kod nas se prijavljuje samo ono sto se nije uspelo sakriti!
Pa ako se neradi na malim incidentima onda te saceka ovako stanje.
I ljudi kazu normalno je na taj broj sati. E pa nije normalno!
Normalno bi bilo da smo sve uradili da se to ne desi pa eto nekako se desi.
Kod nas je krsenje regulative normalno.
Izginulo nam vise pilota i ljudi nego u ratu!
Retke su institucije koje imaju sistem bezbednosti implementiran na pravi nacin.
Braco, nije moguce biti malo ili mnogo bezbedan, ili jesi ili nisi.
Sledeci put kad krenes gore pokusaj sam sebi da odgovoris na pitanje da li jesi!

Г

Господине Комазец свака вам част на овом коментару, мени стварно није јасно да се овде налази пет особа које су упознате са свим неправилностима које се раде у поменутој компанији и да нису мрднули прстом да то спријече и да помогну будућим “саборцима”.
Не мора нико да оставља име али правдати то тиме да се боји да ће бити избачен из круга људи заинтересованих за авијацију је за мене несхватљиво прије свега због чињенице да се овде губе људски животи (само у овом случају два) и уништавају цијеле породице (настрадала држављанка румуније има двоје дјеце претпостављам малољетне) па самим тим особе које су директно довеле до тога могу дефинисати убицама (можда је сурово са моје стране али не знам како другачије да их дефинишем/назовем) али ето некима је проблем што ће бити избачени из таког/тог друштва (бар је мени у коментару тако звучало да дотичну господу познајете лично).
Пошто видим да вас има којима је авијација како посао тако и хоби (а и дотичну компанију познајете као бивши запосленици у душу) онда можете на питања господина Комазеца детаљно да одговорите и да дате и имена контролера/сервисера/пилота који су фалсификовали сва та силна документа.
Ако сам некога наљутио/увриједио овим коментаром/изјавом/питањума извињавам се унапријед али исто вас тако молим да ме чињеницама разувјерите.

B

Da li je istina da se na celu BHDCA napokon nalazi pilot?
Ako je, zelim da verujem da ce biti u situaciji da ne dozvoli da ova istraga bude prazna. Znam da tu ima politike ali iskreno verujem da je da je vazduhoplovstvo u krvi mnogo jace od iste. Videli smo mnogo nedorecenih istraga u regionu, verujem ako je ovo gore istina da ce profesija biti bezbednija nakon ove.

Odgovori
P

Ne znam za to, ali znam da su uzas. Prvo, banjalucki aerodrom koji je na par kilometara (10-15) od mjesta nesrece, ima svoju ekipu za traganje i nikog nisu poslali. Tu je i kontrola leta i sl. Do kasno u noc se uopste nije znalo koji je avion, kakve je boje i koja mu je registracija. Bar ne kod ljudi koji su trazili ga. Civilna zastita ima dva drona sa termalnim kamerama koje su nenornamalno skupo platili ali nisu ih koristili (bar ne prvi dan) kada su imali najvece sanse da nadju avion sa termalnim kamerama zbog temperature motora. Ta ista BHDCA hoce da uvede kontrolu nad dronovima a nije u stanju da prati avione. Do prije par godina nebo nad BiH su pratili Hrvatska i Srbija. Smijesno sve. E, da, nisam pilot, nisam nikad letio avionom. Jedino sto se razumijem je tehnika i dronovi i vjerujem da je moglo se mnogo lakse i brze doci do lokacije. Izvinjavam se svim pilotima i ostalim strucnim osobama ako sam sa necim uvrijedio u svom komentaru (amaterskom – neukom) odnosno na glas razmisljanju. Pozdrav iz Prijedora.

M

Da, direktor je pilot.

PD…
Obzirom da ste amater i ne poznajete situaciju, nadležnosti itd molio bih da se suzdržite od paušalnih komentara na račun aerodroma Banja Luka, BHDCA i BHANSA. Glasno razmišljate i okrivljujtete a na osnovu vaših „uvjerenja“. Znalo se sve i postoje jasne procedure. A to nije nešto što bi vama kao laiku bilo jasno a i nema potrebe da se objašnjava, i definitivno nema potrebe da se bez zvanične istrage razvlači po medijima, naročito zbog paušalnih komentatora koji nisu obrazovani kadar. Hvala, izvinjavam se ako sam vas uvrijedio odgovorom na vas komentar.

D

v.d.direktor BHDCA je pilot helikoptera sa završenom vojnom akademijom – „gazelaš“ sa nekoliko stotina sati letenja… on se u principu ne bavi svojim poslom nego tenderima sa kompanijom PROINTER gazda Mile…

С

Да је контрола летења LQBK имало професионална забранила би извођење ВРФ летова у таквим метео условима за ту врсту летелица, од њих све почиње. Па знају се неки ВРФ минимуми и процедуре. Али изгледа да свесно толеришу овакве грешке док се не деси несрећа.
LYBE је веома стриктан по томе питању те неверујем да би допустити овакве работе.
Читајући медијске извештаје као и коментаре колега, нисам могао да верујем колико је служби трагања и спашавања бањачучког аеродрома било потребно да се активирају!
Летећи по западној Европи постао сам бити свестан колико се више поштују процедуре и прописи.
За квалитет рада БХДЦА нисам упућен, али вероватно су слични као и наш ДЦВ, те квалитет резултата истраге може да буде неквалитетан.

D

Milane
Javi kad letis da se sakrijemo.
Sta se to konkretno promenimo?
Propisi su spropisi i tu nema ptomene, jedino sto se promenilo je da se sve manje postuju pod izgovorom zarade i nista vise.

Odgovori
M

Darko, nista se nije promenilo osim da se pravila letenja krse sve cesce bez ikakvih sankcija.

S

Postovane kolege dozvolite da i ja dam komentar na ova desavanja Cinjenica da letenje nosi odredjen rizik Zato i postoje vrlo strogi zakonski okviri Prvo ovde se nepominje odrzavanje aviona I ako su dosta stari kod kvalitetnog odrzavanja oni su sigurni Napomenuo bi da svi ovi avioni koji su stradali manje vise Odrzava jedna firma Podjimo prvo od toga Poznato je da se ponegad sto postotna ispravnost pa i resursi vode samo papiloloski E tu su zakazali cesti drzavni inspekciski pregledi Nekada kada je postojao posebno Vazduhoplovni inspektorat koji su malte ne danonocno vrsili nadzor Tada su od njih ozbiljno zazirali i piloti i inzinjeri i mehanicari a takodje i odgovorna lica bilo u konpaniji ili tadasnjim Aero klubovima Ja koji sam imao jos davne 1989 godine prvu vazduhoplovni konpaniju sa AOC kao i sertifikat za obuku pilota zanam da su inspektori me stalno obilazili /bilo po letackim pitanjima bilo po tehnici/ I tada se dosta letelo po klubovima ali i mi koji smo se ovo poslom profesionalno bavili Licno mislim da je zadnjih petnestak godinama drzavni nadzor zatajio Nemojmo kriviti ni pilote ni vlasnike konpanija Sve nam je to doneo liberalni kapitalizam Zato pojedinci vesto koriste tu ljubav mladih ljudi ka letenju Kada bi Vazduhloplovni Direktorat sve segmente iz analisirao dosao bi do mnogih uroka ovakvog stanja od odrzavanja aviona pa nadalje I za razliku od ostalih ucesnika na ovom forumu ja se potpisujem punim imenom i prezimenom Ako je to bitno

Odgovori
M

Bitno je da si ti kolega sa svojim imenom i prezimenom barem pismen! :D
Ali, izgleda da je u ovoj zemlji to najmanje bitno… Bitno je da si „stručan“!

A

Na slici iz Bukuresta od 22.11 se vidi bitno ostecenje oplate koje izgleda da je nastalo udarcem. Fotografija je javno dostupna na:
https://www.jetphotos.com/photo/9948525

Odgovori
D

Izvini, na kom delu aviona si primetio oštećenje oplate?

D

Ostecenje tj. ulbljenje se vidi iznad nogice za penjanje na krilo.

D

Poštovani avijaticari/vazduhoplovci!
Prije svega, želim da izrazim saučešće porodicama nastradalih pilota/operatera. Ja sam igrom slučaja u srednjoj školi pohađao smjer vazduhoplovni tehničar. Dodira sa avijacijom generalno sam imao kao padobranac i par sati letenja ( sa iskusnim i školovanim prijateljima,ništa više ), osim toga i moje želje za znanjem, apsolutno smatram da nemam osnova tj. da nisam kompetentan da išta u toj sferi letenja komentarišem,ali mogu napisati svoje mišljenje prije svega kao čovjek ( demokratija ). Desila se nesreća, nastradali su ljudi,muškarci,žene…uopšte nije bitno, ko su i šta su…bitno je, da su dva ljudska života ugašena, naglo! „Kafanskih tj. sad tastatura“ demagoga, pametnica i mozgova, uvijek je bilo i biće. Te „vrle GAZDE“ jedni napadaju,drugi brane…znam samo iz ličnog iskustva da su ti pomenuti svi do jednoga isti…pokvareni,pohlepni,ali HEJ!? kako ja to pričam o njima pa oni su ipak GAZDE!? a ja sam jedan običan rob/robot/kmet, kao i većina ljudi danas na svijetu…Problem je što su stvorili takav sistem, što reče ovaj gore „imenom i prezimenom“, da su stavljene dvije opcije, uzmi ili ostavi! Fer! Nema šta…ljudi moraju jesti,živjeti,hraniti porodice,školovati djecu,stvarati krov nad glavom….moraju preživljavati…a ovi to koriste i to je tako, od Australije do Amerike…Ja se bavim skroz drugom djelatnošću, i kada mi nešto ne odgovara,kada nešto ugrožava moj život, ja tad presječem, dam otkaz! Ne dam ovo malo obraza i karaktera što mi je ostalo, koje mi nisu uzeli, NE DAM! To je odgovor za ove što pitaju što pomenuti nisu to pričali prije, za katastrofalne radne i ljudske uslove…Nisu ljudi kao što je Fox i slični, znaju da će sami istupiti i biti ismijani, odbačeni,proglašeni budalama (da, danas ko ima SVOJE mišljenje i stoji iza njega se smatra budalom)…To je ta „socijalna distanca“ koju godinama razvijaju, prave od ljudi asocijalna i nehumana bića….Žao mi je što ljudi rade za mizeriju,a toliko su novca i vremena uložili u svoje obrazovaje, nekad je bio ponos i dika biti avijatičar,ali kao i sve to je vremenom i sistemom srozano…Ovo nema veze sa politikom,nacijom,vjerom,ubjeđenjem…globalno je tako. Mogu poručiti Vama pilotima/operaterima samo ono što već i sami znate, ljudi, pazite se,čuvajte se, imate nekog koga volite i ko vas voli, možda je nekad bolje i biti gladan, ali osjećati tu glad, nego biti sit i ne osjećati to…Mirno nebo!

Odgovori
M

Postovana gopodo Ubedjen sam da imamo kvalitetan ispekciski nadzor ovakvih nesreca bi sigurno bilo manje Secam se da sam svo vreme moje letacke karijere imao utisak da mi u vrat duva cuveni vazduhoplovni inspektor Mika Isakovic /Starije kolege znaju za njega Sto se thnike tice tu je bio gospodin Gacesa / Danas sa ove distanse mogu im raci samo hvala Mnogi od nas su verovatno zahvaljujuci njima danas zivi Interesantna je cinjenica da vecina aviona koji su imali udese odrzavaju se u jednom avio servisu To ipak nesto znaci Avione koje odrzava Pilotska Akademija nisu imali zadnjih godina udese Takodje avione koje odrzava Aero Flait takodjje Princ Av. Nemojmo prebacivati sve na pilote i meteo uslove Ispostavilo se da imamo vise udesa nego nekad u velikoj Jugoslaviji Oped tvrdim samo inspekciski nadzor u svim segmentima moze da popravi stvar i sacuva zivote uglavno mladim pilotima A tu mora Drzava da stane iza svega Na kraju iskreno saucesce familiji za izgubljena dva mlada zivota

Odgovori
A

@Alex
Pošto @Dušan Komazec ne želi da ti odgovori, pokušaću da ti pomognem. Na tom delu gde si primetio oštećenje, ako uvećaš sliku možeš da primetiš namernu nepravilnost oplate, jer se na Pajperu baš sa te strane nalazi otvor za izbacivanje mamaca. Isto je bilo i na DDB-u koji je pao u Rumuniji. Kod Cesni je taj otvor sa leve strane aviona.
@nele
Nije mi poznata priča za oko isplata „kumovske ekipe“. Na žalost, imam veoma, veoma ružno iskustvo sa platom koju sam tada zaradio. Na nos mi je izašlo… A radilo se krvavo. Akcija u Bosni je trajala tog leta 15 dana, letelo se po 12 sati dnevno. Crna Gora se odradi za dva dana (ako meteo uslovi odgovaraju), ali Bosna…
I ta Kozara. Lepa, a prokleta. Ne oprašta greške.
Kao bivši operater sam imao prilike da doživim svašta, ali ljudi koji su ostali da rade posle mene su mi pričali takve horor priče, da to jednostavno nije normalno. I nastavili da rade. I ne mogu da im zamerim. Svako je krojač svoje sreće. @Denis je po meni to najbolje opisao.
Ostaje samo da se uradi ozbiljna analiza i ostaje nada da će se nešto promeniti u pozitivnom smislu. Naravno da neću biti iznenađen ako ostane po starom…

Odgovori
Đ

Za pad aviona uglavnom je kriv pilot koji nije donio ispravne i pravovremene odluke ili prije leta ili za vrijeme leta. Vrlo rijetko zakaže tehnika.
Treba poštivati pravila struke.

Odgovori
N

Mnogo je glupo blatiti tu firmu posebno od ljudi koji su bili zaposleni tamo i sad sa nekom naknadnom pamecu prosipaju smece, a mi nemamo odgovor i misljenje te druge strane. Vecina pilota je tu bila radi skupljanja sati na brz i jeftin nacin, kao i izazova samog posla i treba da su srecni da su u Srbiji imali tu mogucnost. A ako se ocenjuje sam kvalitet posla i odnosa poslodavaca generalno ipak se pre treba krenuti od npr rudara, magacionera, gradjevinskih radnika, vozaca kamiona… Ipak to nije za poredjenje prvo po broju, a drugo prema zamerkama na platu i uslovima rada. Ovde smo mogli cuti opaske da su ih terali da ustaju rano ujutru i da lete sto vise, realno gledajuci jeste to fizicki zahtevno, ali mnogo ozbiljnije pitanje je da li ste vi izabrali odgovarajucu profesiju, ipak letenje je u pitanju. A na kraju ono sto svi treba da znaju da pilot odlucuje (po zakonu) da li avion treba da leti ili ne i to je kraj svake filozofske rasprave. Ako nisi siguran sta da radis iznad neke ‘Kozare’ pod klimavim meteo uslovima, nemoj ni ici pravila su jasna.

Odgovori
M

Nix, silno gresis momce.
U pravu si da ovo nije “blame game”. Ali ovo je biznis, u biznisu postoje ugovori, planovi, praćenje izvršenja itd. Zbog toga se biznis radi sa AOCom a ne sa pilotskom dozvolom.
Nedopustivo je da svi znaju za propuste u operacijama osim vlasti koja uredjuje tu oblast.
Nedopustivo je da vlasnik zna koliko je planirani nalet i da ignorise incidente!
Kada se radi biznis, pristup mora da bude ozbiljan i u skladu sa regulativom. Operater mora da dokaze da sistem kvaliteta i bezbednosti funkcioniše a ne da se krije iza broja sati.
Ovde nije potrebna seca knezova, pogotovo ne ako nemamo bolje. Kod nas zna se šta najviše boli, da je istraga utvrdila prave uzroke posle prvog udesa i primereno oplela po džepu vlasnike, siguran sam da ne bi odustali od posla nego bi istom pristupili ozbiljnije.

Kada se ovde svati da je svaka prijava i analiza incidenta korak ka boljim operacijama onda možemo da očekujemo napredak.

Toliko…

M

Komentar gospodina sa inicijalima MM je naj konkretnije svima odgovorio Drzava je zakazala sa svojim inspekciskim nadzorima po svim pitanjima od prvog udesa pa nadalje Videcemo sta ce sad da uradi posle ove tragedije Ali postavlja se pitanje ko u samom Vazduhoplovnom Direktoratu moze da se sve obuhvatno bavi kvalitetnim nadzorom Papiri su jedna stvar a fakticno stanje druga Moramo ovo ozbiljno shvatiti da se ovakve stvari vise nedesavaju

Odgovori
Г

@ММ
А на који начин “власт” да сазна за пропусте када сви они који су упознати са тим ћуте као заливени и овде иза разних надимака блате шта и кога стигну??? Чак се и службена документа “фризирају” да све изгледа баш када та “власт” дође бајно и сјајно.

Odgovori
M

Gagi,

Metode su razne…
Papir trpi sve.
Onaj koji vrsi redovan inspekcijski nadzor treba da se zanima za svoj posao i poželjno je da se razume u isti. On ima svu slobodu da postavi pod pitanja pogotovo ako se papiri ne slažu sa stvarnom situacijom.
Kako da se desi nesreća bez i jednog zabelezenog incidenta pre toga? (Da li odnos incidenata i nesreća odgovara ostatku zemlje, regiona, sveta)
Kako da je toliki protok pilota kroz kompaniju a da se niko u kompaniji noje požalio na uslove?

To su samo neki pokazatelji da sistemi upravljanja unutar kompanije ne funkcionišu.

Sve je moguće i metode su tu, pa nismo mi izmislili avijaciju, sve se ovo već dešavalo drugde, mi samo kolektivno treba da se zainteresujemo za svoj posao….

P

Muka mi je od raznih teorija i „drugarskog“ prećutkivanja pravog krivca. Da li smo ikad ostali gladni ili bili u loštem hotelu? Ne.
Da li je i jedan avion pao, ili čak bio u opasnosti da padne zbog tehničke neispravnosti? Ne, aviona ima vremešnih ali su tehnički besprekorni.
Drugi mit da postoji pritisak od vlasnika na vođu letenja da se leti po svaku cenu je laž. Laž od koje me je razuverio kolega i prijatelj koji je nekoliko meseci radio kao vođa letenja. Rekao mi je da ne samo da nije imao takvog pritiska, nego je imao i drugarsku podršku da donese odgovornu odluku. Laž o pritisku je plasirana pilotima (uključujući i mene) od strane vođe letenja koji godinama ne zna proceniti meteo situaciju. Čoveka koji drži ljude na zemlji zbog izmaglice na pisti (najvećeg pokazatelja stabilnosti atmosfere) A šalje ih u meteo uslove sa jasnim pokazateljima nestabilnosti i daljeg razvoja. Uz to je na najmanju sugestiju iskusnijih kolega (bivših vojnih pilota) na bilo koji aspekt pripreme leta, reagovao bukvalno vređanjem i pretnjom slanja kući ako im se ne sviđa.
To je neznalica koja kritikuje i omalovažava, mlađeg kolegu jer je rekao da TICAS dobija informaciju sa transpondera, tvrdeći da TICAS dobija informaciju sa primarnog radara.
I sam je zaorao u brdo leteći u oblaku, iako je imao 3 GPSa pred sobom, na šta je kasnije pred kolegama komentarisao kako mu je krivo što je pustio kolegu koji je poginuo da leti, kao da je on meditirao dok je bio na levom sedištu aviona, nisko u sred oblaka, vodeći se valjda logikom, mrtva usta ne govore.

Svi znate ko je, i on je jedini uzrok svih nesreća u STS.

Odgovori
C

Dobar dan svima.
Nek je laka zemlja nastradalima.
Avioni kao avioni nisu problem, taj avion je bio ispravan licno sam ga zadnji leteo!
Ne bih da iznosim preuranjene zakljucke ali koleginica pilot u tom avionu NIJE bila za taj posao a kamoli za uslove u kojima je se njenom greskom nasla tog dana. Ovo mogu potvrditi svi zaposleni i sve kolege iz STS.
Put do pakla poplocan je dobrom namerom.
Sve price tipa moras ovo ili ono ne stoje, naravno mesta za poboljsanje ima ali nazalost nije bilo volje.
Nadam se da cemo iz ovog nemilog dogadjaja svi nesto nauciti.

B

Kolega pominje ispravnost aviona,imam samo jedno prosto pitanje koje ce biti sasvim dovoljno. Kako je moguce da niko nikada nije imao ni jednu zamerku na avion? Kako je moguce da niko nikada nije nista napisao u knjizici aviona? Pametnom sasvim dovoljno… Svi znamo sta se smatra pod ‘ispravnim’ u toj firmi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pavle na: Novosti: MiG-ovi 29 iz Belorusije uskoro u Srbiji

Te krajnje daljine dejstva...eventualno sa nemanevrisucim letelicama, nisu uopste mera za poredjenje. No r77 niti r77-1 nisu borbeno upottebljene, pa su jos nepoznanice. O amraamu se dosta pisalo I lose, a ovde se od istih ljudi glorifikuju do imbecilnosti.

17. Jan 2021.Pogledaj

ID na: Izrael formira novi grčki Centar za letačku obuku; Grčka postaje novi korisnik školsko-borbenog aviona M346

Grčka, prosto, nema izbora. Da nemaju vojsku kakvu imaju, da nisu na vreme ušli u NATO, prošli bi kao KIpar. To je bilo 1974, kasnije ide Sirija i Jermenija. Turska je zemlja koja čim ojača, napada svoje susede. Treba pogledati koliko su osvojili od 1974 i sada pod Erdoganom, što kopna što teritorijalnih voda oko…

17. Jan 2021.Pogledaj

Zvonko na: [NAGRADNA IGRA] Poklanjamo Gripen kalendare za 2021. godinu

Draken je pun pogodak, još da se prefarbaju onom farbom za tunele barem 5-6 puta . Sigurno bi avioni od sramote postali nevidljivi.

17. Jan 2021.Pogledaj

Zvonko na: [NAGRADNA IGRA] Poklanjamo Gripen kalendare za 2021. godinu

Baraci možda jesu najjeftiniji ali nikako nisu jeftini. Ameri su Izraelcima izbili adut iz ruku. Izraelski avioni više ne koštaju 500 miliona već duplo više, a tako nekako dođu Rafali. Baraci se sada prvo moraju dovesti u izvorno stanje u kakvom su ih Izraelci dobili, a onda bi se nadogradili u SAD-u na blok 50.…

17. Jan 2021.Pogledaj

Zvonko na: [NAGRADNA IGRA] Poklanjamo Gripen kalendare za 2021. godinu

Upravo to, fa 50 premda nije VBA bi bio sasvim dovoljan. Nabaviti dobar protuzračni štit i jurišni helić tipa ah64 . Padaju mi na pamet i bespilotne letjelice. Hrvatska je pomorska zemlja i prema tome trebala bi razviti solidnu mornaricu. Gripen je ispao iz utrke.Švedi nisu ponudili najnoviju verziju svoga aviona i time su si…

17. Jan 2021.Pogledaj

Send this to a friend