BEG airport status
Slovenija pokrenula hitnu nabavku transportnog aviona Slovenija je 2008. godine već izabrala C295 za svoj novi transportni avion ali je potom, nakon udesa poljskog primerka, odustala od nabavke / Foto: Airbus

Slovenija pokrenula hitnu nabavku transportnog aviona

Uprkos činjenici da Slovenija učestvuje u različitim aktivnostima i partnerstvima u kojima se upotreba određenih aviona može deliti, kriza oko novog koronavirusa pokazala je da je ovoj državi hitno potreban transportni avion. To je 15. aprila, nakon video konferencije ministara odbrane NATO na kojoj je raspravljano o jačanju transportnih i drugih sposobnosti ovog saveza, javnosti saopštio slovenački ministar odbrane Matej Tonin a istoga dana to je prenela slovenačka novinska agencija STA (Slovenska Tiskovna Agencija).

Izveštavajući da se jedini transporter slovenačkih oružanih snaga, dvomotorni avion malog doleta Let L-410UVP-E Turbolet (taktičkog identifikacionog broja L4-01, s/n 912606) odlično pokazao u krizi koronavirusa, ministar Tonin je rekao da se ispostavilo da se u teškim vremenima Slovenija može osloniti samo na sopstvene resurse i da je zbog toga slovenačko Ministarstvo odbrane pokrenulo proceduru nabavke nove letelice.

– Mi smo članica strategijskih transportnih inicijativa SAC (Strategic Airlift Capability) i SALIS (Strategic Airlift International Solution) i ispostavilo se da je teško dobiti avion u momentu kada nam je bio potreban – rekao je Tonin i dodao da su za neke velike transportne avione koji mogu da nose 100 tona a koje je Slovenija mogla dobiti preko programa SALIS, država trebala platiti 1,2 miliona evra ‘’što je ogroman iznos ako u Kini nemamo spremnih 100 tona robe u pravo vreme i na pravom mestu’’.

– Ova kriza je pokazala da na kraju sve zavisi od nas, da se u teškim vremenima prvo možete osloniti na sebe, da je zato odluka o ovom transportnom avionu sazrela kao i da se sada pokazalo da je takva letelica neophodna. – zaključio je Tonin dodajući da je za obezbeđivanje veće samostalnosti i operativne efikasnosti u slučaju ovakvih kriza, transportni avion Sloveniji hitno potreban.

Tonin je obavestio da je u Ministarstvu odbrane već formirana radna grupa a od Generalštaba slovenačke vojske je zatraženo da obezbedi savet koja bi opcija bile najracionalnija za Sloveniju – nabavka novog transportnog aviona, sporazum o donaciji saveznika ili nešto drugo. Istakao je da ne želi da se ograniči samo na određeni tip letelice i da prvo želi da na papiru dobije sve mogućnosti koje Slovenija ima.

U obraćanju medijima, Tonin je naglasio da Ministarstvo odbrane želi da izvrši nabavku na bazi međudržavnog sporazuma (state-by-state) i objasnio da je normalno da će, kada vlada odobri kupovinu, biti potrebno tri godine da se transportni avion isporuči.

Avijacijski transportni kapaciteti slovenačke vojske trenutno su ograničeni na jedan L-410UVP-E Turbolet i dva jednomotorna višenamenska aviona sa STOL (Short Take Of and Landing) karakteristikama Pilatus PC-6B Porter. Slovenija je već trebalo da koristi jedan potpuno novi taktički transportni avion C295 koga je, u konkurenciji transportera C-27J Spartan, početkom januara 2008 izabralo Ministarstvo odbrane. Međutim, nabavka je pala u zaborav a zatim i otkazana zbog bezbednosnih nedoumica koje su se pojavile nakon udesa C295 RV Poljske koji se dogodio 23. januara 2008. kojom prilikom je poginulo svih 20 osoba u avionu.

Bela knjiga o odbrani Republike Slovenije, strateški dokument za dugoročni razvoj i dostizanje ključnih odbrambenih ciljeva slovenačkog odbrambenoh sistema do 2035. godine, koju je Ministarstvo odbrane predstavilo 21. januara ove godine obavezuje na smanjenje broja tipova letelica koje se koriste i promoviše princip upotrebe višenamenskih letelica uz izgradnju nacionalnih sposobnosti vazdušnog transporta na srednjim daljinama.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

al

Uf sto bi nam leglo jedno 10-12 ovakvih da zamene AN-26.. :D

Odgovori
ID

2 za početak, bar. Ako ima para. U ovom segmentu smo pretanki.

Sa

Ma bas 10? A kuda bi leteli sa tih 10?

Br

Gde dodje do 10-12… Za pocetak je vise nego dovoljno od ovih 6 An-26, koja imamo, remontovati i modernizovati 3 ili 4. A jos bolje bi bilo nabaviti neki polovan An-32, kakve koristi indija, jaaci motor i veca nosivost.

Sa

Дојми се да ми у Србији вазда патимо од мегаломаније… Те 2 ескадриле барем МиГ-ху, те најмање ескадрила СУ-ху, праћено са барем 24 Ми-35хуз које подржава 5 дивизиона С-345ху… Ајд да после 30 година од распада државе која је, објективно, једина имала довољну површину и дубину територије за наведене ескадриле скапирамо да смо к..ц од овце, и ми и ‘рвати, ‘кедонци, ‘горци, ‘санци, ‘венци…

д

altec није нам потребан ни један,а камо ли 10-12

al

Kako kuda pobogu ljudi.. Kao prvo, padobranci iz specijalnih brigada vise ne bi morali iz Mi-8/17 da skacu, pa mirovne operacije, transport naoruzanja i robe, itd..

Sto se tice broja koji sam naveo, majku mu ljudi, zar niste culi za salu u zivotu?!

Al

@SamoKaem
Veličina ne igra nikakvu ulogu o potrebama RViPVO za određenim avionima, već sami zadaci i potrebe koje su predviđene od strane Vojske Srbije za RViPVO Srbije. Pa ako naša Vojska i politički vrh žele da imaju daleko veće učešće u naprimer mirovnim misijama (npr. nekoliko četa i bataljona istovremeno širom sveta) imati 4-8 transportnih aviona tipa An-26/C-295 nije nikakva megalomanija, već ispunjenje potreba i zadataka. Za Srbiju generalno govoreći, ne bi bila loša ideja imati i 2 transportna aviona tipa C-130J/Il-76 za iste zadatke, kao i za dopremanje humanitarne pomoći nama i drugima i razne druge misije, umesto da se vuku avioni Air Serbie kad god bude stani pani širom sveta. I gore pomenuti L-410 bi bio odlična zamena za An-2, tj. za padobransku obuku i laki transport između vazduhoplovnih baza.

Što se tiče lovačke avijacije, ako je glavna misija RViPVO da obavljaju air policing onda imati jednu eskadrilu MiG-29 je sasvim dovoljno, ali ako je glavna misija da RViPVO ostvari vazdušnu prevlast imati puk MiG-29 bi bio minimum. Ako bi jedan od zadataka RViPVO bilo da obavlja strateško odvraćanje, normalno govoreći relativno Srbiji, imati eskadrilu Su-30SM isto nije loša ideja. Da skratim priču, formacija RViPVO i borbeni sistemi koji bi se kupili za RViPVO su direktno posledica potreba i zadataka koji su predviđeni za to isto RViPVO, dok površina, tj. geografija jedne zemlje utiče na organizacionu strukture formacija RViPVO (eskadrila, pukova, brigada, vazduhoplovnih baza), doktrine njihove primene u skladu sa potrebama RViPVO i možda u slučaju manjih država organizacije obuke (primer Singapurama sa letačkim školama u Francuskoj i ja mislim Australiji).

Be

Ja sam više da drzava nabavi 3-4 Cargo aviona za zivilni saobraćaj a koje vojska svakog trenutka moze koristiti kad im zatreba.

Tako bi ti avioni „pravili novac“ i bili u sličaju vanrednih situacija spremni.

E sad ne znam kako je to sa pravne strane, dali vojni avioni kao Il-76MD, C-130J, A400M, itd. mogu da se koriste na redovnim linijama i da li se to isplati sa strane troškova.
Isto tako bi bilo interesantno, da li civilni Cargo avioni mogu da izbacuju padobrance i da li imaju druge sposobnosti koje su vojsci potrebne.

Postoji li neki hibrid na trzištu koji ispunjava civilne propise i vojne potrebe?

Al

Da dodam u ovu prvu grupu mogućnosti države, pored potreba i zadataka predviđenih za RViPVO.

bg

AN 26 su muzejski primerci.

Dj

Nama je potreban neki tipa herkulesa jako dobar srednji transportni avion za nase potrebe vrh

П

Имате фирме, плаћате порез?

Без економије нема ничега, ни јаке војске. Војска мора да буде балансирана према потребама и економским могућностима, односно плаћању пореза.

Веома је добро да се развија домаћа индустрија куповином од ње. И Оракл је почео са војском.

За почетак ЕрСрбија ради посао преноса терета веома добро, нарочито А330 (баш се питам који би транспортни авион њега заменио).

AL

@Perica
Slazem se da moramo prvo razviti svoju ekonomiju koja je, na zalost, bedna. Svi gradjani Srbije placaju porez u neku ruku, da li kroz PDV, akcize, porez na licni dohodak itd. Naravno preduzetnici i firme najvise individualno gledano doprinose.

Cesljanjem godisnjeg finansijskog izvestaja vidimo da AS, uprkos recima vlasti, je ipak u minusu. Visemilionskom minusu zapravo godinama i pored subvencija koje iznose desetine pa cak ukupno i stotine miliona evra(znaci da smo, poslovno govoreci, mi te pare, kao drzava bacili u jednog gubitasa).

Da li to je do loseg upravljanja, velikih operativnih troskova ili prosto do cinjenice, da je zarada u avio biznisu jako mala? Govorimo o smesnim marzama, zaradama koje se mere u centima po putniku, ne evrima(a karte kostaju desetine i stotine evra). Tu se realan profit moze postici, samo masom i „na veliko“ uz dobru organizaciju, marketing i veliko trziste.

Da li za iznos tog godisnjeg minusa, mozemo imati manju kargo kompaniju(mozda cak i profitabilnu) koja bi, kao podizvodjac recimo, vrsila usluge transporta vojsci kada zatreba(za pare naravno)? Ne znam, ali mislim da ljudima koji imaju podatke(pre svega mislim na operativne troskove takve flote aviona) nije toliko tesko izracunati pa mogu napisati ovde. Videli smo da je vlast i poslovne mlaznjake avio servis vlade uposlila za transport medicinske opreme.

Ostaje nam samo da se pomirimo sa cinjenicom, da ce ovo jako tesko udariti na nasu ekonomiju i da ipak, ambicije o nekoj novoj vojnom opremi, moramo zaboraviti narednih par godina.

Sl

@Perica
A330 bi C130 vise nego adekvatno zamenio,uz 4x povoljnije troskove po satu naleta.
Ili, u prevodu, za razliku u operativnim troskovima za sve teretne letove koje je Srbija platila u ovih mesec i po dana za A330 i A319/320, Srbija je mogla da kupi polovan C130B.
A C130 bi ispunio sve TT zahteve (prvenstveno utovar vozila i drugog kabastog tereta, terenskih vozila i izbacivanja bombi u letu /to je i dan danas jedan od pluseva An26/) uz mogucnost pruzanja i ekonomskih benefita letovima za potrebe drugih drzava ili medjunarodnih organizacija…

П

A330-200 13,450 km
C-130H 3,800 km

Којим путем би C-130H ишао до Кине и где би све морао да слети?

Слажем се да је велико питање исплативости ЕрСрбије. По мом мишљењу је у питању маркетинг који је Србији неопходан.

Италијани неће заборавити да су им српски авиони у српским бојама донели помоћ.

AL

@Перица
Nije samo do marketinga, jer se AS takmici sa kompanijama koje imaju najnovije gen. aviona koji su mnogo stedljiviji, kreditno su sposobnije i cesto iza tih kompanija stoje jako bogate drzave sa velikim trzistem i putnicima koji veruju tim firmama. Tesko je uspeti u tom biznisu. Puno para iziskuje, a marze su smesne.

Mozda je cargo bolja opcija. Neko ko se bolje razume bi trebao podeliti svoje misljenje.

Al

@Perica
A330 ima dolet, ali nema kapacitet upoređenju sa C-130H, normalno ako sad odjednom ne preuredimo A330 u pravi transportni avion. Ne verujem da bi bio problem da C-130 sleti bilo gde, pogotovo u ovakvim situacijama. Drugo, taj isti C-130 se može koristiti za evakuacije građana kada zatreba, slanje humanitarne pomoći širom sveta, podržavanje naših snaga u misijama UN i EU, kao i vršenje padobranske obuke. Većinu ovih misija može da radi naša transportna avijacija, bez potrebe da se uzimaju avioni AS kad god je stani pani. U osnovi, poenta nabavke bilo kojih transportnih aviona je u tome da se u miru stvori jezgro transportne avijacije, koja bi se u slučaju rata dalje uvećavala u skladu sa potrebama.

П

Дао Бог да наша војска нигде не иде ван Србије.

Да ли треба и војне авионе да офарбамо у боје своје заставе? То је маркетинг о коме причам.

Економски – ЕрСрбија је подигла цену Београдског аеродрома и то доста.

Што се тиче капацитета, ако се користи само карго А330-200 носи 16 тона у односу на 19 C-130H. Али – могуће је користити и део за путнике и са седиштима, не знам колико је времена потребно да се седишта избаце да би се носила релативно лаки, али гломазни пакети. На тај начин се капацитет А330-200 значајно повећава у односу на C-130H.

Треба имати на уму да А330-200 треба око 10 сати до Кине, а да је C-130H скоро три пута спорији, са неопходним слетањима вероватно 4-5 и то под оптималним условима. Да ли треба да споменем шта се десило са опремом упућеном из Кине која је слетела у Чешку и Пољску, бар оно што се прича? Некоме лако може да падне на памет да за гориво тражи битан терет.

Ако сам у праву, исправите ме и запрепастите брзином C-130H, ЕрСрбијин А330-200 преноси око 4-5 пута више опреме за недељу дана од C-130H са много мањом могућношћу отимања терета.

Будимо реални, у време рата транспортна авијација захтева надмоћност у ваздуху што у нашем случају веома ограничава могућност коришћења.

AL

@Перица @Aleksa Radojcic
Nasa vojska redovno ide na vojne vezbe u inostranstvo(tako se dobija znanje).
Mislim da vam C-130 i A330-200 nisu bas dobri primeri za direktno poredjenje. Kao sto sam napisao, trebao bi neko ko zna, da iznese makar grube podatke operativnih troskova neke „omanje“ flote teretnih aviona(koja moze da ukljucuje i kargo varijantu A330), pa da uporedimo koliko to kosta, koliko moze da se zaradi i sta je bolje.
Ovako napamet samo baljezgamo.

П

Како сада путују на вежбе и колико често?

AL
П

За десетак летова годишње да набавимо авион плус обука плус одржавање…

Није баш рационално, зар не?

Када нам БНП по глави буде као руски, онда може један авион форе ради, али да пише Serbia invents, носи српско наоружање и може да се примени и као ваздушни разарач (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_AC-130)
Наравно, мора да прави и ватромет у бојама српске заставе за прославе и после сваке акције.

Може?

Погледајте поређење и где се налазимо:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GNI_(PPP)_per_capita

Разлика је 26000 према 16000.

Треба да будемо рационални. Заиста.

AL

@Перица
Kao sto sam rekao, bas zato sto nemamo novca za bacanje, trebalo bi uraditi studiju troskova, analize trzista i poredjenja sta je jeftinije, bolje i korisnije za drzavu kao i gde su vece sanse za bolje poslovanje po komercijalnih osnovama. Da li mi uopste imamo robe za izvoz koju je racionalno tako transportovati, da li(mimo trenutne situacije) mozemo vrsiti usluge dostavljanja humanitarne pomoci itd. Nisam mislio da je vojni-transportni avion „jedino bolje resenje“ niti da vojska jedina treba da ima avione, vise sam mislio na Cargo kompaniju cije usluge bi mogla koristiti i vojska(naravno placenje usluge). Pod uslovom da je komercijalno isplativo, zato sam i rekao da neko ko ima podatke, treba da ih iznese.

Primera radi, avione Mig-29 nam je donela civilna kompanija Vogla-Dnjepar. Uslugu koju smo platili naravno.

П

Слажем се.

Нека се убаци и утицај подизања „имиџа“ Србије.

Велики поздрав!

St

Ahaha pa ste ce ti. Za Srbiju je dovoljno 3 aviona J27 spartan

sl

U osnovi, Srbiji trebaju transportni avioni koji mogu da ispune svakodnevne potrebe vojske i povremene posebne, posebno u vanrednim situacijama.
Proslog meseca, nasi vojnici iz misije EU NAVFOR – Somalije su mogli da se vrate samo nakon pomoci Bundeswehr-a… (https://twitter.com/EUNAVFOR/status/1257374177704714255/photo/1)
Ili da se Srbija prikljuci SAC koji ima C-17 u Madjarskoj (mada tu ima nekih zamerki oko prvenstva koriscenja) obzirom da vec ucestvuju 2 PfP zemlje (Finska i Svedska) ciji je Srbija deo (cak i na visim lestvicama).

Ni

O tome bi hitno trebalo i naši da razmišljaju i deluju. Mađari su lepo uzeli Erbasove avione, njih bi mogli i mi i plus koji klasični transportni vojni avion.

Odgovori
PO

Tačno je da je Sloveniji odavno potrebna jedna ovakva ptica.Verovatno bi je racionalno uposlili u okviru NATO,da donese neku dobit.U suprotnom,može da se dogodi slična priča sa skupim Falconom,da ne znaju šta će sa tim zbog visokih troškova održavanja i „ležendranja“ u hangaru.Ipak,mislim da će cela stvar opet pasti u zaborav zbog korona-krize,kao i zbog afere oko nabavke zaštitne opreme na koju je otišlo previše love.Upravo sinoć je na državnoj tv raskrinkano ono što je bilo vidljivo iz aviona,a tu je umešan i pomenuti sveži Ministar.Da ne dužim,koga zanimaju detalji,neka prati SLO medije.Mislim da je ovo jedna slaba dimna zavesa Mateja Tonina,i to baš sada kada je „prošla baba sa kolačima“.Pozdrav svima i ostanite zdtavi.

Odgovori
Ov

Može se videti ovako a može i sasvim suprotno. Zavisi od tačke gledanja ili strane novinarskog „ribanja“.

PO

Ovako:nema nikakve veze sa novinarskim „ribanjem“.Dokumenti ne lažu.To je bilo vidljivo svakom prosečnom građaninu,bilo je samo stvar vremena kad će neko da prezentuje javnosti da su se neki čelnici i sumnjivi likovi malo previše zaigrali sa ogromnim iznosima.Dva glavna lika se sinoć nisu pojavila pred kamerama,mada su rekli da će doći da kažu šta imaju.Ovakva afera je još jedan argument da je Srbija dobro uradila upotrebivši svoja sredstva i mogućnosti za nabavku opreme direktno,kod proizvođača.Možete li zamisliti uređenu državu koja takvu hitnu nabavku pokušava da realizuje preko Alibabe,očekujući brzu i jeftinu isporuku?Možda će i ovaj avion biti kupljen preko sličnog posrednika,ko zna?A o domaćim „posrednicima“ biće još govora u bliskoj nam budućnosti.Pozdrav…

Ov

Može se videti ovako a može i sasvim suprotno. Zavisi od tačke gledanja ili strane novinarskog „ribanja“.

PO

Onako: kupiš aspirator za 10-12000 €,a onda ga prodaš sopstvenoj državi za 32400 €.I tako jedno 220 puta.Kreativno,nema šta!Ne ostavlja prostor za novinarsku „kreativnost“.Šta ovde nije jasno?!

Ja

Ako imamo para da se ja pitam pre bih uzeo c-27j spartan mislim da je lepsi,jedno 4 komada sasvim dovoljno 2 za nisku padobransku 2 za batajnicu.Mada treba sacekati jos malo na iljusin 112 koji se upravo testira da vidimo kakve kvalitete ima figurativno lepo izgleda.

Odgovori
Al

@Jale
Kakve veze izgled ima? Ajme ljudi, gledaju se potrebe i sposobnosti borbenog sistema, a ne šta lepše izgleda i ostali slični komentari.

М

У праву си, авиони се купују по томе који је лепши!

Kr

Barem pokazuju mudrost u spoznaji da se treba osloniti na sebe i svoje sposobnosti.

Odgovori
Mi

Da li neko zna cene npr IL76 ili spartana? O kojim iznosima je uopste rec?

Odgovori
Na

C-27J ili midi Herkules je dosta skuplji od CASA C-295M mada ima bolje performanse, za Il-76 nemogu da tvrdim, ali to nije avion u istoj klasi, jer je 2x veci, kasni Il-213 koji je otprilike u klasi C-27J sem toga Iljusin je ogroman po-trosac goriva.

primer Portugala koji su u postupku nabavke Embraer-ovog transportnog aviona klase Herkules, koji je sumanuto skup

no

Orijentacijski:

C-295 20ak

spartan 30-40

IL-76 oko 60

sve u milionima dolara/eura

Sa

Tako se to radi, vidis sta ti treba i kupis. A ne raspredas decenijama i kad kupis to o cemu si raspredao, ono vec zastarilo.

Odgovori
PO

Imam blagi osećaj da niste pažljivo pročitali tekst.Kao da ste pročitali samo naslov.Pročitajte od kada traje i koliko će još trajati ta „hitna“ kupovina.Pozdrav…

De

Cini mi se da sta me Sloveniji potreban nije mali transporter ala C-295 negi nesto vece ako zele letjeti do Kine ili prijevoziti vece kolicine .

A sada ima puno jeftinih putnickih aviona zbog COVID.

Madzarska je vec kupila 2 A319 za dalekometne svrhe. Mazda bih Slovenija mogla kupiti slican avion

Odgovori
Mo

COVID će mnogima napuniti džepove s ovakvim hitnim nabavama, a za dva mjeseca afere, prozivke, a ekipa na Karibima (na koje se odletjeli transportnom avionom).

Odgovori
Ik

Slovenci mogu kupiti sto zele, kreditno su sposobniji od svih bivsih ex-yu republika. Slovenacki parlament se odobriti kupnju zrakoplova po NATO standardima i naravno vazno za reci da je VS sklonija kupnji EU proizvoda.

Odgovori
AL

C295 se prodao i u zemljama koje imaju tradiciju kupovine sovjetske/ruske vazduhoplovne tehnike. Ocigledno je to odlicna masina u svojoj klasi cim se tako dobro prodaje.

pr

Nabavku 1 do 2 komada C-295 već dugo predviđaju i planovi OS BiH, prvi put su bili planirani za nabavku tamo negdje 2010-2011, ali tada nije bilo para.

Odgovori
no

Izmisljas?
Postoje planovi za nabavku helikoptera.

Transportni avioni pa jos C-295? Sumnjam.

Da

Mislim da nasi ako moraju da nabave za vojsku trasportni avion treba da zatraze lizing od kineza za Shaanxi Y9 .
Ako se odluce za air Serbia onda isto po isto lizing 10 godina Xian Y20.
Sigurno kinezi bi nam dali povoljni uslovi da ni bili prvi krisnici njihovih aviona u evropi.

Odgovori
AL

Sada kada smo platili i obavili preobuku na Airbus, nista drugo nam se ne isplati.

Ja stvarno volim ruske i kineske borbene avione, ali kod neborbenih, bojim se da nema drugih opcija do kompanija koje su u sklopu Boeing i Airbus korporacija. Nije samo kupiti avion, treba ga odrzavati, treba vam kompanija sa logistickom mrezom isa zebe, obuceni mehanicari, servisni centri, dostupni delovi koje mozete lako nabaviti, a to mimo Airbusa i Boeinga nema niko. Lakse je predvideti troskove, planirati….

Sa kinezima treba nastaviti saradnju na BPL, mozda razmsljati o JF-17 i to je to.

Na

bravo Slovenci,

iako mala zemlja Slovenija je pokazala zavidnu umesnost u nabavci sistema za vojsku, koja je de facto sacinjena od nekoliko bataljona, koji oni odlicno opremaju, jedino sta ce im Boxer po ceni tenka, ali to je njihova stvar

Odgovori
Mr

Evo neka kupe nase Antonove… Plati jedan uzmi 2…. Naši uništavaju RZ, Mil 24 nepotrebni, ch47 koje su nudili ameri nepotrebni, kojim putem idu nasi jos ce i kanadere proglasiti neperspektivne…. Samo dronovi i vozi brate…. Gasit cemo brentacama dok ne naprave dron koji nosi 6 tona vode ili ima nosivost 6 tona opreme…. Jer netko kod nas ima firmu za odrzavanje dronova😉

Odgovori
Be

Chinook je nepotreban Hrvatskoj, zesci over kill
MI24, otvori samo u slucaju rata.

AN26….nekoga bi trebalo streljat zbog toga

de

Hrvatska ima 2 An32 koji su sada ponuđeni na prodaju.

Odgovori
Bi

Mora da postoji vise aviona koji su skoro kao An 26 ali ta donacija ne dolazi pre tenkovi trebaju doci, nama trebaju helikopteri ili nekoliko aviona za EW/ECM I za ELINT.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj