Otkriveni novi detalji o sistemu Pancir-SM – Super Pancir

30. jul 2021

MAKS-2021: Laki višenamenski avion LMS-901 “Bajkal“, zamena za legendarni An-2

29. jul 2021

MAKS-2021: Najnovija verzija čuvene “Osmice“: Helikopter Mi-171A3

28. jul 2021

U Francuskoj izvršena primopredaja prvog borbenog aviona Rafale za grčko Ratno vazduhoplovstvo

23. jul 2021

Novi podaci o mogućnostima raketnog sistema PVO S-350 Vitez

22. jul 2021

Škola „Eagle Express“ upisuje nove polaznike: Postanite Flajt Dispečer!

21. jul 2021

MAKS 2021: Prikazan prvi ruski savremeni jednomotorni višenamenski borbeni avion, Suhojev projekat LTS

20. jul 2021

Rusija testirala raketni sistem PVO S-500 “Triumfator-M“

20. jul 2021

Publikacija posvećena Galebu G-2 u prodaji: Do sada neobjavljene fotografije i priča o prvom jugoslovenskom školskom mlaznom avionu

20. jul 2021

Objavljen izveštaj o udesu lovačkog aviona MiG-29 Ratnog vazduhoplovstva Bugarske, najverovatniji uzrok nesreće gubitak prostorne orijentacije

19. jul 2021

Novi život za jedini makedonski 43 godine “mladi“ helikopter Bell 212

19. jul 2021

Sajam naoružanja DEFEA 2021: Srpska kompanija prodala rakete Grčkoj

15. jul 2021

Kako sam leteo jedan od najbržih aviona na ovim prostorima: Pilotska profesija me je izabrala, ali prepreka ka MiG-u 21 ima mnogo

15. jul 2021

Rusija će na MAKS-u prikazati potpuno novi tip višenamenskog borbenog aviona

14. jul 2021

Raketni sistem S-350 Vitez: Avangarda među raketnim sistemima PVO

12. jul 2021

U oktobru zajednička rusko-srpska PVO vežba “Slovenski štit“: Rusi u Srbiju dolaze sa Pancirima

9. jul 2021

Kfirovi ponovo na nebu Šri Lanke, potpisan ugovor o remontu i modernizaciji

7. jul 2021

[PREMIJERA] Nove Eskadrila majice posvećene Galebu G-2: 60 godina nikad nije izgledalo ovako dobro – nedelju dana popusta!

5. jul 2021

[REPORTAŽA] 60 godina od prvog leta Galeba G-2: Rođendan, druženje, letenje i vanredna posećenost

5. jul 2021

Najavljen aero-miting u Kečkemetu: Srbija učestvuje, aero-klub Galeb prikazuje Galeba i Kraguja

2. jul 2021
Novi život za jedini makedonski 43 godine “mladi“ helikopter Bell 212
Bell 212 MAP-7751 u novoj šemi farbanja, identičnoj kao na, takođe makedonskom policijskom Bell 412EP / Foto: Dragan Cvetić

Novi život za jedini makedonski 43 godine “mladi“ helikopter Bell 212

Jedini 43 godne star, dvomotorni višenamenski helikopter Agusta-Bell AB.212 (registracije MAP-7751, bivši Z3-HHB i YU-HBP; c/n 5626) Ministarstva unutrašnjih poslova Severne Makedonije (MVR) koji je proizveden 1978. godine, vraćen je u službu 24. juna nakon što se istog dana letelica vratila sa radova dorade zmaja i nadogradnje avionike koji su obavljeni u pogonu za održavanje, popravku i remont švedske kompanije Patria Helikopters AB čije je sedište na međunarodnom aerodromu Štokholm-Arlanda.

Letelica je u pratnji jedinog makedonskog policijskog jednomotornog helikoptera AB.206B JetRanger II (MAP-7750, bivši Z3-HHA i YU-HBD; c/n 8365) starog 48 godina, proizvedenog 1973., krenula iz Skoplja 12. decembra 2019. prema sedištu Patrije Helikopters u Švedskoj, gde su sleteli 23. decembra 2019.

Potpuno nova repna sekcija kompanije BLR Aerospace / Foto: Dragan Cvetić

Nakon 18 meseci provedenih u inostranstvu, AB.212 se konačno vratio u svoju matičnu bazu – policijski kompleks koji se nalazi u selu Idrizovo, oko 11 km jugoistočno od makedonske prestonice Skoplja. Sletevši u Idrizovo, na ovom helikopteru sa malim ukupnim naletom,  odmah su se mogle uočiti dve primetne novine: kompletna nova šema farbanja koja je identična onoj koju je nekada imao jedini makedonski policijski 21 godinu star Bell 412EP (MAP-7752, bivši Z3-HHC i N9026S; c/n 36260) proizveden 2000. godine; kao i potpuno nova FastFin repna sekcija kompanije BLR Aerospace konstruisana da drastično poboljša bezbednost, upravljivost i ukupne performanse helikoptera.

Dok je bio u Švedskoj, AB.212 je rastavljen, prošao je potpuno renoviranje, što je osim redovne inspekcije i izvršenja radova prema službenim dokumentima, servisnim biltenima i uputstvima, takođe podrazumevalo detaljnu inspekciju strukture i neophodne popravke letelice i njenih komponenti, a posebno treba istaći ugradnju potpuno novih motora Pratt & Whitney Canada PT6 Twin-Pac i lopatica nosećeg rotora od kompozita (carbon fiber).

Helikopter je dobio i nove „high skids“ / Foto: Dragan Cvetić

Letelica je takođe dobila nove skije veće visine, a obezbeđena je i mogućnost da makedonski MUP naizmenično koristi svoju jedinu dizalicu za spasavanje Breeze-Eastern HS-20200 koja se, od kako je novembra 2007 uvedena u upotrebu, do sada isključivo koristila za zadatke traganja i spasavanja na helikopteru Bell 412EP.

Posebno je obraćena pažnja na kabinu helikoptera koja je, osim što je prefarbana takođe dobila nova sedišta, prozore od pleksiglasa i hrapavi pod sa laminatom od kombinacije termoplastike (kydex) i gume. Tradicionalna upotreba letelice u specijalnim operacijama dodatno je naglašena ugradnjom sistema za brzo izvlačenje užeta (FRIES – Fast Rope Insertion Extraction System) sa mehanizmom Quick Release Mechanism (QRM).

Izgled instrument table nakon izvršenih radova / Foto: Dragan Cvetić

Kokpitu AB.212 je takođe posvećena odgovarajuća pažnja, postojeći analogni instrumenti su zamenjeni novim, letelica je takođe opremljena In/Out sistemom Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) koga čine višenamenski prikazivači Garmin GTN 650 i Garmin GTN 750 sa GPS/NAV/COMM mogućnostima kao i radio uređaj Garmin GTR 225.

Makedonski AB.212 koji je do samo pre par godina razmatran za prodaju, sada je vraćen u službu u stanju i sa mogućnostima koje mogu da obezbede nastavak njegove policijske karijere za još mnogo godina.

Naručena od Aguste krajem 70-tih godina kada je Makedonija bila deo bivše Jugoslavije, letelica je helikopter italijanske proizvodnje samo po svojim dokumentima. Naime, kako Agusta nije bila dobro isplanirala svoju proizvodnju, kompanija se suočila sa kratkim rokom isporuke i bila je prinuđena da improvizuje kako bi ispunila ugovorne obaveze prema Makedoniji. Tako je, potpuno novi helikopter Bell Model 212 (c/n 30884) proizveden u kompaniji Bell Helicopter, nabavljen iz SAD i odmah isporučen u Agustinu fabriku u mestu Cascina Costa, oko 45 km severozapadno od Milana. Kada je stigla u Italiju, letelica je, pre nego što je isporučena Skoplju, sklopljena, prilagođena potrebama kupca i ispitana, dobila je Agustin c/n 5626, a upisana je u jugoslovenski civilni registar 26. oktobra 1978. godine kao AB.212 YU-HPB.

Od sada će logističku podršku za Bell 212 pružati kompanija Bell čija će se tehnička dokumentacija koristiti prilikiom održavanja / Foto: Dragan Cvetić

Kao rezultat čudnog spleta okolnosti, ali uglavnom zbog loše logističke podrške koju je u protekle tri decenije pružala korisnicima helikoptera AB.212 (kompanija je radije nastojala da tiho eliminiše AB.212 kako bi se afirmisala njegova zamena kroz prodaju novoproizvedenih Leonardovih helikoptera, poput  AW109, AW119, AW139, AW169 i AW189), Ministarstvo unutrašnjim poslova Severne Makedonije odlučilo je da svoj AB.212 vrati njegovim istorijskim korenima odnosno da ga transformiše u letelicu koja će imati podršku kompanije Bell i koja će, pored toga što zvanično dobija oznaku Bell 212, takođe koristiti originalni Belov fabrički broj 30884, u potpunosti će se koristiti Belova tehnička dokumentacija koja je u slučaju MAP-7751 već u potpunosti usklađena sa dokazanim logističkim sistemom podrške američke kompanije.

Nimalo naivno, transformacija makedonskog AB.212 u Bell 212 značajno podiže komercijalnu vrednost letelice, bez obzira da li će se MVR u budućnosti ikada odlučiti da proda ovaj legendarni helikopter. Ovaj proces je do sada skoro završen i MVR samo čeka da dobije papire odnosno konačna odobrenja koje izdaje Bell. Dok se to ne dogodi, AB.212 ostaje u službi Odeljenja vazduhoplovnih jedinica MVR koja je policijska helikopterska jedinica formirana 1969. godine, i obično je prepoznatljiva po nadimku ‘’Jastrebovi’’ (Jastrebi).

AB.212 (sada Bell 212) leti u sastavu Helikopterske jedinice za policijske namene / Foto: Dragan Cvetić

Ovu, 52 godine staru policijsku avijacijsku formaciju, trenutno čine dve potčinjene helikopterske jedinice: Helikopterska jedinica za policijske namene ‘’Jastrebovi’’ sa sedištem u Idrizovu, koja koristi po jedan helikopter AB.206B, Bell 212 i Bell 412EP; i Helikopterska jedinica posebne namene sa sedištem u bazi Brest kod Petrovca, koja koristi dva helikoptera koje je modernizovao izraelski Elbit: 14 godina star Mi-171E (MAP-7710, c/n 171E00067842806U) proizveden u fabrici Ulan-Ude Aviation Plant (UUAZ) 2007. godine i 13 godina star Mi-17V-5 (MAP-7714, c/n 703M05) proizveden u fabrici Kazan Helicopter Plant (KVZ) 2008. godine.

U očekivanju da se AB.206 uskoro takođe vrati iz Švedske, MVR je u završnim pripremama da ponovo pošalje svoj Bell 412EP u Patria Helicopters AB gde će proći kroz redovnu inspekciju nakon 5 godina/5000 sati naleta koju su Šveđani poslednju put izvršili na toj letelici između februara i juna 2016. godine. Takođe, za svoj prvi generalni remont planiran je neoperativni helikopter Mi-17V-5 koga bi tokom 2022. godine u letno stanje trebalo da vrati pogon za održavanje, popravku i remont češke kompanije LOM Praha.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

J

Kao Trigerova metla, od starog ostale samo kvake na vratima.Inace jako lep i otmen helikopter.

Odgovori
B

O generacijo…

Odgovori
r

Kako što neko gore reče, iako se radi o „Trigerovoj metli“ bilo koji mehanizam ili mehanički sklop toliko star izaziva oprez i podozrenje ma šta da su remontovali i zamenili.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend