Rusija obnovila letna ispitivanja novog transportnog aviona Il-112V

2. apr 2021

Slovenija završila Prvu fazu modernizacije vazduhoplovne baze Cerklje ob Krki vredne 72,5 miliona evra

1. apr 2021

Mađarska povukla iz naoružanja helikoptere Mi-8T, završena isporuka lakih višenamenskih H145M

31. mar 2021

Rumunija dobila svoj 17-ti F-16 i kompletirala 53. lovačku eskadrilu

29. mar 2021

[ANALIZA] Razvoj bespilotnih letelica u Rusiji: Ubrzano nadoknađivanje zaostajanja za svetom

26. mar 2021

Crna Gora planira da naoruža svoje helikoptere Bell 412, nada se novom transportnom avionu

25. mar 2021

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2021

Erbasov H145M na korak od proizvodnje u Rumuniji

23. mar 2021

Fondacija Dejan Pandurović održala godišnji sastanak: Pomoć porodicama poginulih, predlozi za unapređenje pilotskog statusa i bezbednosti letenja

18. mar 2021

Slovačka nastavlja da remontuje helikoptere Mi-17

18. mar 2021

HELP za “Nacional“: Hrvatska još uvek bez helikoptera za hitan medicinski prevoz, vojska i HEMS su loš spoj

16. mar 2021

Ruski plaćenici u Africi koriste bivše jugoslovenske Gazele proizvedene u Mostaru

15. mar 2021

Neće Srbin u vojne pilote, al’ neće ni Amerikanac

12. mar 2021

Poleteo prvi jurišni avion Su-25 obnovljen u gruzijskom TAM-u

11. mar 2021

MUP Republike Srpske raspisao konkurs za upućivanje kandidata na obuku za pilote helikoptera u Srbiji

10. mar 2021

Vučić: Policiji su potrebni protivpožarni helikopteri, drastično ćemo povećati nabavke za vojsku tokom ove i sledeće godine

9. mar 2021

“Senke“ na obuci za letenje noću na helikopterima Mi-35M

8. mar 2021

USAF razmatra razvoj novog borbenog aviona koji bi zamenio F-16; da li je time potvrđen neuspeh projekta F-35?

5. mar 2021

[FOTO] Ministarstvo odbrane za Tango Six: G-4M deo nove postavke u kasarni Banjica 2

4. mar 2021

Mađarska zainteresovana za Super Tucano

4. mar 2021
Neće Srbin u vojne pilote, al’ neće ni Amerikanac
Uvek smo želeli da letimo "moćni" helikopter u najmoćnijoj vojsci univerzuma rekao je niko nikada / Foto: Igor Salinger, Ministarstvo odbrane

Neće Srbin u vojne pilote, al’ neće ni Amerikanac

Poslednji broj „Odbrane“, zvaničnog magazina srpskog Ministarstva odbrane, šokirao je domaću stručnu javnost. Prvi put nakon ko-zna-koliko (verovatno od ranih 90-tih) mogli smo da vidimo kako izgledaju mladi piloti eskadrile nadzvučne avijacije. Ali zaista mladi, kao – ne matori. Uostalom, uverite se i sami ovde.

Ako ne zaspete nakon drugog pasusa pomenute reportaže iz „Odbrane“ saznaćete da je jedan od (opet naglašavam, mladih) pilota bio i na školovanju u akademiji američkog ratnog vazduhoplovstva u Kolorado Springsu.

Uprkos ovim interesantnim podacima vreme je i da stavimo reflektor na činjenicu da mladi više ne žele da budu vojni piloti. Vi kao zainteresovana publika, entuzijasti i ljudi iz struke zatvoreni ste u svoj mehur i pitate se: ko je lud da ne želi da postane vojni pilot?

RV i PVO (prvo ono), Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije više ne rade efektnu i efikasnu promociju ovog poziva a sve i da rade, vremena su se promenila. Srednjoškolci su sada izloženi podjednako mladim tinejdžerima koji postavši Jutjuberi i administratori treš Fejsbuk stranica emituju najprimitivnije i najbanalnije loženje na vojsku kao takvu. Narativ dubine oficirsko-pilotske karijere gubi se iz domena edukacije, savlađivanja teorija i mašina, napredovanja i mogućih karijera u „Srbija se naoružava“, „Moćne“ letelice i ostale kič primitivizme. A em da nismo najbolji, nismo čak ni dobri. Jednostavno smo, kao što mi na Tango Sixu redovno izveštavamo, uzeli nešto nove tehnike nakon par decenija i to je otprilike to.

Tango Six je tako „uhvatio“ ministra odbrane u indirektnom priznanju da postoji problem sa prilivom zainteresovanih za pilotski poziv. Igrom slučaja, nisu Srbi najgori. Fenomen je, ispostavilo se, globalan.

Dok ne izađe Top Gan 2, problem je realan i u Americi

Američki veb sajt Millitary.com preneo je početkom marta da USAF namerava da kroz prepuštanje obuke dela svojih pilota privatnicima poveća njihov godišnji priliv i unapredi svoj program obuke. Tokom dvodnevnog događaja vezanog za segment industrije vojne obuke na kojoj je učеstvovalo više od 40 kompanija, američka Komanda za obrazovanje i obuku AETC (Air Education and Training Command, 19th Air Force) iznela je svoje prioritete kroz pet zahteva za informacijama (RFI – Request for Information). Kako je navedeno, ako bi se svih pet RFI usvojilo, oni bi u petogodišnjem periodu zajedno mogli da proizvedu 200 dodatnih pilota godišnje.

Komandant AETC general major Kreg Vils izjavio je tom prilikom da je ideja da se dopre do industrije i vidi kako bi ona mogla podržati i pružiti ideje kao i da obezbedi informacije koje bi pomogle USAF-u u napretku formulisanja svojih planova vezanih za hronični nedostatak pilota koji je, kako je rekao general Vils, postao “svetski fenomen“. On je takođe rekao da je uveren da bi piloti dobili isti nivo odnosno kvalitet obuke i obrazovanja bez obzira na to ko ih izvodi.

Najbrojniji školski avion u USAF, turboelisni T-6 Texan II, američka verzija švajcarskog PC-9 / Foto: USAF

RFI uključuje programe i ugovore među kojima su Contract Undergraduate Pilot Training (CUPT) koji će delom obuku pilota prepustiti privatnoj kompaniji koja je sposobna da obezbedi višemotorne komercijalne avione, potom obuku Government Owned Contractor Operated (GOCO) koji bi nadopunili CUPT i u kojoj bi privatni instruktori i osoblje koristilo školske avione T-6 iz sastava USAF, zatim Contractor Instructor Pilot (CIP)/Contractor Simulator Instructor (CSI) u kome bi obuku pored instruktiora USAF, izvodili i instruktori privatnih kompanija.

Tu je zatim i početna letačka obuka (IFT 2.5) koja bi povećala sate naleta za pilote pre napredne obuke. Poslednja tačka odnosi se na uvodnu letačku obuku za helikoptere (IFT-R, Introductory Flight Training-Rotary Wing) za osnovnu obuku u simulatorima kao i obuku na helikopterima Bell 206 ili helikopteru sličnih performansi.

Millitary.com navodi da USAF i šestu godinu zaredom ne uspeva da smanji nedostatak pilotskih posada i prenosi izjavu portparola RV SAD potpukovnika Malinde Singlton da je u fiskalnoj 2020. godini USAF imao 1925 pilota manje od približno 21000 potrebnih za izvođenje operacija širom sveta. Najviše praznina u popunama jedinica osećaju se u borbenoj i transportnoj avijaciji.

Obuka pilota višemotorih aviona odvija se na avionima T-1A Jayhawk / Foto: U.S. Air Force / Terry Wasson

Prvi put iz USAF su digli uzbunu 2016. kada su naveli da je u odnosu na prethodnu godinu nedostatak pilota porastao za više od 700 i da je na kraju fiskalne 2016. godine taj nedostatak bio 1555 pilota. Potom je u fiskalnoj 2017. godini taj broj porastao na 2000 pilota, u 2018. nedostatak je bio 1937 a 2019. 2100 pilota. Februara 2020. služba je predvidela da neće ispuniti svoj cilj da do kraja te fiskalne godine odškoluje 1480 novih pilota što se ispostavilo kao tačno. Potpukovnik Malinda Singlton izјavila je za Millitary.com da je, uprkos pandemiji Kovida-19, RV SAD je uspelo da u fiskalnoj 2020. godini proizvede 1263 pilota.

Iz AETC su 2018. naveli da imaju ambiciju da do fiskalne 2022. godine pojačaju obuku tako da godišnje imaju 1500 novih pilota a taj broj uključivao bi studente predviđene za službu aktvinih jedinica USAF, njegovu rezervu, Nacionalnu gardu kao i iz stranih vazduhoplovstava. Međutim mnogi eksperti iz ove oblasti smatraju da je takav cilj nedostižan u ovako kratkom roku. Tako je za Millitary.com 2019. godine sadašnji generalni direktor kompanije General Aerospace Company Gene Colabatistto izjavio da je hronični nedostatak pilota sistemski problem i da je potrebno da se ljudi koji žele da postanu piloti privuku i da se u suprotnom nikada neće uspeti u tome.

Napredna obuka na mlaznom avionu odvija se na T-38 / Foto: U.S. Air Force / Steve White

Pandemija Korona virusa delimično je u 2020. godini uticala i na to da se deo pilota zadrži u USAF jer jednostavno nisu imali gde da pređu u civilstvo. Primećena je i veća stopa uzimanja novčanog bonusa koji se dobija za ostajanje u službi, 2017. USAF je uveo taj sistem koji za pilote predviđa podsticaj od 455 hiljada dolara tokom 13 godina službe.

Kako bi se dodatno unapredila obuka pilota, RV SAD je 2018. godine pokrenulo prvu jedinstvenu studiju PTN (Pilot Training Next) u kojoj se naglašava obuka u virtuelnom okruženju. U njoj su ocenjene metode učenja, sposobnost zadržavanja infromacija ali i načini na koje USAF može da se prilagodi i koristi futurističke tehnologije poput virtuelne stvarnosti i obuku na simulatorima u svojoj svakodnevnoj rutini obuke.

Prošle godine USAF je predstavio program „Undergraduate Pilot Training 2.5“ (UPT 2.5) kojim je unapređen PTN eksperiment a u UPT 2.5 piloti su svoje obučacanje započeli brže, umesto da bi prvog dana obuke čekali da prikupe udžbenike, studenti idu na internet kako bi pristupili svom planu obuke, i sve to mesecima pre svojih prvih iskustava u učionici. UPT 2.5 se pre svega odnosi na obuku pilota višemotornih aviona i pomoći će da se iz USAF između 2023. i 2025. povuče iz upotrebe avion T-1 Jayhawk. Specijalizovani UPT (SUPT) uči pilote osnovama i veštini letenja, poznavanju instrumenata, pravila i propisa. Prošle godine USAF je takođe uveo i sistem obuke HTN (Helicopter Training Next) namenjenog za obuku pilota helikopterima sa istim principima kao u programu PTN.

Dakle ne, mladi više ne žele da budu vojni piloti. Vreme je da se zvaničnici (na svim kontinentima) zapitaju da li tradicionalne pretpostavke i dalje važe, da li su novim generacijama atraktivne i minimalno zanimljive stvari koje jesu matorim konjima i još bitnije – kurčenje militarizam-patriotizmom nije matrica promocije i nije privlačno. Radi se o ozbiljnim profesijama u izuzetno neozbiljnom okruženju. Zadatak njihove promocije zahtevniji je nego što se čini.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

B

Jednostavno,
Money talks BS walks

Odgovori
R

Ko da je u vojsci spas?

S

@677.trae. Ne sporim. Ja sam takodje u vojnoj penziji sa istom cinom i nemam ni sekunde naleta. Gmizao sam po stajankama hangarima i magacinima trpeo uglavnom pilotsku cizmu (skoro po pravilu nemilosrdnu cast pojedincima) i posle svih povecanja zaista mi je penzija 780200 dinara. Izgleda da je nesto trulo u drzavi danskoj. Ja se ne zalim pravda je spora ali neumitna.

В

Уобичајени текст са понеком информацијом, проткан уличарским манирима и намијењен нарцисоидној самопромоцији „аутора“.

Odgovori
Л

Тако је, потписујем!

I

Konacno da neko primecuje!

M

Podrzavam konstataciju.

J

Bukvalno.

J

I ja podrzavam.

M

Odličan tekst, standardno teško shvatljiv ograničenim umovima.

M

Vreme je da predjete u N 1 jer vasi tekstovi gube na tezini,umorni smo od politike……

T

SNS botovi su izgleda i ovde aktivni, cim se takne ozibljan problem koji se tice popune ljudstva u VS, sto je fakt za koji svi znaju odmah se aktiviraju sa svojim besmislenim komentarima.

n

Знам да ћу бити досадан – ипак нека се зна: газда сајта на озбиљној странпутици.

M

Nn Jedino sta je na stramputici je VS sa svojih 7-8k vojnika trenutno, a javnost se lozi i zamajava nabavkom opreme na komad koja se kasnije provlaci kroz medije godinama. A to sto za vojnu paradu moraju da angazuju i kuvare jer vojnika nema dovoljno je izgleda ok.. Ovo ti kaze neko ko radi u VS.

D

Sta ste se uzbudili. Kad god pomene u nekom tekstu drzavu , pojedinci odmah skacu. Pa nije vojska u staklenom zvonu , ona deli sudbinu drzave. Ako nesto ne valja ne valja, ne mozete da sakrijete. Ja razumem da vam je sef rekao da zivimo u zlatnom dobu ali ja zelim da procitam tekst kako jeste a ne kako bi zeleli.

d

Ko po naredjenju botovi eksplodirali i na ovoj stranici , propast.
Pretpostavljam da zbog „nismo dobri“ u tekstu koji opisuje nasu vojsku a to isto i ja pitam uvek ,zar je 3 ovog i 4 onog veliki napredak a i dali znate da je brojnost svega pa i vojnika minimalna da kad bi bili napadnuti sa dve strane narod mi morao odbranu da sam organizuje jel nebi imao ko .
botovi pamet u glavu za sendvic se ne prodaje vera i patriotizam

B

Vi sto pominjete „BOTOVI“…, zar covek ne sme da misli drugacije. Nisam „bot“, ali mi se ni malo ne svidja boja ovakvog izvestavanja. Zar MI35, nije mocan. Ako za nekog nije, za mene jeste. Jedino sto bi trebalo da ih bude vise.

T

Bobane Sta mislis drugacije, ne razumem, da nemamo problem sa pilotima i ljudstvom u VS generalno? Tu ne mozes da imas „svoje misljenje“ taj problem je fakt. I ko pominje Mi-35 i njegove karakteristike, to uopste nije tema. Zato ako neces da ljudi pomisle da si bot drzi se teme i ne troluj.

T

daniel Zapravo ja mislim da je kupovina opreme na komad posledica upravo manjka ljudi u VS .. Samo se to krije kao da su ljudi maloumni umesto da se problem resava sto pre. -.-

B

TT
Mislim drugacije, jer mi se ne svidja nacin ovakvog izvestavanja. Za optimiste, casa je do pola puna, a za pesimiste je polu prazna. E u tome je razlika. Da je malo pilota i letilica, malo je, ali stvari idu na bolje. Kako je bilo pre 10 godina? Pet puta gore nego sada.

V

TT,
Zar ćete podržavati neke metode koje su suprotne slobodi govora i mišljenja?
Kao što vi imate svoj stav (i imate pravo da ga iznesete), tako ga ima i neko drugi. Pa valjda smo svi isti i svi imamo ista prava?
E sada, što je taj stav suprotan vašem stavu ne znači da je tabu ili je zabranjen.
I čemu deljenje na botove (bilo žute ili ove druge)?

S

Nije samo stvar promocije, problem je i zivotnih realnosti kao i koncepta i organizacije celog prijema u sistem RV.

Projemni ispiti kostaju, 5, 6, 7.000 vise ne znam ni koliko. Idete na VA, sanse su da mozda i necete proci, znaci placate polaganje prijemnog i na jos jednom fakultetu. Treba i doci do BGa, to su na zalost veliki novci za vecinu gradjana koji rade za manje od 360€ mesecno(preko 60%)
Ako i zavrsite to skolovanje u roku sve, prvih nekoliko godina vam je plata minimalac da bi “otplatili” skolovanje pa posle raste, taj minimalac nije bas dovoljan za zivot u BGu, a valja se i zeniti, kupiti kola itd. Na kraju vam plata nece biti mnogo veca od vozaca kamiona, a odgovornost ogromna!
E da ima i par zackoljica, ako vam se pokvari vid na skolovanju ispod nekih apsurdno strogih granica VA, placate tu obuku koju ste prosli debele novce(to vam niko nece reci na emisiji Dozvolite). Tehnika na kojoj letite nije mlada, a nekoliko ljudi je poginulo upravo na skolskim avionima.

I sad kad se sve to sabere, hoce ljudi da budu piloti, barem dovoljno njih za broj aviona i helikoptera koje poseduje RViPVO, ali okolnosti su takve kakve su.

Ono sta se moze uraditi je vrsiti direktna promocija po srednjim skolama. Prijemni treba da budu besplatni(vojni budzet je milijardu, toliko bar moze!). Zdravstveni pravilnici treba da se modernizuju i za kraj, vojska treba pokusati da se bori za ljude iz civilstva da predju kod njih.
Problem je sto MO, pa se to prenese i na Vojsku, ima stav “mi smo vojska nemamo mi koga sta da molimo, ko voli drzavu doci ce sam”…..e pa nije bas tako. Sve vise ljudi misli “volim ja drzavu, a da li ona voli mene?”

Odgovori
P

Ne, ne postoji dovoljan broj prijavljenih da bi se od njih napravila selekcija pa da se potpom priča o svim problemima kad uđeš. Lična percepcija da „hoće ljudi da budu piloti“ je samo lična percepcija, ne odgovara onome šta se događa u stvarnom svetu.

P

@Srbofil
Arilje ima hronične probleme sa manjkom berača malina. A pored Batajnice prolazi autobuska linija, štaće ti kola? Ženu u BG i ovako ne možeš da nađeš iako nisi pilot jer od kad je TaroT(horoskop i natalne karte) u modi i borba za ženska prava ni jedna neće da se trajno obavezuje sem ako nemaš stan u krugu dvojke koji može da nasledi od tebe nakon razvoda . YouTube plaća da emituješ klipove svaki dan (mož’ da grneš veliku lovu ako u gaćama vodiš emisiju na YT o vojsci svaki dan ,mnogo lakše nego da te vrte dok se ne onesvestiš na simulatoru) . Televizija je kriva za sve.

S

@Petar Vojinovic
Moj stav je da ljudi ni ne pokusaju kada se upoznaju sa okolnostima. Nisam mislio da se prijavi dovoljno ljudi, nismo se razumeli.

Free prijemni, modernizovan zdravstveni pravilnik i bolja promocija bi verovatno popravili drasticno(ne u potpunosti sigurno)

B

Cek malo, prijemni za vojne akademije se naplacuje???

K

Petre, ako nije tajna i ako nije nekulturno, koliko iznosi plata coveka pilota koji leti npr. Orla, sa Majorskim cinom?
Skoro sam naisao na podatak da su se vojni piloti primakli sto se tice zarade pilotima u helikopterskoj eksadrili MUP-a..
Takodje je pre par godina izaso podatak da je porucnik na Mig 29 imao mesecno 700e, sto je ako se uzme odgovornost koju ima i kompleksnost profesije, stvarno jako malo. Kada sam 2015. godine pricao sa jednim pilotom, bio je bas nezadovoljan, ali sad su imali i povisice, i dobili su jos jedan par cizama… :-(((((

A

@PakleniVuk

YouTube ne plaća nikog, već deli deo svojih prihoda sa kreatorom videa (primarno govorimo o reklamama). Koliko novca će od istih doći zavisi od pregleda i lajkova. Tako da u teoriji lagodan život kreatora videa za YT u stvarnosti znači nekoliko godina probijanja i praktično veoma napornog rada iz hobija. A pošto je tematika vojna, uvek postoji ozbiljna šansa da YT proglasi video za nepoželjan i isključi monetizaciju istog i da vi ostanete bez svih prihoda posle nekoliko dana rada na videu, dok vaši gledaoci mogu komotno da gledaju vaš video.

S

@Aleksa Radojičić
Da pomenemo i to koliko je truda i drzavnog novca potroseno na YT produkciju zarad promovisanja bivseg ministra? Takodje, isti ti mediji su dostupni svima, tako i vojsci. Npr. Rusija ima drzavni YT kanal za promociju vojske, kao i vojnu televiziju(mozda ne moramo tako da daleko ici). Nek udje svako na YT kanal finske vojske, da pogleda sta su snimci.

Umesto politicara, da se promovisala vojska istim intezitetom, mozda bi i bilo nekog efekta, ovako je bilo sigurno samo kontra efekta.

O

Vozač kamiona (dobar deo muske populacije u Srbiji) ako vozi napolje ima vecu platu nego vojni pilot, a uskoro ce imati vecu i ako vozi u Srbiji.
Osamdesetih i devedesetih su mladi ljudi zainteresovani za uniformu prvo konkurisali u vojne škole, pa kada ih tamo ne prime, išli bi u MUP, sada je obrnuto.
Do skora je prosecan žandarm (neko ko ima trogodišnju školu i kurs za policajca imao daleko veca primanja od vojnih pilota. Ovoj zemlji je mnogo bitniji policajac nego vojni pilot, to kazu plate, ne ja. Doduše piloti su dobili malo na platu, tako da sad nisu bas na nivou saobraćajca sa pet godina staža,ali je to daleko od nekog normalnog odnosa kakav je u ozbiljnim drustvima.
Zdravsteni pravilnik odbacuje kandidate koji nisu sposobni za nadzvučnu avijaciju, a zašto bi takve kriterijume morao da zadovolji neko ko bi leteo helikopteru, zatim koncept selekcije gde svi prvo lete avion je pogresan, otpadaju ljudi koji bi mogli da lete helikopter.
Ne postoji skoro nikakva medijska promocija zanimanja oficira, pa time i vojnog pilota, za razliku od recimo estradnih “umetnika“, starleta i sličnih zanimanja.
Za poziv vojnog pilota ostaju otprilike samo devojke koje nisu primljene na kurs za policajca i ne zele da voze kamion, da rade na kasi ili u starackom domu u Nemačkoj.
S obzirom na sve izneto, kao i na činjenicu da je prosečna starost vojnog pilota u VS izuzetno velika i da ce uskoro dobar deo letačkog sastava ici u penziju neko ko odlucuje bi morao da razmislja kako da unapredi sistem i motiviše mlade ljude za poziv koji sa sobom nosi ogromnu odgovornost, ili ćemo estradne “umetnike“ staviti na branik otadzbine kada zagusti.

A

@Srbofil

Moj komentar je bio usmeren na tvrdnju da je praktično veoma lagano napraviti i voditi YouTube kanal, što uopšte nije tačno.

Sami kapaciteti MO su veliki, što smo mogli videti poslednje dve godine. Druga je priča kako se isti koriste.

S

@OSOJ kako ne postoji medijska promocija, šta god to na srpskom značilo. A čuvena sapunic Vojna akademija. Ako to ne privlači mlade sta privlači kao fensi uniforma, kao ljubav na svakom koraku, kao dobri i loši ofciri, kao u Holivudu bed i good guy. Čak je i jedan medijski popularan general RV i PVO, pilot svemoćnog Orla, dok je bio na snazi i moći i u milosti dao zapašenu epizodnu ulogu. Čuvena je i ona trka u Orlu protiv Poršea vragolasto i istovremeno u finkciji promovisanja poziva šta god to opet značilo. Pa sve te kupovine oružja vežbe i prikazi i zveckanje istim. Pa parade „najmoćnije sile u regionu“.Pa promocije oficira na trgu kada ceo glavni grad stane. Zar to nije promocija u kontinuitetu i na najvišem nivou. A plate su u vojsci kao i u celom društvu u ogromnom rasponu. Pravedno i pošteno. U vojsci u skladu sa činom i dužnostima koje neko obavlja. I dok visoki činovi čak i plaćaju porez na dobit (da ima i toga.Na jednom velikom vojnom aerodromu više pripadnika jedinice je dobilo dopise da izvrši uplatu poreza jer su im ukupna godišnja primanja premašila propisanu kvotu) dotle početni činovi oficira na početnim dužnostima maju relativno male plate. Ne zaboravimo u vojsci se pod zaradom-platom smatra plata po činu plata po položajnoj grupi i ostvareni minuli rad u skladu sa zakonom 0,4% za svaku godinu efektivnog staša. U to se ne ubrajaju dodaci pa izmedju ostalog i letački dodatak. Tako kada neko priča o platama u vojsci iznosi i zavisnosti od namere onaj podatak koji njemu odgovara. Iz ovog treba izuzeti podoficire i profesionalne vojnike koji su stvarno zaboravljeni. Postoji i jedna uranilovka kada su povećanja zarada uglavnom ista za sve te se razlika primanja sve više i više vremenom povećava.Pored zarade tu su i neki drugi vidovi stimulacije letača od beneficiranog radnog staža pa nadalje. I nije u redu omalovažavati vozače kamiona. Mnogi kamioni su danas složeniji i zahtevniji tehnički sastavi u odnosu na neke letelice kojima se leti u RV i PVO a posao vozača je daleko naporniji zahtevniji i rizičniji o naročito stresniji u odnosu na mnoge pilote. A vozači kamiona nemaju beneficije i zakon ih ne izdvaja u odnosu na druge. Sramota. Danas za prijem u VA na školovanje za pilota značajan je i pedigre odnosno podrijetlo da li ti je tata pilot, ili najmanje vojna faca ili ne. Esnafski, uostalom kao i svuda u ovom društvu rasturenih vrednosnih normi, pa su tako deca glumaca rodjenjem talentovani glumci,deca doktora već mladi specijalisti, deca nekih politićara sede i u evrposkom parlamentu i vladaju lokalnim samoupravama. Nepotizam je svuda oko nas pa što bi oni bili imuni na tu pojavu u društvu. Prošlo je vreme kada su deca radnika mogla zahvaljujući samo svojoj vrednoći da postanu piloti nadzvučnih aviona o čemu je pisao i pukovnik Suad Hamzić sin obućara. No to društvo smo svi listom odbacili kao loše. Što ne bi i deca pilota nasledili tate. Zato ovaj tekst nema smisao barem u naslovu jer ova dva društva svakako nisu za poredjenje po bilo kom kriterijumu. Na kraju jedan proveren podatak penzionisani potpukovnik RV neletač (radio na manje važnim funkcijama) ima penziju od 78000 dinara provreno i garant. Šta mislite kolika je penzija potpukovnika pilota a samim tim kolika mu je bila plata. Ko hoće veliku platu išao je u ekonomsku emigraciju do sada, a u buduće videćemo.

n

N

@Srbofil
Ja sam masinski inzenjer sa vise od 5 godina staza u struci, vredno radim od svoje 18. godine i sa tim parama sam placao svoje skolovanje, volim oruzije i sa strascu pratim sve emisije, citam sve sto mi padne pod ruku, iz radnicke sam klase, postujem oca i majku, volim svoju zemlju…ja bih voleo da radim u vojsci, ali nicim me nisu obavestili da im treba moje znanje i moja energija, voleo bi da mogu i da zaradim docoljno da zivim pristojno..voleo bi da se bavim svojom strukom u vojsci…
Danasnji klinci vole IT sektor, vole reci poput ‘infuenser’, ‘bloger’,’vloger’ ne vole da rade neki posao koji bi uprljao ruke (eventualno), ne vole radionice, pogone, vole velike pare, vole lake pare..buducnost nece radjati Obilice, 1300 kaplara, junake sa Kosara, buducnost je tuzna…

S

@Novosadjanin
Pogledajte autobuse koji voze radnike u Slovacku. Videcete da su puni mladih ljudi 20-25-30 godina. Dakle nije im tesko da rade u fabrikama, da rade teske poslove. Nesto je drugo u pitanju.

S

@Novosadjanin

Kao neko ko je i IT sektora i prljanja ruku… Možda ih (bar neki od nas) ne prljamo mazivom, ali ima štošta prljavo i kod nas. A garantujem ti da za nedelju dana radim više napornog posla nego prosečno vojno lice za godinu dana. Pa to shvatite kako želite. Radni dan im se svodi na vreme od bureka do prvog vinjaka za ručak.

6

@dositej
Moja penzija posle svih „povecanja“ oko 70.000, otisao sam u penziju sa 2800 i kusur sati naleta na nadzvucnoj i podzvucnoj avijaciji sa cinom potpukovnika.

O

Zaista sjajan tekst, na nivou referentnog materijala za dalje proucavanje. Jedino, Top Gun 2 je, cini mi se, napravljen da motivise matore da ne idu u penziju, a ne mlade da se prijave ;-)

Odgovori
P

@Old,bald and bold
Vaše ime me iz nekog razloga podseća na g.Miloradovića. A ako I niste on dobro bi bilo kad bi i on pročitao ovaj tekst I dosao do zakljucka da umesto voditelja emisije Dozvolite dovedemo Bikovića. Stari voditelj bi bio otpušten bez otpremnine, a Biković bi bio zaposljen za stalno. Razmišljao sam i o Memedoviću ali je on ostareo (tako mi rekoše nisam ga video odavno ) nije više u kondiciji za lansiranje u svemir. TI potezi bi promenili stvarnost I mnogi mladi bi pohitali u Vojsku ;-)

D

Hedonističko-konzumeristička ideologija koja dolazi sa Zapada je odgovorna ne samo za manjak vojnih pilota (što je očigledan dokaz) nego i za dekadenciju društva generalno. Ako je glavni pokretač mladih brza i laka zarada čiji je cilj čist hedonizam i samopromocija na društvenim mrežama, nijedna administrativna mera neće pomoći. Zato i deluje smešno statistika sa portala GlobalFirepower. Čitajući jednom prilikom statistiku koja prikazuje procenat stanovništva u Evropi koji je spreman da oružano brani državu, stvari su više nego jasne. Preko 80% Turaka bi se javilo da brani Tursku, dok svega oko 20-tak procenata Holanđana bi uradilo isto. Dakle, potrebna je promena u glavama što je najteže i najsporije.

Odgovori
P

Zašto bi Holanđani branili Tursku? Mene čudi i da je toliko (20%) ;-).

B

Jao Vuče…..dosta za danas :-)

D

@Pakleni. Ne izrazih se baš najbolje. Mislio sam da Holanđani brane svoju zemlju. I i kod nas nije bolja situacija. U ratu gubitnik se obično sahranjuje. Ko je danas spreman da pogine za Srbiju?

T

DW Niko zato sto zemlja nije vredna toga. Prosto i jednstavno, kada bude vredna toga bice i ljudi koji ce biti spremni da brane sistem koji vredi braniti, ovaj sada, tesko …

D

@TT. Stvari su složenije. Kako to da Turci hoće da brane svoju državu koja je po nizu parametara gora od Srbije, a Holanđani neće iako je Holandija neuporedivo bogatija i uređenija od Srbije? Generalno ceo zapadni svet ima isti problem.

G

@DW
Od drugog svetskog rata pa na ovamo (i mnogo pre, ali nije baš toliko očigledno) svi ratovi se vode isključivo radi novca. Novca koji završava u džepovima ne samo sitnih ratnih profitera, već najviše onih koji imaju najveći uticaj. Sama ideja da se u 21. veku nešto „rešava“ ratom je van pameti i dokaz koliko smo kao civilizacija nezreli. U svakom slučaju, naravno da će mali broj ljudi iz razvijenih zemalja kod kojih je svest na nešto višem nivou odbiti da uzmu pušku u ruke i ići da ubijaju druge nesrećnike zato da bi neko zaradio gomilu para na tome. Nije baš kao da nadiru horde orka i goblina koji će poklati i pojesti sve što mrda. Ako dođe do rata, to je zbog neuspeha diplomatije i zdravog razuma i zato što se neko nameračio da zaradi na tuđoj nesreći.

Tako da mi je jasno da bi u zemljama gde je obrazovanje, standard i generalno svest o svetu u kome se živi niska, veći broj ljudi bio spreman da gine zarad nečijih praznih priča (nacionalnost, religija i sl.) i naravno da bi u razvijenijim zemljama bilo manje naivnih koji bi to uradili. Nije problem u dekadenciji (koje definitivno ima) već naprotiv – polako se javlja neka svest o suštini ratova. Ja bih rekao da je hipi pokret bio u suštini jako pozitivna stvar (koja je kasnije degenerisala iz ovog ili onog razloga). Pretpostavljam da biste Vi rekli da je to bila dekadencija? Iskreno, nadam se da nikad više neće doći vreme kada bi 80% Evropljana bilo spremno da ide u rat!

S

@DW

Ja sam privatnik i imam vrhunsku platu, i u slucaju nekog rata, ja bih istog momenta, bez razmiljanja krenuo u isti. Ne zbog nekih tamo politicara, vec zbog naroda. To ljudi poput vas moraju vec jednom da shvate, nije drzava Vucic, Tadic, Djilias ili ko vec tamo, vec NAROD!

Kao svaki pravi Srbin, ja sam spreman ovog momenta da zrtvujem ovo zemaljsko carstvo za ono nebesko. Ja ne idem u rat po tome ko je na vlasti i kolika je sila koja me prati, ja idem u rat po tome kolika je svetinja koju branim.

M

Smoke Samo napred, ja cu ratovati iz Austrije.

J

Milose, zasto uopste onda pratite ovakve tekstove i tematiku? Primetite da se radi o vojnoj avijaciji.

D

@Golub. Ja ne govorim o osvajačkim ratovima, već odbrambenim. Zabluda Fransisa Fukujame o kraju istorije, kraju ratova i ideologija u koju je Zapad poverovao posle pada Berlinskog zida, više puta je demantovana (serija ratova za naftu na Bliskom istoku pokrenutih od strane Zapada, kontraudar migrantskim talasom, pojava Islamske države kao nove ideologije…). Globalizacija je donela globalizam kao ideologiju koja forsira ekstremni individualizam, brisanje državnih granica, odumiranju države. Mladi naraštaji odgajani u tom duhu nemaju osećaj (bar na Zapadu) nacionalne pripadnosti i solidarnosti. Danas živiš u Beogradu, sutra u Amsterdamu, sledeće godine u Torontu. Ništa te ne vezuje za određenu državu i narod. Pesma koja možda najbolje opisuje takvo stanje duha je No roots – Alice Merton.
I sad dolazimo do toga zašto nema pilota. Vojni pilot, naročito pilot lovačke avijacije, je bila velika čast i privilegija. Taj pilot je bio spreman na velika odricanja i uživao je veliki ugled u narodu. Ako se danas aktivno propagira da je nacionalna pripadnost prevaziđena kategorija, a ugled meri isključivo stanjem na bankovnom računu, nikakve administrativne mere napraviti nove pilote. Da ne bude zabune, treba poboljšati materijalni položaj budućih pilota kao i uslova obuke, ali istovremeno podizati ugled profesije kao takve i jačati rodoljube u narodu.
@Smoke. Imaš potpuno ispravan stav uz jednu malu opasku. Patriotizam jednog naroda se meri koliko je njegova elita spremna da se žrtvuje (u svakom pogledu). Srpska elita zaključno sa Prvim svetskim ratom je bila na to spremna. Nakon toga, ta elita niti je bila srpska niti je bila spremna da se žrtvuje.
@Miloš. Jel si siguran da ćeš biti bezbedan u Beču?

S

@DW

„…Srpska elita zaključno sa Prvim svetskim ratom je bila na to spremna. Nakon toga, ta elita niti je bila srpska niti je bila spremna da se žrtvuje.“

Upravo je to kljucni momenat za pocetak gubljenja nacionalnog identita kod nazalost veceg dela naseg naroda. Aleksandar Karadjordjevic (najgori nas vladar i kada, licno misljenje) nas je toliko ukopao sa tom Jugoslavijom, tesko da cemo se uskoro oporaviti.

@Miloš

Ti biras da budes rob, da ides da cistis klozete, i zadnjice babama i dedama, da budes becki konjusar, ja biram grob, da se borim za firmu koju sam osnovao sa 19 god. kad sam upisao i fax, 20 radnika, njihove porodice i moju porodicu i nasa zajednicka prava… Razlika je ocigledna.

D

@Smoke. Ne bih bio prestrog prema kralju Aleksandru. Smatrao je da će veća država biti jača. I pogrešio, a Srbi su to skupo platili kao i on. Ali praviti ponovo drugu Jugoslaviju, a danas mini Šengen gde se ne vidi šta je tu srpska računica je po meni imbecilno. Prošlost se ne može izmeniti, ali se može nešto naučiti. Zato mislim da prosveta i kultura treba da budu prioritet kako bi mladi naraštaji bili nacionalno samosvesni. Ako budemo imali dobru bazu samo je stvar tehnike napraviti pilota.

M

@Jarilo Zato sto me zanima vojna tehnologija sa tehnicke strane buduci da se elektrotehnicki inzenjer, to ne znaci da sam spreman na neka umobolna zrtvovanja za apstraktne konstrukcije kao sto je drzava, posebno ne kada je drzava poput Srbije, posebno ne kada ljudi imaju slobodu i mogucnost da ne zive u istoj.

@DW Svakako daleko sigurniji nego u Beogradu.

@Smoke Izvini ali ja u Austirji nisam nikakav rob niti perem klozete, ne razumem zasto ljudi ne mogu da se odvoje od te prizemne predrasude da cim neko zivi u stranoj drzavi zapada pere klozete, da li je to neka projekcija?
Robovi su ljudi u Srbiji gde 60% mota kablove za firme upravo iz te Austrije i Nemacke za 360 evra u proseku (medijalna plata) i slusaju bajke o „zlatnom dobu“ na rezimski kontrolisanim medijima, sto je 90% pop medija u Srbiji trenutno.
Izvini sto ne zelim da mi deca zive u najzagadjenijem gradu na svetu i dobiju rak pluca, izvini sto ne zelim da mi deca zive u drzavi gde je sam vrh iste umesan u secenje glava i trgovinu narkoticima, izvini sto ne zelim da mi dete zivi u drzavi gde na sve strane imas divlje deponije i smece.
Izvini sto zelim da mi dete odrasta u uredjenoj drzavi visokog standarda, gde se pojedinac ceni i gde moze da zivi od svog rada i bez da ima 20 radnika i privatnu fabriku..
Ok?

6

@smoke

Samo napred, u 21. veku ratovati za interese foteljasa koji iz istih izlaze bogatiji a moje kolege kao prosijake niko ne zarezuje za suvu sljivu…za nasu decu da ne pricam, moja skolovana uspesna, drzava nije ni htela da ih saslusa a kamoli da im pruzi neku sansu, ona 2 leta 99-te koja sam imao ocigledno drzavi ne znace nista, da ne pricam o stotinama sati u vazduhu u periodu 91-95.

M

zasto pojedinci imaju pogrešno mišljenje o našim ljudima koji rade vani.. ne poznajem ih monogo koji čiste klozete i rade u staračkim domovima.. velika većina je niži srednji sloj koja pristojno živi

B

Milos
A nisi rekao na cijoj strani ces ratovati iz Austrije. A da i ne govorim sto u takvom slucaju, ce sve strance zatvoriti u logore.

D

@Miloš. Upravo tvoj stav o državi kao apstraktnoj konstrukciji i važnosti isključivo lične sreće dokaz je da je moja tvrdnja o razlozima nezainteresovanosti mladih za pilotski poziv tačna. Da u Srbiji mnoge stvari ne valjaju to stoji. Neke su takve našom krivicom, neke iz objektivnih razloga. Takođe, problem predstavlja i ugao gledanja. Posmatrajući Srbiju iz Praga, a potom iz Amsterdama, situacija u Srbiji mi se činila beznadežnom. Međutim, boraveći nedelju dana u Istanbulu jedva sam čekao da se vratim u civilizovani Srbistan. Stvari u Srbiji se neće popraviti same od sebe. Kada govorim o žrtvovanju ne govorim isključivo o životu (mada govoreći o vojnim pilotima oni to čine svakodnevno), već i nacionalnoj solidarnosti generalno. Recimo da li si ti spreman da se odrekneš jedne mesečne (inostrane) plate ili svog slobodnog vremena za neku uslovno rečeno srpsku stvar bez ikakve lične koristi? Teško. O našoj političkoj i ekonomskoj eliti i dijaspori govoriti na tu temu je besmisleno, a porediti je sa jevrejskom ili jermenskoj još besmislenije. Uzgred, jel beše prošle godine bio teroristički napad u Beču ili u Beogradu?

M

Boban „ratovati“ u prevodu davati vam pismenu podrsku. Nista se ti ne sekiraj za mene imam drzavljanstvo Austrije, nisam nikakav stranac.

E

>> Hedonističko-konzumeristička ideologija koja dolazi sa Zapada je odgovorna ne samo za manjak vojnih pilota (što je očigledan dokaz) nego i za dekadenciju društva generalno.

Haha, ovo je presmesno. Dakle ne samo da je ruzni, prljavi & zli zapad upropastio samoga sebe (sic!), nego je sa sobom povukao i onomad neiskvarenu Srbijicu i njene vredne, stamene, patriJotske sinove, koji umesto da gaze strojevim korakom odali se svi od reda hedonizmu, cccc….

Ј

Милоше, војске без државе нема. Исто тако, технологија се из војске прелива у цивилну, тако да се може ван војске пратити, што је и препоручљиво, јер се намерно остављају „рупе“ у војној, тако да, иако ми јеси номинално одговорио на питање, и даље мислим да време можеш квалитетније (за тебе) да проведеш негде другде, ако дозволиш да те посаветујем.
Други део твог одговора, о апстрактности државе, лудости бављења томе сличноме и остало, је занимљив, али је примеренији неком политичком порталу. Из мог искуства речено, рекао бих да о томе људи једноставно имају своје опредељење, не мишљење, и да расправа о томе ни нема смисла ако желиш да докажеш нешто; углавном људи изражавају оно што о тој теми осећају и ту не може бити додирних тачака. Мени је жао што тако мислиш, јер мислим да и грешиш и пропушташ доста због тога, али и сам, као и ти, упадам у замку политичких расправа на порталу са овако лепом темом, па нећу о томе више. Свако добро, уживај у чарима Аустрије.

N

@Miloš
Bravo Miloše, 70% mladih žele da odu iz Srbije, a ovi penzioneri nek maštaju o ratovima pa nek zarate sa svojim vršnjacima iz susednih zemalja, ioanako zemlja samo njima ostaje.

B

Milos
Jel, to znaci da ces kao gradjanin Austrije ratovati na njihovoj strani, u eventualnom sukobu, posto imas njihovo drzavljanstvo? Mislis da ces moci da biras u Austriji, da li ces ili neces ratovati? Mobilisace te i moci ces samo da biras, ili vojska ili logor. Jednostavno ili si za drzavu ciji si drzavljanin ili nisi.

D

@Elastični. Kada se ne slažeš sa nečijim mišljenjem ili tezem, treba da pobijaš tu tezu kontratezom uz dokaze i činjenice koje će tu kontratezu potkrepiti umesto da se koristiš etiketiranjem i sarkazmom.
Evo ti recimo jedan primer dekadencije Zapada. Da li je muški i ženski pol biološka kategorija ili lično opredeljenje? Po novijem zapadnom shvatanju to je lično opredeljenje. I ne samo to. Svako ko tvrdi da je pol biološka kategorija, a ne društveni konstrukt biće ne samo izopšten iz javnog života već će doći pod udar zakona o diskriminaciji, jer time diskriminiše transrodne osobe i širi govor mržnje. Kolumnistkinja (sada već bivša) Gardijana Suzan Mur je tvrdila da je pol dominantno biološka kategorija zbog čega je njen stav okarakterisan kao transfobičan, a njene pravoverne kolege ogradili od njenog stava. Jasno, više ne piše za Gardijan. Gde je tu zdrav razum i sloboda govora? U malenoj Srbiji se sprema sličan, možda malo umiven, set zakona o rodnoj ravnopravnosti i zabrani diskriminacije. Verovatno nas Kinezi pritiskaju da usvajamo ovakve vrednosti? Ko je Vučića primorao da se između ostalog priključimo međunarodnoj gay koaliciji? Ameri ili Rusi?
Još banalniji primer. Brejkdens postaje olimpijski sport 2024. kako bi se Olimpijske igre približile mladima koji nisu vezani za tradicionalne spotove?!?
Dokazi dekadencije su više nego jasni ko hoće da ih vidi.
I da se vratimo na temu vojnih pilota.
Zar neko misli da će se naši klinici koji odrastaju uz takve idole poput Bake Praseta i Kije Kockar „cimati“ da uče za vojne pilote?

E

@DW

Svi tzv. „primeri“ koje ste vi naveli su netacni, odnosno manipulativno prikazani i dekorisan sugestivnim „pitanjima“ (koja traba da zakucaju vase tvrdnje). Arthur Schopenhauer je pisao pre 150+ godina o tome kako „uvek biti u pravu“. Vi koristite upravo tehnike koje je on opisao. To sve da bi se dokazala toboznja ugrozenost ne znam koga, da li vas „jadnih“ tradicionalista/desnicara? Sloboda govora definitivno postoji u UK, ali ne postoji sloboda laganja u javnom diskursu i dovodjenja ljudi u zablude. Slicne tehnike koriste recimo neonacisti u Nemackoj i trampisti u USA. Ja u temu ne zelim da ulazim i ne zelim diskusiju jer je ovo vazduhoplovni portal. Vama ocigledno daju da ovde sirite vase teorije zavera, to je ok, ja zelim da ostanem blize avijaciji, ili bar tehnici. Pozdrav.

D

@Elastični. Dakle sve sam čuo od etiketiranja i sarkazma do ličnih diskvalifikacija i uvreda. Sve sem kontraargumenata. A što se tiče tehnika manipulacije, ti upravo koristiš tehniku levih liberala (ili bolje rečeno trockista) koja se sastoji u sledećem: (ideološku) istinu nad kojom samo oni imaju monopol ne braniti argumentima već ismevanjem, sarkazmom i etiketiranjem, a zatim preko zamene teza doći do nategnute konstrukcije koja bi sagovorika povezala sa fašizmom iako on nikakve veze s fašizmom nemao. Sa fašistima se naravno ne razgovara, a njihovo mišljenje ili stav se poništava. I naš „vrhovni komadant“ koristi sličnu tehniku proglašavajući neistomišljenike fašistima.
Ja sam izneo tvrdnju da zbog dekadencije društva generalno, u čemu Zapad nažalost prednjači zahvaljujući vladajućoj levoliberalnoj eliti, nijednom administrativnom merom nije moguće privoleti mlade za poziv vojnog pilota, već treba, i po cenu da zvučim jezuitski, osvojiti um i dušu mladih. I onda diskusija je krenula…
T6 kao jedan od najdemokratičnijih portala se ne bavi cenzurom.

P

Zapravo, bavimo se cenzurom. Da se ne bavimo ovo bi bila još jedna treš Facebook stranica, još jedan YouTube poligon za šovinizam i idiote. Trudimo se da pustimo svačije mišljenje ali ako ono pređe bilo kakvu crvenu liniju onda se cenzuriše.

*kad pomenuh smeća od FB i YT komentara tu uključujem i naše stranice na ovim društvenim mrežama. Njih nemamo vremena da kontrolišemo. Sajt je i dalje oaza cenzure sa najboljom namerom. Od toga da možete reći vlasniku i autoru da je idiot druge stvari. Samo nemojte biti primitivni i glupi.

D

@Petar. Mislio sam na cenzuru onom negativnom smislu. Uzgred, začudili bi ste se koliko se cenzurišu komentari čitalaca u onlajn izdanjima naših novina. Pritom ne mislim samo na Informer, Kurir… gde se objavljuju samo komentari botova, već i onih „pristojnijih“ poput Novosti, Politike, Blica i Danasa.

P

Erocka napetost između Tango Six komentatora (ovde na sajtu) i mene kao moderatora dostiže svakim danom sve veći vrhunac. Uskoro, kada vreme bude dozvolilo, obradiću i tu temu. Najslađu od svih…

T

I posle neko kaze malo je aviona, helikoptera, pvo sistema, tenkova, oklopnih vozila itd…Nece Vojska Srbije uskoro imati ni dovoljno sofera, a kamo li pilote, tehnicare, tenkiste, raketase..Mislim, odavno ni vazduh vise nemamo kako treba ;)

Odgovori
O

Prva rečenica koju ste izneli je klasicna zamena teza ukoliko nije bila ironija.
Naravno da je malo aviona i helikoptera i radara itd…Uporedite nas sa zemljama slične veličine i populacije sa sličnim geopolitičkim problemima, ne moramo se porediti sa Grčkom i Izraelom da bi videli u kolikom smo manjku sa tehnikom, pogotovo sa savremenom.
Ne projektuje su broj i vrsta tehnike koju cete imati sa trenutno raspolozivim kadrovima, već se kadrovi skoluju i obučavaju u skladu sa trenutnim potrebama i projekcijom nabavki tehnike koja vam je potrebna za uspesno sprovođenje strategije odbrane i drugih doktrinarnih dokumenata koja se opet prave u skladu sa rizicima i projekcijom ekonomske moći jedne zemlje.

M

Apsolutno si u pravu!
Ja to gledam iz licnog iskustva: kao klinac sam bio vazduhoplovni entuzijasta, maketar, modelar, visio sam u aero- klubu! Normalno, logicni nastavak je vojno- vazduhoplovna skola u Rajlovcu! Zavrsio srednju sa odlicnim uspehom, dobio prekomandu i poceo da radim! Niko sretniji od mene par godina! E, onda dolaze ratovi koje vode svi, politicari, fukara i banda a ponajmanje vojnici! Sve znate, kreni -stani, politicki izgubljene vojno dobijene bitke i ratovi! Na zalost, ucestvovao u celom tom ludilu! Kada sam dosao do ruba egzistencije, posle 11 godina u vojsci u RV i PVO sluzbujuci u specificnim jedinicama, presavio sam papir i skinuo se na svoj zahtev iz vojske! A, da, 1999.god. sam jos odradio i Kosovo, 52 Djakovacka lpvo brigada, razmestaj Prizren, Djakovica i njima bliza okolina, po onoj narodnoj, „Jednom nas, uvek nas!“
Naravno, svo to vreme dok sam ja i meni slicni krvarili gace za drzavu kako god se ona zvala, fukara oko nas se bogatila, normalno zivela.
Epilog: sada se bavim civilnim poslom u privatnom sektoru i zadovoljan sam! Finansije su stabilne, nema toliko psihickih lomova, trudim se da slobodno vreme provodim sa porodicom. Pratim Tango six i jos par vazduhoplovnih portala, ponekad napravim neku maketu aviona za licnu kolekciju i to je to!
Imam sina i kcer. Njega vazduhoplovstvo i vojska neinteresuju, a da ga interesuju, mislite li da bih mu ikada dozvolio da bude profesionalni vojnik- oficir? Nikada! Da mu ministar vojni bude lice koje nije sluzilo vojsku, komandir alkoholicar, da leti i radi na dotrajalim krsevima, da gleda kako se napreduje preko veze, kako se prekomande steluju i sve to za sitne pare?!?
Moze da bude sta god hoce, zidar, pekar, kuvar, vozac kamiona, klozet- majstor, programer, u svemu ce imati moju podrsku osim za upis vojne skole!
Ako zeli da leti, ima dovoljno civilnih avio skola!
Deco, jos od 1918.god. nijedna Srbija nije rekla ni „hvala“ svojim vojnicima, ratnim vojnim invalidima, a kamo li nesto vise ( pogledajte statu rezervista iz ratova 90- tih).

O

Mile tranzicija
Tebi lično kao građanin Srbije zelim da se zahvalim na učešću u ratnim dejstvima 1999. godine, odnosno odbrani otadzbine.
Ali tvoji stavovi koje si izneo prema Srbiji, koji su uzgred tačni (Srbija je uvek zaboravljala one koji su krvarili za nju), po mojoj logici nisu ispravni jer nisi ti ratovao samo za Srbiju već za otadzbinu, a to je mnogo širi i uzviseniji pojam. Otadzbina obuhvata pored Srbije i srpski narod i oca i majku i sestru i decu i jos nerodjenu decu i unučiće i pokojne đedove koji su dali zivot za tu istu otadzbinu, i decu tvoga brata, komsije i kuma. E kada se ratuje, brani otadzbina, onda je tu Srbija bitna samo u tom segmentu da ti obezbedi sa čime ćes da vodis borbu, pa cak i ako nema sta da ti obezbedi ta drzava Srbija, opet branis otadzbinu sa onim sto imas jer branis svoju decu, unučiće, praunuke….
Prica o vezama i vezicama u Vojsci je istina, ali su motivi uglavnom poznanstvo i slicno, za razliku od drugih državnih organa gde su motivi uglavnom korupcione prirode i to nema veze ni sa Vičicem, Tadićem, Koštunicom, Miloševićem vec sa svakim čovekom pojedinačno, ili si sklon korupciji ili bezis od toga.
Vojska je drzavni organ u koji mogu da se sklone svi koji nisu sposobni za primanje mita. Veze i vezice postoje ali to nema veze sa otadzbinom.
I jos jedna stvar, deci ne treba da branimo da idu u vojsku, niti im mozemo zabraniti, ali im mozemo ispricati licna iskustva, losa ali i dobra, kladim se da vam je najbolji drug, mozda i kum iz te vojne škole.

M

@OSOJ A ko tvrdi da se ovde nešto projektuje. Mnogo prikladnija reč je kupuje se kao na pijaci. Daj malo ovog pa malo onog. A sve služi za isključivo dnevno politićke potrebe i namenjeno je i ima kapacitete zaštite ustavnog poretka (čitaj vlasti) što deklerativno i nije misija vojske. U nekom virtuelnom ratu diskutabilno je čemu bi to na koji način i koliko dugo služilo kako kvantitativno tako i po tehničkim i organizacijskim kapacitetima.

M

Za gospodina OSOJA:
Precutao sam to da sam dve godine rata proveo u uniformi Vojske Republike Srpske iako sam rodjen u Srbiji! Eto, sada i to znas!
Gospodine, nemojte da me ucite patriotizmu, rodoljublju, naucili su me moji preci Toplicani tako da nas vise ima po lokalnim grobljima nego zivih!
Da rezimiram: sa moje strane, dve godine u VRS i mali, kratkotrajni rat na Kosovu su sasvim dovoljni! Cak sam od bivseg nam pokojnog predsednika SRJ bio pohvaljen za stvari koje sam radio! Ja sam iz vojske izasao 1995.godine po potpisivanju Dejtona. Sta mislite koliko sam klasica, prijatelja sahranio u tom ratu? Vama nebitno, ali meni jako bitno, za sta su ti casni ljudi dali svoje zivote, za kakvu Republiku Srpsku? Da ne idem u politizaciju teme, da li ste se zapitali sta se desilo 2002. i 2003. godine sa ogromnim brojem oficira, pododicira i profesionalnih vojnika sa ratnim iskustvom iz 90-tih? Zasto su ti ljudi morali da na silu odu u penziju, budu otpusteni? Koja drzava je donela i sprovela takvu odluku, ne interesuje me politicka stranka na vlasti iz tog vremena, to je uradila Srbija, otadzbina, kako kazete! Zar Grof, na primer, nije mogao da bude nastavnik letenja na akademiji, vec je poput Perica i drugih strasnih, odlicnih pilota morao u penziju?
Na kraju krajeva, moj stav je moj izbor. Tice se mene i moje porodice.
Vama ne osporavam pravo da se u nekom buducem ratu istaknete heroizmom i patritizmom. Ni vama ni drugima.

N

@OSOJ
Ovo što govorite o patriotizmu bi važilo u 19. i prvoj polovini 20. veka. Kakav patriotizam očekujete da je ostao u ljudima koje je država varala i sputavala gde god je stigla, da podsetim da je Srbija jedina zemlja na svetu koja je ukrala ratnu odštetu koju je Nemačka nakon Versaja isplatila građanima Srbije i Crne Gore za pretrpljenu štetu.
Pre neki dan čitam vest kako je bugarski ministar objavio mapu Velike Bugarske sa Nišem i Leskovcem i polovina komentara ljudi na to su kako će konačno živeti u normalnoj zemlji i biti građani EU. Znači nikakav više nacionalizam već podanistvo kao u srednjem veku!

N

Interesantan recnik

Odgovori
V

Pogrešno je kriviti trenutne hirove sa nenormalnom selekciojom koja vlada u vojsci godinama unazad (a i u drugim profesijama).
Sad jeste moderan YouTube, Facebook, igrice… Ali i ranije kod mladih je bilo sličnih stvari muzika, koncerti svirke rok muzika…
Sve što sam napomenuo NIKAD ne može da utiče na mladog čoveka koji ima želju da bude pilot da to i ostvari.
Međutim mi se godinama unazad (sigurno 50-tak godina) srećemo sa problemima izabira pitomaca tj. veza je UVEK u ovoj zemlji bila potrebnija nego sama sposobnost kandidata. Ovo sam i lično iskusio na prijemu za vojnu gimnaziju. Kasnije kad je došao na red fakultet, naravno da nisam konkurisao i da me ta stvar na taj način više nije zanimala.
Ko zna koliko mladih ljudi je obespravljeno godinama unazad. Takođe vidim da i u samoj službi poznanstvo, interes čini osnovni pravac napredovanja.
Moderno vreme je donelo to da sad čovek sam može da odluči da se ne povinuje takvim stvarima. Prosto recimo postaneš programer, vrhunski (to je pandam pilotu u smislu školovanja i odricanja) ali o tvom angažovanju i napredovanju više ne odlučuje neki oficirski birokrata već tvoji rezultati direkno utiče na finansije i poziciju. Drugim rečima moderno doba posebno informatičko ne postavlja pitanje čiji si, odakle ili ko si nego šta ti znaš da uradiš.
Opet ko je pročitao komentar ovo nije generalizovanje. Naravno da puno kandidata koji su i sad oficiri je na tom mestu zato što je prihofizički bio za to.
Ali i oni mnogi gube strpljenje. Politika a samim tim i veze i vezice su duboko prodrle u profesiju.

Odgovori
A

Da se Srbija zapita zašto se ovo događa. Kad pojedinci koji su generalno zaduženi sa svojim funkcijama da vode brigu o ovom narodu i njegovoj brojnosti počnu da traže uzemljenje, osveste se i počnu da rade svoj posao. Srbija nema budućnosti ako nema dece, ne može avion i bpl da lete ako nema ko da sa njima upravlja. Nema dece nema zemlje. Pozdrav.

Odgovori
Д

Trziste rada diktira cene i uslove. A kakva je perspektiva buduceg pilota ? Moramo biti realni, lakse je u IT sektoru, a i bolji su uslovi. Vojni si pilot, silan trud si ulozio u sebe, plata prosecna, mozda dobijes neki stancic i to je to. Nema vise Juge gde su iz zabiti deca bezala u vojnu skolu za boljim zivotom. Mi kako zemlja vec uvekiko kuburimo sa skolovanim kadrom, a ovo je samo jos jedna potvrda te teze.

Odgovori
Y

Ne znam za Amere – imali su ozbiljna kresanja vojnih budžeta za vreme Obame, ali bi za naše prilike sve drugo bilo iznenađenje – počev od toga ko i kako radi „vojni marketing“, ko su vojni ministri itd…
O uslovima u vojsci – ne bih jer ne znam – ali navodno i pukovnici ostavljaju službu da voze kamione po EU.
Sa druge strane, nestvarno zvuči da u zemlji u kojoj je preko 2/3 ili 3/4 mladih za redovni vojni rok (po anketama u medijima) – nema dovoljno interesenata za vojne pilote…
Verovatno se radi prvenstveno o (ne)poverenju – počev od tretmana vojnih invalida i veterana…
Izloženi smo dezinformativnoj, medijskoj manipulaciji na koordinisanom, industrijskom nivou („senzacionalno“, „šokantno“) nimalo slučajno…

Odgovori
T

Pre svega su problem niske plate.

N

@Yoda
Te ankete su nameštene, oko 40% se prijavljivalo za vojni rok kad sam ja bio na upis pre 5-6 godina.

D

Pa nije teško porediti šta je nekada nam zajednička država nudila ne samo pilotima a šta ove po njoj današnje sirotinje nude.

B

Ko želi da postane vojni pilot, ako bude zdravstveno spoban i dovoljno uporan, ima odnos na „ti“sa matematikom, on će najvjerovatnije to i postati.Letenje je uvijek bilo pitanje ljubavi, ne para, čak i u vrijeme JNA kada oficirske plate nisu bile baš tako male, kao danas.

Odgovori
B

Kao prvo dijametralno se razlikuju razlozi zašto je „nedostatak“ vojnih pilota u SAD i stvarni nedostatak vojnih pilota u Srbiji.

U Srbiji je to deo mnogo većeg problema, koji se uglavnom ne tretira kao problem već pre kao aktuelni benefit.
Osim vojnih pilota, u Srbiji je i opšti nedostatak sposobnih i pametnih ljudi u svim oblastima. Svako ko ima iole šanse da ode da živi i radi u normalnijem okruženju koristi tu priliku.
Dok dođe nekome ko uređuje društvene planove u glavu da zarada (plata, kako god) nije jedino što čini život kvalitetnim većina kvalitetnih ljudi odlaziće u neke druge zemlje.
Šta nekome u Srbiji znači dobra plata kada može da je troši na loš izbor robe, koja je nekvalitetna i precenjena a nabavljaju je prodavci organizovani u kartele? Ili svaki prodavac koji ti nešto proda ne mora da poštuje zakon u procesu reklamacija jer je u dilu sa nekim koji ga štiti? Ili strepite za svoju porodicu jer su ulice pune ultrabahatih i ultrazaštićenih osoba u besnim automobilima, i za koje ne važe pravila? Ili stanje da građani ne mogu ostvariti svoje pravo čak i preko suda. Svaki sudski proces bilo koliko mali ili veliki, ukoliko je optuženi u nekom dilu sa zaštitnikom, traje najbukvalnije unedogled, da se gubi svaki smisao sudstva. U suprotnom pravcu ukoliko je on tužitelj, proces je nadrealno brz, kratak a presuda brutalna.
Šta će mi dobra plata kojom mogu da kupim i dobar stan i dobar auto ako taj isti auto može da mi bez posledica ošteti bahati vozač kamiona zaštićene firme koji je prošao kroz crveno? Može toga da se nabraja unedogled i to svi vide kada se okrenu oko sebe.

U celoj toj oseci sposobnih realno je i očekivati da ne postoji dovoljan broj onih koji bi se kandidovali za poziv vojnog pilota. Poznajući izvestan broj naših vojnih pilota od onih stare generacije pa sve do svremenih odogovrno mogu reći da je danas teško i sresti ljude koji su bar nalik njima.

Odgovori
П

Баш сте срање!Да ли сте ви хтели да пишете о проблему броја пилота ВС или САД ?Ако вам је намера (ѕа јесте),да сваки пут ниподаштавте ВС и напоре који се чине да се војска унапреди -НИСТЕ УСПЕЛИ….ШТА ВИШЕ ИЗАЗАВАЛИ СТЕ КОД МЕНЕ КОНТРА ЕФЕКАТ! Ја као патриота,поштујем државу која набавља сразмерно (а некад и преко својих материјалних могућности,а на вас све више гледам,као скуп сенуилних и искомплексираних будала,која пљује на све што Србија ради,а није тешко закљичити из којих побуда ….

Odgovori
T

Dpbro je, nece se vrhovni vodja ljutiti, idi gledaj dozvolite sa Bikovicem i uzivaj u iluziji, tako je lakse..

B

Bravo, danas te čeka gozba. Osvojio si sendvič sa pršutom.

M

Pa ako si patriota valjda te dotice problem u VS sto se tice ljudstva, valjda se o problemu treba diskutovati i pokusati isti resiti, a ne gurati pod tepih? Kakva je korist od toga, zar je svaka kritika, pa i ona dobronanerna losa, ne razumem? Ovo je ozbiljan problem kojim se niko ne bavi, dok se vojska aktivno koristi za PR od strane vrha drzave. Radim u VS tekst je na mestu, a ni ne zelis da znas kakav je problem sa popunom ljudstva zaista.

С

Патриота, патриотизам се мери и уочавањем проблема, дискутовањем и тражењу решења. Стављање проблема под тепих није патриотизам,у приватним фирмама добије се отказ, у војсци полицији неко мора и кривично да одговараш за такве ствари јер претпоставке могу бити разне: лењост, неспособност, или пак намерно саботирање.

M

Šta je tu čudno? Vodi se asimetrični rat, kompletno ulupavanje svih društvenih normi i morala. Kompletno uništenje društva, na takav način da zajednica nije u stanju da brani svoje vitalne interese. Isisavanje svih materijalnih i ljudskih resursa preko instalirane vlasti, kompradora.

Daju otkaz krpeljima, NVO i ostalima, I na tak način dođu do sredstava za pilote.

Odgovori
L

Za nase uslove plate su solidne 800€ pa do ….,benificiran radni staz 12/18,veliki godisnji odmor,odsustvo za oporavak,zimi skijanje (nisam siguran imaju li jos uvek to pravo-privilegiju),LP-1 (pojedinci ni kod kuce nemaju takav izbor hrane),UTS (zena nema posla i dvoje dece,uvecan za 10%,plus cena boda=2..€) u Nisu ili Kraljevu doda jos 50-60€ od plate i uzme stan od 75-80m2 na 20 godina koji ga kosta ukupno15-16000€,…
Realno je to jako malo za poziv i zrtvu,ali za Srbiji je full.
A kandidata nema jer dok je neko i zeleo nije mogao zbog dece pojedinih,pogledajte cija su deca piloti u zadnjih 10-15 godina (broj pitomaca na godini jako mali),zdravstveni kriterijumi su sasvim normalni za poziv pilota-trazi se zdrava mlada osoba i nista vise.
Sta smo sejali to i zanjemo.
Na kraju mora debelo da se zagreje stolica (nista vise od medicine ili masinstva).

Odgovori
T

Traze se osobe sa vrlo niskom nervozom sto uglavnom psihopate imaju, a prosocijalne psihopate su vrlo retke.. Jos da dodamo da dasnji mladi ljudi imaju poremecaj paznje zbog izlozenosti dopaminskim stimulansima od rodjenja prakticno, a zbog toga cesto pate od anksioznosti i depresije, stoga je vrlo tesko naci mladu osobu sa niskom nervozom, a prosocijalnog psihopatu jos teze..

M

Verovatno ste jos u vojsci, baratate brojkama. Ja sam iz vojske izasao posle Dejtona 1995.god. ali sam kao rezervni “ casnik“ odradio i Kosovo (RL4m i Igla), nebitno.
Za ovo sta kazete o kastinjskom uredjenju vojske ste u pravu. Postajemo kao Indija, deca pilota postaju piloti bez obzira na psihofizicke, mentalne i druge kvalifikacije. Drzava Indija kupuje najbolju opremu ( su30, Rafal, Mig 29, Miraz 2000), a rezultati njenog koriscenja su osrednji.
Ceo sistem odbrane u Srbiji treba resetovati, potpuno promeniti. Ovo sta danas zovemo vojskom je zabavljeno samom sobom, gurnuto na marginu. Vojske se sete samo u funkciji politicke propagande.
Pozdrav.

L

gosp. Ljuba Truba
Da Vam odgovori vojni pilot pred penziju: nije tačno da su deca pilota privilegovana-čak štaviše, da je više takve dece ne bi imali problem sa manjkom kadra.
I u tekstu ste izneli par nebuloza, koje i jesu suština zašto nema (novih) vojnih pilota. Inače, ovim problemom se jedino bavi ovaj sajt i niko više!
Pomenuću podatak (proverljiv) da je Udruženje pilota Tigrovi iz Kraljeva prošle godine imalo program Promocija poziva vojnog pilota, potpomognut Ministarstvom odbrane…uglavnom je sprovođeno u Šumadiji, za početak..pogađajte, ove godine ih je MO kulturno zaobišlo, jer pare su bitnije Udruženju generala i admirala itd.
Slaba materijalna potpora i urušavanje statusnih pitanja su doveli do nepopularnosti poziva, eto da znate iz prve ruke.

P

Na podršku Tango Sixa uvek možete da računate. Em što su ljudi proaktivni i spremni da oiviče problem kako bi se rešio em promene u bilo kom esnafu moraju doći unutar njega.

m

Jedan od problema sa nedostatkom pilota u USAFu je stalno angažovanje u borbenim misijama sa stalnim rotacijama iz jedne misije u drugu u različitim državama. Mnogi USA piloti radije biraju civilno vazduhoplovstvo gde su plate veće a i glava na ramenima je sigurnija. Tu teško da može i današnji Top Gun da im pomogne ili bilo koja druga propaganda.
A kod nas ono što je decenijama radjeno pogrešno i urnisanje vojske i države ne moze se ispraviti ni za 50godina.
Opet tu propaganda za veće interesovanje mladih za pilotski poziv ne moze mnogo učiniti. Potrebno je u ovoj truloj zemlji menjati sve iz korena i izvesti zemlju na pravi put jednom za svagda. Decenije defetizama, rušenja države i stavljanje u kolonijalni status, opšte siromaštvo, blacenje sopstvene države i vojske sve je to kumovalo za ovakvo stanje u državi i vojsci. Do juče su razne NATO ulizice punili glavu stanovništvu da smo ratni zločinci i slicno. Sada hoćemo veliko interesovanje za vojsku, drzavu i avijaciju. Gde ga to ima? Potpuna nebriga ove države za one koji su ratovali za tu istu drzavu mnogi od njih su obogaljeni ostavljeni sami sebi. Sve to stvara odbojnost mladih ljudi za vojsku i avijaciju. Zapadna ,,demokratija“ je itekako znala kako neku naciju odvici od parole,, rado ide Srbin u vojnike“ i taj projekat su odlično završili. U tome nije do sada uspela nijedna sila do tada. Uspela je nato družina da se srbinu ogadi i sam život ne samo vojska i država. U tome smo svedoci svakodnevno.

Imate li saznanja kako stoji Rusija sa svojim pilotima danas? Da li mozda kod njih važi rado ide Rus u pilote ili ne?

Odgovori
Ž

mateus

Не иде радо ни Рус, пре неку годину био је званичан податак да им фали око 1000 пилота.

E

>> Uspela je nato družina da se srbinu ogadi i sam život ne samo vojska i država.

Mislim da je pre vase pisanje, odnosno takav diskurs u vojsci odgovoran sto se Srbinu „ogadila i vojska i država“. A za život se ne brinite, vole mladi Srbi da zive, samo ne po kasarnama!

M

Zanimljiv tekst, loš rječnik.

Odgovori
F

Dobro je sto ste dali poredjenje sa Amerikancima posto je tamo sistem onakav kakav, barem po meni, treba da bude. Ne znam koliko je narod upucen, ali, za razliku od Evrope, stvar je potpuno obrnuta. Prvo, da bi se postao vojni pilot(transportni, borbeni) obavezno je imati 6. stepen strucne spreme i proci obuku u trajanju od 2 godine (mnogima poznat kriterijum i vreme trajanja obuke ovde za civilnog pilota??!).
Druga stvar je ta da je tamo , na neki nacin, teze postati civilni(recimo u Delti) nego vojni pilot. Recimo za civilnog vam je neophodan 6. stepen(ukoliko zelite da radite za najvece kompanije) plus 2 godine obuke, zatim vam je potrebno 1500 sati, sto vam recimo za vojnog nije neophodno, da biste uopste mogli konkurisati u regionalnog kompaniji, pa dok stignete do najvecih aviona, suma sumarum 15 godina. U USAF-u vec nakon zavesene obuke sedate u svoj „dream plane“ ukoliko se to tako moze nazvati.
Nije naivno.
Zasto ovo govorim?
Pa zato sto su ta dva posla dosta razlicita, ali zahtevaju slican nivo tj. kolicinu znanja(mozda cak i vise za velike putnicke avione) i vestina(mozda vise za borbene avione) da bi na kraju dobili dva profesionalca , svakog u svojoj grani avijacije.
E sad
Situacija kod nas je , kao sto su mnogi pomenuli, takva da su do skoro kriterijumi za upis na Vojnu akademiju bili nerealni. Svi znamo price o broju prijavljenih i primljenih ljudi cca 100/1 pre desetak godina. Zdravstveni koji je izuzetno zahtevan bio(sad mu pada kriterijum polako) i iscrpno skolovanje koje danas traje cak 5 godina. Plate su pristojne za onog ko voli, ali danas kao sto vidimo malo ljudi je spremno da posveti svoj zivot takvom letenju. Ali mozda faktor koji je najvise obeshrabrujuci , a niko ga nije pomenuo je da po zavrsetku akademije radite kao „prasinari“ sto je donekle i prikazano u seriji“Vojna Akademija“, tj, kao staresine odeljenja kadeta ili neka druga posla, a ne radite kao piloti!
Pa vi ubedite coveka da treba da se upusti u to.
Sa druge strane, posto svi jure za parama, je civilstvo.
Kod nas dosta lakse nego po Britaniji recimo, ali odavno komercijalizovano skolovanje i stancovanje na desetine pilota godisnje u Srbiji od kojih 10 posto nadje zaposlenje ikada u zivotu, ali i te kako marketinski podrzano. Za dve godine nakon upisa imate sve dozvole i ovlascenja i vec nakon 200h i bez 6. stepena, mozete dobiti posao u nekoj kompaniji tipa Wizz-air, raditi za jako lepe novce i dogurati cak do kapetana za 5 godina. Plata kapetana recimo u BG-u ide i do 7000 dolara, sto je godisnja zarada pilota iz RV.
I moje pitanje je na kraju:
Kako nekog ubediti da postane vojni pilot pored svega napisanog, a pogotovo kako ga ubediti da ne postane civilni, vec vojni?
Da odmah odgovorim- ja mislim nikako!

Odgovori
m

Zivojin
Zahvaljujem na obaveštenju.
Ništa čudno sobzirom u kakvom je stanju do juče bila Rusija.
Medjutim I pored svih mogućih pogodnosti i stimulacija zaista je čudna situacija za RV još uvek najveće vojne i ekonomske sile na svetu. Kod njih izgleda da više ni stimulacije ne pomazu.

Odgovori
D

Mi moderni ljudi smo ljeni, volimo laki zivot i vise ne volimo nase domovine, to jest postali smo odvratni.

(Ja sam se inace prijavio za vojnu sluzbu tu u Australiji ali nisu me jtjeli zbog losih oci iako toj vojsci fali puno ljudi).

Odgovori
I

Kao prvo tekst je odlican.Kao drugo da malo analiziramo odnos drzave prema pilotima. Setimo se pada helikoptera mi 17 i kako je posada naterana da leti po losim meteo uslovima, i kako je posada direktno okrivljena za pad a jedan od najboljih pilota Omer da je cak bio pijan. Idemo dalje slucaj obaranja helikoptera UN i pilota sisca koji je robijao jer je samo izvrsavao svoja naredjenja.Covek je sto puta rekao da je prokleo da kada je postao pilot zbog problema koje je imao. Setimo se 99 kako su se ophodili prema nasim pilotima i kako je vrsen pritisak sto neurade nesto tamo gore, pa kako su posle ekspresno penzionisani itd itd. Mnogo slucajeva ima ovakvih, i posle se cudimo. A i znam kakvo je misljenje mladih pilota o trenutnom stanju u RV

Odgovori
P

Po meni ovde je bitno nesto drugo. Treba da odgovorimo sebi iskreno, da li nam trebaju piloti kojima je glavna vodilja ‘visoka plata’ ili…oni koji to postaju jer prosto ‘to su oni’.. to je u njima. Nisam siguran da li su piloti, postajali piloti za vrijeme JNA samo zbog socijalno zdravstveno i redovna plata ili ima tu jos neceg bitnijeg.
Naravno osiguranje i plata je bitna ali ne smije biti presudan faktor…Zanimljiva bi bila anketa sa penzionisanim pilotima sta je njih vodilo da ba staj poziv izaberu. Ne mislim da im je na umu bila visina penzije ili sl…

Odgovori
N

A sta ti ocekujes? Da psihofizicki nadprosecno sposoban mladic sa visokim znanjem matematike pođe za vojnog pilota i preživljava sa 700€ platom u Srbistanu kad već sa svojim sposobnostima moze da upise IT i da ode u Nemacku ili Kanadu i da radi za pocetnu platu 7,000€?

P

@Nikola;

Znaci da taj nije za vojnog pilota…to sto ti navodis postoji na papiru.
Sta znaci visoko znanje matematike? Sta ti znaci IT strucnjak..?
Ako se za to odluci ide u prosjek..inace inzinjerska plata od 2500e u Njemackoj pocetna je da se lupas u dupe i budes srecan ko m…n. Da bi dosao do 5 treba toga…. U kanadi, ..hmm evo u mojoj firmi sve povratnici iz kanade…tako da mani se bajki i prica. Pus ne zaboravi da odlazak u inostranstvo nosi puno odricanja o kojima malo ko hoce da prica da ne ispadne…btw znam za dosta ljudi koji se vratose iz Svabije pa rade za Kontinental u NS jer im je mnogo isplativije.
Tako da tvoj hipotetticki primjer oslikava onog ako i ne treba da bude vojni pilot…Od tri stvari u kojima je dobar on bira pare..a ne adrenalin, patriotizam.status na kraju krajeva. Takav sigurno nije za vojog pilota. BTW:IT i znanje matematike idu ruku pod ruku ali visoko znanje matematike je dosta siroko polje i to je posebno skolovanje na kraju krajeva.
Sve u svemu iocekujem neko ko to voli i ima u sebi da bide vojni pilot…para uvijek manjka bez obzira gdje si..ne sumnjaj u to.

E

>> kad već sa svojim sposobnostima moze da upise IT i da ode u Nemacku ili Kanadu i da radi za pocetnu platu 7,000€?

U Nemackoj 7K bruto vam ima neko ko je vec na nekoj menadzerskoj poziciji a takav neto iznos, sto je nekih 120K bruto ili mozda i vise godisnje, i to je jedan potpuno drugi svet u koji inzinjeri redje zalaze, odnosno trebaju vam za tako nesto jos neki drugi skills, ne samo matematika. Za Kanadu ne znam, za Nemacku mogu pak da vam navededm iz prve ruke, moja plata je 5K bruto, (obican senior backend developer koji se do sada nije nesto preterano cimao), sto izadje oko 3350 neto. Ja poznajem ljude u BG, moje „klasice“ koji zaradjuju uporedivo kada zavrse jos nesto sa strane.

A

@Nikola, stvarno ne znam zašto je tako lako poverovati u nestvarnu platu od 7k mesečno u Nemačkoj?!

U EU je 50k godišnje u džepu, posle poreza koji se računaju drugačije nego u Srbiji zaista sjajna plata. Plata od 85k godišnje, ponavljam, u džepu – ne postoji.

Kako znam? Pa mnogo je prosto, lepo se ukuca naziv zemlje, iznos plate i magična reč percentiles.

Jedino u USA postoje plate preko 100k za u džep. U EU – toga nema.
I da ima pojeli bi porezi. Zato nema.

Kako znam? Bio, živeo, video. 5 godina, djb, otišao u USA

V

Nikola,
Mislim, 7000 eura godišnje, pretera brate. Ima nas i koji radimo u takvoj branši pa znamo ko dogura do takve plate. A teško da će neki IT stručnjak (možda 0.0001%) ikada i dogurati do takvog menadžerskog mesta, ne zbog znanja u IT struci već zbog nekih drugih (što je kolega već napisao) skills. Prvenstveno, za takve poslove potrebne su veštine koje se ne uče na klasičnim IT akademijama već poznavanje korporativnog biznisa i organizovanja proizvodnje.

P

Drago mi je da se slazemo uglavnom oko plate u inostranstvu. Evo ja vec sam oko 15 godina u rasejanju,.. Midle East , Skandinavija ..pa znam iz prve ruke kako je na trzistu.

Sve u svemu bar u mojoj viziji, vecina ipak postaju vojni piloti jer to vole, to je u njima….na kraju krajeva to i jeste specificna profesija. I iskreno nam atrebaju piloti koji to vole i koji znaju i koji su svjesni sta ta profesija znaci narodu drzavi pa i njima samima.

Nesto mozgam…Koliko god taj ‘hipotetticki super placeni, IT Strucnjak imao para u dzepu uvijek ce sa pristojnom dozom postovanja gledati Vojnog pilota bez obzira na njegovu platu…

Drug aj estvar sad sto je preovladjujuca mainstream kultura kod nas ..’da nista nije sramota osim da radis ‘… mislim…posle isto tako te klince srecem ovde kako dirince od jutra do sutra i to je sasvim OK. :)

z

Negativna selekcija rukovodećeg kadra se pokazala…ali još uvek ima dobrih i stručnih ljudi koji iskazuju svoje mišljenje, doduše sve manje.
U narednih 4-5 godina oni izlaze iz sistema..političarenje i trgovački mentalitet su u punom zamahu..spinovanje vojnih analitičara, neostvarenih „stručnjaka“, kojekakvih novinara i medija napraviše „regionalnu silu“ tamo gde je nema..Na Pešteru se pokazalo sve što je moglo…niko se nije zapitao koliko dana mogu da izdrže takvu dinamiku u tom broju koji nije ni približan 1999.g…a i drugi nisu sedeli skrštenih ruku, sada imaju vojsku, opremu koju ne moraju otimati, školovani kadar, moćne saveznike, vežbaju komandovanje, izlaze na teren, rade svoje vežbe samostalno i sa saveznicima..ne treba se previše zanositi, ne treba ni plašiti narod da će neko napasti državu i zaluđivati pričama da su svi neprijatelji i da nam rade o glavi..nije baš sve tako.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend