Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025
60 godina “Tigrova“
Dva ''forsažna'' J-22 25171 i 25175 sa specijalnom šemom na vertikalnim stabilizatorima / Foto: Aleksa Mladenović

60 godina “Tigrova“

Prvog aprila na aerodromu Lađevci organizovana je proslava 60. godina trenutno najstarije vojne vazduhoplovne eskadrile RV i PVO Vojske Srbije, 241. lovačko-bombarderske avijacijske eskadrile (lbae) ‘’Tigrovi’’ koja se danas nalazi u sastavu 98. vazduhoplovne brigade (vbr).

Za tu priliku tri jurišna aviona, jednoseda J-22 ‘’Orao’’, od kojih su dva trenutno aktivna, dobila su prigodnu specijalnu šemu farbanja (što je retkost u našem RV-u) a na svečanosti je priređen i manji letački program. Inicijativa za oslikavanje aviona potekla je od pripadnika eskadrile a repove je oslikao „Art studio Lazar Piljojčić“.

J-22 25161 sa likom ratnog komandanta poptukovika Živote Đurića i evidencijskim brojem aviona (25104) na kome je Đurić poginuo / Foto: Aleksa Mladenović

Identični crteži čiji je motiv tigar, naneseni su na dva operativna Orla J-22 sa evidencijskim brojevima 25171 i 25175, i to sa obe strane vertikalnog stabilizatora.

Orao J-22 sa evidencijskim brojem 25161 koji nije leteo bar 22 godine, sveže je ofarban a na levoj strani vertikalnog stabilizatora je nacrtan lik potpukovnika Živote Đurića, ratnog komandanta 241. lbae koji je 25. marta 1999. godine poginuo prilikom dejstva po kampu za obuku tzv. Oslobodilačke vojske Kosova.

25161 će najverovtnije biti izložen u krugu aerodroma Lađevci. Na avionu su podvešeni sovjetski lanseri NRZ kalibra 57 mm / Foto: Aleksa Mladenović

Interesantno je da je na avionu sa Đurićevim likom ucrtan evidencijski broj 25104, aviona u kome je Đurić poginuo. Kako Tango Six saznaje, 25161 bi trebao biti izložen u krugu aerodroma Lađevci što bi značilo da je to kraj karijere ovog primerka proizvedenog 1987. godine. Još jedna zanimljivost da su na svim potkrilnim podvesnim tačkama montirani sovjetski 16-cevni saćasti lanseri UB-16-57 nevođenih raketnih zrna S-5 kalibra 57 mm, koji nisu u arsenalu Orla.

241. lbae osnovana je aprila 1961. na aerodromu Skopski Petrova, u okviru 198. lbap / Foto: Aleksa Mladenović

Kratka istorija “Tigrova“

Reorganizacijom nekadašnje jugoslovenske Narodne armije (JNA), koja je nazvana ‘’Drvar-1’’, 1961. godine eskadrile jugoslovenskog Ratnog vazduhoplovstva dobile su trocifrene oznake a lovačko-bombarderske eskadrile su tako dobile oznake sa početnim brojem dva. Aprila iste godine je na aerodromu Skopski Petrovac, u okviru 198. lovačko-bombarderskog avijacijskog puka (lbap) formirana 241. lovačko-bombarderska avijacijska eskadrila (lbae) opremljena američkim lovcima-bombarderima F-84G ‘’Thunderjet’’ (u naoružanju 198. puka od 1954. godine).

198. lbap je 1966. godine postao 98. avijacijska brigada (abr) a iste godine prvi F-84G 241. lbae su na nosu dobili stilizovan crtež glave tigra što je bio amblem 98. abr (inače je tigar bio radio-pozivni znak jedinice). 1971. započelo je prenaoružavanje jedinice domaćim lakim jurišnim avionima J-21 ‘’Jastreb“, od 1972. letelice su na nosu ponele znak kobre (prethodno su takođe imali crtež tigra) a amblem tigra su tada dobili Jastrebovi iz 235. lbae na aerodromu Lađevci.

Orlovi se u 241. lbae nalaze od 1986. godine / Foto: Aleksa Mladenović

Prvi Orlovi 241. lbae bili su dvosedi INJ-22 koji su oktobra 1986. pozajmljeni iz izviđačkih eskadrila dok su novoproizvedeni jurišnici J-22 namenjeni jedinici počeli da stižu decembra iste godine, a preobuka pilota završena je 1987. Sledeće 1988. godine je zbog nedostatka dvoseda NJ-22 kao i potrebe nadoknade naleta koji nije realizovan zbog tehničkih otkaza, iz drugih jedinica pozajmljen određen broj školsko-borbenih avona G-4 ‘’Super Galeb’’. U toj godini 241.lbae je raspolagala sa samo jednim NJ-22 ali i dva INJ-22 kao i sa, formacijom predviđenih 12 jednoseda J-22.

Jedinica učestvuje u borbenim dejstvima 1991. godine, početkom oktobra zbog udaljenosti aerodroma Petrovac od ratne zone, veći deo ljudstva i tehnike 241. lbae prebazira na aerodrom Dubrave kod Tuzle. Tamo ostaje dva meseca, za to vreme će izvršiti 127 borbenih letova sa 80 časova naleta, pretežno iznad Posavine i istočne Slavonije. Jedan avion je lakim prenosivim raketnim sistemom PVO Strela-2M teže oštećen 15. novembra ali je pilot uspeo da sleti na aerodrom Tuzla.

Spremni za Tiger Meet / Foto: Aleksa Mladenović

Februara 1992. nakon što je odlučeno da se snage JNA povuku iz Makedonije, 241. lbae zajedno sa ostalim jedinicama 98. abr prelazi na aerodrom Lađevci. U leto iste godine 98. abr postaje puk, u reorganizaciji koja je izvršena 1994. jedinica je ponovo bila podignuta na nivo brigade da bi 1997. još jednom imala status puka što će ostati sve do 2006. godine kada je u Vazduhoplovstvu i PVO Vojske Srbije formirana 98. vazduhoplovna baza a potom 98. vazduhoplvna brigada. Od 2006. godine 241. lbae je naša jedina lovačko-bombarderska avijacijska eskadrila.

Tokom rata 1999. godine lovačko-bombarderska avijacija RV i PVO Vojske Jugoslavije izvela je avionima G-4 i Orao 31 let sa naletom od 18,25 časova: 25 letova je bilo borbeno (19 sa vatrenim dejstvom) sa naletom 15,25 časova, izvršeno je 6 preleta. Od toga je 241. lbae izvela 10 letova sa svih 10 vatrenih dejstava (prema nekim nezvaničnim informacijama 13 letova, svi sa vatrenim dejstvom bombama).

Restilizovani amblem tigra sa Tanderdžeta i Jastrebova iz 60-tih i 70-tih godina prihvaćen je kao znak 98. abr odnosno 98. lbap početkom 90-tih godina a 241. lbae je dobila naziv ‘’Tigrovi’’. Međutim, prvi avion Orao dobio je amblem tigra na nosu tek na leto 2003. godine. Ubrzo su ga dobila još dva aviona a od tada i ostali primerci koji su stizali sa remonta. Ovaj znak na nosu su imala i tri školsko-borbena aviona G-4 ‘’Super Galeb’’ koja su prošla kroz jedinicu.

U tekstu korišćeni podaci iz knjige “Orao – pogled iz jugoslovenskog ugla“ autora Aleksandra Radića.

Posebno se zahvaljujemo Aleksi Mladenoviću na ustupljenim fotografijama.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Iv

Nakon remonta onih sa poljane, koliko ćemo imati J-22 i NJ-22 (sa forsažom i bez njega) u arsenalu operativnih ?

Odgovori
Br

To jos niko ne zna, bilo je reci da ce biti 12 aviona.

Al

Lepa šema, lepo im stoji… Nije što su naši ali su prelepi. Imam jedno pitanje za nekog ko je više upućen. Šta se desilo pa se odustalo od oslikavanja naših migova 29 sa slikama naših heroja, pilota koji su dali svoj živote za našu Srbiju. Da dodam i živih heroja. Jel bilo reči da će aparati i dobiti imena po istim. Zašto to nije urađeno. Promena šeme uz slike. Ako neko ko ima uticaja a prati ove naše komentare uzme u obzir kao predlog ili kao podršku da se isto sprovede. Slava našim nebeskim vitezovima i herojima i neka bog čuva njihove naslednike a oni svoju Srbiju. Pozdrav braćo.

Odgovori
Ž

Aleksandar

Поједини авиони јесу добили имена пилота, још 2018. године.

mi

Слава Животи, његово дело је бесмртно!

Odgovori
Re

Valjalo bi komplet prefarbat u Orlove u ovu boju dobro im stoji takodje u I Migove I pancire nerazumem 3miga jednu semu 2miga drugu semu panciri trecu mi24 sivi mi 17 sareni drugi opet zeleni nase uniforme 4tu semu tenkovi oklopna vozila … 5 semu ajde ljudi ako nam je digitalna sema na uniformi ajde da se uredi onda sve po tome a ne ovako ko cirkus sareno svako vozilo svoju politiku vodi

Odgovori
Al

Slažem se da treba nova šema i da ih treba prilagoditi svakoj grupi letelica po naosob. Uz poštovanje srpske tradicije. Avioni jedna šema a helikopter po nameni u druge šeme. Nadam se naj boljem rešenju. Pozdrav.

Mi

Red Zmaja, ofarbati kamuflaznom semom avion je nauka, nije samo uzmi kompresor, pistolj, farbu i tras, to je to! Nista mi Zmaje od 1945.godine nismo sami uradili kada je vazduhoplovstvo u pitanju. Nase boje su nasledjene od RAF-a, evropska sema farbanja. Rusi su nam isporucivali ofarbane MiG-ove 21 i 29-ke po njihovoj semi, ofarbane njihovim bojama. Jedino sta je pozitivno je da je svojevremeno Zagrebacki Hromoss ovladao proizvodnjom termootpornih boja koje su koriscenje za sitna prefarbavanja. Slazem se sa tobom da po nameni aviona ( lovac, lovac- bombarder, skolski avion za obuku, naprednu obuku), pripadnosti jedinici, treba uraditi potpuno drugacije farbanje aviona u skladu sa trendovima koji vladaju u svetu ( kompjuterski raster, koriscenje plavih nijansi za lovce), sivih nijansi koje imaju veliki nivo stapanja sa bojom neba. Zmaje, vazduhopkovstvo Kraljevine Jugoslavije je imalo ozbiljniji pristup kamufliranju aviona od svih od 45. pa do danas. Da ne govorim o Nemcima koji su od 39.god. do danas napravili nauku. Zmaje, kao pozitivan primer maskiranja aviona pogledaj Grke i Cehe ( namerno navodim manje drzave). Da ova zemlja dozvoli da joj to osmisli- uradi par vazduhoplovnih maketara ( nemoram ja mada se maketarstvom bavim 35 godina) sigurno bi bilo bolje nego sto je danas . O kopnenoj vojsci necu ni da pricam, oni su tek sareni putujuci cirkus, nema 2 isto ofarbana i numerisana sredstva. Pozdrav Zmaje.
PS: sve boje koje se u vojskama sveta koriste za vazduhopkove, zemaljsku tehniku mozes naci u FS ( federal standard) i jasno su numerisane siframa.

М

Ne dirati nista. Samo neka sto vise lete. Puno mi je srce kada su na nebu. Gledam ih iz Lipnice cesto. Potpuni sam laik al znam gledati kako lete. Poslednjih godina to rade veoma cesto. Nasi avioni nasi piloti. Lepota.

al

Ovo mnogo dobro izgleda.

J22 je definitivno najlepsi jurisni ikada napravljen.

Odgovori
Т
ID

Čestitke jedinici za jubilej , sa željom da opstanu i ne budu ukinuti već dobiju novu tehniku.
Grb im je takav, kakav je stvar ukusa. Meni je kičeraj, ali ukusi su lična stvar. Sviđa mi se šema pozadine gde nema tigra.
Imajući u vidu broj operativnih aviona, još jedno ovakva akcija i neće biti aviona u standardnoj šemi. Odavanje počasti komadantu jedince je za poštovanje.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor