Nakon što su tokom maja ove godine, u severozapadnoj libijskoj provinciji Tripolitanija, vojne snage zvanično u Ujedinjenim Nacijama priznate vlade Libije (GNA, Government of National Accord) uz veliku pomoć Turske, nanele teški poraz takozvanoj libijskoj Nacionalnoj armiji (LNA) pod komandom feldmaršala Halife Haftara, sukobi visokog intenziteta nastavljeni su i ovog meseca.
Jedinice GNA napreduju prema strateški važnom gradu Sirt. Za sada su zaustavljene a vrlo je moguće da su za to između ostalog zaslužna i najnovija pojačanja vazduhoplovnih snaga LNA.
Iznad rejona Sirta snage LNA su 6. juna oborile dve turske izviđačko-borbene bespilotne letelice TB2 Bajraktar što je potvrđeno fotografijama i video snimcima. Poznati iranski vojni novinar, publicista i analitičar Babak Tagve preneo je istog dana da je komandant Ratnog vazduhoplovstva LNA general-major Muhamed Manfur izjavio da se iznad Sirta u lovačkim patrolama koriste i novopristigli borbeni avioni MiG-29 koji su navodno prekinuli aktivnosti bespilotnih letelica GNA. Treba napomenuti da je ovo prva zvanična potvrda iz LNA da su MiG-ovi isporučeni, još uvek nema detalja da li su avioni zaista dejstvovali na bespilotne letelice ali takva mogućnost se ne može isključiti. Prema poslednjim informacijama isporučeni borbeni avioni izvršili su napade po ciljevima na zemlji, zapadno od Sirta a konkretno se spominju dejstva kasetnim bombama.
Izveštaji da je Haftarova armija dobila određen broj lovaca MiG-29 ali i taktičkih bombardera Su-24M prvi put su se pojavili 17. maja. Tada je preneseno da je u vazduhoplovnu bazu Al-Džufra stiglo 6 MiG-ova i dva Su-24 (kasnije je navedeno prisustvo ukupno 14 aviona) a komanda američke vojske za Afriku (U.S. Africa Command, AFRICOM) objavila je prvo satelitske snimke aerodroma njihovog baziranja a potom i fotografije i video snimke navodnog preleta. Ruski zvaničnici su demantovali da su avioni poslati iz Rusije a kasnije se kao mogući isporučilac pominjala Belorusija kao i da su avioni izvršili prelet preko Rusije (aerodrom Privoložskij), Irana (baza Hamedan) i Sirije.
Krajema maja na Tviter nalogu korisnika 200_ZOKA objavljene su kvalitetne fotografije MiG-a 29 za kojeg je detaljnom analizom utvrđeno da se nalazi u sirijskoj vazduhoplovnoj bazi Hmejmim. U pitanju je jednosed verzije 9.13 u standardnoj šemi farbanja ruskih Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije ali sa prefarbanim oznakama pripadnosti. Vrlo brzo objavljen je i satelitski snimak baze na kome se može uočiti 6 MiG-ova 29 a već 30. maja sirijska novinska agencija SANA prenela je informaciju da je Rusija Siriji isporučila, kako je navedeno ‘’drugu turu MiG-ova 29’’.
Ovu isporuku je potvrdila i ruska ambasada u Damasku iz koje je saopšteno da su avioni predati u skladu sa vojno-tehničim sporazumom. Ispostavilo se dakle da ti avioni nisu namenjeni libijskoj Nacionalnoj armiji što ne isključuje da je Haftar dve nedelje ranije ipak dobio MiG-ove jer postoje izveštaji da je 8 aviona (po 4 Su-24M i MiG-29) predato Sirijcima a da je ostatak od 12-14 letelica stiglo u Libiju.
Pre desetak dana na Tviter nalogu SwankyStas objavljene su fotografije preleta ovih aviona prilikom dolaska u Siriju, sa jasno vidljivim oznakama VKS Rusije a na jednom MiG-u 29 9.13 video se i evidencijski broj 07 plavi koji je vrlo verovatno do sada služio u 116. centru za borbenu primenu avijacije u bazi Privoložskij, Astrahanska oblast. Na fotografijama ceremonije primopredaje koja je održana na aerodromu Hmejmim, moglo se primetiti da se među lovcima MiG-29 nalaze i dvosedi MiG-29UB.
Libijska nacionalna armija je do sada u sukobima za dejstva vazduh-zemlja koristila školsko-borbene avione L-39, lovce MiG-21 i 23 kao i u manjoj meri jurišnike Su-22 i lovce-bombardere Mirage F1. Lovci MiG-29 nikada nisu bili u naoružanju vojske Libije ali je posedovala malobrojnu flotu taktičkih bombardera Su-24 koja je uništena u Građanskom ratu 2011. godine kada je jedan avion oboren protivavionskim topom dok su ostali stradali na zemlji. Bivši Sovjetski Savez isporučio je Libiji 1989. godine samo 6 aviona Su-24MK (neki izvore navode da je među njima bio i jedan izviđač Su-24MR) a isporuka još 6 primeraka nije realizovana. Navodno su dva Su-24 kasnije predata RV Sirije.
Sa druge strane Sirija već 23 godine koristi lovce MiG-29, isporuke su trajale u periodu 1987-1988. a i dalje postoji nedoumica koliko aviona je nabavljeno. U različitim izvorima spominje se da je u Siriju stiglo od 20 do čak 60 aviona ali se smatra da je najrealniji broj od 22-24 aviona verzija MiG-29 9.12B i MiG-29UB 9.51. U početnim godinama oružanog sukoba koji u toj zemlji traje od 2011. godine, RV Sirije je koristila ove avione za napade na ciljeve na zemlji.
U periodu od 2009. do 2011. a moguće i kasnije, deo jednoseda je modernizovan na nivo MiG-29SM (u Siriji nezvanično označen kao MiG-29Sy). Na dostupnim video snimcima i fotografijama uočene su rakete vazduh-vazduh R-77 (RVV-AE), nosači AKU-58 za više vrsta vođenih raketa vazduh-zemlja, kao i beloruski sistemi za protivelektronska dejstva “Talisman“. Broj modernizovanih aviona varira od izvora do izvora, spominje se 8, 9, 12 i 16 primeraka.
Sirija je dugogodišnji korisnik i taktičkog bombardera Su-24, prema dostupnim infromacijama 1990. je stiglo 20 Su-24MK. Između 2009. i 2013. godine celokupna preostala flota modernizovana je na nivo Su-24MK2. Tokom Građanskog rata su od 2012. do danas izgubljena 4-5 aviona, dva su oborili pobunjenici, jedan Izrael a jedan ili dva turski lovci.
AL-41F1
Izgleda da je Sirija prva zemlja koja je zaista potrosila sve moguce i nemoguce resurse svojih 29ki pa im stize „osvezenje“. Iz izjava nasih zvanicnika, cini mi se da je nasa planirana modernizacija gotovo identicna sirijskoj(zaboravicemo ono Zuk-3) ne racunajuci malo zapadne opreme nasih aviona.
Videcemo sta ce Libijci uraditi. Koliko sam uspeo da povezem iz informacija sa interneta Egipat, Grcka i Italija su udruzeni protiv Turske, a Francuska takodje je napravila neki dil sa Haftarom. I jos jedna stvar ovi „priznati od strane UN“ su zapravo raspustili parlament i odbili da priznaju rezultate izbora na kojima su izgubili. Kako su jos uvek „priznati“ nije mi jasno?
Ne kazu ljudi dzabe da je gradjanski rat najgori.
Miloš77
Ja bas imam suprotno mišljenje na temu resursa. Nismo sirijske MiG-29 videli u vazduhu skoro 5 godina, to jest od kad su Rusi doveli Suhoje. Prvi put su leteli posle niz godina pod krovom tek ovog proleca uz katastrofalni pad i smrt iskusnog pilota.
Do dolaska Rusa neki su bili modernizovani na S“M“(y) varijantu, a mozda je modernizacija i nastavljena od kad su Rusi dosli. Do sad bi trebali daje modernizacija zavrsena.
Ne verujem da su im svi resursi istekli a da kao modernizovani tek sada ponovo lete.
🍻
AL-41F1
@Milos77
Podataka bas i nema tako da mozemo samo nagadjati. Moja pretpostavka je da je modernizacija zaista zavrsena pre skoro 10 godina kao sto se navodi u tekstu jer je stanje tih aviona toliko ocigledno lose, da je prosto nemoguce da su radjeni „skoro“. Skroz pozuteli pleksiglas, farba isrkzana, rdjavo svugde….Uslovi koriscenja u ratu nisu bas isti kao u miru tako da verujem da su potrosili sve moguce resurse. Ko bi rekao da su nase 29ke vrsile 568 borbenih letova iznad HR, ali jesu i resursi do prvog gen. remonta su se brzo potrosili(svega 800h naleta). Sirijski avioni su kao i nasi nabavljeni pre 30+ godina i radi se o istim izvoznim varijantana 29B koji su prosli dugi niz ratovanja. To je potroseno skroz i potrebni su im novi avioni.
Miloš77
Ima puno razloga zasto na nekim slikama danas izgledaju jako lose. Dovoljno je i da su samo stojali „nezapakovani“ i premestani vise puta na takvom mestu. Da su leteli sa njima od 2015 do 2020 znalo bi se, jer za suprotno nema razloga. Vreo pesak i rat cine svoje.
Sa druge strane letelo se jako cesto sa suhojima, starijim migovima i L-39. Medjutim 29ke su cuvane iz ko zna kojih razloga.
Banja Luka
Treba reći da je Turska nažalost rasporedila u područijima koja kontroliše veći broj PVO sistema, konkretno MIM-23 Hawk i Korkut.
Ako Haftarovi ljudi nabave eskadrilu 29-ki i ozbiljno pristupe misijama supresije protivničke PVO (neki H31P bi bio fin „touch“, možda?) prije koncentrisanja na bombardovanje glavnine neprijateljskih snaga ili njegove infrastrukture po dubini, onda ok. Ipak, ako se bude radilo neozbiljno, kao i do sada, i zanemari se činjenica da neprijatelj posjeduje PVO dometa 35km po daljini i 18km po visini, koji pakuje bojevu glavu od 75 kila, te SPAAG-ove 35mm sa airburst municijom za sve što siđe ispod 4km- uskoro bismo mogli da gledamo snimke olupina ovog aviona u pjesku Libije. Pitanje je koja je tačno varzija Mig-29 u pitanju? Šta može da ponese? Zna se da Turci raspolažu sa nanovijim iteracijama „Hawk“-a i raketa za njega.
Ako je ovo početak ozbiljne operacije iza koje stoje ozbiljni ljudi, ovo bi moglo da ponovo preokrene tok rata, jer se, između ostalog dovodi u pitanje i sigurnost turskih fregata koje daju nemjerljiv doprinos GNA snagama na terenu, te predstavljaju „dugu ruku“ za poklapanje strateških ciljeva krstarećim raketama. Ipak- ako je ovo 4 aviona sa kojima Haftar treba nekome da „diže moral“ i prijeti na televiziji nekim papirnim zmajem- ovo će naravno opet biti fijasko.
Nevezano za samu priču oko 29-ki, moglo bi se desiti da Sirt padne bez obzira na vazdušnu prevlast LNA. Nelogično, ali tako je. Govori se da je grad, ustvari, dobro utvrđen, da se Haftar opasuljio i da je tražio da se krene sa radovima i slanjem pojačanja čim je pala Al Watiya, prije mjesec? dana. Ipak- moral je loš, obestinilo se ono čega su se mnogi bojali- već mjesec dana LNA se povlači, a ekipa iz Tripoliija ih vija po sjevernoj Libiji od mjesta do mjesta. Sad ti ljudi (između ostalih) brane Sirt. Ako se misli raditi na bilo kakvom preokretu ove situacije, mora se djelovati brzo, jako i bez polumjera, inače se lako može desiti da Haftar do kraja godine bježi iz Libije, a bio je na 18 km od centra Tripolija. Sirt je ključ. Ovo je najvažniji naftni terminal na sredozemnom moru i ključ Libijske ekonomije. Ako zaista padne Sirt, Haftar će se naći u poziciji da gubi rat za dva ili tri mjeseca. Ako Sirt zaista padne ili bude u statusu očekivanog pada moguće je očekivati i da se Egipat aktivno uključi kopnenim snagama u taj rat. Vrlo zanimljivo. Vidjećemo šta će se dešavati dole u narednim nedeljama.
AL-41F1
SEAD generalno nije jaca strana ruske doktrine. Oni vise uzimaju „brute force“ pristup kao sto smo videli u Gruziji. Mada imaju sredstava razvijenih, nije da nemaju.
29ke su 9.13 ili 9.13S, ako su S, mogu nositi R-77 i to je onda opasan avion. Pored toga imaju modernizovan radar, ugradjen sistem za PED i sto je kljucni u Libiji, povecan dolet. Pitanje je kakvo naoruzanje su dobili od Rusije.
Ako su u dometu, Izvidjacke BPL bi mozda bile bolji pristup, da otkriju pozicije Hawk baterija i onda da ih poklope sredstvima sa zemlje, u krajnjem slucaju, tu su SU-24, nisko-nisko i tako mogu vrsiti prodor. Ustalom, za to su i projektovani originalno u SSSR, bilo bi gubitaka, ali i PVO bi mogla biti neutralisana u potpunosti.
Romel
Jako interesantno. 1940 opet iz pocetka. Logistika na kvadrat, opsade, avijacija, velike udaljenosti i superbrzi pokretni rat u pustinji.
Miloš77
@ Banja Luka
Videćmo šta će biti, postaje zapleteno do bola.
Evo i Iran se javlja sada na temu i javno staje na stranu Turske!
Spomenuli ste H-31P rakete. Moguće je da su modernizovani i prefarbani sirijski Migovi poslati u Libiju. Malo po malo po potrebi. Siriji ionako treba prodati MiG-29M ili čak MiG-35! Sve se to plaća Rusiji kojoj upravo novac i treba.
Da bi to teklo malo duže, ne bi smeli da dozvole da ih ispraši Turska koja još nije avione dovela u Libiju. Prevlast u vazduhu mogu da imaju lako uz rusku pomoć dogod Turci to ne urade. Hawk nije toliki problem uopste ako su iole ozbiljni (Rusi)!
Gledam na GoogleEarth bazu Al-Džufra danas baš. Pa tu na suncu stuji bar 20 MiG-25 i bar 10 Tu-22 Blindera :-) Kakav divan „muzej“ klasika usred gradjanskog rata.
Yoda
„Ako je ovo početak ozbiljne operacije iza koje stoje ozbiljni ljudi“…
Stoje vrlo ozbiljni ljudi koji će, kao u Siriji“, sačekati da im proxy spadne na 10-15% teritorije, a onda startuje antiteroristička akcija sa Suhojima, Kalibrima i sl., ali uz prethodno dogovorenu bazu u Sredozemlju, rekonstrukciju uništene zemlje i sl. jer Libija (više nego Sirija) – ima obilne rezerve fosilnog goriva…
Ukoliko ih, opet, ne preteknu Ameri kojih je u Siriji ostalo onoliko koliko je neophodno da zauzmu i pumpaju „Asadovu“ naftu kao svoju…
U Libiji su Rusija i Turska gotovo izvesno u dilu oko plena…
Sve je uvek vrlo prosto – čak iako ne izgleda tako na prvi pogled.
AL-41F1
@Yoda
Sta ce Rusima i Amerima fosilno gorivo majke ti? Pa oni su broj 1 i 2 proizvodjaci trenutno, a cena nikad gora.
Nema veze sa time, nego sigurnosno pitanje.
Romel
Pretpostavljam da Srbija a pogotovo Bugarska pomno prate kako se odvija rat u siriji a pogotovo u Libiji. I odgovarajuce se pripremaju. Kako zaustaviti masovnu upotreba dronova kao jevtine avijacije pre svega. Ima li nekih podataka o tome? Znamo za pasarse – Pitanje -koliko je pametno/moguce/isplativo osposobiti 20mm topove za anti dron sluzbu? Ili to mora biti novi 30mm zastavin top? Postoje li relativno jevtini raketni automatski sistemi ili se jos uvek razvijaju?
Yoda
@ AL-41F1
Gotovo da nema krize u zadnjih par decenija a da se ne radi o zemlji sa dosta nafte…
Uzimaju makar da ne padne u ruke drugoj strani, a ipak se radi o energentu koji pokreće vojnu mašineriju – nezavisno od cene koja je sada takva kakva je kao izuzetak od pravila – jer i pandemija mora proći.
Rezerve nisu neograničene, pa će i to određivati cenu. Sada je pravo vreme oslobađati se zavisnosti od fosilnih goriva i prelaziti na ekološke alternative…
AL-41F1
@Romel
Pasars tesko da moze dejstvovati po takvim ciljevima jer se radi o pasivnoj IC raketi, a toplotno zracenje tako malog klipnog motora tesko da je dovoljno da se raketa lansira na njega pogotovo u PPS gde sto bi bilo kljucno(da unistite vi njega, pre nego sto ce on vas).
Jermeni su bas neki dan srusili Gruzijski Orbiter dron(izraelska proizvodnja) sistemom Osa. Imate snimak iz kabine. To je bas mali dron i tesko je uocljiv.
Sto se Pasarsa tice, morali bi razviti verziju rakete sa polu-aktivno radarskim navodjenjem, (pretpostavimo da bi nisanski radar kupili) da bi neutralisali TB-2 i Anke na nekakav efektivan nacin. Kinematicke performanse same RLN-IC rakete su dovoljne sto je kljucno.
@Yoda
Opet cu vam reci, sigurnosno pitanje prve svega. Nekada davno su se SAD i bakcale oko nafte, sada kada proizvode vise od svih unutar SAD, boli ih bas uvo. Jos im ne odgovara prevelika proizvodnja, jer padne cena. Nafte ima i previse kako stvari stoje.
Anduin
@ Yoda
Eko je glupost, ako hoces pouzdan izvor energije, samo nuklearno…
Mayer
>> Sta ce Rusima i Amerima fosilno gorivo majke ti?
Slazem se, kakva nafta, bezveze, radi se o tome da se kao veliki igrac ubacis u svaki prostor koji se otvori da bi onda u toj „big game“ dobio koncesiju negde gte ti je bitno, recimo u Ukrajini…
Mayer
>> Eko je glupost, ako hoces pouzdan izvor energije, samo nuklearno…
Nonsens, u Nemackoj u medjuvremenu oko 40% enegretskog mix-a cini elektricna energija iz vetra. Ovaj portal zaista trpi svasta… Atomaska energija jeste veoma zgodna, ja nikako nisam protivnik toga ali je preskupa jer ako se uracuna cena odlaganja nuklearnog otpada u narednih 50K godina!
Aleksa Radojičić
@AL-41F1
Prednost Pasarsa je top 40mm sa airbust municijom koja mu omogućava da se efikasno bori protiv BPL na solidnoj daljini i visini.
Anduin
@ Mayer
https://www.youtube.com/watch?v=N-yALPEpV4w
https://www.youtube.com/watch?v=ciStnd9Y2ak
https://www.youtube.com/watch?v=tHO1ebNxhVI
ITER, najbitniji projekat u istoriji covevanstva…
Mayer
@AL-41F1
>> Oni vise uzimaju „brute force“ pristup kao sto smo videli u Gruziji. Mada imaju sredstava razvijenih, nije da nemaju
Prema raznim izvorima/analizama/komentarima po medijima od 2015 na ovamo moj zakljcak je da sredstva i nemaju osim za slikanje. Ponekad se prikaze neka pametna bomba ili ispali par krstarecih raketa iz marketinskih razloga (Kilo podornica ili fregata + Kalibar = veoma lukrativan izvozni posao) dok medjutim pravi posao odradjuju bombe kao iz drugog svetskg rata. Da ne govorimo da je ogroman deo operacija u Siriji mogao/trebao biti izveden dronovima da su ih imali. Dakle mnogo efikasnije i jeftinije. Gruzija je uistinu bila „brute force“ par ekselans.
AL-41F1
@Mayer
Uzeli ste bukvalno najgluplji primer. Nemacka je stukla milijarde, a za uzvrat dobila nestabilan i nepouzdan izvor energije, pa tako mora uvoziti struju iz Franuske, koja je nuklearna.
Cena nuklearne energije je ubedljivo najjeftinija cak i sa odlaganjem(ako ne racunamo zagadjujuce termo-elektrane u Srbiji koja ima rude za bacanje bukvalno), a iz vetra ubedljivo najskuplja!
Otpad se preradjuje, a same nukearne elektrane zapravo najmanje zagadjuju prirodu, nije nuklearna energija ono sto je bila pre 60 godina, pogotovo ne u Evropi.
Od tih „zelenih“ izvora energije, jedino hidro-elektrane su pouzdane, samo je problem upravljanja porizvodnjom, jer vama ujutru i u toku dana treba manje struje, a predvece/uvece kada ljudi dodju kuci najvise, a za to su bolje ove klasicne sa aku jezerom sto mi imamo, sto dosta remeti prirodno staniste i tok vode. Nove hidro-elektrane koje ne remete tok vode nemaju tu mogucnost(za sada), ali bolje su za reku.
Vetar i solarno je dobro samo za individualnu proizvodnju kod kuce kao dopuna, ali ne i drzava da se bavi tim glupostima.
Anduin
@ AL-41F1
U sustini, malo uprosteno doduse, ste rekli ono sto se govori u prva 2 klipa koja sam linkovao, treci govori o torijumskim reaktorima, bliska buducnost, ITER malo dalja buducnost…
Mayer
@AL-41F1
Pisete potpuni nonsens. Izvolite, pogledajte:
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/153533/umfrage/stromimportsaldo-von-deutschland-seit-1990/
Nemacka struju uvozi i izvozi, nekada je saldo pozitivan a nekada negativan, od 2003 je izvoz veci od uvoza! Elektricna energija se kupuje i prodaje na berzi u Lajpcigu kao bilo koja roba. Energija vetra je dosla pre 20 godina i tu je da ostane. Ulozene su milijarde, kreirana je citava nova grana energetike, upravo se gradi nova elektroenergetska infrastruktura jer se vetad ruva na severu a industrija je na jugu. Objasnite vi Nemcima, Holandjanima i Britancima da je energija vetra „nestabilna“. To su i mene ucili na ETF ali to je bilo pre 25 godina. Nemacka se povlaci i iz atomske energije i iz uglja u narednih 10-15 godina. Novi energetski mix ce da se bazira na vetru dok ce gasne elektrane odbezedjivati stabilnost mreze.
Mayer
@Anduin
Vama je moze biti promakla „pojedinost“ da se kod ITER-a radi o eksperimantalnom projektu ciji je ishod krajnje neizvestan? Cak i ako se dostignu zacrtani ciljevi (da se proizvede energija) bice potrebne da prodju decenije do prvog komercijalnog fuzionog reaktora!
Anduin
@ Mayer
Dvojica kolega sa kojima sam studirao rade na izgradnji ITER-a, izgradnja ce trajati otprilike 30 godina, eskperimentisanje 5 do 10 god. Da ce raditi hoce, nisu hteli da pocnu izgradnju dok nisu znali da ce u momentu finisa izgradnje sva potrebna tehnologija biti dostupna. Pustanje u rad prve fuzijske elektrane se ocekuje u narednih 50 godina. U prva 2 klipa imate bukvalno poredjenje Nemacke sa drugim zemljama EU, i sta je isplativljije i na koliko, i sta vise steti okolini i sta vise zagadjuje… Prva thoriujmska elektrana ce biti zsavrsena u narednih 10ak god, mozda i manje.
Miloš77
Retko se slozim sa Mayerom ali ovaj put sto se sunca, vetra i vode tice apsolutno da.
Krajnje je naivno jos uvek danas ignorisati besizcrpne kolicine energije te vrste koja je svuda oko nas. POtrebno je samo drugaciji pristup razmisljanju. Logika, a i mnoge napredne zemlje to dokazuju svaki dan, a tek se krenulo ne davno. Ne razvijati se u tom pravcu i kasniti na tom polju sutra je glupo!
Uz to nisam ni protiv nuklearne energije jer je ipak odmakla daleko u ovom verku.
AL-41F1
@Mayer
Istu tu raspravo sam imao sa profesorom sa fakulteta jer sam verovao tim „green“ izvorima, dok mi covek lepo nije objasnio. Prosto ulozen $ naspram rezultata nije na strani vetra, a projekti se radi ne zato sto proizvodjaci energije smatraju da je to racionalno i isplativo, nego zbog ogromnih subvencija jer je politicki popularno biti „zelen“, ali samo na povrsini. Inace ih ne bi radili. Kao sto rekoh, dobro je kao dopuna, ali kao glavni izvor? Nuklearno je mama. Sto je najgrdje, u Nem. ugalj je i dalje primarni izvor, gde ces gore od toga, a plase se proizvodjaci da gotovo sigurno nece zadovoljiti potrebe kada nastupe nove zakonske norme posle 2021.
Apro po ove price u Siriji, Rusi su pokazali zapravo efikasnost. Mali kontigent snaga, veliki rezultati. Nema smisla bacati bombu od milion dolara na nekoga u Tojotinom pikapu, to je glupost. I USAF su svesni toga pa su krenuli u razvoj COIN aviona i sami su rekli kako su 70% resursa potrosili na ciljeve male vaznosti koji su se mogli jeftinije nuetralisati. To „video-game“ ratovanje je dobro ako imate neku drzavu(slabiju) za protivnika, pa protivnicka strana odustane kada im unistite dovoljno elektro-energetske i putne infrastrukture(Irak, Jugoslavija itd.) Protiv terorista? Bacanje para. NRZ i udri, tako je najbolje. Oni su samo testirali ta visoko-tehnoloska sredstva cisto radi reklame kao sto ste rekli, a ne iz potrebe.
Imaju oni svega sasvim dovoljno, ne bojte se.
AL-41F1
@Mayer
https://www.power-eng.com/2019/12/13/europe-study-france-biggest-electricity-exporter-italy-largest-importer/#gref
Mayer
Ja na temu alternativnih izvora energije nemam sta da kazem. Nemacka struju ne uvozi. Punkt. Mi smo odlucili gde idemo, ulozen je veliki novac, kreirana nova industrija, danas su moguce vetrenjace od 10-12 megavata po komadu. 100 takvih zamenjuje 1GW fisioni reaktor koji kosta po danasnjim cenama nekih 5-10 milijardi evra. Velika vecina nauke i industrije je stala iza ove energetske transformacije (Energiewende), partije koje provode tu politiku dobijaju izbore u zadnjih 12 godina i ako ta tema direktno pogadja svakog gradjana i svako je osteti na novcaniku. Danasnje informacione tehnologije, smart grid i sl. potpuno su u stanju da kontrolisu elektroenergetski sistem. Za 20 godina ce svakako mnoge druge zemlje da krenu za Nemackim primerom. Vi u Srbiji mozete da nastavite sa ugljem ili atomskom energijom ili da u Vinci konstruisete fuzioni reaktor, to je zaista lokalni problem gradjana koji tamo zive…
Mayer
>>Da ce raditi hoce, nisu hteli da pocnu izgradnju dok nisu znali da ce u momentu finisa izgradnje sva potrebna tehnologija biti dostupna.
Ma dajte molim vas informisite se. ITER projekt je za cilj postigao da u periodu od oko 15 minuta postigne proizvodnju od 100 megavata elektricne energije na ulozenih 10 megavata toplotne. Do sada nigde nije poslo za rukom dobiti pozitivan energtski bilans, niti je SSSR je sa tokamakom (ITER je isti tip reaktora) niti Japanci dosao do toga. da su uradjene simulacije i sl. verujem da jesu ali vi meni pricate o necemu sto ce da bude komercijalno dostupno mozda za 50-100 godina a ja ovde pisem o energetskoj transformaciji koja se upravo dogadja. ada fuzioni reaktori postanu dostupni to ce definitivno biti preva revolucija i sigurno da ce odmah biti ukljuceni u energetski mix ali to zaista nije tema ove diskusije.
Yoda
@ Anduin
Da, nisu mi nepoznati ti projekti – naročito torijumski reaktori koji bi rešili i pitanje odlaganje nuklearnog otpada jer im i osiromašeni uranijum služi kao gorivo.
Sve se više priča i o helijumu 3 – ali je to već svemirsko doba i nama daleko.
Ne mora se nužno eko gorivo ograničavati samo na snagu vetra, vode i Sunca (ispustili smo tu jednog našeg naučnika koji po sistemu lupe i žiže sistemom ogledala skladišti u toplotnu/električnu energiju koja bi mogla i u Sibiru grejati objekte), već obuhvatati i npr. adaptaciju naših termocentrala i sl. da umesto najgoreg goriva pređu na gas, ali se tu verovatno čekaju cevi Turskog toka…
Dobro je biti samodovoljan u pogledu energije, vode i hrane – pa tamo gde ima smisla – ne treba bežati ni od vetrogeneratora… Švabe su magnetima (kao kod Magleva) izbacile trenje iz jednačine, a uspravni, valjkasti oblik sa perajama (kao kod ventilatora za TA peći) pravi solidnu struju i pri povetarcu i nezavisno od smera vetra.
Nekad su prosta rešenja najoptimalnija, ali svakako da budućnost pripada ogromnim ovo/ono reaktorima jer će potrebe za energijom rasti…
AL-41F1
@Mayer
Srbija je morala da obnovi svoju elektro-privredu nakon sto su je bombardovali, a deo fisionog materijala(ako ne i sva) smo pre nekih 15ak godina platili Rusima da odnesu(genijalna odluka znam).
Imamo mi komplet digitalizovan sistem upravljanja francuske proizvodnje, prozivodnja je stabilna, a zanimljivo da nasa strana Djerdapa ima manji „down time“ od rumunske koja koristi, gle cuda, nemacke turbine. Obnavlja se i sistem prenosa…..imamo i vetrenjace, a Srbija je uvek izvoznik. E sad idealno bi bilo zameniti termo elektrane nuklearnim(francuske proizvodnje recimo), pa uz hidro(koji cini veliki udeo) bi malte ne sveli zagadjenje vazduha na nulu, ali cismo sumnjam da bi imali novca to da uradimo. Trenutno nam je najveci problem projekat MHE koje unistavaju staniste, a ne proizvode nista i protiv toga se bori cela Srbija.
Баша Мркаљ
Ако рачунате беспилотне летелице онда је било победа и пре
https://www.youtube.com/watch?v=BypnhFI7HGY
Živojin Banković
Тако је али то је изнад Грузије.
MedaDraz
Psssss’n’pufff
– end transmission –
:D
vesko
Kako se obaranje bespilotne letilice od strane supersonicnog lovackog aviona moze smatrati vazdusnom pobjedom?BPL ne moze da uzvrati niti da parira lovcu.
Апок
@vesko Имаш обарање Предатора од стране МиГ25 у Ираку. Предатор је испалио ракету на њега и промашио. Нису дронови сви ненаоружани. Обарање је обарање код свих војски.
https://www.military.com/video/aircraft/pilotless-aircraft/iraqi-mig-25-shoots-down-mq-1-predator/1507888242001
Mayer
>> Kako se obaranje bespilotne letilice od strane supersonicnog lovackog aviona moze smatrati vazdusnom pobjedom
Iz ideoloskih razlga, Zovojin i par drugoh postera ovde su jednostavno ogrezli u rusofiliji i to je u medjuvremenu prosto subjektivna kategorija o kojoj ne vredi disktovati…
Živojin Banković
Mayer
Хвала Вам што посећујете “русофилски“ ваздухопловни портал. :)
Mayer
@ Živojin
Vrlo rado dok je besplatno. Uzgred mislio sam da ste vi jedini portal na svetu koji gen. Haftara oslovljava tom fantasticnom titulom „marsal“ i onda skapiram da je to trip iz ruskih medija, odnosno sa Sputnik-a…
Živojin Banković
Mayer
Да сте пратили наш портал дуже време видели бисте да смо Хафтара ословљавали и са генерал и са фелдмаршал.
Фелдмаршал би код нас у буквалном смислу био генерал армије.
Milos
A Cesna koju su oborili kubanski migovi 29?
Апок
Имаш и Торнадо у Ираку које упркос тврдњи пилота 29ке приписују ПВО систему.
Falcon
A vrane, guske i prepelice koje je usisao RD-33? S obzirom koji je avion u pitanju ja bih mu i to računao u „pobede“…
Igor
U tekstu se navodi da Libija (pa time ni zaraćene frakcije unutar Libije) nikad nije koristila Mig-29, a sad su jednoj libijskoj frakciji isporučeni i trebali bi biti u stanju odmah borbeno djelovati ?
Gdje su sve one godine pripremanja infrastrukture, simulatori, obuke zemaljskog osoblja i pilota, itd, itd, koje se navode kao nešto normalno i obavezno kod nabave novih borbenih aviona od strane bilo koje zemlje (frakcije s još tanjim ljudskim / tehničkim resursima da ne govorim) ?
Miloš77
Sve što je bilo potrebno su dovukli. Pilote takodje! To su možda i sirijski piloti. Rusi lete u Siriji a Sirijci u Libiji. Nije problem.
Pitanje je koliko su ozbiljni da ih koriste na najfikasniji način i bez nekih ograničenja od strane Rusa! Ne zaboravimo da su Rusi i Turci u procesu trgovine vojne opreme, i uopste na daleko višem nivou.
Svašta smo do sada videli u Siriji od loših odluka u praksi koje su veoma odlučni, agresivni i organizovani Turci iskorisili.
AL-41F1
’69 i ’70 su u ratu izmedju Egipta i Izraela leteli sovjetski piloti na isto tako neobelezenim avionima ili avionima sa egipatskim oznakama, a piloti takodje ili nisu imali oznake na kombinezonima ili su nosili egipatske oznake. Takodje su dovukli svu potrebnu opremu, mehanicare, oruzare, ekipe PVO, bukvalno sve. Moguce da i na ovim avionima lete Rusi, Belorusi…..ko zna. Takve operacije se toliko strogo kontrolisu obavestajno da necemo znati istinu jos jedno 30-40 godina.
Igor
Hm. Jednostavno ne vidim kako bi LNA, pa i uz sirijske plaćenike, u uvjetima kad na jednoj strani ratuje (i gubi), uspjela u pozadini ustrojiti eskadrilu aviona novog tipa da uspješno borbeno djeluje, bez da cijelu priču u bazi Al Džufra vode Rusi.
A ako priču vode Rusi, to sugerira značajniju rusku prisutnost u Libiji, pa da li bi onda dozvolili da u opasnost od pada dođe Sirte i okolni teritorij, čijim padom bi ta baza praktički došla u poluokruženje ? Tada bi i izvlačenje zračnim putem bilo upitno ako su Turci dovukli PZO sredstva kakva komentatori spominju.
Banja Luka
@Al, Miloš, Yoda
Dok zaista ne vidim dokaze za drugačije, aktivno učešće Ruske Federacije u dosadašnjem konfliktu treba smatrati kao špekulaciju. Zaista nema potrebe da se preuzima narativ pojedinih medija koje traže podršku zapada oko stvari koje su poprilično očigledne. Nastranu to, što su mnoge stvari sa strane LNA do sada urađene previše šlampavo da bi imale potpis neke operacije u koju je aktivno uključena RF, postoji čitav niz drugih stvari koji u ovoj priči govore protiv te teze.
1. Zainteresovane strane. Glavni „igrač“ na ovom ratištu je do sada bio Egipat, koji u ovom konfliktu vidi direktnu prijetnju po nacionalne interese. Oni NE SMIJU po cijenu otvorenog rata dozvoliti da im ogorčeni neprijatelji i sponzori „Muslimanskog bratstva“ izađu na granicu (Tobruk). Ako se sjećate, Egipat se zamalo raspao prije samo nekoliko godina kada je Muhamed Morsi iz „M.Bratstva“ preuzeo vlast u Egiptu, da bi 2013. bio zbačen od strane današnje garniture. Za dlaku je izbjegnut građanski rat u toj zemlji, koji bi bio puuunooo krvaviji od ovog u Libiji. Egipat i pored ogromne vojske muku muči sa aktivnim i dobro organizovanim terorističkim ćelijama i danas. To je nacija sa 100 miliona stanovnika!
Egipat i UAE su doveli i podržavaju Halifu Haftara. Dobio je od njih svu moguću političku, finansijsku i logističku podršku, izuzev direktnog vojnog angažmana njihovih oružanih snaga. To rekavši- nema NIKAKVE potrebe da piloti za neke MiG-ove dolaze iz Sirije ili Rusije. Zbog čega? Egipat u svom vazduhoplovstvu ima ovaj avion i obučene pilote za njegovo korištenje. Stave ih u tri taksi Toyote Corole i dovezu. Stvar je samo u logistici ove diplomatske „laže“, kako se nebi otvoreno slali njihovi „M“-ovi dole, u kom smislu mislim da JESU imali podršku RF za transfer pogodne opreme dole. Dole se generalno ratuje sa ruskom opremom i mislim da tu RF daje otvorenu podršku i „otvoren katalog“. Za drugo zaista nema potrebe. Ako ste pratili malo medije, mogli ste da vidite i da su nađeni navodni dokazi da je UAE platili angažman ekipe iz „Vagnera“ dok su bili tu.
Na kraju, RF i Egipat imaju izrazito dobre odnose, a sa Turskom se pokušavaju sačuvati dobri. U tom smislu insistiranje rusa da sa tim konfliktom dole nemaju ništa mi se čini logičnim. Egipat zaista ima ogroman vojni potencijal i u slučaju potrebe mogao bi bez problema da sprovede intervenciju velikih razmjera u Libiji koja može da sruši GNA. Oni imaju i geografsko- logističku bazu za vojne pokrete ovog tipa. Mislim da se rukama, nogama i noktima bore da to ne urade tako, nego preko proksi vlade u Tobruku, jer, šta poslje i kakve bi bile medijsko-ekonomske posljedice po Egipat?
Na kraju, a ovo je samo moje mišljenje, Rusi kada se angažuju negdje ne idu sa tri oficira GRU-a i gomilom polumjera. Tu bi bila barem neka mala eskadra brodova uz obalu, neka ozbiljna oprema, PVO baza, logistički depoi, igrali bi na to da to postignu neki zacrtani cilj (Gruzija, spasavanje Asada i njegove vlade, odbrana DNR/LNR-a). Oni kada napokon rade nešto, rade to glasno i uz vidljiv pokret figura na ploči. Pa kad su i sprovodili operaciju davanja logističke podrške DNR i LNR-u u Ukrajini, prvo su na 18 kilometara od granice sa Ukrajinom sagradili bazu i tu parkirali 412, 414, i 34-ti oklopni bataljon sa 300-njak tenkova, ojačali PVO, ojačali avio baze u blizini, i tako dalje. Radili bi nešto barem u obimu u kojem se angažovala Turska.
https://defence-blog.com/news/army/satellite-imagery-shows-hundreds-of-russian-tanks-near-the-border-with-ukraine.html
Generalno, ozbiljnija je to priča nego ovo arapsko naganjanje po pustinji sa par hiljada pješadinaca, dronovima i LandCruiser-ima no dobro, ovo je samo moje mišljenje. Mišljenja sam takođe i da se vojne baze dogovaraju u miru i stabilnosti, pa onda brane u slučaju potrebe, kao što su uradili u Siriji. Ne vidim šta bi dobili nekakvom pomorskom bazom u nestabilnoj zemlji u kojoj traje građanski rat? Pa vezali bi se za taj konflikt dok je god tog konflikta. Sve strane bi im sada to ponudile u zamjenu za podršku. Trenutno baza u Libiji ne vrijedi nikome ništa, a vjerovatno će doći vrijeme kada to neće biti tako. Vidjećemo šta će se dešavati.
Pozdrav svima!
Miloš77
@Igor
Jeste jako zamuljano i ne zna se mnogo danas.
Da li su Rusi tamo da prodaju „kikiriki“ Libijcima za preko potreban keš i time produžuju rat jer veću akciju ne mogu tamo da izvode danas? Ili pak idu sa planom preokreta situacije i osvajanja teritorije za šta će biti mnogo više potrebno od šake polovnih Pancira i Migova.
Jedno je sugurno da je Turska jako odlucna i agresivna pre nego sto sedne za sto da pregovara sa Rusima.
Ostaje da se vidi..
Miloš77
@Banja Luka
Samo jedna ispravka. Ni Egipat ni Libija nisu imali stare MiG-29 a samim tim ni obučene pilote za takav avion. Danas Egipat ima nove novcate MiG-29M/M2 i piloti se obucavaju na novim sistemima istog koji nema veze sa starom varijantom.
To nas ostavlja sa realnom pretpostavkom da ipak sirijske ili ruski piloti lete u Libiji na tim zmajevima.
Živojin Banković
Banja Luka
Египат има МиГ-ове 29М и М2 који су савим нова генерација и прилично другачији авиони од оних које је добио Хафтар. А то су вероватно 9.13 и двоседи.
Banja Luka
@Živojin Banković
Znam Živojine da je „M“, tako i napisah. Ipak, mislio sam da pilotu koji radi na Mig-29M nebi bio poseban problem da pilotira sa 9.13? Moguće da nisam u pravu.
Lijep pozdrav!
Igor
G. Banković,
ni u tekstu ni u replici ne dajete objašnjenje kako bi bilo moguće da LNA u samo mjesec dana nakon isporuke postiže punu borbenu operativnost novog tipa aviona, i tim avionom odmah obara turske bespilotne letjelice, ako su za tako nešto i razvijenim državama potrebne godine, niti potvrđujete tezu komentatora da su avioni, osoblje i prateća logistika samo stavljeni na raspolaganje LNA od neke treće strane (koje ?)
Koji je dakle po vama najvjerojatniji odgovor, jer bez toga tekst ostaje nedorečen ?
Ovako ispada da je (karikiram) moguće iz Hiluxa uskočiti u Mig-29 i već sutradan uspješno djelovati po nadmoćnom neprijatelju, što nije viđeno još od Partizanske eskadrile.
AL-41F1
@Banja Luka
Ne moze se bas sa 29M preci na 9.13 tek tako, skroz druge komande(jedan je HOTAS, drugi nije), radar, modovi, instrumentacija, ali svakako naoruzanje isto, letne karakteristike slicne, do duse jedan je FBW drugi nije, ali verujem da se moze veoma brzo savladati u nuzdi.
Egipat je potpisao i neke bilateralne sporazume sa Grcima i Italijanima. Mislim da je ovde glavni problem sto se sultan Bajazit ne boji eskalacije do bilo kojeg nivoa(ako to nije sa Rusijom naravno), tako da i Egipat „igra na sigurno“. Tu su, a nisu tu i sl.
Mislim da je Evropa ovde zakazala puno i da ne smeju dozvoliti dolazak na vlast nekim islamistima jer to otvara put novim migrantima, teroristickim napadima u buducnosti i sl.
Tu su Francuska, Italija, Grcka, svaka pojedinacno moze se nositi sa turskom mornaricom, kamoli zajedno….trebali su to resiti odlucno i muski, a ne ovo….
Sramota sta se dopusta Turcima da rade.
Miloš77
@AL-41F1
Evropa i vecina sveta je bila u zamahu Korone dok je Turska odučno iskoračila da preuzme kontrolu nad Libijom. Nikom se ne započinje konflikt sa Turskom ionako, a kamoli na pomolu ili usred pandemije. Pitanje je mozda zašto to nisu ranije obavili? Takodje pitanje je zašto je Turska čekala. Odgovor je da je Turska odlučna u svojim strateškim ciljevima i prešli su na Libiju čim su okončali svoje napredovanje, tojest postigli sta jesu u Siriji.
@Banja Luka
Slažem se za Egipat i da je njima ovo sve u Libiji kritično koliko su Turskoj Kurdi.
Evo uskoro stiźu egipatski Su-35 u Egipat! 🍺🍺
Mayer
>> Ne moze se bas sa 29M preci na 9.13 tek tako, skroz druge komande
To apsolutno nije moguce osim ako se ne ruzikuje! Naravno da ti piloti mogu da lete i jedno i drugo ali je pitanje koliko rutinirano odnosno sa koliko rizika??? Wagner verovatno ne razmislja o tome i moze da dobije bilo kog pilota „vazdusnokosmickih“ snaga…
Živojin Banković
Igor
Не постоје никакви поуздани подаци, само претпоставке које могу бити мање или више тачне.
Нема информација да су Хафтарови пилоти били негде на обуци за МиГ-29 и Су-24. Наведено је да Либија није никада имала МиГ-29 а да је последњи Су-24 летео 2011. године.
САД су оптужиле Русију да је послала те авионе, Русија је то демантовала. УАЕ су раније од Белорусије за Хафтара куповали половне ремонтоване Ми-24, сада се опет спомиње Белорусија као могући испоручилац ових авиона, њен ремонтни завод 558. АРЗ заиста може да ремонтује и модернизује и МиГ-29 и Су-24.
Са друге стране тешко је поверовати да је све ово могло да прође без Русије. Мислим да је сасвим реално да се у авионима налазе плаћеници али и да је можда обука Хафтарових пилота у току.
Peđa
Mogu dovesti koga hoće ali činjenica je da su rusi i Haftar dobili po glavi u Libiji
Bob
Rusi dobili po glavi? Kako? Ginuli, obarali im avione? Ne pricaj svasta. Ako je neko dobio po glavi to su Amerikanci. Imad na netu bar 50 snimaka unistenih Abramsa na bliskom istoku. Gde su ti snimci unistenih sretstava Ruske ( ne Sirijske i Libijske) vojske.
Marko
Eto, da Rusi imaju nosač aviona mogli bi lagano da izvrše operaciju kao u Siriji, a ovako će da čekaju i na izgradnju novog i ne remont Kuznjecova godinama…
Mayer
Kuznjecov je izgubio 2 aviona pred Sirijom sto se nije desilo nosacu aviona od drugog svetskog rata. Prilicno bedna projekcija sile…
Aleksa Radojičić
@Mayer
Kako se nije desilo od Drugog svetskog rata? Amerika je gubila avione na nosačima u ratu i miru, npr. tokom Vijetnama je ja mislim F-4 u procesu pripreme za zadatak je na palubi ispalio Zuni raketu u parkiran avion da bi ubrzo usledila eksplozija okolnih aviona i veliki požar. Greške se dešavaju, sasvim normalna stvar kada se leti, nažalost. Pa ne rađaju se mornarički piloti odmah obučeni i spremni za operacije sa nosača aviona.
Miloš77
Mnogo gori incidenti od toga su zabelezeni od rugog svetskog rata. Ponaručito na američkim nosačima jer ih ima puno sa daleko više aviona.
Da se ruski nosač pokazao kao ne spreman za akciju sa MiG-29K je 100% tačno. Ali eto hteli su da probaju i iskustvo je zlata vredno. Rusija ne može da se meri sa američkim enomnim iskustvom sa nosačima zadnjih 70 godina. Po meni je greška ako Rusija nastavi da ulaže u Kuznjetcova ili u nekog budućeg sličnog nosača. Eventualno manjeg nosača ali i to bi samo pomoglo u konfliktima tipa Libija ili nešto vezano za Južnu Ameriku.
Veliki nosači su prevazidjeni po mom mišnjenju.
Novac koji je dnevno potreban za jedan americki nosac da bude aktivan moze samo amerika da priusti i niko drugi. Nove rakete koje niču ko pečurke postaju sve pametnije i brže. Potrebna su samo muda da se ispale u samoodbrani, a neki ih verovali ili ne već imaju.
Zato bolje da rade na raketama nego na plutajucim bazama.
Živojin Banković
Mayer
Ако мислите на губитак авиона због квара на самом носачу онда је врло могуће да сте у праву.
Али ако мислите да ниједан носач авиона од Другог светског рата није имао неборбене губитке приликом ратних дејстава, онда нисте.
Mayer
>> Али ако мислите да ниједан носач авиона од Другог светског рата није имао неборбене губитке приликом ратних дејстава, онда нисте.
Sigurno da je od rata na ovamo bilo neborbenih gubitaka ali skor od 1 upotreba nosaca aviona (u istoriji) na koju dolaze 2 izgubljena aviona (sto je kapiram 15-20% kapaciteta), pola kontinenta zadimljeno i CO2 bilans Evrope ozbiljno narusen je prilicno impresivan. Ah da, mozda bi Kuznjecov mogao da se upotrebi kao area denial weapon sredstvo za turske dornove. Jednostavno full gas da krstari ispred obale i da dimi :-).
AL-41F1
@Mayer
Evo bas neki dan je pao F/A-18 sa nosaca, nezgoda….
Ruski mornaricki piloti su imali manjak iskustva zbog (ne)operativnosti nosaca aviona. Nisu im ni trebali jer su Rusi vec drzali VAP sa kopna, nego su poslati tamo upravo da steknu iskustvo. Ali sta ce ljudi, kad je nosac kanta….
Živojin Banković
Mayer
Погрешна Вам је процена капацитета.
Ако сте добро информисани можете ли нам навести колико су САД или западни савезници имали неборбених губитака од 1945. године ако наравно рачунамо број употреба носача у разним ратовима.
Водоинсталатер2
@Mayer 9:41
Имајући у виду да имају пар хиљада стратешких НГ распоређених и пар хиљада НГ коју тренутно нису распоређене, као и неколико стотина нуклеарних глава за тактичку употребу, могу „си“ ;-) приуштити и носач авиона на ћумур ;-) као и „канте“ од „зракоплова“ као што су Миг-29. Осим тога, Рује су толико неспособне, инфериорне, интелектуално и технолошки заостале, да Американци кад желе да бораве у свемиру, прво букирају собу на свемирској станици Мир ;-)
Mayer
>> Ако сте добро информисани можете ли нам навести колико су САД или западни савезници имали неборбених губитака од 1945
Svakako znatno manje ako se u obzir uzme broj aviona, letova, nosaca aviona i sl. Ne radi se u mom komentaru o tome nego o jednom brodu koji je nespreman, sa lose istreniranom posadom i verovatno nepostojecim procedurama upotrebe poslan da „projektuje silu“. Ta marketinska akcija se zavrsila katastrofalno, 2 izgubljena aviona, brdo podsmeha zbog dima i tegljaca koji ovoga prati i na kraju rezultati u Siriji minimalni…
Petrovic Dusan
Smesno je porediti „Kuznjecov“ koji zapravo i nije pravi nosac aviona (jer je predvidjen da nosi P-700 Granit rakete i nesto malo aviona) sa americkim nosacima.
Duga je prica, ukratkoc ni SSSR a posebno Rusija nikada nisu imali nosac aviona koji je iole uporediv sa Americkim,Britanskim ili Francuskim nosacima aviona.
Samim tim, SSSR i Rusija nisi ni mogli da imaju „neborbene gubitke na nosacu aviona“ ako i nemaju nosac aviona!?
Ali ako je suditi po „Kuznjecovu“ koji mora uvek da plovi sa tegljacem,za slucaj cestih kvarova, i gubitcima Su-33 i MiG-29K, Rusi bi imali daleko vise gubitaka od Amerikanaca da su imali nosace aviona.
Aleksa Radojičić
@Mayer
Ako su dva aviona izgubljena od strane Rusa na Kuznjecovu u Siriji sramota, kako onda nazvati 21 izgubljen avion i 134 izgubljena života na USS Forrestal 1967. godine zbog ispaljenja Zuni rakete sa F-4 direktno u A-4, koja je potom izazvala lančanu eksploziju municije i okolnih aviona?
https://en.wikipedia.org/wiki/1967_USS_Forrestal_fire
Shvatite više, greške i kvarovi su normalna stvar, da ne ulazimo sad u nedostatke i prednosti dizajna nosača, nema tu nikakve sramote, to je sastavan deo vojnog života.
Mayer
Ja se naravno delom zezam, ne morate sve uzimati za ozbiljno! Sve je to tacno, i da se incidenti desavaju svaki dan i da to nije bas pravi nosac aviona nego kako ono bese teski raketni razarac sa lovackom podrskom itd. Slozicete se medjutim da je akcija bila neprofesionana. Za razliku od recimo veoma efektivog lansiranja kalibar raketa sa fregata iz Kaspijskog mora sto je demonstriralo neverovatan strateski znacaj tih voda za Rusiju. Te fregate btw. mogu da predju u Crno more preko kanala koji povezuju ova dva… Back to Kuznjecov, ne samo da je tegljac bio u pratnji za ne daj boze nego je na palubi bilo jedno pravo vatrogasno vozilo sto je zaista meni izgledalo kao slag na torti. Ja sam pre dosta pratio razne ruske stvari jer mi je to bilo nekako kul kao sta ljudi rade bez sredstava, onda sam medjutim video i Cuo Elon Musk-a koje je za 15 godina postigao tako neverovatnoe tehnoloske stvari (i na kraju sahranio ruski komercijalni space business) da su mi ove price o matorim migovima i cadjavim kuznjcovima postale prilicno naporne…
Petrovic Dusan
@Mayer
Prica o SSSR i mornarici je slozena.Mnogi ne znaju da je SSSR jako dugo koristio borbene brodove zapadne konstrukcije,pa cak i posle 2 sv rata.
Izgradnja nosaca aviona SSSR je komplikovana prica, ali ,p[ravilio su ih u jedinoj luci koja nije na severum vec na toplom moru – u Ukrajini (Nikolajev).
Da skratim,na kraju su doterali do projekta 1143, koji ima 3 vrste brodova:
Projekti 1143.1 do 1143.4
1/ „teska krstarica koja nosi avione“ klase „Kiev“ 4 komada, sa VTOL Jak-38 (vrlo nepouzdan, planirala se zamena na Jak-141,napravljen prototip, raspao se SSSR) ,
Poslednji brod,1143.4, na koji us sletali ti prototipi Yak-141, je kupila Indija i nazvali su ga „Vikrameditya“ i plovi i dan danas.
projekti 1143.5-6
2/“teska krstarica koja nosi avione“ Kuznjecov, i Varjag
Nemaju katapult – avioni polecu svojom snagom, i zato ne mogu imati puno naoruzanje i pune rezervoare goriva.
Zbog 12 gigantskih P-700 Granit raketa,veci deo trupa je zauzet pa i nemaju bas gde da strpaju avione..
„Varjag“ su kupili Kinezi kao „za zabavni park“, i onda ga napravili mnogo boljim od :“Kuznjecova“ izbacili te P-700, i nazvali „Lijaoning“
projekt 1143.7
3/“teska krstarica koja nosi avione na atomski pogon “ klase Uljanovsk, prvi pravi nosac aviona, 75000t, napravljen 1991, i …kad se raspao SSSR,isekli su ga i prodali na stari metal.
Povremeno se u Rusiji pominje da ce opet da naprave ovaj treci,najsavremeniji tip broda. Ali, treba „od nule“ napraviti celo brodogradiliste na Crnom Moru koje bi to moglo da radi,,i to je toliko skupo, da Ruska Federacija danas ne raspolaze sa novcem za tako nesto…
Nikola
@Peđa
Rusa tamo kao prvo nema, Rusija ne pruža nikakvu podršku Haftaru, sve što mu stigne iz Rusije plaćaju Emirati tako da ne pripisuj Haftaru saveznika kojeg nema a kao drugo nisam siguran da će Egipat tek tako dozvoliti pad svog saveznika i dozvoliti da im neprijatelj dođe na granicu.
Peđa
Sad više i nema rusa u libiji, to stoji. Imaš na portalu Logično članak kako se rusi zajedno sa Haftarom povlače. Imali rusi dole tehnike ko u priči, Haftar je bio tri puta u Moskvi kod putina u zadnjih par mjeseci. Ja osobno Vam neću tražiti link na članak jer smatram da ste si i sami sposobni ga naći. Sviđalo se to nekome ili ne ali stvari treba gledati objektivno.
Aleksa Radojičić
@Peđa
Jedini Rusi u Libiji su plaćenici Vagnera koje plaća UAE, a ne Rusija. Rusija Haftara podržava malo jače od SAD, tj. jako slabo.
Nikola
@Pedja
Čak i da Rusija podržava Haftara onda to radi iz profita jer se milijarde iz UAE i Saudijske Arabije slivaju na ruske račune, nikakav drugi razlog Rusija nema da podrži Haftara, posebno jer je on američki čovek, proveo je u SAD 30 godina, ratovao protiv Gadafija…Rusija ne bi imala nikakve prednosti ni u pogledu koncesija na naftu jer ce u slucaju Haftarove pobede to dobiti UAE i zapadne kompanije. Mnogo je logicnije bilo da je Rusija podržala GNA u Tripoliju ali je problem sto ra priznata vlada nema novca da plati
AL-41F1
@Nikola
Vi ste sedeli sa Putinom na sastanku pa znate koje oni imaju razloge?
Mi pojma nemamo sta se tamo zapravo dogadja. Ne znaju ni lokalci, cak ni ucesnici, a kamoli mi.
Drina
@Peđa
Brkate rusku vojsku sa Vagnerovcima. Ruskih trupa nema u Libiji, a verovatno ih nece ni biti. Haftar jeste bio u Moskvi, kao uostalom i u mnogim drugim drzavama, ali iza njega ne stoji Rusija.
Rusija kao drzava u Libiji nema stranu i licno mislim da im sve ovo sto se desava u Libiji ide na ruku ( jos veci razdor unutar nato-a).
Glavni saveznik Haftara je Francuska, to ne vidi samo neko ko ne zeli da vidi.
Zato smo imali niz incidenata izmedju Turske i Francuske, od hapsenja francuskih spijuna u Turskoj, preko ciljanja fracuske fregate Korbe od strane turskih ratnih brodova u Mediteranu, pa sve do ponovne izjave Makrona da je nato klinicki mrtav…
Vlad
Meni se upravo u vezi ove papazjanije u Siriji i Libiji, po glavi mota jedna zanimljiva misao …
Na ovaj način Rusi po prvi put ozbiljno ubacuju u središte sukoba Mig 29. Da li to znači da se možda krajnje ozbiljno pristupa skupljanju novih iskustava za ovaj tip aviona?
Možda sve ovo treba posmatrati u kontekstu neke buduće modernizacije ili poboljšanja taktičkih i operativnih sposobnosti Mig-a 35?
A gde će da nađu idealnije od Sirije i Libije za testove ove vrste?
nikola
To je najrealnije objasnjenje da su hteli mogli su poslati SU34 ili SU30 a ne 29ke
AL-41F1
Evo od mene jedan besplatan savet, da vrate stajni trap na originalno mesto i konacno naprave CFT za gondolu.
Miloš77
@Vlad i Nikola
Sirija jeste mesto za tako nešto ali ne za MiG-29. Prestar je i prevazidjen danas za dalji razvoj. Da budem precizniji, MiG-29M i njegova „bis“ varijanta MiG-35 je vec to! Za MiG-35 i MiG-29M/M2 Sirija je pravo mesto, slazem se. Mogli su to do sada uraditi ali eto nisu.
Mozda je sad dosao red na M/M2 putem egipatskih novih zmajeva i to bas u Libiji? Videcemo..
@AL-41F1
Gde je bio originalan stajni trap ??
CFT na MiG-29? pa zar to nije tvoj „omiljen“ grbavi SMT :-)
Ili mislis da se skine grba i montiraju dva odvojena CFT ? To bi verovatno predstavljalo konflikt za protok vazduha jer ima dva vertikalca.
Mayer
Što se grbo rodi ni vrijeme ne ispravi“
AL-41F1
@Milos77
Prototip Miga 29 je imao stajni trap napred blize nosu pa je bio i veci unutrasnji kapacitet goriva. U testovima su ustanovili da prilikom sletanja/poletanja sa travnate/zemljane povrsine prednji tocak „baca“ blato u usisnike, pa su ga pomerili nazad i tu je ostao do dana danasnjeg!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Mikoyan_MiG-29_Fulcrum_prototype_01_blue_%289923238334%29.jpg
CFT u gondoli, izmedju motora koji bi se prosirio i ispod usisnika. Trup bi vise licio na F-15, ali dobro bi doslo za „strike“ misije pogotovo kada bi se integrisali i nosaci naoruzanja/nisanskih kontejnera. Obzirom na integrisani targeting pod(koji su pride prodali Egiptu), visina stajnog trapa ovako kako jeste, ne bi bila problem za takav rezervoar, a posto je digitalni FBW, integracija bi bila relativno jednostavna.
https://thaimilitaryandasianregion.files.wordpress.com/2015/10/5-1500375929946.jpg?w=625&h=417
Miloš77
@AL-41F1
Interesantno, hvala!
Za tu gondolu izmedju motora mislim da bi pravila totalnu zbrku sa vazduhom jer bi se kosina (rampa) morala napraviti iza prednjeg točka koja bi stvarala pozamašan otpor pa i neželjen lift. To se testira u tunelima veoma lako i da je dobro i moguće svi Flankeri bi to odavno imali.
Eventualno rešenje bi bilo da se montira skroz novi centralni usisnik koji bi primao vazduh i odma ga razdvajao u levi i desni motor. Gondola bi isponjavala prostor izmedju motora i iza tog usisnika.
Usisnik bi izgledao kao kod B-70 Valkyrie.
AL-41F1
@Milos77
Nista veci otpor od trenutnog rezevoara koji tu stoji, sta vise, verovatno i manji(jer se ne stvaraju vrtlozi u prolazu izmedju trupa/usnisnika i rezevoara), zbog razlike u pritisku. Uzgon je uvek dobrodosao, otpor nije. Roll rate bi malo propatio, ali kao sto sam i rekao, za strike misije ili neke „long range“ patrole, nije uopste bitno. U krajnjem slucaju povecao bi mu loiter time, a oslobodio mesta na krilima za naoruzanje.
Usisnici nista ne bi propatili, ostali bi isti kao sto jesu jer sa i bez rezevoara, dotok vazduha do njih se ne remeti, ali to je vec za neku Mig-35Bis verziju. Sve to moze, samo ta platforma pored Suhoja, prosto nije fokus njihove avio industrije. Uvek je u drugom planu jer se SU-30/35 odlicno prodaju.
Flankerima CFT ne treba jer oni imaju ogromne kolicine goriva, a zemlje koje ih poseduju, cesto i tankere za dopunu goriva u vazduhu, tako da niko nije mislio na to. Migovima bi trebalo, dolet ih bas ubi. 29K/M imaju buddy air refuling, pa nose po 5 rezervoara https://rostec.ru/upload/iblock/16c/16c5fe9cb5bd84a25d1d6c1a08db2ecb.jpg
jedino sto bi sa CFT mogli raditi long rage self escort misije, a to ne mogu trenutno. Mogu self escort za razliku od 29SM/SMT sto je napredak, ali svakako bi bilo pozeljno jos doleta, a nije sad ne znam kakva investicija.
Miloš77
@AL-41F1
,,@Milos77
Nista veci otpor od trenutnog rezevoara koji tu stoji, sta vise, verovatno i manji(jer se ne stvaraju vrtlozi u prolazu izmedju trupa/usnisnika i rezevoara), zbog razlike u pritisku. “
Ne bih se slozio. Otpor je dodatan sa centralnim standardnim rezervoarom ali ne menja aerodinamiky zmaja i donji protok od nosa do repa. Vazduh tece oko njega, i to je jako vazno! Da si upravu lako bi se poklopila mesta izmedju panelima a i uvecao rezervoar, ali se to ne radi. Izrazito je vazan protok vazduha od nosa ispod kabine niz trup do repa, i MiG-29 i Flankeri ne bi bili to sto jesu da se to poremeti nekom stepenjicom i sirokim platoom ispod sredine trupa.
AL-41F1
@Milos77
Naravno da menja aerodinamiku zmaja. Pa prve verzije 29ke sa centralnim rezervoarom su imale i smanjeno G opterecenje za 50%. Moraju se stvarati vrtlozi, sto stvara indukovani otpor(koji je kvadratna funkcija).
29M/K imaju buddy air refueling sistem i nemaju bas neki protok izmedju sonde/rezevoara i zmaja https://topwar.ru/uploads/posts/2020-01/1579096912_7713380_1000.jpg
Sve je to odvojivo svakako, a lepota FBW je sto softver pegla to lepo.
Super Hornet ima CFT na „ledjima“ kao F-16 https://i.pinimg.com/originals/46/69/d3/4669d3a05d9d9d65d0efd8d726476329.jpg
Sve je to izvodljivo, samo niko se ne bavi sa 29kom toliko kao sa ostalim platformama.
Sused
Rusija gradi novu bazu u Siriji u Kurdskom kraju. To znaci da su Amerikanci rekli OK, a onda je vojska otpustila Trumpa:
https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/05/russia-new-military-base-northeast-syria.html
https://www.veteranstoday.com/2020/06/17/neo-the-fall-of-the-dancing-bear/
mateus
Po pisanju Webtribune.rs u Libiji rusi su instalirali i PVO sisteme Buk M1ili M2.
Ako bilo koji general nema ozbiljnu, dobro obucenu, brojnu discipliinovanu visokomoralnu vojsku svesnu situacije u kojoj se nalaze nikakvo oruzje im nece pomoci da izvojevaju pobedu na kraju. Pored dobro motivisanih teroristickih organizacija koje podrzavaju neke zapadne zemlje Haftar protiv sebe ima i dobro organizovanu tursku vojsku. Ukoliko ne dobije ozbiljniju pomoc iz Rusije nema gotovo nikakve sanse da uspostavi red na velikom delu libijske teritorije.
mateus
Ako rusi nisu do sada izveli zakljucke o mogucnostima Mig29 nece ih ni izvesti. Mig29 su u Libiji verovatno da prate bombardere u akcijama. Da hoce da izvrse dalja testiranja za opet neko poboljsanje Mig35 oni bi poslali taj avion. Ne mogu oni da izvedu nikakve zakljucke bacanjem u vatru Mig29 da bi dodatno unapredili Mig35.
Marko
Sta ce rusima nosac aviona za Libiju?
Oni imaju dovoljno pomorskih i vazdusnih snaga da preoru Libiju uzduz i popreko ako bi se na to odlucili. Ali to im naravno nije cilj.
Pedja
Kako su to rusi dobili po glavi? Ne moze necija vojska dobiti po glavi ako nije direktni i masovni ucesnik u sukobu.
Vlad
mateus
Da su hteli da pošalju pratnju za bombardere, zar ne bi bilo logičnije da su poslali neki Su 27 ili neki njegov derivat?
Sused
Američke satelitske snimke MIG29 i SU24 kod uzlijetanja sa Al Jufrak avio baze u Libiji.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/34193/new-imagery-catches-russian-mig-29-and-su-24-combat-jets-in-flight-at-libyan-air-base
Sused
MIG LMFS, zamjena za MIG 29
https://youtu.be/QThAkR70unE
Sused
Indija pod hitno kupuje rabljene ruske MIG29 (21 kom) i SU30 (12 kom).
https://www.aninews.in/news/national/general-news/amid-row-with-china-iaf-pushes-proposal-for-acquiring-33-new-russian-fighter-aircraft20200618164920/
Ikar
Nadam se da zadnji incident izmedju Kine i Indije ostati na tome. Oko 20 indijskih vojnika je nastradalo u sukobu sa kineskim granicnim snagama prosle sedmice.
https://www.bbc.com/news/world-asia-53061476
Sused
60 indijskih, 40 kineskih. To ide u rat.
Sused
India, Kina, ne trebaju vanjsku pomoć kako bi riješili granična pitanja, Rusija
https://www.aninews.in/news/world/asia/india-china-do-not-need-help-from-outside-to-resolve-border-issue-russia20200623180654/