Mađarskoj odobrena kupovina raketa za raketni sistem PVO NASAMS 2

29. maj 2020

Crna Gora za potrebe svoje vojske kupuje helikoptere Bell 505

28. maj 2020

Rumunija sama modernizuje 10 aviona IAR-99 na nivo naprednih školsko-borbenih letelica

27. maj 2020

Treća faza modernizacije: Opitno gađanje domaćim artiljerijsko-raketnim sistemom PASARS

25. maj 2020

Libijska Nacionalna armija gubi svoje Pancire, turske bespilotne letelice napadaju, Emirati pomažu

21. maj 2020

Ministarstvu za vanredne situacije Rusije isporučen prvi helikopter Ansat

20. maj 2020

Australijskom kraljevskom ratnom vazduhoplovstvu prikazan prvi borbeni bespilotni avion Loyal Wingman

18. maj 2020

Južnokorejski proboj na afričko tržište, prvi avion KA-1S za Senegal

15. maj 2020

Srećan Top Gan dan: Vreme je da pričamo o drugom delu

13. maj 2020

Ruske vojne parade u slavu Dana pobede: Žal za atraktivnim premijerama nadoknadili preleti aviona i helikoptera

9. maj 2020

[POSLEDNJA VEST] Srušio se školski avion Zlin Z-242L hrvatskog Ratnog vazduhoplovstva, dvočlana posada poginula; ministar odbrane Hrvatske podneo ostavku

7. maj 2020

[POSLEDNJA VEST] Povratak dvosedog MiG-a 21: “Balalajka“ ponovo na nebu Srbije

7. maj 2020

Školovanje budućih pilota i učenika Srednje stručne vojne škole ne prestaje tokom Korone

5. maj 2020

[POSLEDNJA VEST] Nesreća makedonskog policijskog helikoptera Mi-171 remontovanog u Srbiji – nema žrtava

4. maj 2020

Srpsko Ministarstvo odbrane i USAF prikazali svoja dva generala na godišnjicu obaranja aviona F-16: „Kako sam brlijantno presreo Nevu“

2. maj 2020

Vučić u Jakovu: Vraćeno ime Trećem raketnom divizionu, nastavlja se opremanje, uskoro stižu kineske bespilotne letelice, u oktobru velika vežba RV i PVO

2. maj 2020

F-35 američke mornarice bez supersoničnih letova?

1. maj 2020

SAAB ispituje novi vazduhoplovni AESA radar

29. apr 2020

Slovenija pokrenula hitnu nabavku transportnog aviona

24. apr 2020

Republika Srpska odustala od nabavke helikoptera za potrebe Helikopterskog servisa

23. apr 2020
Kriza sa Korona virusom ubrzava obnovu makedonske tajne policijske jedinice sa bespilotnim letelicama Hermes 450
Prema raspoloživim ali nezvaničnim podacima makedonska policijska jedinica dobila je 4 Hermesa 450 od kojih je jedna teško oštećena i otpisana.

Kriza sa Korona virusom ubrzava obnovu makedonske tajne policijske jedinice sa bespilotnim letelicama Hermes 450

Republika Severna Makedonja će uskoro obnoviti operacije svoje tajne policijske jedinice opremljene taktičkim bespilotnim letelicamaa visokih performansi Elbit Systems Hermes 450, otkrio je 24. marta u intervjuu skopskoj televiziji Telma ministar unutrašnjih poslova tehničke vlade Severne Makedonije Nakje Čulev.

– U narednom periodu planiramo da obnovimo jedinicu sa bespilotnim letelicama koja praktično nije operativna. Stoga ću Vladi podneti odgovarajući dokument sistematizacije sa ciljem da se ova jedinica vrati u funkciju – rekao je Čulev i objasnio da bespilotne letelice imaju visoke tehničke mogućnosti koje bukvalno mogu skenirati čitavu teritoriju zemlje, ukazati na kršenja propisa donetih zbog koronavirusa i ukazati na to gde se oni najviše nepoštuju.

– Bespilotne letelice imaju velike mogućnosti i bukvalno mogu videti registarske tablicee (vozila, prim. autora). Ove letelice se nalaze u funkcionalnom stanju i mi smo platili za njihovo održavanje. Operatori ovih BPL su takođe dostupni i sve što nam je potrebno je da jedinica ponovo bude operativna – zaključio je ministar.

Makedonija koristi BPL Hermes 450 od 2009. godine kada su nabavljene četiri letelice i kada je u okviru ministarstva unutrašnjih poslova formirana tajna jedinica koja je podređena Upravi za bezbednost i kontraobaveštajnu službu. Formirana sa posadama i pomoćnim osobljem koji su obučeni u Izraelu, jedinica sa bespilotnim letelicama operativno je upotrebljena u raznim poverljivim i osetljivim obaveštajnim, protivterorističkim i policijskim osmatračkim zadacima u interesu bezbednosti Severne Makedonije, njenih suseda i savezničkih nacija.

Operišući iz tajne policijske baze “Brest“ koja se nalazi u severnom delu međunarodnog aerodroma Skoplje, jedinica sa bespilotnim letelicama je navodno prilikom sletanja teško oštetila jednu od svojih BPL. Sa tim da ovo nikada nie zvanično potvrđeno, sada se zna da policija poseduje tri BPL Hermes 450, oni su prvobitno označeni serijskim brojevima 701 do 703 i kasnije na odgovarajući način preregistrovani kao MAP-7781 do MAP-7783 gde novi prefiks MAP označava Makedonsku Avijacijsku Policiju. Sve bespilotne letelice nose beli ćirilični natpis “Policija“.

Makedonski Hermesi 450 ostali su strogo čuvana državna tajna sve do avgusta 2013. godine kada se jedna od njih (letelica sa registracijom MAP-7783/703) pojavila na statičkoj izložbi aeromitinga u Sliaču, Slovačka. Do tada, kada je u dobro informisanim makedonskim vazduhoplovnim krugovima diskutovano o Hermesima 450 najčešće je korišćen termin “igračke“, na taj način je čuvana tajna i aludirano je na lagani trup bespilotne letelice.

Izlazak iz senke ovih visokotehnoloških bespilotnih letelica 2013. godine uglavnom je u makedonskim medijima i javnosti prošao nezapaženo, a za postojanje jedinice se konačno zaista saznalo 16. februara 2020. godine kada je televizija “Telma“ emitovala istraživačku novinarsku emisiju ‘‘Kod“ posvećenu malo poznatim policijskim bespilotnim letelicama.

Ironično, emisija je otkrila postojanje ove ultra tajne jedinice koja je šest meseci pre toga već bila prizemljena i izbrisana iz strukture policije, kao deo procesa reformisanja makedonskog bezbednosno-obaveštajnog sistema nakon teške političke krize koja je trajala od 2014. do 2017. godine i navodno velike zloupotrebe Hermesa 450 za ilegalni policijski nadzor pojedinaca i političkih događaja ili demonstracija protiv vlasti.

Među ekskluzivama, “Kod“ je takođe otkrio da je Makedonija u proteklih 10 godina potrošila oko 25 miliona dolara na nabavku bespilotnih letelica, obuku osoblja i logističku podršku kao i da je još uvek ostalo da plati poslednju ratu od 2,3 miliona evra iz ugovora za logističku podršku koji ističe novembra ove godine.

Prema informacijama iz ove emisije, Elbit Systems se vladi u Skoplju nedavno obratio sa ponudom od 30 miliona dolara za srednje, višenamenske bespilotne letelice klase MALE (Medium-Altitude Long-Endurance) tipa Hermes 900, a prema sporazumu po kojem bi Elbit preuzeo nazad makedonske deceniju stare bespilotne letelice Hermes 450.

Vlada u Skoplju nije demantovala nijednu informaciju koja je iznesena u emisiji “Kod“.

Komentari

d

Zasto Srbija nije nabavila ovako nesto ili slicno od Izraela i da li su Kineske bolje i po kojim karakteristikama, osim sto su naoruzane?

Odgovori
A

Koliko je meni poznato, Srbija vec dugo ima dronove za osmatranje, a i mnogo druge opreme za osmatranje(zbog kopnene zone bezbednosti).

Naoruzane BPL su nesto sasvim drugo. Zasto bas Kina? Pa verovatno je bila politicki najlaksa odluka.
Trebaju poprilicno kesa da investiraju u Srbiju, verovatno ce se samo jos vise prosirivati vojno-tehnicka saradnja sa njima u buducnosti.

D

Kako znas da nije nabavila?

d

Ovakve bespilotne letelice nemamo.Imamo samo orbitere koji su vec zastareli i ne mogu ni priblizno da se porede sa Hermesima niti po doletu, duzini ostajanja u vazduhu niti po bilo cemu drugom..

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend