BEG airport status
U toku opitovanje nove vođene rakete za Orla čija se modernizacija nastavlja, plan je da se osavremeni 12 aviona Vođena raketa VRVZ-200 će ''biti jedna od ključnih za opremanje modernizovanih aviona Orao'' / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

U toku opitovanje nove vođene rakete za Orla čija se modernizacija nastavlja, plan je da se osavremeni 12 aviona

Kako je objavilo Ministarstvo odbrane, potpredsednik Vlade i ministar odbrane dr. Nebojša Stefanović obišao je juče na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u Batajnici pripadnike Ministarstva odbrane i Vojske Srbije koji rade na opitovanju vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200 za avion Orao.

– U naredne dve godine planiramo da nastavimo sa modernizacijom „Orla“ i da 12 aviona Orao, koji će biti opremljeni savremenim sredstvima, budu potpuno spremni za uključenje u naše eskadrile. Ova raketa moći će u narednom periodu, nadamo se u narednih 12 meseci, da se pusti u serijsku proizvodnju i ona će, zahvaljujući domaćim institutima i domaćem znanju, biti modernizovana i korišćena za opremanje naše vojske – izjavio je ministar odbrane, dodajući da će nova raketa vazduh-zemlja biti jedna od ključnih za opremanje modernizovanih aviona Orao.

Detalj sa prvog lansiranja rakete VRVZ-200 / Foto: Isečak iz dostupnog video materijala Ministarstva odbrane

Ministar odbrane se zahvalio svim ljudima koji rade na razvoju nove rakete, a za čije opitovanje su danas vršene pripreme na aerodromu u Batajnici.

– Zahvalio bih se ovim ljudima, inženjerima, mehaničarima, svima iz Vojske i vojnih instituta koji danonoćno rade kako bismo nastavili modernizaciju naše vojske i kako bi naše Ratno vazduhoplovstvo bilo potpuno spremno da izvrši svaki zadatak koji se pred njih stavi – istakao je ministar Stefanović.

Ono što do sada znamo o raketi VRVZ-200 je da će imati domet do 40 km, da je opremljena televizijskom ili termovizijskom glavom za samonavođenje i linkom za prenos slike s glave rakete do prikazivača u kabini aviona, kao i za prenos komandi upravljanja od operotera do rakete. Oprema za link između aviona i rakete bila je integrisana u podvesni kontejner koji se postavlja na podtrupni nosač aviona.

Na ispitivanjima rakete koristi se dorađeni operativni dvosed koji, kako smo saznali, služi za ispitivanje novih vazduhoplovnih ubojnih sredstava i koji je kao takav svoj prvi let imao krajem decembra 2017. godine. Gotovo istovremeno bilo je realizovano i prvo lansiranje nove domaće vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200. Od tada javno nisu objavljivane informacije kako teče razvoj ovog ubojnog sredstva a sada smo saznali da će u narednom periodu biti modernizovana.

 
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

m

Prva srpska krstareća raketa. Veoma značajan korak. Domet od 40km je sasvim dovoljan da avion ne dodje u opasnost od pvo pri lansiranju.

Odgovori
R

Ako uspe. Ako se pokaze dobra i pouzdana. Predlazem da joj se da neko konkretno ime. Zvati je samo VRVZ je nemastovito.

B

@ Rade,

hajde budi kum! Recimo, koja ptica ima da je nismo pomenuli? Kos, možda? Krstareća optička strela… Šta još počinje sa kos a možda će u budućnosti imati veze sa raketom?

B

Koplje , topuz ( buzdovan ) , udar .

v

@Rade
To je kratica: Vođena Raketa Vazduh-Zemlja.
Ovi naši su toliko inventivni s imenima, da je bolje da ostane i ovako nego opet Miloš ili Aca.

R

Meni se sviđa koplje ili (Marija) Kilibarda.

S

@Rade
i tata bi sine…..

A

Lazar, Miloš… Onda je ovo Relja, Relja Krilati

S

@BB

Nek se zove Violeta :D

Jel to do linka ili goriva, da ide do 40 km ili je upotanju nesto trece, da ne kazem sve zajedno.

Lp

R

Jabučilo! To je krilati konj!

D

Mozda bi bilo dobro da se javi Rica,verujem da bi mnogo toga bilo jasnije…

S

Predlozi za naziv rakete:
RZAV (RZaVV 40)
Vizira (VViZirA 40)
i verzija za izvoz:
VRVZoom 40

P.S. Ako bude nesto od ovoga udvojeno ocekujem neku nagradu od MO :)

R

Ne spominje se vise menjanje prednjeg stakla…

Odgovori
s

To je bila laz proslog ministra u uniformi. Ovaj novi je malo vise smusen.

m

Pa ni zadnja kabina nije onakva kakva nam je bila prvi put predstavljena .

M

Odlicna vest za nase RV ! Jedina zamerka sto smo trebali ukljuciti recimo jevreje ili francuze u modernuzaciju i sve bi se brze zavrsilo!
Dobro je da se radi…

Odgovori
J

Rade

Ono slovo Z u nemastovitom imenu, me asocira na zvečku, ima da im zveči u glavi, kada stigne na cilj.

Odgovori
a

Ko o cemu, baba o ustipcima…

2 po 2 godine i nece vise biti Orlova za modernizaciju pa ni onih oko muzeja… Orao je def zasluzio vise ali prodje mu vek dok ceka da se modernizuje… A razvoj rakete ide tako munjevito da je pre upotrebe dospela za modernizaciju. Ala vreme leti…

Ovim ne zelim da podcenim tim ljudi koji radi na raketi i Orlu – radi se sa onim sto se ima i sa koliko ti novaca daju. Ocigledno svega fali.

Odgovori
P

Sve si rekao, ja bi još samo dodao „i još te izvedu na jedno ovakvo foto-video streljanje „. Da ja ne bi pisao vi razmislite (I zamislite ) kako i zašto je ministar došao da razgovara sa inžinjerima? Zašto se reč inžinjera nije čula ? I dosta toga će svima biti jasno.

R

Ma Orlovi su nebitni. Razvija se jeftina raketa za prodaju, a kao testna platforma se uzeo Orao.

Y

Što reče Rade – Orlovi su prošlost čak i da im se smeši budućnost…
Ovu raketu – kao i mnoge druge – prioritetno integrisati na BPL, a što da ne i na heliće i neke buduće avione…

S

@Yoda
Kako volim ove komentare sto ljudi napisu bez da razmisle 0.1 sekundu. Raketu od 150 kila ces integrisati na koju BPL?

Bajraktar, koji je nesto veci od nase CH-92A, nosi dve MAM-L, a one imaju po 22 kile….

Da je to tako lako, ne bi mi trazili pomoc od kineza i kupovali FT-8 rakete.

M

@Srbofil.

Ne bih se složio nikako u ovom slučaju.

Da vidimo ovako. Svrha Orla 2 i ove VRVZ je sticanje znanja i sposobnosti da se napadaju zemaljski ciljevi iz vazduha sa daljine 5-10 puta vece od sposobnosti BPL klase Bajraktar i CH-92A. Dakle da se avion ne izlaze laksoj PVO koje inace ima mogucnosti da dohvati te srednje i manje dronove.

Dakle Orlu 2 jedno mogu da stanu na put lovacka avijacija i ozbiljan PVO a to nemaju svi. Starom Orlu moze da naudi svaki metak i svaka PVO. Takav PVO kratkog dometa moze svako preko noci da dobije.

Svrha ulaganja novca u programe Orao 2 i raketu VRVZ je sticanje znanja i sposobnosti proizvodnje raketa tog dometa (15-40km)

Smisao celog programa i budućnost tog stecenog znanja lezi u drugoj generaciji istih, a ne Orlu 2 i CH-92
Druga generacija istih bi bila usavrsena raketa VRVZ, usavrseni sistemi navodjenja, i svakako NE Orao 2!

Kazete koji BPL moze da kaci raketu od 150kg?
Dronovi kategorije MQ-9 Reaper mogu itekako i nisu nista novo. Ustvare nose skoro 10x toliko pod krilima, tako da ne moramo pravimo ni blizu velik dron da bi okacili VRVZ rakete.

Ako steknemo znanje i sposobnost proizvodnje Pegaza, i sisteme vezane za raketu VRVZ, sta mislite sta sledi posle Orla 2?
Ja predvidjan veće BPL koji ce upavo preuzeti tu ulogu Orla 2 u buducnosti, i moze lako da se desi da bude proizveden kod nas. Radilo bi se o letelici sa vec osvojenom domacom tehnologijiom u vecem zmaju.
Da li nam treba klasican jurisnik ili bombarder tipa Orao 2 koji nema pilota da gine ako padne, i daleko je jednostavnij za proizvodnju. Naravno.

Sve je ovo neophodno ako zelimo da razvijamo sposobnost domace proizvodnje naoruzanih BPL druge i trece generacije.

S

Kao i sve kod nas, napravice par komada za slikanje sa ministrom

S

@MIlos77
Kakve to veze ima sa cinjenicom da raketu od 150 kila ne mozemo nakaciti ni na jednu BPL trenutno, a ni neku buducu? Orao i njegovo naoruzanje su jedno i tu tehnologiju imamo u zemlji decenijama.

Tehnologija minijaturizacije komponenti za borbene BPL je nesto sasvim drugo, sto je nama vise nego ocigledno falilo zato smo i zvali Kineze.

Dron klase MQ-9 ne prave ni Turci, a slozicemo se da su oni na polju BPL jako daleko ispred nas ;) e sad razmislite koliko je realno da mi napravimo nesto u klasi Ripera sa trenutnim i nekim buducim znanjem u bilo kakvoj skorijoj buducnosti?

Hajde da se ova raketa zavrsi, da se sklopi eskadrila modernizovanih Orlova, pa da vidimo na cemu smo. Sto se dronova tice, hajde da vidimo prvo jednog jedinog naourzanog Pegaza sklopljenog u Srbiji, pa cemo lako za dalje?

Hellfire ima oko 50ak kila, nije to dzabe tih dimenzija. Ako cemo vec nesto eksperimentisati sa zajednickim naoruzanjem za dronove i avione, bilo bi dobro napraviti neku torent verziju SDB-I sa onim kompletom za jedrecu bombu sto je EdePro razvio. Bomba recimo do 100 kg, dometa 30km sa velike visine. To je neki maks za letelicu klase Anka-S ili Wing Loong II, a opet ima dovoljno veliku razornu moc da ima smisla i jurisnoj avijaciji.

M

@ Srbofil

,,Hajde da se ova raketa zavrsi, da se sklopi eskadrila modernizovanih Orlova, pa da vidimo na cemu smo. Sto se dronova tice, hajde da vidimo prvo jednog jedinog naourzanog Pegaza sklopljenog u Srbiji, pa cemo lako za dalje?“

Pa upravo o tome i govorim. Zar nije poenta svega sto radimo danas da se uspe u tome, i da se savladaju takve sposobnosti proizvodnje.
Ali vi govorite kao da je poenta da danas da se tu stane. Ne, iako nismo jos stigli do tog stepena razvoja BPL/VRVZ i danas je upravo poenta razvoja naredni koraci.

Znaci tada, kada se savlada Pegaz i sistemi za Orla 2, sto ce biti za recimo 5-10 godina, paralelno sa njihovim usavrsavanjem i iskustvom vec za 5 godina moze da se pravi Pegaz duplu vecih razmera.

Ne mora nas buduci veci dron da leti po 14 sati sa maksimalnim teretom kao Reaper. Ustvari ne mora upopste da ima sposobnosti kao Reaper, jer je Reaper avion pravljen za malo drugacije ratovanje protiv neprijatelja koji ne poseduje PVO!

Govorim zmaju i motoru sposobnom da ponese rakete veceg dometa poput VRVZ, da otkrije ciljeve iste koje bi Orao 2 otkrivao ( ne teroriste koji skacu iz rupe u rupu) i da lansira raketu sa udaljenosti na van dometa raketnih sistema klase Kub ili Pancir.
dakle imao bi sposobnost napada na te PVO ili oklopna vozila sa dljine recimo 20-30 pa i vise km. Upravo za šta bi se koristio i Orao 2.

Ne treba nama zavrseni Orao 2 i ova verzija VRVZ u trecoj deceniji ovog veka! Nama treba ono sto sledi. Tako bar ja to vidim.

Po meni:
Sledeca generacija BPL bi po meni treala da moze da nosi dve manje verzije ove VRVZ sa dometom od 15-25km i BPL treba da ima nosivost korisnog tereta do 500kg. Dakle trecinu Reapera. Sa ti sposobnostima bili bi vise nego super!

Y

@ Srbofil

Odokativno, nosivost je verovatno najmanji izazov pri potencijalnoj integraciji ovakve ili sl. rakete na BPL…
Naravno, to bi zahtevalo novi tip letelice u odnosu na aktuelne, a sama municija po svojim karakteristikama (ako ne grešim) – čak i ne mora biti navođena sa svog nosača, već samo ispaljena…

S

@Milos77
„Znaci tada, kada se savlada Pegaz i sistemi za Orla 2, sto ce biti za recimo 5-10 godina, paralelno sa njihovim usavrsavanjem i iskustvom vec za 5 godina moze da se pravi Pegaz duplu vecih razmera.“

Sve i da taj Pegaz 2.0 bude tri puta, a ne samo „duplo
veci od trenutnog Pegaza kako vi kazete, raketa od 150 kila mu je i dalje prevelika jer je payload/nosivost Pegaza 40 kilograma.

Najbolje da pogledate druge dronove i njihovo naoruzanje pa uporedite. Npr. Anka-S ima max. poletnu masu 1600 kg(Pegaz 260kg), a nosi 4 MAM-L rakete ukupne mase 88kg, sto je skoro duplo manje od jedne VRVZ-200!

Jel vam sada jasnije o kojim razmerama i tehnologijama pricamo?

„Sledeca generacija BPL bi po meni treala da moze da nosi dve manje verzije ove VRVZ sa dometom od 15-25km i BPL treba da ima nosivost korisnog tereta do 500kg. Dakle trecinu Reapera. Sa ti sposobnostima bili bi vise nego super!“

Ne moze, jer da bi nosila 2 VRVZ smanjenog dometa i mase od recimo 120 kila, takav dron mora biti u klasi Eitana i slicnih resenja, jer u tu matematiku morate uracunati i jacu pogonsku grupu koja zahteva i vise goriva tako da proporcija nije bas linearna. Ilustracija: Pegaz klipni motor 44 konjske snage, Bajraktar 80, Anka-S 170. Sa druge strane turbo-prop motor Reaper 900ks, a Eitan 1200ks!!!
Nemaju ti dronovi maks. poletne mase nekoliko tona bez razloga. Tu je naravno i cena, ti veliki dronovi kostaju kao borbeni avion u pitanju su nekoliko desetina miliona dolara(skuplji su od nasih najskupih Migova).

Dakle, VRVZ-2000 je sredstvo za borbene avione, kakvi crni dronovi. Moze Galeb, Migovi, to sve ima smisla, dron zaboravite.

M

Dobro pogrešno sam bubno potrebne proporcije u odnosu na Pegaza, tu sibupravu. Da velicina i snaga potrebne BPL da nosi dve rakete VRVZ jeste ne duplo nego bar troduplo veca.

Ipak nije ni blizu potrebni imati preskupu Reaper klasu drona koji nosi 1500+kg bombi i raketa po 14 sati u vazduhu. Takvi dronovi nam nikad nece trebati ja mislim. Dovoljno da napadne zacrtane ciljeve isto kao i Orao 2.. O tome govorim.
Dakle do 500kg nosivosti na recimo 2+1 podvesne tačke. Nalet do 5 sati po rezervoaru.

Znam da druga generacija Pegaza ako se ikad desi neće još biti to, ali ako sa Pegazima bude islo uspešno, pitanje je kraćega vremena paralelnog razvoja uveličanog zmanja i pogonske grupe za takvu nosivost.
Ja buducnost VZ napada vidim u takvim BPL.

Razmislite samo sta ostaje posle ove decenije i Orla 2., Pretpostavljam da ako Pegaz uspe, i za 10 godina dobije i malo veceg brata klase Bajraktar, šta sledi posle toga.

Zašto slati naše pilote u lakim školsko-borbenim avionima da gadjaju ciljeve na 10-40km ako bar pola posla mogu da obave BPL. Ostalo nek obavljaju ozbilni visenamenski avioni ciji sistemi i domet daleko nadmasuju i Reaper klasu drona.

S

@Milos77
Nije mi vazduhoplovna struka bas „primarna“, ja sam teski amater. Ali ono sto mogu da vam kazem je da tu ipak ima mnogo vise problema i ulaganja od onoga sto ste vi zamislili.

Naime da bi se postigla odgovarajuca brzina, pre svega mislim na dovoljno nisku(zbog radara) na dovoljno velikoj visini, sa tako velikom nosivoscu, uzgonske povrsine moraju biti ozbiljne, ali bas ozbiljne. Sta mislite sto ti dronovi imaju raspon krila po 17-18 pa i 20 metara? Ne mogu se velika krila montirati na mali i slabasan trup. Da bi se dobila izdzljivost trupa opet mora da se poveca masa, sto iziskuje povecanje motora, sto opet trazi gorivo, sto opet podize drasticno poletnu masu, sto opet dize cenu u nebesa i u tako u krug.

Nema ova raketa sta da trazi na dronu kojeg mi mozemo da proizvedemo, dzabe insistirate, ne moze i nikada nece moci. Ja u zivotu nisam tiket u kladionici odigrao, ali na ovo sto sam vam sada rekao vezano za ovu raketu mogu da se kladim u sta god hocete.

Y

Ma mi ćemo rakete poput ove prosto morati da integrišemo na BPL – koju ćemo napraviti ili kupiti – jer Orlovima vreme leti, a u krajnjoj liniji je i skuplje ako to ne uradimo…
Laički, sviđa mi se Osprey koncept za BPL sa vertikalnim uzletanjem i sletanjem :)

M

@Srbofil
E onda kao dva poštena amatera da se kladimo i to pred svima ovde 🍺!
Znaš onu: ,, Kladimo se, kladimo se, sutra zna se, vadimo se“ :-)

Nigde nisam ni rekao da će ova VRVZ da se kaci na naš BPL. Ovo je prva (Frankenštajn) generacija, i samim tim veća i teža. Ja sam iskljucivo govorio o drugoj/trecoj generaciji drone i usavrsene VRVZ malo kraceg dometa, mada mozda i bude i istog (iste velicine).

Ne moramo se složiti koliko je komplikovano napraviti BPL koji moze da nosi raketu dometa 15-25km i 4-5h leta o kojoj ja govorim sto je ni trećina Reaper sposobnosti jednom kad se Pegaz tehnologija osvoji.

Kladio bi se da ćemo upravo to praviti kad Orlu 2 vreme istekne u sledecoj deceniji, i da nece biti van nasih sposobnosti ako iole budemo ekonomski u stanju da finansiramo to. Ova danasnja VRVZ frankenstajn je spor i bolan pocetak, ali neophodan, i nadam se da se ne odustaje. Po meni, cilj je VRVZ za naše veće dronove u budućnosti.

Našim majstorima želim uspeh u razvoju i budućim testovima VRVZ i Orla 2.

M

Ima preko 300 magistara koji su ovih 30 godina promovisani i dobili magistraturu na osnovu modernizacije j22..za raznorazne podelemente po konstrukciji.po naoruzanju po odrzavanju itd…
Najveci promasaj nije tehnologija 70 tih godina kako neki kazu koja je koriscenja u pravljenju aviona ipak je usvojena tehnologija duplog komandovanja hidrosistemima zatim izrada zmaja poluskoljke.krilo je radjeno za mnogo vece brzine i nosivosti .izbacivo sediste oo i naravno remont istog…aerodinamika je odlicna.zatim sistem goriva sa sest odnosno sedam rezervoara je inzenjerski podvig….
Ono sto je omaseno je kljucna stvar za dalju modernizaciju..sva vodjena sredsva se aktiviraju i koriste sa spoljnih nosaca zbog greske u konstrukciji zbog polozaja zadnjih upravljackih povrsina
Zatim nepouzdan i predemenzionisan stajni trap…
Slabi motori cak i ovi sa ds…trose nenormalnu kolicinu kerozina…
Nosivost je upitna 2500kg???
4 bombe po 330kg sa baznim motorima jedva poleti sa piste od 2km…
Raduje novo naoruzanje koje ce moci da se integrise na neki novi avion …platforma j22 treba da se sto pre napusti..kakva crna modernizacija sa avionima koji ni jedan nije isti…

Odgovori
R

Apsolutno si u pravu. Ja obožavam Orla, ali on je prvi mačić kojeg nikad nismo u vodu bacili jer nam je jedino leglo.

P

uh, hvala na ekspertskoj analizi.
jadni magistranti
gde ste gledali to poletanje sa svim tim bombama 330 kg?

o

Opitovanje….kakav izraz… Ne znam koliko se sve ovo isplati ako ne bude nekog izvoza. Ali u svakom slučaju sigurno tehnološki napredak.
Možda će napraviti i varijantu koja se lansira sa zemlje.

Odgovori
P

Zaboravih ovo da odgovorim u svom komentaru dole -svaka raketa može da se lansira sa zamlje, samo što joj je učinak (zbog gravitacije ) mnogo manji. Ova ,sa ovakvim površinama nije baš pogodna za to .

v

Ima Alas. Vođena, ali optičkim kabelom.

M

vox ex populi@
Ta bi bila orginal za Orla,ako ne okine a ti se brate zakačiš za njega i lagano u leru do Aviana🤣

A

@opet ja

Ko će znati. Ono što je definitivno je znanje i tehnologije koje mogu da se upotrebe na nekom budućem programu.

V

Ovo burazeetr bolje od s450?

J

To je super ako ima domet 40km,a sto se tice 12 orlova dali ce biti svi dvosedi kako je najavljeno ili mozda i neki jednosed?

Odgovori
R

Svi će biti dvosedi.

V

N3ki dvosedi a bogami neki i trosedi

G

Lijepo,lijepo,samo napred..👍🇷🇸

Odgovori
n

Ракета је зашарафљена престеновима за адаптер на носачу. Оваква каква је на слици тешко да може летјети. Добро је да се нешто ради али двадесетак паралелних програма вођеног наоружања, од којих нити један није ушао у трупу макар у нултој серији, не улива повјерење. Волио бих да гријешим, али све ово исувише дуго траје, барем када је у питању интеграција да матори Орао.

Odgovori
R

U razvoju je, kad bude gotova imat će na sebi deo za klizanje na šinu.

d

Nema ništa od ove rakete.
Užasno nestabilno konstruisana, nekompatibilnost elektronike avionike i rakete, nijedan uspešan test.

Nemamo para i znanja da napravimo ovako nešto, zato recimo ALAS posle godina razvoja može da leti samo 3-4 km, a planiran za 20-65 km.

Odgovori
A

Jel ovo ona frankeštajn raketa Grom 1 i 2 sparena s AGM-65B kojima su istekli resursi pa skinute glave ?

d

Tako je.

Problem i jeste sto uvozimo delove i komponente sa cetiri strane sveta da bi napravili jedno sredstvo, i posle ih sklapamo sa starim. Naravno, neuspesno.

Ž

AirBag

Ако се боље погледа, ракета личи на програмирану ракетну мету ПРМ-200.

S

@Zivojin
Bukvalno to je to, nisu cak ni brojevi na stabilizatorima promenjeni. Ali ne mora to biti nista lose zapravo. Ispitivanja ce pokazati kako/da li radi, ako sljaka, sto da ne? Ako ne radi, nema veze. Nije da je taj Orao neka ekstra perspektivna masina pa da „prazan hod“ u razvoju nesto oduzima od borbene gotovosti iskreno….

n

Ne ovo je PRM-200 – avio meta za raketne sisteme PVO razvijena jos u doba SFRJ koja je sad modifikovana u raketu Z-V VRVZ-200.
Otprilike uzeta je zadnja sekcija sa motorom, dodat je mali buster i nova prednja sekcija sa glavom za samonavodjenje.
Mislio se da ce se ovako ustedeti vreme razvoja i da ce se dobiti jako jeftina raketa ali rekao bih da ovo sad vec traje predugo a pitanje je da li ce uspeti da ga zavrse i sa kakvom upotrebljivoscu.

P

@Živojin
Zanimljiv podatak o PRM-200, nisam znao da imamo tako nešto.
Iskopao sam Krušikovu specifikaciju, ali me zanima znate li kada je posledni put korištena ova raketna meta, odnosno je li posle raspada YU Srbija (ili SRJ) imala uslove za vojnu vežbu sa pomenutom raketom?

P

Zviz -korišćena je na Šabli u Bugarskoj

Ž

PakleniVuk

Одакле Вам тај податак?

Који авион је лансирао на Шабли ПРМ-200? :)

D

@djolo

Nije tacno da je ALAS leteo 3-4km, a da je planirano 20-65km.
Letelo je 12km jer nemamo poligon za testiranje max. dometa.
ALAS kog trenutno imamo moze da dobaci 25km, dakle osvojena je ta verzija do 25km.
Veci domet ALAS-a, ako se nekada bude islo na povecanje dometa, podrazuma letelicu vece duzine i veceg kalibra kako bi se moglo smestiti vise goriva i optickog kabla.

Znaci nemojte potcenjivati domacu pamet i buducnost nase namenske industrije, pogotovo sto se na projektima kao sto su ALAS gradi tradicija a od mladih inzenjera postaju vrhunski strucnjaci.
Jeste li svesni da u toku rada na ALAS-u nijedno resenje maltene nije kopirano i da su nasi strucnjaci razvili sisteme koji se sada mogu upotrebiti na citavom nizu drugacijih letelica koje se po potrebi mogu sada razvijati brzo.
Takodje, radom na ALAS-u stasali su novi inzenjeri koji su stekli veliko iskustvo i pokupili neka znanja. Motori, elektronika, automatsko upravljanje, tehnologija namotavanja optickog kabla su nesto sto je odvojeno od gotove letelice i vec sada moze da se prodaje i izvozi i koristi na drugim sistemima.

P

Ovo pitanje me je podsetilo na aferu Votregejt. Vi pitate „Ko je vaše Duboko grlo (izvor )?“
A ja odgovaram „Četvrti amandman “ :)

D

Zivojin je u pravu ovo je definitivno PRM-200. Mada cini mi se da je od PRM-200 ostala samo zadnja sekcija sa stabilizatorima.
Za razliku od VRVZ-200 prikazane prosle godine, ova ima veci startni motor.
https://prnt.sc/w0lqbr

Iako nije bas za poredjenje i Izraelci su na osnovu GSN sa AIM-9c napravili ARGSN za Derby i nakalemili na telo Pytohon 4.
Muka ponekad radja genijalne ideje, ali ipak mora da se odresi kesa i da se struci daju odresene ruke bez petljanja politike.

Ž

PakleniVuk

На Шабли није било ПРМ-200, то средство се не налази у оперативној употреби.

У овом тексту су наведене мете које се углавном користе изнад Шабле.

https://tangosix.rs/2019/14/06/sabla-2019-srpske-rakete-pogodile-i-unistile-sve-lansirane-mete-prva-zena-izvrsila-gadjanje-strelom-2m/

P

Gospodine Živojine,ja ne bi da ispadnem ni pametniji ni gluplji u odnosu na već napisano (I vi u tekstu iz 2019. ste pomenuli ko od naših je bio tamo i te, a I godinama ranije -to je u vezi dela rečenice „nije u operativnoj upotrebi „).

@Drina
Otkrivamo nove horizonte ;-) Znanjem naši ljudi ne zaostaju za Ilonom Maskom, jedino što on ako čuje ovo I dođe sa „kesom punom para “ mi smo ugasili (odvešće nam sve stručnjake ). Normalno je da se koriste serijski proizvedene i proverene komponente i da im se modifikacijama daje nova vrednost ;-)

L

Evo link i informacija iz 2019 za Alas i Ralas.Testovi za prvi su radjeni za maksimalnu daljinu od 35km, a za Ralas na na nesto vise od 10km. Kome sad da verujemo???, ajde ti nam daj neki dokaz za svoju tvrdnju o 3-4km. http://www.edrmagazine.eu/idex-2019-yugoimport-from-alas-to-ralas

С

Живојин
На овом пројекту-ракети ВТИ ради најмање 4 пуне године. Набасао сам на чланак у Политици из децембра 2016-е где се јасно каже да се на основу ракетне мете ПРМ-200 развија нова ракета…
http://www.politika.rs/scc/clanak/370016/Drustvo/Nove-rakete-VS-efikasne-i-protiv-savremenih-tenkova
О темпу рада, улагању у кадрове, истраживање, развој, производњу и увођење у војну употребу тј опремање војске, нема потребе говорити, изнете чињенице најбоље говоре за себе. Остаје нам да чекамо (ко зна колико година) и да се надамо када се пројекат заврши да није још један од безброј технолошки превазиђен са слабим и неучинковитим тт особинама. Уместо да изађу са конкретним плановима и роковима, јавноси се показује још једна патетична брука која би била урнебесно смешна да није трагична.

M

Na sta ovo lici majko Bozija, opet mazanje ociju kao i obicno … -.-

Odgovori
P

Načitah se svega i svačega za vrlo kratko vreme u komentarima. Kao prvo, prikazana raketa na krilu Orla je „Frankenštajn „-sastavljena od sekcija drugih raketa koje su upotrebljene za testiranje (vide se oderotine i nagorevanja na njoj ). Drugo buster nije od Alasa, posebno je dizajniran za ovu raketu (to sam pročitao na drugim mestima pa da i to rasčistimo ) ima jastan natpis na sebi. Šta je još bitno a spominje se u komentarima? Vođenje radio linkom? ALAS takođe ima radio-link vođenje kao sekundarno (ako se prekine nit tokom leta ) ,nevene tome treba da pogledaju štanglu koja se podiže iznad kontejnera prilikom lansiranja Alasa (nit ide iz kontejnera ). Isti princip je primenjen i kod 2T5 (vidi na levoj straini kupole M-80AB1 ) I kod Alasa /Ralasa /Košave (Kod Alasa i Ralasa je sekundarno ) I kod ove rakete ,gde je antena smeštena u kontejner zajedno sa baterijskim sekcijama koje je napajaju. „Sigurni link “ je digitalni I mnogo je otežaniji za ometanje nego recimo link kod TOW rakete (čiji link je prevaziđen davno ) I menja frekvencije na kojim komunicira u odnosu raketa -bazna stanica. To ću samo kratko i slikovito da opišem kao kada vi sedite kući i gledate TV a oni vam u realnom vremenu prenose utakmicu PSŽ -Real Madrid sa Parka Prinčeva. Kako oni to rade (neka vam to opiše neki električar banderaš da ja ne trošim reči )? Isto kao što vi menjate kanale tako i raketa menja frekvencije na kojima komunicira. Mene raduje i završetka rada na ovoj isto kao i završetak radova na drugim raketama za Orla (SALGR -laserski navođena, laserski navođene bombe i tako dalje ) jer nikad nisam ni sumljao u ljude koji to rade. Ali mi je smešno kako je sve ovo predstavljeno juče I na koji neukusan način . Takođe nam je najavljeno da nećemo moći da vidimo Orla gotovog pre (čak iako je to moguće ) nego što budu raspisani naredni izbori, nego će biti završen tačno pred izbore? Juče su trebali da prikažu i Glass kokpit na Orlu, ovako je utisak bljutav I traži mnogo objašnjenja koja javnost želi da zna.

Odgovori
I

Zesce zamajavanje koje traje vise od 20 godina. Tako grom1, pa se kaze prekida njen razvoj a iskustva se prenose u razvoj grom2. Potroseno silno vreme i novac i na kraju nista. Za taj ulozeni novac i desetine nedovrsenih projekata, a i ako neki dovrse bice upitnog kvaliteta i primene u realnim uslovima, moglo se uci u saradnju sa ozbiljnim igracima i za nekoliko godina imali bi prave stvari u naoruzanju. Odlican primer je Rumunija i njihov Mig21.

Odgovori
D

Problem je sto se kod nas politika mesa u sve, pa tako i u vojne projekte ne slusajuci struku.
Primera radi nekadasnja SFRJ uspela je da zavrsi Orkan, Noru, M-84, Orla itd., ali nisu uspeli da zavrse Grom-A.
A nisu uspeli da ga zavrse zato sto je neko posle godina rada na Gromu rekao da se ne uklapa u nasu doktrinu, da je radio-komandno vodjenje prevazidjeno za jurisnike jer se avion predugo zadrzava u zoni dejstva i sve vreme priblizava cilju rizikujuci da ga zakaci PVO i da je prikladnije nabaviti Maverik.
Ali tada smo imali novca i politicki uticaj pa se moglo svasta, danas taj luksuz nemamo.

Ž

Drina

Да се само подсетимо да се Гром-А налазио у наоружању и да је 1991. био борбено употребљен.

D

@Živojin Banković

Mislio sam na razvoj Grom-A u SFRJ.
U to vreme izradjena je samo probna partija za ispitivanje ( te su i koriscene ’90-ih), dalje od toga nije se islo.
Projekat je napusten ’80-ih.
Napustanju projekta navodno je kumovalo vise stvari: problemi da se sistem integrise na letelice, sistem je imao ‘nesavrseno’ radio-komandno vodjenje sa nizom nedostataka koje u to vreme nismo mogli da resimo sami i zbog onog o cemu sam pisao u prethodnom komentaru.
Sve je to dovelo do procene da je dalji razvoj sistema neperspektivan.
Nabavkom Maverika od Groma se definitivno odustalo.
Tek tamo sredinom ’90-ih VTI ponovo nastavlja rad na sistemu i tada nastaje Grom-B.
Sve u svemu cela ta prica oko Groma bila je dobro zamisljena ali realizacija losa.
Meni je zanimljiv Grom-B koji se odlicno pokzao na testiranjima, ali je zbog sankcija, odliva strucnog kadra i nedostatka novca da se sistem realizuje do finalne verzije (u to vreme) ostao tu gde je ostao.

M

Ajde sad malo ozbiljno;
Da li je Srbija poslala zahtjev za 10 A-10 USA bombardera ili su to samo neki spinovi nekih novina?

Odgovori
a

Evo ozbiljno:

Poslali smo ultimativni zahtev a kad nam ne odgovore, pozvacemo njinog ambasadora da mu urucimo demars jer nas ignorisu. Eto…

Mislim stvarno… A10. To je isto kao ona proverena vest da kupujemo nove Su25? Jes’ da se ne prave vec 20-tak godina al’ nema veze ;)

P

Verovatno misli na T7 Red Hawk,a ne na A-10.

M

Hahaha sta pisete vi pobogu? Pa nece meverik da nam prodaju, a ne A-10. Hahaha, e svasta ljudi ..

S

@Mig-21Bis
Ma kakav crni A-10. Prvo ne proizvodi se, a drugo to je prevazidjeno davno.

VS je za ovo zainteresovana https://www.thedrive.com/the-war-zone/35224/australia-serbia-emerge-as-first-potential-t-7a-red-hawk-jet-trainer-export-customers

P

Od Amerikanaca možete očekivati prodaju/donaciju (naprednijeg) oružja jedino ako uđete u NATO, bez toga možete zaboravit bilo što made in USA.

M

Joj, e.. ajd kad je vec tako „ozbiljno“ dajte nam bilo kakav link/zivor gde postoji takva vest.
Ozbiljno pišete koješta.

W

7 km visina, 40 km domet.
50 do 100 metara visina, domet je?

Inače, tema je odlična za mračenje.

Odgovori
P

koji avion je lansirao raketu na zemaljski cilj udaljen 40 km sa 50-100 m visine?
mrak je poodavno pao….

S

…a na ekranu reklame:

„Kupite u LIDL-u, povoljnije, bolje, efikasnije“

Odgovori
s

Pravo pitanje je ima li ko to sada od opitnih pilota da to testira iz vazduha? Prve probe svakako su na zemlji,ali posle proslogodisnjih nemilih dogadjaja, mislim da smo ostali bez poslednjeg opitnog pilota na J-22… A o tome niko ne prica.

Odgovori
d

Ima al nesmem napisat imena.

I

Smejurija od drzave, vojske i oveih skalamerija koje budze. Svi nam se smju pobogu.

Odgovori
A

@Ivan

Bukvalno svi tako rade…

I

Jeste da Aleksa svi vade avione iz muzeja i medernizuju ih u 2020.. -.-

A

@Ivan

Brazilci vade C-1 Trader transportne avione povučene 1988. godine. Da ne govorim o gomili drugih primera aviona koji se vraćaju u život iz različitih razloga.

Neko je već naveo primer za Izraelce i njihove rakete.

V

Ivan,
Vrlo slikovit primer je B52 a i A 10 (planiran je za povlačenje već poodavno)…

I

Vlad Kako mozete porediti A-10 i J-22 koji nije bio valjan jursnik ni kada je bio nov? Ajde malo ozbiljnosti.

Umesto sto se trosi vreme i novac koje nemamo na gluposti daleko pametnije bi bilo da se prosto kupi 12 Yak-130, L-15 ili M-346 i zavrsi sa J-22 i G-4 vise.
To nisu velike pare, a znacilo bi preporod nase napadno/skolske avijacije i resio bi problem dugorocno. Ovo je samo prosipanje iz supljeg u prazno, gubljenje vremene i mazanje ociju javnosti.

A

@Ivan

Može, jer si rekao da ovo niko ne radi u svetu. Do sad smo izbacili nekoliko primera koji pokazuju da tvoja tvrdnja nije tačna.

Ne možeš kupiti Yak ili M-346 dok ne kupiš novu generaciju VBA, tj. možeš, ali takvu preranu odluku ćeš naplatiti u budućnosti kada budeš kupio avion totalno druge zemlje i komplikovao obuku bez ikakve potrebe.

d

Ivan.
A vi ste neki stručnjak za države i armije ? Kad ocenjujete dajte kvalifikaciju ili navedite da je to vaše mišljenje. Ko se smeje? Izvor ili je i to mišljenje. Ako jeste ima jedan divan časopis -Moja priča – pa vi malo tamo. Ako su činjenice izvolite.

B

Da nije smesno bilo bi zalosno, pa cuje se kada Miloradovica pita ministar koliko je to realno i njemu kao laiku je jasno da ovaj sto prica nema veze sa zivotom. Prvog dana sam ovu raketu nazvao Vrzina ili Vrzino kolo. Sada posle vec dosta godina sam se sebi divim koliko sam bio u pravu. Verovati u ovakve stvari kod nas, cak i da nemate nikakvo poznavanje tematike kosi se sa zdravim razumom, a ko se iole razume sve je shvatio jos na prvom prikazu rakete, „modernizovanog aviona” i bla, bla, bla.
Kako ovi ljudi iz VTI-a izdrze, a da makar jednom jedan ne otvori dusu i kaze sta je i kako je, pa neka mu daju otkaz. Makar ce obraz i dusa da mu budu cisti.

Odgovori
T

Miloradovica pod hitno smeniti, covek zamajava VS i umesto da se nabavljaju vrhunski sistemi od Izraela, SAD, Rusije ili Francuske on nesto budzi i pravi neka Frankestajnova cudovista. Gubljenje vremena i bacanje para dok u regionu zemlje nabavljaju opremu vrednu milijarde evra mi iz muzeja vadimo aviona. Majko mila sta smo docekali .. -.-

A

Ozbiljno pitanje: kakav je kadar VTIa? Ima li tu neko ko nije ili neće biti zreo za penziju u sledećih 5-10 god.?

Znam da je mnogo kadrova otišlo 90tih. Da li se VTIu pridružuju neki perspektivni mladi inženjeri ili je sve ceđenje suve drenovine?

Da li ove večite razvoje i budževine vode neki ljudi koji gledaju 10, 20 god. unapred (jer će biti tu) ili se samo ,,zamajava“ kadar koji će uskoro biti penzionisan? S obzirom da se nonstop recikliraju projekti nastali još u vreme SFRJ ,,smrdi“ mi na ovo drugo, ali možda grešim…

1

Kad dizajnirate recimo pikslu i posluži kao piksla, divite se sebi. Program orla nema za cilj orla, već očuvanje kapaciteta da se naoružavaju letelice. Ima više zemalja koje su uspele da proizvedu avione, ali ih nikada nisu uspele naoružati. Još je teže naoružati dron. Cilj orla jeste očuvanje kapaciteta (inžinjerskog i istraživačkog, stariji inženjer mora da radi sa mladjima, njima je to presudno-ovo je najvredniji i najvažniji rezultat koji orao mora da isporuči), ali i razvoj sposobnosti da se razvijaju sopstvena rešenja, a za to mora da se poseduje sopstvena platforma ili dozvola. A raketa izgleda ovako jer na njoj i mora sve da bude otvoreno kako bi bilo dostupno i za inspekciju i za merenja ali i dopunske senzore koje nosi, a koji neće biti na njoj kada bude služila kao oružje. Rade sa platformama koje imaju i moraju da osvajaju nova znanja i odgovaraju na izazove, a opet može da se prihvati samo ono što je kao zahtev ne samo moguće nego i opravdano. Ako su uspeli da ovim stvore generaciju inženjera na koje su preneta znanja i iskustva (preživela tehnologija koju imamo je iz njihovog vremena, kao i letelica) onda je nastala mogućnost da oni dodju do svojih rešenja kao tvorci novih generacija sistema. Mi za razliku od Ujedinjenih Arapskih Emirata, nemamo para za podmićivanja i stipendije po SAD, ovi imaju toliko da su uspeli preko raznih sponzorstava da svoje doktorante (zanimljivo mahom žena) uposle u NASA (broj žena sa pokrivenim glavama je zbunjujući), pa su eto poslali i misiju na Mars. Mi bolje uslove od onoga što smo uspeli sami da stvorimo i sačuvamo (ne čuvajući) u principu nemamo. Sada moraju da se pobrinu da im se inžinjeri ne razbeže i da traže nove, da se ne desi da nekakav osećaj za zasluge opet ne ubije razvoj i pretvori ga u razvlačenja i prekomponovanja sa ciljem da se dočeka penzija. Nema sveže krvi, nema takmičenja, nema razvoja, a to je isto što i smrt.

d

123
Bravo majstore konačno neko sa normalnim komentarom. Od ovi što samo kritikuju a u životu nisu ni ekser zakucali me boli glava. Samo napred momci

D

Da li ce se raketa integrirati na MIG-29? O sta je sa Beloruskim MiGovima?

Odgovori
m

Neće bate da se integrira da ne bi došli rusi i pokupili ove avione što su nam dali.

Л

Стављам мету на прса да ме гађају кад ову скаламерија уђе у наоружање! Шалу на страну волио бих да су озбиљни и да ће ово да се финализује, мада сам реални песимиста са ВТИ пројектима. Чини ми се да они само измишљају неке пројекте да би оправдали своје постојање, да као нешто раде, а овај шоу воле и политичари за своју промоцију!

Odgovori

Pitam se koliko je teško za naš nejaki naučno-vojno-industrijski kompleks da od Orla napravi višenamenski dron? U osnovnoj nameni kao sada, ali bez pilota, uz mogućnost da bude dron samoubica za precizno gađanje važnih stacionarnih ciljeva. Možda bi imao i malo bolje karakteristike ili nešto veći dolet, bez pilota, sedišta i pancirnih ploča? Ionako je nejak pa par stotina kilograma manje nije malo za njega

Ili, da pustim mašti na volju, da ide par desetina kilometara ispred neke naše grupe aviona i primi na sebe raketu od protivničkog aviona dok se naši avioni ne stave u povoljnu poziciju za ispaljenje bvr raketa. Ukoliko bi imao program za izbegavanje raketa, mogao bi da izbegne koju raketu.

Mislim da to što nije nadzvučni avion nije neki problem, jer i lovački avioni retko kada idu brže od zvuka zbog ogromne potrošnje goriva sa dodatnim sagorevanjem.

Odgovori
S

@Boza M
Jako tesko posto Orao nikad nije imao auto-pilot sa nekom pouzdanom ziro-stabilizacijom(pa da imas na nesto da nakacis digitalno upravljanje)niti su mu hidraulicne komande bile jaca strana sto se pouzdanosti tice, a tipican profil leta zahteva nisko letenje velikom brzinom(nije to An-2). Preveliki rizici i previse posla.

Treba samo kupiti nove gume, remontovati hidrauliku, zadihtovati kabine kako valja, okaciti koju raketu i teraj dok moze, sta je tu je….Ne moze se nista vise iz J-22 izvuci kada nije bio dobar ni kad je bio nov, ali bolje nemamo!

S

Da od njega naprave balisticku raketu znaci da ga naviju punim gasom kako se bude digo u vazduh i da leti ko kamikaza do tackastog cilja. MO neka razpise konkurs sa objavom i u izraelskim novinama za nagradu od mio € za sve one koji mogu da urade zahtevano. Zivimo u drugacijim vremenima, treba izaci iz nekih kvazi okvira i treba primeniti nove pristupe. Kakvi crni vise Orao i budjevine, kad danas mogu dronovi da te satru do besvesti. Namesto da razvijaju raketu dron tj. kamikazu, mi se bavimo ko necim sto danas deca rade u Nintendu Labu.

A

Naš nejaki naučno-vojno-industrijski kompleks nema kapacitet da za to razvije (ili bar integriše) odgovarajući hardver i napiše odgovarajući softver.

Da nije tako, ne bi posle toliko godina slali Pegaza u Kinu da se on kineskom tehnologijom završi.

Po dinaru i satu uloženom, bolje rezultate u pravljenju dronova ima udruženje Beoavia nego VTI.

Y

Orao 2.0 kad god pitaš stiže za dve godine. :D otprilike kad i bolji život u Srbiji.

Ova raketa mi isto ne uliva poverenje. Ako su već hteli da petljaju sami, tu je Grom B, tu je LVB, tu je laserski vođena Munja. Daj završite prvo to pa onda kalemite glavu za samonavođenje na leteću metu sa sve busterom. I još šelnama je povežu na lanser. Na sve liči sem na ozbiljan razvoj i seriju za 12 meseci. Daj bože da grešim.

Odgovori
A

@Yrraf

Što je najgore, Grom B, LVB i Munja su (skoro) svi završeni projekti.

Y

Jasno da sve zvuči kao cirkus kada se klovnovi, koji inače ne zarezuju struku i stručnjake, uključe u to, ali smo svedoci toga da se mnoge rakete različite vrste i namena – već poodavno testiraju.
Po meni je mnogo važnija integracija te nove municije na nova sredstva – naročito bespilotne – nego na Orlove…
Zapravo na sve što može i ima smisla da ih nosi i koristi.
Ne pominje se serijska proizvodnja tek tako i za nešto što je u prototip fazi i ne obećava…
Ništa loše u tome što koristi delove drugih raketa – ako pouzdano obavljaju svoju funkciju – čak i bolje nego u svemu kretati od nule sa neizvesnim ishodom…

Odgovori
М

Да ли је ова ракета она што је авион лансира а она оде изнад њега ко зна где ?

Odgovori
N

Tesko da ce biti 12 dvoseda.Srbija ima ukupno 13 dvoseda.Dva INJ ne racunajte,znaci ostaje 11 NJ22.Od tih 11 primeraka da kazemo da je 5 u upotrebi.Jos dva bi trebalo da se remontuju.Iz muzeja su preuzeta cetiri koji takodje treba da se remontuju ali su u uzasnom stanju i pitanje je sta ce sa njima biti.Znaci imamo 6 koji moraju proci opstu opravku.Cak i ako svi budu odradjeni bice 11 ukupno.Drugi problem je sto remont dugo traje,u najboljem slucaju prosecno izadje jedan avion godisnje.Znaci da bi tek krajem naredne decenije kompletirali tih 11.Zbog svega verujem da ce deo biti J22 ili sto je verovatnije da nikada nece ni biti odradjeno 12 primeraka

Odgovori
V

Nebojsa,
Mislim da u Republici Srpskoj ima dvoseda (koliko se sećam tamo su 5 jednoseda i 2 dvoseda). Ako naprave neki dogovor, možda računaju na njih (i ovih 5 jednoseda su forsažni)…

N

Nema u RS dvoseda.Poslednji je izgubljen u udesu 1997
Prakticno sto se tice Yu proizvodnje u komadu je 14 primeraka,11 NJ 22 i 3 INJ22
Od pomenuta tri INJ 22 jedan je onaj izlozen u airport city-ju
Ne znam koliko su Rumuni sacuvali ali eto od oko 200 proizvedenih ukupno vrlo malo je ostalo dvoseda.Bice jednog dana redak muzejski ili izlozbeni primerak

B

Odakle 13 dvoseda, imamo 9 jednoseda, i 7 dvoseda racunajuci i ovaj opitni dvosed, ukupno 16 Orlova. I ona dva dvoseda iz muzeja koji ce verovatno sluziti za rezervne delove.

N

Sedam NJ22 plus cetiri koja su prebacena iz muzeja,znaci ukupno 11 NJ 22
Tu su i dva INJ 22 602 i 604 ali sumnjam da se na njih racuna
Takodje je pitanje sta ce biti sa ova cetiri iz muzeja
U svakom slucaju 11 NJ 22

B

@123
Kakav crni dizajn, ti mesas pojmove, ali si tu da objasnis o cemu se radi. Koje kapacitete? Iz vazduhoplovnog instituta su u VTI-u ostala dva ozbiljna coveka, od kojih je jedan ispunio uslove za penziju, svi ostali su otisli ili su penzionisani mi trenutno nemamo kriticnu masu ljudi da projektujemo decijeg zmaja koji se vuce na kanap, a ne da modernizujemo Orla. Treba sada neko da finansira desetak tipova poput Miloradovica koji imaju privatne firme? Ko je lud, moram reci da me je ministar odusevio kada ga je pitao koliko je to realno, ovaj decko nije toliko naivan da ga Miloradovic filuje. Cuvene nase vodjene rakete. Oni sa ovim kapacitetima u VTI-u mogu da se bave samo Alasom narednih deset godina i eventualno jos jednim sitnijim projektom, sve preko toga je ovo sto vec gledamo, prodavanje magle. Ovo je odlicno da se napravi paralela sa modernizacijama aviona u Kraljevini, SFRJ i sada kod nas u Srbiji, kakav sunovrat od 1941. godine, pa na ovamo. Doslo se do toga da se najavi nesto do kraja godine, a nista se ne desi za sest godina. U SFRJ se najavi nesto za dve godine, pa bude za 3-3,5 godine, a u Kraljevini najave za sledecu godinu i probiju rok za 6 meseci, kazem u zavisnosti od projekta do projekta, ali sunovrat je ogroman. Da se kladimo da ni sledece godine u ovo vreme nece biti nista sa ovom raketom, a tek te price uvodjenje, serijska proizvodnja glupo je trositi reci? Idite ljudi kupite, zaraticemo sa nekim necemo ni prskalicu imati da pripalimo posteno.

Odgovori
m

Kako volimo da prosipamo ovo malo para sto imamo na bezperspektivne stvari to je cudo kedno. Radi se na necemu sto ce trajati 10ak + godina i tako se dupliraju troskovi jer ce za 10+ godina morati nanovo da se izdvajaju sredstva za novu platformu. Umesto da se nabave novi gotovi proizvodi i kasnije na njima da se uci nas strucni kadar na mnogo visem tehnoloskom nivou, bacaju se pare u poluproizvode koji ce brzo izaci iz vojnotehnoloske mode.

Odgovori
S

@mateus
Iskreno, ne deluje mi da je nesto mnogo para ulozeno. Verovatno i jeste ideja da se sklopi od vec razvijenih proizvoda za sto manje novca. Ako uspe, super, ako ne, ni prvi ni poslednji projekat koji je propao.

B

Kraljevina Srbija je u svoje vreme bila vazduhoplovna sila, jedna mala siromasna zemlja. U kojoj su ljudi isli bosi i gladni, ali bez obzira na sve izdvajao se ogroman novac, a tek ljudski kadar i taj entuzijazam da se po svaku cenu napreduje i uspe, e to je nesto sto nam se vise nikada nece desiti, sada smo marginalna zemlja u vazduhoplovnim okvirima. Koliko je samo ljudi dalo zivote na raznim ispitivanjima vazduhoplova, posvetilo zivot vazduhoplovstvu i ovoj drzavi, samo da bi se islo napred, a mi gledamo ovo. Prodjete pored slika takvih vazduhoplovnih asova od pilota do konstruktora i izadjete na pistu, da pokazete VRVZ-200. Boze pomozi nam.

S

@BSD
Tacno, ali ne moze bas da se poredi. Industrija u kraljevini je bila mahom privatna inicijativa, a sami uslovi i tehnologija nisu bili zahtevni kao danas.

Navescu vam samo primer Britanije koja je proizvela prvi mlazni putnicki avion, pravila sve od trenaznih mlaznjaka do strategijskih bombardera, a danas nisu u stanju ni jedan borbeni avion da projektuju i proizvedu samostalno jer je jako tesko. Trenutno zaokruzen proces od projektovanja, preko svih ispitivanja do proizvodnje imaju samo SAD, Rusija i Francuska, nema cak ni Kina.

Ja jesam fan kraljevine, ali mi cesto sa previse romantike gledamo na neka prosla vremena koja god bila. Sto ne znaci naravno da uz malo fokusa i bolje organizacije, Srbija sa ovim sto ima je ne bi postigla znatno bolje rezultate, jer bi. Ali kako trenutno stoje stvari, sve ce ici jako tesko.

A

@Srbofil

Sve što kažete je tačno. Ali upravo zato naša vojna industrija treba da se fokusira na poslove koje može da izvodi (pre svega stvari koje se isplati da proizvodimo sami za našu vojsku – dakle stvari koje su VS potrebne u dovoljno velikim količinama da se opravda serijska proizvodnja – a nikako da se stvari razvijaju primarno ,,za izvoz“ od državnih para). Srbija ne može da radi sve što je radila SFRJ, em što je zemlja manja i sa manje novčanog kapitala, proizvodnog i naučnog kapaciteta pa i ljudskog kapitala, em što je vojska manja pa su potrebe manje (nešto što je imalo smisla da SFRJ proizvodi za sebe, nema smisla da Srbija proizvodi za sebe), em što je, kao što odlično kažete, mnoge stvari danas mnogo teže izvesti nego pre 30, 40, 50 i više godina i to jednostavno ne može svako.

Moj je utisak da se rasplinjavaju malobrojni resursi na neke večite projekte kojima se krpe ili nadograđuju stvari nastale u vremenu SFRJ ili odmah nakon toga. A i kada se razvija nešto novo, opet je često krpljenje od postojećeg (PASARS), a i kada nije, proizvede se u seriji od 6 komada. Da ne govorimo o večitim modernizacijama svega od tenkova do aviona koje se nonstop revidiraju jer zastarevaju pre nego što se sprovedu. Kao da je poenta cele priče da neko u VTI i povezanim firmama ima nešto da radi, a ne da se proizvede i sprovede nešto korisno za vojsku.

Ovaj modernizovani Orao sa VRVZ-200 itd. – ja slabo tu vidim kolika je tačno komparativna prednost modernizovanog Orla naoružanog sa VRVZ-200 u odnosu na istog tog Orla, nemodernizovanog, samo održavanog i u stroju koji je u stanji da gađa sa AGM-65B? Mislim sigurno neka prednost postoji u dograđenoj avionici itd., ali da li opravdava ulaganja? Jer u oba slučaja ti avioni idu u penziju za nekih 10ak godina. Evt. 15.

Za VRVZ-200 sam slušao ranije ovde u komentarima kako je to super itd., a sada vidim kakva je to budževina i na osnovu čega.

I sad, sve bi te budževina još i bile OK – da rade i da se zapravo primenjuju. Pa kažeš, OK, nije idealno…ali fercera, to je to zašto imamo keša trenutno, neko je unapređenje, krpimo se…ali kada su budževine samo večiti projekti, ili nešto što se uradi u 5 primeraka, onda je to samo budženje budženja radi – potpuno besmisleno.

@Andrija

Potpuno ste u pravu. Daj Bože da grešimo, pa se iznenadimo ako uvedu neka domaća sredstva u narednih par godina u ozbiljnim brojevima.

B

Ako je u planu modernizacija 12 orlova, a nemamo toliko dvoseda, da li to znaci da ce biti modernizovani i jednosedi? Kod modernizovanih dvoseda, instrumenti u prednjoj kabini su ostali nepromenjeni. kakva ce onda biti modernizacija jednoseda? Samo integracija rakete ili i izmene u kabini, i ako je tako, da li ce onda biti modernizovana prednja kabina i na dvosedima? Ili previse pitam… :)

Odgovori
S

@Branko
Uzalud pitamo. Imate tekstove na T6 iz 2017 „Orlovi 2.0 uskoro“ prema recima MO, pa pre toga ista prica….eto i sada „uskoro“.

Mozda ih i nikad ne urade. Kako prolazi vreme, zapravo verujem da nikad nece modernizovati Orlove, a jos manje verujem da ce to biti cela eksadrila.

M

Ima nas raznih …zaljubljenika u ratnu aviaciju.ima i nerealnih .a bogami i pametnih ljudi a ima i bivsih kolega..prepoznajemo se…
Miloradovica ne treba napadati ipak je on struka od imena koje nije bilo punih 30 godina..
A „partizanske eskadrile“ je dosta bilo i pogresnih tumacenja pravaca razvoja slozicemo se najskupljeg vida vojske.
Dovoljno je obraditi podatak da su insistirali pri razvoju avionske tehnike .da avioni polecu sa uredjenih livada …
Tako i j22 ima gresku tj predemenzionisan stajni trap ..
Sve u svemu mi koji smo radili na odrzavanju tog tipa vazduhoplova znamo kako je nedopustivo tezak i bespotrebno komplikovan za odrzavanje..
Licnog sam misljenja a to ce da se desi pred kraj mandata aktuelnog predsednika da ce se kupiti eskadrila LBA..negde sa istoka sa svim pripadajucim ubojnim sredstvima novog tipa ..sankcije ce biti zbog toga prema licnostima iz vlasti tako da ce to sto bezbolnije biti za drzavu..
U meduvremenu ono malo struke koje je ostalo necim moraju da se bave da bi sto lakse presli na nova sredsva upotrebe a to je nemoguce ako se sedi i nista ne uci novo…
Znaci misljenja sam da j22 ide ka svom srecnom zavrsetku …

Odgovori
B

@ Srbofil
Nemam ja iluzije o tome sta je vazduhoplovstvo bilo pre osamdeset godina, a sta danas, samo zelim da Vam kazem koliko smo mi u ovom nasem vremenu, autodestruktivni u odnosu na nase pretke u njihovom vremenu. Oni su kao jako siromasni na vazduhoplovstvo gledali kao potrebu i put za napredovanje, a „mi” danas na to gledamo kao luksuz i put ka nekom licnom interesu, pa makar on bio i malen.
Vi danas u Srbiji ne mozete da odlijete blok cetvorocilindricnog rednog motora, a pre 80 godina ste proizvodili devetocilindricne i motore duple sedmice sa cetrnaest cilindara, pa Vi vidite. Evo neka neko ode kod Miloradovica i izvadi kofer sa 5 miliona $ i kaze ovo je Vase napravite mi K14 „duplu sedmicu” koje je Rakovica proizvodila za Do-17K pre vise od osamdeset godina, pa vidite sta ce da Vam kaze/u. Isto to uradite u Italiji, Engleskoj i videcete za koliko novca i vremena cete da dobijete taj motor. Ne rade ni Italijani ni Englezi sami Jurofajtera.

Odgovori
S

@BSD
Pa drzavi da date i 50 miliona, ne bi vam to zavrsili, a da date ekipi studenata sa masinskog polovinu od tih „5 miliona“ i uradice vam….eto to je otprilike cela situacija sazeto.

L

Master@ Cijenim vaše iskustvo kada je u pitanju Orao. Slažem se da je avion imao puno nedostataka ali samom modernizacijom koja će teći u više faza puno toga će se poboljšati. Miloradović je rekao onda kada je prvi put predstavljen javnosti Orao 2.0 da razmatraju dva pravca kojim bi se išlo da se poboljša pogonska grupa. Sa druge strane, svo oružje koje će se integrisati na modernizovani orao je dosta lakše nego ovo koje trenutno nosi. Netreba praviti od ovoga cirkus. Nije se ušlo u ovo tek onako. Biće rezultata ali samo polako. Avioni jesu stari ali imaju dosta resursa. Modernizacija se sigurno isplati. Najbitnije je da se stiče novo iskustvo osvajaju nova znanja, a sa druge strane sačuvaće se i namjenska. Možda bi najlakše bilo kupiti negdje nov avion, ali kada je jedna zemlja sposobna da ovako nešto integriše na neku platformu vjerujte da to jako puno vrijedi. I netreba zaboraviti, nepravi se od Orla višenamjenski avion. On ostaje i dalje jurišnik koji će nakon modernizacije biti solidan aparat koji je sasvim dovoljan za naše potrebe kada je jurišno bombarderska avijacija u pitanju.

Odgovori
m

Nekada smo imali solidnu vazduhoplovnu industriju, ljudi su imali neke ideale i ideje, veliki entuzijazam. Verovali su u nesto i davali svoj maksimum da stvore nesto sto ce vredeti drugo vreme je bilo i tom poslu su se prihvatili s velikom ljubavlju. Danas se sve to svodi najvise na materijalizmu. Ljudi su vise voleli svoju domovinu u to vreme nego svoj dzep i otuda su bili vidljivi rezultati. A danas?
Ma koliko malo se izdvaja za ovu modernizaciju mi gubimo vreme jer uveliko kasnimo sa upoznavanjem novih tehnologija u vazduhoplovstvu a neko treba da prodje kroz te tehnologije da bi u bliskoj buducnosti bio upoznat i da nauci nesto o tome da bi sutra mogao to znanje da primeni samostalno u praksi. Izgubicemo dakle jos 10-15godina radeci na starim platformama i nekim nesofisticiranim naoruzanjem. Za 15 godina pojavice se u svetu potpuno novi projektili sa jos vecom sofisticiranijom opremom, a mi cemo opet kaskati za tim i tako u nedogled. I sta biva posle svega? Novac je utrosen ma kolika suma je u pitanju na zastarelu tehnologiju i bez osposobljavanja strucnog kadra za rad na visokosofisticiranoj tehnologiji nove generacije.
U Vasingtonu kako stvari stoje najavljuje se stara politika iz 90tih godina prema nama a mi se ovde bavimo necim sto se tek planira da se modernizuje. A takva vremena zahtevaju da svaki avion bude potpuno spreman za upotre. Gde se i dalje tek nesto opituje i nikako da bude finalizovano. Idemo brzinom puza. Niko ne pita gde smo protracili 20 godina i nema nikakve odgovornosti za to? U sta smo potrosili tih praznih 20god.treba svi mi da se zapitamo. Sada smo se setili Orlova iz muzeja. Gde je ljudi tu odgovornost i neki moral ako ga uopste vise ima.

Odgovori
S

@mateus
Kad ce ta „domovina“ makar malo nas da voli? Malo samo, minimalno?
Neko osnovno postovanje da dobijemo, a ne da se osecamo kao stoka u rodjenoj zemlji kada god nesto treba da se uradi?
E kad se to desi, sve ce brzo da se promeni na bolje.

Ako Vasington krene nekim losim putem po nas, nece nas spasiti nikakva raketa, ni avion, ni Putin, ni sveti Petar. Sreca pa su najavili da se nece mnogo baviti Evropom(samim tim i nama), da bi mogli da se fokusiraju na Pacifik(Kinu).

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Igor na: Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

Grčka ima 3,5x veći BDP, 2,5x više stanovnika i 1,5x veću površinu od Hrvatske. Ima aktivno više od 250 borbenih aviona i još naručuju (znači više od 20x aviona od HR). Nigdje nisam pročitao komentar da je nova narudžba Rafala za Grčku ovekill dok eto Hrvatska neće moći ni gorivo natočiti u svojih 12 aviona.…

03. Dec 2021.Pogledaj

Edo na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

pa imaju trenutno 60 komada miraga 2000 pa je ovo vjerojatno zamjena za njih. A imaju i 80 komada f-16 Block 60

03. Dec 2021.Pogledaj

Miloš77 na: [POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

Fino isplanirano. Modernizuju Miraże 2000 dok se prave Rafali F4 od kojih prvi komadi neće stići pre 2025-te a inicijalna borbena sposobnost tek par godina kasnije. Tada počinju da izbacuju najstarije Miraže 2000 i F-16 iz upotrebe zamenjujući ih sa F4, i pazare još pedesetak novih aviona verovatno drugog proizvođača.

03. Dec 2021.Pogledaj

Send this to a friend