[RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

12. jul 2024

Mađarska sertifikovala transportni avion KC-390, njihova vojna flota Erbasovih helikoptera naletela 15 hiljada sati

10. jul 2024

[NAJAVA] Aeromiting CIAV 2024: Još jedna prilika da se vidi hrvatski Rafal, ali i privatni Galeb G-2, MiG-15, B-25 „Mitchell“

9. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi otvaraju novi front, pojačavaju udare po ukrajinskim vazduhoplovnim bazama, Ukrajinci dobijaju prve F-16 ovog meseca

6. jul 2024

Slovenija nabavlja nove osmatračke radare za sisteme PVO, u Crnoj Gori izvršena primopredaja slovenačkih besposadnih letelica

5. jul 2024

[REPORTAŽA] „Vatreni udar 2024“: Premijera SM kamikaza dronova i novog izraelskog 4D radara

5. jul 2024

Kako je ofarban Orao 001 u Muzeju vazduhoplovstva

4. jul 2024

Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] RV i PVO Vojske Srbije sada raspolaže i sa mobilnom verzijom Talesovog osmatračkog radara GM400 Alfa

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane Srbije danas predstavilo do sada nepoznat bespilotni vazduhoplovni sistem

2. jul 2024

[FOTO-REPORTAŽA] Memorijalna izložba “Vojni objektiv Nela Mirkovića“

2. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Poleteo prvi bivši kiparski Mi-35P namenjen RV i PVO Vojske Srbije

1. jul 2024

Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta

1. jul 2024

[ANALIZA] Novi detalji o sposobnostima kineskog raketnog PVO sistema kratkog dometa HQ-17A(E)

28. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu pogođen ruski komunikacioni centar, Rusi tvrde da je iznad Crnog mora posada MiG-a 31 “oterala“ američku besposadnu letelicu RQ-4 Global Hawk

28. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Prva fotografija kineskog PVO sistema HQ-17AE Vojske Srbije

27. jun 2024

[ANALIZA] Sve o grčkim Miražima koji bi mogli da budu prethodnica Rafalima u RV i PVO Vojske Srbije

26. jun 2024

Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024
Severna Makedonija prizemljila tajnu policijsku jedinicu opremljenu bespilotnim letelicama
Jedna od makedonskih policijskih BPL Hermes 450 koja je bila izložena na međunarodnom aeromitingu u slovačkoj vazduhoplovnoj bazi Sliač 2013. godine.

Severna Makedonija prizemljila tajnu policijsku jedinicu opremljenu bespilotnim letelicama

Portal Balkanska bezbednosna mreža koji se bavi vojnim i bezbednosnim pitanjima, juče je preneo vest da je jedinica makedonska državne bezbednosti koja je opremljena bespilotnim letelicama Hermes 450, usled procesa velikih reformi, prizemljena nakon deset godina tajnog delovanja. Do sada javno nije bilo poznato da se u sastavu makedonske policije nalazi tim sa BPL koji je sada, zbog zloupotreba tajne službe, rasformiran a njegovi pripadnici su dobili nova radna mesta.

Kako se dalje navodi, usled nezadovoljstva neki od pripadnika ugašene jedinice progovorili su za medije, o njihovoj kao i o sudbini bespilotnih letelica bilo je reči u emisiji ‘’Kod’’ istraživačkog novinara Snežane Lupevske koja je emitovana 16. februara na TV stanici ‘’Telma’’.

Balkanska bezbednosna mreža (Balkansec) podseća da se makedonski Hermes 450, po zahtevu izraelskog proizvođača Elbit Systems da se jedna takva letelica pozajmi za prezentaciju, jedini put javno mogla videti na međunarodnom aeromitingu koji je održan 2013. godine na slovačkom vojnom aerodromu Sliač. Kako su ove letelice držane u tajnosti bilo je čudno da sa njih nisu, makar privremeno, bile uklonjene makedonske oznake a njihova pojava je ostala nezapažena, pre svega za medije u samoj Severnoj Makedoniji.

Formiranje policijske jedinice opremljene bespilotnim letelicama nastala je na osnovu borbenih iskustava u protivpobunjeničkim akcijama protiv tzv. Albanske „Oslobodilačke narodne armije“ koje su izvedene 2007. i 2010. godine. U ministarstvu unutrašnjih poslova (MUP) procenili su tada da je potrebno da se formira namenska jedinica za manevar snagama i vatrenu podršku i izviđanje a cilj je bio da se obezbede potpuno samostalni izviđački resursi za namenske zadatke koji će pravovremeno pružiti informacije za pripreme i vođenje akcija.

Ovaj zadatak je, kako navodi Balkansec preuzela Uprava za bezbednost i kontraobaveštajne poslove (UBK) koja je bila organizacijska jedinica MUP-a Severne Makedonije zadužena za obaveštajne, kontraobaveštajne i protivterorističke aktivnosti. U okviru tog projekta je u periodu od 2009. do 2011. formirana jedinica sa bespilotnim letelicama a izabrani ljudi su upućeni na šestomesečnu obuku u Izrael u organizaciji proizvođača, izraelske kompanije Elbit Systems koja je već dugo godina snažno prisutna u Severnoj Makedoniji. Ova kompanija izvela je modernizaciju helikoptera Mi-8, Mi-17 i Mi-24 makedonskih vojnih i policijskih snaga a organizovaa je i centar za obuku pilota.

Policijska jedinica sa BPL stacionirana je na aerodromu Petrovac kod Skoplja, u bazi koja ima kodno ime Brest a koja se nalazi u delu aerodroma na kome su u doba nekadašnje SFR Jugoslavije bila armirano-betonska skloništa. Sastav jedinice su osim letelica činile i komandno vozilo, stanica za upravljanje u komunikaciju. Zbog bezbednosti akcija zatvoreni sistem razmene podataka nije koristio lokalne mobilne mreže.

Balkansec otkriva da je za Hermese 450 formirana jedinica bespilotnih letelica u okviru odela operativno-tehničke podrške UBK, u njoj je bilo 24 ljudi od kojih četiri pilota. Pri tom je pojašnjeno da su prilikom obavljanja operacija dva pilota (tzv. ‘’unutrašnja’’) zadužena za vođenje prilikom poletanja i sletanja a dva pilota (tzv. ‘’spoljašnja’’) se bave navigacijom i izvršavanjem misije.

UBK je za svoje potrebe ove letelice koristio za osmatranje, izviđanje, nadzor i snimanje pojedinaca, grupa ljudi, vozila i infrastrukture zavisno od bezbednosnih zadataka sa visina do 5.000 m sa infracrvenim senzorom i kolor kamerama. Pri tom su operateri zemaljske stanice dobijali sliku iz vazduha u realnom vremenu. Odeljenje bespilotnih letelica bilo je uvezano sa policijskim jedinicama za brzo reagovanje i antiteroristička dejstva.

Ove letelice su sposobne da pri brzini od 175 km/h ostanu u vazduhu do 20 časova što je omogućuje održavanje kontinuiteta u osmatranju objekata. Zbog potrebe da sve ostane u tajnosti makednonski MUP je formirao i vlastite vazduhoplovne vlasti i uvelo takođe tajnu evidenciju u kojoj su ove BPL dobile evidencijske brojeve od 701 do 703 (Balkansec navodi da je prema nekim izvorima postojala i četvrta letelica koja je uništena u udesu) a kasnije su Hermesi 450 bili označenin sa registracijama MAP-7781 do MAP-7783.

Makedonski Hermesi 450 upotrebljeni su i u oružanim sukobima. Balkances navodi da je jedna od akcija BL bilo izviđanje i snimanje terena i koordinacija policije u neutralisanju ekstremista tzv. Kumanovske grupe koji su 21. aprila 2015. izveli prepad na pograničnu policijsku stanicu Gošince. Potom su bespilotne letelice bile korišćene i 9. i 10. maja 2015. za podršku antiterorističkoj akciji „Divo naselje“.

U ovoj akciji, u kojoj je stradalo osam makedonskih policacaja i 10 terorista, sa bespilotnih letelica je slika sa terena direktno prenošena na komandno mesto. I pored toga što su korišćene BPL policija je vođena konfuzno u pretrpela je velike gubitke a jedan od problema na koje se u kasnijim analizama ukazalo je nedostatak obuke policijske jedinice za brzo reagovanje za korišćenje informacija prikupljenih sa BPL, navodi Balkansec.

Nakon promene vlasti 2018. godine u današnjoj Severnoj Makedoniji otkriveno je da je UBK za potrebe političke partije VMRO-DPMNE koristio Hermese 450 za praćenje pojedinaca i političkih događaja odnosno demonstracija protiv vlasti. 2015. godine je objavljeno i da je rađeno na nezakonitom masovnom prisluškivanju građana. Danas je u pripremi duboka reforma bezbednosnog sistema i jedan od koraka je razbijanje UBK a kolateralna šteta je ukidanje odeljenja BPl čije su letelice prizemljene i čekaju dalju sudbinu. Pripadnici ove jedinice su delom premešteni u novoformiranu Agenciju za nacionalnu bezbednost a deo tehničara je dobio posao na održavanu policijskih helikoptera.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mr

Bogati…. Ni manje ni više nego HERMES!! Nema šale

Odgovori
Jo

Prosto sam zapanjen. Mi tako nešto nebismo učinili nikad.

Odgovori
Б

Панцири стижу боље да приземљите 😘

Odgovori
š

To znači samo jedno drugovi moji ,komandu je preuzeo neko sa suprotne strane. Godine 2015.korišćeni su protiv njih ,a danas ih oni preuzimaju. Uzimajuci u obzir situaciju u BiH ,Crnoj Gori,Kosovu mogu slobodno da kazem da ceo taj pojas gori i pitanje je trena kad ce prerasti u ozbiljan požar. Na konto svega i ozbiljan rascep unutar EU .

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor