Švedska kompanija SAAB saopštila je juče da je uspešno završila prva ispitivanja u vazduhu svog AESA radara X-opsega namenjenog borbenim avionima koji će biti ponuđen kao novi dodatak familiji radara SAAB PS-05/A. Kako je navedeno SAAB nastavlja da razvija svoju baznu AESA tehnologiju. Ispitivanja u letu su bila uspešna kojom prilikom su prikupljani podaci za vreme otkrivanja i praćenja ciljeva.
Radar je konstruisan za borbene avione ali se može prilagoditi i drugim različitim platformama. Krajem oktobra 2018. godine SAAB je objavio da je vlada SAD od ove firme naručila razvoj AESA tehnologije X-opsega koja ima svoju primenu kod borbenih aviona, konkretno tražena je nova radarska AESA antena.
– Ovo je važan korak u razvoju našeg novog AESA radara za borbene avione. Mi vidimo velike mogućnosti ovog radara a njegova konstrukcija, koja je modularna, prilagodljiva i ima mogućnost povećanja i proširenja mu dozvoljava korišćenje u čitavom nizu drugih primena – izjavio je na video konferenciji koja je emitovana 24. aprila Ander Carp, viši potpredsednik i šef poslovne oblasti SAAB Grupe zadužene za razvoj sistema osmatranja.
RELEASE: Saab’s new fighter x-band AESA radar in the air: https://t.co/uWiNqTLo8X #saabintheair #avgeek #defence pic.twitter.com/bqAa9Zogkg
— Saab AB (@Saab) April 28, 2020
Ispitivanja u vazduhu izvršena su na avionu dvosedu Gripen D koji se trenutno nudi sa najnovijim radarom PS-05/A Mk 4 a nova verzija AESA radara se kao dorada može ponuditi korisnicima aviona Gripen C i D.
Novi AESA radar koji odlikuje Galijum Nitrid (GaN), materijal koji omogućava nižu potrošnju električne energije i poboljšanu otpornost na toplotu. To omogućuje širi spektar frekvencija u okviru opsega kao i veću pouzdanost, dostupnost i efikasnost. Tako će novi radar na primer imati bolje karakteristike u otkrivanju ciljeva malih dimenzija, unapređenu sposobnost elektronskih protivmera (ECCM) kao i poboljšane mogućnosti podrške upotrebe naprednijeg naoružanja.
Janes Defence Weekly objavio je da SAAB svoj novi radar, koji predstavlja radar PS-05/A Mk 4 sa novom AESA antenom koja ima GaN primopredajne module, nudi za nadogradnju borbenih i lakih borbenih i trenažnih aviona, ali da se otvorena AESA arhitektura koja ima mogućnost povećanja i proširenja, može primeniti i na platformama za vazdušno osmatranje.
Takođe preneseno je da je prvi let Gripena D opremljenog ovim radarom izvršen 8. aprila sa aerodroma pogona SAAB-a u gradu Linköping. Let je trajao oko 90 minuta, radarom su otkrivani i praćeni ciljevi u režimima vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Dalja ispitivanja očekuju se u naredna tri do četiri meseca, pri čemu će u tom periodu biti obavljeno približno 15 opitnih letova.
Navedeno je i da je već pomenuti predstavnik SAAB-a Ander Carp izjavio da je novi AESA radar već duže vreme sazreo i da ako postoji kupac koji ga sada želi, da oni mogu da prime narudžbine i da započnu proizvodnju. Spomenuo je i da je vreme potrebno za prve isporuke 12 do 18 meseci koliko je potrebno za proizvodnju, integraciju i početno ispitivanje.
Dude
Kako bi ovo leglo na T-7A…
AL-41F1
Samo da ne bude kao sa tankerima, a bice. Boeing na tenderu kaze jednu cenu, „dampinguje“ ispod svih, pa kad krene proizvodnja onda crpi gomilu dodatnog novca i nista ne radi kako treba.
Prosto mi je nemoguce da je T-7A, magicno „jeftiniji“ od Lokidovog T-50 koji se vec proizvodi godinama, razvijen je do kraja i dokazan u praksi.
Mislim da ce im radar biti najmanja briga.
Kada bi bilo takmicenje za najvece lazove u vazduhoplovnoj industriji, Boeing bi pobedio.
Dragan
Daj za Orla 2.0 :D
Njofra
Ne znam sto bi Hrvatskoj falilo s novim gripenima u varijanti C/D, novim radarom i za kompromis iskljucivo s americkim naoruzanjem koje je dosta skupo i amerikanci bi bili zadovoljni. Mi moramo imati najvisu klasu najskupljih aviona.. dobro da ne gledamo stare raptore pa da je cim skuplje za odrzavanje. Ko da uzmemo mercedes e-klasu iz 2005 godine umjesto novog auta srednje klase.
Nikola@Njofra
Hrvatska treba da sedne na „dupe“ jer sa propašću turističke sezone ove i naredne godine (što je izvesno), nova eskadrila deluje kao naučna fantastika. Ekonomija Hrvatske ne podržava nikakve skupe nabavke jer je već najavljen pad BDP-a od 7.5% što je previše.
F16, block 70 je veća verovatnoća da Albanija kupi nego Hrvatska. Bugari koji imaju mnogo otporniju i diverzifikovaniju ekonomiju kupuje samo 8 nova F16.
Rumuni kupuju polovne F16.
Hrvatska kao maksimum može pribaviti upravo Gripene u C/D konfiguraciji i to po cenu ogromnih zaduživanja
Frane
Prema agenciji Mudis procjena je da je hrvatsko gospodarstvo za trećinu jače od srbijanskog. Turizam u Hrvatskoj ekonomiji učestvuje sa 20% tako da i bez turizma Hrvatska ima jaču ekonomiju. Kad uzmete u to i da Hrvatska ima 4 miliona stanovnika, a Srbija 7 znači da prosjećan radnik u Hrvatskoj je skoro duplo produktivniji od srbijanskog kolege. Uostalom i plaće to pokazuju.
Max
@Frane I pored duplo jace ekonomije od Srbije ne moze da izdvoji pare za 5-6 novih/polovnih aviona? Gde odose sve te silne pare onda?
Frane
Pa gdje si pročitao da ne može? Postoje prioriteti poput zdravstva, školstva.. U Hrvatskoj ministarstvo zdravstva ne prebacuje novac ministarstvu obrane da kupuje oružje neposredno pred corona krizu.
Bolje se zapitaj gdje Srbiji odlaze pare.
Max
@Frane Korona je super izgovor za sve. Kao sto kazu, korona je samo igla koja je probusila balon sarene laze.
AL-41F1
@Frane
Tacno, i jel imate milijardu evra za avione? Nemate. Mi smo nase dobili donirane pa cemo opet potrositi oko 250 miliona, inace da ih nismo dobili, mogli bi da se pozdravimo sa nadzvucnom komponentnom.
Dalje, Srbija ima bolju pokrivenost uvoza izvozom, dok su obe drzave ipak u znacajnom spoljno-trgovinskom deficitu, mada HR je bez turizma u dosta goroj poziciji zbog jer ostaje bez deviznog priliva. Ova kriza ce vas pogoditi mnogo jace nego nas, bez obizra na generalno, veci obrt u normalnim okolnostima.
Tako da, ako se ne desi neko cudo ili nekako jos jednom ne uspete da produzite resurs Migovima 21(sto mozda i nije nemoguce), nekih izgleda za lovacku komponetnu stvarno nema.
Andrija
@Frane
Sve to stoji kada je u pitanju poređenje Srbije i Hrvatske, samo ne znam kakve veze ima s tim da u ovom trenutku Hrvatska nema para za nove borbene avione. Mislim, uvek može da se nađe para ako mora, ali kao što sami kažete, postoje drugi prioriteti.
Za turizam koji u Hrvatskoj učestvuje sa 20% (podatak koji smo već par puta čuli): prvo, kada u bilo kojoj zemlji stane privredna grana koja je 20% ekonomije, to izaziva ozbiljnu duboku recesiju ili depresiju; drugo, mislim da mnogo više od 20% hrvatske ekonomije zavisi (indirektno) od turizma – jer ti ljudi koji prihoduju od turizma, svoje pare troše u nekim drugim sektorima. Frizer, advokat, prodavac bele tehnike, proizvođač ovoga ili onoga nisu turistički sektor, ali mnogi ljudi koji svoju platu zarađuju u turističkom sektoru njima plaćaju za usluge i proizvode. Ako nema zarade u turizmu, nema tih klijenata i smanjuje se zarada i ostalim sektorima. Da ne govorimo da od turizma prihoduje i država kroz poreze i takse te taj novac kroz javnu potrošnju usmerava na ne-turističke sektore. Bolnica, škola, ustanova kulture nije turizam, ali se finansira delimično od para koji dolaze od turizma. Da nestane turistički sektor ne bi se hrvatska ekonomija smanjila za 20%, nego za mnogo više, npr. 40% a možda i 50%.
Frane
Andrija
I bez turizma obujam ekonomije u Hrvatskoj je veci.
Al 41
Nemamo milijardu kao ni vi ali s tom razlikom sto mi ne zelimo tu milijardu da nabavimo tako da ostetimo zdravstvo i druge aspekte zivota. Pa u Srbiji je direktno iz proracuna zdravstva 100 miliona eura prebaceno ministarstvu obrane za kupovinu naoruzanja. Jeste svjesni da u ukupnim izdvajanjima za zdravstvo kod vas 40% se odnosi na privatna davanja gradjana. To je kad se lijecis o svom trosku po privatnim klinikama iako si osiguran. Takvim nacinom funkcioniranja drzave lijecenje sms porukama nije nikakav vic vec realnost.
Ako na to treba da spadnemo onda i ne zelim nikakvu eskadrilu.
A koliko ce tko pasti u ekonomiji najvise ce utjecati tko ce prvi gospodarstvo uspjesno izvesti iz izolacije od corone. Hrvatska se otvara slijedece sedmice jer ima pozitivnu epidemiolosku sliku. Jednocifren broj novozarazenih dnevno. Svaki dan ovog stanja obe zemlje kosta na desetine pa i stotine miliona eura. Imam osjecaj da se Srbija sprema na otvaranje samo jer to Hrvatska radi iako situacija kod vas sa nekoliko stotina svakodnevno zarazenih nije ni blizu dobre slike. Kao da ste preuzeli svedski model ali otvaranje gospodarstva za vas u ovom casu moze biti pogubno.
AL-41F1
@Frane
Au sad smo stvarno otisli u neke nepovezane stvari. Ako sam ista za zdravstvo u Srbiji rekao, to je da je u losem stanju, no, da pokusam da pojasnim:
Vidite ovako, Srbija je igrom slucaja nasledila pilote, mehanicare, znanje, obuku, deo infrastrukuture i zemaljske opreme za taj tip aviona 4. gen. tako da smo ispred sebe, dobrom voljom Rusije, imali najjeftiniju mogucu varijantu kroz donaciju i pored toga, opet nismo imali za nove radare! Poredjenja radi, vama da je neko i donirao avione(recimo F-16 Block 30), morali bi izdvojiti ne 20 ili 50% vise novca od nas, nego 3 puta vise!
Primera radi, pogledajte koliko je Rumunija izdvojila ukupno za prelazak na F-16, a koliki procenat tog iznosa je otisao na same avione(u principu manji nego sto smo mi potrosili za modernizaciju i uvodjenje u naoruzanje svojih 29ki).
Znate kako, ta prica oko aviona je aktuelna vec 15 godina u nasim drzavama. Govoriti sada o nekoj krizi i zdravstvu i toboze kako vi „birate zdravstvo jer to treba, ne ko Srbija“ je samo jako los izgovor u ovom trenutku.
Ja sam uvek imao reci hvale za Hrvatsku i njenu ekonomiju na ovom portalu u odnosu na Srbiju, cak se i raspravljao sa ljudima braneci vase rezultate, samo cinjenica je da ce ovo sve na vas uticati mnogo gore nego na nas. Svidelo se to vama i li ne, tako je.
Javicemo se jedan drugom ovde za godinu-dve pa cemo rezimirati rezultate u praksi. Ja stojim iza svojih tvrdnji i nema izgovora.
Nikola SFRJ
@frane. Bilo bi lepo ili ljepo da mogu piloti da lete na kvalitetnijim avionima i u Srbiji i u Hrvatskoj. Ali uvek postoji ALI. veliki daju amin i određuju ko šta može. Vama su naredili F16 blok 70.Otkazali ste, tako da teško da će te skoro nešto da kupujete,para nema. Tu ste gde ste ako bude sreće možda za 5-6 godina krenete da nabavljate, samo da izdrže 21-ce.
Andrija
@Frane
,,I bez turizma obujam ekonomije u Hrvatskoj je veci.“
To ste već napisali i ja sam rekao da to nije sporno. Samo ne znam kakve to veze ima sa činjenicom da će Hrvatska ekonomija ozbiljno biti pogođena ove godine zbog kraha turizma, te da to svakako stavlja van pameti bilo kakvu nabavku višenamenskih borbenih aviona u ovom trenutku.
To za Hrvatsku i nije neki problem, kao članica NATO ima moćne saveznike, i ima odakle da obezbedi air policing i odbranu vazdušnog prostora. Hrvatska treba da izračuna koliko još može da koristi MiGove-21, i onda da pripremi plan da nakon njihovog povlačenja iz upotrebe angažuje neke od svojih saveznika koje imaju kapacitete (Italiju, Mađarsku, Nemačku, SAD, Grčku, Rumuniju, Francusku itd.) za rotirajući air policing kao što to čine baltičke države i Island. Hrvatska bi time ostala ne samo bez nadzvučne komponente nego i bez borbenih mlaznjaka uopšte – ali oni njoj suštinski nisu ni potrebni. Hrvatska može, poput Slovenije, da naoruža PC-9M (ako već to nije učinila) i da onda u planira da u nekom ekonomski povoljnijem trenutke nabavi avion poput Super Tukana, i raznorazne naoružane BPL. I da ulaže, po potrebi, u PVO.
Frane
Naravno da ce ekonomija biti pogodjena kao i bilo koja druga. Koliko ce biti pogodjena ovisi koliko dugo ce biti zatvorena. Sad se polako otvara. Procjene su da ce hrvatski proracun biti manji za oko 25 mlrd. kuna u odnosu na proslu godinu. Hrvatska je vec dobila 1.200 miliona eura bespovratno za ublazavanje posljedica corone. Jos EU fondova je namijenjeno ubtu svrhu. Devizne rezerve su 20 mlrd. eura. Premostit ce se ova situacija nekako. Ako nista ovaj virus ima i neke pozitivne ucinke u smislu sto se i uvoz smanjuje sto je dobro za gospodarstva koja imaju deficit u odnosu na izvoz. Nece to ni blizu nadomjestiti gubitak ali ce pomoci gospodarstvu u buducnosti. Sve se ja slazem s vama oko nabavke aviona ali zelim da ispravim sliku koja ovdje preovladava da Hrvatska osim turizma nema bas nista u odnosu na Srbiju. Naprosto nije istina. Ja mogu podnijeti da mi neko kaze da sam u banani ali shvatite da to govori neko tko je u jos vecoj banani. Naravno da ce Hrvatska vise izgubiti. Kad imas vise, vise imas i za izgubiti. Koliko god ce Hrvatsku vise pogoditi u smislu gubitka novca smatram da obujmom svoje ekonomije ipak ce lakse premostiti taj gubitak nego se ovdje plasira. Isto tako ce zemlje koje su imale bolje osnove ranije imati brzi oporavak kad ovo prodje. Sad zurim na neki rostilj da barem dio normalnosti imam za ovaj 1.svibnja.
Mayer
>> zelim da ispravim sliku koja ovdje preovladava da Hrvatska osim turizma nema bas nista u odnosu na Srbiju.
Nema bas nista osim turizma, solidnih institucija, bolje drzavne uprave, civilizovanijeg javnog zivota, clanstva u EU i NATO, realno egzistirajuceg premijera i jos par sitnica…
Andrija
@Frane
,,Ja mogu podnijeti da mi neko kaze da sam u banani ali shvatite da to govori neko tko je u jos vecoj banani.“
Ne znam zašto bi to shvatili lično…da su nam države banane, to je činjenica. Da je Srbija veća banana od Hrvatske, opet činjenica. I ako konstatujemo činjenice, zašto je bitno odakle dolazi komentar? Prvo, taj koji komentariše, možda živi u inostranstvu u nekoj daleko bogatijoj zemlji, dakle ne u ,,banani“. A možda i ako živi u recimo Srbiji ili Makedoniji ima i 2x, 3x, 5x…10x veću platu od vas recimo, pa uživa i u još većem standardu života (jer živi u jeftinijoj zemlji)…pa se možda ne oseća toliko ,,bananično“. A sve da je i prosjak, pa šta?
Ja ne mislim da ovde preovladava slika da Hrvatska osim turizma nema ništa u odnosu na Srbiju, već slika da je Hrvatska jako zavisna od turizma (što je tačno) i da će je krah turizma ozbiljno pogoditi. Kako će biti ostaje da se vidi, ako ljudi na leto putuju recimo samo 20-30% manje nego prošle godine, Hrvatska će biti dosta pogođena ali neće biti potop, ako zbog straha od pandemije broj turista opadne za 80%, e onda je to već krah. Kako će izgledati jul i avgust to niko ne zna, evo ja se nadam da će biti manje-više normalan ali nisam baš siguran.
Pile
@Njofra Hrvatskoj trenutno avioni nisu prioriteti, sve dok se ova pandemija ne riješi. Tko zna hoće li se vratiti na jesen/zimu. Nimalo ne treba riskirati. Napokon imamo nekoga sa mozgom u vrhu politike. Baš sam malo prije čitao, MMF i EU predviđa da do kraja 2021. godine samo Njemačka, Austrija, Hrvatska, Slovačka i Poljska će nadoknaditi razinu gospodarske aktivnosti. Srbiju nakon minimalnog rasta u 2020, u 2021 godini očekuje gospodarski pad. Vučić se je malo zaletio sa Pancirima, tko zna koliko će ih to koštati, pogotovo ako se pandemija vrati na jesen / zimu.
Miloš
Realno F16 blok70 je najbolja kupovina za RH.Treba kupovati od gazde, a ne od gazdinih pomoćnika tipa Fra i Švedske, plus F16 je dokazan, nov,tehnološki najnoviji paket opreme, proveren u borbi, proizveden u velikom broju primeraka sa velikim brojem komponentaša i eksploatisan od 30+ armija.
Kupovina se radi u tranšama i jedna loša godina ne može biti uzrok otkazivanju programa.
Kod GDP je bitna i struktura istog, ako GDP (prihod) ostaje u rukama domaćih fizičkih i pravnih lica, onda je to dobro, čak iako je manji i obrnuto ako dolazi od velikih multinacionalnih kompanija koje sav novac vraćaju u maticu (ili što je češće u neki poreski raj) onda je to loše (mi i Bugari primer).
Max
@Frane I pored duplo jace ekonomije od Srbije ne moze da izdvoji pare za 5-6 novih/polovnih aviona? Gde odose sve te silne pare onda?
Njofra
Ovisi na sto se trose. Hoces reci da je najpametnije ulaganje tih nekoliko milijardi vise u avione? Vucic je 100 milijuna eura iz proracuna zdravstva prebacio za oruzje. Hoces reci da je to pametno?
Pile
@Max Avioni nisu prioritet. Srbiji su bili Panciri prioritet, pa eto, najviše zaraženi na Balkanu i preko 150 mrtvih. Prioriteti.
Nikola@Frane
Zadnja prognoza kaže da je pad BDP-a u Hrvatskoj skliznuo na -9.4%. Plate u Hrvatskoj će padati i to je neminovno, ne znam odakle uverenje da će ostati na nivou od prosečnih 800€. Učešće plata javn9g sektora Hrvatskoj u Hrvatskom BDP-u je frapantnih 15.5%. Prosek EU je 11-13%. Dakle prenaduvane plate koje će u nekom trenutnu stagnirati ili čak biti i smanjene.
Srbija ima učešće od 12.5% BDP-a.
Koja zemlja ima nestabilnosti, proceni sam ako nisi pristrasan.
https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/u-tijeku-je-sjednica-vlade-plenkovic-po-prvi-puta-cu-ovo-javno-reci-ocekujemo-da-ce-hrvatski-bdp-na-godisnjoj-razini-pasti-94-posto/10260394/
Srbija ima 20% manju ekonomiju a ne 30% (To je bilo na nivou iz 2008., sada je 2020. godina), uz to najpesimističnija prognoza za Srbiju je pad BDP-a od -3%. Jer Hrvatska ima ekonomiju od 60 milijardi USD, dok Srbija 50 milijardi USD. Vidim da je dosta izostavljena činjenica i nivo javnog duga koji je od sada 60% BDP-a u Srbiji od ove godine zbog zaduživanja za podršku privredi, dok će u Hrvatskoj dostići nivo od 85% BDP-a.
Zapravo, Moody’s daje ocenu sposobnosti isplate kredita a ne veličine ekonomije, tako da napisano nema veze sa realnošću (dugoročnih, kratkoročnih i srednjeročnih), Srbija ima 45 rejting, Hrvatska 51 po Moody’s-u. Procena je sa kraja 2019 kada ovakvih šokova od Covid- 19 još nije bilo, dakle pad Hrvatske je neminovan kao i Srbije. Ali pad Hrvatske je bukvalno toliki da kriza iz 2008 će delovati kao bajka.
https://tradingeconomics.com/serbia/rating
Tužno je što pišete ad hoc podatke i upoređujete produktivnost i broj stanovnika koja nema veze sa BDP-om u globalu. Po toj logici je Kina patuljak i bogalj bez jedne noge.
Frane
Pad od 9.4 je projicirani i nije se još dogodio. Čak i da se ostvari toliki pad obujam ekonomije će još uvijek biti veći. I da podaci koje sam naveo nisu iz 2008.g. već iz 2017.
Plate nisu prenaduvane i uspkos krizi one će se vratiti na ovaj nivo vrlo brzo.Procjene MMF su da će Srbija najprije 2030.g. dostići ono gdje je Hrvatska bila 2019. Prema istim procjenama gospodarstvo Hrvatske će i 2030.g. biti za oko 30% veće.
Mudis daje procjene veličine gospodarstva, ne govorite istinu!
https://www.021.rs/story/Info/Biznis-i-ekonomija/166443/Hrvatska-ekonomija-za-trecinu-veca-od-srpske.html
harris
Ostavite se ekonomije, ostrašćenost nema mjesta u matematici. a koad je riječ o kupovini borbene eskadrile ili bilo čega drugog, mi imamo dovoljno novca. Zapravo, u nas u Hrvatskoj ne postoji problem koji u svojoj srži nije politički. Svaka situacija se može riješiti uz postojanje političke volje. Pa mi svake godine isplatimo udrugama civilnog društva količinu novca koja je potrebna za kupnju eskadrile borbenih aviona F-16V.
Danilo
Svaka drzava vrijedio onoliko koliko je prosjecna placa njegovih gradjana. U Hrvatskoj je 800 EUR netto, u Srbiji 450 EUR, u Sloveniji 1.100EUR . I to je to. A sto ce biti u buducnosti, to mozemo samo spekulirati na nacin da uzimamo cinjenice koje nam idu u prilog, a izostavljamo one koje nam ne idu u prilog.
Jedino ne znam kakve veze ova diskusija ima sa naslovom: „SAAB ispituje novi vazduhoplovni AESA radar“? :-)
Mayer
Sajt svetske banke, hrvatski GDP 75, srpski 55. Pri tome prvih ima 4 miliona a drugih 7. I sad se ovde pojedinci nasladjuju time sto ce Hrvatska u ovoj krizi po njima gore proci, jer ima veliki turizam??? Ocekujem da se do veceras „poentira“ tvrdnjom da je prilicno bezveze imati turizam kakav ima Hrvatska, jer ce sad u ovoj krizi proci gore od Srbije. Da je bezveze biti u EU i NATO to je ovde odavno postulirano…
Petronije
@mayer
Ma glupost, ljudi ocigledno ne vide ispred nosa. Dobar deo hrane u HR ide iz Srbije (mravno, bas zbog turizma). Pad turizma u Hrvatskoj i Crnoj Gori, itekako ce se osetiti i u Srbiji. Ovo govorim iz prve ruke, jer zastupam firme iz Hrvatske koje mnogo uvoze bas zbog turisticke potrosnje. I naravno da se niko normalan ne raduje padu ni jedne ekonomije, pogotovo kad su kao kod nas, hteli mi to ili ne, povezane. A ovo stvarno nema veze sa SAAB
Pile
@Mayer Nekada je bolje ne imati ništa, jer ništa nemaš ni za izgubiti. Srbija je „sretna“ što se tiče ove pandemije i virusa, jer skoro nema ništa za izgubiti ( proizvodnju, izvoz, turizam, itd ). Naravno da će cijela Europa imati pad, kao i Sjeverna Amerika. Ali nešto drugo je važno, a to je da je pad u Europi od 2% kao pad u Srbiji od 20%. Zamisli da Srbija ima pad kao što će Hrvatska imati ove godine od 9%. Srbija bi se opet našla pred bankrotom kao 2008 gdje su je dani dijelili od bankrota. Hrvatska će ovaj pad od 9% već nadoknaditi već sljedeću sezonu 2021 ( naravno ako pandemija opet ne dođe i eskalira ).
AL-41F1
Mora se pokrenuti rasprava Srbija vs Hrvatska cak i na temu svedskih radara, koje ne posedujemo niti cemo posedovati.
Tacno da bi HR dobro pasao Gripen, ali on nije tu. Ministar je svoj posao svhatio kao kupovinu F-16, umesto kao spasavanje nadzvucne komponente(sa cime god to bilo), rezultat ste dobili kakav ste dobili, zao mi je.
Ako cemo ostati na temi, meni je samo zao sto Srbija nije imala novca da osposobi svoje avione boljim radarima PESA ili ASEA tehnologije, pa smo ostali na N019, najverovatnije u varijanti N019M1.
Air USA su u Hawk-ove ubacili izraelski AESA radar malih gabarita koji bi cak stao i u nase 29UB, mnoge zemlje su u svoje F-5 stavile napredne radare, ali dobro, sta je tu je, toliko se imalo para. Bolje i to nego nista.
Živojin Banković
Прво питање је да ли Русија заиста има оперативан АЕСА радар за МиГ-29?
И да ли се исплати стављати такав радар у авион стар 30 година који ће летети 10 година? Можда коју годину дуже.
Новца је сигурно било за тако нешто али ова два питања су врло битна.
Miloš77
I ja kad popijem koju ekstra pivu mislim eh al bi bilo lepo da se nasi novi piloti u ovoj deceniji treniraju na AESA radaru pa neka je i u starom modernizovanom MiG-29. Ipak odgovor na Zivojinovo pitanje broj 2 je NE. Nikako se ne isplati montirati najbolji ruski radar u avion koji ide u penziju za 10 godina, cak i ako se moze. Obuka novih pilota nije tako brz proces u Srbiji i uzece vremena dosta da se preporodi i odmladi ljudstvo i oprema jedine nam lovacke eskadrile. Bolje je u to uloziti novac i posle uloziti novac u AESA varijantu za 10 godina kad smo daleko vise spremni.
Trece pitanje bi eventualno bilo i da moze da se danas ugradi AESA radar u nase stare Migove a da se isti mogu posle prebaciti u buduce nove migove da ne idu u penziju zajedno sa zmajem. Da li se to igde uopste radilo? Da li bi mi hteli te radare kroz 10 godina da stavimo u nove Migove koje kupimo da zamenimo stare? Cak i da moze, verovatno ce za 10 godina biti bolji jeftiniji i dosta razradjeniji (solidniji) od ovih danas. I zbog toga mislim da to nije dobra deja.
Moze da se desi i da predjemo na zapadne ili kineske avione.
Pitanje 4. Kolike su sanse da cemo pazariti polovne i koji bi to eventualno bili :-)
Od zapadnih ja sam 100% za Gripene sa evropskim raketama. Mozda ce imati i evropski motor do tada.
https://www.armytimes.com/resizer/2YwHXFgcjNYabCIuMw39FwXdr8Y=/1200×0/filters:quality(100)/arc-anglerfish-arc2-prod-mco.s3.amazonaws.com/public/2UGOUIRHW5CG7F4LCJQE5I2FAE.jpg
Pozdrav svima.
WEREWOLF
Živojin Banković
Mogle bi se naše 29-ke ( iako stare ) nabudžiti sa AESA radarom tvz. FGA-50. 10 godina nije uopšte mali period ! ! ! I tako nabudžene sa FGA-50 + npr. R-77-1, bile bi u rangu lovca F-16V.
Živojin Banković
WEREWOLF
Русија још ивек у употреби нема ни МиГ-35 са АЕСА радаром а ми размишљамо да нам уграде у старе 29-ке.
То би била нека сасвим нова верзија за коју би било потребно одређено време да се испита, а ми времена немамо. Није то тек тако узмеш најсавременији радар и убациш га у стару платформу, то је ипак мало озбиљнији посао. А рекао бих неисплатив.
Miloš77
Нисам чуо да је неко у свету тако радио, модерне радаре стављао прво у старе авионе а онда их вадио па после 10-15 година уграђивао у савременији тип авиона.
Mayer
>> Нисам чуо да је неко у свету тако радио
Neka bude sto biti ne moze! Mi imamo coveka koji se u sve razume i sigurno bi zajedno sa svojim naprednim timom eksperata mogao dizajnirati, proizvesti i ugraditi te radare!
AL-41F1
@Zivojin
Poenta je bila ilustracije da mi ni u donirane avione nismo mogli staviti radar koji smo hteli tj. Zuk(nesto najblize PESA tehnologiji u „plug and play“ paketima modernizacije iz Rusije za Mig-29) nego smo uradili onoliko koliko su nam sredstva dozvoljavala(mimo onih 4++++ izjava). Sto je ok, svakako bolje nego prethodno stanje.
Rusija ne nudi AESA nadogradnju za Mig-29. Ako cemo verovati Jane’s-u, Rusi i dalje imaju problema sa pregrevanjem TR modula za svoj Zuk-AE AESA radar, a ako cemo verovatni direktoru Miga, Mig-35 ima gotov i funkcionalan AESA radar i kao takav nastupa na tenderu u Indiji. Mislim da nam taj tender jedino moze „osvetliti“ pravo stanje tog projekta(kao i onomad sa 29M). Ja ne mogu da tvrdim nista.
@Warewolf
Taj radar nije u ponudi. Od AESA mozemo samo traziti zapadna resenja, ako bi nam uopste prodali i kineska. Sto se Rusa tice, Zuk-M je vise nego dobar iako nije AESA.
@Milos77
Indija tek sada zavrsava modernizaciju svojih poslednjih 29B na nivo UPG koji ukljucuje novi radar Zuk-M2E, izraelski HMD, novu navigacionu opremu, HUD, gomilu novog naoruzanja itd, a svoje 29ke Indija je nabavila otprilike isto kad i mi to u identicnoj verziji. Slazem se da za nas taj nivo modernizacije nije imao smisla, ali iskljucivo iz nasih finanijskih razloga, ne zbog toga sto platforma nije perspektivna ;) Bolje tu razliku novca uloziti u nalet. Vidjam te 29ke u vazduhu bas cesto, dok do pre par godina sam ih vidjao jednom godisnje, nekad ni toliko i to iskljucivo kad je neka parada i proslava. Tako da ima stvarno vidnih pozitivnih promena.
@Mayer
Kompanija Air USA je u svoje BAE Hawk koji nikada nisu ni imali radar, ugradila modularni izraelski AESA radar EL/M-2052
https://the-drive-3.imgix.net/https%3A%2F%2Fs3-us-west-2.amazonaws.com%2Fthe-drive-cms-content-staging%2Fmessage-editor%252F1586454900697-aesahawk.jpg?auto=compress%2Cformat&ixlib=js-1.4.1&s=a3f96dc3c9283958914383ad158f5bd7
Nije to nikakav presedan. Brazil je ugradio italijanske Grifo radare(naravno ne AESA) u svoje F-5, iste poseduje Pakistan u svojim kineskim kopijama Miga 21(F-7).
Nama najblizi primer iz susedstva je Rumunija koja je u svoje Migove 21M i MF(tehnoloski stariji od nasih 21Bis), pored nisanskih kontejnera i avionike ugradila i izraelske EL/M-2032(mada iz nekog razloga nisu integrisali radarske rakete, sto je po meni jako glupo). Poslednja verzija tog radara ima domet koliko bi i nasi N019 nakon modernizacije imali, s tim da konstrukcijski 2032 mnogo moderniji, prati vise ciljeva i softver je stvarno fenomenalan sto se vidi iz radarske slike. Sjajna masina stvarno. Taj radar bi mogli i u 29UB da ugradimo jer je kompaktan i lagan sto bi povecalo kvalitet obuke eksponencijalno jer on ima ugradjene softverske simulacije pa bi pilot mogao u toku obuke proci kroz sve moguce simulirane situacije i upotrebe svog naoruzanja(sto je glavni deo TX programa, nevezano za ovu temu)
Zanimljivo je da proizvodjac za EL/M-2032 i AESA 2052 verziju pominje upravo Mig-29 kao mogucu platrofmu.
Nazad na nasu realnost, naravno nema smisla da mi dobijamo avione od Rusa, a dajemo Izraelu ili bilo kome drugom gomilu novca za modernizaciju. Ko nam je kriv kad nemamo kesa. No, peonta je da se AESA radar moze ugraditi cak i u avione koji uopste nisu ni imali radar, kamoli u one koji su ga posedovali kao i da postoje „of the shelf“ resenja nekoliko prozivodjaca sto AESA, sto starijih mada i dalje odlicnih impulsno-doplerskih radara koji sa poslednjim gen. softvera su stvarno fenomenalni. Tako da ne bi bili prvi koji su to uradili.
Iskreno sumnjam da cemo moci kroz 10ak godina zameniti svoje lovacke avione ako nastavimo ovim tempom(ekonomski mislim). Ekonomija je slaba, devizni priliv nije bas najbolji, a tada ce nam doci na zamenu i G-4 pored 29ki, kao i dosta tehnike PVO(S-125 i Kub)…..Skeptican sam iskreno, jedino ako se nesto drasticno u politickom ophodjenju prema biznisu promeni unutar drzave. Videcemo.
Živojin Banković
AL-41F1
Мислим да новац није био ограничавајући фактор приликом одређивања модернизације.
И сасвим нови радари Жук-МЕ не би имали смисла да буду у авионима који ће летети до временског периода 2027-2029. Било је предвиђено да се обимнија модернизација заврши до краја 2020. али не са новим него постојећим дорађеним радарима. Не знамо још ни да ли ће се тај рок испоштовати.
Наравно, можда је могуће да се животни век продужи за још пет година али за сада немамо званичну информацију о томе.
Руси су наводно направили нови Жук-АМ (АМЕ) али из Фазотрона не стижу свеже информације о том радару.
AL-41F1
@Zivojin
Slazem se da mozda nema smisla zbog resursa, ali zasto je onda pominjan Zuk sto iz ministarstva, sto direktno sa vrha drzave, da ne pominjem medijske autlete?
Ocigledno da je to bila zelja na pocetku, pa su se predomislili, a ja pretpostavljam zbog cene(ne kazem da sam 100% u pravu). Ili su mozda prosto mislili da je za R-77 to jedina opcija, ne znajuci da moze i modernizacijom N019 Rubin radara da se postigne ta mogucnost….
Svakako solidno tehnicko resenje, ali da je „sjajno“, nije naravno. Za sjajno cemo morati da kesiramo poprilicno novca.
Branko
Pravo pitanje je da li Rusija ima operativan i u serijskjoj proizvodnji AESA radar za bilo koji avion. Jos ih nismo videli ni na njihovim Suhojima 30 i 35, koji su u aktivnoj upotrebi, u pitanju su jos uvek hibridni PESA radari…
Mayer
>> Rumunija koja je u svoje Migove 21M i MF(tehnoloski stariji od nasih 21Bis), pored nisanskih kontejnera i avionike ugradila i izraelske EL/M-2032
Sigurno je da na trzistu ima raznih radara. To sto Rusi ne mogu da rese termalni menadzment sa svojim TR modulima ne znaci da ostali spavaju. Samo da napomenem da ovaj clanak opisuje test radara zasnovanog na GaN modulima sto je najnovija tehnlogija u tom domenu (i superiorna u odnosu na trenutna GaAs resenja u upotrebi bas sto se tice hladjenja).
Razliciti TR moduli mogu da se kupe na trzistu, oni verovatno podlezu odredjeni izvoznim ogranicenjima ali mi bi teoretski mogli da ih dobijemo iz Kine. Videh skoro na sajtu jednog tajvanskoh instituta detaljan opis njihovih modula koji su ponudjeni na trzistu. Ne bi bilo lose nabaviti 100 komada da se opremi domaca laboratorija pa da se studenti imaju na cemu da uce/rade/eksperimentisu…
O da, ti su rumunski migovi posle izraelskog upgrade-a postali prave bombonice ali tu je bilo dosta posla, nije bio samo radar u pitanju nego verovatno i navigacioni sistem (moguce i komunikacioni sa nekim SDR resenjem). Nama bi to bio veoma interesantan projekt, pored toga sto bi se dobio moderan avion, za avijaciju i pratece sluzbe bila bi to prilika da se malo radi sa Izraelcima, upoznaju ljudi, da se putuje dole, vide neke njihove tehnicka i organizaciona rasenja itd.
Ja ne smatram da su nama iz RF nesto poklonili, dali su nam avione koje sami vise ne bi upotrebljavali u zamenu za njima veliki i vazan posao sa modernizacijom koji je tim deal-om utvrdjen. Ja ne vidim, moralnih razloga sto se tice, prepreku da se te 29ke hipoteticki pimpuju izrealskom avionikom & radarom.
Živojin Banković
AL-41F1
Имали смо ми свакакве жеље, било их је често и веома нереалних.
А Србија је сигурно имала новца да купи и угради 11 радара Жук-МЕ.
Mig-29
Zanimljiva pokrenuta tema i zanimljiva razmisljanja
Samo u ovom slucaju se moraju razmotriti mogucnosti visenamenskog aviona u LA, tacnije poboljsati trenutne mogucnosti starije nocece platforme
Trenutna noseca platforma dakle ima odredjen hipoteticki zadatak :
– efikasno odbijati napade na sisteme PVO
– otkrivati efikasno ciljeve i selektovati iste na daljinama do 90 km
– efikasno dejstvovati u BVR okruzenju na daljinama do 50 km
– efikasno pracenje i dejstvovanje po zemaljskom cilju/ciljevima
Povodom ove teme mora se znati kako famozni N019 od samog starta ima ishitreno resenje za koriscenje R-77 i efikasnijeg koriscenje R27 u vidu N010 „Zhuk“.Dakle daleke 1986 godine, kad nije prosao paket modernizacije zvani MiG-29M u SSSR, kad su bili svesni afere inzenjera koji je prosledjivao vrlo vazne informacije CIA za N019M Topaz
Dok kod “Rubin“ samo kasnije modernizacije u vidu N001VE (RLPK-27VE) na Kineskim SU-30MKK daju malo bolja resenja za koriscenje R-77, navodno mogucnost “lock-on“ na 70km.
Samo ovde se vracamo na konfiguraciju nosece platforme koja za VV opciju ima 4 R-77 i 2 R-27 i koji radar je pogodan za ovu opciju kao solidna modernizacija ?
N010M – Zhuk ME
domet 120km za RCS 5m2
prati 10 meta
gadja 4 mete istovremeno
zemaljske ciljeve tipa tenk 25km (opcija za VZ konfiguraciju), mada uvek bolje opremiti avion sa nisanskim kontejnerom u zavisnosti od mogucnosti CPU i data link na nosecoj platformi.
N019M1
domet 120 km za RCS 5m2
prati 10 meta
gadja 4 mete istovremeno
Kako po svemu sudeci nije “toliko lose odabrano“ potvrdjuje sledeci sajt “zute stampe“
http://toad-design.com/migalley/index.php/jet-aircraft/mig29/mig29-n019-radar/
Sta treba dalje napomenuti posto pricamo o periodu 2020-2029, posto ocigledno mastamo o potentnijoj visenamenskoj platformi i sa jednim tipom aviona resavati sve kompleksnije zadatke u sve slozenijem VAP.
Ocigledno Ruska oprema ujedinjenjem Suhoj i MiG “biroa“ moze iznedriti neke “nove modernizacije“, samo nove projekte ocigledno posle 2025 ili 2027.Sto se tice “savremnog radara “ sve je zastarelo ako se poredi sa zapadnim verzijama ispod
FG-35 (Zhuk-A)
– Target detection range up to 180 km;
– Detection of any targets with full information about them (coordinates, range, speed);
– Tracking up to 30 targets with the ability to attack simultaneously six targets;
– Detection and attack of jammers;
– Recognition of the class, type and size of targets;
– Detailed mapping of the area;
– Detection of moving and motionless targets;
– Simultaneous tracking of two motionless and two mobile ground targets;
– Information support for low-altitude flight.
“AL41F1“ ako ste skepticni povodom funkcionalnosti Zhuk-A morate znati kako postoje za sad 2 modernizacije na postojecu FG-29 :
FG-35
FG-35 (3D)
Isto tako ono sto Vam je Zivojin naveo kao Zhuk-AM ima oznaku “FG-50“ sa varijantama
FG 51.1
FG 51.2
FG 51.3
Sjajno tehnicko resenje u nasem slucaju ne postoji, posto mi apsolutno nista ne teoretisemo na principu UAV presretaca, mozda nismo svesni njihovog razvoja i trenutnih mogucnosti ? Isto tako sistemi ometanja su nam daleka buducnost.
VVS ne vidi toliko MiG-35 kao potencijalnu platformu posto SU familija aviona vise odgovara njihovim strateskim zamislima, dok MiG-31 ima naslednika koji ce imati zapazenu zamisljenu ulogu.Trenutno MiG-35 moze se okarakterisati kao kompletan paket namenjen iskljucivo izvozu, samo Indijci svojim zastarelim strateskim razmisljanjima oko VAP kroje politiku svim potencijalnim kupcima svojim vidjenjem stvari, pokusavaju progurati tehnicka resenja sa propalog Tejas projekta, obrnutim inzenjeringom pokusavaju kopirati Izraelska i Francuska resenja.Rusi imaju iskustva sa visoko tehnoloskom spijunzom, desavanja iz proslosti su unazadila njihova napredna dostignuca i prodaju, N036 Belka i FG-50 Zhuk AM koliko ce zaziveti u nekim vazduhoplovstvima videcemo uskoro.
Tehnicki postoji n.p.r. odredjeno znanje, kome tacno mozemo verovati kako radar na papiru prati vise meta u uslovima konstatnog ometanja, sa prisutnim vucnim mamcima i pri tome efikasno gadja vise meta ? BVR naouruzanje ima otpornost na daljinama do ?
AL-41F1
@Mayer
Imate na sajtu dobar tekst o lancerima. Sveobuhvatna modernizacija u svakom smislu(jedino te radarske VV rakete)
Apsolutno bi trebalo kupiti za institute….Ukoliko bi se u projekte vremenom ukljucili i fakulteti, proizvodi nase namenske industrije bi bili mnogo bolji i moderniji i sve bi brze islo(mada to zahteva novca i volje).
Jedino se ne slazem da smo mogli sa 29kama nesto mimo Rusa, jer oni jedini trenutno to mogu da odrzavaju i remontuju(videli smo kako su Rumuni prosli). Nas u principu ne sprecava nista da na G-4, Orla, Gazele, Mi-17 ugradimo barem jednim delom francusku i izraelsku avioniku i sisteme(pored nase koja se ugradjuje u Orla). Otpocnemo tehnicku saradnju, povecamo znanje. Sa integracijom naoruzanja na H145m npr. nasa namenska je prvi put radila sa modernim vazduhoplovnim softverima i FBW. Samo ova kriza ce usporiti dalje ulaganje u vojsku, tako da nista od toga.
@Mig-29
N019M1 ne gadja 4 mete istovremeno. Proizvodjac navodi jednu do dve(znaci u praksi jednu), dok za Zuk se navodi 4. Zuk-Me je ipak mnogo modernija masina iako na prvi pogled deluju „slicni“(120km-10meta). Mogu misliti kolika je razlika u rezoluciji obzirom na konstrukciju antene i uopste celog radara.
Nije ni bitno sada, sasvim je solidno ovo resenje. Ipak je to samo 11 dosta starih jednoseda.
Mayer
>> Jedino se ne slazem da smo mogli sa 29kama nesto mimo Rusa
Verovatno ne, niti bi trebalo. Ja samo smatram da (nama) nista nije poklonjeno nego je deal bio takve prirode a to sto je za domace potrebe citava stvar predstavljena kao darezljivost ruske „brace“ (Rusija pomaze docim EU odmaze itd.) druga je stvar.
Sto se kupovine TR modula i opremanja laboratiorija u svrhe edukacije (ili nekog eventualnog buduceg razvoja) tice, ja sam to naveo vise onako kao neko razmisljanje. Mozda je preambiciozno, pitanje je da li imamo studenata i istrazivaca da ih uposlimo u tako usko specificnoj oblasti. Moja kontemplacija je napraviti eksperimentalnu matricu od nekoliko stotina TR modula i raditi na raznim aspektima AESA tehnologije, recimo softveru za upravljanje matricom, digital signal processing, mozd HMI (human machine interface) itd. Mislim, ako imamo ljude koji rade gejming i slicne stvari mozda mozemo imati IT i u vojnoj industriji, koja je veoma unosna.
Mig-29
AL41F1
Ne znam gde ste procitali ili povukli taj podatak za jednu do dve, meni je tesko za poverovati kako N019M1 model posle 2009 ne moze gadjati 4 mete istovremeno, posto se uklapa sa sveobuhvatnom pricom o digitalizaciji kompletnog radara i postavljanja boljeg CPU koji sa novijim softverom vrlo lako moze odraditi taj zadatak.
Isto tako N010M Zhuk-ME iz 2003 ne smemo mesati sa N010 Zhuk-M koji je testiran 2004 na verziji MiG-29 SMT koji po nekim sturim informacijama ima domet do 150 km.Problem je bas ta spomenuta spijunaza i zato nema dovoljno informacija o “downgrade“ eksportne verzije u odnosu na “original“.Zato su informacije sa MAKS uglavnom okrenute eksportnim verzijama.Ako se uzme N010M Zhuk-ME sa MAKS iz 2011 on je predvidjen za moderniji CPU koji je blizi integraciji sistema za MiG-29SMT verziju posto ima mnogo funkcija vezanih za pracenje, gadjanje zemaljskih ciljeva.
Ima prica kako je eksperimentisano sa RP-35 derivatom t.z.v Zhuk-F namenjen MiG-29M modelima kao PESA radar
dometo 140km RCS 3m2
prati 24 mete
gadja 6-8 meta (lock on 65km)
tezak 220 kg
antena 800 mm
samo Suhoj-27 i MiG-29 prica ima racunicu u neisplativosti takvog projekta, ocigledno modernizacija MiG-29 poprilicno je skupa, priblizava se drasticno ceni Suhoj familije, ali ne pruza dolet i nema toliko podvesnih tacaka.
Jeste 11 starih jednoseda, ali ako tako gledate bilo koje moderno VV i VZ naouruzanje je prilicno skupo resenje
Vidite isto Indijski MiG-21 su mogli biti deo modernizacije sa RLPK „Osa“ vec 2001, ali su oni hteli „Spear“ od Phazotron-NIIR
Osa po specifikaciji na papiru
domet 85km za RCS 5m2
prati 8 meta
gadja 4 istovremeno
PHASED ANTENNA ARRAY (HEADLIGHT)
Operating frequency range X (3cm)
Aperture diameter – 460 mm
Gain -> 27.5dB
Side lobe level – <-23dB
Average long-range BL level – <-37dB
Beam installation time: – ferrite f / in – 150 – 300 μs – pin-diode f / v – 50 μs
Power consumption – 100 W
Weight of the antenna "Skat-M" – 22 kg
Kad pricamo o trenutno modernom moramo uzeti specifikacije za''generacije'' aviona.Verovatno znate trenutno su na papiru avioni 6 generacije sa sistemima koji imaju siroku primenu na 5 generaciji ili famoznoj ''4.5 generaciji'' (koja moze biti okarakterisana kao non stealth).Interesantno kako vecinom 6 generaciju vide kao UAV.Isto tako naoruzanje poseduje sisteme karakteristicne za UAV.
Po meni mi trebamo gledati u buducnost od 2020-2035 sa solucijama koje su blize specifikaciji
– range 150 km za RCS 3m2
– Multiple target Track-While Search
– missile data link
– ECM immunity
Tedy
https://theaviationist.com/2020/04/28/f-16c-at-spangdahlem-ab-becomes-second-viper-in-usaf-inventory-to-hit-10000-flight-hours/
27.000 hours?!
Jovan M.
Impresivne brojke… Ako ne grešim onaj u Japanu preko 400 sati godišnje i tako 26 godina.