BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija nabavlja Kornet, Pancir S1M, kineske bespilotne letelice CH-95, dodatne helikoptere H145M i Talesove laserski vođene rakete vazduh-zemlja Jednodnevni prikaz vojne tehnike povodom Dana slobode jedinstva i nacionalne zastave / Foto: Ivan Bukvić

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija nabavlja Kornet, Pancir S1M, kineske bespilotne letelice CH-95, dodatne helikoptere H145M i Talesove laserski vođene rakete vazduh-zemlja

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić danas je prilkom obilaska prikaza vojne tehnike na Ušću premijerno indirektno objavio, do sada verovatno rekordan broj, novih nabavki za Vojsku Srbije, posebno njeno RV i PVO.

Kako je tokom obilaska sa ministrom odbrane Nebojšom Stefanovićem i njegovim pomoćnikom za materijalne resurse Nenadom Miloradovićem došlo do nekoliko razmena pred kamerama, prvo je konstatovano da Srbija nabavlja ruske protivoklopne rakete Kornet. Zatim da je „naručen Pancir M1“, da Ministarstvo odbrane želi da nabavi još helikoptera Mi-35, da će kupiti Talesove vođene rakete za Erbas helikoptere kojih će još biti naručeno, kao i da će se nabaviti veća kineska borbena bespilotna letelica CH-95.

„Pancir M1“

Predsednik je u jednom trenutku obilaska pomenuo da je „naručen Pancir M1“ uz auto-korekciju „pa što i ja to (javno) pričam“.

Kako je Tango Six već više puta pisao, Srbija je kupila Pancir S1 (eksportne oznake S1E). Vučić je jutros najverovatnije permutovao novu verziju S1M u M1.

Naime, Rusija je razvila međuverziju PVO sistema S1 koja predstavlja put ka verziji SM. Radi se o verziji Pancir S1M sa dvostranim osmatračko-akvizicijskim radarom, novim radarom za navođenje raketa uz brojna poboljšanja ostalih ključnih parametara dejstva.

RV i PVO sekcija na Ušću / Foto: Ivan Bukvić

Još helikoptera Mi-35

Kako je Tango Six prvi preneo, delegacija Srbije je najverovatnije obišla kiparske letelice starijeg tipa. Do sada smo nezvanično mogli da saznamo nekoliko verzija pravaca dodatnih nabavki ovog jurišnog helikoptera koji je inače, postetpno, u namerno malom broju, uveden u naoružanje RV i PVO. Od toga da kiparske Papa verzije nisu u zadovoljavajučem tehničkom stanju do želje Ministarstva odbrane da kupi novije verzije koje već posedujemo.

Danas je pred predsednikom ministar odbrane javno potvrdio da se još uvek premišlja između dve opcije i da, kao i u svemu, Vučić odlučuje o tome za šta će novac biti izdvojen. Stefanović je tako komentarisao „To je ono još jedno pitanje…“, indikujući da će se predsedniku predložiti, najverovatnije, skuplja verzija – kupovina dodatnih Majk verzija.

Erbas nastavlja sa prodajama, tu je i Tales

Tokom šetnje ministar odbrane je pomenuo da se „sa Francuzima i dalje pregovara o Mistralima i helikopterima“. Najverovatnije se misli na gotovo izvesne dodatne narudžbine helikoptera H145M za RV i PVO kako je u maju na 3. Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope premijerno potvrdio Nenad Miloradović.

Novina je, koju je tokom obilaska pomenuo Miloradović, da će Srbija kupiti „laserski vođene rakete vazduh-zemlja dometa 6 kilometara, kalibra 70mm“ i da se radi na razvoju naše slične rakete kalibra 80 milimetara. Ovde se najverovatnije misli o Talesovoj raketi FZ275 koju Erbas nudi kao primarnu OEM opciju.

RV i PVO dobija još Erbasovih H145M / Foto: Ivan Bukvić

CH-95

Predsedniku je (ponovo) obećano da Pegaz ulazi u operativnu upotrebu. On je potom, prilikom prolaska pored letelice CH-92A, konstatovao da „treba da uzmemo i onu CH-95“, uz verbalnu potvrdu ministra odbrane.

Tokom obilaska još je pomenuto da će na predstojećem Partneru, između ostalog, biti predstavljeno novo borbeno vozilo koje se izgleda zaista zove „Lazanski“ (a ne „Miroslav“) kao i  SDPR-ov projekat „Combat drone“ – kontejner sa 18 „dronova-ubica“ koji se već testira.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

iv

Ako ovo sprovedu do kraja i ne bude samo sarena laza i udje zaista sve kroz 2-3 godine u naruzanje, svaka cast. Ne treba nam da ratujemo, ali stvarno je vreme da se zameni ona starudija i rdja koje imamo na pretek. Miloradovic, moze da prica ko sta hoce, deluje kao covek koji se razume u materiju. Ako ovo cita, neka nastavi da se bori kao i do sada i nema zime, ni za njega ni za nas.

Odgovori
En

Do sad sve sto je receno iz oblasti naoruzanja, sve je nabavljeno….Mozda je tempo malo sporiji, ali nista nisu slagali, bar po pitanju ove teme

П

Може да Милорадовић ради шта хоће,али за све се пита и одлучује Вучић.Да он није као министар одбране покренуо прво заустављање пропадања и расуло а онда и обнову војске ,данас је не би ни имали.Дакле,свиђао се нама Вучић или не ,ова војска данас је његово огледало и дело,а и она што ће бити у будуће!Тачно је да Милорадовић то одлично ради,тачно је да је Вулин(уз све моје раније подсмехе) много урадио за војску,тачно је да и генерал Мојсиловић и Генералштаб ради шта треба,али неко је морао да обезбеди новац,схвати да то МОРА да се уради,да нам је јака војска насушна потреба, и да НАРЕДИ!Реално,то је урадио Вучић!

Ć

A narod gladuje li gladuje. Dajte im oružje, možda će da jedu, jer za hleb nemaju.

Pa

Ciro, Ne gladuje narod, cim se ima za na more, za zimovanja, za stanove, za sve zivo, tu gladi nema. Gladuju oni sto zive od danas do sutra jer im lepo bilo da se sprdaju dobar deo zivota, i onda kad ih nesto klepi, tad se sete svega zivoga i kukaju. Tako da molim ta sranja, narod nema da jede, bla bla, to je odavno palo u vodu.

П

Само нека се купује! Свака вест тог типа ме обрадује! Без обзира на разне грешке и грешчице, на медијске циркусе и сл. чињенице говоре да је последњих година набављено много, да не поверује човек да је то војска која је 2012. била пред гашењем.

Odgovori
iv

Secam se ranije, npr. 2007,2008…Uvek ista prica- kupuje se, samo sto nije, stize, testira se, ocekuje nas velika reforma….ne mogu da verujem , da gumene camce nismo imali i da smo cekali donacije.Da su bar remontovali nesto, nego ama bas nista, samo otpisivali jedno po jedno.

Gl

@ivkos
Ne volim ove na vlasti cinjenica je da od 2000 do 2012 nista nije nabavljeno za vojsku nesto jedva zakrpljeno,bila 2 aeromitinga i to je to.Od 2016 kada su prvi helikopteri nabavljeni do 2021e,pet godina kasnije nabavljeno je vise nego za prethodni period.PS mora kopnena vojska da se jaca trebaju nam oklopni.transporteri i vise milosa i vozila pesadije ako ne mozemo da pravimo da kupimo da se kod nas proizvodi i tacka.

Iv

Nema potrebe da nekoga volim ili ne, samo pogledam sta je uradjeno i to je to. Cinjenkca je da nisu bili u stanju da nabave uniforme, cizme, akumulatore za MiG itd. To su fakti. Kupljen je 21 helikopter i evo sad pricaju o novim. Ako je to malo, za nekoga ko 25-30 godina nista nike kupio, onda ne znam sta da kazem dalje. Oganj je vec uveden, Nora je uvedena, Lazar, Milos, remontovani oni Migovi, kupljeno nesto Pancira i Mistrala, komplet opremljene spec. jedinice, aerordomi obnovljeni, signalizacija, objekti se uredili mo…plus sto je kupljeno i civilnih vozila, pa cini mi se prosle godine 70 je promovisano, plus donacije Kine za inzinjeriju( bageri, camci). Sve j svemu, to je vec druga vojska. Sad kazu, nema ljudstva, napustaju. Pa napustali bi i 2000 tih da smo imali bezvizni rezim. Mnogo je lakse sad emigrirati , nego 2005.

Kr

Još, još, svega ne po malo nego po mnogo i to moderno što savremenije i domaće sve šta valja štancovati velikoserijski, uposliti višenamensku industriju, uvesti vojne vežbe za vojnosposibne do 55 godina i omogućiti i ženama koje žele isto, napraviti Nacionalnu Gardu ili Rezervu nazovi kako hoćeš sa zaduženim nairužanjem u osnovi totalna militarizacija društva i sistema. Neko će reći da je to opasno za nas. Naravno da nije ako rukovode ljudi od znanja. Neko će reći ma glupost, skupo, e nije glupo nego pametno i nije skupo jer ćemo vremenom oporaviti naciju od nekih Prajdova, Pinkova i njima sličnih uništitelja. Živeli!

Br

CH-95 bi bila odlicna letelica da nije prevelika i da ne leti samo na 5000m. zbog cega se moze oboriti vecinom rucnih lakih prenosivih pvo sistema. Nesto manji dolet i trajanje leta u odnosu na Bayraktar, uz znacajno vecu nosivost i brzinu, ali letelica je i znacajno veca, i kao njena najveca mana, nizak let, svaki malo bolji pat moze je oboriti sa nekog viseg brda…

Odgovori
Mi

Odakle vam tolike inormacije o CH-95.
I meni je drago sto pazarimo vece BPL, ali di bas nadjemo da pazarimo opet neku BPL o kojoj se ni pouzdana slika ne moze naci na netu.

Slazem se da je sve to za dobrobit razvoja domaćih većih BPL!! To je i najvaznije.

ma

@Miloš77 ti ocekujes „user manual“ na netu da nadjes :) .. Valda ce je testirati pre nego sto kupe.

Mi

@madpal
Shvaš da se ni kratak članak o CH-95 ne može napisati uz nijednu oficijalnu sliku jer je tolko popularan, razvijen al niko ga nema još.
To je poenta.
Naravno da ce se testirati. Nisu budale.

Ne

Khm 5000m u visinu je max domet za vecinu lakih prenosnih sredstava (mislim da je mistral malo jaci) to znaci 5000m u idealnim uslovimada blp leti direkt ka teb i da je vidis na vreme. Sto se verovatno nece desiti nikada zar ne ?

Br

@Nenadm

Isto tako je i dronu maksimalna visina 5000m. pa ce uglavnom leteti nize.

St

Jeste li imali priliku da vidite efikasno dejstvo protivavionskog topa na bilo sta na visini od 5km?

Di

Ako ove podatke znate, bilo bi dobro da ih sačuvate za sebe i uži krug ljudi. Čisto onako kako drugi to rade.

Br

PAT na visini od 1500m, dakle sa manjeg planinskog vrha, bez problema moze da dejstvuje na 5000m nadmorske visine.

Osnovne karakteristike svih bespolotnih letelica su poznati i ne predstavljaju nikakvu tajnu.

B

Verovatno je CH-95 tu da bi se ponovo transferom napravio najavljeni, nesto veci, Pegaz 2

Odgovori
ma

I ja sam isto pomislio :)

Dr

I ja isto mislim. Verovatno ce biti kao sa Pegazom, nije se cekao zavrsetak Pegaza vec su nabavljene kineske CH-92A.
Verovatno ce i sada biti isto, nece se cekati domaca veca BPL nego ce se nabaviti odredjen broj CH-95 dok domaca veca BPL ne ugleda svetlost dana.

En

To je ista firma koja pravi i GH-92, znaci da smo verovatno sad tu CH-95 dobili po nesto nizoj ceni, a vidimo da su Kinezi raspolozeni da nam pomognu oko tih nekih delikatnih sistema, neke elektronike….tako samo nek se ovako nastavi…

Zo

Hvala Bogu pa imamo.patriotsku Vladu i predsednika koji.brinu.o.nasoj.bezbednosti a ne da budemo
ostavljeni.na milost i.nemilost NATOu. Da prodamo.svoju.kozu.sto.skuplje .

ma

@Zoran kos. Protiv NATO-a ? Pa to ni Rusije tesko da moze a ima stotine PVO sistema :). Najbolja zastita je dobra politika (i trojanski konj u NATO :D ).
Naoruzanje je namenjeno za moguce lokalne sukobe. Zamisli da ti se desi nesto kao napad na onaj aerodrom u Siriji sa 100-ak krstareci raketa? Mozda se i mozes odbraniti jednom, ali ima toga posle koliko hocees :). Jednostavno nemas resurse za takav rat niti iko tako nesto planira.

Ma

A ko imamo tehnologiju CH-92…šta to CH-95 ima a ovaj 1. Nema?
Ajde malo uključite logiku!!!

ma

Raduje me dodatna nabavka Pancira, narocito poboljsane verzije. I sve ostalo je vise nego dobro doslo, naravno .

Odgovori
И

Још кад би кренула серијска модернизација оклопа: М-84 и М-80 ….

Odgovori
ma

Jesam li dobro razumeo da se sa Francuzima pregovara o dodatnoj nabavci Mistrala ?

Odgovori
Pe

Da.

Le

Tako sam i ja skontao, ali meni je to skupo jako.

Ma

Leonidis
Nije skupo za raketu tog kvaliteta….
Nama treba na svaki Pasars16 po lanser i po borbeni komplet i plus dopuna
Pasars16 će biti 72 kom

Gl

Da li se zna sta je sa BUKom???Ili nam je to zabranjeno?

Odgovori
Iv

To je vec krupan zalogaj. Doduse mi moramo prvo od nule da krenemo, lako prenosivi moderni sistemi, a ne Strela 2m, dakle mnooooho vise Mistrala, pa Pasars kao zamena za PVO topove, pa onda ce onaj sistem ScU ili kako se vec zove kao zamena za Strele 1, pa ce dalje verovatno Pancir da zameni Nevu ili bar da pokusa da zameni i ako ikad dodje na red Buk bi bio logicni sled za Kub. Ali to niko ne moze znati. Nasa PVO je realno na nivou 80 tih trenutnom

Sr

@Gladius
Ne znam koliko ima aktivnih baterija S-125 kao PVO teritorije i Strele-10 u trupnoj, ali daleko vise od jedne tj. dve baterije Pancira koji trebaju da preuzmu tu ulogu i delimicno ulogu artiljeriskih jedinica. Neka logika bi bila to nabaviti u odgovarajucoj razmeri(recimo 1:4 lansera zbog daleko vece efikanosti novih sistema, a u bateriju organizovati po 2 ili do 3 SLO),

Tek posle preci na nesto veceg dometa sto ce zameniti Kub koji je gurnut u PVO teritorije. Trupna mislim da nakon toga nece imati stalno rasporedjene raketne sisteme sa radarskim samonavodjenjem, osim po potrebi Pancir. Pasars sa Mistralom bi trebao da zameni Strele-1M i da Bofors sa prikolice prebaci na samohodnu platformu, s tim sto ce kad tad morati novi radari, digitalna Zirafa 75 nije adekvatna u modernim uslovima…

Sve to mora da prati ulaganje u VOJIN, dva americka radara iz 80ih se ne mogu okarakterisati kao neka modernizacija.

Sve u svemu, Buk/S-300/Patriot/Spyder/Nasams ce morati da saceka. Od FK-3 99% nista….

Mi

Tako je.
Sosna, Tor-E2/M2, Pancir S1M u dovoljnim brojevima prvo.

Sr

@Milos77
Mislim da pored Pancira nece biti nista od toga nabavljeno, niti da treba iskreno, teret na budzet uz marginalno vece sposobnosti. Pancir, Pasars/Mistral eventualno neki raketni sistem srednjeg dometa i to je to, ne treba vise nista.

Izazov ce biti samo integrisati to sve u jedan centralizovan, potpuno digitalan sistem komande sa robusnim komunikacijama.

Mi

Novi Tor-E2 je napravljen da moze da se suprotstavlja rojevima dronova sa novim raketama manjih gabarita od standardnih, ali i sa ovi novim koje ce postati standardne i citav sistem ima sada daleko veci domet od starijeg Tor-M1.
Tor-M2 i E2 imaju sada nove rakete domet do 16km sa plafonom do 10km.
Dakle idealna zamena za nas Kub SA-6. Idealno za borbu protiv dvih vrsta dronova i krstarecih projektila.
Sosna nam mizda i ne treba, ali sa obzirom da je daleko jeftiniaj i da Barjaktar ne moze da joj pridje, sto da ne da popuni tu ulogu.

Dr

Ako je MO dobilo FK-3 onda od BUKa verovatno neće biti ništa , iako vi se sasvim lepo dopunjavali.

Sr

@Milos77
Mogu i ja da citiram podatke sa reklamnih brosura i sve je to sjajno tehnicki, ali sta operativno donosi?
Obucavas ljudstvo razlicito, logistiku komplikujes, druge rakete, druga vozila, drugo drzavanje, sve se poskupljuje i komplikuje za neku marginalnu razliku na papiru u vrlo ogranicenom setu okolnosti.

Pancir za obe uloge i to je to, nikakav Tor ne vredi uzimati sada, u praksi nista ne bi doneo.

Mi

Operativno Tor-E/M2 donosi zamenu za nase Kubove kad im sitekne vreme, i sposobnost borbe u modernim ratovima protiv sve beceg broja naoruzanih dronova ili rojeva dronova samoubica sa fokusom na koje je i dizajniran. PASARS to nije ni u snu!
Tor je PVO istog dometa po daljini sada kao KUB za trupnu ali i za odbranu svih vrsta objekata, samo sto jedno vozilo nosi 16 raketa !!

Sosnu sam spomenuo jer je jeftinija a Tor ne mora svuda da bude. Sosna je zamena za danasnje Ose i Strele i za razliku od njih Sosna lako dohvato Bajraktara.

Ponavljam, jedino zasto spominjem Sosnu je da umanji troskove tamo gde Tor nije toliko potreban.

Shvatam da za sada nista od toga jer se krenulo sa Pancirom, i treba da se Pancir dopuni sa modernizovanim M varijantama, a kasnije i SM ako bude para. Ali to je ipak previse para da se popune zamena za sve grane PVO. Pasars umesto Torova nije resenje ni po sposobnostima, ni na duze staze.

Pancir M (a kamoli SM) je zamena za SA-3 sto se dometa tojest tog sloja PVO tice.

Ionaku su Tor-E/M2 jos u razvoju ili tek ulaze u uperativnu upotrebu. Za nekoliko godina bice ponudjeni za nas.

zo

Nove nabavke u RV i PVO su poželjne, ali će sve ostalo biti veliki problem – obezbediti dovoljan broj stručnih ljudi i pilota, smeštajni kapaciteti za nova sredstva, obuka u inostranstvu i u sopstvenoj režiji, smeštajni skladišni kapaciteti za r/d i gorivo, servisiranje i redovno održavanje – logistika u celini. Mnogo novca je potrebno na godišnjem nivou samo za RViPVO..perspektiva jeste otvorena ali će tražiti mnogo teškog rada..veliki izazov svakako.

Odgovori
П

Слажем се са Вама у потпуности, с тим да све што сте рекли јесу муке – али слатке муке… Лепо је уопште доћи до њих… Да смо пре 15 г. набавили неки Бук, или Мигове, пре 7,8 би бринули где ћемо их и коме ћемо их у руке, а сада би већ гледали у правцу озбиљнијих система или озбиљнијег броја постојећих јер би у том случају то већ била реалност… Елем, када то мучимо – значи да смо теже муке пребринули, уз наравно ограду, да указујете на реалне проблеме који свакако нису занемарљиви.

LB

Veoma blagim tonom istaknuto, ali mišljenje za pohvalu. Već par godina unazad smo u deficitu sa LJUDIMA koji su tzv kritične specijalnosti – piloti, tehničari, operateri, itd. Sada, sa najavom ovakve nabavke (a pouzdano znam da će biti u malo većem obimu nego što je ovde pomenuto) – već smo u problemu…ali živi bili. Plaćaćemo neke druge za čuvanje našeg neba jer nije bilo sluha za očuvanje ljudskog potencijala.

Iv

Pa zato će i da se uvede služenje vojnog roka

Ni

@Ivan
A služenje vojnog roka će da obezbedi pilote i tehničare? I od toga će da se napravi sprdačina da posle prve generacije niko neće ni želeti da služi vojsku kao komunalac i onda će kao u Rusiji 80% da izbegavaju služenje na razne načine.

Dr

@Ivan

U vreme SFRJ procena je bila da u jednoj generaciji 1,5 promila decaka imaju pocetne preduslove da postanu piloti mlaznog borbenog aviona (G4 recimo, a za dalje se sito jos vise suzavalo).
Ako je ove godine 68.000 djaka polozilo malu maturu (nemam podatke za velike maturante, ali verovatno razlika nije drasticna) i recimo pola su muskarci (zene necu uzimatu u obzir u ovom slucaju).
Dakle, na cifru od 34.000 imamo 51. momka u generaciji koji bi sutra mogli da postanu piloti G-4, Orla, MiG-29. Racunajte da bar 20. njih ne vidi sebe uopste u vojsci i ta prica ih uopste ne zanima (vide sebe u nekoj drugoj profesiji, sportu i slicno). Dakle, ostaje 30. momaka koji bi mogli da postanu piloti. Kljuc uspeha je da se nekom agresivnom kampanjom tih preostalih 30. momaka ‘natera’ da pomisle: mozda bi i ja mogao da probam. Ako od njih 30, 10 dobije krila na G-4 drzava je resila problem. Dakle nema vojni rok veze sa tim.

Mr

Gde mi živimo u parlamentarnom ili predsedničkom sistemu. Po ustavu predsednik ne odlučuje skoro ni o čemu a najmanje daje završnu reč o nabavci naoružanja. A pazite šta kaže Miloradović. Eto tako je pravnik postao stručnjak za sve pa i može se reći maršal.Dugo smo ga čekali od 80-te. Bezvezne nabavke svega i svačega.Znajući Miloradovića nije ni čudo.

Odgovori
ma

Koja nabavka je „bezvezena“ konkretno? Daj samo jednu :)

Dr

Hocete da kazete da nam nisu potrebni helikopteri, PV sistemi, PO sistemi, BPL itd?
Ako je nabavka svega toga bezveze, pitam se sta je po vama normalna nabavka? Mozda ICBM?
Sto se Miloradovica tice, covek je pre svega inzenjer a takve ljude nikad ne potcenjujte. Veliki deo posla vezano za vojsku i namensku uradjeno je upavo zahvaljujuci njemu.E sad sto neki misle da Miloradovic ima carobni stapic pa da preko noci resi sve probleme koji su se nagomilali za ovih nekoliko decenija neulaganja u vojsku, to je vec drugi par opanaka.

Dr

Vi očigledno živite u zemlji koja se zove Nebontonija. Ma šta mislili on je za vas gospodin predsednik sve dok je na toj funkciji. Takođe ste i srtučnjak za ustavna pitanja i lični prijatelj gospodina predsednika pa znate da on zadnji odlučuje. A vidim da znate i gospodina Miloradovića. Bravo za vas.Jedino neznam šta vam je ovo svega i svačega. Lep pozdarv i sretan vam današnji praznik

Ne

Jesmo vala pogan narod ne valja kad se kupuje ne valja kad se nista ne uzima, pa zar zaista mislite da bi bilo sta uzeli da se pitaju sitni stranacki lopovcici kojima je najbitnije da ugrabe sto vise mogu dok su na vlasti. Bezvezne nabavke ? Realno treba generalstav Vas da konsultuje oko svake posto ste ocigledno mnogo strucniji od svih njih kompletno. Ovako doticni kupuje i jaca vojsku jer konta da mu to jako dobro dodje na izborima sto se mene tice nemam zamerke neka kupuju, naspram onoga od pre 10 godina ovo je zemlja cuda.

Vu

Sve sto se novo u kuci unese je dobro.Ma samo da su i cizme nabavili je bolje nego nista.Razumem da ste politicki ostrasceni ali cinjenice su jedno a snovi drugo

Mr

@Drina.Svakako nam sve to treba. Lepo sve to u budućnosti korisno potrošiti za odbranu onoga što obeležava današnji dan i hepening na Ušću i da budete unutra u mašinama. Pazite kao komandantu se slučajno oteo podatak o nabavci pancira.Koja šarada i šmiranje za naivne i ne upućene. Večitom vršiocu dužnosti pomoćnika ministra odbrane uprave za materijalne resurse znači neodgovarajuće lice se otelo da će vrhovni da odluči i stavi tačku o nabavci helikoptera. Koji javašluk od nenadležnosti i slučajne ili namerne zloupotrebe položaja.Eto bila merkelova pa još malo h 145. Nigde reči o odboru za odbranu parlamenta o raspravi u parlamentu o upravi J4 i J 5 GŠ. Mojsilović nema šta da izjavi tu je da se slika. Imao sam priliku da slučajno vidim stav komandanta vida o nabavci mi 35 kao mišljenja struke. A stav je bio još mi 17 jer to što radi mi 35 u rukama našeg pilota može i mi 17 plus ozbiljan transport. No vrhovni je odlučio da je ovaj lepši i neko mu rekao opasniji a onda kao fol ne zna cenu. Pa to su bre pare ovog naroda. O tome sam pisao a i ovo će da zastari i zardja brzo i malo je verovatno da će bilo šta promeniti u našu korist . Njemu je sve marketing pa i odbrana. A generalštab i operativne komande ćute valjda nisu stručni. Javašluk je izražen u nesistemskoj nabavci svega i svačega po par komada bez ikakvog sistema. Kao Arapi. Živi bili pa videli.

Vl

Mrkobrada Gvozden,
Izvinite, ali koliko god sam se trudio da pronađem neku logiku u vašim rečima, moram priznati, nisam uspeo u toj nameri.

Ce

@Mrkobrada Gvozden Odgovoricu samo na strucni deo komentara. Eto bila Merkelova pa jos malo H145M. Da li si ti svestan da je H145M najbolji visenamenski heli u toj kategoriji na svetu i to po svim karakteristikama, cak su ga i Ameri uveli u svoje naoruzanje pod imenom Uh 72 Lakota. Mi 17 radi isto sto i Mi 35, da li si ti realan?! Mi17 nema optoelektroniku, sisteme za vodjenje i oklop kao Mi 35, teretni prostor u Mi 35 se u glavnom koristi za nosenje dodatnog paketa naoruzanja a po nekad i za prevoz vojnika ali mu to nije glvna namena… Mi 17 sluzi za transport i prevoz vojnika i to mu je glavna namena, sto se tice desanta verujem da je mnogo bolji H145M zbog svoje velicine, mobilnosti i malog radarskog odraza. Bila Merkel da proda jos 10, 15, 20 helikoptera lol. „Imao sam priliku da slučajno vidim stav komandanta vida o nabavci mi 35 kao mišljenja struke“ Jos jedno lol. „A stav je bio još mi 17 jer to što radi mi 35 u rukama našeg pilota može i mi 17 plus ozbiljan transport“ na ovo moram dva puta lol lol. U rukama nasih pilota mi 17 moze isto sto i F22 plus ozbiljan transport, jos malo pa kao teretni voz ali je bolji zato sto je stelt, leti i puca rakete. :P

Kl

Da, potpuno ste u pravu, kupuje se sa svih strana da su neke pozicije duplo zaposednute različitim sredstvima.
Logistika će da bude ogroman problem nakon isteka garantnog roka u kojem nas se snabdeva delovima iz paketa ugovorenog prilikom kupnje sredstava.
Kako koji strani političar dođe mi potpisujemo ugovore o kupnji njihovog oružja.

U redu je da se najpre kupi mali broj nekog helikoptera i obući ljudstvo na njemu, ali da se nakon godinu dve kupuje veći broj te tehnike da zameni staru u potpunosti.
Ovako par starih mi8, nekoliko novih mi17, nekoliko mi35 koji nisu ništa bolje naoružani od mi17 i šećer na kraju kupujemo od Francuza još jedan model helikoptera u klasi mi8. Čemu to?

Korneti su mnogo potrebni, ali običan vojnik trčkara po terenu sa zoljom dometa 300m. Gledam Slovence, Hrvate, Rumune vojnik na leđima nosi Spike SR, samonavodeći projektil dometa skoro dva kilometra. Pre će takav pešadinac doći u kontakt sa neprijateljskim oklopom nego PO odeljenje bataljona.

Ukratko, vojsku ne razvijamo ravnomerno, gro ulaganja ide u jednu granu koja služi za parade i koja je realno impotentna ovako kako je sada nasađena.

Dr

@Klopp

Meni ta prica postaje sve smesnija, stalno kuknjava cim se nesto nabavi a sto samo toliko, a sto nije vise, a sta ce nam to, a sta sto ne ovo. Sto samo baterija Pancira, sto samo 4. Mi-35 itd.
Ne moze sve od jednom, mora od nekud da se pocne.
Imali smo visedecenijski prazan hod po pitanju nabavki za vojsku i sad neko ocekuje da drzava poput Srbije nadoknadi visedecenijsko neulaganje u vojsku za 5. godina.

Moze se raspravljati o tome da li su nam neke stvari prioritetnije od drugih. Ali valjda vam je jasno da se nabavlja u malim kolicinama zato sto kuburimo sa ljudstvom. Sta nam vredi recimo 30. Mi-35 ako nema ko da ih leti? Je l’ treba spucati novac u 30. Mi-35 od kojih ce 5. leteti, a preostalih 25. da stoje zalivadjeni jer nema ko da ih leti i odrzava? Ili je bolje nabaviti 4. komada koji ce leteti i na kojima ce se obucatavi, a kasnije dokupiti jos sto i jeste cilj (da se forimiraju helikopterske eskadrile Mi-17, Mi-35 i H-145 s tim sto se ide na fazne nabavke zbog hronicnog nedostatka obucenog ljudstva)?
Isto vazi i za Pancire, BPL, po prvi put se srecemo sa takvim sistemima u nasoj vojsci i sad neko ocekuje od jednom nabavimo 10. baterija Pancira i ko zna koliko BPL.

Super Pume su za MUP, ne za vojsku. MUP nabavlja samo letelice sa EASA sertifikatom, a od ruskih helikoptera ako se ne varam jedino Ka-32 ima EASA sertifika. Vojska je druga prica. I ne moze se porediti Mi-17 i Mi-35, niti Mi-17 nosi skoro isto naoruzanje kao Mi-35 kao sto kazete. Ipak Mi-35 moze da obavlja citav niz zadataka dok je Mi-17 primarno transportni helikopter.

Za kraj sto se logistike tice, ne znam zasto bi to bio problem. Nije u igri stotine helikoptera pa da nam logistika predstavlja nocnu moru.

Ce

@Klopp Stari Mi 8 ce u penziju a nasledice ih Mi 17, Mi 35 heli je za drugu namenu, H145M koji ce da zameni Gazele i Belije i u MUP-u i u VS. Ako mislis na Super Pumu kao heliju iste kategorije kao sto je Mi 8 to je tacno i taj tip se kupuje zbog EASA sertifikata i sluzice za MUP. Tako da se ne kupuje sa svih strana vec od samo dva proizvodjaca a to su Mil Moscow Helicopter Plant i Airbus. Daj da vidim i ja te vojnike sto trckaraju sa Spike raketama, Hrvati nemaju pesadijisku verziju i tek su u postupku nabavke za ukupno 6 Patrija koje ce biti opremljene Elbitovim kupolama i Spike raketama a Slovenci poseduju jako mali broj Spike raketa i vecina je montirana na vozilima. Rumuni su potpuno druga dimenzija za bilo koju drzavu u okruzenju…

Mi

Bezvezne nabavke?
Helikopteri, PVO, Borbeni dronovi, ili sta vam smeta toliko?

Odgovori

Све се претворило у циркус па и војска.

Odgovori
Ve

Мало нам је фалило да нам војници остану у Кабулу на аеродрому. Чињеница је да смо избегли тај сценарио.

Dr

@Алекса

Na ovakvim prikazima NVO obicno bude dosta dece. Zar nije bolje da se deca od malih nogu interesuju za vojsku, nego da sutra kada porastu idu po birtijjama i kladionica, da se opijaju i drogiraju, da zele da postanu ‘popularni’ kao tipovi sa Farmi, Zadruga i cega sve ne.

Evo vam jedan divan tekst, procitajte ga celog i posebno obratite paznju na deo gde autor pise o svom prvom susretu sa maketom aviona u izlogu knjizare.

https://tangosix.rs/2021/15/07/kako-sam-leteo-jedan-od-najbrzih-aviona-na-ovim-prostorima-pilotska-profesija-me-je-izabrala-ali-prepreka-ka-mig-u-21-ima-mnogo/

Vl

Drina,
Apsolutno se slažem sa vama…
Stanovišta sam da deci u osnovnoj školi treba dati mogućnost da sebe za 15 godina vide kao pilota LA, operatora na S350 ili nekog vrhunskog sportistu, a ne kao krimosa, starletu ili učesnika zadruge…

Gl

@Drina

Dao si mi ideju.Znamo da klince loze brza kola i opasni krimosi koji se pucaju.Zamisli kada bi klinicma vojne avione pokazali koji idu 2700 na sat i helikoptere koji driftaju,pa im pustimo pricu o Milenku Pavlovicu i Zoranu Radosavljevicu uz medijsku propagandu znas kako bi se svest promenila.Moji uzori su Milenko Pavlovic i Zoran Radosavljevic a ne kristijan i knele.Zamisli koliko je vojni avion oa cak i ovaj krs od miga 29 bolji od audi rs

il

Obisao sam sta me je zanimalo i postavio pitanja koja su me zanimala.

– Kod Pantsira nisu hteli apsoluno nista da mi kazu. Pitao sam da li stize i kada FK3 kao i za Pantsi kada stizu i da li je osteceni popravljen. Tvrde da se CH92 lepo vidi na radaru od Pantsira i da takva letelica nije apsolutno nikakav problem za Pantsir.

– Rasprsivaci vazduha za Mi35 su nabavljeni ali se ne koriste zbog resursa. Lipa, Prezident S kao i Pastelj nisu nabavljani zbog novca. Nisu hteli da mi kazu kada i da li stizu novi.

– Pegaz ce biti zavrsen do kraja godine, a potvrdili su mi za CH95 koji ce imati sinteticki radar za ciljeve na zemlji.
-Pegaz i CH92A mogu da koriste medjustanicu za vodjenje cime se povecava na kojoj moze da se kontrolise.
-Ne znaju koji je RCS na CH92A, misle da je oko 0.1m3. Tvrde da Pantsir nije mogao da ih otkrije, za razliku od posade Pantsira koja je tvrdila suprotno.

– Jedni su hvalili, a drugi pljuvali T72B1MS uz reci ne bi ga rusi poklonili da valja. Ovo sto su ga hvalili najvise su hvalili preciznost recima gde stavis krstic tu pogadja.

– Na M84 kutije za ERO su prazne, a tenk je otezan olovom da simulira tezinu ERO.

– Modernizaciju Ognja su hvalili ali su se zalili da su lanseri iz rezerve, isluzeni koji nisu prosli nikakav remont (prvih 8)

– Kazu da Morava nece nikad u jedinicu, a da su Morave u Libiji proizvod privatne kompanije.

– ALAS nije zavrsen, problem je sa raketom, ne zna se kada ce u jedinice.

Odgovori
Dr

@ilija

Donirani tenkovi su najmoderniji tenkovi koje VS trenutno poseduje i tesko da ce bilo koji tenkista pljuvati po doniranim T-72, pogotovo reci: Da je valjalo ne bi nam Rusi donirali.
Druga stvar a tice se ‘krstica’, tesko da ce bilo koji tenkista/nisandzija nazvati koncanicu ‘krsticem’, pogotovo sto topovski nisan T-72, kao i M-84, nema krstic vec strelicu.
Ostalo ne bih komentarisao jer vam je komentar prepun nelogicnosti i netacnih informacija, pogotovo ovo za ERO i olovo kojim se simulira tezinu ERO panela, Alasom koji ne radi i isluzenim lanserima iz rezerve za VBR…

il

@Drina

Ja sam dobio odgovore na moja pitanja i preneo sam ih ovde. Otvarali su bocne kutije na M84 da mi pokazu olovo. Ako ti se odgovori na moja pitanje ne svidjaju, sledeci put ti idi pa postavi pitanja na koja ces da dobijes odgovore koji se tebi svidjaju.

Dr

@ilija

ERO sa tenkova vam niko nece skidati i otvarati. Druga stvar, kao sto rekoh prvo sto mi je zapalo za oko je pominjanje krstica. E sad ili uopste niste bili prisutni ili su tenkisti obicne neznalice (sto je nemoguce) cim ne znaju da topovski nisan na T-72 nema nikakav krstic vec strelicu, isto kao i M-84. Tako da nema potrebe da se ljutite, samo sam rekao da vam je komentar pun nelogicnosti i informacija koje nisu tacne, a jedna od njih je i pominjanje Morava bas vojnik zna da li ce Morava u VS ili nece, da li je u Libiju izvezao privatnik (a nije izvezena u Libiju nego u UEA) ili drzava. Eto toliko, pozdrav i svako dobro.

il

@Drina

– A zasto bi vojnik bio pored Morave kad morava nije u naoruzanju VS. Necu da ti kazem ko je bio. Idi sledeci put sam pa vidi.
– Zasto je vojnik rekao krstic, a ne neki strucni termin ne znam tacno. Verovatno zato sto ga 90% posetilaca ne bi razumelo da je baratao strucnim terminima.
– Kutije za ERO su bile prazne na M84 i na T72. Na M84 su otvorili bocnu kutiju, ne za ERO, vec za alat i pokazali mi olovo unutra.

I prestani da glumis ludilo u Djuru koji je zaduzen za istinu.

Dr

@ilija

Znam vrlo dobro kome su i kako prodate Morave. Ali ocigledno vi ne znate zato i pisete o Moravama u Libiji kao privatnom projektu, sto je besmislica. Izvezli smo Morave u UAE a oni su kasnije Morave prosledili Haftarovim Libijcima, kao sto su im prosledili Pancire i mnogo toga jos. Sve i da je Moravu izvezao neki privatnik, a nije vec drzava, zar stvarno mislite da ce vam neko na sajmu ili pokazima NVO pricati o tome…

Da, ljudi inace ne znaju razliku izmedju krstica i strelice pa vojnik mora da govori o krsticu da bi ga bolje razumeli. To sto T-72 nema nikakav krstic vec strelicu, nikom nista.

Kutije na T-72 su zasrafljene i niko vam nece odvrtati srafove samo da bi se vi uverili da li su pune ili prazne, pogotovo nece zato sto se u svakoj od tih kutijama nalazi 350. grama eksploziva.
https://prnt.sc/1sl4v8k

Modernizovani M-84 nema kutije za alat, ostavljeno je sanduce iza bacaca dimnih kutija i do njega mozete doci samo ako se popnete na kupolu tenka i kao sto mozete videti na slici i ono je zasrafljeno.
I vi sad tvrdite da je neko stavio olova u kutije za alat, gde bi hipoteticki moglo da stane 30-40kg olova, da bi simulirao tezinu ERO? Zasto bi to radili kada su i prazne kutije ERO zajedno sa bocnim panelima teski preko 1.000kg + eksploziv u svakoj kutiji?
Pogledajte vezbe sa Pasuljanskih livada, videcete da se modernizovani M-84 krece sporije od nemdernizovanog koji ‘jurisa’ kao da je tek izasao iz Djure Djakovic. A to je zato sto je ERO na tenkovima poprilicno tezak, a kako motorna grupa jos nije dirana (ojacana) onda se tenk sporije krece od nemodernizovanog M-84.
https://prnt.sc/1sl56kw
https://prnt.sc/1sl5bxh

mi

@ilija
Poštovani Ilija, i ja sam se tokom smotre i prkaza ovog leta u Kragujevcu raspitao za neke stvari koje su me zanimale direktno od posada. Nisam hteo da postavljam pitanja za koja sam unapred pretpostavio da neću dobiti odgovor, ali sam pitao za vozilo pancira koje se prevrnulo i još tada dobio odgovor da je vozilo već popravljeno i da je šteta bila mala.

Bu

Sve je to fino ali šta je sa kineskim FK-3 i ruskim BUKM-3???Kada će „green power systems“ napraviti 10 puta jači turbomlazni višekratni motor koji bi se mogao naći na Orlu i Supergalebu.?Kada će ova dva dobiti radare, zatim krila i rep od kevlara?Da popričamo malo o ozbiljnim temama.?

Odgovori
Pe

E to sto pricate su vec tehnoloski druge stvari. Pa nije sitnica napraviti takav motor. Stvar je i u ekonomicnosti takve proizvodnje…skupe i legure se koriste itd…ai sta ce im 10 puta jaci motor istih gabarita :) …sve u svemu odlicna ideja, ali pitam se zasto ni ‘NASA’ to jos nije uspjela.. :)

Iv

Sve je lepo sto se nabavlja i treba da se nabavlja ali… Iskreno razocaran sam. Iskreno jedino me mi35 raduje. Ne kazem, dobar je i pantzir, mistral itd ali sve preslabo. I dalje ne mozemo jos iz doba jna da predjemo magicnu crtu i da sa kratkih donjih sistema i letelica predjemo(malog dometa i doleta i ubojne moci) barem na srednje sisteme a pod srednjim podrazumevam Buk M3, FK3, su 30,Rafal, Mi 28, H160m sve tog ranga. I dalje uzimamo sisteme najkraceg dometa. Slazem se bolje ista nego nista

Odgovori
Pe

Daleko je sve ovo od doba JNA.

Izazov je prelazak na potpuno drugi tehnoloski nivo. Malo sta je ovde slicno sa JNA…

Nego ja koliko vidim, izgleda da pare za opremu vise nisu problem, nego kadrovi, ljudi, ..to je vec sad u fokusu koliko vidim, kao izazov,

Fe

1) Svaki od slozenijih sistema se pravi bukvalno godinama – po dve, tri… Bugarska je npr narucila F-16V, i dobija ih tek od kraja 2023 ili tako nesto – za proizvodnju jednog F-16V (blok 70) treba tri godine!

2) Ozbiljan sistem PVO je obavezno viseslojan – mora da ima obavezno 2 sloja – sistem velikog dometa + sistem za odbranu tackastih ciljeva – baterije PVO kratkog dometa, visoke pouzdanosti i sa velikim brojem spremnih raketa, za neposrednu odbranu: 1) kapitalnih sistema PVO velikog dometa, 2) terminalnu odbranu strateski bitnih objekata – npr infrastruktura, glavna cvorista elektrofistributivne mreze, industriju, narocito namensku, i sl.
Mnogo je ozbiljnije imati tro ili cetvoroslojnu odbranu – sistemi velikog dometa imaju dosta malo spremnih raketa, i one su i skupe, i sporo se proizvode, tako da je za odbranu od tzv saturation napada (ide se na lansiranje vise projektila nego sto PVO ima raketa, i grubom silom (brojnoscu projektila) unistava cilj, napada krstarecim raketama, dronovima i niskoletecim helikopterima – lako se obaraju – spori i ne mogu da prave ostre manevre za izbegavane dolazeceg projektila, ali veoooma tesko otkrivaju, koji se otkriju radarom tek kad su preblizu cilja – npr. svaku bateriju S-400 brani vise baterija Pancira-S1… bas za slucaj da se proba napad sa po 50-100 krstarecih raketa roku od nekoliko minuta do mozda pola sata – krajnje opasna situacija…

Bo

Po Ustavu Republike Srbije predsednik nema ovlašćenja da odlučuje o ovim pitanjima, tako da je ovo klasično rušenje Ustavnog poretka.

Odgovori
ma

Koga briga to dok nabavlja naoruzanje :D

Al

@Botko

Po tom istom ustavu predsednik ima legitimitet i pravo da predlaže razne stvari, pogotovo u situaciji kada su i predsednik republike i predsednik vlade osobe iz iste partije (koalicije).

Bu

@Perica Turbomlazni motor 10 puta jači od postojećeg podrazumijeva da je i nekoliko puta veći.Naravno da je velika razlika napraviti takav jednokratni motor za Alas i višekratni koji bi išao u borbeni avion ali je tehnologija osvojena. Nedaleko od Beograda nalazi se remontni zavod Orao u Bijeljini koji je nedavno kupila Srbija i ima ogromno iskustvo u remontu i licencnoj proizvodnji takvih motora.Ove RolsRojsove kante iz praistorije ne vrijedi više popravljati.“Orao“ ima kapacitete, „green power systems“ znanje. Jak i pametan mogu čuda da naprave.

Odgovori
Fe

@Bungi Treba nama mnogo jaci jednokratni turbojet ili turboprop (3.5-5.5 kN) za mnogo ozbiljnije namene – krstarece rakete odgovarajuceg dometa, sa po pola tone bojeve glave, za vakcinaciju onih sto vole da guraju nos svuda redom.
Seti se samo incidenta sa likvidacijom Solejmanija, i reakcije Irana – precizni napad na bazu u Iraku, i Tramp resio da se stvar okonca bez daljeg ratovanja – e to nama treba, ofanzivno oruzje, da docara pravu atmosferu biracima nekog ko resi da bez mnogo potrebe pokrece ovde sukobe, ne bi li ojacao svoje geostrateske pozicije za neko buduce odmeravanje snaga sa trecim zemljama. Primer II – Huti, krstarece rakete i 10% svetske proizvodnje nafte – cela jedna krstareca raketa, i naftni izvor oko hiljadu kilometara daleko, duboko u pozadini, pa eksplozija, i briga sta dalje ako ponove napad – jedna kstareca raketa je kostala Krunskog Princa milijarde, ako ne i koju desetinu milijardi – prodaja nafte iz rezervi, plus kupovina sistema PVO za nekoliko milijardi dolara…

La

Da li imate vesti u vezi s oklopnim vozilom Kurjak 6×6 iz saradnje s Južnoafrikancima? Zašto se o tome ćuti?
Hvala na odgovoru unapred.

Odgovori
Vl

Predsednik je najavio da će većina naručenog naoružanja stići u krajem februara ili najkasnije do maja pošto „Oni uvek kasne“.
Šta će sve stići, u ovom trenutku ne možemo da znamo ali prva isporuka Pancira iz RF je stigla u prvom kvartalu 2020, nedugo potom i kineske BPL.
Logika nalaže da tajming odgovara isporukama iz RF i Kine.
Nadam da je i FK 3 u tom paketu.

Odgovori
Kr

Svaki nas tenk treba da na sebi ima dron koji ce da vrsi izvidjanje pa mozda cak i dejstvuje po cilju. Ima mogucnost da se dodatno puni na samom bozilu sto naoruzanjem sto energijom. Radijus i vidokrug kretanja su mu veci nego kod tenka, sto znaci da se u polju treba dopunjavati sa tenkom jer ce videti i kretati se na bojistu tako da je tenk siguran u slucaju zasede i sl. To je nesto sto treba upariti i po tome biti prvi u scetu. Takva modernizacija srpskog tenka bi bila uz postojece izmene nesto novo u svetu i donelo bi nam prednost.

Odgovori
Al

@Krle

Slične ideje testirana u inostranstvu i pokazale su se loše, jer je tenkovska posada praktično postala posada BPL u jače oklopljenoj kabini dok tenk ni da vidiš ni da čuješ na polju.

Sa

Ne ratuje 1 tenk sam. Sada znas sta se misli pod „umrezavanje“. Dovoljan je jedan dron koji ce da izvidja za cijeli bataljon, AKO su umrezeni u jedan sistem, jer ce svi tenkovi da vide sliku sa tog drona.

kr

Da upravo to i mislim. Komandir voda ima kontrolu nad dronom on radi izvidjane. Svaki tenk ima dron koji moze da radi u automatskom modu recimo kao avioni svoj-tudji. U tom modu moze da ima i opciju unisti koja radi automatski. U slucaju aktivacije dronovi traze tudjina i dejstvuju.
Zamislite sad grupa tenkova koja ima dronove na jednom kornet, na drugom top 20mm,na trecem Mistral za odbranu jedinice iz vazduha, na cetvrtom upareni automati sa termovizijom… itd. Prakticno nema potrebe za pesadijom.
To sto druge zemlje koje su to radile nisu i uspele ne znaci da je to losa ideja ili joj treba upravo sto kaze predhodni komentar umrezavanje.
Pokazalo se da su tenkovi u poslednjem ratu u Jermeniji glineni golubovi, tako da opcija odbrane od dronova mora da bude ukljucena u buducnosti jer vise nece imati perspektivu jer su skupi da bi ih unistila raketa od 50.000 eura.

Al

@krle

To je očajno loša ideja i kao takva se pokazala na stranim testiranjima, jer tenkovska posada jednostavno nema sposobnost da radi sve sama na bojištu. Ne može se od tenkiste sada praviti izviđači sa bespilotnim sredstavima ili PVO artiljerac itd. Ili su tenkisti ili nisu, a ako nisu koji će im onda tenk (osim ako ne vratimo konjicu kao „agresivne“ izviđače al to je jedna druga priča). Poenta sadejstva nije u tome da jedna posada radi posao 4+ različitih jedinica, već da te tenkovske posade rade svoje tenkovske poslove u sadejstvu sa drugim jedinicama, uključujući tu (mehanizovanu) pešadiju, obične izviđače, posadu tog BPL u pozadini itd. Jer upravo samo u takvom sadejstvu svi oni mogu da rade svoje primarne poslove. Samostalno, oni su ništa.

Druga važna ispravka je da ne postoji svet u kojem nema potrebe za pešadijom (koja je zajedno sa artiljerijom upravo iznela poslednji rat u Nagornu, ali nažalost nisu toliko fotogenični kao BPL).

Treća ispravka je da su se tenkovi, većim delom tehnološki na nivou poznih 70tih, ranih 80tih pokazali očajno (ovo je upitno jer koliko su istraživanja pokazala % tenkova uništenih od BPL je daleko manji) protiv ne čega što u njihovo vreme nalazilo tek u povoju.

Četvrto, rat je vođen u onome što je međunarodno pravo gledano Azerbejdžan.

Fe

Ne mora svaki, ali bas svako tenkovsko odeljenje mora da ima i izvidjacke i naoruzane dronove, za napad na protivnicke tenkove, i narocito otkrivanje i neutralisanje protivnickih pesadijskih sistema za protivoklopnu borbu, kao sto su kornet, javelin, spike i sl. I naravno, odgovarajuce snage mehanizovane mehanizovane pesadije…

Pe

@Aleksa
Ovako laicki mislim da je to buducnost razvoja tenkova,sve je veci razvoj PO sredstava i sve vise se radi na tome kako tenk da se zastiti od tih prijetnji nego kako da ih neutralise.Male bpl tipa kvadrikoptera koje bi letile autonomno po prethodno zadatim parametrima u odnosu na tenk ,prvenstveno za izvidjanje terena,koje ce registrovati pokrete na terenu i uocavati opasnosti i prenositi ih posadama tenkovskog voda koje ce u realnom vremenu moci da odreaguju.Ove opcije da bi te bpl bile naoruzane mi je manje vjerovatna jer im to povecava gabarite,ofanzivno mogle bi se koristiti kao dronovi samoubice ako cemo da pustimo masti na volju i kao sredstvo aktivne zastite.

Odgovori
Al

@Pera K

Ovde se mešaju dva trenda. Ako pričamo on nekom verziji lojalnog pratioca, ali za tenkove, neka kombinacija vozila tipa Miloš i tenkova verovatno ima budućnost. Ali druga priča, da se tenkovima i njihovim posada pored svog posla oko održavanja i korišćenja tenkova nakači još korišćenje (i održavanje) BPL su nerealni, jer jednostavno tenkovska posada od 3 čoveka ne može da odradi posao koji bi realno radili 8+ ljudi. Pored prevelikog opterećivanje posade, korišćenje BPL od strane tenkista se loše pokazalo i iz samog načina upotrebe, jer su tenkisti provodili više vremena u izigravanju izviđača umesto tenkista. Ako je čitava poenta te ideje da imamo tenk koji danas često košta i do 10-15 miliona dolara samo da bi posada držala taj tenk u zaklonu da bi mogla da koristi BPL onda sama matematika pokazuje da je ova ideja nesrećna i nepraktična.

Jo

Svaka nabavka nove opreme za VS je za pohvalu . Posebno ako imamo u vidu koliki je period bio u „praznom hodu“ ili u rasprodaji , pretapanju …
Medjutim , mene licno brine da se ovo desavanje na Jarinju i B. ne poklapa sa najavljenim isporukama i posebno sa najavljenom vezbom nase vojske sa Ruskom u oktobru , a posebno sto su naoruzana lica koja kontrolise Pristina sada na svim granicnim prelazima na prostoru AP KiM .
Da ne izbije, ne daj Boze , neki eksces koji bi stopira najavljenu i ocekivanu isporuku , jer je poznato ko je „dezurni krivac na Balkanu“ .
Bio je problem i sa isporukom poklonjenih i tenkova i oklopnih vozila , preko teritorije nekih komsijskih zemalja .

Odgovori
Fe

Nema nista od toga Mr Joco, neka svako brine svoju brigu, znas, nase komsije se oko Srpskog naoruzavanja vise brinu nego srpsko Ministarstvo Odbrane… :)

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Vlad Ako se trece strane odluce za dostavu avionom, tesko bi se odlucile za prevoz tim A400 zato sto je nalet preskup. Oni se okrecu jeftinim varijantama iz Ukrajine,Egipta ili Azerbejdzana itd. @Branko I sve to navedeno je izvezeno brodovima ili vozom jer je daleko jeftinije. Dostava naoruzanja avionima sluzi samo za slikanje i promocije.

12. Dec 2024.Pogledaj

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Izvezeno je skoro 80 nora, Azerbejdzan je nedavno narucio 48, Kipar Tamnave, Alzir je hteo 72, ali nemamo sasije, plus da nije bilo ovog rata i da mozemo da uvezemo sasije do sada bi ih bilo znatno vise izvezeno, do sada ih je napravljeno oko 100, a moglo je duplo vise. Ova situacija nece trajati…

12. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N. Nedavno je država odustala od projekta solarne elektrane jer nisu znali da na lokaciji postoji čitavo jezero, tako da su ovakve usluge preko potrebne. Što se tiče aviona, Makedonija je kupila kontigent novih oklopnih vozila iz Amerike. Jel znate kako su stigli? Brodom do Grčke i onda vozom. Strategijski transportni avion služi za…

12. Dec 2024.Pogledaj

Vlad na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Boki, U slučaju kupovine takvog aviona on ne bi leteo samo za naše potrebe već i za potrebe trećih strana. Dakle, angažovanost bi mu bila na potrebnom nivou. Što se tiče izvoza naše namenske, pa taj avion se koristi i za dopremanje opreme koja se kupi za VS. I na kraju, iznamljivanje aviona svakako plaća…

12. Dec 2024.Pogledaj

Pavle na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

onda mora da postoji trzaj? kako to izgleda sa decjeg camca na naduvavanje?

12. Dec 2024.Pogledaj