BEG airport status
Ministarstvo odbrane Rusije naručuje nove školsko-borbene i taktičke borbene avione Prvi serijski Su-57 koji se srušio 24. decembra 2019. zbog kvara na komandama leta / Foto: RIA Novosti / Foto: UAC

Ministarstvo odbrane Rusije naručuje nove školsko-borbene i taktičke borbene avione

Ministar odbrane Ruske Federacije, general armije Sergej Šojgu, obišao je 12. avgusta fabriku aviona KnAAZ u Komsomolsku na Amuru i tom prilikom stekao uvid u ispunjenje državne narudžbine borbenih aviona koji se proizvode u ovom pogonu filijale kompanije ‘’Suhoj’’. Ministru je prikazan plan proizvodnje fabrike u periodu 2020-2024. a na kraju ove radne posete održan je i završni sastanak sa predstavnicima vazduhoplovne industrije.

Poseta je propraćena foto i video materijalom na kojma je posebno bio interesantan drugi serijski primerak višenamenskog borbenog aviona Su-57 (T-50S-2, serijskog broja 51002) koji se nalazi u završnoj fazi proizvodnje. To je jedan od dva serijska aviona koje je Ministarstvo odbrane naručilo 2018. godine sa rokom isporuke 2019-2020. odnosno samo po jedan avion godišnje.

Drugi serijski Su-57 (T-50S-2, 51002). Sttručnjaci su primetili da avion ima kvalitetniju završnu obradu od prototipova / Foto: Vadim Savitsky

Prvi serijski Su-57 nije isporučen. To je trebalo da se dogodi 27. decembra prošle godine ali se taj avion, prilikom fabričkih ispitivanja u letu, usled kvara na komandama, srušio tri dana ranije zbog čega je smenjen deo rukovodstva kompanije ‘’Suhoj’’. Zbog greške u proizvodnji ‘’Suhoj’’ je dužan da o svom trošku nadoknadi izgubljeni avion a drugi serijski primerak trebao bi da poleti u oktobru ove godine.

Drugi ugovor za nabavku Su-57 potpisan je prošle godine na međunarodnom vojno-tehničkom forumu ‘’Armija 2019’’ kada je Ministarstvo odbrane Rusije naručilo 76 aviona sa rokom isporuke do 2028. godine a planirano je da ovim tipom vazduhoplova budu opremljena tri avijacijska puka.

U planu proizvodnje koji se mogao videti u video materijalu Šojguovog obilaska pogona KnAAZ moglo se videti da će do kraja 2023. godine biti proizvedeno 14 aviona (uključujući i drugi serijski) i to 2020. jedan, 2021. dva, 2022. 4 i 2023. 7 Su-57. Najverovatnije je da će svi oni imati trenutno dostupne motore tzv. prve faze Izdelije 117 a do tada bi trebalo da bude spreman motor druge faze sa oznakom Izdelije 30 maksimalnog potiska 180 kN sa dodatnim sagrevanjem koji se već par godina ispituje na drugom prototipu T-50-2.

Do sada je za VKS naručeno 98 Su-35S od kojih su 92 isporučena / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Na završnom sastanku sa predstavnicima fabrike KnAAZ, kompanije ‘’Suhoj’’ i državne korporacije Rosteh ministar Šojgu najavio je da će do kraja godine Ministarstvo odbrane potpisati ugovor za nabavku dodatne količine višenamenskih borbenih aviona Su-35S u vrednosti od oko 70 milijardi rubalja (oko 955 miliona dolara). Pretpostavlja se da će biti naručeno još 36 do 48 aviona a do kraja ove godine KnAAZ će isporukom još samo 6 primeraka ispuniti ugovor potpisan decembra 2015. godine za 50 Su-35S. Trenutno se u VKS Rusije nalaze 92 Su-35S, prvi ugovor za 48 aviona potpisan je avgusta 2009. a ispunjen je krajem 2015.

KnAAZ će imati pune ruke posla i oko izvoznih ugovora za avion Su-35. U tabeli plana proizvodnje koji je prikazan ministru odbrane našle su se i dve kolone u kojima se vide brojevi aviona koji u periodu 2020-2024. treba da budu isporučeni stranim naručiocima. U jednoj koloni se moglo videti da će ove godine biti proizvedeno 22 Su-35 (to je izvozna oznaka aviona Su-35S) a sledeće godine još 8.

Proizvodna linija aviona Su-35 namenjenih Egiptu / Foto: UAC

Ti avioni su sasvim sigurno namenjeni Egiptu, pretpostavka da je ova država još 2018. potpisala ugovor potvrđena je krajem jula ove godine kada je pet aviona u egipatskoj šemi farbanja i evidencijskim brojevima, primećeno na aerodromu Tolmačovo prilikom njihovog preleta u Egipat. Do pojave fotografija ovih aviona, u medijima se spekulisalo da je Egipat naručio ‘’više od 20’’, prema nekim informacijama 26 aviona za oko dve milijarde dolara a po svemu sudeći ova država će dobiti 30 primeraka.

Drugi trenutno aktivan izvozni ugovor realizovaće se u periodu 2022-2024. i to za 32 Su-35. Pretpostavlja se da je ove avione naručio Alžir koji bi 2022. godine trebao da dobije 12, 2023. 14 i 2024. poslednjih 6 Su-35. Time dolazimo do cifre da će u periodu od 2020. do 2024. (uključujući ‘20 i ‘24) KnAAZ proizvesti ukupno 72 aviona i to bez aviona namenjenih Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije koji tek treba da budu naručeni.

Su-30SM MA VMF koja je do sada dobila 28 aviona ovog tipa. Još 88 je naručeno za VKS, ostalo je da stignu još samo dva / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Istog dana kada je posetio KnAAZ, Šojgu se našao i u Irkutskoj oblasti gde se sastao sa predstavnicima vojnog industrijskog kompleksa ove regije. On je tom prilikom rekao da je Ministarstvo odbrane, pored dva postojeća ugovora, donelo odluku o potpisivanju još ugovora vrednih 100 milijardi rubalja (oko 1,36 milijardi dolara) za isporuku 21 višenamenskog borbenog aviona Su-30SM2 i 25 školsko-borbenih aviona Jak-130 koji se proizvode u fabruci IAZ u Irkutsku. Još jedan ugovor vredan nešto preko 98 miliona dolara odnosiće se na remont aviona Su-30.

Do sada je za ruske oružane snage kroz nekoliko ugovora naručeno ukupno 116 Su-30SM. Prvi ugovor za 30 aviona potpisan je marta 2012, drugi za još 30 primeraka decembra iste godine, potom decembra 2013. za 5, septembra 2014. za još 7, 2015. godine za 8 Su-30SM a 2016. za poslednjih 36 aviona. Od tog broja 88 je namenjeno VKS a 28 za Mornaričku avijaciju (MA VMF) a do kraja 2019. godine je isporučeno 114 aviona. Kada je u pitanju izvoz, fabrici IAZ predstoji proizvodnja još 12 Su-30SM za Kazahstan, 8 za Belorusiju i 6 Su-30SME za Mjanmar. Moguće je da će Jermeniji, osim već 4 primljena aviona, biti isporučeno još 8 a u medijima se spominje da je Uzbekistan verovatno naručio 12 aviona.

Treba napomenuti i da se sada spominje nova oznaka odnosno nova verzija Su-30SM2 za koju se navodi da će imati proširen spektar vođenih ubojnih sredstava a samim tim i dorade na sistemu za upravljanje vatrom i radaru. Su-30SM je veoma perspektivna platforma i u budućnosti bi u okviru procesa dalje modernizacije mogao dobiti dobar deo avionike sa aviona Su-35S. Za sada se konkretno spominje da bi familija borbenih aviona kompanije ‘’Suhoj’’ odnosno Su-27, Su-30 i Su-35 (potencijalno moguće i Su-34) mogla dobiti zajedničku pogonsku grupu.

Proizvodnja aviona Jak-130 za izvoz, na fotografiji se vidi 15-ti primerak za Mjanmar / Foto: UAC

Što se tiče školsko-borbenog aviona Jak-130, do sada je jedinicama za obuku pilota VKS isporučeno 113 aviona, ugovor za prvih 12 potpisan je još 2005. godine a prvi primerak isporučen je početkom 2010. Sredinom novembra 2011. godine potpisan je ugovor za još 55 Jak-130, početkom 2014. ugovoreno je 12 a aprila 2016 i poslednjih 30. Zvanično je dakle prema objavljenenim ugovorima nabavljeno 109 aviona koji su svi isporučeni do kraja 2018. ali je krajem 2019. kao i početkom ove godine, u jedinice stiglo još 4 aviona.

Tokom jula meseca ove godine VKS su primile poslednja dva taktička bombardera Su-34 koji su ugovoreni februara 2012. godine kada je Ministarstvo odbrane naručilo 92 aviona sa rokom isporuke do 2020. Tako su isporuke ovog tipa aviona završene, ukupno je u jedinice stiglo 129 serijskih aviona, u periodu od 2006. do 2009. samo 5 da bi oktobra 2008. bio potpisan ugovor za još 32 aviona čija je isporuka završena 2013. Ruski mediji preneli su u junu da je Ministarstvo odbrane Rusije potpisalo novi trogodišnji ugovor za oko 20 primeraka, na proizvodnoj traci su još prošlog leta na osnovu fabričkih brojeva primećena dva nova Su-34 koja su verovatno deo novog ugovora a njihova isporuka se očekuje krajem 2020. U bliskoj budućnosti bi trebalo da se pojavi i modernizovani Su-34M a ruski list Izvestija preneo je krajem maja ove godine da su usaglašeni detalji novog ugovora za 76 aviona koji bi bili isporučeno do 2027. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mr

Za Srbiju bi bilo lepo da rezerviše na vreme su35, barem 12 komada.

Odgovori
al

Ma zasto odmah ne SU57?
I bar pola eskadrile SU34… I bar 2 tankera…

Isuvise smo mi „tanki“ za 35-icu prijatelju moj.

mr

Tanki politički, ili tanki finasijski, ili oba. Pare su pare, a ako neće da daju iz političkih razloga, ima ko hoće. Srbija, ako želi da reši pitanje La na više decenija, mora da ide na najbolje, a ne polovično rešenje.

wg

I nekih 100 F35 i po koju atomsku bombu…

Ur

Slazem se, dugorocno resenje za VS je sigurno Su-30SM,a za obuku i jurisnu podrsku Yak-130 . Vidite Mig 29 ili 35 vise niko ne spominje ,braca Rusi su odustali od 29-tki, samo je kod nas problem smestaja Suhoja mnogo su veci.Sve ostale opcije od zapadnjaka su misaona imenica zbog cene i trenutne NATO-politike

AL

@Uros
Cena zapadnih i ruskih aviona u eksploataciji uopste nije drasticno razlicita kada se uracunaju remonti, odrzavanje i najbitnije resurs(eto vam primer nasih 29ki)

Za boga miloga vise prekinite govoriti „braca Rusi“. Ne mozemo mi biti „brat“ sa globalnom nuklearnom silom od 150 miliona stanovnika! Mi mozemo biti braca samo sa nekim ko je u relativnom smislu na „istom nivou“ kao Grci, Makedonci, Rumuni itd. Neko kome ti mozes uciniti ili oni tebi, bez neke politicke koristi(jer je nema).

sl

Srbija je samo ove i prosle godine dala ili ce dati preko 100 miliona USD za Air Serbia i 200-300 miliona USD za sistem zeleznice (i to samo da pokrije gubitke!).
Ako je, citiram tekst “oko 1,36 milijardi dolara za isporuku 21 višenamenskog borbenog aviona Su-30SM2 i 25 školsko-borbenih aviona Jak-130“, to je prosecna cena od oko 30 miliona USD po avionu (racunajmo realnije oko 40 miliona USD za Su30SM2 i oko 20 miliona USD za Jak130), Srbija samo sa iznosom kojim pokriva gubitke drzavnih preduzeca moze godisnje da kupi celu eskadrilu najmodernijih borbenih aviona…
Para se ima, samo je pitanje gde idu.
Prvi put nakon vise decenija, deo ide i na vojsku i nadam se da ce se nastaviti sa dosadasnjim nabavkama, jer je potrebno jos Mi35, Mi17, H145M i BPL, pored novijih radara i PVO sistema, a uskoro i LBA (treba napomenuti i da KoV istovremeno vapi za modernizovanim tenkovima i BVP, kao i novijim protiv-oklopnim vodjenim raketama)
ps – steta koju je Srbija pretrpela samo 1999. godine meri se sa cenom od preko 20 milijardi USD (i to bez gubitka KiM!). Uloziti 1-2 milijarde u sigurnost je iz perspektive, koja je inace normalna u svakom poslovnom poduhvatu, sasvim logican izbor, posebno ako se pogleda okruzenje u kom se Srbija nalazi.

St

@wg
Ako mogu i dve podmornice?

al

@mr

Tanki kako god okrenes: Prostorno, finansijski, tehnoloski, kapacitativno…

Ajmo redom…

Na VaP 480×250 km2 koliki je nas, da izvinete, da bi imali efekta od lovacke avijacije protiv iole ozbiljnog protivnika, morate imati vrlo slojevit, ubojit, uvezan, uvezban PVO. Mi posedujemo 3 vojna aerodroma na manje od 100 km od granice, jednu saobracajnicu koja moze da posluzi kao PSS (auto put paralelan sa Batajnicom, jedan civilni aerodrom (Nikola Tesla) i jedan za ne daj Boze da se ne slece na livadu a i to je upitno (Kovin). Ostalo je neupotrebljivo (Ponikve, Dubinje, Vrsac, Bor, Sombor) Dakle, to malo bede sto imamo da avioni polecu i slecu, da bi sacuvali u nekom sukobu, morali bi imati mnogo, mnogo vise od modernizovanih Kub-ova, Neva i jedne baterije Pancira… Da ne pominjem da bi se svi aerodromi morali dobrano „prebudziti“ da teski frontovski lovci operisu sa njih. O troskovima obuke, odrzavanja i ekspoatacije takvih aviona je vec X puta pisano ovde. Mozemo mi imati i 3 puka SU-ova ne znam kakvih ako nemamo mocan PVO kisobran – ti avionii bi sluzili da ih sakrivamo po hangarima i pod maskirnim ceradama. E to je razlog sto ih verovatno necemo nikad ni videti a ako koji ikad i stigne sluzice za Air policing i kurobecanje na paradama, da nas ubedjuju kako smo sila. Par puta sam pisao: ne daj Boze da imamo mora kao Bosna, vladalo bi uverenje da nam je neophodan nosac aviona…

Teze „braca Rusi“ i „braca Kinezi“ su tek bioskop ali to proizilazi iz one nase potrebe ubedjenja da smo jako vazni i bitni. Kao ono kad narucimo nekoliko H145 pa hocemo regionalni centar za servis, cak izradu nekih komponenti, ako moze i partnerstvo pola – pola sa Airbus-om i td…

@slavke

Para se ima naravno ali drzava kosta. Ako se svaki dinar silom Boga trosi na vojsku – ni Severna Koreja nam nece biti ravna. Pare za bunare bez dna (zeleznicu, zelezaru, Air Serbia) moraju da idu jer vlast ne zeli hiljade radnika na ulici – onda mogu tu vojnu tehniku na njima da isprobavaju… Tu se opet poklapa ono sto sam gore napisao: Jaka vojska (RV i PVO jer nas to ovde zanima) dolazi iz jake ekonomije. Dok ti imas bezbroj rupa da krpis u budzetu, hvaljenje narodu „kako smo nikad vojno jaci“ je samo dnevno politicki marketing. Stvarna nasa „moc“ je daleko, daleko manja. Nazalost.

sl

@alexanto
Niste shvatili…

Ako zelimo iskreno, sadasnji kapaciteti vojne vazduhoplovne industrije u Srbiji zaposljavaju mnogo vise nego AS i najmanje 1 od 4 dela zeleznice zajedno…

Ali tu nema interesa, vec je evidentno bolje date ljude pustiti da idu sto dalje iz Srbije…
Da ima interesa, zaposlili bi vise nego cela zeleznica sa jos par propalih preduzeca zajedno…

mr

Koliki VaP ima Izrael i koliko aerodroma na više od sto km od granice, a kakve sve avione poseduje. Nema ozbiljnog i neozbiljnog protivnika. Snažna avijacija je sredstvo odvraćanja za sve. Takodje i batina u ruci, ako zatreba.

AL

@Alexanto
Dobro RV i kada je malo(par eskadrila) ne mora biti „za air police“ i moze dobrano „udariti“ ako je za to opremljeno i obuceno naravno. To ravnanje „mi mozemo samo airpolice“ je plod nekih drugih dogadjanja i iskustva nase zemlje, ali je daleko od istine.

Strategiju koju vi predlazete sa PVO je nemoguca i neefikasna. Prosto mi ne mozemo kupiti toliko baterija niti toliku rezervu raketa(govorimo o stotinama, ako ne i hiljadama raketa), niti obuciti toliki broj strucnih kadrova. Kada imate RV, koje(kao onomad PVO), moze vrsiti totalu disperziju tehnike,a pritom imate solidnu mrezu magistranih puteva i ljudi koji znaju opsluziti te avione i pratecu tehniku, vama ni najmocnije zemlje ne mogu unistiti svaki km puta krstarecim raketama(jer ih prosto nema dovoljno), niti mogu unistiti LA kada je najranjivija(na zemlji) kao kada se oslanjate iskljucivo na PVO i aerodrome. Onda to LA moze drzati neprijatelja na „distanci“ i tu nastupa ono cuveno „odvracanje“. Koliko god ulagali u PVO, isti efekat sa aerodromima i takvim nacinom operacija(kao nekad fiksne fortifikacije) necemo postici nikada. To mogu ogromne zemlje koje imaju veliku dubinu teritorije, strocifren broj borbenih aviona i stotine aerodroma. Pogledajte kako Svedjani i Finci koriste i uvezbavaju svoje RV. To je jedini model koji, sa jako puno truda(pre svega ulaganja u obuku i infrastrukturu), bi mozda mogli da dostignemo. Tu se nama ne uklapaju nikako ti ogromni Flankeri, mi prosto njih ne mozemo kvalitetno eksploatisati. Raketna PVO treba da postoji i treba je modernizovati, kao i dodatno opremiti, ali ona sluzi za stvaranje „area denial“ zona koje pojacavaju efikasnost LA i poskupljuju vazdusne agresije. No ne mozemo se na nju osloniti kao neki „neprobojan kisobran“ cak i kada je vrlo moderna i viseslojna.

Sa

Pa sta je tu smijesno za SU 57? I trebalo bi to da se kupi, eskadrilu narucis sad, dobijes za 10 godina, taman kad budu „onako“, jer ce vec tad neke bolje azdaje da se prave. Mada uopste vise ne vidim zasto je bitno koji ce zmaj da bude? Jedino sto je bitno je rakete i radari dugog dometa, moze i dvokrilac da bude ako ima rakete dugog dometa. 150 km + i zavrsena prica. Hoce li to da bude mig 35, su xx, j 10c, potpuno je nebitno. Sta je vrijedilo MIG-u 29, u agresiji NATO, sto ima „odlicne manevarske sposobnosti“? To vrijeme je davno proslo i ta doktrina ne pije vode, samo domet, jedino je to bitno.

al

@AL-41F1

Daleko bilo da je to strategija koju predlazem :) Samo sam davao osvrt na nesvrsishodnost kupovine teskih frontovskih lovaca za „nas slucaj“. Meni je takodje Finski i Svedski model nekako najprimenljiviji za nas i deluje mi jedino realan obzirom na nasu povrsinu i poziciju. Naravno da i to trazi znatna ulaganja ali avijacija kosta a pogotovo ona efikasna ;)
Upravo sam zeleo da akcentujem da je mnogo pametnije u narednom periodu ulagati u PVO, infrastrukturu koju smo pominjali, postepeno jacati RV i PVO nego skrljati silne pare u recimo i eskadrilu Suhoja i sa njima glumiti silu.
Mirceta Jokanovic davno rece: „Sto je avion bez kompetne strukture RV i PVO-a iza sebe? Gomila zeljeza!“ Ako to kaze pukovnik pilot LA stvar je jasna.

AL

@alexanto
Nismo se samo razumeli, u pravu ste. Jedino sto bi ja najveci akcenat stavio na obuku i promenu filozofije u RV koju bi pratila adekvatna ulaganja u opremu, a ne na PVO bar sto se tice „velicine“ investicija(iako se PVO ne sme preskakati). Ono sto bih hteo videti sto se PVO tehnike tice: Kubove digitalizovati, umreziti i prebaciti u KoV da sluze uz bolje uradjene Pasarse, a RViPVO treba da dobije adekvatne sisteme „teritorijalne PVO“ i S-125 u rezervu pa sad za sta imamo novca, koliko i kada……Bojim se ne mnogo.

Ako bude ista od onog posla sa amerikancima, to ce biti veliki korak u pravom smeru.

al

@AL-41F1

Eto sad se razumemo :)
Ja sam samo reagovao na ubedjenje da nam Boze moj eskadrila bilo cega „resava stvar“ i „zakljucava nebo“…
Zamalo… Nijedan sistem sam po sebi ne obezbedjuje apsolutnu bezbednost – to je jasno k’o dan, makar se zvao i S-400, Su57, F-22, Patriot i sta ti ja znam…

Al

@AL-41
@alexanto

Čak i u toj finsko/švedskoj kombinaciji eskadrila Su-30 bi definitivno našla svoje mesto kao „strateškog“ bombardera, presretača i nekog mini avaksa. Kombinacija Su-30 i JAS-39 bi bila veoma uspešna i verovatno najbolja opcija za naše RV.

Sl

Ovih nekoliko zadnjih postova Alexanto-a i AL-41F1-a treba na svaku sličnu temu redovno ponavljati i stavljati u vrh strane jer su ljudi bukvalno objasnili i najvećem laiku da Su-35 i slični avioni zahtevaju prateći sistem (koheziju logistike, infrastrukrure, senzora…) da bi pokazali svoju moć i efikasnost. Srbija ne može na svojoj teritoriji iz mnogo razloga da ima „sistem“, te bi eskadrila Su-35 ili sličnog, aviona bio element koji je izdvojen iz svog prirodnog okruženja, pa samim tim i veom ranjiv. Nažalost nemamo još uvek ni kompletan „sistem“ za MiG-29.

AL

@Aleksa Radojicic
Kao Malezija? Pa da imamo para, sto da ne…..

Po meni je bolja komb. uz Gripen-E/F, zapravo F/A-18E/F zbog objedinjene pogonske grupe F414. Ili F/A-18C/D sa F/A-50(koji bi morao da dobije BVR rakete) ili Gripen-C/D opet zbog F404.

Inace Svedjani nude fincima Gripen-E/F uz SAAB Global Eye, transfer tehnologije(radi samostalnog odrzavanja), sa sve data-linkom, komplet sve uvezano u paketu….uz naravno ofset…

Uz Su-30 bi najbolje isao J-10 zbog AL-31 motora…..No opet, SU-30 je nama problem iz raznih razloga. Ali da je super, jeste stvarno.

La

@AL-41F1
Apsolutno se slažem sa Vama. Koja crna braća što kažete. Mnogo se ta braća Rusi podatresaju za Srbiju i njene probleme.

Tu

Mislim da je realno jedino razmišljatimo Su 35 ili Su 57. S obzirom da će proći neko vreme do ove nabavke, realnije je Su57 i to jedna eskadrila.
Do tada će preležati dečije bolesti, a i Srbija sa tim avionom rešava problem određeni niz godina. I takođe isto tako bitno, ostajemo u poznatom tehničkom okruženju braće rusa.

Al

@AL-41F1

Zavisi, ali kombinacije su brojne. Po meni F-18 je više pandan MiG-35, nego Su-30, ali bi i on mogao da pokrije ulogu srednjeg/teškog dvomotornog lovca koje RV izgleda želi.

JAS-39 s druge strane mogu biti zamena za LBA, koja bi se sada opremala lakim jednomotornim lovcima. Osim JAS-39, u ovu kategoriju upada i JF-17, koji je dosta vukao od JAS-39 jer je RV Pakistana bilo dosta impresionirano sa tim čitavim konceptom.

J-10 je po meni više srednji lovac u klasi sa kasnijim verzijama F-16, F-18 i MiG-29M/35. U osnovi, kategorija koja dolazi u obzir ako ne možemo da uzmemo nešto teže, kao što je Su-30.

U osnovi, na taj način bi dobili RV koje bi se baziralo oko jedne jače eskadrile teških lovaca i nekoliko eskadrila lakih jednomotornih lovaca. Naravno, sve na namerom da se primenjuju u švedsko/finskom stilu.

AL

@Aleksa Radojicic
Zavisi za sta se odlucimo. Ako se budu menjali G-4 i J-22 istom platformom, to ce onda morati biti T-7 ili F/A-50, uz njih sta god da zameni 29ke bice dobro, ali mora biti zapadna masina.

Gripen C/D ipak ne, ali E/F je bas ozbiljna masina, prevazilazi starije F-16C/D, Mig-29M po mnogim aspektima tako da ga ne bi poredio sa JF-17. Ima i neke operativne prednosti koje bi se uklopile u RViPVO, ali tu je uvek politicka „kocka“ koja dolazi sa Svedjanima.

E sad ako na kraju ipak budemo menjali29ke i J-22 jednom platformom, a G-4 drugom(ili modernizacija) tu moze: Od polovnih: Mirage-2000D da menja J-22, a 2000-9 29ke, F/A-18C 29ke, a D J-22…..Od novih ne znam za sta bi imali para osim za Gripene(zbog ofseta) ili 29M/35(zbog prilagodjene infra), s tim da je 29M/35 avion koji bi bas trebali izbegavati iz tehnickih razloga.

Ako budemo ipak prinudjeni na SU-30, onda bi i trenazni avion morali prilagoditi ruskom lovcu. Mada mislim da je sve rusko daleko losija opcija za nas.

De

Licno mislim da je jedina zamijena za Srpske MiG-ove nakon 2030-e je Su-30/35 ili Kineski JF-17/20, pod uslovom da se jos proizvode. Od MiG-35 nema ista.

Mislim da je najvjerovatnije da ce biti polovni Su-30 iz Ruske RV.

Isto tako mislim da nece biti ista od Americkog/zapadnog. Cak onaj T-7 Redhawk nece biti totalno operativnom u Americkom RV sve do 2034-e i to verzija bez oruzja ili borbenih sposobnosti.

Vjerujem da jedini sadasnji borbeni avioni koji ce biti u proizvodnji nakon 2030-e biti:

Su-57
F-15EX (jako spora proizvodnja planirana)
F-35
Mozda Rafale ako Francuzi odluce usporiti ponovo proizvodnju.
J-11/16 (Kineski Su-27/30)
J-20
Mozda FC-31 (novi Kineski stealth avion u klasi F-35).

Tu ce se poceti priduzivati novi avioni nakon 2030-e:

KF-X – Korejski stealth avion
F-3 – Japanski stealth avion
Tempest – Britansko-Talijanski avion 6-e generacije – vjerovatno nakon 2035-e.
Future Combat Air System – Francuski-Njemacki-Spanjolski avion 6-e generacije – vjerovatno tek oko 2040-e.
F/A-XX – Americki mornaricki avion 6-e generacije.
F-X – Americki avion 6-e generacije.

Mislim da nece biti ista od Turskog programa TF-X.

Znaci nema jeftinih opcija za Srbiju.

Zapadno je i previse skupo a previse politicki tesko. Mislim ako Srbija ne kupi Rusko/Kinesko, onda ce se Srpska nadzvucna avijacija ugasiti.

Fr

Лепо нема шта. :)

Odgovori
Sl

Kad imaš SU 35S u naoružanju,imaš taj luksuz da proizvodiš po jedan SU 57 godišnje. Polako rusi formacijski popunjavaju sve jedinice Suhojima,nadam se da bi Srbija mogla da se ogrebe za koji polovan MiG 29SMT,pošto je MiG 35 još na dugačkom štapu. Bilo bi sjajno videti „grbonje“ u našem RV.

Odgovori
Me

Säazem se da bi nabavka Mig -29smt bila pravi izbor za jos 10 do 15 god……

Da

Izgleda da rusima ne ide nesto sa SU57 dosta zaostaju za amerikance jer F22 je 15 godinama u sluzbi takodje F35 usao u serijsku proizvodnju.
Izgleda i da kinezi u aereonatiku su prestigli Rusiju jer J20 je vec u proizvodnju kao i sto uskoro zavrsavaju FC31 drugi avion 5te generacije.

Odgovori
An

Kinezi su sve pretekli po tempu proizvodnje jer su fabrika celođ svetu. Ako su za nešto vrhunski eksperti to je za brzo i efikasno uspostavljanje proizvodnih i logističkih lanaca.

Kakav je kvalitet njihovih borbenih aviona je već drugo pitanje.

Iv

Andrija
Naj veci su eksperti za kradju teknologiju I za kopiranje. Lepo si rekao za kvalitet. Pitaj se isto, kakvi su njihovo piloti? Garantujem da su deca I amaturi za Rusi ili Ameri. Indija tvrdi da j20 uopste nije stealth I da ga vidu na radar. Ja to verujem ali jos nismo vidali you njihovu tvrdnju. Ako su kinezi presli Rusi, zasto nemaju svoji motori za avione? Kinezi su pacovi koji mislu da su lavovi.

Vl

Ivan,
Andrija,
Daleko od toga da Kina proizvodi loš kvalitet.
Jednostavno, kod njih imaš isti proizvod u nekoliko kategorija kvaliteta, pa kome se šta sviđa…
A to što kod nas možemo kupiti većinom bofl, govori više o našim uvoznicima nego o Kinezima.
U nekim segmentima Kinezi diktiraju razvoj tehnoloških sistema. Prerasli su oni prosto kopiranje tuđih proizvoda…
Ivane, znate li koliko su Amerikanci iza Kineza u razvoju novih komunikacionih tehnologija?

Iv

Vlad
Ne pricamo mi o zenske tasne I fejk rolex. Kinezi imaju orgroman problem sa inovacijom. Oni nista ne mogu od pocetka do kraja Sami. Oni nebi ni imali mobilni telefoni da nisu ukrali teknologiju. Oni su u svakom slucaju Iza zapada, pogotovo amerikancima. Gde tebi pada napamet da su Oni Neki lideri inovacije? Oni su ispred apple? Ili verizon? Evo uzmi fk3, jedan deo kao s300 a drugi patriot. Kako nisu mogli of pocetka nesto 100% njihovo da ismisle? J20 leto sa ruske more, kad su taliko dobri I pametni, gde je njihovo jet motor? Salju students po fakulteta po ceo svet da kradu teknologiju sto se razvija. Kako uopste da postujes narod koji zivi kao cistac, Samo kupi Ono sto nije stvorio.

do

@Andrija…
Imas na netu o kineskoj kopiji SU33 … na koju su stavili mnogo slabiji motor nego na originalnom Suhoju.. Samim tim ne moze poneti tereta, nema dolet… nema nista… Nemoze stati na crtu ni Hornetu a Superhornetu.. O Kineskim podmornicama se sprdaju kako su „tihe“ , skoro je jednu otkrio brod Japanske obalne straze kod Senkaku ostrva i prisilio na izranjanje inace bi ga potopio bez posledica

Jo

Ivane, nemoj potcenjivati Kineze. U nekim tehnologijama (npr. 5G) su ispred Amerikanaca. U Americi na tzv. STEM (science, technology, engineering, math) poslovima radi 9 miliona ljudi. Kina godišnje izbaci 4,7 miliona studenata sa diplomama iz ovih oblasti. Amerika izbaci oko 560 hiljada, od kojih najmanje 2/3 (po nekim istraživanjima čak 81%) završi na bolje plaćenim poslovima u biznisu, finansijama i menadžmentu.

Među tih 560 hiljada američkih studenata je veliki broj Kineza. Oko 370 hiljada Kineza studira na američkim univerzitetima, neka trećina otpadne na STEM, to je 120 hiljada, 100 hiljada će se vratiti u Kinu.

Kada je kreativnost u pitanju, Kinezi to nadoknađuju parama. Ako nemaju kretaivne umove, oni ih uvezu.

Cr

@Ivan:

China is home to three of the world’s 10 largest unicorns by valuation, including the top two. TikTok owner ByteDance leads with a valuation of US$140 billion while ride-hailing giant Didi Chuxing is in second place at US$56 billion, among 488 global private companies valued at more than US$1 billion. Tencent-backed start-up Kuaishou, a rival to ByteDance, ranks seventh globally with a valuation at US$18 billion.

Link: https://www.scmp.com/tech/start-ups/article/3098562/china-boasts-two-biggest-tech-unicorns-led-tiktok-owner-bytedance

To je u ovom trenutku, a sve ukazuje na to da će nastaviti da napreduju i razvijaju se. Ne znam ko te je učio toj primitivnoj sinofobiji koju ovde prosipaš ali mogao bi malo da se obrazuješ ili nedajbože posetiš Kinu pre nego što kreneš da guslaš junačke pesme iz Apple ciklusa.

AL

Rade punom parom, a rokovi isporuke su veoma impresivni.

Stvarno bi red bio da SU-30 dobiju AL-41 motore, Irbis-E radare i kokpit sa SU-35.

Odgovori
Ik

Suhoj 27/30 je najljepsi zrakoplov ikad napravljen, zamisli da ga Lockheed Martin poboljsa sa svim ostalim dodacima(radar, motor, naoruzanje, kopkit) kakva bi to bila zvijer…..;))

Mi

@Ikar
Bogami to bi bio Ultimate fighter!

@ Vala ih štancuju.
Preko 350 novih Su-35\34\30SM u zadnjih 10 god.

De

Vrhunski aparati ne treba trošiti riječi ali za mene kao laika,SU – 30 je impresivan prelijep sjajan avion mislim da će SM2 biti san u svakom pogledu!!!!

Odgovori
Ja

Bilo kako mi moramo da planiramo novu visenamensku eskadrilu od 16 kom.Po meni je najbolja varianta Su30SM.

Odgovori
Sl

Zašto je SU 30SM najbolji ?!? Vidim da ovde svi spominju 30ku kao idealan avion za nas. Da vas pitam sve,šta će Srbiji lovac dvosed ??? Nemamo pilota da podmirimo ovo malo 29ki što imamo,a kamoli 16 dvoseda SU 30. Ako ikad pređemo na Suhoja,što mislim da je teško izvodljivo iz više poznatih razloga,logičan avion za Srbiju bi bio SU 35S.

Jo

Da li dvosed može da leti i izvršava zadatke sa samo jednim pliotom? Ako može, onda je dvosed odlična stvar, jer o istom trošku mogućava pilotima da provedu više vremena u vazduhu. Ogromna je razlika između pilota koji leti 70 sati godišnje i onoga koji leti 140.

Što se tiče broja pilota, ako imaš iskusne pilote i dvosede, daleko ćeš brže obučiti dodatne pilote.

Bo

Da pisemo samodoprinos?
Onako od oka 25% od plate narednih 15 godina.

Pa

Trebalo bi da rezervisemo 2 ,eventualno 3 aparata SU57 . Nama vise od tog broja ne treba . Sa 4 aparata bi imali jedan u rezervi . O tome Srbija treba da razmisli . Sa tim brojem da idemo na razvoj dronova (nase proizvodnje) tipa Ohotnik i da pravimo eskadrile u stilu jedan SU57 puta jedanaest dronova oko njega i da ih stacioniramo po jednog SU57 na svim strateskim aerodromima,sa dronovima koji ga prate . One nize nivoe školsko borbenih aviona mozemo da „izdelamo“ sami (taman da imamo oko cega da se bakćemo). Kako vam se svidja takva vizija budućnosti Srbije? Čik da joj nadjete manu ? A sve uzimajuci u obzir da se u komentarima niko ne bavi Rusima nego usoredbom nas i njih i kombinacijama.

Odgovori
Al

@PakleniVuk

Praktično ne moguća.

Pa

@Aleksa
Ali sa ne u zagradi -(ne) moguća. Posto je odvojeno ;-)

Al

@PakleniVuk

Opet, 4 Su-57 nisu dovoljna. Potrebna je minimalno čitava eskadrila da bi se obezbedilo normalno funkcionisanje Su-57.

Jo

Za normalno funkcionisanje nadzvučne eskadriule, potrebno je 14 aviona. Pod normalnim podrazumevam obuku novih pilota, uvežbavanje postojećih, održavanje aviona i 2 pare – jednu dežurnu i jednu u rezervi. Sve ostalo je naprezanje i skraćuje životni vek tehnike, kao i njenu pouzdanost.

Al

@Jordan

Tako je, mada sa pojedinim primercima može proći i eskadrila od 12 aviona, npr. sa JAS-39 ili JF-17.

De

Rusi isporučuju na desetine i stotine novih aviona širom sveta,a mi ne znamo ni kada će ona četiri krša da nam pošalju braća Belorusi.

Odgovori
Bo

O cemu ti govoris. Cetiri krsa. Mnoge zemlje bi volele da imaju takve krseve. Avioni ce miti generalno remontovani. Za nase potrebe je to odlicno.

Ni

Za Srbiju kad se bude resavalo od Ruske varijante SU-30SM je jedina realna opcija, nazalost mig 29 ce ostati kolateralna steta kolapsa SSSR-a kao nedovrsen proizvod, a Suhoj i Mig su sada svakako ista firma. A od zapadne F18 super hornet bi trebalo da bude u uporedivom cenovnom rangu, Rafale je odprilike kao Su35. A derivati tipa Gripena, ka50 i Kinezi su improvizacija i najbolji su onome ko ih je razvio.

Odgovori
za

@all YAK
Nije supersoničan. Kolko se sećam, rečeno je da tražimo supersoničnu letelicu.

Odgovori
Pe

Ako se uzme olovka i papir, trenutno Rusima za proizvodnju jednog Su-57 treba 365 dana.
Da ispune 76 komada do 2028 treba da proizvedu jedan Su-57 svakih 35 dana.
(7 godina i 4 meseca se podeli sa brojem zamisljenih 76 aviona).
To je preko 10 puta brze, nego sto sada proizvode.U realnom svetu, nije moguc skok proizvodnje za 1000%.
Veliki uspeh je ako naprave i skok za 200 ili 300 procenata, odnosno da proizvode 2 do 3 Su-57 za godinu dana,umesto jedan.
Na primer,Amerikanci su za 15 godina proizveli 187 F-22, sto je oko 30 dana za jedan avion.
Ipak Amerika je 21% svetske ekonomije,a Rusija 1,9%, i Amerika ima mnogo razvijeniju industriju od Rusije.Da ne pominjemo ekonomsku krizu zbog korone pad cena nafte, i sankcije koje ima Rusija.
Ukratko,matematika ne govori u prilog proizvodnje Su-57u iole znacajnom broju.
A kakav ce to zaista biti avion, ne znamo.

Odgovori
Jo

Proizvodnja nikada nije linearna, u početku je puno sporija. Uz to, zavisi od raspoloživog bužeta, ali i od potreba. F-22 nije najbolji primer, jer je bio žrtva politike, odnosno rezanja budžeta. U prvoj godini su proizvedena 2 aviona. Već sledeće je napravljeno 6, a nakon toga 10. Planirano je da se godišnje proizvodi 30-90 aviona. To se nikada nije desilo, nije se proizvodilo više nego 24 godišnje. Da su Amerikancima trebali avioni, budi siguran da bi godišnje pravili ne 90 – nego 900!

Ukoliko su Rusima ovi avioni potrebni, i ako je završen razvoj, nema razloga da ne mogu da dosegnu proizvodnju od 20 aviona godišnje, odnosno 2 aviona mesečno. I to u jednoj smeni.

AL

@Jordan
Nije samo budzet i potreba. Na pocetku razvoja ne postoje specijalisticki alati i konacna definicija projekta. Videli smo sa svakim novim prototipom SU-57 da su se neke sitnice menjale(poslednje su usnisnici), a avioni se na pocetku izradjuju gotovo „rucno“. Kada se zavrsi citav envelop ispitivanja, definise konaci izgled/konfiguracija, prave se alati i stvar prelazi u „serijsku proizvodnju“. To naravno prati tehnicka dokumentacija, QC itd. Zato ovaj SU-57 koji je zapravo „serijski“ izgleda mnogo bolje od prototipova.

E sad je pitanje para, ali posto je narudzbina tu, onda ce ih peglati. Lako ce retroaktivno promeniti motor. Citava Serija rafala je isla sa starijim motorm, zatim radarom, pa je to postepeno promenjeno.

Mi

Nije tako tesko xamisliti proizovdnju Su-57 u zadatim intervalima. Sa obzirom da je Suhoj i sa takvom ekonomijom bio sposobni da sam za 10 godina proizvedu i uvedu u upotrebu preko 350 novih novcatih Flankera ( Su-35,34,30SM) samo za VKS, ili oko 400 komada sve ukupno sa izvoznim ( Kini, Belorusjii, Kazahstanu, Mjanmaru, Egiptu..

Paralelno sa tim Suhoj je i razvijao 10 test primeraka Su-57, i modernizovao bar 50 Su-27 na standard SM2 pa i proizveo bar 14 novih zmajeva Su-27SM3.

Kad se sve zaista stavi na papir i sabere sam biro je proizveo stvarno masovan broj novih aviona za samo 8-10 godina dok sami razvijaju Su-57 uz samkcije itd ..

Pe

Naveo sam prostu matematiku nivoa osnovne skole, koja odrice i teoretski mogucnost proizvodnje 76 Su-57 ka 2028.
To sto moze jedna Francuska, koja je 7 ekonomija sveta, tehnoloski izuzetno razvijena zemlja, ne moze 14 ekonomija,Rusija.Francuska je oduvek bila tehnoloski razvijenija od Rusije.
Osim toga, nije pod sankcijama,vec saradjuju sa celim zapadnim svetom godinama u razvoju tehnologija, i nema ni priblizno nivo korupcije jedne Rusije.

Ne vidi se osnovno: car je go, Rusija od 1991 pravi minimalno modifikovane proizvode SSSR, a i krajem 2020 nema nijednog Su-57 uprkos najavama sa najvisih drzavnih funkcija tokom niza godina.
Nemaju AESA ni na jednom avionu, niti motor za SU-57 ni 2020.
Jasno je da Srbi imaju tu ideju da su Rusi“braca“ i vide u „ruskoj tehnologiji“ otpor zapadu.Samo matematika pokazuje da to nije tako, Rusija danas je zaostala zemlja, pod teskom diktaturom prestupne grupe, izolovana od sveta sankcijama.
A tako se ne moze proizvesti neki revolucionarni proizvod, kao i Severna Koreja, Iran i td sto nisu uspeli.

Jo

@AL-41F1 – U pravu ste, objasnili ste zašto je proizvodnja ograničena u početku, to je usko grlo koje se ne može zaobići. Moja poenta je bila da kada imate definisan proizvod i pripremljenu proizvodnju (uključujući i lanac snabdevanja), nema razloga da proizvodnja ne može da se poveća. Bilo da se radi u smenama, ili da se otvore dodatne proizvodne linije.

Ž

Petrovic Dusan

По тој Вашој логици, Русија током 2000-тих и 2010-тих није требала да произведе нити један борбени авион. Јер је 90-тих година била у расулу.

А само за своје ВКС и МА ВМФ су у том периоду произвели око 550 школско-борбених и борбених авиона. Извршили модернизацију око 450 борбених авиона.

Mi

Da, Rusija uopste nije pod sankcijama. 🙄
Flankeri koje sam nabrojao su duboka modernizacija i novi zmajevi. To vrlo dobro znate i sirite besmislice ovde gde ljudi znaju bolje. I sami ste vise puta u zadnje vreme napisali da je Su-30SM i 35 stvarno vrh avion i u klasi zapadnih aviona 4+ generacije. Su-34 je ista klasa samo nekima jos mocniji jer nema konkurenta na zapadu.

Uzeti proizvodne kapacitete najjace svetske ekonomije umrezene sa drugim najvecim svetskim ekonomijama, i porediti ih sa samom ruskom koja nije ni u prvih 10 pa kritikovati dok ista proizvodi stotine modernih gen 4+ novih aviona i helikoptera (sve zajedno preko 1000 u zadnjih 10 godina) je pomalo snesno.

Razvoj Su-57 kao i svih novih aviona uzima minimum 15-20 godina kako na zapadu tako i na istoku. Videcemo kako ce stvaribteci dalje sa Felon-om.

Jo

@Petrovic Dusan

Već sam vam odgovorio da ta vaša matematika ne može da se primeni u ovom slučaju, radi same prirode procesa proizvodnje. Ovde ću se osvrnuti na neke druge informacije koje ste izneli.

Veličina neke ekonomije se meri bruto domaćim proizvodom (GDP, gross domestic product). Postoje dva parametra, nominalni GDP i GDP PPP (GDP meren paritetom kupovne moći, purchasing power parity). Pošto se Amerika uzima za merilo, nominalni GDP i GDP PPP su u Americi uvek jednaki, ali se u svetu razlikuju. Ako su cene u jednoj zemlji niže od američkih, onda je kupovna moć veća, odnosno GPD PPP je veći. Kineski nominalni GDP je oko 14 (hiljada milijardi dolara), ali je GDP PPP 27 (američki je 21). Francuski GDP je 2,71, a GDP PPP 2,96. Ruski GDP je 1,64 – ali je GDP PPP 4,21. Pored Amerike i Kine, veći GDP PPP od Rusije imaju Indija, Japan i Nemačka. Prema tome, Rusija je 6. ekonomija po GDP PPP – a po GDP je 11. a ne 14.
(Koristio sam brojeve IMF: https://www.investopedia.com/insights/worlds-top-economies/)

Kada su sankcije u pitanju, ovo nije 1992. i Rusija nije pod sankcijama UN. Cela svetska ekonomija je daleko više povezana. Šta mislite, da li se u proizvodnji F-35 koriste sirovine iz Kine? Zapadne sankcije prema Rusiji su šuplje kao švajcarski sir, pre svega zato što im se nisu pridružile neke od najvećih svetskih ekonomija (pre svega Kina i Indija), ali i neke tehnološki napredne nacije (Izrael). Ako je Rusija uvezla turbine za hidroelektrane, zar zaista misliš da nisu u stanju da uvezu komponente koje im trebaju za namensku industriju?

iv

ima li neke vesti o Yak 152?

Odgovori
Ž

Најновија вест је да први авиони следеће године стижу у ВКС.

St

Lepe i zanimljive vesti, kako se jedno vreme cutalo bio sam zabrinut oko izvoznog uspeha Su-35.
Kakav je status sa ugovorom za 11 Su-35 koji su prodati Indoneziji?

Odgovori
Ž

Наводи се да у овом прегледу нема авиона за Индонезију. Дакле уговор није ступио на снагу.

Mi

Iz ovoga se može zaključiti da MiG kao potencijalna zamena za naše MIG-29-ke ne dolazi u obzir.Ako ga Rusi ne kupuju nema razloga da radimo to mi.Do 2030 imamo vremena da razmišljamo šta je alternativa ali već 2025 moramo da donesemo odluku šta je zamena za naše Migove.Najveći problem ruske tehnike su sankcije zapada dok sve ostalo ideu u prilog rusima tehnologija, cena pouzdan partner i td.Verovatno bi za manje od miliardu evra mogli da imamo apsolutnu vazdušnu dominaciju sa Suhojanima ali jednostavno Nato to ni u ludilu neće da dozvoli.Sa dve eskadrile bi već bili ozbiljna vojna sila.

Odgovori
Tu

Miroslav
„Nato to ni u ludilu neće da dozvoli.“
Mislim da će NATO uskoro imati preča posla unutar svojih redova nego da dozvoljava/nedozvoljava nezavisnim zemljama šta da rade. Situacija u Mediteranu , po meni, uopšte neide u prilog NATO pakta. Čak neki analitičari govore i o mogućnosti značajnih promena unutar same organizacije. To je pre par godina bila čista fantastika, a sada se pominje kao realna opcija.
Ako posmatramo trendove, jasno je šta Srbija mora da uradi.

AL

Pa i ne bi prosli bog zna koliko jeftinije, pogledajte koliko je Egipat platio SU-35. Kada se u pricu ukljuci resurs, cena naoruzanja, remonti, to uopste nije „jeftinije“, cena je bukvalno identicna. Pouzdan partner? Mozda….
Pitajte Maleziju kako je prosla sa tehnickom podrskom za SU-30MKM. Dotle je doslo da su se obracali Indiji za rezervne delove.

Ne mozemo biti „ozbiljna vojna sila“ sa 2 eskadrile, ali vec sa 3-4 je to ozbiljna odbrana.

Ž

AL-41F1

Командант РВ Малезије је ипак признао да држава није довољно улагала у своје РВ и да је то разлог “лоше техничке подршке“ за авионе Су-30.

Na

mr

izvinite sta ce Srbiji Su-35, ako mozete da obrazlozite vojno politicki ekonomsko

Odgovori
mr

Zato što ne možemo dobiti(kupiti) f15, a za „air superiority“ ulogu jedino još su35 igra. Zato što je moguće da se u susedstvu pojave napredniji avioni poput rafala, a f16 je već uveliko prisutan.Sadašnje 29ke su već prevazidjene, a i posle modernizacije će biti slab oslonac(fulcrum) u poredjenju sa konkurencijom u komšiluku. Jedna eskadrila su35 bi bila sasvim dovoljna za obezbedjdnje neba do daljeg. To sa politikom ne mora da ima nikakve veze. Treba pucati visoko, a ne kupiti mrvice sa stola.

AL

@mr
Stariji F/A-18C nose raketa koliko i SU-35S, tu je i mogucnost ugradnje AESA radara, AIM-120D raketa, litening ili sniper nisanskih kontejnera itd, o novim Super Hornetima ne treba trositi reci…nije bas da je F-15 jedina platforma koja moze “stati na crtu” SU-35.

De

@AL-41F1

Nebi Amerikanci ikad odobrili prodaju cak najstarijih F-16A ili F/A-18A Srbiji a kamoli naprednije avione.

Nakon 2030e Za Srbiju su jedina opcija Su-30/35.

AL

@Dead1
To je vase misljenje. Dugorocni interes SAD je da integrise Srbiju u svoje politicke okvire jer smo bezbednosno vredniji nego sve ex-Yu zemlje zajedno….Naravno to zavisi od vise okvira koji se moraju poklopiti, pre svega vezano za KiM. Ako budemo glumili rusku ili kinesku ispostavu u Evropi, onda ce nas sahraniti tako da nam SU-30/35 nista nece pomoci.

Iv

Pljuste otkazi u Suhoju, nece da dozvole da prodju kao Mig, pametno.Sojgu je rekao posle pada prvog seriskog su 57 da moraju da lete odgovorni i dobra odluka. Vidim da su im kapaciteti popunjeni.
Su 30 bi bio idealan za nas. Dug doelet, mogucnost dugog patroliranja, dvosed, velika nosivost, sjajni motori, moze i kao mini awacs, tri aviona pokrivaju veliku teritoriji, posebno pilot posebno radarista, prava platforma. Ko je imao su 27 pa na gore nato ga nikada nije napao, samo boraniji sa migovima,mislim da su Venecuelu spasili od napada suhoji. Ako hoces nezavisnoat mora da se u odbranu ulaze. I pvo i avijacija podjednako. Nadam se da ce uzeti su 30 i yak

Odgovori
Sa

Izuzetno me nerviraju komentari tipa „Kuku nama nemamo pilota“. Pa bice za 10-20 godina. Zivot nije poceo sa nama, niti ce da se zavrsi sa nama, tako da samo nemojte da panicite, sve ce biti u redu. Mi smo imali jedan prekid u skolovanju pilota jer nam nisu trebali, ali kad zatrebaju onda ce ih i biti.

Odgovori

@Sasa
Ne prijavljuje se dovoljan broj kandidata, a oni koji se prijavljuju ne ispunjavaju uslove. To je osnovni razlog malog broja školovanih pilota poslednjih godina.

Vi

Sad će, nakon što se izvrti Top Gun 2 po kinima, porasti broj kandidata u svim sferama avijacije generalno. :-)

Mi

„AL-41F113:10, 25. avg. 2020.
@Dead1
To je vase misljenje. Dugorocni interes SAD je da integrise Srbiju u svoje politicke okvire jer smo bezbednosno vredniji nego sve ex-Yu zemlje zajedno….Naravno to zavisi od vise okvira koji se moraju poklopiti, pre svega vezano za KiM. Ako budemo glumili rusku ili kinesku ispostavu u Evropi, onda ce nas sahraniti tako da nam SU-30/35 nista nece pomoci.“.
„Dugorocni inters SAD“ je jedno , a dugorocni interes gradjana Srbije bi mogao da bude nesto sasvim drugo .
Posebno imajuci u vidu odgovor Rusije na potencijalne pretnje upucene Kaljiningradu , Krimu …
Gde je Rusija jasno i dovoljno glasno rekla „sta ocekuje one sa cije teritorije poleti ma sta osim vrapca u pravcu Rusije i kakve su posledice po te teritorije“ .
Te i takve posledice nisu „dugorocni interes gradjana Srbije“ i to samo iz jednog razloga – one bi bile „veoma bolne i oterznjujuce“ , cak i po amebe sa ovih prostora .

Odgovori
AL

Dugorocni interes gradjana Srbije je stabilnost i ekonomski prosperitet pracen razvojem trzista i razvojem vladavine prava. Sve ostalo je sporednk

Vi stvarno mislite da ce NATO da pokrene rat sa Rusijom? Mora da se zesce salite

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vlad na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Avioni padaju bilo da su istočne ili zapadne proizvodnje. Koliko sam razumeo ljude kojima je Mig 21 posao, za preživljavanje njegovih pilota prilikom akcidenta je bitno da avion bude na dovoljnoj visini. To sa našim Mig-om 21 UM nije bio slučaj. Očito je da se u ovom slučaju otkaz motora desio na većoj visini te…

07. Dec 2022.Pogledaj

Milan na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Mig 21 nije akrobatski avion i sa svojim delta krilom i čudnim profilom u podzvučnom letu ne prašta nikakve greške. To je razlog tolikih padova u svim zemljama do sad, naročito kad se taj avion upotrebljava za širok spektar zadataka za koji i inicijalno nije bio konstruisan (a konstruisan je samo da poleti i sruši…

07. Dec 2022.Pogledaj

Zicer na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Jebala te sovjetska tehnologija? Pa ta tehnologija je izbaciva sedista koje Rusija proizvela je spasila ova dva piota. Jednako padaju i zapadni avioni. Pa jedna Francuska ne proizvodi izvaciva sedista. a ti psujes Rusku tehnologiju, koja je stara 60 godina a radia je.

07. Dec 2022.Pogledaj

Feline na: Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

@B kao Beograd Ne znam ko je konstruktor B-2, ali je jasno da je ovdašnji komentator Petrovic Dusan bio konsultovan oko umanjivanja radarskog odraza i kod B-2 a i kod B-21, evo čovek je podelio sa nama jednu tajnu nevidljivosti stealth aviona: “@Stojko Da, jer je ranije mogao samo nocu da bude nevidljiv.Ali zbog napretka…

07. Dec 2022.Pogledaj