[POSLEDNJA VEST] Prve fotografije druge Super Pume H215 za Helikoptersku jedinicu MUP-a: YU-HHJ počeo da leti iznad Marinjana

1. jul 2022

Najava novih mogućnosti za Pancir-SM

30. jun 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Tango Six u Bugarskoj: Obeleženo 110 godina vojne avijacije – glavne atrakcije letačkog programa i statičke izložbe sovjetski avioni, helikopteri i sistemi PVO

28. jun 2022

[RAT U UKRAJINI] Teška situacija za ukrajinske snage na istočnom frontu, Slovenija Ukrajini poslala borbena vozila pešadije M-80A, ukrajinski piloti lovci obaraju ruske krstareće rakete

24. jun 2022

Španija naručila još 20 višenamenskih borbenih aviona Eurofajter

24. jun 2022

Ministarstvo odbrane Srbije nastavlja da objavljuje detalje o PVO sistemu FK-3: Preostale isporuke iz Kine najavljene do kraja godine

23. jun 2022

Slovačka zatražila pomoć od Češke oko zaštite svog vazdušnog prostora

23. jun 2022

Slovenija modernizuje policijski helikopter H135, posao ponovo dobila kompanija Airborne Technologies

22. jun 2022

Jordan je novi kupac višenamenskog borbenog aviona F-16 Blok 70

22. jun 2022

Prva Erbasova Super Puma za Srbiju zvanično prikazana u Marinjanu, Tango Six otkriva nove detalje o H215 floti

21. jun 2022

Rusija isporučila Ugandi borbene helikoptere Mi-28

21. jun 2022

[POSLEDNJA VEST] NATO premijera u Makedoniji: Avioni F-35A američkog ratnog vazduhoplovstva prvi put sleteli u bivšu Jugoslaviju

17. jun 2022

[RAT U UKRAJINI] U Ukrajini se vodi artiljerijski rat, veliki gubici ukrajinske vojske, nedovoljne i spore isporuke naoružanja i vojne opreme

17. jun 2022

BARS nije više moguć, Amerikanci uskaču: Poseta oružanih snaga SAD srpskom RV i PVO radi razmene iskustava u borbenom traganju i spasavanju

16. jun 2022

Top Gan: Maverik: Tehničke nerealnosti i nelogičnosti koje (ni)su pokvarile utisak o filmu

16. jun 2022

Ministar odbrane Srbije sa delegacijom posetio razvojni centar Dasoa u Parizu: RV i PVO na putu da postane četvrta mušterija francuskog proizvođača aviona u Srbiji

15. jun 2022

Top Gan: Maverik – Cinéma d’avions u jedinstvenom obliku

14. jun 2022

[EUROSATORI 2022] Jugoimport i PR-DC izlažu na najvećem evropskom sajmu naoružanja: Inostrana premijera poslednje verzije drona samoubice Gavran, srpska delegacija obilazi proizvodnju Dasoa

13. jun 2022

Saopštenje Ministarstva odbrane u kojem se kriju novi detalji vezani za flotu MiG-ova 29 srpskog RV i PVO

13. jun 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Makedonija skromno proslavila 30. godišnjicu svog Ratnog vazduhoplovstva

10. jun 2022
[EKSKLUZIVNO] Tim studenata Mašinskog fakulteta Beoavia osvojio treće mesto na evropskom takmičenju sa inovativnom VTOL bespilotnom letelicom
Najveći uspeh do sada, na najzahtevnijem takmičenju do sada sa najambicioznijem projektom do sada / Foto: Beoavia

[EKSKLUZIVNO] Tim studenata Mašinskog fakulteta Beoavia osvojio treće mesto na evropskom takmičenju sa inovativnom VTOL bespilotnom letelicom

Dok se Ministarstvo odbrane i privatne firme u Srbiji zamlaćuju svojim obavezama, rokovima, očekivanim profitima, budžetima i nemogućim projektima, grupa mladih talentovanih mašinaca u relativnoj tajnosti radila je prethodnih jedanaest meseci na svojoj originalnoj bespilotnoj letelici nazvanoj Osa kako bi učestvovali na međunarodnom takmičenju „New Flying Competition 2020“.

