Pomoć Francuske kompaniji Erbas Helikopters: U planu razvoj naslednika helikoptera H125 koji će imati hibridni pogon

1. jul 2020

Sputnjik: Srbiji isporučene kineske izviđačko-borbene bespilotne letelice

30. jun 2020

[NAJAVA] Serbian Case for Space webinar: Kako započeti karijeru u svemirskoj industriji

26. jun 2020

Akademija Ratnog vazduhoplovstva Bugarske traži nove školske avione dok Ministarstvo odbrane kupuje 4 Zlina 242L

26. jun 2020

[POSLEDNJA VEST] Potvrđeno: Republika Srpska kupuje tri ruska helikoptera Ansat za svoju policiju

25. jun 2020

Vojna parada u Moskvi: Detaljno o vojnoj tehnici i svim premijerama

25. jun 2020

Još jedan uspeh Pipistrela: Komanda za specijalne operacije američke vojske nabavila avione za osmatranje iz Slovenije

19. jun 2020

Češka kompanija Aero Vodochody promenila vlasnika, moguća prodaja aviona L-39NG Mađarskoj i Slovačkoj

18. jun 2020

Isporuke borbenih aviona maršalu Haftaru i Siriji: Da li je MiG-29 postigao prvu vazdušnu pobedu iznad Libije?

17. jun 2020

[FOTO REPORTAŽA] Najzanimljiviji detalji sa svečanosti uručenja vojnih zastava 63. padobranskoj brigadi i 72. brigadi za specijalne operacije “Takovo-2020“

15. jun 2020

[FOTO REPORTAŽA] Helikopteri Ratnog vazduhoplovstva Severne Makedonije iznad Skopja

11. jun 2020

Vazduhoplovne snage SAD planiraju testiranje bespilotne letelice u vazdušnoj borbi sa pilotiranim borbenim avionom

10. jun 2020

Bugarska prodaje deo svoje flote lovaca MiG-29

9. jun 2020

[FOTO REPORTAŽA] Letenje Helikopterske jedinice na Danu MUP-a Srbije

8. jun 2020

Detalji ugovora Crne Gore i kompanije Bell za dva kupljena helikoptera Bell 505

6. jun 2020

[VIDEO] Padobranci 63. brigade sinoć izveli grupni skok sa preletom i ličnim naoružanjem sa 4500 metara

5. jun 2020

Bugarska kupuje dodatnih 8 F-16, nove raketne sisteme PVO i 3D radare

3. jun 2020

[EKSKLUZIVNO] YU-MUP uskoro stiže: Prve fotografije četvrtog Erbasovog helikoptera za MUP Srbije

2. jun 2020

[POSLEDNJA VEST] U Nemačkoj primećen srpski H145M na kome se nastavlja integracija naoružanja

1. jun 2020

Mađarskoj odobrena kupovina raketa za raketni sistem PVO NASAMS 2

29. maj 2020
[FOTO REPORTAŽA] Najzanimljiviji detalji sa svečanosti uručenja vojnih zastava 63. padobranskoj brigadi i 72. brigadi za specijalne operacije “Takovo-2020“
Deo vazduhoplovnog ešelona bila su i tri lovačka aviona MiG-29, po jedan 9.12B, 9.13 i 9.51 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Najzanimljiviji detalji sa svečanosti uručenja vojnih zastava 63. padobranskoj brigadi i 72. brigadi za specijalne operacije “Takovo-2020“

U Spomen-kompleksu “Drugi srpski ustanak” u Takovu, juče je, pod komandom general-majora Ilije Todorova, ratnog komandanta 63. padobranske brigade, održana svečanost “Takovo-2020“ na kojoj je predsednik Srbije Aleksandar Vučić dodelio vojne zastave ponovo formiranim najelitnijim jedinicama Vojske Srbije, 63. padobranskoj brigadi i 72. brigadi za specijalne operacije.

Zastava 63. padobranske brigade uručena je njenom komandantu pukovniku Nenadu Zoniću, nekadašnjem pripadniku ratne komande 63. padobranske brigade. Zastavu 72. brigade za specijalne operacije primio je komandant jedinice brigadni general Miroslav Talijan koji je bio ratni zamenik komandanta Bataljona za protivteroristička dejstva „Sokolovi“.

Predaja vojne zastave komandantu 72. brigade za specijalne operacije brigadnom generalu Miroslavu Talijanu / Foto: Srđan Popović, Tango Six
Komandant 63. padobranske brigade pukovnik Nenad Zonić sa vojnom zastavom svoje jedinice / Foto: Srđan Popović, Tango Six

Podsetimo, odluka o ponovnom formiranju 63. i 72. brigade doneta je decembra 2019. godine kada je saopšteno da je to urađeno u cilju jačanja vojne i odbrambene moći zemlje a brigade su neposredno potčinjene načelniku Generalštaba Vojske Srbije. Obe jedinice su prethodno tokom procesa organizacionih promena u Vojsci Srbije 2006. godine bile svedene na rang bataljona i ušle su u sastav tada novoformirane Specijalne brigade.

63. padobransku brigadu koja je formirana 1967. godine a koja neguje tradicije Prvog padobranskog bataljona osnovanog u Bariju 14. oktobra 1944, činiće četiri padobranske čete i jedna padobranska četa za borbeno traganje i spasavanje a svaka četa će imati po četiri tima. Takođe tu su i četa za obuku kao i komandna i logistička četa. Jedinica će biti namenjena izvršavanju diverzantskih i izviđačkih zadataka iza neprijateljskih linija kao i za borbeno traganje i spasavanje.

U Pešadijskom ešelonu nalazili su se i zastavni vodovi / Foto: Srđan Popović, Tango Six
U ešelonima je učestvovalo 325 vojnika 63. padbr i 399 vojnika 72. brSO / Foto: Srđan Popović, Tango Six

Zbog svoje namene i istog mesta baziranja (vojni deo aerodroma u Nišu “Narednik-pilot Mihajlo Petrović“) blisko će sarađivati sa 119. mešovitom helikopterskom eskadrilom “Zmajevi“, 98. vazduhoplovne brigade koja je opremljena helikopterima H145M, Mi-8T i avionom An-2TD. Od pet novonabavljenih helikoptera H145M jedan je namenjen borbenom traganju i spasavanju, jedan traganju i spasavanju a tri naoružana primerka neposrednoj vatrenoj podršci. Takođe padobranci u svojoj obuci koriste i transportni avion An-26 138. transportne avijacijske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade.

Sastav 72. brigade za specijalne operacije koja je bila formirana 26. juna 1992. godine kao 72. desantno-jurišna brigada, čini Komanda, Komandni bataljon, Bataljon za specijalne operacije “Grifoni“, Bataljon za specijalne operacije “Sokolovi“, Logistička četa i Vod vojne policije. Brigada je sposobna za izvršavanje širokog spektra zadataka a deo njih se izvodi u dubini protivnika. Može izvoditi izviđačke, diverzantske, obaveštajne, protivterorističke, protivpobunjeničke akcije, otkrivanje i obeležavanje ciljeva za potrebe avijacije i artiljerije, kao i spasavanje oborenih pilota.

Veterani 63. padobranske brigade / Foto: Srđan Popović, Tango Six
Jedan od dva ešelona veterana 72. brigade za specijalne operacije / Foto: Srđan Popović, Tango Six

Svečanost su obeležili defile 20 podešelona pripadnika i veterana 63. padobranske brigade i 72. brigade za specijalne operacije, naleti vazduhoplova RV i PVO, padobranski skokovi, a priređen je i taktičko-tehnički zbor odnosno prikaz dela naoružanja i vojne opreme sa kojim raspolaže Vojska Srbije. Defile pešadijskog ešelona obuhvatio je podešelone zastavnih vodova i svih jedinica brigada a u njemu su se našla i 4 podešelona veterana obe brigade učesnika ratnih sukoba 90-tih godina. Ukupno je, zajedno sa reprezentativnim orkestrom Garde, u pešadijskim ešalonima bilo 758 pripadnika Vojske Srbije.

Četvorka Orlova u prvom naletu / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Prvi put javno pred medijima, helikopter Mi-35M srpskog RV i PVO / Foto: Branislav Milošević, Tango Six
Jedan od tri helikoptera H145M u lakoj borbenoj verziji sa službenom vojnom oznakom H-50B / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Vazduhoplovni ešelon imao je dva preleta iznad mesta događaja, prvi paralelno sa binom na kojoj se nalazio najviši državni i vojni vrh a drugi, po mnogima efektniji, direktno prema bini i iznad nje. U ešelonu su se nalazila tri desantno-jurišna helikoptera Mi-35M (HB-47) što je bilo njihovo prvo javno prikazivanje domaćim medijima u letu. Iza njih su preletela tri višenamenska helikoptera H145M (prvi put viđena formacija tri helikoptera u vojnom vlasništvu u letu), zatim četiri jurišna aviona Orao (od toga jedan sveže remontovan) u formaciji “romb“ i tri lovačka aviona MiG-29.

Interesantno, prilikom prvog naleta MiG-ova 29 došlo je do odvajanja jednog aviona pa su u drugom naletu prisutne preletela samo dva aviona.

“Nebeske vidre“ iskočile su iz Mi-8T sa visine od 1500 metara / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Usledio je zatim nastup 4 padobranca ekipe “Nebeske vidre“ 63. padobranske brigade koji su sa visine od 1500 metara opremljeni novonabavljenim sportskim padobranima tipa “krilo“, na slobodno dejstvo iskočili iz transportnog helikoptera Mi-8T noseći zastave Republike Srbije, 72. brigade za specijalne operacije, 63. padobranske brigade i Vojske Srbije, čime je svečanost završena.

Bespilotna letelica AR-100-C / Foto: Srđan Popović, Tango Six
Modernizovani tenk M-84AS1 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Taktičko-tehički zbor obuhvatao je prvenstveno prikaz većine naoružanja i opreme koje poseduju 63. padobranska brigada i 72 brigada za specijalne operacije. Među njima su bila naoružana terenska vozila HMMWV, terenska vozila Land Rover Defender, vozila Fiat Ducato, multisenzorska inteligentna platforma MIP-11, motorne sanke, čamac GDQ 120A, bezposadno zemaljsko vozilo “Miloš“, bespilotne letelice Orbiter i AirRobot AR-100-C, streljačko naoružanje, sredstva telekomunikacije, sredstva za osmatranje i izviđanje, padobrani OVP-80-80 i UM-1, lična, specijalna, veračka i ronilačka oprema. Posebnu pažnju privukao je modernizovani tenk M-84 sa oznakom M-84AS1, kako je pre nedelju dana najavljeno početak serijske modernizacije prve faze očekuje se do kraja ove godine.

Komentari

A

Sta se nalazi u „nosu“ helikoptera H145M?

Odgovori
S

Meteo radar.

Skorpion
Nije meteo radar, na helikopteru koji je na fotografiji u članku, u nosu je AMPS sistem za zaštitu helikoptera.

M

Paprika i kiseli kupus – valja se spremiti pa kad vec trosimo gorivo na parade sto i da ne svrnem do tastu da ne moram da se cimam kolima :D

B

@Skorpion

Nije to na slici meteoradar. To je senzor koji detektuje dolazeće rakete.

A

Hvala na odgovoru, proverio sam u clanku posle tango6, AMPS je u pitanju, imaju i dva pozadi! Odlicno

A

Kao i uvek, lepa reportaza, super fotke
Pitanje, zar nije prva padoranska jedinica osnovana 1939, a ne ’44? Ili u ovoj drzavi jos uvek istorija „pocinje i zavrsava“ sa komunistima?
Da li je „mali Milos“ usao u naoruzanje?

Odgovori
Ž

Навели смо чије 63. пдб негује традиције.

“Милош“ је приказан као да је већ уведен у наоружање.

z

@AL-41F1

72. spec. brigada je preuzela 10 „malih miloša“, a 5 je ušlo u operativnu upotrebu.

D

Super reportaža, koliko aktivnih i remontovanih Orlova je u upotrebi tj na koliko njih bi se mogla odraditi planirana modernizacija?

Odgovori
B

@Dekki

Remontovanih i aktivnih Orlova je 11, poslednji je primljen u jedinicu 25171, koji se vidi i na slici iz ove reportaže, a uskoro se očekuje izlazak sa remonta i primerka 25512.

U

Zaista sve cestitke 63 i 72 brigadi , zamislite pre samo nekih 10-tak god. u preletu bi ucestvovala verovatno po koja Gazelica i G4 i mozda iz kluba Galeb G2, a sad… moz.da biraju sta oce BRAVO!!!!!

Odgovori
F

A zasto nije leteo An 26?Pa on je glavno ,,vozilo,, padobranaca?
I kakva je to brigada sa 4+1 cetom?To je blize bataljonu.Ili se mozda u buducnosti planira postizanje punog sastava?

e

Putem medija (televizije) je pre desetak dana u najavi ovog dogadjaja bukvalno proletela informacija izmedju ostalog da se planira povecanje broja pripadnika 72. i 63. brigade…Zaista se nadam da ce tako biti. Nije da verujem televiziji.

A

@entuzijasta
Sve zavisi, moze biti dobra vest, ali i ne mora posto se kvantitetom moze izgubiti kvalitet. Dobrom kampanjom u medijima mogu stvoriti zainteresovanost kod mladih ljudi pa ce imati sta da proberu.
Zandarmerija nudi platu 120.000 i benificiran staz tako da na to privlace, kakvo je stanje u specijalnog brigadi po tom pitanju, ne znam. Imam jednog prijatelja, ali te stvari je sramota pitati.

N

Koliko ima aktivnih galebova G4?

Ž

FlyKu

Ипак имају 63. пдб има 8 чета, уз ових 4+1 ту је и командна, логистичка и чета за обуку.

n

Уважени Живојин Бранковић ме неће погрешно схватити ако констатујем да у случају да 63. падбр, као једина „бригада“ на свијету четног састава (не рачунам НОБ и сл.), има осам чета, онда свака таква чета не би била јача од вода (до 30 људи). Јединица је изврсна, јединствена по осјећају припадности њених бораца, али играрија са давањем назива највише ЗДРУЖЕНЕ тактичке јединице, што бригада јесте, је корак назад. Сем, уколико убрзо и она не постане колико-толико батаљонског састава. За почетак оклопни извиђачки батаљон (у настајању, са новим БРДМ-2МС) базиран у Нишу би могао ући у њен састав. Основна слабост јединице – недостатак било какве ватрене подршке би овим био елиминисан. Не видим ни проблем да се формира и ваздушнодесантни батаљон (хеликоптерско десантирање, без падобранске обуке), макар са чисто резервним саставом, барем за ову јединицу, није никакав проблем. Сви знамо да назив „падобранска“ има првенствено традиционалану конотацију, а да ће се, као и до сада у стварним сукобима, користити примарно као специјална јединица способна за брзо пребацивање (понекад) ваздухом.

n

63. brigada je uvke bila cetnog sastava.

Posto se radi o specijalnoj jedinici to nije nista cudno.

U svakom slucaju treba ih brojcano ojacati i 63. i 72. ali ne na ustrb kvaliteta.

Sto se tice An-26 trenutno je aktivan sam jedan primerak. Dok se nepojaca transportna avijacija treba cuvati ovaj jedan an-26.

M

nn

Koja razlika izmedju puka i bataljona u TT smislu ako ostavimo po strani popunjenost i potencijalnu moc u ljudstvu ?

Specijalna jedinica u 2020 valjda tehnickom opremljenoscu i obucenoscu nadoknadjuje jacinu ljudstva u kovencionalnim jedinicama.Najvisi nivo obucenosti iziskuje velika ulaganja i oduzima dosta vremena, samo kad male jedinice opremis najboljom opremom i kordinisano upotrebis u sadejstvu sa kovencionalnim jedinicama vrlo lako se pravi pometnja u dubini protivnicke teritorije, dok u odbrambenom smislu mogu zadrzati vise konvencionalno opremljenih jedinica, davace sopstvenim konvencionalnim jedinicama priliku za takticki manevar.

Padobranska nema tradicinalnu konotaciju, vec sam naziv govori kako mogu izvrsiti desant u dubini protivnicke teritorije i nezavisno dejstvovati.Ali naravno sa ogranicenim vremenskim intervalom ako se upucuje vise ceta odjednom posto se mora obezbediti adekvatno snabdevanje municjom.

Mi odavno imamo problem sa specijalnom brigadom posto nemamo sistematizaciju vodova koji u svom sastavu imaju iskljucivo oficire sa razlicitim specijalizacijama.A sistem veze je blago receno arhaican

Sve vec godinama lici na
“Mnogo hteo, mnogo započeo, čas umrli njega je omeo”

n

Не бих волио да се стекне утисак да имам нешто против наших падобранаца, напротив. Ипак, треба рећи да нигдје на свијету у нормалним армијама не постоји бригада било каквог типа која би бројала 200-ак људи у миру и до 600-700 у рату. Овдје не рачунам партизанске бригаде из НОБ-а са по пар стотина људи, четничке корпусе са отприлике исто толико људи, лаке пјешадијске бригаде четног састава у ВРС или „лахке“ у Армији БиХ. Сви навдени примјери су чиста импровизација изнуђена у рату. У нормалним и савременим армијама тако нешто је апсолутно немогуће. Истина је да је 63. падбр и у ЈНА била четног састава, па онда имамо ситуацију да одзив резервног састава буде 700%.
Поновићу нешто о чему сам раније писао: наша 63. падбр у ратовима деведесетих никада и нигдје није десантирала падобраном. Никада и нигдје! А услови за тако нешто су били идеално – типичан сукоб ниског интезитета против непријатеља који гототова као и да нема ПВО. Углавном се превозила авионима до неког аеродрома у Словенији или Хрватској и тамо би имали чисто дефанзивну улогу. Пар пута су (можда) учествовали у извлачењу људи из окружених касарни, и то је то. 1999. су изгинули на Кошарама као обична пјешадија, јер други нису смјели. Слава им! На крају, падобрански десант се није десио у савременим условима готово нигдје на свијету. Хеликоптерски да. Чувена руска чета која је изгинула за коту 776 у Чеченији је тамо дошла пјешке. Руска ВДВ је учествовала у рату у Грузији 2008. али искључиво у улози истурених извиђача на оклопним возилима. Најјача ваздушнодесантна сила на свијету нигдје није скочила падобраном у стварном сукобу. Чак су се и британски падобранци већим дијелом превезли у својим Пинцгауерима на Косово 1999. Имате снимке. Велика Велика Британија, Француска или Италија имају по једну падобранску бригаду, колико и ми?! САД има једну дивизију са три падобранске бригаде, а ми имамо 1/3 падобранских снага свјетске силе бр. 1?! Ове западне бригаде су праве бригаде са 4.000-5.000 војника, никаве фикције и фантазије са „рамбо“ борцима који вриједе колико 10 или 100 тамо неких, ту нема.
Схватите већ једном: масовни падобрански десанти су превазиђени као и коњички јуриши. Наравно, постоје могућности за извођење специјалних падобранских десаната са изузетно малим бројем људи, али такве екстемно ризичне операције не изводи готово нико, већ се то чини хеликоптером јер исти може и да врати те људе.
Из наведених разлога одговорно тврдим да је „падобрански“ у називу јединице чисто питање традиције, и то добре.
Узгред, капацитети наше транспортне авијације (укључујући и хеликоптере) омогућавају десантирање ојачане чете. Ово се може поправити у будућности али никада нећемо моћи десантирати „бригаду“.
Треба знати да је бригада у војној науци дефинисана као „највиша здржена тактичка јединица“. Оно „здружена“ подразумијева да бригада није једнородног састава, односно да нужно мора имати сопствену ватрену подршку, артиљерију, озбиљну логистику, инжињерију, итд. Све то немамо код 63. падбр, за разлику од 72. брсо (донекле). Ово стање се већ данас може промијенити уласком оклопног извиђачког батаљона у њен састав (чак се налази у истом граду), као и формализовањем чињенице о великом броју мотивисаних резервиста кроз формирање барем једног резервног батаљона. На овај начин не бисмо имали ситуацију да одзив резерве буде такав да за њих немамо оружја, возила, нити ислова за употребу. За тренутно стање ствари у овој јединици прави назив би био пук. Јединица, фактички, у рангу бригаде, али може бити четног састава. Тако је ЈНА имала више противоклопних или ПВО јединица ранга пука четног/батеријског састава. Ово је честа пракса и у француској или британској војсци (укључујући и пук САС). Американци су из истих разлога за своје специјалне снаге измислили „групу“ као синоним за пук-бригаду батаљонског састава, али ето није пук јер је ријеч о специјалној јединици. Пук, пук, стари српски „Славонско подунавски полк“ или мноштво славних пукова из Првог рата. То је прави назив. Зашто га смо се одрекли?
Ипак, желим да вјерујем да ће ова јединица у блиском временском периоду бити преформирана у нормалну бригаду батаљонског састава.
На крају, исту оримједбу бих дао и на постојање „бригаде везе“ у ВС. Апсурдно је да оклопно-механизоване јединице или инжињерија више немају бригаде, па ни пукове, артиљерија има само једну бригаду, а данас служба, не више род, има „бригаду везе“.

P

@nn
Padobranski skokovi imaju jedan cilj a to nije u 21.-om veku desant već jačanje jedinstva jedinice i izgrađivanje borbenog duha kod pojedinca. Jedinstvo kakvo postoji u brigadi (odomaćani naziv iz milošte koji je svim veteranima prirastao za srce, jedno vreme je bilo zaista čudno zamisliti ovu jedinicu bez tog sufiksa) ne postoji ni u jednoj jedinici u našoj vojsci niti je postojalo. Kada se sretnemo na susretima veterana, danu brigade ili u neka prošla vremena na vežbama i ratištima apsolutno nema veze ko je bio oficir ko podoficir a ko redov svi smo jedno, nema veze ko je služio vojsku 80 i neke, ko 90 i neke a ko 2000 i neke!
Naziv brigada ova jedinica je zaslužila makar bio samo titularan, ovo mogu da razumeju u potpunosti samo oni koji su prošli i proživeli sa brigadom.
Jedan mali kuriozitet, brigada je imala (možda i sada formacijski ima negde umetnuto formalno ali sigurno raspolaže sa sredstvima) vod za podršku gde su se nalazila sredstva tipa minobacači, automatski bacači granata i sl.

M

NN i PeraNS

Sve ste pomesali, ne moze se pricati povrsno o specijalnim snagama u 21 veku.

– Desant po sturoj definiciji znaci iskrcavanje trupa i zaposedanje odredjene teritorije u dubini, nakon zaposedanja iste prelazi se na operativne zadatke – uospte nije bitno kojim prevoznim sredstvom se isti vrsi !

– To kako je upotrebljavana 63 kao nezavisna jedinica za podrsku konvecijalnim jedinicama nije bas najsvetliji primer upotrebe specijalnih snaga.Ali opet ima svoju zapazenu istoriju, samo na istoj treba dosta poraditi

– Oficiri u poznatim specijalnim jedinicima sveta imaju svoje ekspertize,
sa zahtevanim znanjem mogu kordinisati mesovitim jedinicama pored svoje maticne jedinice i iskoristiti njihov potencijal bez vecih gubitaka, posto imaju razumevanja kako te jedinice funkcionisu, iskoristice prednosti pored mana koje poseduju.

NN

Specijalne snage koje spominjete kao primer ucestvuju na vise lokacija i frontova, nikad se ne koriste kao puk u celini.Obicno jedna ceta koja se razdeli na vodove i zaposedne vise lokacija sa konvecijalnim trupama u odredjenoj zoni precnika oko 150-300km.Kod njih to zavisi od podrske iz vazduha.

Oklopno izvidjacki bataljon o kome vi pricate moze biti primecen danas na 70-100 km ako nije stacioniran i dobro maskiran.Cak i ako pridje na 20-30 km zeljenoj liniji fronta nema sta da trazi bez PVO zastite na danasnjem bojistu.A ne znam sta ce oni izvidjati sa opremom koja ima ogranicenja do 20km, pri tome se rizikuje vrlo skupo vozilo i njegova oprema ?

PeraNS

Hajdemo onda n.p.r tenkistima izgradjivati borbeni duh tako sto ce prolaziti padobransku obuku (7-10 skokova) kad je vec tako efikasan.Da u danasnjim uslovima vas spomenuti vod za podrsku ima sa spomenutom opremom domet do 10 km, a pri tome sredstva veze su otporna na koje vrste ometanja !?

Evo uzmemo neki malo poznatiji sistem zapadne ili istocne proizvodnje.Mozete reci TT karakteristike i mane naseg sistema veze u tom scenariju !?

Isto tako uzecemo danas aktuelna nadletanja UAV letelica sa 12h konstantnim nadzorom, imate efikasno sredstvo za eliminisanje takve pretnje u jedinici ?

Mozemo pricati o modernim sredstvima izvidjanja !?

Zato shvatite ovo nije uobicajena kafanska prica, ne zavrsava se sve na psiho-fizickoj kondiciji, tradiciji, moralu vec ima dosta toga u modernizaciji naouruzanja i opreme u skladu sa predodredjenom strategijom.

Niko ne podcenjuje 63, 72 samo prica o specijalnoj brigadi mora ici u skladu sa modernim uslovima na bojistu

P

@ Mig-29
Nisam siguran da sam ja pomešao nešto! Ne pričam bez veze već iz ličnog iskustva! Kakvi tenkisti? Ja pričam o određenoj grupi ljudi kod kojih je adrenalin na visokom nivou i kada stoje na zemlji. Spomenuti vod za vatrenu podršku je koncipiran za NEPOSREDNU vatrenu podršku a ne sa distance, za takve slučajeve postoji koordinacija sa artiljerijsko-raketnim jedinicama (isprobana varijanta – radi) i sa avijacijom (isprobana varijanta- radi). Sistemi veze istočnog ili zapadnog porekla, TT karakteristike?!?!?! Davne `99. su korišćena određena sredstva koja nisu bila ometana dejstvom druge strane a sada su u upotrebi savremenija tako da… UAV letelica… bio, video, preživeo! To bi bio moj odgovor na to.
Što se tiče praćenja trendova usudio bih se reći da ove jedinice pre spadaju u postavljače trebdova nego u pratioce, neko će reći da sam pristrasan ali video sam i drugu stranu pa mislim da sam kompetentan.

M

PeraNS

1.
Na stranu vaseg viska adrenalina, mislim pored toga sto ste pripadnik iste mislim kako uopste niste kompetentni razgovarati u TT smislu.

Morate znati kako adrenalin konstantno na visokom nivou nije moguce odrzavati.Visak adrenalina je stresna situacija za organizam, ali kad obukom ovladate takvim situacijama to vise nije ista stresna situacija i postaje svakodnevna rutina.

“Ja pričam o određenoj grupi ljudi kod kojih je adrenalin na visokom nivou i kada stoje na zemlji.“

Predpostavljam iz napomenutog pasusa hteli ste reci kako u naletu viska adrenalina ne panicite i vladate situacijom.Tako s obzirom da imate iskustva na tom polju ne vidim razlog za nedefinisane recenice u ovoj razmeni misljenja.

2.
Kad izgine 8 pripadnika od kasetnih bombi 99′ (ukupno 22 u spomenutom konfliktu) bez UAV koji ce vas u danasnje vreme videti preko termalne kamere u real-time vremenu, do dejstva po vasim polozajima ostace manje od 15 min.MIslim kako u tom slucaju vasa zamisljena pesadijska brigada apsolutno nema nikakve sanse.

Bas takvih misljenja poput vasih se grozim, prosto trazite velike gubitke posto drugacije sebe ne mozete razuveriti u inferiornost vasih mogucnosti.

Hocemo se setiti Slovenije kako se ljudi salju u zastitu aerodroma sa viskom adrenalina poslati u rovove, a gubitci u ljudstvu se desise od obicne prage 30mm kojima upravlja grupa rezervista.

Mozda preskacete ceo tekst, ali nema veze samo cu vam napomenuti kako su Rusi u Ukrajini ometali sve komunikacije u precniku do 100km.Cak su UAV i inovativnim senzorima locirali komandna mesta koja su desetkovana termobarickim raketama.Tu vas stojeci rov ne pomaze !

O cemu vi pricate zaboga ? Kakva neposredna podrska, upravo sam napomenuo kako cete biti primeceni i praceni bez vaseg znanja.Koliko god bili obuceni ne mozete ici protiv tehnologije koja NEMA FIZIOLOSKE POTREBE ! Covek u najboljem slucaju moze biti 100% koncentrisan samo 4 sata, sve preko toga je nadrealno i zavisi od slucaja do slucaja.Posle tih 4 sata sklon je greskama u rasudjivanju.

To sto vi “radite“ i mislite kako prolazi u narednim konfliktima apsolutno me ne zanima posto svakodnevno gledam vase pale saborce na banerima ispred Nemanjine.

Koliko ste realni kad kazete kako ste postavljaci trendova vam je odgovor ostalih specijalnih snaga u svetu koje se kotiraju ne samo po psihofizickoj kondiciji vec i po opremljenosti.Slobodno potrazite na kom mestu se nalazite posto vidim smelo se uporedjujete sa najboljima, a realno ne verujem kako imate vise od 5 godina aktivne sluzbe u brigadi.Kojim slucajem ako imate, ostacu zgrozen kako je moguce imati nepoznanice o modernim sredstvima na bojistu !

P

@ Mig-29
Samo kratko da završimo ovu prepisku, to što ja ne iznosim TT karakteristike i ne pričam o konkretnim uređajima, tehnikama, znanjima ne znači da nisam upućen već znači da nisam spreman da delim informaciju! Ne bih se vraćao na`99. mislim (znam) da baratate netačnim informacijama, ali kako god. Što se tiče Slovenije, razmislite zašto osim jednog pokušaja zauzimanja aerodroma Cerklje nije bilo daljih pokušaja, opet mali kuriozitet iz tog vremena brigada je u tom periodu bila podređena komandi RV i PVO tako da je baziranje na aerodromima bila prirodna stvar, ni jedan aerodrom nije pao u tuđe ruke sve dok se pripadnici brigade nisu po naređenju evakuisali.
Ovde bih stavio tačku, bar sa moje strane.

M

PeraNS

Vas prvi komentar koji se ocigledno nadovezuje na moja misljenja i nn
je sta ? Provokacija ili povrsno znanje ?

“Padobranski skokovi imaju jedan cilj a to nije u 21.-om veku desant već jačanje jedinstva jedinice i izgrađivanje borbenog duha kod pojedinca“

Mislim kako sam prilicno kulturno objasnio cemu sluzi desant i to nije nikakva vojna tajna.Kad malo razmislite desant se isto moze nazvati kad vod sa HALO/HAHO skokovima izvodi u dubini neprijateljske teritorije.Isto tako mogu vam reci kako akcije tog tipa datiraju sa kraja 80′ dok obicna iskakanja nocu iz 1941.Svima je isti cilj zapoceti operativna dejstva nakon iskrcavanja.To sto u nasim krugovima, sredstvima javnog informisanja nema odavno maste pa se svodi na masovna iskrcavanja je samo problem istih.Strane specijalne jedinice to rade iz civlnih manje gabaritnih aviona sa dobrom lovackom podrskom i avionima za elektronsko ometanje na bezbednoj distanci.I ne rade sve helikopterima, mada konacno imamo priliku sa novom opremom snage za brze intervencije upotrebiti kako dolikuje.Isto ovaj noviji klip i demonstraciju mogucnosti za ministra odbrane cemo shvatiti kao inovaciju ? Cisto reci cu vam kako odavno ovde zastupam stav koji specijalnoj brigadi zeli sto vise specijalizovanih borbenih i transportnih helikoptera.

Cela poenta obuke i nastanka padobranaca jeste sto bezbednije obavljen “desant“ i spremnost na usiljeni mars do unapred zacrtanih ciljeva.To opet naznacicu nije vojna tajna ! Ne mislim kako vama treba dati zadatke 72, samo padobranska brigada zbog “ogromne“ rezerve ne moze ostati tehnicki neopremljena i nespremna za nove TT zamisli koje su sve aktuelnije, specificne po svojoj kompleksnosti.

Dosta ljudi je prilicno neobavesteno i ne zna sta znaci
“ambiguous warfare“ u 21 veku.Samo su culi za asimetricno ratovanje.

Desavanja u Sloveniji kad gledate nemaju nikave veze sto brigada je u okviru RV i PVO.Vec u samom vrhu generalstaba neocekivan propust bezbedonosnih informacija ide u korist Slovencima.Slovenci su vrlo brzo ostvarili svoje ciljeve, ostaje otvoreno pitanje koliko bezbolno mogla se zavrsiti kampanja u Sloveniji da nije naredjeno povlacenje. Moze se pricati sta hoce, ali Slovenci od 50′ imaju vrlo jake ljude i veze u bezbedonosnim krugovima.Vidite na taj vid TT planiranja brigada nije otporna, ali specijalna brigada treba imati neku soluciju povodom takvih slucaja.

Za 99′ su gubitci obracunati sa ostalim jedinicama (mozda nisu precizni po datumima, ali u svakom slucaju su pogubni), svi su delili istu sudbinu, a vi razmislite sta je moglo bolje sto se tice PVO i izvidjanja (ko je navodio i kako avione na polozaje).Jos tragicnije ako su to samo radili placenici infilitrirani u snage OVK.

Isto napomenucu nisam prvi zapoceo pricu sa imaginarnim, povrsnim stvarima, ali sigurno necu zavaravati sebe sa sloganima dok realna opasnost postoji i ima vrlo slozenu istoriju.Dakle bolje edukovati kako treba sa informacijama koje su dostupne javnosti, nego sve sklanjati pod tepih.

Od mene toliko, a po nekom obicaju na ovom portalu zelim Vam svako dobro !

V

Da li se planira neko farbanje Orlova i Migova 29 ili ostaju postojeće boje?

Odgovori
M

Kao modelar obracam dosta paznje na kvalitet i nijanse farbi na nasim letelicama. Licno mi se svidjaju Orlovi kakvi su do sada bili i da se ja pitam ne bi mnogo menjao. Samo bi osvezio istom naravno radi reda.
Bilo bi dobro da se modernizovani Orlovi2 dobiju ocigledan deo ofarban u drugu boju da se vidi lako kroz šta je prošao. Na primer neka primetna traka druge boje po kičmi ili nosu, crno ispred kabine, .. naravno u dobrom stilu. Eventualno zamenuti sivu prmetno drugačijom nijansom.
Za modernizovane MiG-29 se stvarno nadam da će biti očigledna nova kvalitetnija (dugotrajnija) farba od ove sadašnje mat, i da će se lako prepoznati modernizovan od starog.
U svakom slučaju najmanje vażno za sigurnost pilota i odbranu zemlje, ali ipak.

P

Smatram da je to jedna od tema koja zavređuje poseban članak.
Ima ovde dosta modelara koji imaju šta pametno da kažu na tu temu.
Iako nisam (imam još fore da postanem ;), izneću svoje mišljenje i estetske preferencije…
Slažem se sa konstatacijom Miloš-a77 u vezi Orla, lepo im već dugo godina pristaje ova šara, ali bi valjalo posle modernizacije nečim malo osvežiti-označiti i tu modernizaciju.
Kod 29-ki mi se više dopadaju starije sheme farbanja (pre ruske donacije), odnosno lepše su mi one dve nijanse sive (centralni deo tamnija, svetlija po obodu zmaja) i lepše mi je kad nosni deo gde je radar (radom) bude u premazu koji nije u velikom kontrastu sa produžetkom zmaja ka kokpitu (drugi s leva na naslovnoj fotografiji), što je na doniranim sve u tamnijoj sivoj nijansi (prvi s leva na naslovnoj fotografiji). Takođe smatram, da su mogli ostaviti rondele u punom koloritu i na 29-kama kao što su na Orlovima.
Ako bude radikalnijih promena sheme farbanja, ne bi bilo loše ni ugledati se malo na slovačke 29-ke i nabaciti neku digitalnu šaru u našoj izvedbi.
Kod Mi-35 je po meni rondela takođe mogla biti u punom koloritu da razbije malo monotoniju sivila, a lepo bi legla i jedna rondela sa donje strane helića kao kod ruskih (još je naša lepša)…
https://tangosix.rs/2019/11/05/reportaza-prikaz-sposobnosti-vojske-srbije-i-ministarstva-unutrasnjih-poslova-odbrana-slobode/
Zanimljivo mi je da sam za shemu farbanja naših Mi-35 grubo saznao mesec dana pre objave fotografija naših 35-ica na probnim letovima u Rusiji tako što sam razgledao panatalone u Horus prodavnici i video nove priveske našeg RV sa sivim siluetama naših 35-ica ; )
Bilo bi najlepše da su ih unificirali sa H145M i Mi-17-V5 al…

Ono što bih još voleo da je drugačije (ne samo u RV-u, već u vojsci generalno) je promena nekih amblema.
Voleo bih da se koriste životinje naših krajeva umesto egzotičih. Recimo jurišnicima 241. LBAE ,,Tigrovi“ bi lepše pristajo divlji vepar na amblemu (gde jurišnici prođu/izruju tu trava više ne raste ;) nego tigar, ali se tu opet postavlja pitanje narušavanja tradicije koju ,,Tigrovi“ baštine u minulim ratovima. Slično tome bi za vojnu policiju specijalne namene amblem ,,kobre“ zamenio našim ,,poskocima“. Lep pozitivan primer je silueta sove na amblemu 126. brigade VOJIN a tu ne bi bilo pogrešno ni da je recimo stavljen slepi miš.
Nadam se da nisam bio preopširan ili još gore nekoga uvredio.
Nek bude sve ostalo sa našim pilotima i letelicama kako treba a lako ćemo kad nam ovakve stvari budu glavana briga.
Pozdrav!

A

@Propeler Zviz
Realno, helikoptere su trebali ofarbati isto kao i M10 uniforme posto je sara fenomenalna i u potpunosti odgovara nasoj geografiji, avione takodje isto, samo u plavo-sivoj varijanti.
Za rondele se slazem 100%. Nasa je jedna od najlepsih u upotrebi i treba je isticati.
Sto se zivotinja tice, u pravu ste. Ja ne znam cemu to potenciranje sa egzoticnim zivotinjama po vojsci i para-vojnim formacijama: tigrovi, panteri, kobre….? Toga je kod nas bilo samo u ZOO vrtu, nije da mi nemamo „opasnih“ zivotinja u zemlji poput vukova, medveda, poskoka, veprova itd.? Jos nismo imali kolonije pa da negujemo tradiciju egzoticnih krajeva?
„Lavovi“ bi i razumeo posto su nekada (jako)davno stvarno ziveli u ovom delu Evrope, a najblizi tigar nam je u Indiji kao i kobra, ako ne racunam onaj u Pirotu sto je gume proizvodio.

L

Da li je neko razumeo sta je Miloradovic odgovorio kada ga je Vucic pitao kada stizu naoruzane bespilotne letelice?

Odgovori
A

Odlično. Na stare se staze vraćamo…. Neću puno da maštam ali braćo polako će snove da zameni java…. Idemo ka modernizaciji. Srbija je večna dok su joj deca verna. Pozdrav mojoj braći Srbima.

Odgovori
M

Istine radi u sklopu takozvanih organizacijsko mobilizacijskih promena pre petnaestak godina kada smo de fakto ( mada i ne de jure, to će biti malo kasnije živi bili pa videli) prešli na NATO standard nastala je Specijalna brigada i to integracijom 63. padobranskog bataljona i 72. specijalne brigade. Sada su od specijalne brigade formirane ove dve jedinice. Matematički to je isto. Zanimljivo bi bilo uporediti brojna stanja. Ubedjen sam da do povećanja brojnog stanja KoV nije došlo ili je možda neznatno. Znači nije istina da je neko pre ( ko god i kad god) uništio 63. i 72. brigadu kako se to negde piše. Samo se preliva iz šupljeg u prazno i plaši mečka rešetom. Čista propaganda u skladu sa dnevnim potrebama pojedinih opcija. Sve OMP od 2005.godine pa do danas imale su kao konstantu preduslov „može promena ali bez povećanja brojnog stanja“. Bilo i ostalo, jer veliki patron i potpisane preuzete obaveze posle 99. i kasnije to nameću.
PS lepe su im čizme baš dominiraju fotografijama, a i veterani 72. brigade su dobili lepu obuću za defile.

Odgovori
A

Znate kako, mnogo puta cujemo „ovi prosli“, a kada pogledamo pojedince, vidimo da „sadasnji“ i „prosli“ su mnogo puta jedni te isti ljudi

Imamo ta ogranicenja od Dejtona, istina, ali to je 100.000 (aktivnih, bez rezerve)vojnika, 155 borbenih aviona, stotine tenkova itd. itd. Sa sve tim ogranicenjima bi bili u top 5. vojski Evrope samo da imamo novca da se kvalitetno obucimo i opremimo unutar tih brojki, ali nemamo.
Zamislite 155 visenamenskih aviona, 400 najmodernijih tenkova, 40.000 profi vojnika i 60.000 na vojnom roku….i rezervu od par stotina hiljada. Malo nam je? Ne bih rekao.

Dodajmo na to zandarmeriju i sl. policijske formacije koje su de-facto vojska i zaista ne vidim gde su ta „ogranicenja“ osim u novcu i volji?

Sto se tice ustrojavanja, to moze logisticki da ima nekih prednosti, eventualno u strukturi komande i operacijama, daje malo vecu „autonomiju“. Nije ni poenta u brojkama u ovom trenutku, one su takve kakve jesu sasvim dovoljne.

m

Interesantno u vezi obuce: slicne ili iste, samo kod specijalaca ruskih cipele https://rs.rbth.com/science/90086-specnaz-padobran-sturm

n

СМБ униформе ветерана 72. бригаде су заиста врхунске, боље и од недавно изрекламираних војнополицијских и за специјалне снаге. Чини ми се да је ријеч о некој комерцијалној варијанти. Зна ли неко детаљније о ком моделу је ријеч? И ципеле дјелују веома озбиљно. Дизајн – чиста десетка! Нешто ми се јавља да је ријеч о донацији, можда чак и од к-данта другог ешалона. Претпостављам да није једини бизнисмен међу њима. Можда гријешим?

Odgovori
B

Siju se kod nas.

Odgovori
B

Može li malo informacija o kacigama(šljemovima) koje nose padobranci 63.:od čega su napravljene, ko ih proizvodi, težina, stepen balističke zaštite,…? Hvala.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend