Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025
Mađarskoj isporučena još dva helikoptera H145M
Osmi i deveti H145M isporučeni Mađarskoj / Foto: Mađarske odbrambene snage

Mađarskoj isporučena još dva helikoptera H145M

Nastavljaju se isporuke višenamenskih helikoptera Airbus H145M namenjenih oružanim snagama Mađarske. U ponedeljak 20. jula, u 86. helikoptersku bazu Solnok, doletela su pravo iz fabrike u Nemačkoj dva H145M čime se broj mađarskih helikoptera ovog tipa popeo na devet. Među članovima mešovitih posada nalazio se i komandant baze Solnok brigadni general Jozef Koler.

Osmi i deveti mađarski H145M nose vojne evidencijske brojeve 08 (privremena nemačka registracija D-HADM) i 11 (D-HMBB) od kojih je primerak ‘’08’’ opremljen optoelektronskim sistemom Wescam MX-15 (verovatno MX-15(D) – „D“ označava „Designator“ odnosno obeleživač cilja) kao i  reflektorom odnosno farom za traganje TRAKKA Systems TrakkaBeam A800.

Mađarski H145M opremljen oproelektronskim sistemom MX-15 / Foto: Mađarske odbrambene snage

Zamenik komandanta baze pukovnik Tamaš Bali izjavio je da će u oktobru i novembru ove godine stići još 5 H145M. Tako će krajem godine Mađarska imati 14 od 20 naručenih helikoptera a preostalih 6 primeraka biće isporučeno do jula 2021.

Podsetimo, prva dva H145M stigla su u Mađarsku 18. novembra 2019., još dva su isporučena 11. decembra iste godine da bi primopredaja sva 4 bila izvršena 13. decembra. Naredna tri helikoptera, od kojih dva opremljena za traganje i spasavanje, sletela su u Solnok 22. juna ove godine.

Ugovor vredan 318 miliona evra za 20 H145M Mađarska je potpisala krajem juna 2018. godine. Osim helikoptera ugovoreni su obuka pilota i tehničkog sastava, logistička podrška, dodatna oprema, naoružanje i sve drugo potrebno za prijem helikoptera u operativnu upotrebu i njegovo korišćenje. Letelice će koristiti 1. helikopterski bataljon, 86. helikopterske baze.

Mađarska je, nakon Srbije, drugi korisnik helikoptera H145M sa sistemom upravljanja naoružanjem HForce. Prema dostupniom informacijama svi mađarski H145M imaće osnovni paket HForce ali će nekoliko letelica ipak imati najnapredniju verziju HForce3 koja omogućuje upotrebu savremenih vođenih ubojnih sredstava. Osim za transport i prevoz specijalnih snaga, Mađarska će ove helikoptere koristiti i kao lake borbene, za izviđanje kao i za traganje i spasavanje.

Video dolaska dva H145M u bazu Solnok 20. jula:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ig

Ma mi cemo da razvijemo nase sisteme, za mnogo manje novca. Do duse za jedno 16-160 godina. Mi smo integrisali nase nevodjene rakete i mitraljez, nije šala.

Odgovori
Н

Prijatelju i nije šala. AIRBUS je uvrstio naše naoružanje u svoju ponudu za ovaj helikopter. Ti Mađari imaju takođe rakete S-8 i sistem HForce prvog nivoa. Oni su potencijalne mušterije,kao i ostali korisnici ovog helikoptera koji još baštine sovjetsku municiju. Moja je žal što ih nismo više uzeli,u broju kao Mađari.

br

Dali ima bolju zaštitu od pešadijske municije od gazele??Gazela je bila mondenski kopter a ovo osim spasavanja noću sa glupavim repom čemu služi?
A da…LOJALNOSTI EUROPI…..

AL

Bitno da je nabavljena oprema za SAR/MEDEVAC. Naoruzanje nije bitno, to se vise razvija za strane kupce
@Branislav
H145m ima balisticku zastitu. Ne radi se o “lojalnosti” nego se ni jedan drugi helikopter ne moze meriti sa ovim za ono sto nama treba.

Manite se te price da je odluka bila “politicka”.

Ž

AL-41F1

Могли би ако можете мало да проверите, у различитим изворима, да ли је ова куповина заиста била или није била политичка.

А и на основу неких чињеница да дођете до сасвим другог закључка од овога што тврдите.

AL

@Zivojin Bankovic
Sta bi kupili alternativno, a da se ostane na istom tehnoloskom nivou, kvalitetu i sirini opreme kao i modularnosti?

Za Pume mozemo reci da je politicki, H145m je prosto bolji od konkurencije.

Ž

AL-41F1

Као што сте извели закључке за Супер Пуме, изведите их и за ове хеликоптере на основу доступних извора и чињеница шта је пре тога било у плановима набавки.

ve

Zivojine malo me cudi vas stav jer ste koliko mi se cini vi zagovarali H 145M kao najbolji izbor medju helikopterima.Ne ulazeci u karakteristike ovog helikoptera ,licno mislim da je odluka o njihovoj kupovini bio pokusaj kupovine njemackog saveznistva i uspjelo se u tome jer Njemacka nije imala nikakve veze sa odlukom Pristine da uvede takse na robu iz Srbije i Njemacka ne ucestvuje u naoruzavanju kosovske vojske.Takodje vjerovatno Njemacka nema nista ni sa naprasnim pozivom Taciju u Hag samo na par dana prije zakazanih pregovora u Vasingtonu,jer jelte nije se ranije znalo da je covjek bio zlocinac i terorista.

Ig

Kupovina ovih helikoptera i svega drugog zadnjih godina nije cak ni politicka odluka, vec iskljucivo licna. „Rekao mi je Putin, kupi ovo, to se dobro pokazalo u Siriji- i JA SAM KUPIO“. Moze li neko da mi navede neku africku zemlju, gde se u zadnjih 10 godina ovako i na ovakve nacine nabavlja naoruzanje, koje debelo kosta u danasnje vreme? Bez tendera, analiziranja razlicitih ponuda, ozbiljne strucne komisije koja se time bavi. Plus finansijski deo price, kroz robnu razmenu itd. Posle visegodisnjih najava o novim M/M2 dobismo objasnjenje „dobijamo to isto, samo uz veliku ustedu“. A za sada je vrhunac nabavka Puma za policiju, nadam se da ce bar to da se preinaci u nabavku nekoliko H145M ozbiljno opremljenih i naoruzanih za vojsku, kad su se vec „rodili, valja ih ljuljati“. Ne izazivam nikog ni u kakvu politicku raspravu, nije ovo mesto za to, samo iznosim cinjenice.

AL

@Zivojin
Znam da je u planu bilo Mi-17. Ne bih da vas referiram na vas tekst gde ste dizalicu opisali kao inferiornije resenje, da Rusi zaostaju u tom segmentu u odnosu na zapadne konkurente, kako unutrasnja montaza remeni balans helikoptera i da se nisu bas pokazale pouzadnim, kao i da je reflektor za SAR „skromnih mogucnosti“.

Da ne pominjem kako je za CSAR jednostavno previse trom, kako je „work load“ na posadu neuporedivo veci u odnosu na H145m, kako nema FBW, autopilot itd. Da me ne shvate ljudi pogresno, Mi-17 je vrhunska masina kada treba prevesti veliki teret sa tacke A na tacku B pouzdano i tu nema konkurente. Ipak za namene i specificne zadatke za koje su kupljeni H145m, ja ne vidim sta bi drugo kupili, a da je objektivno „bolji“ helikopter? Mozemo mozda malo jeftinije proci, ali sa znatno losijim masinama.

Puma ima veci resurs i neke tehnoloske prednosti u odnosu na MI-17, ali generalno govoreci je inferiorna zbog nosivosti, nedostatka „kargo“ vrata pozadi itd. pritom za Mi-17 imamo sve od mehanicara do instruktora. Pa se tu zakljucak lako donosi. Ok EASA sertifikat, mada u EU postoje civilni korisnici Mi-17.

Za klasu helikoptera H145m ne znam sta je alternativa? Vi se svakako neuporedivo bolje razumete od mene, pa napisite. Ja mislim da smo izabrali najbolju mogucu masinu i da su pozade vrlo zadovoljne.

Mi

Sad H145M je nabavljen po meni dobro, vreme ce pokazati kako cemo mi TOT ispratiti u pravom obimu s obzirom na nase mogucnosti.

Sve ono sto ste Zivojine objasnili u tekstu https://tangosix.rs/2020/06/07/helikopter-h145m-kao-letece-komandno-mesto/
je vrlo bitno u narednim dekadama :

– Jam-resistant Link 16 Variable Message Format (VMF) technology
– Battle Management System (BMS)
– Digitally aided close air support (DACAS)
– Digitally aided MEDEVAC with VMF and Link 16
– BLOS SATCOM

Sve gore napomenuto Rusi,Kinezi ne nude bas u punom obimu u eksportnim verzijama.Naravno tu tehnoloski i takticki morate uzeti u obzir upotrebu njihovih tehnologija u raznovrsnim jedinicama, jedino sagledavanjem takvih cinjenica moze se korektno komentarisati model helikoptera.

Digitalni kokpit nije samo par MFD displeja, cisto estetske prirode prilikom fotografisanja na smotrama i vezbama.

Nazalost prilicno sam siguran kako u MO niko nikada prilikom nabavke u eloboratu ne prilaze “mogucnosti, perspektive i razvoj“ softvera na ovakvim tipovima letelica.Razlog je jednostavan u slucaju H145M, Mi-35M, Mi-17V5 – sve je i dalje u razvoju, dok smo mi potrosacko drustvo busnog dzepa.

Digitalno okruzenje dovedeno na nivo kada :

– “Cистем интегрише, прикупља и врши обраду информација ради побољшања команде и контроле војних јединица/е“

– “Систем обрадом података у реалном времену пружа јаснију слику приликом маневра и употребе кординисане ватрене подршке, индиректне ватрене подршке, извиђања и логистике“

Pa sami izracunajte koliko softver doprinosi efikasnosti, odrzavanju i pravovremenoj upotrebi na ovakvim tipovima aparata.

AL

@Mig-29
Da bi dobili „Link-16“ moramo uci u NATO, to je iskljucivo rezervisano za njih.
Svedjani su napravili jako dobar dvosmerni domaci data-link jos sireg opsega od Link-16, ali mi nismo Svedjani. Indija ima dobar domaci data-link, Izrael.
Fincima se nudi od strane Svedske AWACS+Gripeni+data link za sve. „Plug and play“ opreacija.

Mi bi trebalo nesto makar osnovno napraviti za pocetak i obavezno IFF.

Mi

AL-41F1

Pa vidim shvatili ste poentu, ako hocete nesto kvalifikovati kao najbolje u svojoj kategoriji morate shvatiti kako nemamo pristup najnaprednijoj opciji.Modularnost helikoptera naspram takticke upotrebe koja povecava efikasnost je totalni promasaj u tom slucaju.

Naravno kordinisana upotreba H145M i Mi-35 je efikasnija od H145M i Mi-17V-5 u SAR misijiama samo kad se razumno koristi data link – koga opet nemamo u opciji.

Rusi imaju data link OSNOD i prilicno ga modernizuju, ne bih se bas kladio u dominaciju Link-16.Kineze necu spominjati posto je to skoro uvek obrnuti inzenjering.

Naravno krajnje je vreme za eksperiment u domacoj radinosti za takticki data link, posto nova oprema koju nabavljamo/posedujemo jednostavno podrazumeva takvu takticku upotrebu.

En

Dok smo mi ratovali oni su se razvijali i napredovali. Zato oni mogu da kupe 20 ovakvih helija i da ne osete, a mi kad se napregnemo jedva 9, ali dobro, bar smo se pokrenuli sa mrtve tacke…

Odgovori
ve

Vlada Srbije je podjelila 650 miliona evra kao pomoc tokom korona epidemije svim punoljetnim gradjanima pa ti izracunaj koliko se moglo helikoptera kupiti za te pare.Nije bas da nema para.

П

Питање је да ли је „новац из хеликоптера“ најпаметније решење, али тешко да је куповина додатних хеликоптера у садашњем тренутку боље.

Покривач (економија) је велики толико колико је велики.

ve

Perice sta ti znaci ovo novac iz helikoptera?

Il

@vesko

Zbog tig 650 miliona evra, drzava se dodatno zaduzila, a Vrhovni Vodja je najavio rast duga. Tako da nije istina da novca ima. taj novac je tudji i mora da se vrati. Lako je deliti tudje, a tesko svoje pogotovo kad je dzep prazan.

Novac iz helikoptera je upravo ta glupost koja je napravljena, davanje novca gradjanima nizasta.

U zadnjih 8 godina drzavni dug je porastao gotovo 10 milijardi. Od toga je na vojsku potroseno oko 800 miliona evra. Nije to nikakav visek novca iz budzeta koji nije potrosen, vec se drzava za to zaduzila.

Ko god smarta da je Srbiju „krenulo“na taj nacim zelim mu da ceo zivot obilazi banke, zivi od tudjen novca i hvali se kako ga je krenulo.

ve

Ilija@krediti su dio zivotnog scenarija svih ljudi na ovoj planeti,a samo nekoliko drzava na svijetu moze sebi da dopusti da finansira kapitalne investicije iz kesa.Sa druge strane i imas i ekstra bogatih biznismena koji ne trose kes nego investiraju iz kredita .

Odgovori
Bo

Ovo ispade 15 milki po helikopteru a citao sam negdje da jedan kosta 5.

Odgovori
Ž

Не може никако бити само 5 милиона, војна верзија кошта 11 до 15 милиона, у зависности од опреме, логистике и свега другог што иде уз набавку.

Да Вас подсетим да смо ми, према званичним изјавама, 9 хеликоптера платили 105 милиона евра.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor