U Srbiji će 22. i 27. juna biti izvedena najveća vojna vežba do sada

11. jun 2021

Slovenija prikazala vozila JLTV, objavljeni planovi daljeg opremanja vazduhoplovstva

11. jun 2021

Održana svečanost povodom prijema lovačkih aviona MiG-29 koje je Belorusija donirala Srbiji

10. jun 2021

MiG-ovi 29 u Ratnom vazduhoplovstvu Bugarske: Do sada izgubljena dva aviona, operativnost mala, uskoro zamena lovcima F-16

9. jun 2021

POSLEDNJA VEST: Srušio se bugarski MiG-29, pilot poginuo, prekinuta PVO vežba na Šabli

9. jun 2021

[NAJAVA] Poziv vazduhoplovnoj publici: Najzanimljivija tribina u seriji predavanja o prvoj srpskoj eskadrili u petak u Beogradu

8. jun 2021

Danska će prva u svetu koristiti električne avione za obuku vojnih pilota, izbor je Pipistrelov Velis Electro

8. jun 2021

Šabla 2021: Lovačka avijacija RV i PVO Vojske Srbije i ove godine u Bugarskoj na gađanju ciljeva u vazduhu

4. jun 2021

[FOTO REPORTAŽA] Vežba Decisive Strike 21: Grčki F-16 blistali nad Krivolakom, vozila JLTV prvi put u prašini Makedonije

4. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Prezentacija Nenada Miloradovića o aktuelnim i budućim projektima u segmentu vazduhoplovne i PVO tehnike

3. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Erbas projekti u Srbiji: Saradnja je tek na početku

3. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Kanada ozbiljna u regionu: Posle Crne Gore sledeća je Severna Makedonija

2. jun 2021

Hrvatski premijer o detaljima isporuke i plaćanja Rafala

2. jun 2021

Rusija razvija AESA radar koji je sposoban za praćenje dronova veličine lista papira, prvo ispitivanje sa sistemom PVO Pancir

1. jun 2021

SAAB: Naša ponuda je delotvornija za Hrvatsku

28. maj 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska zvanično izabrala Rafal, 12 polovnih aviona biće plaćeno „999 miliona evra“

28. maj 2021

Suhoj radi na razvoju prvog ruskog savremenog jednomotornog borbenog aviona

28. maj 2021

Jedinice RV i PVO Vojske Srbije izvele zajedničko taktičko uvežbavanje

27. maj 2021

[ANALIZA] Hrvatska sa Rafalom, Srbija sa MiG-29SM: Ko je bolji?

27. maj 2021

LOM Praha preuzima posao remonta helikoptera Mi-8/17/171 Severne Makedonije

26. maj 2021
Švedska od SAAB-a naručila buduću razvojnu podršku za avion Gripen
Gripen C i D, osim Švedske, koriste Češka, Mađarska, JAR i Tajland dok je korisnik novijeg Gripena E za sada Brazil / Foto: SAAB

Švedska od SAAB-a naručila buduću razvojnu podršku za avion Gripen

Kompanija SAAB saopštila je 5. maja da je dobila narudžbinu švedske Agencije za opremanje odbrambenog sektora (FMV) za pružanje buduće razvojne podrške floti borbenih aviona Gripen u periodu od 1. aprila 2021. do 31. decembra 2022, a ukupna vrednost narudžbine je 998 miliona švedskih kruna (nešto preko 98,5 miliona evra).

Narudžbina je proširenje postojećeg ugovora i omogućava budući razvoj Gripena za Ratno vazduhoplovstvo Švedske, ali i za ostale korisnike Gripena širom sveta. Navedeni ugovor sklopljen je 22. decembra 2020. kada je FMV zatražio od SAAB-a da definiše šta je potrebno za ispunjavanje švedskih zahteva za daljom, operativnom upotrebom i dostupnošću Gripena JAS-39C i D do 2035. godine, a vrednost narudžbine bila je 185 milijuna švedskih kruna (skoro 18,3 miliona evra).

Najnoviji ugovor između SAAB-a i FMV uključuje podršku i rad na opitnim avionima i napredne alate kao što su opitne platforme i simulatori. Opitni vazduhoplovi se, zajedno s ovim naprednim alatima, koriste za potvrdu ispravnosti i proveru rada borbenih sistema aviona Gripen C i D kao i Gripen E, dok istovremeno SAAB razvija buduće mogućnosti ili poboljšanja. Ugovor takođe obuhvata dizajn i podršku, održavanje komponenata, pružanje logistike, tehničku podršku sistemu, publikacije, rezervne delove, popravke, opremu za zemaljsku podršku i pilotsku opremu.

– Gripen je dizajniran za neprekidnu nadogradnju što mu omogućuje suočavanje i savladavanje novih borbenih izazova – to je pristup dizajnu koji smo već mnogo puta dokazali. Kako bi se omogućio kontinuirani razvoj Gripena, potrebno je imati napredne alate kojima se lako upravlja, koji se brzo primenjuju i koji su pristupačni za održavanje. Ovom se narudžbinom ulaže u postizanje svih ovih ciljeva, tako da će Gripen uvek biti u prvom planu, kako za danas, tako i za budućnost – rekao je Jonas Hjelm, viši potpredsednik i šef poslovne oblasti SAAB Aeronautics.

Pametan dizajn Gripena je do sada, kad god je nova tehnologija postala dostupna, omogućavao SAAB-u da preuredi njegovu unutrašnjost bez uticaja na zmaj aviona. Zbog toga će ova narudžbina stvoriti novu generaciju Gripena i ojačati švedsko ratno vazduhoplovstvo. Jonas Hjelm je u decembru već izjavio da su Gripen C i D okosnica švedskog ratnog vazduhopovsta i da će to biti još dugi niz godina.

Glavni deo narudžbine se odnosi na operacije u SAAB-ovim pogonima u Švedskoj, u gradovima Linköping, Göteborg, Järfälla, Arboga i Växjö. Osim najnovijeg investitora Švedske, Gripen C i D se takođe nalazi u službi ratnih vazduhoplovstava Češke, Mađarske, Južne Afrike i Tajlanda, ali i Škole opitnih pilota RAF-a (Royal Air Force) dok je prvi strani korisnik novog Gripena E (uskoro i dvoseda Gripen F) Brazil. Gripen C i D je trenutno kandidat za novi višenamenski borbeni avion Hrvatske, verzija Gripen E je na tenderima u Finskoj i Kanadi, a švedski avion ima šanse i u Indiji i Maleziji.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

M

Ne znam da li bi hteli nama da prodaju ?! 🤔

Odgovori
T

Zasto ne ? Imaju delove za „nova“ 12 Gripen C i 2 Gripen D.
Samo ako Amerika ili Englezi stave Veto onda ne.

Mogli bi Svedi sastavit te avione za njihovo ratno vasduhoplovstvo
i isti broj starih aviona jeftino prodat za pola cene.

Bolje kupiti od Rusa ili Kinesa.

D

NIkad nam ga nisu ponudili, i za sada sigurno neće, čak i da za početak otvorimo priču o nabavci i samo tražimo informacije za ponudu.

С

Надам се да наши стручњаци озбиљно узимају у обзир Саб Грипен 39 Е/Ф као могући наследник Миг-29. Авион је солидних особина, најмање скуп по сату налета, колико се види доступних података, избор наоружања и опреме задовољава све четири намене: ловац-пресретач, ловац-бомбардер, јуришник-подршка трупама, извиђање-електронска дејства. Нисам сигуран за змај авиона, нека ме неко исправи, али верујем да по издржљивости може да се мери са Ф-16, што значи 10-12000 сати налета пре ремонта и продужетка ресурса. Поред тога, можда и најважније, авион има напредну авионику, опрему за тренутни проток података и могућност информатичког умрежавања. Било би лепо да неко од струке изнесе на Т6 макар оквирне податке о ценама сата лета, летног и ремонтног одржавања за овај авион или за више авиона. Поред тога Швеђани нуде и технолошко производну кооперацију при набавкама. Немам илузија да наша индустрија може да се пореди са ваздухопловном индустријом Бразила али сигурно може да се почне на неком основном, најнижем нивоу па да се временом кооперација унапређује. Сигуран сам да још пре око десет година, потпуковник Миодраг Ристић није случајно на једном од аеромитинга изјавио да би волео да Србија одабере управо Сабовог Грипена за нови вишенаменски авион. О томе, да када би Србија имала новца за набавку једне (дај Боже две) ескадриле, да ли би нам западне земље одобриле набавку авиона и наоружање, треба разговарати као о посебној теми…

Odgovori

Bilo je vesti da SAAB 39 nije uopšte tako jeftin za održavanje kako ga reklamiraju, a Mađari su izgubili dva komada na svega 14 koji koriste.

Takođe, po nekim analizama, odnos cena kvalitet je na strani F16.

Za novac koji bi dali za nove SAAB-ove, možemo komotno da nabavimo su 35 sve sa prilagođavanjem infrastrukture, a dobijemo dvomotorac, dakle bezbedniji avion.

Da ne govorimo o političkim uslovljavanjima.

С

Могуће је да сте потпуно у праву. Ја имам резерве према Су-35 ради два главна разлога. Авион има два мотора релативно високог потиска (сваки од по 86,3кН / 142кН), и колико ми је познато релативно високу специфичну потрошњу горива што је опет највећа ставка у цени сата лета. Са сада планираним буџетом од 1,6 милијарде евра, великио је питање да ли би могли да приуштимо употребу више од 5-6 тих авиона, тако да могу извршавати задатке за које су намењени. Ако би буџет Србије био преко 3,5 милијарде евра, верујем да би цела ескадрила могла да се приушти. Напомињем ово размишљајући не за наредних 5-10 година од набавке, већ за употребу од око наредних 40 година. Друго, занима ме да ли авиони имају од електронике опрему за тренутни пренос/пријем података за мрежна информатичка борбена дејства. Колико ми је познато, исправите ме ако грешим, руски авиони (Миг-29 и Су’30, 35) такву опрему још увек немају што је за мене врло проблематично. Последња употреба наше ловачке авијације 1999. је школски пример како у савременим ратовима пролазе ловачки авиони без доброг тренутног прегледа бојишта који само имају навођење са земље.

Što se tiče potrošnje goriva i samog održavanja dva motora naspram jednog, tu SAAB definitivno jeste u prednosti.

Su-35 poseduje data-link, to su imali i MIG 31 još osamdesetih. E, sada, šta taj ruski data link može ili ne može u odnosu na Zapadne, teško je reći, pogotovo nama laicima.

Što se tiče samostalnog otkrivanja ciljeva i navođenja sa zemlje, ja koliko se sećam i američki F15 i holandski f16, koji su oborili naše avione, su najpre bili obavešteni od AWAKSA o prisustvu naših migova, a nisu ih samostalno otkrili do tada.

Ja pretpostavljam da Vi smatrate da je netcentričnost i razmena podataka među avionima u izviđanju i borbi ono što nama treba i ja se slažem sa tim, jer na raznim vežbama se pokazalo da tako opremljeni avioni postižu nesrazmeran uspeh u odnosu na druge. Ja bih voleo nabavku aviona sa tim mogućnostima.

Problem je, naravno, političko uslovljavanje i pitanje šta bi nam ko prodao i da nam novac nije problem. Zato nisam sklon Zapadnim rešenjima, jer vrlo lako ekonomski momenat prestaje da bude bitan ako nam čak i nešto prodaju a neće posle da nam daju delove ili novi softver. U današnje vreme, možda mogu i daljinski da nam onesposobe softver koji su sami proizveli, ako žele.

Velika prednost ruskih aviona i sistema je što se dobije dosta za uložen novac. Su 35 je veliki avion i u njega se može jednog dana ugraditi veliki, moćni, a modernij radar ako budemo sprovodili neku modernizaciju. Jednostavno, veći avion ima više mesta za avioniku. Veći i jači radar je teže ometati. Ako se ispostavi da originalni ruski radar za izvoz nije tako dobar, možda ćemo moći da ubacimo kineski ili izraelski jednog dana.

SAAB 39 E je veći i jači od SAAB 39 C? Zašto? Pa, verovatno zato što je uvek bolje imati više prostora i snage u avionu. I onda se ispostavlja da je taj avion i skuplji za nabavku i održavanje i cela koncepcija partizanskog aviona, koji je SAAB 39 trebao da bude, pokazuje se kao pogrešna.

Na vežbama modernih aviona se pokazalo da elektronsko ometanje igra sve veću ulogu, a veći i jači avioni mogu da poseduju jače ometače i otpornije radare, u principu. Zato sam za SU35. Veliki i jak avion. Čak i ako rusi ne prodaju sada najbolji radar, ne znači da neće biti tako za 10 godina, a onda- veći i jači avion- bolji, jači i otporniji radar.

a

Ako imaju i malo mozga, zaobici ce kupovinu ovako kapitalnog naoruzanja od Svedjana u sirokom luku.

Buduci avion kupiti ili od Francuza, ili od Amerikanaca ili od Rusa.
Po meni, najlogicniji potez(i tehnicki i politicki) je cekanje da se zavrsi razvoj FCAS-a, i istim naoruzati nase ratno vazduhoplovstvo sa jednom do dve eksadrile.
On bi trebao da udje u upotrebu taman tamo negde 2035,40, kada ce isteci resursi ovim nasim MiG-ovima.

Druga opcija je uzeti Su 57. Po meni nelogican potez sa politicke strane, iako bi ovo sigurno bila jeftinija opcija.

Treca opcija je uzeti F35, no ako se ima i malo mozga taj ce se avion zaobici u sirokom luku, jer za nista nije sposoban bez kompletnog Americkog sistema iza sebe.

S

Jel taj avion u bilo kojoj verzij okusijo borbeno iskustvo?

Posto nismo u mogucnosti, da imamo eskadrile aviona onda je bolje, da se fokusiramo na jednu al takvu koja, ce uspesno da se nosi sa vise njih u nasem zracnom prostoru sa mogucnoscu delovanja i izvannasih granica ako bude to zahtevao takticki pristup komande. Prčam za vreme posle 2030.

Odgovori
T

Sta ce biti posle 2030 ?

S

Poslače se Mig-29 u penziju.

T

Sta ce biti posle 2030 ?

Odgovori
W

Posle 2030. biće 2031.

A

Nama trebaju dokazani avioni koji su korišćeni u otvorenim sukobima. A što se tiče cene, pa sloboda je nema tako da u koliko je avion ok onda je i njegova cena. Zašto Srbija nebi kupila Rafale, jesu skupi ali i pravdaju svoju cenu. Za mene isključivo je opcija Su 30 to je pun pogodak za nas. Za naše pilote dve eskadrile Suhoja i to je to. Ili Rafale……

Odgovori
B

Naslednik Mig 29…samo Mig 35 ili SU 30. Eventualno nesto od Kineza.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend