BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Kiparski medij: Srbija pregovara sa Kiprom o kupovini 11 borbenih helikoptera Mi-35P Srbija je dobila svoje nove Mi-35M krajem decembra 2019. godine / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Kiparski medij: Srbija pregovara sa Kiprom o kupovini 11 borbenih helikoptera Mi-35P

Kako je juče preneo kiparski portal Politis.com Srbija i Kipar navodno pregovaraju o kuporodaji 11 desatno-jurišnih helikoptera Mi35P. Navodi se da ministarstva odbrane dve države pregovaraju o letelicama i njihovom opremom i naoružanjem.

Politis.com piše da je Savet ministara Kipra dao zeleno svetlo za ove pregovore koji su, kako se tvrdi, započeli početkom ove godine. Sajt navodi da je srpska delegacija, predvođena pomoćnikom ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenadom Miloradovićem, na Kripru boravila 12. aprila ove godine. Prema Politisu, tim srpskih tehničara posetio je vojnu bazu „Andreas Papandreu“ i pregledao helikoptere. Srpska delegacija je navodno nakon povratka u Srbiju 20. maja poslala formalno pismo o namerama nakon kojeg bi sledeći korak bila zvanična ponuda kiparske strane po „G to G“ (ugovor koji potpisuju, garantuju i realizuju dve države) principu.

Kiparski portal dalje navodi da je kiparsko ministarstvo odbrane procenilo da bi vraćanje u puno operativno stanje, pre svega u pogledu tehničke ispravnosti i održavanja, u sledećih 10 godina ovu zemlju koštalo oko 100 miliona evra. Kipar dugoročno planira da kupi 12 novih jurišnih helikoptera za projektovanih 300 miliona evra.

Srpska „M“ verzija je novija od kiparskih helikoptera i opremljena je sredstvima za noćno letenje / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Helikopteri „P“ verzije koji bi se prodali Srbiji imaju gotovo identično naoružanje kao novija „M“ verzija od koje 4 helikoptera Srbija poseduje. Kipar je za njih kupio protivoklopne rakete 9M120 ATAKA i 9M114, nevođene rakete vazduh-zemlja S-8 kalibra 80 milimetara. Helikopteri nemaju aktivnu i pasivnu opremu za noćno letenje.

Kipar i Srbija su već obavili jednu veću transakciju u oblasti namenske industrije. Kipar je, za navodno 50 miliona dolara, od Srbije kupio 24 haubice B-52 Nora i 8 lakih oklopnih vozila Miloš, preneo je portal Balkanska Bezbednosna Mreža, da bi krajem jula ove godine, citirajući OEBS, konstatovali da je Kipar prijavio upotrebu samo 12 haubica i 10 borbenih vozila.

Što se ruskih jurišnih helikoptera tiče, kako je Tango Six već preneo, kiprani su 2018. godine bili primorani da zbog sankcija prema Rusiji prizemlje svoju Mi-35 flotu od 12 helikoptera (jedan je izgubljen u udesu). Helikopteri su prošli dva remonta 2008. i 2014. godine. Iste godine smo izvestili da su dve letelice vraćene u letno stanje.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

L

Zemlja im gori jer nemaju kanadere, a kupuju sisteme koje nemaju gdje iskoristiti, sada pa tako i u budućnosti. Prioriteti….

Odgovori
М

Da ne zaboravimo deo Kipra pripada V. Britaniji dok je veći pod kontrolom Turske. Sve tri su članice Nato pakta kao i Grčka. Ne verujem da nemaju čime gasiti požare.

D

Kad imas 40-50.000 turskih vojnika na okupiranoj teritoriji, koji jedva cekaju priliku da zauzmu jos teritorije, logicno je da ces se naoruzavati.

@Миро

Кипар није члан НАТО пакта.

L

@Миро Govorio sam o Srbiji.

A

@Luki

1. Upitno je koliko se uopšte može Kanader koristi u Srbiji, da ne govorimo da je nabavka protivpožarnih helikoptera već najavljena nekoliko puta…
2. Ovo je Balkan. Regija koja itekako može da ode i u mirnom i u ratnom pravcu…

A

I još samo ovo. Ako su oni ove aparate prizemljili zbog sankcija prema Rusiji a mi ih kupujemo i vršimo remont to znači da Srbija definitivno neće postati član EU. Znači ODBK. Pa zašto da kupujemo naj bolje da pustimo Ruse u dve baze i kraj priče.

M

Svakako dobar potez!!! RVO i PVO su najvažnije komponente savremene vojske i svako ojačavanje istih je odlična stvar.Mnogo bolje od lagerovanja tenkova transportera……i ostalog krsa. MI 24 cak ima mnogo bolji balistički oklop od Lazara 3 a o vatrenoj moci i da ne govorimo!!! A i u svemu ostalom tu nevredi voditi nekakvu polemiku,cak nebi bilo loše uzeti slovačke mi 24 imaju 2 eskadrile povučene ali u odličnom stanju…..

L

@Aleksa Srbija ima rijeke i jezera. Kanaderi nemaju nimalo problema sa time.

A

@Luki

Mislim da se nisi upoznao sa srpskim rekama i jezerima i svim mogućim stvarima koja plutanju po njima.

L

@Aleksa Da :D Moja greška, zaboravio sam.

A

Lepo.Koliko je stara ta njihova eskadrila i za koje realne pare bi bila prodata. I jel Srbija ne teži ka tome da ima novije im savremenije letelice. Ako gledamo u budućnost ovo nama nije potrebno. Treba nastaviti sa nabavkom postojećijh i još savremnijih. Treba Grke obići ovaj put.

Odgovori
A

@Aleksandar

20 godina je stara, prizemljena 2018. godine. Prednost ove kupovine je što se ovi helikopteri mogu dovesti na nivo naših, mana je što se iz ovih helikopter može izvući najverovatnije još 10-15 godina upotrebe.

Aleksa – Imenjače koliko je to para mjesečno? Ko će to da plaća. Vojnik profesionalac je socijalni slučaj, a mi bacamo pare na nešto što je dobro da imamo na brojnom stanju, a šta ćemo sa tim u perspektivi Boga pitaj

A

@Aleksa

A da se možda za promenu ne prebacujemo sa teme na temu, pa od helikoptera odosmo na nešto treće (pošto je ovo popularna praksa koja ne vodi nikud)?

Nije nikakva tajna da je dugoročno cilj VS da se kompletiraju eskadrile potrebnom tehnikom i ljudstvom, naravno u skladu sa mogućnostima države i VS. Ako pretpostavimo da država može da izvuče dobru cenu za ceo program (kupovina+remont+obuka+ostalo), pritom postoji relativno sigurna perspektiva da se ovi helikopteri mogu koristiti bar sledećih 15 godina i da se može obezbediti letački i tehnički sastav, ovodefinitivno ne bi bila najgora kupovina na neki srednji rok. VS rešila jednu brigu za određeni period, što bi joj omogućilo da se posveti nekim drugim problemima i projektima.

Б

Ovo ima smisla samo u 2 scenarija.1 ako kupimo bar još 4 nova 35m pa zaokružimo broj na 8 potpuno novih i ovih 11 starih .2 ako ovi helikopteri 35p(moguće da su u dobrom stanju) mogu da se moderniziju za relativno male pare i produži im se radni vijek za 15god.Kako god novo je novo.Nadam se da će biti još novih mi35m a pogotovo mi17.

M

U upotrebi su još uvek 24 mil ,i bez ikakvih problema gaze 4 deceniju!!!! I još uvek su nezamenljivi u ratnim dejstvima(Sirija,Libija,……) Čak bi i kupovinu Mi 24 D smatrao odličnim potezom!!! A kamoli mil 35. Ti i njima slični helikopteri u današnjem vremenu su preuzeli veći deo uloge jurišne avijacije i bliske podrške trupama na zemlji….Odličan potez ako se realizuje!!!

Ж

Супер. Значи купујемо руску технику за расход.

Odgovori
a

Otprilike..

B

Ovi helikopteri mogu se dovesti na nivo nasih novih. A resurs bi bio 15 godina. Ako za cenu 3 nova mozes kupiti 11 polovnih, remontovanih na istom nivou, sa naoruzanjem, to je odlicna odluka.

A

Sad sam pogledao vaš stariji tekst u vezi sa ovom temom i počitao sam da je eskadrila nabavljena 2002 godine i da joj vek trajanja ističe 2026 godine stim da je već nekoliko puta vršen remont. Znači Srbija ako ovo kupi mora ponovo da krpari i da baca pare na remonte. Ako nam trebaju ovakvi helikpteri a pokazalo se da su neophodni onad aSrbija treba da kupi barem još 8 ako ne i koji komad više ove srpske veryije „M“. Bolje po nas i naš budžet. Dosta je bilo sa babama daj da pređemo na devojke. Pozdrav.

Odgovori
P

Bez obzira sta je generalno mislim o kupovini oruzija iz jedne zaostale diktature pod sankcijama, gde ako ste u opoziciji pokusavaju da vas likvidiraju bojnim otrovima, ako je tako kako vi pisete onda ce ih RS dobiti povoljno a resurs im se verovatno moze produziti. Po tvrdnjama iz teksta oni nisu inferiorniji od M verzije a dobijamo ih odmah, dakle ako su „preko potrebni“ stizu za par meseci i ljudstvo moze da krene da se obucava…

R

Prolaznik,
ako pod odmah podrazumevaš krš koji ćemo da platimo najmanje 80 mio evra plus 100mio za dovođenje u letno stanje plus 50mio za modernizaciju i prilagođavanje i roku pet godina za tada četvrt veka stare letelice.
Zvuči na prvo jeftino, ali više od toga ne bi ni novi koštali.

P

To su vec „pojedinosti“ koje mi ne poznajemo, kao sto bi odredjen broj „kriticki“ nastrojenih komentatora ovde rekao: „ima ko ce da razmislja o tome“. Ja pak mislim da ima razloga zbog cega ih se Kipar oce ratosiljati, pa bi razmislio da li je nama svrsishodno da ih uzimamo. Sta ako za 5 godina moramo da uvedemo sankcije RF? Naravno zvuci nemoguce, ali ako nas nateraju, pogledajte gde mi prodajemo robe i usluge, nu u Rusiju, ni u Kinu nego zna se gde.

d

Vek trajanja helihoptera 25 godina?!?! Nesto mi to zvuci neverovatno! Nasi Mi-8 su svi proizvedeni 1981-e godine. Znaci punih 40 godina. Najmladja Gazela je navrsila 30 godina. I sad odjednom relativno savremeni helihopter ne moze da pregura 25 godina?! Uostalom na istom ovom mestu bio je tekst o tome kako Bugari izbacuju bombe iz svojih Mi-24. U istom tekstu stoji takodje podatak da su ti helihopteri imali zivotni vek od 25 godina, pa da je to podignuto na 35! Ali i tih 35 je isteklo posto su proizvedeni 1986-e pa oni i dalje frljokaju bombe. To mu dodje otprilike kao i auto. Proizvodjac kaze da mu je zivotni vek 12 godina. Jedino sto taj proizvodjac nije racunao da na Balkanu 12 godina star auto na oglasima se oglasava kao NOV!!! Nije obavesten ni da je prosecna starost auta na nasim putevima 18 godina! A o tome nisu obavesteni ni razni ostavljaci komentara od ovog sajta pa do gomile You Tube kanala koji traze samo „novo“, „najbolje“, „najsavremenije“, „30 komada SU 35, 20 SU 30 i 12 komada JAK 130“ „S-400, S-500“ a nebi bilo lose ni da avansno uplatimo S-600, S-700 a moze i jos neki taki „S“ pa kad Rusi izmisle da prvo proslede nama a za njih sta ostane. Da me neko ne shvati pogresno nisam ja protiv novog. Nisam ni protiv SU ovih, MiG onih , nekakvih „J“ a nemam protiv ni onih sa „F“ ali ko ce to da plati i ko da pilotira (jedino ako mi stvarno nismo nebeski narod pa taman da se vinemo kolektivno u visine plave) ali ,sa moje tacke gledista, bolje imati 2 polovna auta od po 15 godina nego ni jedan nov!

S

@Prolaznik
Nema od ovoga nista, kupice se najverovatnije novi.
Sustinski, produzenje resursa na borbenoj tehnici koja bi letela intenzivno(kako je obicno slucaj sa vertikalnom komponentnom kod nas) nije bas napametnije resenje iskreno.

Sta su specificnosti unutrasnje politike stranih zemalja, nas ne moze mnogo da zanima. Eto Nemacka je prodala neverovatne kolicine naoruzanja KSA, a RF je ipak oaza demokratije za njih, bez preterivanja, i sta sad….. Pare su pare, politika je politika.

S

@dejanera
Nije to bas isto. Plasticno objasnjeno, zamislite vozilo koje predje 60.000km godisnje, na autoputevima gde nije neobicno i preko 200km/h da se vozi i isto takvo koje predje 5-10.000, i sad da li taj prvi vlasnik moze priustiti vremenski da mu vozilo bude kod majstora par puta godisnje na par dana, koliko radni dan prvog vlasnika kosta, a koliko ovog petog? Proizvodjaci kad propisu radni vek vozila, oni misle na onog prvog….

Tako, nije isto transportni helikopter i borbeni. Top na Mi-24 je znao nove zmajeve da osteti. Borbena tehnika kada se koristi intenzivno, prosto se potrosi od stresa. Takodje, kada imas manjak tehnickog kadra, ne mozes priustiti da ih preopteretih poslom odrzavanja, kada imas malo tehnike, ne mozes priustiti da ti pola flote neoperativno ceka na popravke, bukvalno ti je daleko jednostavnije uzeti novo. S toga i takav vek kakav jeste. Naravno ako ti aparat za 20 godina ne naleti ni 1000h…..to je vec neki drugi problem i neki drugi zahtev, tada ti treba tehnika prvo za obuku, pa posle toga za prave zadatke.

М

Пролазник; без обзира шта ти генерално мислиш о „назадној диктатури“?? Чекај нико није помињао куповину технике произведене у мрачној диктатури коју представља дементни старац који повремено разговара са невидљивим људима пред камерама( Бајден). У којој не постоји опозиција, него две фракције исте странке смењују смешне марионете, а политика се не мења ни за јоту деценијама! Хеликоптери су произведени у Русији, демократској земљи у којој председник има већу подршку гласача него у Француској, В. Британији и САД заједно! Нешто си ту погрешно прочитао, врати се на почетак текста па прочитај поново, а ако си већ само у пролазу онда продужи без заустављања…

d

@ Srbofil Sve je to tacno ali i problematicno. Kazete da ne moze se preopteretiti tehnicko osoblje. I ne treba! Ali kad imas 4 nova helihoptera (kao mi) na cemu ces da naucis novo tehnicko osoblje da ih odrzava? Ja to gledam ovako: Neko ode i proceni te helihoptere (valjda su vec bili) onda uzmu i proracunaju sta mi dobijamo sa tim i koja je cena toga. Ako je cena prihvatljiva, dobit veca od troskova a pri tom i para ima onda kupiti! Ako nije onda ne ulaziti u to i gotovo! Sto se tice onog dela da sebi ne mozemo priustiti da nam pola flote ceka neki remont….to je tacno ali pola nase flote je 2 helihoptera Mi-35. Ako bi kupili ovih 11 sa Kipra, i ispadne nam 70% flote, nama opet ostade 5 komada sto je vise nego sto imamo sad. Dalje uvek postoji mogucnost da ostanemo bez rezervnih delova. Da li zbog sankcija, rata, nedostatka finansija…..sasvim sve jedno koji je razlog, ovih 11 helihoptera, sa zestokom kanibalizacijom, mogu da odrzavaju sami sebe neki period. Nasa 4 Mi-35 mogu da budu novi koliko nam volja ali oni ne lete ako su neispravni, a ako nema rezervnih delova neispravni postaju jako brzo. Uostalom nasi MiG 29 su bili stari samo 10 godina kada je bilo bombardovanje pa ni jedan nije bio ispravan kako treba. A pre dogovora sa Rusima o onih 6 komada imali smo samo 4 od cega je jedan sluzio da sa njega skidaju sve sto mogu pa opet nam je dezurnu paru cinio MiG 21 i jedna 29-ka. A to je bilo 15 godina posle rata!

A

Dejanera
Zbog tog objašnjenja da u našoj floti imamo letelice koje su stare preko 40 godina i još rade svoj posao mi gubimo ono naj dragocenije a to je ljudstvo. Vi ako kupujete ili kompenzujete ove stare mašine vi ih posle morate i remontovati a pritom terati svoje pilote da lete u tim istim sanducima. Srbija sad ima mogućnosti da nabavlja novu tehniku i ako ide malo sporije ali može sebi da priušti novo. Tako da generalno gledano naši pripadnici vojske imaju pouzdaniji aparate i oruđa što je pre svega u mirnodobskim uslovima tokom obuke i naj važnije. Neka Srbija nastavi sa prodajom svoje tehnike i neka zarađuje a otpadu je mesto, zna se….. Srbijo samo novo. Pozdrav.

V

Aleksandar,
Nema vojske u svetu koja ne pokušava maksimalno da iskoristi ono šta ima na stanju…
Nismo mi nikakav izuzetak. Stara sredstva se popravljaju, modernizuju, održavaju i još uvek upotrebljavaju i u Americi i Rusiji.
Očito je da se kod nas teži formirati ozbiljna komponenta borbenih helikoptera ovoga tipa. Iz tog razloga je neko procenio da bi nam kiparski Mi 35 koristio u obuci i svakodnevnim zadacima tako da bi verovatno arčili njihove resurse umesto resursa naših novih helikoptera (računajući i onih novih 4 komada koji tek trebaju da stignu).

P

Хеликоптери су произведени у Русији, демократској земљи у којој председник има већу подршку гласача него у Француској, В. Британији и САД заједно!

Javlja Sputnik? Taj njihov preCenik mora svako malo da menja ustav da bi sedeo dozivotno u Kremlju, u USA posle 8 godina morate da odete.

Nemacka je prodala neverovatne kolicine naoruzanja KSA, a RF je ipak oaza demokratije za njih, bez preterivanja, i sta sad….

To je geopolitika, KSA nije nista gora od RF, RF cak ima svoju malu Saudijsku Arabiju, procitajte sta se desava u Ceceniji. Tamo je izuzet federalni ustav i vlast u licnom deal-u predata relgioznim ekstremistima da po volji im prave svoj kalifat…

S

@dejanera
Odrzavanje se radi prema tehnickoj dokumentaciji proizvodjaca, tehnicko osoblje prolazi obuku kod istog. Za remont je potrebna licenca i dozvola proizvodjaca, nije bitno koliko su stare letelice.

@Prolaznik
Nisu gori? Necemo preterivati sada, smesno je i porediti. Za pocetak u Rusiji su prava i emancipacija zena na visokom nivou, u KSA im je otp. dozvoljeno da postoje, cisto jedan banalan primer, da ne idemo dalje. U Ceceniji je percpecija da je ovo sada napredak u odnosu na SSSR kada su ih terali da budu ateisti i komunisti….sve ima svoje.

Poenta je ista, ne interesuje nas kakvo je uredjenje zemlje dobavljaca naoruzanja, sta mi imamo od toga? Nama je Nemacki HK otkazao tehnicku podrsku za lako naoruzanje koje smo debelo platili, jer eto tako, moze im se, a Albaniji nisu….toboze tamo je veca kartel demokratija.

A

Vlad
Kažeš da sačuvamo svoje u što boljem stanju a da arčimo ove njihove za obuku i moguće akcije. Pa i oni su bili remontovani i prizemljeni i verovatno sklonjeni u nekim hangarima – nadam se, ali godine rade svoje. Što znači da ista sudbina čeka i naše aparate. Zato kažem da je po meni bolja opcija da se nastavi sa opremanje sa postojećim letelicama i da ne zaboravim na Pume koje su isto u priči. Ovo je bacanje para i gubljenje vremena. Ja sam oduševljen sa mi 35 i drago mi je što Srbija poseduje ovaj aparat ali isto želim da se nastavi sa ovom tendencijom koja se zove novo i savremeno. Pozdrav.

Г

Да не да лепи Бог. Свака част на свему, ал да ми купујемо ове ђедове од хелихоптера, не иде. Само ново.

Odgovori
B

Ako su helikopteri 2001 godiste a znamo da je zivotni vek 25 godina onda nam se sigurno ne isplati sve i da prosirimo zivotni vek za jos 10 godina ako je to uopste moguce. Realno bolje kupiti 4 nova na dugi rok ce se isplatiti kroz nize troskove odrzavanja

Odgovori
P

Ako bi nabavku, remont ili sta vec plus ocekujem modernizaciju sa instrumentacijom za nocno letenje spakovali u nekih ca 150- 200 mil evra onda je dobar posao. Vijek upotrebe im je vjerovatno do 2040 i neke i eto jaka jurisna eskadrila…
Ne mislim da se nasi zalijecu za nesto a da nemaju neku dobru racunicu.

Ne mora se dovoditi na Pheonix nivo :) :) ..

Odgovori
Z

Možda se menjamo,oni su tradicionalni i višedecenijski kupci naše namenske,čas posla se odradi to u Norama,granatama..dobro njima,dobro nama?

N

Mozda da preprodaju nekome?
Srbiji bi bolje bilo da kupi nove i sisteme aktivne zastite za sve

D

Kipar nema ono sto mi zelimo…Samo novo! Mada…Alo kupe jos 4 Mi35M od Ruja,i jos par od Kipra.Tako moze. Ne zaboravite da su to jurisne masine koje rade posao i u ruskoj vojsci.

Odgovori
B

Mislim da će ovde biti neka zamena.

Naprimer nove Nore za polovne Mi-35P.

Još 24 Nore bi opet koštale 50 miliona. Znači da bi nas helikopteri koštali nešto manje od 10 miliona po komadu plus nebi morali obezbediti kredit/ novac, već robu koju i onako proizvodimo.

Odgovori
č

https://tangosix.rs/2018/07/11/prizemljeni-kiparski-jurisni-helikopteri-mi-35p/

Da ne pišem napamet, ajmo o onom što znamo, odnosno o onom što je objavljeno a ovom portalu.

1. u gornjem članku se vidi cijena:
Kipar je 2002. godine iz Rusije kupio 12 helikoptera topovnjača Mi-35P (serijski brojevi 811-822) po ugovoru čija vrednost nije prešla 110 miliona evra.

dakle, platili su 2002. g. 12 komada 110 miliona eura, ajmo reći da je 10 miliona eura komad…

U ovom članku se kaže, citiram:
Kiparski portal dalje navodi da je kiparsko ministarstvo odbrane procenilo da bi vraćanje u puno operativno stanje, pre svega u pogledu tehničke ispravnosti i održavanja, u sledećih 10 godina ovu zemlju koštalo oko 100 miliona evra.

Dakle, treba 10 milja eura po komadu da samo da se dovede u operativno stanje.

Modernizacija, plus sama cijena aparata dođe koliko?

Možda se varam, ali čini mi se da to dobro prelazi cijenu od 10 milki po aparatu koliko je platio sam Kipar…. za NOVE aparate.

S

@činjnice
Ne citas dobro. Kaze „u sledećih 10 godina ovu zemlju koštalo oko 100 miliona evra.“
Znaci 10 miliona godisnje, odnosno da zaokruzimo milion po helikopteru godisnje.

d

@cinjenice Obrati paznju na to da je njihovo ministarstvo utvrdilo da tih 100 miliona nije samo za vracanje u ispravno stanje nego i na ODRZAVANJE u tih narednih 10 godina. A mora se odrzavati i nov helihopter.

D

Bolje nastaviti sa kupovinom novih Mi-35, nego kupovati letelice stare 20 godina.

Odgovori

Koliko sam upoznat od ovoga se odustalo nakon posete. Makar je takav bio stav stručnog dela ekipe koja je bila. Očekuje se dolazak još 4 Mi-35M sledeće godine kao i još 3 Mi-17V-5.

M

@Paqe
Nadam se da će tako i da bude.
Nama ne treba 11 polovnih Mi-35 u narednih 10-15 godina. Nama treba 8-12 novih modernih Mi-35 u narednih 25-30.

D

@Paqe

Hvala za info.
Osecam da ce ovi kiparski na kraju zavrsiti u Libiji.

m

@Pape
Pa da se odustalo , nebih se uopste pricalo o tome !

M

@marki Lepo Vam je rekao neko ko ima veze sa tim.Da ste pratili još pre nekog vremena kako je Paqe objasnio vedra, videli bi da se čovek sa helikopterima druži svaki dan.Drugo, veliko je pitanje koliko ovo grčko glasilo kasni sa informacijom.To je ‘ladno moglo biti u aprilu a da oni prenose tek sada.Ako ovo najavljeno stiže sledeće godine, to je super i tu se ne treba trošiti mnogo na neke rasprave, mada mi je drago zbog broja klikova i komentara, možda moj omiljeni portal vidi neku paru od svog ovog mlaćenja.

@marki
Pa i ne priča se o tome. Ovo je vest iz kiparskih sredstava informisanja. Ja ne smem da kažem da sigurno neće doći jer to ne znam. Znam samo stav stručne ekipe koja je bila na Kipru i da će doći nove mašine u broju koji sam naveo gore. Doći će i još helikoptera iz Erbasa u značajnijoj količini.

s

Miloradovic, covek br 3

Odgovori
G

Na prvu loptu ovo deluje lose ali nije tako kako nam se cini ali to zavisi od Kiparske ponude.Kipar zeli da ih se resi skupo ih kostaju osim toga uveli su sankcije Rusiji zbog Amera sto nama ide na ruku realno cena 11 Mi35p sa raketama i ostalim detaljima trebala bi nas kostati maksimalno 100 miliona i to ako dobiju 100 milki da slave inace ce im istrunuti na pisti realno posto im gori i stari su 20 godina izmedju 50-80 miliona za celokupnu ponudu.Mi smo kupili 4 Mi35m za 136 miliona mi da ulozimo za ovih 11 jos 170 miliona za nove motore,elise,kablove,nocnu optiku za letenje,osmatranje i dejstvovanje,zamene ostecene limarije,sredjivanje kokpita pilota obavezno prednje pokretne kupole za mitraljez i ostavljanje postojeceg sa boka mi dobijamo zver prelazak sa P na M verziju dodatne rezervne delove za njih na odredjen broj godina mi smo na konju dobijamo bukvalno nove helikoptere Mi35m za daleko manje para 11 novih.Svi ste upuceni da Rusija ima kancelariju pri nasoj vojsci i nista nije slucajno uradjeno i neodgovorno imali smo lekciju od komsija za Izraelske F16-ce.Kiprani su nam duzni dostaviti letelice mi im damo adresu u Rusiji i to je to svi zadovoljni Kiprani jer su uzeli nesto para MI jer smo kupili letelice koji ce se remontovari u Rusiji a Rusija zadovoljna jer im remont donosi novac svi zadovoljni.Zivela Srbija

Odgovori
G

Bravo slazemo se donekle.Naime ka buduci masinski inzenjer mogu vam reci da bilo koja masinska konstrukcija moze u nedogled da se odrzava ,a u nasem slucaju tice se trupa aviona a to svi vazduhoplovci mogu da vam kazu to sto pise 10 12 soma sati to je samo motor.Ja racunam sa nabavkok 11 sa dopremanjem brodom preko cg i sve ostalo naravno da sa rusijom remont ugradimo ali digitalne ekrane i kameru za nocne operacije i ostaoe stvari ubacim bilo bi oko 300 350 miliona maks.Pitanje je da li se takav vid modernizacije moze uraditi uz saradnju rusa u Momi Stanojlovic,a to je najvaznije.Inace ne rizikujemo sankcije tako a mislim da su nasi to gledali ,i naravno ovo bi resio problem 714 protivoklopnoj eskadrili i gazele raspale bi bile povucene.

G

Ps komsije su kupile kajove koje su bile preko 20 godina stare jer se taj helikopter od 89 nije proizvodio ali ugradili su nove digitalne ekrane i kameru za nocnu viziju.Ako je posao kao ovaj gore sto sam naveo to je vrh i treba iskoristiti

F

Hrvatske kiowe su 2010 – 2012 godiste.

G

GLADIUS Ne znam koliko kosta optika nocna ali 350 miliona je realno previse jer mozes kupiti 10 komada novih Mi35m za te novce i racunica nam onda nije neka mislim da su nasi posle posete Kipru seli sa Rusima pokazali u kakvom su stanju letelice i dogovorili isplativost remonta polovnjaka pa tek onda poslali pismo Kipranima za ponudu ako do nje uopste i dodje.Kiprani su procenili da za remont 11 komada im treba 100 miliona evra pogresili su u tekstu gore.Koliko ja znam Hrvati su Kajove dobili ali su morali da odrade remont koji je dugo trajao i mislim nisam siguran nisu im sve u letnom stanju.

S

@Gladius
Nije bas vrh ako cemo iskreno, tj. vrh je, ako ti to sluzi za obuku recimo, kao nama LA trenutno. Ako ces da imas borbenu komponentu na koju mozes zapravo da racunas, onda mora novo ili sto novije.

G

@fish

Kako 2010/12 kada se taj helikopter ne proizvodi od 89e?

d

@ Gladijus Moram da skrenem paznju na maleni detaljcic. „Komsije su kupile…..“ To kad nase komsije kupuju opremu stariju od njihovih drzava to se objasnjava kao „Dobar posao“, „Vrhunski odradjeno“, „Znacajno pojacanje vojne moci“, „Uz minimalni remont dobijamo skoro nove aparate na najvisim standardima“……I tu nema nista sporno! Kupuju , dobijaju ili kako god ono sto mogu a posto „svrsenom poslu mane nema“ oni hvale te nabavke. Uostalom i te Kajove su stvarno podigle nivo Hrvatske vojske u tom segmentu! Sporno je sto isti ljudi koji takvu, ili slicnu, nabavku u komsiluku hvale vise nego te nase komsije na samu pomen da mi uradimo isto to odmah pominju da smo „drzava za reciklazu“, „da nabavljamo otpad“ , „da to valja ne bi oni prodavali“,……. odlicno se secam komentara da su 40 godina stari F-16 Barak vrhunski posao Hrvatske a da su 10 godian mladji MiG 29 ,koje smo mi nabavili iz Rusije i Belorusije, kanturine koje ne mogu da izdrze ni 10 godina. Verovatno su Izraelski F-16 trebalo Hrvatima da posluze jos 30 godina.

G

@dejanera

Tako je koliko god da je star ako se dobro modernizuje bice kao nkv.Samo cinjenica jeste da je barak f16 bolji bio od naseg miga jer je imao izraelsku avioniku i digitalni kokpit skoro ceo.Nas ima jedan mali ekran a lose stoji sa digitalnim komponentama to mi se ne svidja uopste.Mana mi 35p sto je top GSH 23 sa strane i ne moze da se pomera

D

@Fish

Kajove se ne proizvode od 1989. godine.
Datum koji pominjete je datum konverzije.
Amerikanci su 2012. pokrenuli program konverzije iz ‘A’ u ‘D’.
Dakle, uzeli su ‘A’ ubacili nov motor, transmisiju, reduktor i ostalo, izbrisali ‘A’ iz registra i vratili vojsci verziju ‘Delta’.
Ukupno je konvertovano 40. helikoptera, od cega je vama donirano 16. komada.

S

@Fish
Poslednji okvir/trup je napravljen 1989.
2010-2012 su godine kada su svi donirani helikopteri rastavljeni, uradjen „generalni remont“ i nalet im je vracen na 0.
Medjutim, posto se radi o ipak starim okvirima/trupovima, resurs istih je manji od novih. Tj – u USA, resurs prvih remonta se priblizavao isteku dok su poslednje serije zavrsavale remont, te je helikopter postajao sve skuplji za odrzavanje sa manjim resursima i raspolozivoscu (uz probleme sa „disko kuglom“) – podsecam da je od vise stotina helikoptera samo nesto vise od 100 ponudjeno saveznicama. Takav helikopter je trebao da „popuni rupu“ do dolaska RAH-66 i to jeste uradio, ali RAH nije uveden u upotrebu…
Ps-slicno kao sa Rafalima, koji kao polovni vise kostaju po raspolozivom/preostalom naletu nego novi avioni.
Ali narod svuda „pada“ na izjave o nekim 4++ avionima, letovima do 2050-2060, novim-starim vazduhoplovima i slicnom.
Za nas u tom poslu, koji smo prosli i sito i reseto uz kontakte na sve strane, vise su zanimljivi komentari nego same vesti i objave…

Г

@Дејанера
Ствар је континуитета. Хрвати такве хеликоптере нису имали, тј. имали су исто Крокодиле које су повукли из употребе 2002 и 2005 године. И од тада до Кајова празнина. Тако да шта год да су добили са запада то би за њих био пун погодак.
Са друге стране ми смо купили 4 нова Ми 35М и нема никаквог смисла ићи с коња на магарца, тј. не наставити куповину нових апарата. Притом у нови М иде хрпа неке нове опреме коју се надам да ће следећа транша добити у односу на претходну. Технолошки је далеко испред кипарских хелија. Колико год је ситуација на Косову сложена нема никаквих назнака да би у скорије време могла да се радикализује, па да нам хитно требају апарати као што је случај са грчком куповином Рафала. А и питање је да ли ми имамо довољан број посада за тих 11 Крокодила?

Г

@Горан
Да су ова 4 коштала 136 милиона они би имали и Президент С и Пастељ и пригушиваче вибрација и С 13 ракете и Стелец и још штошта нешто. Овако имају минимум минимума. Немојте претеривати са ценом.

F

@Gladius Jos jednom starost hr kiowa je 2010 -2012 , pisi istinu a ne sta ti zelis.

https://tangosix.rs/2020/27/01/poslednja-vest-srusio-se-helikopter-hrvatskog-ratnog-vazduhoplovstva-oh-58d-kiowa-warrior/

T

„Gladius“ „Drina“https://tangosix.rs/2015/03/12/hrvati-dobijaju-kajove/#:~:text=Da%20li%20Hrvatska,bar%2020%20godina.

V

Gladius,
Poštovanje kolega,
Kao neko ko se već bavi poslom za koji se vi školujete, mogu vam samo reći da ste u pravu što se tiče održavanja mašinskih sistema. Međutim, vi verovatno vrlo dobro poznajete i pojam tribologije i pojavu mikro fraktura unutar materijala (koje se javljaju kao posledica upotrebe tehničkog sredstva). Verovatno pohađate i nastavu na predmetima koji se bave projektovanjem održavanja tehničkih sistema. Oštećeni materijal se uvek može zameniti novim prema predloženoj dinamici održavanja, ali se onda tu pojavljuje i pitanje isplativosti. U suštini, nije nikakav problem održavati ove helikoptere i 60 godina, ali koja je cena toga?

Z

Ako je situacija takva kakvom je ti prikazuješ..da helići trunu i da ih ne koriste zbog… maksimalno za njih dati 30mil $ bez naoružanja a 40mil$ sa naoružanjem i rezervnim djelovima
Tko je lud da nešto što je prije 10 godina koštalo 100mil danas plati 100mil???
To bi bila uspješna kupovina za obe strane

D

@Tomass @Fish

To sto vi nazivate proizvodnjom, je program konverzije ‘A2D’ sto je bila inicijativa da se zamene ratni gubici koje je pretrpela flota OH-58D.
Dakle, nisu proizvodili nove helikoptere vec uzimali postojece modele ‘A’ i konvertovao ih u ‘D’.

“The “A2D” conversion program is an Army initiative to replace wartime losses suffered by the OH-58D fleet. This program takes existing “A” model OH-58 helicopter cabins and upgrades them to “D” model capabilities. All OH-58D Kiowa Warriors in the current Army fleet started as “A” model aircraft that have been converted through their life cycle.“

I ne samo to, na konvertovanim Kajovama zadrzana je tehnologija prvih verzija ‘D’ s kraja ’80-ih i pocetkom ’90-ih, dok je tehnologija 21. veka trebala da ide na verziju ‘F’.

T

„Drina“Da li Hrvatska zaista dobija nove helikoptere?
Decembra 2013. odlučeno je da se započne sa povlačenjem helikoptera OH-58 iz naoružanja a jula ove godine izvršen je poslednji let u nekoj operativnoj jedinici. Odustalo se od daljih modifikacija i modernizacija kao i od najsavremenije varijante OH-58F. Definisano je da će OH-58 u zadacima izviđanja i borbenih dejstava biti zamenjen bespilotnim letelicama kao i borbenim helikopterima AH-64 ‘’Apache’’.

Proces povlačenja helikoptera iz upotrebe trajaće verovatno i narednih godina a SAD su jula 2015. objavile da na raspolaganju imaju 307 OH-58D koji bi se mogli ponuditi na prodaju ili kao donacija. Novembra 2014. hrvatsko MO uputilo je pismo o namerama za nabavku 16 OH-58D koji bi bili ustupljeni kao donacija a Hrvatska bi platila samo troškove obuke, logistike i njihovog transporta. Ceo posao mogao bi, zajedno sa uvoznim taksama da košta ne više od 14-15 miliona dolara.

img_0352Hrvatska dobija helikoptere stare 4-6 godina sa naletom od 100-600 sati / Foto: OSRH i MO Hrvatske
Prema poslednjim informacijama Hrvatska je izabrala potpuno nove helikoptere koji su proizvedeni u periodu 2010-2012. godine. Dakle nije reč o remontovanim već sasvim novim helikopterima izraženim u programu ‘’new metal cabins’’ sa troškovima istim ili manjim od onih koji su potrebni za konverziju helikoptera OH-58A/D u ‘’Kiowa Warrior’’.

Cena ovih helikoptera je iznosila oko 5 miliona dolara (samo helikopter) a napravljeno je 20 helikoptera od kojih je Hrvatska izabrala 16. Ovakvu pogodnost Hrvatska je imala jer se prva javila za donaciju a prema nekim procenama ti helikopteri će moći da služe još bar 20 g.

Postoje infomacije da bi se deo naoružanja tj. protivoklopne rakete dobile tek 2018. godine. Na kraju treba dodati da Hrvatska danas poseduje 8 helikoptera Bell 206B-3 “Jet Ranger“ koji se koriste i kao helikopteri za obuku – iz kojih OH-58 i vodi poreklo.

D

@Tomass

Evo vam sa Obrisa intervju sa vasim generalom Michaelom Krizanecom koji je trenutno zapovednik vaseg RV i PVO.
https://obris.org/hrvatska/intervju-michael-krizanec-kiowe-priustivi-kolibri-na-stereoidima/

“Odabrane su sve letjelice koje su prosle kroz program konverzije A to D.“

Kao sto mozete videti iz teksta, za datum proizvodnje uzima se datum kada su helikopteri konvertovani iz A u D.
Iz teksta mozete videti da su Amerikanci tada odlucili da ne kupuju nove Delte vec su pokrenuli program konverzije iz A u D.

Ako su Amerikanci odustali od novih Delti tih godina, kako je moguce da vama doniraju helikoptere prozivedene 2010-2012? Odakle im ako nisu kupili nove? Pali im sa Marsa ili su konvertovali A u D o cemu je i vas general govorio?

Ja o tome pisem svo vreme. To sto su od babe pokusali da naprave devojka, ne znaci da se helikopteri proizvedeni tada.
Novo je kad izadje iz fabrike, a ne kad naprave novu kabinu, zamene motor, ojacaju konstrukciju i slicno.
Ne moze automobil proizveden 1990-e, kom je 2012 zamenjena sasija i karoserija , biti nov automobil proizveden 2012. godine.
Slicno je i sa Kajovama. Ko jos pravi ‘nove’ helikoptere, a nakon par godina iste te ‘nove’ helikoptere povlaci iz upotrebe.

T

„Drina“ Moj komentar je zaljepljeni tekst Tango six pod naslovom“Analiza: „Hrvatska od Sad dobija nove helikoptere-Srbija zaostaje.Prema poslednjim informacijama Hrvatska je izabrala potpuno nove helikoptere koji su proizvedeni u periodu 2010-2012. godine. Dakle nije reč o remontovanim već sasvim novim helikopterima izraženim u programu ‘’new metal cabins’’ sa troškovima istim ili manjim od onih koji su potrebni za konverziju helikoptera OH-58A/D u ‘’Kiowa Warrior“ Sad sa Obrisa“Datum proizvodnje 2012-2015,proizvedeno 40 helikoptera od kojih je Hr dobila 16. Nakon konverzije po americkoj dokumentaciji helikopter se smatra novim,a o tom pisu i Tango i Obris. Što se tice tehnologije iz 80g?Gen Krizanec navodi ovo je helikopter 21 stoljeca,njegov senzorski paket omogucuje komunikaciju preko horizonta,otkrivanje ciljeva sa velikom preciznoscu i danju i nocu i preciznost unistavanja ciljeva na 6 do 10km.Ovo su sluzbeni podaci a ne moja ili vasa slobodna interpretacija.

V

Tomass,
Lieutenant colonel Krešimir Ražov, squadron commander with nearly 3,000 hours on the Bell 206 and among the first eight pilots to fly the OH-58D, explains: “In 2010 they went through the so-called Wartime Replacement Aircraft program. This covered 49 helicopter, 23 of which were cabin conversion A2D models [OH-58A to OH-58D] and 26 were ‘new metal’ aircraft. Between 2012 and 2014, they started to fly as rebuilt helicopters with new serial numbers and zero flying hours. The KWs [Kiowa Warriors] we received at the end of 2016 had between 120 to 550 hours, so we consider them new helicopters. They were in a very good shape.”
Izgleda da vi bolje poznajete te helikoptere od komadanta koji ih je primio…
Definitivno su sve hrvatske KW stari helikopteri koji su prošli A2D konverziju…

T

„Vlad“ Ne poznajem ja nista.Samo citiram napisano na Tangu i Obrisu vezano za helikoptere.

D

@Tomass

Okacio sam vam intervju coveka koji je ucestvovao u celoj toj prici oko Kajova. On u tekstu kaze da su sve Kajove, koje ste uzeli, prosle kroz program konverzije iz A u D.
Nije to nikakva tajna, nove Kajove ne postoje (ok vi ste dobili najbolje sto se moglo dobiti), postoje samo te koje su konvertovane, deo je dobio nove kabine, i postoje Kajove koje su starije i koje su koriscene u sukobima.
Ako tvrdite da Kajove koje ste dobili nisu konvertovane, to onda znaci da ste dobili te starije Kajove koje su koriscene u sukobima (iako nije tako), treca opcija ne postoji.
Te vase Kajove imaju mali nalet zato sto im je nalet prilikom konvezije vracen na 0 i zato se se smatraju za prakticno nove, iako nisu proizvedene tada jer se Kajove ne proizvode od 1989. godine.

Eto i Vlad vam je citirao izjavu Kresimira Razova. Ako ne verujete nama, valjda verujete vasim ljudima. A jedan od njih je zapovednik vaseg RV i PVO i bas njemu je bio poveren zadatak pregleda i odabira Kajova za Hr.

T

„Drina“ Sa ovako napisanim komentarom, nemam sta dodati. Osim da se slazem.

D

@Tomass

Ok, mozemo se mi sloziti da se ne slazemo. Ali ni vi ni ja nismo bili u Americi da pregledamo i biramo Kajove, ali jesu ljudi koje smo Vlad i ja citirali.
Slozicete se da ni vi ni Vlad ni ja nismo upuceniji od Krizaneca i Razova u celu tu pricu.
Ako oni kazu da se radi o Kajovama koje su prosle program konverzije, onda se tu nema sta dodati.

E

@Drina
Trebate procitati taj isti intervju, na koji se pozivate, s Krizancem do kraja …
“ …ono sto pise na njima je godina i datum proizvodnje od 2013. pa do 2015. …Drugim riječima, „A“ se brise iz registra, baca se sa strane, uzima se novi trup, motor, transmisija, reduktor, krakovi, radio-stanice, i u isti broj – 386 – se vraća jedan primjerak „D“.
Dakle za „War replacement programme“ tražena je nadoknada za 48 izgobljenih OH-58D Kiowa Warrior, odradena je konverzija s „A“ na „D“ model, a od toga su 23 komada iz „New metal cabin“ produkcije gdje je zadržan samo registarski broj s „A“ modela.
Svih 16 hrvatskih su odabrani iz „New Metal Cabin“ produkcije i kad su isporučeni HRZ-u imali su 100-600 sati naleta.

D

@Ed

Na Kajovama, 26 komada, nove su samo kabine, zbog toga te Kajove imaju nove serijske brojeve.
Ostale Kajove predstavljaju nadogradnju stare sa modela ‘A’.
Dakle napravili su 20. nesto novih kabina, jer nisu imali dovoljan broj starih koje bi preradili da bi imali operativnih 368. Kajova Delta.

Niko ne sporio da su vama donirane Kajove kojima je nalet vracen na 0 prilikom konverzije.
Ali ako na automobil priozveden ’86. godine, na primer promenis karoseriju ili sasiju 2012. godine, to ne znaci da je taj automobil nov i da je proizveden 2012. godine.
Zna se sta je novo a sta konvertovano, a nove Kajove se ne proizvode odavno.
I u tekstu vam lepo pise da su Amerikanci prvobitno trebali da dobiju nove Kajove Delta, ali se od toga odustalo i islo se na program konverzije.
Da su novi, pa ne bi sami Amerikanci program nazvali ‘A2D’.

Evo vam jos jedan tekst pa citajte sta su radili.
https://www.defensemedianetwork.com/stories/army-focuses-on-oh-58d-kiowa-warrior-fleet/

E

@Drina
Apsolutno pogrešno…
KW iz „New Metal Cabin“ (NMC) produkcije nemaju nove brojeve, nego koriste iste brojeve s odbacenih A modela.
Tekst koji ste naveli je star, tj. prije odluke o narudžbi NMC WRP koja je donesena 2012.g.
https://www.militaryaerospace.com/home/article/16720391/army-officials-select-bell-helicopter-for-kiowa-helicopter-cabin-refresh
Ne znam kako ste zaključili da u tom slučaju je promijenjena samo kabina kad kod konverzije s A i C varijanti se mjenjalo gotovo sve osim kabine? Ugraduje se novi duplo jaci motor, za koji je potrebna nova redukcija i transmisija, krakovi, a kompletna avionika, komunikacijska i osmatračka oprema je drugacija da bi od A ili C dobili D u varijanti Warrior…
Pa ako je uz to nova kabina iz NMC proizvodnje sto je to ostalo staro? Samo broj, i to jedino iz razloga da bi izbjegli kompliciranu proceduru odobravanja novih letjelica.
Da vas citiram, pa se vratite na intervju s Krizancem:
„Slozit ce te se da ni vi ni Vlad ni ja nismo upuceniji od Krizaneca i Razova u celu tu pricu.“

D

@Ed

Ma nije ni bitno. Cela polemika krenula je od toga su Kajove proizvedene nove 2010-2012., a ne konvertovane iz A u D. Na kraju se ispostavilo da su zaista konvertovane.
Ja sam na pocetku i pisao o tome, sto mozete proveriti iznad, da je prilikom konverzije menjan motor, transmisija itd.
Ali sam kasnije trazeci po internetu naleteo i na neke clanke gde pise da su samo neke Kajove (NMC) dobile nov motor itd. a da su na ostalim Kajovama reparirali kabine (doduse ovo i jeste tacno jer su napravili 20 i nesto novih kabina a 23. su ostale stare sa ‘A’ samo nadogradjene), motor i slicno.

Bilo kako bilo i dalje ostajem pri tome da se ne radi o novim helikopterima, bez obzira sto im je nalet vracen na 0.
Jer kao sto napisah i automobilu koji je ’89-o godiste kada promenite sasiju, karoseriju ili motor 2012. godine, ne znaci da je automboil nov i da je proizveden tada.
Da je to novo, ne bi sami Amerikanci program nazvali ‘A2D’ i ‘New metal cabin’. Pokusaj da se od babe napravi devojka, tj. krpljenje flote, na kraju povukli iz upotrebe sve Kajove iako negde procitah da su planirali da ih koriste do 2025. godine

E

@Drina
Dakle, ponovo, kod NMC OH-58D KW je novo: kabina, motor, transmisija, reduktor, krakovi, avionika, komunikacijska oprema, senzorsko nisanska oprema, zastitna oprema, …sve bitno… Ponovo iskoristeni su, ovisno o stanju, vrata, stakla kabine, rezervoar goriva i sl. Uglavnom ne mehaničke komponente koje se u biti ne troše.
Ni jedna OH-58D KW ne može ostati s starim Alison motorom od 317 SHP jer ne bi imala dovoljne nosivosti, tj svi OH-58D KW imaju RR motor od 650 SHP.
NMC su novi helikopteri zavedeni pod registarskim brojem stare odbacene kabine A modela kojeg mijenja.

D

@Ed

Nisu novi vec konvertovani. U tekstovima iznad lepo vam pise da su Amerikanci odustali od novih Kajova i isli na program konverzije. Ako su odustali od nabavke novih, odakle im nove Kajove. To sto neke Kajove imaju novu kabinu, motor ili nesto trece ne znaci da se radi o novim helikopterima. Zna se sta je novo, kad izadje iz fabrike a ne konverzija.
Ta prica me podseca na izjave nekih nasih iz Srbije da ce MiG-29 biti dovedeni na nivo 4++++. Prepakujes ili ubacis nesto novo i eto ga nov helikopter, avion.

B
d

Zivotni vek jeste 25 godina kada izadje novi iz fabrike, naravno isti se bez problema produzava nakon toga. Ne mogu da kazem tacno za koliko jer je potrebno dublje kopati po netu ali posle dva minuta trazenja mogu da potvrdim da je isti moguce produziti bar na 38 godina (VP verzija iz ’89 je uveliko letela 2017. godine).

Zanimljiva stvar oko ovih kiparskih 35-ca je da su medjukorak ka 35M (skracena krila, fiksni stajni trap ali bez novog repnog rotora sa 28-ce) sto bi nam olaksalo odrzavanje nego da su neki drugi model. U svemu ostalom ovo je stara sovjetska P verzija sa svim svojim manama.

Rusi su predstavili modernizaciju pod imenom Feniks koja bi ove masine dovela na savremeni nivo pa i premasila nasu 35M u pojedinim segmentima. Naravno cena je nesto potpuno nezavisno od svega, ali cisto da imamo u vidu da su nas 35M kostale 4×25 miliona $ a koliko bi ovaj paket kostao pre svega zavisi od toga koliko su nam potrebni.

I time dolazimo do kljucnog pitanja, zasto nam je zanimljiva nabavka polovne eskadrile (svi znamo za planiranu modernizaciju GAMA, pitanje osoblja za toliko 35-ca odjednom)? Ako je zbog straha i negativne procene odvijanja dogadjaja na terenu onda su preko potrebni bez obzira na cenu, u suprotnom bolje je kupiti jos jedno odeljenje 35M.

Odgovori
M

Mozda se sprema neko sranje u najavi.
Pa nemozemo da cekamo da se isporuce nove masine i ne u tolikom broju…

N

Ja sam ZA…sigurno ce sa sve modernizacijom da kosta bar duplo manje nego novi aparati.
Neka traju jos 10-15god, neka se koriste/vezba sto vise, a posle toga – ovakvim tempom rasta bdp imaćemo dovoljno para da kupimo šta god tada bude u trendu…verovatno neki mnogo mocni dronovi.

A pare što sada ustedimo bolje da odmah uložimo u nešto sto nam u ovom trenutku nedostaje – npr. povećanje kapaciteta za remont/proizvodnju bvp/lazara, ili kupovina neke tehnologije.

Odgovori
P

I ja sam za :) :) 11 je 11 komada

z

To je još dodatni problem obezbeđenja pilota, tehničara, r/d, naoružanja, smeštaja … itd. Trebaće vazduhoplovstvu godišnje bar 2-3 mlrd SRD za redovno održavanje..ako toga ne bude, onda se određuju prioriteti i raspoloživost tehnike opada..Treba sve dobro analizirati pre odluke..ako trgovci budu najglasniji, onda VS nema integritet.

Odgovori
r

Ovo liči da se odustaje od modernizacije orlova i da funkciju jurišne avijacije preuzimaju ove mašine.
U svakom sukobu pored modernog sredstva treba ti i određena brojnost. Tako da 4 ili 8 aparata nisu dovoljna ali dvocifreni broj je već značajan i kao faktor odvraćanja.

Odgovori
T

Bilo bi dobro da se vise povuku raspali orlovi i game i da se ne trosi novac na besmislene modernizacije..Ovo bi mogla da bude dobra kupovina ako u igri nisu neke malverzacije…

G

Ja sam odavno za odustajanje od Orla realno gledano avion je zastareo i od njega nema nista baca se samo novac umesto njega nabaviti 28 komada Yak-130 nove i resen problem.

G

Tako je orao ne moze da se meri sa su 25 i a 10 i samim tim ne potreban je a posade orla bi lako obuku za mi 35 mogle da odrade

A

@Goran

YaK-130 je najgora moguća opcija za zamenu Orla, jer nudi najmanje u poređenju sa konkurencijom (M-346, L-15, FA-50).

B

Gladius
Orao ne moze da se meri sa SU25, ali sa A10 itekako moze. Najveca mana A10 je u stvari najveca prednost Orla. To je brzina. Maksimalna brzina od 600 km/h je isuvise mala i bio bi laka meta za rucne PV O sisteme, kao sto se na Kosovu i pokazalo. 4 Orla u brisucem letu mogu neprijatelju da nanesu ogromnu stetu.

M

@ Gladius Iako su oba aviona jurišnici , namena A 10 je isključivo CAS što mislislim da Orao ne može da obavlja. Ispravite me ako grešim. Dakle A10 i Orao ne idu u isti koš.
@ Goran Za Yak je više puta rečeno da nam ne odgovara, više puta je objašnjavano i zbog čega.
@ resurs Nisam siguran koliko helikopter može da zameni jurišni avion, da je tako jednostavno još ranije bi prešli na tu varijantu.

Ja sa isključivo za neku muljažu ovde. Da zavalimo Kipru Nore, Miloše,Lazare… na kompenzaciju , uzmemo helikoptere i zavaljamo ih dalje tamo u pesak.

A

Doslo takvo vreme, bolje imati nego nemati.

D

@Boban
Orao i A10 u ulozi aviona za podrsku, to ti je kao da kazes da ces po lubenice ici biciklom, a ne pasatom karavanom. Definitivo mozes da dovezes par lubenica, ali bicikl za to nije pravljen.
A odaj nam tajnu, sta smo mi to uradili na Kosovu svim tim A10 avionima pa su amerikanci brze bolje odlucili da ih povuku iz upotrebe vec oko 2040?

M

@Goran
I sta bi smo sa 28 skolskih aviona, da otvorimo novi Top gan?
Druga strav je to sto nabavka 28 novih aviona sa svim sto ide uz to kosta u milijardama dolara, a u slucaju Jak 130 opet ne bi imao jurisnu avijaciju vec skolski avion koji eto moze da se koristi i za druge namene.

G

@boban

E kada bi orao imao GAU 8 avenger top a 10 i orao su kao nebo i zemlja

B

@Aleksa

Sigurno da su bolji od Yak-a, ali nedavno je Turkmenistan kupio 6 M346 za 300 miliona eur, 50 miliona po avionu… Plus sto su dva skolsko-borbena, sa slabijom opremom.

V

Aleksa,
Yak 130, L-15 i M-346 su skoro pa isti avioni (baza im je ista). Razlikuju se po motorima, radarima i elektronici i svi su konstruisani kao školski avioni. Ali, svi (osim Yak-a) imaju i na papiru verziju lakog lovca. Korejanac je ipak iznad njih tj. viša je klasa (rekao bi u rangu sa Gripenom C/D). Ali, ipak, jedini pravi jurišnici su Su-25 i A-10 i ako se menja komponenta Orla, prava zamena je Su-25. Problem je samo što se taj avion više ne pravi. Mi-35 ne može da zameni Su-25.

B

Dragojlo
Par aviona A10 je pogodjeno iznade Kosova i to sistemom Strela. Posle toga A10 vise nije leteo iznad Kosova. O tome je Tango six vec pisao.

A

@Vlad, @Branko

Zato i kažem da je Jak-130 najslabiji u čitavoj kategoriji. To je školski avion, koji nudi minimalne borbene sposobnosti. Ako bi već išli ponovo putem Galeb+Jastreb za LBA, onda su L-15, M-346 i FA-50 prava rešenja, jer nude tu značajno sposobniju borbenu verziju zajedno sa školskom. To što je cena Jak-a manja njega ništa ne izvlači, jer taj avion trenutno nudi najmanje i predstavljao bi u pojedinim elementima korak unazad u poređenju sa Orlom.

V

Aleksa,
Sva tri su školski avioni s time da L15 i M 346 imaju i borbene verzije.
L 15 je po ceni identičan sa Yak-om 130 dok je M346 najskuplji. FA 50 neću komentarisati zato što je on klasa iznad ali treba imati na umu da mu se L15 opasno približio po karakteristikama.
Ako Rusi još nisu izbacili borbenu varijantu Yak 130 letilice ne znači da je neće uskoro.
U svakom slučaju, najbolji od ta tri je Kinez jer je i jedini nadzvučan i po nekim izvorima u zadnjem bloku ima i AESA radar.
Napominjem opet, jedini koji bi trebalo da nasledi Orla je Su 25. On je jedini pravi jurišnik a i osim toga, za 2 kom. L15 može se kupiti 3 Su 25…

A

@Vlad

Ministarstvo je praktično istaklo da ono neće Su-25, već svoju budućnost LBA vidi u školsko-borbenom avionu. Odakle se i vukla ona priča o T-7. Sada možemo da se slažemo ili ne, ali to jeste jedno racionalno rešenje.

M

Orao 2 moze u narednih 10-15 godina da ispaljuje raketa i lansira bombe sa daleko vece i sigurnije distance nego Mi-35. To j potpuno drugačija letelica i ne moze jedna drugu zameniti.
Uz Orla 2 razvijamo domace sisteme vodjenog vazduh zemlja naoruzanja i senzora koji su nam neophodni za buduce vece bespilotne letelice.
Senzori se smanjuju, rakete i BPL rastu. Orao 2 je idealna platforma za takav razvoj za nas u narednih 10-15 godina. Strpite se malo i videcete plodove razvoja tih sistema do 2030 te. Integracija u modernije BPL ce onda biti daleko laksa i bicemo sposobni da skoro sve pravimo kod kuce uz sve manju pomoc iz kine.

Novi Mi-35 imaju smisla, ali nama pod hitno ovi polovni ne trebaju. To mozda Libija da pazari bolje..

Odgovori
Г

Хафтар је под санкцијама. Једино преко Египта да иде куповина.

M

Ahh te sankcije.

Kako i tim Talibanima niko da se seti da opali sankcije pa da ih se reše 🙂

P

Strpite se malo i videcete plodove razvoja tih sistema do 2030 te.

Da se „strpimo malo“ do 2030.? kako da ne, u tih 9 godina ce se mnoga sredstva odobriti i projekti zapoceti i okoncati a do te vase prelomne 2030. ko ziv a ko mrtav..

s

citao sam tekst pazljivo na (grcki) i uopste nije problem u ceni odrzavanja nego u sankcijama koje su Ameri uveli rusima pa kiprani ne smeju da se izlecu.
drugo cifra od 100 miliona koja se spominje nije za remont nego za predvidjena cifra za 3 remonta a kao sto pise na sajtu T.six da su rremont i produzenje resursa uradili 2014 cini mi se za 20 miliona za sve letelice.
vi se ovde frljate nekim milionima boze me sacuvaj 100,200,300,350 miliona pa ko bi kupio i kome bi oni prodali te helije da je cena ta koju vi spominjete. i to letelice koje su pizemljene 2-3 godine.
oni po ovoj 1 letelici nemogu da dobiju vise od 5,6,7 miliona.
plus produzetak resursa i mordenizacija (nocno letenje) ne bi smela da izadje vise od 10 miliona po letelici ukupno. sve preko toga oni nemogu da prodaju te helije sigurno.
mi ovim menjamo game i to u roku mnogo brzem nego da kupujemo nove i mirni smo 15 god min.
plus uz njih stize i naoruzanje koje se isplati verovatno uzeti i trositi na obuci a dopunjavati novim.
mislim nov je 25-6 miliona kakvih 100 milki samo za letelice plus 200-300 modernizacija o cemu vi pricate!
novi nam vise trebaju al samo u situaciji da nemamo situaciju na jugu. A posto imamo i sva je prilika da ce se to resiti nekim dogovorenim i isceniranim sukobom gde ce mo mi uzeti sever i ni milimetar vise jer toboze tu ce da zaglavimo (dalje neces moci) onda nam treba brojnost letelica gde mozes da istrpis i gubitak. i tu ce nam trebati jos maksimalno 3-4 modernizovana a ostali remontovani i to je to!
Neki pametni su rekli da se sva pitanja granica prvo resavaju oruzijem pa tek onda za stolom ako ti ostane naoruzanja!

Odgovori
M

Ja sam bas hteo da pitam.. 300 mil ČEGA?
Malo samo pažljivije čitati i bilo bi daleko manje besmislenog kucanja.

N

Ocekivao sam kupovinu novih (recimo 4) helikoptera Mi 35M i bar toliko Mi 17 (sada vidimo koliko su bitni za gasenje pozara) a za nekoliko godina jos jednu slicnu partiju i to je to. Ovaj potez sa kupovinom polovnih i manje modernih (ako to bude tacna vest) me je (sahovski receno iako sam los sahista) kupovine helikoptera iznenadio i u prvom trenutku razocarao. Ali kad se sve sleglo, mislim da su Miloradovic i vojni vrh imali otprilike ovaj rezon:
1) Na Kosovu uvek mogu izbiti ozbiljni problemi (da se tako diplomatski izrazim). Mi imamo ogranicenu svotu novca pa bi bilo dobro da nabavimo sto vise ovakvih, tesko oklopljenih helikoptera, za sto krace vreme i manje para (umesto da cekamo duze, da se naprave manji broj novih helikoptera). Ovakvi tesko oklopljeni helikopteri su jedini koji bi mogli da pridju tackastim ciljevima (teroristi, njihova oklopna vozila, artiljerija….). Ostali helikopteri (Gazela, Mi 17 i H 145M) bi mozda mogli nesto da gadjaju sa distance.
2) Kada ih kupimo i uvezemo, mogli bi ih sukcesivno, grupu po grupu, modernizovati na visi nivo, kao nas sadasnji Mi 35M, pa bi mogli dejstvovato i nocu (sto je po meni obavezno)
3) Ako ne bude novca za modernizaciju, ti polovni helikopteri bi mogli da se koriste danju, za rizicnije misije a nocu ostali koji imaju potrebne sisteme.

Ponegde se suska o eventualnoj kupovini ili iznajmljivanju eskadrile Su 25, takodje zastarelih a rezon bi bio isti kao vec opisano.
Jeste razocaravajuce sto su helikopteri polovni ali kada bi imali dovoljno para i vremena, onda bi smo uvezli sta zelimo. Ovako, u datoj situaciji uvozimo nesto nuzno a da ima najuniverzalniju primenu (recimo, helikopteri imaju primenu i u miru, nekada i vise nego u ratu), sto brze i za sto manje para. Vojsci ocigledno trebaju sredstva, dovoljno robustna (oklopljena) koja sa sto manje rizika mogu da pridju tackastom cilju koji moze da uzvrati.
Usput, oni koji misle da se previse para trosi na vojnu tehniku da potsetim da je SVAKI rat mnogo skuplji od vojne tehnike koja demotivise protivnika. To je za mene, kao vakcinacija…bolje da imam odbrambeni sistem protiv virusa koji ce ga „demotivisati“ da udje u moj organizam nego da se tucem sa njim i na tezi nacin mu dokazujem da sam jaci.

Odgovori
S

I ja sam ocekivao da ce neko da namontira Ataku na Milosa, ali ne, mi i dalje imamo BOV POLO kao osnovno protivtenkovsko oruzje.

Y

Odokativno, ako bi Kiprani za ove heliće zatražili dodatne stvari iz naše vojne industrije – da ne dajemo živu lovu – valjalo bi razmisliti i bratski se ispomagati…
Biće tamo lomova oko gasa…
O nekim konačnim rešenjima za KiM i sl. u vreme „Bajdenove“ administracije kvazidemokrata je smešno i razmišljati, a usput najverovatnije i pogubno.
Postoje teritorije koje su prosto nesposobne da se održave bez spoljne izdašne podrške – dok ista traje…

Odgovori
B

Verovatno ovde ima mnogo stvari koje mi jos ne znamo, a mozemo samo da nagadjamo. Ne znamo ni cenu, ne znamo ni koliko oruzja i raketa se dobija uz njih, ne znamo ni kakav je dil u pitanju, mozda neka razmena oruzje za oruzje. Cena je verovatno mala cim su se nasi zainteresovali.Cena od 100 miliona je za vise remonta i za modernizaciju, i to je cena za Kipar, ne za nas! Sta ako remont i modernizacija moze da se odradi kod nas, i da to kosta upola manje. Sta ako za 100 miliona mozemo dobiti 11 komada, remontovanih i modernizovanih, komplet sa naoruzanjem i Atakama. Da podsetim Hrvati za 4 UH60 daju 110 miliona, a isti po oklopu i naoruzanjem ne mogu ni prici MI35, a po broju prevezenih vojnika su skoro isti. Po meni mnogo stvari ima koje mi ne znamo i nagadjamo. Nasi nisu glupi, znaju oni dobro sta rade.

G

@boban moze svakako u momi da se remontuje ali me zanima da li nova oprema za nocno letenje kamera i digitalni ekran mogu da se ugrade u momi uz saradnju rusa ili moraju u rostov na Donu da idu?

N

Izrael verovatno gasna postrojenja za svoje potrebe delom stavlja na Kipar zbog rizika na svojoj obali, tao da u tom slucaju Kiprani imaju ledja (ako nista barem iz VPa)!
Neko je lepo rekao, sankcije je Kipar morao da stavi, tako sa meni mirise ovo na neku kompenzaciju !
U najgorem ostavimo najbolje sebi, resto se posalje u Libijski pesak

P

Izrael verovatno gasna postrojenja za svoje potrebe delom stavlja na Kipar

Da li ste vi ikada bili na Kipru? Kakve su to price, tamo nema igla gde da padne, severni deo je odvojen od juznog debelom demarkacionom linijom koja je na jugu na 3 mesta ispresecana UK vojnim bazama. Izmedju su plaze. Dakle perfektan teren da Izraelci nabudze svoja „gasna postrojenja“…

D

@Prolaznik

Linija razdvajanja, Grci su dali 3% svoje teritorije za UN buffer zonu na Kipru, siroka je u zavisnosti od sektora do sektora. Tako recimo na istoku u sektoru 4 siroka je od 4 do 6km, dok je recimo u Nikoziji siroka svega 6 metara i bukvalno ide kroz jednu ulicu.

С

Зоране кад дође до фрке има ко да вози. Нпр Вагнер?

Odgovori
D

Ovo jeste realna opcija. Pozdravljam razmisljanje „out of the box“

B

Kada udjete u pogresan voz, sve stanice su pogresne. Napravili smo gresku sa kupovinom Mi-35M, umesto Mi-28NM, a tek trositi reci o zamesateljstvima cika Bace nema smisla. Sad neka se neko zapita zasto mi kupujemo nesto sto drugi nece vise da koriste nakon dosta godina eksploatacije? Kako je nama to dobro, a drugima nije, pa nije to samo upotreba u nocnim uslovima. Mi vec posedujemo helikopter koji mnogo bolje odradjuje te tipove zadataka od Mi-35, a to je Mi-17. Zato Mi-17V5 treba kombinovati sa Mi-28NM, ali Baca ima neke druge ideje tj. zamesateljstva i sad trpite svi kada njemu i ekipi prodju takve ideje pred drzavom koja sve to treba da placa u nedogled.

Mozda ne bi bilo lose da pogledaju: https://www.youtube.com/watch?v=WvluSlKyVN0&t=452s

Odgovori
A

@BSD

Upitno koliko je greška kupovina Mi-35M, pogotovo pošto govorimo o veoma savrrmenom helikopteru, pogotovo kada se takve tvrdnje baziraju na „sposobnostima“. Kiprani su odustaju od Mi-35P zbog sankcija EU, jer ne mogu nikako da legalno obave potrebne remonte (i modernizaciju) u Rusiji. Tako da priče „kako nama dobro, a njima loše“ u kontekstu priče tek predstavljaju pucnjeve u prazno.

D

Misljenja sam da je Mi-35 bolji izbor od Mi-28.
Mi-28 je primarno PO helikopter. Na drugoj strani Mi-35 moze da obavlja i PO zadatke (doduse ne bas kao Mi-28 jer ipak nosi manje PO raketa), ali i citav niz drugih zadataka koje Mi-28 ne moze.
Nabavka Mi-28 imala bi smisla jedino ako bi Srbiji pretila tenkovska invazija sa neke strane, a ne vidim da nam preti sa bilo koje strane. Cak i da nam preti, trebao bi nam bar puk Mi-28 da opravda svoju cenu i postigne efekat na bojnom polju.
Takodje, ne zaboravite da imamo sopstveno iskustvo (i iskustvo iz neposrednog okruzenja, Makedonija) upotrebe Mi-24 koje je pozitivno.

C

Kipar hoće da koristi ove mašine jer su ih zbog toga i kupili, ali imaju problem jer im je zbog sankcija i generalne NATO agende spram Rusije „toplo preporučeno“ da se manu ruske tehnike i za promenu budu poslušni vazali. Pošto nemaju mnogo izbora, to će i da urade.

Dakle, Kipru treba kupac za mašine koje mogu da budu u sasvim solidnom stanju. Svakako neće ići na to da izvuku neke ogromne pare jer drugih potencijalnih kupaca baš i nema. Pri tome postoji mogućnost da im se umesto živom lovom plati Norama ili nečim sličnim, i dobija se win-win.

Naravno da bi bilo super da Srbija kupi 2-3 eskadrile ganc novih Aligatora ali to treba platiti a vojsci treba bukvalno sve novo. Pravo je čudo da smo u poslednjih par godina nabavili onoliko nove tehnike (helikopteri i PVO), a pošto je potrebno mnogo više onda nešto mora da bude i polovno.

Iz Belorusije smo nabavili 29-ke koje su bukvalno rđale na livadi, pa eno ih, lete i dovedene su na neki nivo koji je u ovom trenutku procenjen kao realan i nužan. Ovi helikopteri mogu da budu samo u boljem stanju i da se za relativno male pare osposobe da rade sve što rade i novi, i da na tom nivou lete još 15-ak godina.

l

@Aleksa
„Kiprani su odustaju od Mi-35P zbog sankcija EU, jer ne mogu nikako da legalno obave potrebne remonte (i modernizaciju) u Rusiji.“
A Hrvatska nije u toj istoj Uniji pa je mogla bez problema obaviti remont svojih Mi-17 u Rusiji?

P

Velika prednost Mi-35 u odnosu na Mi-28 je ta što može da bude od velike koristi čak i ako se nikad ne zarati, jer može da se koristi u vanrednim situacijama kao što su poplave i slične elementarne katastrofe kao transportni helikopter u civilne svrhe za spasavanje stanovništva. Oklopnjaci kao što su Mi-28, Ka-52, Apač i slični su ratne mašine, koje u mirnodopsko doba mogu da se koriste najviše za neko izviđanje iz vazduha (npr. u slučaju velikih požara i slično), ali to danas mogu i jeftini mali dronovi. A u ratnim uslovima Mi-35 nije skromnih mogućnosti, iako možda u po nečem kaska za nekim drugim modelima.

B

Profa…ne moze.

Jedina prwdnost MI24 familije nad MI28 je u medivac.
A kad radi medivac, onda je cisti transport.

Vec vidjeno i ucinjeno na ovim prostorima.

B

@lazov
Hrvati su remont ugovorili pre uvedenih sankcija, Kiprani nisu bili te srece

B

I da nisu ugovorili pre sankcija, remont Mi-17 se moze raditi i izvan Rusije, npr. u Slovackoj.

П

То је чиста глупост и бацање пара!Шта ће нама хеликоптери који немају уређаје за ноћно летење,зар хоћемо да се враћамо уназад!?Треба купити ново и само ново!!!Ако је цена 12-15 милина долара,онда је боље купити и 6 нови него 11 половних које треба модернизовати…..

Odgovori
A

@Patriota

Jel se ovde čita pre nego što se komentariše. Ovi helikopteri se mogu dovesti na nivo koji je odgovarajući našum 35. Drugo pitanje je da li je takva ideja isplativa.

V

Patriota,
Da ste sa većom pažnjom čitali članak (i po neki komentar), shvatili bi da je na kiparskim letilicama moguća modernizacija i na viši nivo od onoga na kojem se nalaze naši novi helikopteri. U pitanju je nov tip zmaja, pa su opcije nadogradnje (namerno ne pišem modernizacije) moguće.

Z

Ovde neko reče “ nema nikakvih naznaka da bi se situacija na kosovu mogla promeniti tj. eskallirati“.
Verujte mi….neceka se eskalacija na kosovu,nego na jednom drugom mestu,ne tako dalekom,i to se očekuje vrlo vrlo skoro.
Kosovo ce biti uslovno odradjeno…bar je takav plan.

Odgovori
N

Generalno najbitnije pitanje je koliko je njihov resurs istrošen za tih 16 godina aktivne upotrebe, a to ne znamo. Drugo – kakva je ponuda otplate ( na rate , u opremi – municiji ili keš ). Koliko bi realno koštala ugradnja aktivne i pasivne opreme za noćno letenje ( da li se uopšte to planira) I kada bi uopšte bili u operativnom stanju ( za 2-3.god to je već predaleko za polovne letelice).

Novo je ipak novo pa išlo to tempom 4 letelice na svake 3-4 godine.

Ipak ako neko smatra da nam je frka i da se nešto valja iza brda onda bolje uzeti odmah da se sutra ne češemo po glavi i kukamo.

Odgovori
Б

@Zapisnicar

Да ли мислиш на РС или ЦГ? Реално са 4 бригаде ВС нема неки капацитет за интервенције..

Odgovori
М

Шта би се добило осим обуке пилота куповином кипарских Ми -35 П аако већ имају краће радни време до истека ресурса наших Ми-35 М ?

Odgovori
B

Milos
Dobio bi to, da bi se potencialni neprijatelja dobro zapitao da li bi se isplatila kopnena invazija, ako zna da na drugoj strani ceka 15 helikoptera MI17 sa Atakama.

B

@ Aleksa
Ja u principu coravom ne namigujem i gluvom ne sapucem, ali evo izacicu tebi u susret i tebi slicnima. Prvo, niste me shvatili, drugo ja vam garantujem da je ovo promasaj za VS kakvu Srbija planira da napravi, a trece na nivou upotrebe Mi-35M kod nas, on nije moderan helikopter. Helikopter koji nosi dva lansera NRZ-a u 90% situacija i sa Atakom koju smo mi uzeli nije vrlo moderno, cak kada uzmemo sistem zastite, mozemo da kazemo da je solidno.

Ovde komentarisu ljudi koji nemaju iskustva u bilo kakvoj upotrebi helikoptera, ja sam se makar vozao i desantirao sa Mi-8, vezbao izvidjanja sa izvidjackom grupom i radio sa diverzantskom grupom, a mogu li da pitam koliko je vas to u zivotu radilo? Vidi se da to nisu radili ni ovi koji su ovo vnogo Mi-35M kupili, ali nije to nesto novo kod nas. Helikopter koji je izmisljen za brze desante sa podrskom je Mi-8 tj. Mi-17V5 koji mi vec imamo. Mogao bih da lamentiram koliko hocete zasto je to tako, ali ako ne znate, pogledajte zasto i za sta ga koriste ruski specijalci, a ne Mi-35M. Shvatite da su svi derivati Mi-24 prevazidjena stvar, niti moze da radi desant kako treba, a ni neku ozbiljnu podrsku i protivoklopnu borbu, eto bas zbog tog transpornog dela. Je l ovde ekipa misli da svaki helikopter moze da sleti gde se vama svidi i da on moze beskonacno dugo npr. da lebdi, ako niste znali, ne moze, ali znam da mi je jednom prilikom pilot helikoptera Mi-8 rekao kada sam ga pitao sta da radimo ako nas ne spuste na neku prvo planiranu lokaciju od tri, kaze covek nista idete na drugu, posto sam bio znatizeljan pitam ga, a koji bi to tip mogao da sleti na svaku, a on mi covek kaze ako ovaj ne moze, znaj da ne moze ni jedan drugi na svetu. Na vezbi u Srbiji skoro gledamo desant vrse Mi-17, a navodno i Mi-35 koji naravno nosi sest ljudi i pazite dva lansera sa NRZ-ima sa kojima navodno daje podrsku, pa kome daje podrsku sa tim kad je vec Mi-17 doneo vise od duplo ljudi i isto nosi dva lansera NRZ-a, koji ce mu Mi-35 koji rizikuje da ga iscepaju tu na licu mesta, videli smo da svetli kao jelka za NG, koji ima stare sisteme zastite i koji je ogranicen gorivom?! Dok da je umesto Mi-35 tu Mi-28 onda bi se druge pesme pevale, oklopljen je kao tenk, naoruzan kao crna zemlja i podrsku moze da daje dugo i vrlo bitno precizno, sa ozbiljnim sistemima za detekciju neprijatelja (ako se kupe). Da ne pricam tek kakva je to masina kada daje podrsku tenkovskom napadu i proboju. Shvatite, kada se transportuju trupe, ranjenici, oprema, bilo sta, vama treba prostor, a Mi-35 niti ima prostor, niti je jurisnik, niti je pouzdanost neka ludilo, nit je oklopljen kako treba, nit je to neka svemirska tehnologija. Mislite li da su ovi slucajno isli u Rusiju da vide Mi-28NM? Pa ima tamo pametnih i iskusnih ljudi, ali isto ovako od glasnih neznalica ne mogu da dodju do reci, a verovatno i nisu u nekim kombinacijama da se ukrade od drzave. Kako god meni ovaj ministar pocinje da uliva poverenje. Nije glup i toliko naivan da ne vidi sta rade, a verovatno zna i relacije tamo od ranije. Posto im je neke kombinacije izgleda vec pokvario.

Odgovori
М

Da li mogu vodu da trasportuju? Bveć imamo M35, sta je tu je, kako ja vidim situaciju Kipar svoje helikoptere ne može da servisira zbog sankcija prema Rusiji. Isto tako Tuska poseduje respektabilnu PVO odnedavno i S 400 triumf sto predstavlja veliku opasnost za Kipar nadan se da cete se složiti. Mi Kipru isporucijemo nore i još ponešto. Kipar hoće da rasproda verovatno postoji mogućnost kompezacije. Isto tako za druge kupce mora da dobije saglasnost od Rusije za preprodaju. Hoću reći da to sužava prostor za trgovinu Kipru. Koliko sam shvatio helikopteri se mogu nadograditi i modernizovati ili remontovati mozda i u Momi stanojevicu u nekom delu posla. Složiti će te se da predispozicije postoje za trgovinu. Neki su mišljenja da su novi bolji od polovnih sto jeste tacno na prvi pogled. Ta teorija se često ne poklopi sa praksom posebno u današnje vreme. Meni lično je dobra svaka nabavka osim iz zemalja koje su tradicionalno kolonistickog i ucenjivačkog načina razmišljanja pojačanog konfuzijom dementnog dede jednom rečju neprijateljskih. Nakon iznesenog razmisljanja voleo bih kada bi mi upuceni mogli konkkretno objasniti sra za VS znači 4+11 ovakvih helikoptera operativno i gde bi ih bilo najbolje rasporediti. Hvala

J

@BSD

Da li je vatrena moć Mi-17 ista kao vatrena moć Mi-35? Da li je nivo zaštite ova dva helikoptera isti? Nije li bolje da Mi-35 primi neprijateljsku vatru, dok Mi-17 iskrca ili ukrca ono šta treba? Ili se očekuje da Mi-17, natovaren kao Hristovo magare, manevriše da istrese saćaste lasere pre nego što istovari pešadiju? Mi-35 nije Mi-28, ali je za vatrenu podršku u svakom slučaju bolji nego Mi-17.

U celoj priči o nabavkama helikoptera je jako puno politike. Mi-35 se provukao bez sankcija, ali nisam siguran da bi sa Mi-28 bila ista priča. Ja bih i ovu priču oko Kipra gledao kroz prizmu izbegavanja sankcija. Nabavka ruskih helikoptera od Kipra nije isto što i nabavka ruskih helikoptera od Rusije. Remont i održavanje helikoptera koje već posedujete nije isto što i nabavka novih helikoptera. Isto tako, pitanje je kojom brzinom bi Rusija mogla da isporuči nove helikoptere.

V

BSD,
Poštovani „specijalac“, radite klasičnu zamenu teza.
Definicija upotrebe Mi 35 kaže da je to klasični oklopljeni jurišni helikopter koji ima tek kao sekundarnu namenu manji transport (tereta – ili do 8 osoba).
Mislim da ste u pravu kada kažete da u našoj vojsci postoji stručni kadar, koji će proceniti da li je neko tehničko sredstvo adekvatno za projektovani način upotrebe istog u jedinicama. Takođe, oni će vrlo lako izračunati da li je nabavka pomenutih 11 Mi 35 isplativa.
A, mislim da ste i u pravu kada tvrdite da je nama potreban i Mi 28. Naslućujem da će se pristupiti i njegovoj kupovini nakon završetka procesa nabavke i uvođenja u službu novih Mi 17 i Mi 35 na sličan način kao što se to sada radi sa Mi 35.

G

I ja sam bio za mi 28,ali mislim da nam to ne bi bilo odobreno,niti od rusije niti od zapada koji bi nam odmah zaskocio

B

BSD
To sto si ti radio sa Helikoptetom, ne znaci ni da si strucnjak ni da si u pravu. Koliko ljudi imaju vizacku dozvolu, i koliko voze kola, a koliko stvarno poznaju voziloi koliko su dobri vozaci to je prica za sebe. Govoris da je slabo okopljen!? Govoris da je slabo naoruzan!? Izgleda da slabo poznajes tematiku iako si se vozio helikopterom. Alkoholicari najvise piju, a ne razumeju se u kvalitet ni vina ni rakije.

G

I ja sam bio za mi 28,ali mislim da nam to ne bi bilo odobreno,niti od rusije niti od zapada koji bi nam odmah zaskocio

Odgovori
A

@BSD

2 lansera NRZ u kombinaciji sa POVR-om su standarno naoružanje u 90% situacija svakog borbenog helikoptera na svetu jer im takva kombinacija omogućava da obavljaju svoju primarnu namenu, a to je podrška jedinica KoV-a. Opet, Mi-35M je povukao gomilu sistema sa Mi-28 i nimalo zaostaje u pogledu zaštite i sistema za izviđanje i dejstovanje.

Vi ovde konstantno zamenjujete tezu i mešate babe i žabe. Mi-35 je jurišni helikopter, sa svim sistemima i naoružanjem neophodnim da obavlja svoju primarnu misiju i to veoma dobar u tom pogledu. Transportni kapaciteti su samo sekundarni kod njega i retko se koriste, jer je tu Mi-17 koji obavlja te zadatke.

@Vlad

Nama nije potreban Mi-28, jer već imamo Mi-35 oko kog će se formirati flota borbenih helikoptera. Ne postoji nijedan razlog da gomilamo tri različige flote borbenih helikoptera.

Odgovori
V

Aleksa,
Šta mislite, zašto su Rusi odmah nakon uvođenja u upotrebu Mi 24 razvijali i tipove helikoptera poput Mi 28?
Jednostavno, Mi 28 se šalje tamo gde se Mi 24 (35) ne sme poslati. U suštini Mi 28 predstavlja Mi 24 bez teretne kabine sa većom zaštitom i jačim naoružanjem. Ja ga doživljavam kao Mi 24 na stereoidima…

B

Ako treba helikopter da me transportuje voleo bih da to bude Mi-17, a ako treba da me stiti onda bih voleo da to bude Mi-28. Za to postoji milion i jedan razlog, a osnovni argument zbog kojeg su kupili Mi-35 je transportni prostor koji je smesan, a da su jednom videli utrcavanje vojske u Mi-8 znali bi koja je umetnost utrcati u onaj bunker u Mi-35, a da ne govorim ako neko ranjen tu treba da se unese pod vatrom. Kako ne shvatate da kod nas desantiranje i dotur mora da radi Mi-17, prosto mora, dok Mi-35 mu navodno pruza podrsku, koji to mnogo gore radi od Mi-28 i sa vecim rizikom da bude oboren posto videsmo da svetli kao leteci sporet, sa losim sistemima zastite. Mi nikada necemo da naucimo greske cak ni iz sopstvene prakse, pa idite i pitajte kako je lepo prosao onaj jedan JSO Mi-24 od puscane vatre i to u sukobu gde ovi nisu imali nista drugo, pa sad vidite kako bi danas prosao Krokodil ludilo jurisni helikopter. Osim jednog ili dva snimka Rusi nece da puste snimak gde gadja neki pokretni cilj, samo vidimo snimke Mi-28 i to ne bas sve 100% u cilj. Oni pustaju snimke gde Mi-28 i Mi-35 gadjaju NRZ-ima u naletima i onda ozezi tamo gologuziju na otvorenom u pustinji. Takvo ratovanje nas u buducnosti nece cekati vec ce im dati sve sto im treba. Mogli smo mnogo bolje za slicne pare da kupimo, ali sto kaze Karadjordje rodilo se i valja ga ljuljati, pa sad da ga ljuljamo. Neka uzmu pedeset komada od svih koji ih izbace iz upotrebe, valjace nam za po neki delic.

B

@BSD Upravu si najbolje da smo uzeli Mi-28. Navodno se kao razlog nabavke Mi-35 navodi to sto ima isti motor kao Mi-17. Da se tolko brinulo o logistici nebi se ovako saralo sa nabavkama

S

@BSD
Mislim da su se pre svega vodili cenom. Sva ta senzorika i oklop na 28ci kostaju puno, a drugo, percepcija je da nama u ovom trenutku ne preti nikakav ozbiljan oklop, niti neke ozbiljne zvanicne formacije. MI-35M se smatra „dovoljnim“ za COIN, a njegova oprema i zastita su ipak napredovale u odnosu na 24ku.
Mada, slazem se da je to u principu zastareo helikopter u poredjenju sa Mi-28, da ne pominjem Ka-52, AH-64 itd.

A

@Vlad

A mi smo Rusi i razvijamo helikoptere pa je sasvim logično da od svega imamo po koji komad… Odabrali smo Mi-35, tako da će sledećih najmanje 25 godina Mi-35 biti naš osnovni borbeni helikopter i tu je kraj cele priče.

@BSD

Po treći put, Mi-35 nije kupljen zbog transportnih kapaciteta… Drugo, Mi-35 ne radi podršku daleko gore od Mi-28. Iako Mi-28 nudi više opcija, Mi-24 je modernizacijom na Mi-35 doguran do sposobnosti Mi-28. Ako gledamo naša i regionalna iskustva Mi-24 se sasvim dobro pokazao u Makedoniji i u Hrvatskoj u ratovima koji nas najverovatnije čekaju.

D

@BSD

“a ako treba da me stiti onda bih voleo da to bude Mi-28“

Upravo je Mi-35 bolji za ovo o cemu pisete.

Retko koji helikopter, ako uopste postoji takav, moze da obavlja toliko zadataka kao Mi-35.

– Unistavanje na prednjoj liniji i u taktickoj dubini, tenkova, oklopnih transporetera, BVP, zive sile u bojevom i predbojevom rasporedu, unistavanje utvrdjenih tacaka, unistavanje protivtenkovskih sredstava, artiljerije i taktickih raketa na vatrenim pozicijama, unistavanje radarskih stanica, sredstava protivazdusne odbrane, komandnih punktova, unistavanje borbenih i transportnih helikoptera na stajankama.
– Unistavanjem vazdusnog i morskog desanta u zoni iskrcavanja.
– Izvodjenje operativno-takcickog i tatkicog vazdusnog desanta.
– Osiguraje preleta operativno-taktickog i takticno vazdusnog desanta u rejonu desantiranja i podrska istom u borbenom delovanju.
– Unistavanje protivnickih helikoptera u vazduhu.
– Osiguranje manevra i delovanje vojske u toku borbe.
– Vazdusno izvidjanje protivnika.
– Miniranje iz vazduha.
– Trazenje i spasavanje posada aviona i helikoptera.
– Evakuacija ranjenih i bolesnih.
– Prevoz tereta u teretnom prostoru

Pogledajte rat u Sriji. 90% borbenih letova otpada na Mi-24/35. Zbog cega Rusi nisu koristili Mi-28 u tolikoj meri kao sto su koristili Mi-24/35? Mozda zato sto je Mi-28 primarno PO helikopter, a teroristi nisu imali bog zna koliko oklopa.
I o kakvoj gologuziji pricate? Ta gologuzija od terorista ubila je preko 100.000 sirijskih vojnika. U jednom momentu kontrolisali su ogroman deo teritorije Sirije i Iraka.
Samo prilikom oslobadjanja Mosula poginulo je oko 5. hiljada irackih vojnika i njihovih paravojnih formacija, neki izvori govore i do 10. hiljada poginulih Iracana. Dakle, nije to bila nikakva gologuzija vec dobro organizovane i naoruzane teroristicke formacije, mnogo bolje naoruzane i organizovane nego neke vojske sveta.

Г

@БСД
Ма о чему ви причате? Упорно гурате причу да су ови Крокодили исти они који су били на почетку рата у Авганистану, што је ноторна лаж.
Слаба заштита кажете.
1. Активна заштита-Президент С
2. Пасивна заштита-мамци
3. Пасивна заштита- Дифузори издувних гасова
4. Сигнализатор радарског озрачења-Пастељ
5. Кокпит заштићен од свог пешадијског наоружања.
Не може да ради подршку, кажете.
Да му ништа не качите он има дупле 23ојке са 450 зрна. Цео један омањи батаљон може да избаци из борбе са тиме. НРЗ С8/С13. Ова друга пробија 6 метара земље. ПО Атака Д 10 км домет. Излази из домашаја свих Манпеда који постоје. 8 комада може да носи иако му никад више од 4 неће требати. Оптика и дневна и ноћна, све се види ко на длану. Системом Стрелец може да обори 80% данашњих бпл-ова. И ви онда тврдите како је то превазиђен хелихоптер. Чист субјективизам и замена теза.

B

@Grga

Ima vise verzija. Nemamo President, nemamo Pastelj, vec Berjoza, nemamo S13, nemamo Strelec, nemamo Atake od 10km, vec od 6km, a nemamo ni stabilizator, moderan kokpit, jaci motor…

Г

@B
Говорио сам уопштено,шта тај хели може да има, а не оно што ми имамо.
О каквом стабилизатору причате?
Кокпит и мотор су исти за све М-ове.

B

@ Aleksa
Pa u Hrvatskoj se nesto nisu proslavili. Evo sada vidimo da su u samo par akcija jedan izgubili od VRS, jedan je zakacen po kabini, dok npr. jedan od JSO-a izresetan, drugi manje, dok je Makedonija ratovala sa lovackim drustvom. Mislim da je svakom jasno, sta znaci helikopter koji je toliko oklopljen i sa takvim sistemima kao Mi-28. Zajebali smo se, a to ce se tek videti, druga je stvar ako smo primorani, ali da jesmo ne bi nas vukli za rukav da kupimo Mi-28NM.

Odgovori
D

@BSD

Nemojte porediti stare Mi-24 koji su ucestvovali u Avganistanu sa Mi-35. Taj Mi-24 od JSO ima rupe i iz Avganistana. Mi-35M koje smo mi uzeli mogu da nosi identicno naoruzanje kao i Mi-28, mogu da dejstvuje i danju i nocu isto kao i Mi-28.
Sto se Makedonije i ostalog tice. Prvo i osnovno pravilo, ne potcenjujte protivnika bez obzira o kome se radi. Sa takvim nacinom razmisljanja, u nekom sukobu, ne bi se dugo nanosali glave.
200 naoruzanih i dobro obucenih ljudi moze da napravi dar-mar.
Zamislite sta tek moze njih 10-ak hiljada koliko ih je bilo u Makedoniji.
Isto je i sa Sirijom, u komentaru iznad nazivate teroriste gologuzanima. Ti gologuzani su prangijali TOW-om pre 10-ak godina, a Vojska Srbije i u 2021. koristi Maljutku.
To sto ISIL-ovci, ili oni iz Makedonije, nisu imali avione, helikoptere i slicno ne znaci da se radi o lovackom drustvu. Obicno u redovima teroristickih formacija, od Rusije, Balkana, Bliskog istoka, imate ljude koji su zavrsili visoke vojne skole, od oficira pa sve do generala. U ISIL-u je zavrsilo mnogo Sadamovih oficira. Zato smo imali situaciju da dve najmocnije vojne sile sveta tuku po ISIL-ovcima a oni i dalje idu napred, osvajaju nove teritorije. Naravno to ne znaci da su mocniji od Rusije i Amerike, ali nam govori da teroristicke formacije ne treba potcenjivati i smatrati pecinskim ljudima sa toljagama u rukama.

B

@ Drina
E moja Drino, onda dodju Rusi znajuci sve ovo sto ste vi i Grga napisali, pa konstruisu Mi-28 i Ka-52 bio je i Ka-50. Drugovi borci, alo, sta mislite da Rusi ne znaju sta imaju i kako im koji sistem radi, pa onda trebaju Drina i Grga da im pojasne. Povedite i Miloradovica sa vama da im ispricate sta su napravili, kakvo je to cudo tehnike. Kada procitam sve ovo sto pisete izgleda da stvarno znaju ovi sto rade nabavke za VS sta rade.

Drince, upravo kako sam rekao u Makedoniji je borba bila sa lovackim drustvom. Da je ekipa sa druge strane htela, dala bi im sve to i vise nego sto si nabrojao, a jos bi im i obucene oficire poslali, a onda bi se ti njihovi „Krokodili” gadno proveli, a Makedonci bi ratovali ko zna do kada. Ovako su upozoreni da ne prodju slicno kao Srbi u Hrvatskoj i to je to. Nista vise od solidan helikopter, solidan. Pregazilo ga je vreme. Nadjite vise od par videa gde se vidi da pokretne ciljeve i bunkere gadja Mi-35, a ne Mi-28. Mozda sam ja u zabludi, dajte da vidimo.

Odgovori
A

@BSD

Glavni problem u tvom rezonovanju je što ti konstantno mašiš da ono što treba Rusima i ono što treba nama su dve totalno različite kategorije. Mi-24/35 su uspešno korišćeni praktično svuda gde su dogurali, da li su bili obarani, normalno, jer ne oborivi helikopter ne postoji, ali to ne znači da su loši ili ne upotrebivi, jer praksa pokazuje drugačije, za razliku od tvojih šbbkbb pisanija.

Z

Zadatke koje je nekada izvršavao mi 35 preuzimaju dronovi. Potrošljivi,ekonomičniji, prikriveniji i ubitačni. Mislim da bi još Mi 17 sa te strane bila mnogo bolja i korisnija nabavka.

Odgovori
А

Користио Азербејџан Ми35 у овом задњем рату иако су имали море дронова. Проблем ових хеликоптера је ракета. Застарело вођење које блокира летелицу од било какве акције док је не испрати на циљ. А притом заврши на пар км од циља и постане мета. Да има испали и заборави вођење па ајде. Нису џабе Руси тражили да нове модернизације могу да гађају два циља. Уместо лепо да направе тв вођену ракету ко други…

p

Dobro rezonovanje. Mi uslova za proizvodnju dronova imamo. Za remontovanje helihoptera nemamo.

П

Да поновим питање:
1) Колико кошта нови Ми35м? Скоро 35 милиона USD?
2) Колико кошта нови Ми28мн?
3) Колико смо платили нове Ми17?

Odgovori
S

Vojska Srbije se poput JNA uvek sprema za prethodni a ne budući rat. Videli smo na primeru Jermenije i Azerbejdžana ishod. Zadatke Mi-35 pa i kupljenih Erbasa danas i u budućnosti obavljaju daleko jevtiniji dronovi. Bacaju se stotine miliona dolara naših para, uz neizbežno burazersko ugrađivanje (t.j.krađu).

Odgovori
m

Odakle vama ideja da kupovina ovih 11 od Kipra iskljucuje dalje nabavke novih helija iz Rusije i od Airbus-a? Nabavlja se novo a uz to „mozda“ i ovih 11.

Odgovori
m

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Ed na: [ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

@Апок Radar AN/APG-82(V)1 koji se ugrađuje na F-15EX i u F-15QA može istovremeno raditi u v-v i v-z modu... To je ujedno i jedan od najmoćnijih AESA radara u upotrebi na višenamjenskim borbenim avionima. https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

17. Sep 2021.Pogledaj

Aca na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Pored ovih bespilotnih letelica nam treba jos Bajraktar...

17. Sep 2021.Pogledaj

Beli na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Stojko Naravno da ce biti jeftiniji nego ovaj kineski jer se pravi kod nas i slabijih je performansi. Nije tu nesto puno ulozeno, nije ni bilo dovoljno inzinjera da se koncentrisu na taj projekat, jer kako smo saznali u VTIu je svaki inzinjer radio po na nekoliko projekata.

17. Sep 2021.Pogledaj

Miloš77 na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

Mora segledati sira slika. Upitanju je osvajanje sposobnosti razvoja i proizvodnje ne Pegaza nego bespilotnih borbenih sistema u Srbiji. Kinezi nam koliko je vec objasnjeno najvise pomazu u razvoju komandnih stanica. Poenta nije cena niti kolicina ovog prvog Pegaza nego onih budićih. Ja se nadam da nećemo ni praviti vise od 12-20 komada nego da…

17. Sep 2021.Pogledaj

Drina na: CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

@Armada Itekako kruzi, sam naziv 'Loitering' kaze vam o cemu se radi. Mozete i po zvuku recimo Haropa zakljuciti da kruzi. Posto su snimci iz Karabaha nastali sa zemlje, moze se zakljuciti da Harop dok je jos u fazi lojteringa zvuk je bez promene frekvencije, tacnije promene su minimalne. U jednom trenutku dolazi do promene…

17. Sep 2021.Pogledaj

Send this to a friend