Osvojili su treće mesto.

Budući da su do sada kao studentski tim prikazali zavidnu sposobnost animiranja prijatelja i sponzora, Bog ili karma su ih ovoga puta pogledali, u formi jedne jedine kompanije koja je stala iza njih sa kompletnim (ne malim) budžetom i bili su spremni da ostvare svoj najkompleksniji san do sada.

Cilj je bio da učešćem na evropskom takmičenju studenata vazduhoplovnog inženjerstva, pod pokroviteljstvom kompanije Erbas, izrade letelicu koja poleće i sleće vertikalno, zatim obavlja tranziciju iz vertikalnog u horizontalni let i nastavlja sa progresivnim letom kao avion. Takmičenje zahteva da se tranzicija odigra na visini od 100 metara, da letelica ima određenu nosivost korisnog tereta i kao šlag na tortu – morali su sa Osom da izvedu i jedan luping.

Hrabar, kompleksan, moderan i estetski gotovo savršen dizajn / Foto: Beoavia

Kako za Tango Six kažu iz Beoavije, uspeli su da ispune i poslednji parametar takmičenja – povratak na istu lokaciju odakle je letelica i poletela.

– Srećni smo što smo, posebno da u nedelji kada Mašinski fakultet obeležava 72 godine postojanja, postigli još jedan uspeh. Na početku ove višemesečne priče bilo je 50 prijavljenih timova iz celog sveta. Zbog pandemije takmičenje je prvi put održano online. Timovi nisu putovali u Hamburg već su svoje projekte putem video strima, korističi GPS logere, predstavili sa sportskih aerodroma na teritorijama država iz kojih dolaze. Mi smo leteli sa aerodroma Ravan, nedaleko od Čačka.

Osa je VTOL letelica, koja se sastoji od 4 motora za vertikalno poletanje i sletanje i jednog motora za horizontalno letenje. Svi motori su na elektro-pogon mogućnosti ostajanja u vazduhu do 25 min. Letelica je izrađena od preko 90% kompozitnih materijala.

Pravilima takmičenja potrebno je da letelica izvrši taksiranje do mesta gde će poletiti vertikalno u kvadkopter konfiguraciji, kada se popne na određenu visinu koja će biti do 100m, upali se horizontalni motor i letelica leti kao avion, motori za vertikalno letenje uvlače se u trup. Posle toga je potrebno odraditi manevar osmicu, kao i jedan luping. Nakon toga prelazimo u režim krstarenja koji traje 15 minuta, gde je potrebno izvršiti tranziciju iz konfiguracije avion u konfiguraciju drona i sleteti na mesto odakle je letelica i poletela.

Na aerodromu u Preljini smo pre nekoliko nedelja vršili letna testiranja i kalibracije parametara autopilota. Autopilot pomoću kojeg smo upravljali letelicom je prethodno uspešno testiran na tri manja modela test letelica. Letelicom se sve vreme upravlja u ručnom modu uz pomoć stabilizacije autopilota. Zahvaljujemo se još jednom gospodinu Draganu Pavloviću na svoj pomoći i podršci. – rekli su za Tango Six iz Beoavie.

Tango Six je imao zadovoljstvo da prati projekat od samog njegovog početka. Pogledajte našu reportažu o ovim talentovanim mladim vazduhoplovnim inženjerima i letu njihovog najambicioznijeg projkta do sada:

 
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

Svaka cast na postignutom rezultatu! Veliki uspeh!

Odgovori
S

Cestitam od srca!
Ko je osvoji prvo i drugo mjesto i kakve su bile njihove ideje i modeli?

Odgovori
M

Kakav fantastičan tim!! Naučno fantastičan!!!
Svaka vam čast. Živite moj san koji necu nikad ziveti. Nadam se da cete postici jos velikih uspeha sa ovom divnom pticom, i naravno u buduće! Samo napred. 👍🍻

W

>> Ko je osvoji prvo i drugo mjesto i kakve su bile njihove ideje i modeli?

Web stranica organizatora takmicenja na zalost nije apdejtovana pa ne znamo renking ali mislim da moze da se downloaduje i vidi dizajn svih 7 ucesnika. Koliko god da je „nas“ ovaj dizajn je konzervativan. Naizgled normalan avion (super izgleda) ali motori, elise i mehanika za vertikalno sletanje i poletanje zauzimaju prostor i idu na ustrb korisne mase. Moguce je da 1. i 2. mesto prilaze ovom problemu na bolji nacin.

G

Retko koja domaca vazduhoplovna prica uspe ovako da odusevi. Svaka cast i dubok naklon ovim sjajnim mladim ljudima! P.S. Ne znam da li je do mene, ali sajt Beoavia trenutno nije dostupan.

Odgovori
d

Eto dokaza da imamo dovoljno pametnih, mladih ljudi koji u buducnosti mogu cuda na naprave.Pa nisu turci pametniji od nas pa mogu da naprave onako mocnu masinu poput barjaktara, nego jednostavno imaju vise novca…Ja verujem u nas i da cemo u bliskoj buducnosti imati nasu domacu bespilotnu letelicu u rangu ili cak i bolju od barjaktara…Samo napred

Z

Zeljko
Dali ljudi iz ministarstva odbrane prate ovo nudi. Im se idealan dron koji moze biti idealan za unistavanje tackastih ciljeva , na tanjiru. Samo da ga oprrme i imaju svjetski proizvid

S

Kad bi ovi mladi ljudi ostali u Srbiji i nastavili da se stručno usavršavaju gde bi nam kraj bio.

Odgovori
M

Bravo, svaka cast!
Samo napred, dozvite da iz vas izadje I da se materijalizuje vasa ljubav za vazduhoplovno inzenjerstvo. Radiate sa ljubavlju I entuzijazmom I nebo je limit!
Nista nije nemoguce I sve moze biti bolje!
Pozdrav

P

Ovo je napad i dehumanizacija ličnosti . Ne znam kako su smeli da rade mimo ministarstva i da na taj način dehumanizuju lik i delo svevišnjeg? Ako ovo treće mesto ne bude posvećeno našem gospodaru i ako patenti (ako ih ima ,a ako ih nema biće i ovako i onako) ne budu preneti na državu, ovo će im biti poslednji projekat u Srbiji.

Od sveg srca im čestitam. Ovo u uvodu mog komentara neka im bude podstrek da zauvek ostanu u Srbiji,da nikada ne dotvole da se drugi hvale nihovim znanjem i da ih koriste u propagandne svrhe. Da čuvaju svoje znanje i da sve štite patentima. Da patente unovče i da druge poduče u buduće da budu kao što su oni sada i da uvek streme ka navišoj visini ,a da male ljude koji misle da su veliki posmatraju sa te visine ,kao što i mi ostali radimo.

Odgovori
D

Zadivljen sam postignutim. Verujem u njihov uspeh u buducnosti. Nacicice se neko ko ce stati iza njih.

S

Bravo legende!

„Dok se Ministarstvo odbrane i privatne firme u Srbiji zamlaćuju svojim obavezama, rokovima, očekivanim profitima, budžetima i nemogućim projektima“

Inace jednog od ovih momaka je nase pametno MO odbilo 2 puta da bi upao neki tatin sin….. Mozda vam je sad jasnije sto nam je RV takvo kakvo jeste?

Odgovori
T

Nije mi jasno, kakvo nam je to RV? Možda momak nije prošao lekarski i zašto mora da radi u MO…

S

@Tiosav
Prva rec koja mi pada na pamet – podanicka.

Posto se vec spominje lekarsko uverenje (mada ne znam ni za koju poziciju ni za sta je odbijen momak), sumnjam da je za pilota lovca, decko je inzenjer. Koji to zdravstveni nedostatak treba da ima da ne moze da radi za MO.

Istina, ne mora da radi za MO. Ne mora ni u ni za Srbiju, sto bih mu kao kolega i preporucio da preskoci.

a

Svaka cast momcima sa mog faksa! Samo gurajte napred i osvojicete svet ;)

Odgovori
P

I devojkama naravno, jer su i one neizostavni deo tog tima.

a

Apsolutno!

I

Sad da ima države da pod hitno apsolutnu SVU ovu decu iz tima veže stipendijama a onog momenta kad diplomiraju prebaci na poseban institut, zaposli za stalno i SAMO da rade na ovome za vojsku.

Međutim nama je bolje da se izvuče tih dvadeset miliona eura iz državnog preduzeća i upumpa u ružičasti rijaliti a ova deca prepuste nemačkim fabrikama menjača i traktora.

Odgovori
F

Veliko bravo ovom mladom a stručnom timu! Treba da budete ponosni jer ste uprkos manjku podrške uprave fakulteta i ostalih važnih institucija, uspeli da uradite nešto važno, i to u vreme pandemije! Ovo je samo početak, nastavite da radite timski i onda vam ni nebo neće biti granica. Srećno!

Odgovori
S

One pametnjakovice i umove iz VTI treba da pootpustaju jer poslednjih 20 godina razvijaju Vrapca i jos nije usao u serijsku proizvodnju.

Odgovori
P

Posto se vec spominje VTI, zelim da kazem da sam radio tamo nekada davno.
Imate na internetu mnogo prica o ogromnom uspehu vazduhoplovne vojne industrije u Turskoj. Napravili su izvanredan vojni trenazno borbeni avion koji je zaista u svetskom vrhu u svojoj klasi. Napravili su nekoliko bespilotnih letilica koje su takodje u svetskom vrhu u svojoj klasi.
Veoma sam tuzan i nesrecan sto takav uspeh nismo postigli i mi u institutu u Zarkovu a imali smo sve uslove za to. Bilo je tamo izvanrednih inzenjera koji su kasnije radili u Boeingu, Airbus-u i u mnogim drugim najboljim kompanijama sirom sveta. Svugde su bili medju najboljima. Imao sam prilike da se licno uverim u to.
Bilo je i tatinih sinova koji nisu radili ama bas nista.
Iskreno trudio sam se maksimalno, da svaki projekat na kome sam radio bude uspesan. Ulagao sam ogromne napore u nastojanju da instutut bude uspesan. Na zalost nisam uspeo i sramota me je sto sam bio nesposoban da pomognem. Nadam se da ce nove generacije biti bolje.

Perica Vuletic

W

>> Imate na internetu mnogo prica o ogromnom uspehu vazduhoplovne vojne industrije u Turskoj

Pa ne mozete vi sami ili bilo ko drugi mnogo postici. Ako nema para a vi radite kao obican inzinjer u drzavnom zavodu, dakle niste odgovorni za budzet, niti ste product manager, niti postoji neki plan razvoja, kakva je perspektiva? Sto se Turske tice, to je ogromna drzava sa mnogo novca u vojnom budzetu. Seljuk Bayraktar na koga verovatno mislite potice iz preduzetnicke familije industrijalaca. On je pored sopstvenog znanja, volje i istrajnosti da stvar dovede do komercijalizacije verovatno imao i odredjene politicke veze a definitivno i finansijska sredstva da krene u biznis sa BPL. Pri tome ni njemu nije bilo jednostavno da se probije u Turskoj sa indogenim proizvodom. Sada medjutim sve ide kao podmazano.

S

@Wolfgang

Vlasnik firme koja proizvodi Baryaktar je Erdoganov zet.

B

@Smoke
To objašnjava mnoge stvari.

W

Ne objasnjava nista osim da ako ste uspesni mozete da se pribijete u najvise krugove. Covek je diplomirao na MIT i potom doktorirao u USA, a dronovima se bavi celi zivot. Mislite da mu je Erdogan preko cerke namestio znanje potrebno da se dizajnira uspesan UAV sistem?

S

@Wolfgang
Objasnjava da ti u drzava poput Turske i (trenutne) Srbije nije dovoljan ni doktorat iz SAD da bi radio neki posao sa drzavom, nego moras prvo biti neciji zet/kum/brat/sestric itd.

Njemu svaka cast za znanje i trud, samo meni je zao sto se takva klima stvara u nasoj drzavi punom parom.

S

@Wolfgang

Ovim komentarom ste samo pokazali koliko ste licemer. Ja, ili bilo koji drugi „zli privatnik“ kako neki ovde etiketirajau ljude, da uradi nesto slicno prvi biste se vi javili.

@Srbofil

Takva klima se ne stvara u Srbiji, ona traje 2 decenije.

A

BRAVO!

Odgovori
V

Sve cestitke ~ Beoavia timu~ sposobnim i upornim mladim ljudima , koji su prebrodili mnoge prepreke , i napravili letelicu vrednu Svetskog priznanja. Dotakli ste nebo i uspeli da vladate njegovim hirovima.
Sretno u nastavku vase saradnje ka novim visinama

Odgovori
B

Svaka čast!

Odgovori
J

Naklon do poda!

Fantastičan potencijal za razvoj besposadnih letelica, lakih aviona…
Novosadski fakultet je godinama u 2-3 ekipe na evropskim takmičenjima iz robotike, kada bi se ti potencijali spojili i planirano i na duži rok razvijali, mogli bi da uradimo ozbiljne stvari neophodne vojsci u 21.veku.

Odgovori
B

Meni ovo liči kao idelana koncepcija za „posadne“ letjelice. Nešto što bi bilo idealno za biznis avijaciju, umjesto mercedesa S klase. Poletiš odakle hoćeš sletiš gdje hoćeš, obaviš posao, idi kući. Nije svemirski dizajn da ga se ljudi plaše, već liči na klasični avion. Svakakvih sam se koncepata nagledao, neke i sam zamišljao ali ovo je po meni vrh i ima šansu da se prodaje u većim serijama. Nije mi puno za vojsku, više za civilnu upotrebu. Tu dolazimo do druge problematike, civilna upotreba je strašno ograničena raznim pravilima (ima ih dosta i glupih i zastarjelih) dok to za vojsku ne važi i ste strane možda se prvo ukorijeni u vojsci (pa nek kasnije pređe u civilku).

J

Možda se nisam dobro izrazio: mislio sam na potencijal ovih mladih ljudi, ne na samu letelicu. Naravno, sve uz starije i već iskusne kolege.
Ali sve se plašim da će taj potencijal najviše biti iskorišćen u inostranstvu, ili će u Srbiji raditi poslove ispod svog nivoa, kao gorepomenuti robotičari. OK, jesu to inženjerski poslovi kod stranih invesitora, ali daleko ispod potencijala.

A

Svaka čast. Ovakve vesti su najbolje vesti!

Odgovori
r

Svaka cast, i to VTOL sa tranzicijom. Bas lepe vesti…

Odgovori
S

Ovo sad da preuzme VTI pod komandom novog ministra, da imaju sta da razvijaju u narednih 20 – 30 godina.

Odgovori
D

E ovo je buducnost Srbije u koju treba ulagati.
Nazalost, ovu vest osim T6 niko nije objavio. Bitniji su Parovi, Farme i politicka prepucavanja, za to uvek ima i para i konzumenata.
Svaka cast deco!

Odgovori
l

Niste u pravu. U dnevnom listu „Politika“ od 31. oktobra 2020. objavljena je vest o tome.

Y

Ako smo se složili da uspeh poput ovoga frustrira „strukture“ – mogli bi i da se zapitamo zašto i šta nam je činiti :)
Svaka čast celoj ekipi na uspehu, kao i na tome što ne brukaju pretke..

Odgovori
1

Čestitke! Sjajna ideja, elegantno rešenje rešenje, najbolje od oba sveta spojeno u efikasnu letelicu. Umesto uvlačećeg stajnog trapa ima uvlačeću kvadkopter konfiguraciju za vertikalno poletanje i sletanje. Ovo obećava čak i letelicu koja može da bude i avion i kvadkopter po potrebi. Pravi leteći transformers. BRAVO! Ako škole školuju inžinjere, nema sumnje da ih takmičenja prave. Trebalo bi do sada da se i naši univerziteti toga sete, ali i da kompanije, pa i država da počnu da stavljaju ucenu na problem koji želi da se reši. Možeš preko pola sveta da žanješ talente, nema takve strele da dobaci ko što može internet.

Odgovori
Y

Svaka čast celoj ekipi i mentorima! Takođe dubok naklon Draganu Pavloviću koji je sve ovo pomogao finansijski. Znao sam da imamo mlade talentovane ljude, ali sam već bio siguran da su izumrli oni koji su spremni da podrže dobre ideje. Bio sam ubeđen da su nam svi biznismeni stoka koja samo zna da krade i ulaže u šeme „bolje danas dinar nego sutra deset“. Ovaj čovek mi je vratio veru da možda nismo skroz izgubljeno društvo. Pustite državu, od kretena koji ovde vladaju već decenijama ja ne očekujem više ništa pa nemojte ni vi. Manje razočarenja. Imate dobru ideju, osnujte konpaniju, osmislite komercijalnu primenu ove tehnologije i otvorite se za ulaganje. Biće valjda još vizionara poput gospodina Pavlovića, a i mi manji možemo priložiti neku crkavicu. Od države bi bilo dovoljno da ih ne oderu porezima prve godine i da im daju neki poslovni prostor u nekom od novih naučno-tehnoloških parkova. Znači samo da ne odmaže više ljudima koji imaju ideje. Ljuštite jajare koje kupuju preduzeća da bi ih zatvarali i gradili tržne centre a podstičite ljude sa idejama, vizijom i znanjem. Samo to nas može izvući.

Odgovori
n

Postovane Koleginice i Kolege Vazduhoplovci ,
kao i deo Tima sa Tehnoloskog i ETF-a ,

jednom recju : Fantasticno !!

samo nastavite tako , i nedajte da Vam se uplicu u vase znanje i projekte kojekakvi tzv strucnjaci.
Budite svoji i samo napred .
Sve cestitke , i zelim Vam da budete najbolji na Svetu , kao sto se vec nazire po Vasem najnovijem rezultatu.
Toplo se nadam da cete naci prave finansijere za Vase nove projekte , ali molim Vas ukljucite i vazduhoplovno pravo u to kao zastitu vasih inovacija ( patenata ).
Zaista od sveg srca cestitam ,
pravi ste ,
Vas matori kolega sa MF – Vazduhoplovac
37/70

Odgovori
M

Draga deco ja vam se divim a ujedno sam i ponosan na sve to sto ste uradili i sto cete tek uraditi Sto se tice VTI a mladi neznaju ali jedna od klauzula Dejtonskog sporazuma je bila upravo da se ugasi VTI Onda su mnogi nasi inzinjeri preko noci dobili ponude koje nisu mogle da se odbiju upravo od onih koji su nas bombardovali Fala bogu danas ste vi tu Ubedjen sam da ovi duzebriznici koji samo znaju da pljuju na vlast nisu u pravu Posle bombardovanja i Oslobodioca Zuto preduzedje je rasprodalo sve sto je vredelo Mi se sad oporavljamo od njih i obnavljamo sve sto je unisteno Zato ovi mladi ljudi imaju ovde sansu

Odgovori
B

Svaka čast ovim mladim ljudima!Malo je reći da sam oduševljen letjelicom.U uvećanoj verziji sa sklopivim krilima bila bi idealna kao borbeni protivteroristički dron za urbane sredine.

Odgovori
m

Pridruzujem se cestitkama ostalih.
Vazduhoplovne industrije u svetu vape za ovakvim talentima. Ovi gore treba da se uzmu u pamet i da ovakve talente sacuva ubuduce za tehnoloski razvoj ove Srbije.
Ako ih mi ne ugrabimo za buducnost ima ko hoce, na zapadu naravno.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend