BEG airport status
[ANALIZA] Kakvi su polovni helikopteri Mi-35P koje Srbija kupuje od Kipra? Kiparski Mi-35P lansira POVR Ataka na vežbi održanoj pre samo 19 dana / Foto: Nacionalna garda Kipra

[ANALIZA] Kakvi su polovni helikopteri Mi-35P koje Srbija kupuje od Kipra?

Sve tri helikopterske jedinice RV i PVO Vojske Srbije dobiće tokom 2022-2023. pojačanje kada je opremanje novom tehnikom u pitanju. Nastavljaju se, može se reći, očekivane nabavke tipova letelica koje su isporučivane u periodu 2016-2019. Sada je naručeno 17 novoproizvedenih helikoptera, od toga 10 nemačkih lakih višenamenskih H145M, tri ruska srednja transportna višenamenska Mi-17V-5 i 4 ruska desantno-jurišna Mi-35M.

Tako će mešovite helikopterske eskadrile imati ukupno 15 H145M i 8 Mi-17V-5 dok će protivoklopna helikopterska eskadrila raspolagati sa 8 Mi-35M. Međutim, pored 17 novih, Srbija kupuje i 11 polovnih helikoptera, u pitanju su desantno-jurišni helikopteri Mi-35P za koje je rečeno da se nabavljaju od jedne države Evropske Unije. Uvidom u inventare vazduhoplovnih snaga EU i činjenice da je Tango Six već ranije od ministarstva odbrane dobio potvrdu, nije teško zaključiti da se uzimaju helikopteri iz sastava Nacionalne garde Kipra.

Kipar je 2000. godine naručio 12 Mi-35P. Jedan helikopter se srušio 2006. / Foto: Nacionalna garda Kipra

Tango Six je tokom ove godine već prenosio vesti vezane za moguću nabavku kiparskih Mi-35P, a nekoliko meseci trajala je neizvesnost hoće li se kupovati novi Mi-35M ili korišćeni Mi-35P, na kraju se dogodilo da su izabrane obe opcije. Srbija bi tako mogla dobiti novu protivoklopnu eskadrilu koja u naoružanju ima još jednu verziju čuvenog sovjetskog helikoptera Mi-24 (zapadna oznaka ‘‘Hind‘‘ – košuta, u SSSR poznat kao ‘‘Krokodil‘‘).

Kipar je trenutno jedini korisnik varijante koja, iako nosi oznaku Mi-35P (što je oznaka izvoznog Mi-24P Hind-F) po mnogmo čemu predstavlja jedinstvenu verziju, to je u suštini hibrid stare i nove generacije helikoptera Mi-24, kombinacija Mi-24P (izvozna oznaka Mi-35P se koristi od 1995. godine) i Mi-24VP (Mi-35M). Od nove generacije preuzet je fiksni stajni trap kao i krila manjeg razmaha, a integrisane su i novije protivoklopne rakete. Sve ostalo je gotovo isto kao na starom Mi-24P (Mi-35P). U Rusiji su korišćeni ili se još uvek koriste slični, ali dodatno modernizovani Mi-24PN, a manji broj je prodat Ugandi.

Ugovor za nabavku 12 Mi-35P Kipar je potpisao 2000. godine, na ruskom forumu airforce.ru navodi se da je 8 helikoptera proizvedeno 30. juna 2001. (evidencijski brojevi 811 do 818), a 4 (819-822) 23. septembra iste godine. Prva 4 stigla su na Kipar avgusta 2001. godine, a prisustvo Mi-35P je držano u tajnosti sve do 2002. kada je postignuta puna operativna sposobnost. U kiparskoj javnosti su se u tom periodu pojavile sumnje da li su helikopteri novi ili su u pitanju zmajevi koji su u fabrici ostali nedovršeni tokom 90-tih godina. 5. jula 2006. godine jedan primerak (ev. broj 822) se srušio, a tom prilikom su poginuli ruski instruktor i kiparski student na obuci.

Helikopteri su do sada prošli dva remonta, prvi u periodu 2007-8, a drugi 2014. godine i to u ruskom 419. remontnom zavodu iz Sankt Peterburga (drugi remont je koštao 28 miliona evra). Poslednjih godina bilo je problema u njihovoj eksploataciji, oktobra 2018. godine su prizemljeni zbog nedostatka rezervnih delova koje Rusija nije htela da isporuči jer je Kipar, u okviru sankcija EU i SAD prema Rusiji bio zamrzao bankovne račune Rosoboronoeksporta.

Kiparski Mi-35P mogu nositi do 16 POVR Ataka / Foto: Nacionalna garda Kipra

Nalaze se u sastavu 2. voda ‘‘Panter‘, 450. helikopterske eskadrile, vazduhoplovna baza ‘‘Andreas Papandreu‘‘ u Pafosu, a glavni zadatak ove jedinice je protivoklopna borba. Ista eskadrila, tj njen 1. vod koristi naoružane lake višenamenske helikoptere Gazele, a na Mi-35P se prelazilo nakon nekoliko godina letenja na francuskom helikopteru.

U dostupnoj literaturi, ali i na fotografijama može se videti da su helikopteri opremljeni dnevnim osmatračko-nišanskim sistemom 9S475 ‘‘Raduga-Š‘‘, sistemom za optoelektronsko ometanje L-166V-1AE ‘‘Lipa‘‘, signalizator radarskog ozračenja L006M (SPO-15 ‘‘Berjoza‘‘), imaju raspršivače izduvnih gasova motora, bacače mamaca ASO-2V. Negde sa navodi i da su nakon remonta 2007-2008. dobili i naočare za letenje noću (NVG, samim tim i odgovarajuće osvetljenje kabine).

Fiksno naoružanje čini dvocevni top GŠ-30K kalibra 30 mm montiran na predni deo desnog boka trupa, borbeni komplet je 250 granata, a efikasan domet je dva kilometara. Britanski časopis AFM preneo je utiske kiparskih pilota koji hvale ovaj top i navode da je precizan i efikasan. Na 4 potkrilna nosača mogu se podvešavati 20-cevni saćasti lanseri B8V-20A nevođenih raketnih zrna S-8KOM kalibra 80 mm, kontejneri UPK-23-250 sa dvocevnim topom GŠ-23L kalibra 23 mm sa 250 granata efikasnog dometa do dva kilometara.

Za protivoklopnu borbu tu su radio-komandno vođene rakete 9M120 Ataka, a interesantno da se na objavljenim fotografijama vidi da kiparski Mi-35P mogu da nose 16 ovih raketa (po 8 na skupnim nosačima koji se podvešavaju samo na spoljašnje nosače). Osim toga mogu koristiti i starije POVR 9М114 Kokon sistema 9К114 Šturm-V. Takođe je zanimljivo da Nacionalna garda Kipra može naoružati ove letelice sa nevođenim raketama vazduh-zemlja S-24B kalibra 240 mm efikasnog dometa do tri kilometara.

U upotrebi do 2036? / Foto: Nacionalna garda Kipra

Životni vek Mi-35P je 25 godina, vek im dakle ističe 2026. godine, ali se to može produžiti, obično za 10 godina, a svedoci smo da u svetu danas lete primerci helikoptera Mi-24 koji su i stariji od 35 godina. Takođe, kako su remontovani još 2014., pre nego što budu isporučeni Srbiji trebali bi da prođu i treći remont (obično je međuremonti rok 5-7 godina, 1000-1500 sati naleta).

U nedostatku zvaničnih informacija o ovoj nabavci, mogu se postaviti mnoga pitanja o tome kako će oni biti uvedeni u naoružanje RV i PVO Vojske Srbije. Prvo pitanje je da li će baš svi biti remontovani ili će neki poslužiti kao izvori rezervnih delova (što se često dešava kada se kupuju polovni vazduhoplovi). Zatim, gde će biti remontovani, da li direktno u Rusiji ili će možda Rusi obaviti remont u srpskom vazduhoplovnom zavodu ‘‘Moma Stanojlović‘‘ (kao što je bio slučaj sa helikopterima Mi-17).

Kako su ove letelice za današnje uslove dosta zastarele, a i ti helikopteri bi trebalo da budu u upotrebi do oko 2036, bilo bi poželjno da se izvrši njihova modernizacija što bi moglo dodatno da odloži njihovu isporuku. Osavremenjavanje bi se moglo uraditi tako da oni budu više kompatibilni sa novim Mi-35M, a nije nemoguće da dobiju i neke elemente nivoa modernizacije varijante Mi-35P Feniks i/ili Mi-24P-1M.

Iako Mi-35M i Mi-35P (verzija za Kipar) pripadaju istoj familiji helikoptera, i imaju neke zajedničke elemente, reč je o međusobno prilično različitim varijantama (iako su im recimo čak i motori slični, na srpskim Mi-35M su motori VK-2500, kiparski imaju TV3-117V). Zbog toga se može reći da RV i PVO Vojske Srbije dobija maltene novi tip helikoptera. Još jedno pitanje koje se može postaviti je kojoj jedinici će biti dodeljeni. Da li će 714. protivoklopna helikopterska eskadrila (pohe) ‘‘Senke‘‘ sa Lađevaca, koja će imati 8 Mi-35M i moguće odeljenje GAMA, moći da primi i 11 Mi-35P (pre svega kada je u pitanju kadar)? Ili će se morati formirati još jedna pohe (možda da se u Nišu ponovo oformi 712. pohe).

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

J

Naoružajmo ih Alas raketama. Amerikanci to rade . Apač naoružavaju Izraelskim PO raketama.

Odgovori
M

Ne znam za ALAS, ali bi mi PAUK bio nekako logično rešenje

M

Dobri su isto koliko i blekhouk ostavljeni u Avganistanu . Bez elektronske opreme,ometaca,…..mogu poslužiti za turističko razgledanje ,za ratovanje isto koliko i gazele i stari 24. A ni na novim 35m izgleda bas i nema puno toga….

M

Milos S U tekstu pise da uz njih idu PO rakete Taka i Shurm kao i da imaju sistem Lipa za ic ometanje.
Jesi uopste procitao tekst ili su brze bolje pozurio da pljujes?

M

Ataka*

M

,Milan lipu su imali valjda Jos u Avganistanu , ako smo ih kupili zbog Ataka ??? Čemu?? Mogu se kupiti i bez helikoptera . Delovi nepasuju na nase 35 m. Drugi motori avionika starije gen. I ovi novi bez prezidenta kao da su osakaćeni. Nekako deluje kao da je bitan samo kvantitet. Možda grešim ali tako deluje.

T

Pa nasim generalima i ministrima vojnim gubici vojnika, pilota, vozaca i posade tenkova nisu bitni. 99′ su slali pilote u kantama protiv NATO aviona, pravo u smrt. 91′ su slali kolone tenkova u utvrdjene gradove, VU i druga mesta..Sta ih briga njima zastita na Mi-35 ne treba, nema neprijatelj Strela koliko mi imamo helikoptera i pilota..

L

Kad covek realno pogleda, iako su u pitanju helikopteri 20 g. stari, ja ne vidim da neko u bivsoj SFRJ a ni u siroj regiji izuzev Grcke i nasih Mi 35M ima ista bolje ili iole uporedivo sa ovim helikopterima. Nijedan tip helikoptera: Slo, HR, BiH, CG, Mak, Alb ne moze da ni da prinese tim He. Ali ni ostalih susednih zemalja. Cak, sta vise, nijedno borbeno sredstvo koje poseduju sve ex Yu zemlje ne moze da se nosi sa tim vremesnim kiparskim He.

I

Fiksni topovi na Mi35P jesu dobri, ali su zastarelo rešenje. U okviru remonta potrebno je ugraditi mnogo efikasnije pokretne topove kao na Mi35M. Normalno moraju se dovesti na nivo balističke zaštite kao Mi35M kao i da dobiju opremu za noćna dejstva na nivou Mi35M. Verujem da su naši sklopili dva povoljna aranžmana, i sa kipranima i sa rusima za remont.

M

Citajuci komentare ovih nasih komsija, ne mogu cudu da se nacudim. To me podsetilo na jednu ne tako davnu situaciju dok sam se druzio sa jednom devojkom inace zagrepcankom kada mi je iznela svoje nezadovoljstvo sto sam po nju dosao najnovijim pasatom jer zaboga, jeste auto odlican ali nije mercedes. Moje cudjenje je bilo tim vece sto doticna nije imala ni bicikl a prevozila se gradskim prevozom. Iste su potpuno i komsije ovde valjda im je to nekakva zajednicka osobina, ne valja im Mi 35P a nemaju nista. Komedija. A u pozadini strah i kompleksi.

M

Miki
Odavno nisam procitao bolji komentar! Svaka cast!

J

Mislim da je u pitanju trampa oni nama te helikoptere mi njima
nešto drugo.Mi dobijamo ono što nam treba oni isto tako.Kupci su
našeg oružija i prijateljska zemlja, fer ja da im pomognemo na
obostrano zadovoljstvo.

Odgovori
S

Ovo je uvaljivanje kantica i lopatica singapurcanima. Niti se zna koliko, ni posto ni zasto ni gde, ali ce uz helikoptere ici i kantice i lopatice, 100%.

B

@Stojko

Tako samo moze mali Djokica da razmislja. Nisu ovo kantice i lopatice. Radi se o helikopteru u letnom stanju koji nosi ATAKE itd.

Da se malo vise interesujes i razumes oko ove tematike, video bi da to nista nije neobicno u svetskoj trgovini. Svako mora za sebe da izracuna sta se isplati.

T

Stojko Da li je i jedna nabavka za VS po tebi pozitivna ili samo si ovde da trolujes (lose)?

B

Stojko
Ti kanticama i lopaticama nazivas helikopter koji je u top 3 najbrzih, i koji je u top 5 najboljih jurisnih helikopterima na svetu.

S

@TT a i ostalo drustvo.
Pozitivna bi bila apsolutno transparetna nabavka nove opreme, za koju se zna koliko konacno kosta.
Trange frange nabavka polovne tehnike, 20+ godina stare, prizemljene zbog nedostatka delova(znaci ne u letnom stanju), sa sumnjivim rokom trajanja je u najmanju ruku losa.
Koliko para se daje za polovne helikoptere i kome? Koliko za remont i kome? Svi ovde znamo da mi nemamo kapacitete za remont svih helikoptera u realnom roku. Kako cemo ih transportovati? Opet cemo iznajmiti oavione od ukrajinske kompanije za koje ne znamo koliko kostaju?
Naravno da su kantice i lopatice, ovo je klasicno Sojic poslovanje u kojem se gleda da se posrednik dobro omrsi, kao i sve nase javne i vojne nabavke.
Ali ce dobro doci za slikanje u martu i aprilu.

S

Samo bih vas podsetio da prilikom prethodne „donacije“ polovne tehnike imamo objavljenu MINIMALNU cenu kostanja. Ne znamo ni koliko ukupno kosta, ni sta smo dobili, ni dokle smo stigli ni do kad cemo moci da koristimo.

P

Odlučna nabavka, odlična iz nekoliko razloga :
Prvo kupuju se helikopteri koji su remontovani od 2014 do kraja 2015 te, od tih 11 njih 10 je u letnom stanju sad pa sad, dok na 11 tom treba odraditi određene prepravke da bi bio potpuno operativan, međutim verovatno će se samo 10 modernizovati i sa postojećih 8 mi35 m činiti ukupno 6 tkzv skvadrona od po 3 helikoptera po Ruskoj doktrini, dok će taj jedan biti iskoristen za kanibalizaciju.
Drugo, dobija se velika količina rezervnih delova, po raketa , i drugog naoružanja, sto možda i premašuje samu cenu koštanja ovih helića
Treće, kupuje se po principu robne razmene gde se dodatno spusta cena samog paketa jer postoji ozbiljna zarada na izevženom oružju
Odličan dil, uz veoma veliko snazenje kompletne vojske i njenih mogucnosti , a pogotovu helikopterske komponente

B

Stojko
Iskrenu, uopste me ne interesuje koliko kostaju. Neka kostaju koliko kostaju, najbitnije mi je da se nabavlja i da su odlicni.

T

@ bob

Pa to je i poenta, onaj koji kupuje ne gleda koliko kosta, da li je isplativo ili nije i da li ce stajati na pisti zato sto nema dovoljno pilota jer naravno ne kupuje novcem iz svog dzepa vec novcem gradjana ove drzave…Mene kao drzavljanina ove zemlje zanima gde odlazi moj novac jer isti krvavo zaradjujem..

B

Trundle
Mene uopste ne iteresuje koliko se para trosi, btitno je da se kupuje. i ranije su se pare trosile, a nista se nije kupovalo. A Nebrini se nece oni stojati samo na pisti. neko je napisao, pa nije vojska lovacko udruzenje, vec ozbiljna institucija. Pre ovog posla, nasa delegacija je obisla sve helikoptere, videla sta i kako, sve iznela Ruskoj strani, koja je rekla isplativost, i kioliko sta kosta, i nakon toga je odluceno. A Helikopteri mogu leteti nocu evo linka koji to dokazuje.
https://www.youtube.com/watch?v=Bt7oUZWvW8Y

Mi 35 inace dobro prasi razne talibane (oni su ga i prozvali paklenim kocijama) a realno mogu da isprase bilo sta u komsiliku a i mnogo dalje. Uostalom njegov prethodnik je oborio svojevremeno F-4 Phantom tako da mu neke letece kante tipa Mig 21 ne bi predstavljale bas nikakav problem. Nema nista jace u sirem regionu iako nisu najnovije verzije. Realno bolje je imati 3, 4 ili 5 ovih nego 1 novi, jer su nekom sukobu kvantitet bi nadjacao osim u situacijama 1:1 ili eventualno 1:2. I svakako je bolje sedeti u njima nego u nekom vrapcu tipa kajova, gazela ili neki transporti he.

B

Ja sam relativno siguran da je ovde doslo do nekog ugovora gde delimicno ili celokupno menjamo robu za robu.
Oni te helikoptere nisu mogli nikome prodati pa su nam dali ponudu koju nismo mogli odbaciti.

Uvezi koristenja kao izvor za rezervne delove. Ovaj helikopter, mislim, ima motor kao nas Mi-17V5.
Tako da cak i taj mozda najskuplji deo ovog helikoptera mi mozemo izkoristiti.

Postoji vise mogucnosti sta bi mi mogli sa njima uraditi:

1. Sve remontovati
2. Sve remontovati i modernizovati
3. Delimicno remontovati i modernizovati a delimicno koristiti kao izvor rezervnih delova.
4. Sve koristiti kao izvor rezervnih delova
5. Prodati nekom drugom kupcu

Ja tipujem na varijantu 3

A STA VI KAZETE?

Odgovori
M

Ako nam je potrebno 16 borbeno sposobnih Mi-35 onda remont i modernizacija potrebnog broja odmah (4 komada). Po zavrsetku prva 4 odmah i druga 4.
Ostala 3 neka nam budu pri ruci. Imamo mi i Republiku Srpsku i makedoniju u komsiluku kojima bi super dosli. Ako se sa njima vec dogovorilo nesto, onda naravno remont svih i da lete fino do 2035-te.

B

Ja biram šestu opciju: Uraditi remont, modernizirati i prevoziti piliće i kokoške.

P

Pa ljudi zanemaruju da je 29.10. 2021 nacionalna Garda Kipra odrzala vojnu vežbu sa bojevim gađanjem u kojoj je učestvovalo 6 ovih helikoptera i 4 gazele opremljene tow raketama, MI35P su gađali sa Atakama i topovima, dakle helikopteri su potpuno operativni , prema mojim saznanjima od 11 komada čak 10 su letno sposobni, nisu to nikakve krš mašine, naročito posle naše planirane modernizacije. Odlična kupovina

L

@ beduin, pa ovo i sluzi za pilice i kokoske tj nebitne i raspale male vojske, antisrpski raspolozene, koje samo znaju verbalno da galame a u borbi su zecevi brzi

f

Lol

A koje su to vojske i kad su bjezale?

M

pretpostavljam da su kupljeni za neku buducu antiteroristicku borbu.. Kosovo.. Bujanovac

M

@ frane … malo razmisli pa ce ti se samo kazati

Z

Pitanje za 1.000.000 dinara, odgovor je ostrvo Krf.

D

@Zulum

Kad pominjes te sa Krfa treba da ustanes i stanes mirno. Zahvaljujuci njima dobili ste parce zemlje da i vi napokon budete svoji na svome, prvi put u ‘povijesti’.
Bolje sam sebi postavi pitanje: Gde su u to vreme bili vasi pretci da vam stvore drzavu, da se izbore za slobodu?
Srbi se sa Krfa vratise, izbise na granice danasnje Austrije (pa i malo dalje) i Italije donevsi vam slobodu, tu se manje-vise i dan danas nalaze granice i Slo i Hr. Umesto da budes zahvalan, ti se podsmevas sopstvenoj sramoti i kukavicluku.

H

Odlična nabavka, racionalna i više nego borbeno efikasna, imati skoro 20 borbenih helikoptera MI 35 sa punim spektrom naoružanja koje oni mogu da nose za zemlju veličine Srbije to je fantastično pa to nemaju države 3-4 puta veće od nas a gde su još H145m koji će isto biti naoružani i još uvek upotrebljive Game ovo da nam je neko pre 5 godina rekao da ćemo imati smejali bi mu se svi redom da nije normalan a što se tiče aviona bukvalno sa svih mogućih strana dolazi ista informacija a to je da je Rafal izvestan i da je sa političke strane zeleno svetlo obezbedjeno.

Odgovori
M

Ako je u paketu solidna količina naoružanja, prvenstveno atake, ovo je ok trange-frange. Za očekivati je da se najbolji zmajevi remontuju/modernizuju, ostali za kanibalizaciju. Od 11 možda dobijemo 5-6 „novih“.

Odgovori
B

Pravo pitanje je da li Srbija ima skolovanih ~100 pilota/oficira/tehnicara kako bi popunila tu borbenu formaciju?

Odgovori
N

Da bi dobio pilote i tehnicare moras da imas i nesto na cemu ce da lete i uce i vezbaju.

B

Posao je po meni odlican. Dobijamo helikopter koji moze sluziti i kao transportni, sobzirom da u odnosu na UH 60 nosi par vojnika manje, ali je brzi, i mnogo oklopljeniji. Tako da moze zadovoljiti i transport i borbu.

Odgovori
L

Да подсетим добијамо и нова радна места. Мислим да нам је то најважније. Уједно портали попут овог имају обиље домаћих тема. Танго сикс је у хипер продукцији чланака на опште задовољство као и за похвалу. Нека се само дешава :)

Z

Bit će vam dobar za CSAR, ali transport zaboravi. Dobri su za izvlačenje ranjenika s prvih linija. Nisu ni u Afganistanu bili istodobno korišteni za borbu i transport, tu su uskakali Mi-8.

B

@Boban

Pa nije bas „par vojnika manje“.

Mi-35 nosi maksimalno 8 vojnika (ili 4-5 sa punom opremom) a
UH-60 nosi maksimalno 20 vojnika (ili 12 sa punom opremom u trupu.

Ali u prvu si, moze da se koristi i za sprecijalne operacije, za spasavanje ljudi u slucaju neke prirodne katastrofe ili da prevozi ranjenike, dotura municiju/hranu i drugu opremu itd.

B

Beli
UH60 moze prevesti samo 11 vojnika ne 20 kako si napisao, a MI35 moze 8 potpuno opremljenih vojnika.

B

@Boban

Negde sam čitao da se kod UH-60 mogu smestiti 20 vojnika na „normalnim“ sedištima a 12-15 na spez. sedištima koji štite u slučaju pada ili naglog spuštanja helikoptera.

U Mi-35 su samo „normalna“ sedišta, tako da je to za uporediti.

B

Beli
Uh sa tim sedistima, moze prevesti samo 11 vojnika. ako izbacis ta sedista, mozda bi se mogao ugurati neki vojnik vise, ali za to nije namenjen. Evo ti linka, pa ti pogledaj koliko malo mesta ima u njemu.https://youtu.be/z6FVe8vrqUw

B

@Boban

I meni je bilo cudno kad sam to citao. Ali da, upravu si, sad kad gledam ove snimke. ovde se vidi da su jednostavna sedista, a jedva da ih udje 15-16.

Bilo kako bilo, ja sam isto misljenja da je to sto mogu da prevoze vojnike ili materijal jos jedna prednost.
Kad uporedis sa H-145M, a ovaj je stvoren da prevozi ljude, onda tu nema velike razlike. Naravno H-145M je noviji, moderniji, sigruni helikopter.

V

Boban,
Beli,
Ja sam na snimku prebrojao 8 vojnika koji se ukrcavaju u UH 60. Toliko ih i na zemlji čeka na naredno ukrcavanje.
Po tome ispada da je isti kao H-145M.
A ne treba zaboraviti i da je Mi 35 oklopljen.

N

8.kom ide na remont u Rusiju. Dolaze 4.kom na jesen 2022. 4.kom na proleće 2023. 3. kom ide u rezervne delove sa sve pripadajućim postojećim za eskadrilu. Modernizacija će obuhvatiti integraciju svih podsistema za noćna dejstva. Jedina izmena može biti na zahtev vojske da ih bude 9. radi nove ruske taktike dejstva u trojkama. A trojke su Đuro šta?.

Gazele idu u penziju možda par komada po jedinici radi prelazne obuke, i da se završi projekat modernizacije radi moguće preprodaje po africi.

U globalu do 2025. jedna ozbiljana komponenta miksa borbenih mašina sa komponentom vertikalnog transporta 40-50 helikoptera.

Snaga koja u jednom talasu može da prebaci 400-500 vojnika na strateška mesta.

Jedina mogućnost je da će verovatno da se nabavi barem još 4 Mili 17 nova- da se kompletira jedna cela eskadrila.

Odgovori
A

Ako je vrsta trgovine ti meni ja tebi, nije problem samo što mislim da Srbija treba da u svom sastavu ima od 12 do 16 novih Mi35M i 8 ovih Mi35P modernizovanih i celu eskadrilu Mi17V. Ili eskadrilu Puma. I država ozbiljno pristupi odabiru pilota i da se obuči dovoljan broj za korišćenje tih aparata. Morate više animirani omladinu i uložiti u njih. Pozdrav.

Г

Девет којих? Ако се тако размишља било би добро да буде 9 М-ова и 9 П-ова. Да не ускаче сад један П међу М-ове или обрнуто М међу П-ове ако је нпр. задатак за 3 одељења.
Нисам неки поборник ове аквизиције али кад се већ тако одабрало шта сад…

m

@Грга Vucic je i pomenuo da je potrebno 9 helikoptera. Verovatno ce jedan M biti kupljen naknadno.

r

Po meni je ovo odlična nabavka i dešava se baš ono što sam ranije komentarisao a to je preuzimanje funkcije od jurišne avijacije. Orlovi odlaze a sledeći višenamenski avion biće primarno lovac.

Odgovori
Z

Mi-35 ne može zamjeniti J-22 kao bombarder, iako postoji mogućnost kačenja bombi do 500kg. Prije će ga zamijeniti ove kineske bespilotne letjelice

e

resurs,

Popuno se slazem! Sa tim mogucnostima dobijamo jos jednu novu vrstu jedinice:v
Formiranje Vazduhoplovno Destantnog Bataljona za borbene uslove, to se zove helikoptersko desantni Bataljon ili aeromobini Bataljon.
Verovatno jos neke zadatke Bombardersko Jurisne ostaju u domenu avijacije ali ovo bi moglo da bude odlicna vazdusno kopnena komponenta. Naravno uz remont i modernizaciju , gde vec ima iskustava i sa Rusima i iz Programa naoruzanja sa H145. Dakle i po meni odlicna ideja.

D

@Zulum

Mi-35M ne moze da nosi bombe.
Ova P verzija valjda moze da nosi 2 bombe po 500kg, ili 4x250kg ili 8x100kg. Ali danas nema smisla kacati bombe na helikoptere.
Jos tokom rata u Avganistanu pokazalo se da se helikopter naoruzan bombama izlaze nepotrebnom riziku i da su vece sanse da bude oboren. Iz slicnog razloga izbaceni su i bacaci granata kao i mitraljezi.

J

Pitanje za Drinu, a šta je sa ovim novim bombama sa laserskim navođenjem ili jedrećim koje mogu i do 40km da jedre? Jel mogu one na P verziju?

D

@Josip

To je za avione, eventualno BPL, ipak su takvi sistemi namenjeni za lansiranje sa malo vecih visina nego sto je max. plafon leta Mi-35. Vodjena i nevodjena raketna zrna i PO rakete su dovoljne za Mi-35. A kacanje Fabovki, kasetnih i drugih bombi na helikoptere vidimo da koriste jos po Iraku, Siriji i africkim drzavama.

P

Ovo je dobra nabavka, mislim da ima i nekih benefita koji idu kao posledica ove nabavke. Na kraju krajeva, ovim grcima/kipranima prodajemo municiju Borbene sisteme, pa moramo nesto i od njih uzeti, iako je ovo ja mislim jako dobra nabavka.

Ovaj Mi-35P ima jako veliku vatrenu moc…to je nesto.

Odgovori
D

Odlicna analizan.
Ovde je definitivno po sredi ili trampa (oni nama krokodile mi njima granate, rakete ili sta vec) ili je ponuda toliko povoljna da nasi jednosavno nisu mogli da odbiju svih 11. helikoptera.
Jos ako uz helikoptere dodje solidna kolicina PO raketa bice super.

Odgovori
M

Imam utisak da su nasi dobro obavili biznis. Veoma je moguce da je bar pola tih zmajeva doslo prakticki besplatno sa obzirom da oni zele da ih se otarase sto pre, a i sto imalju veliki broj vodjenog i nevodjenog naoruzanja, i pratece opreme. Mnogo toga se moze koristiti na nasim Mi-17 i Mi-35M kojih ce uskoro biti zajedno 18 novih.
Da smo ueli samo toliko zmajeva koliko nam treba, ovi bi morali i da nam uskrate dosta opreme. Ovako sve salju i kraj Mil poglavlja za Kipar.

Postoji mogucnost da se prodaju ili poklone Makedoniji, pa i Republici Srpskoj.

D

Slazem se Milose.

Y

Dobro je ovo iz više razloga – a najviše zbog podizanja nivoa odnosa sa Grčkom i Kiprom – do obezbeđivanja nekih dodatnih snabdevača gasom iz istočnog Sredozemlja…
Vojno – tih 11 ako/kada se modernizuje sa postojećim – to je ozbiljna sila koja svašta može da napravi na terenu. Oni prave pakao na ciljevima slično kao i avioni…
Pretpostavljam da se isporukom tih helikoptera Kipar lišava i nepotrebnih rezervnih delova i municije – šta će im – a teško da se tu radi o maloj vrednosti, pa ne bih „kanibalizovao“ ništa…
Pominje se izraz – kupuje – optimalno bi bilo da se kompenzuje nekim drugim proizvodima iz naše vojne industrije…

Odgovori
B

Mala je vrijednost, stari su, treba jako puno uložiti u njih, što remonta, što modernizacije. Ne bi bilo zgorega da se koriste kao transport pilića i kokoški.

D

@Beduin
Helikopteri su potpuno operativni, tj 10 komada su potpuno operativni, 29.10.2021 imali su i vežbu bojevog gađanja,imaš i na YouTube snimak te vežbe helikopteri su sto zbog klime sto zbog sjajnog održavanja naizgled kao ispod čekića, ali svakako operativni, mislim da je veoma pametna nabavka

Y

Ma neka su i stari – nama puna kapa da izguraju do kraja decenije – posle toga ne bi bio problem da se zamene novim…
Sada je frka – sve je poodavno prestarelo i zahteva veća ulaganja u obnovu ili modernizaciji, a kada uhvatimo korak sa svetom – posle to ide svojim tempom i postepeno pri kraju resursa.
Piskara se po portalima da je i Grčka voljna da nam slično kao Kipar „ustupi“ svoj S-300…
Ne dumnjam da su pre pristanka na ovakve aranžmane neki stručni ljudi sa „čvarcima“ proverili stanje opreme koju bi da ubacujemo u stroj i odradili matematiku u pogledu troškova remonta, modernizacije i potonjeg radnog veka…

l

@Yoda
Ljudi ne razumiju da treba sad i odmah. dobra je ovo stvar a i taj grčki S300…

B

Opa, dobio sam klona…

Ajde neka, samo, ako se vec mislis prodavati pod moga mene, ne koristi slova s kvacicama.

K

Pametna nabavka.
Kada ovih 11 budu pred istekom resursa, dokupiti 8 novih MI-35M.
Drago mi je da su se ispunile tvrdnje nekih pojedinaca da se neće stati samo na 5 H-145M i 4 MI-35M, a da su pogrešili oni koji su govorili da su one prvobitne nabavke 2016-2019 samo politički marketing.

Bilo bi pametnije i korisnije forimarti još jednu POHE, u Nišu, reaktivirati 712 eskadrilu, kako piše u tekstu.

RV i PVO se godinama menja na bolje, nadamo se i dalje redovnim nabavkama, vežbama sa bojevim gađanjima, infrastrukturnim radovima, prijemu novih kadrova kao ove godine što je bio slučaj sa znatnim brojem podoficira.

Odgovori
V

Turska poseduje S 400 i jaku avijaciju i u sukobu je sa Kiprom. Kipar je uveo sankcije Rusiji te mu je zbog toga otežan ili onemogućen remont helikoptera. Moguće da su to više nego dovoljno razlozi za prodaju ili u ovom slučaju za robnu razmenu.

K

Osnovno oružje top 2x30mm. Ko je bio učesnik rata zna kakav je efekat imala Praga 2x30mm. A zamislite praga iz vazduha?

Odgovori
M

Danas se vise ne ratuje sa pragama i sličnim oruzijem nego sa vodjenim projektilima svih vrsta ,dronovima,……..malo toga se desava u vidokrugu. Bez skupe i moderne elektronike ti helikopteri imaju istu vrednost ko i ona 2 od JSO.

D

@MilosS
Pa nije to baš sve tako, videli smo i u modernim ratovima kako Ameri sa njihovim Apache praše topovima, dalje ovi Kiparski helikopteri imaju sve sto i naši novo proizvedeni imaju, sem 20mm turelnog topa, čak imaju i više opreme, imaju skriva e toplotnog traga, elektronska sredstva samozastite doduše starije generacije, ali opet bolje nego jišta, a iste rakete, isto kogu i noću da dejstvuju kao i naši, nije yo za potcenjivanje uopšte

P

@Milos

Pa ajde analixiraj potencijalne protivnike… bas vidim da su nabudzeni rlelktronikom :) i stand off ubojnim sredsyvima… ma tu je artiljerija iz vazduha mama.

M

@ Dušan Pavlović, Ne potcenjujem samo mi se ne svidja doktrina u opremanju VS. Opet se krenulo na kvantitet i sl. Kao JNA . A sve to se veoma lose pokazalo!!! Svi ti helikopteri u slučaju da se mora ratovati sa njima bez neke vrhunske el. opreme su samo glineni golubovi. Hrvati imaju eskadrilu mi24 ,prizemljili i povukli iz upotrebe. Pokušali sa njima 90″ da ratuju ,odmah 2 oborena ostali ni barut omirisali nisu. Samo paradne dužnosti….. Nikakva modernizacija….

А

@Milos S

Данас се ратује са чиме се стигне. А то што појединци једино гледају снимке дејства БПЛ-а по Блиском истоку је прелеп пример самолагања, јер осталих 99% рата не виде.

M

@Perica 😄😄 nas jedini potencijalni protivnik je NATO pakt. Svaki nas agresivan potez se završava sukobom sa istim. Dalje ne moramo upoređivati snage elektroniku i ostalo…..

D

@MilosS
Ali upravo nije tako, kupuje se najmodernije moguce šta nam je dostupno, i u skladu sa potrebama i mogućnostima naše ipak male zemlje. Hrvatska ih nije prizemljila jer su loši, već što su istekli resursi odavno. I nije istina da nisu niima ratovali, u agresiji Hrvatske vojske na područje Drvara pred Oluju, obilato su korišteni, i zadavali su strašne glavobolje vojsci RS.
deluje kao kvantitativno naoružavanje, ali ne smemo smetnuti sa uma da dve decenije ili tri čak , apsolutno ništa ni novo ni kvalitetno nije nabavljeno, čak je i staro uništeno.
Sve što se sad nabavlja je moderno, u dovoljnim količinama, kad se kupi malo, onda ljudi kažu mazanje očiju, kada se kupi dovoljno, kaže se kvantitet, našem narodu se ne može ugoditi

M

@Dusan Pavlović staće nam polovni mi35 p? Zato sto su jeftini ili stvarno nesto mislimo da sa njima da radimo?? Samo sami sebi izbijamo pare iz džepa . Za sve te 35 treba prvo platiti pa ih onda remontovati pa napraviti infrastrukturu ,hangare, obezbediti mehaničare ,delove(Kiprani ih prodaju zato sto ne mogu da ih odrzavaju jer nemaju rez. Delove tako da ta Prica o brdu delova nepije vode) Pa obuka pilota, pa sati naleta,…..na kraju sigurno izađe jeftinije uzimati postepeno nove 35m ili feniks do eskadrile i gotovo.mozda i mil28. Ovako trošak nizašta a nista specijalno nije uradjeno. Sem za paradu i sepurenje.

D

Miloš S mi smo jako dobro iskoristili mi 24!
6.8.95. imao sa priliku gledati kako dva djeluju raketama prilikom oslobodilačke akcije. Zašto se odustalo od njih danas ja stvarno ne znam a mislim da ni ti ne znaš.

M

@Davor iz istog razloga iz kog NATO 99″ nije mogao da iz Albanije dejstvuje sa Apačima po Kosovu. Kupiš ,dobiješ kao donaciju svejedno kako nabaviš Stinger,Iglu,StreluM,….i ti si završio sa jurisnim helikopterima. Barem onima starije generacije. Svaka nadogradnja mil 24 ili bilo kog jurisnog helikoptera podrazumeva da dejstvuju barem sa 5-6 km daljine najmanje!!! Ostalo nema smisla.Oklop odavno tu nema veliku ulogu. Pogodak bilo čega gore navedenog pravi od njih baklju. El. sistemi koji bi se morali ugraditi u mi 24 višestruko nadmašuju cenu koštanja polovnog 24. Vise se isplati i jeftinije je uzeti novi 35 nego remontovati….

D

@Milos S
Ima mesta za smestiti bez brige, ima i pilota i tehnicara

f

Takodjer imas snimke njihovog borbenig djelovanja i odlicno su se pokazali u Oluji.

M

@ Frane takođe isto imaju snimci oborenog mi24……… Htedoh reći samo da ih je vreme pregazilo i da bez vrhunske elektronike i vodjenog naoružanja dometa minimum 5,6,7 km imaju šansu koliko i Gazela. A to sve plus remont modernizacija(novi motori,elise od28,prezident,………)košta koliko i novi mil 35 Fenix zato ih retko ko i modernizuje i vraća u upotrebu.

M

Mozda se planiraju za neku buducu antitwroristicku borbenu upotrebu nizeg intenziteta ..jug Srbije.. Kosovo..Sandzak .. tamo gdje je moguc pojav radikalnog islama..

f

MilosS

To nije oboren Mi24 vec je izgubljen zbog kvara. Piloti su normalno izasli i sacekali vozilo koje je doslo po njih, a helikopter prevezen u bazu gdje se odustalo od popravka. Da HV nije napravio snimak niko nebi ni znao za udes. HV nikad nije krila svoje gubitke ali ovo nije gubitak od qborbenog djelovanja

D

Frane ajde sto nam vadis mast, nego ne umes ni Google da koristis.
Evo ti izjava pilota Vlahe Marica o tom dogadjaju. On je leteo na oborenom Mi-24.

https://dulist.hr/jedini-smo-odbacili-borbene-helikoptere/23345/

f

Drina google neke stvari ne zna, a ni ti o cemu govoris. Taj pilot je iskljucivi krivac za pad Mi24 i pravdao se da je pogodjen. Drugi pilot nije potvrdio njegovu izjavu. Sve se zavrsilo da se odustalo od njegovog sankcioniranja zbog uspjeha u ratnim djelovanjima, a uzrok pripisan kvaru. Isti taj je srusio i vlastiti privatan helikopter prije par godina.

D

@Frane

Imas izjavu pilota koji je leteo na oborenom helikopteru. I sta ti nije jasno?
Ako nadjes izjavu drugog pilota, a bila su dva Mi-24 taj dan, da je helikopter pao usled kvara ili da je Vlaho kriv, okaci pa da vidimo.
Ovako ispadas kontradiktoran, cas helikopter pao zbog kvara, cas pao krivicom Vlahe.

f

Sve ti je gore receno sta tebi nije jasno??
Lik vrti svoju pricu da opravda sebe.

D

@frane

Maric je pilotirao oborenim helikopterom i njegova izjava ima neku tezinu.
Na drugoj strani ti nisi ni bio tamo, zato i nagadjas.
Prvo si napisao da je Mi-24 pao zbog kvara. Kada sam ti okacim Maricev intervju od jednom uzrok pada vise nije kvar, nego je pilot iskljucivi krivac za pad helikoptera.

J

Osnovno oružje su rakete Ataka, 8 raketa po helikopteru, dometa 8 km. Ne moraju da ulaze u zonu dejstva protivničkih MANPADS.

S

Jel neko javijo Kipranima da ne teraju vise helikoptere po đombama i da smanje doživljaj sa izpaljivanjem ataka :)).

Odgovori
Y

I da ih ne parkiraju ispod drveća sa golubovima :)

S

;-) bravo, upravo tako!
sad pod cebe i u hangar.

J

Osnovno pitanje je da li će piloti obučeni za Mi-35M moći da lete na kiparskim helikopterima bez neke duže dodatne obuke. Ako to nije problem, onda mislim da je sve ostalo u redu. Treba imati u vidu da Rusija modernizuje i obnavlja svoje vazduhoplovstvo, što usporava isporuke za izvoz. Zato verujem da bi se remont i modernizacija ovih helikoptera mogla obaviti brže, nego nabavka novih iz Rusije. Ako bi se remont radio u Srbiji (uz dolazak stručnjaka iz Rusije), onda bi se osvojila i neka znanja, a bio bi i jeftiniji. Konačno, ako se radi o robnoj razmeni, onda ovo drastično pojeftinjuje samu nabavku.
Ne treba zaboraviti ni naoružanje i opremu. Ako su helikopteri opremljeni da mogu da nose po 16 raketa Ataka, onda je logično da magacinima imaju 32 rakete po helikopteru, odnosno 320 raketa.

Odgovori
m

Protiv koga, potencijalno, Srbija može da upotrebi ove helikoptere. Jedan Brazil, sa 180 miliona ljudi ih ima manje, ako računamo nove akvizicije. Da se ne misli na južnu pokrajinu, eventualno. Bojim se da bi bili oboreni veoma brzo. Nato se 99 nije usudio da udje sa apačima na Kosovo, recimo. Dronovi i višenamenski avioni su poslali helikoptere u istoriju, osim ako se ne dejstvuje po inferiornom protivniku u tehničkom smislu. Mi takve nemamo u susedstvu.

M

>> ako se radi o robnoj razmeni, onda ovo drastično pojeftinjuje samu nabavku.

Drasticno? U kapitalizmu 21. veka to tako ne biva. Ili mislite drzava uzme helikoptere, isporuci narucenu opremu Kipru pa da pati domacem proizvodjacu „malo sutra“?

P

@mr
Protiv svakog ko bi pokušao da je napadne.
Ovi helikopteri su strašno sredstvo napada koje unosi teror u protivničke redove, pravi game changer-i, zastrašujuće vatrene moći , a pritom nije ti baš tako jednostavno oboriti helikopter, 99 te NATO je imao posla sa ozbiljno uvezbanom vojskom sa ozbiljnim moralom, ali nije ni morao, jer je tukao sa visine velike, a nije bilo ozbiljnih borbi oklop na oklop ili skupova pešadije, naša se vojska uspešno skrivala i dejstvovala na mah, ovo je ozbiljno sredstvo odvracanja

B

mr
Svi na svetu imaju ovakav tip helikoptera, zasto mislis da mi ne trebamo da ih imamo? Pa i ako treba da ih koristimo i kao transportne, opet je bezbednije sa njima prebacivati vojnike.

P

@Miladojka
Da, drastično
Naravno da će država platiti proizvođačima, ali po proizvođačkoj ceni, dok će Kipru biti predati sa debelim maržama normalno da ako nešto dobijete 30tak posto jeftinije , to je drastično jeftinije, zar ne?

m

Pravi game changer su dronovi koji dejstvuju sa pet i više km visine i samim tim su nedohvatljivi za manpads, koje potencijalni protivnik ima. Videli smo u Nagorno Karabahu kako to izgleda u praksi. Potreban je ozbiljan pvo da bi se njima suprotstavilo. Sa druge strane, jurišni helikopteri, kao mi35m u našem slučaju, mogu da posluže samo kao podrška pešadiji i oklopnim jedinicama, pod kišobranom pvo,što je malo verovatan scenario, osim ako se ne računa na masovni udar na oklopno mehanizovane jedinice i pešadiju protivnika, koje ustvari ne postoje u praksi.

А

Опет се мешају различити системи и намене, у слепој вери да коцка пролази кроз круг.

Дронови јесу променили рат на свој својствен начин, али дронови истовремено нису променили начин вођења рата. Иако је тачно да захваљујући дроновима, многе војске имају приступ изузетно важном средству извиђања, артиљерија је и поред њихове појаве и даље артиљерија, само што је постала убитачнија у комбинацији са БПЛ-овима. Исто важи и за јуришне хеликоптере. Јединице КоВ-а ће увек имати потребу за блиском ваздушном подршком, коју једино може пружити јуришни хеликоптер (и у широј слици јуришни авион).

Зато је промашена прича које кога послао у пензију, јер је истина да нико није послат у исту. Права прича и правац размишљања јесте сви могући облици кооперације дронова са осталим јединицама ВС, укључујући ту и јуришне хеликоптере и ловце-бомбардере, јер кроз ту кооперацију добијамо далеко опасније, ефикасније и истовремено безбедније јуришне хеликоптере и ловце-бомбардере.

J

@Miladojka Youneed 18:25, 21. dec. 2021.

Razlika između GDP PPP (paritetom kupovne moći) i nominalnog GDP je 2,5 puta. Nominalni nacionalni dohodak po glavi stanovnika je bio oko $7,500 – ali kupovna moć na domaćem tržištu mu je bila oko $18,850.

T

Verovatno su Kiparci najzadovoljniji. Resili su se tih helikoptera.
Zavrsili bi kao Hrvatska Mi-24 D/V da ih nije Srbija kupila. Mozda
je zato Hrvatska dobila jeftinije svoje Mi-171 Sh kao kompenzacija.
Kiparci su ih mogli i Ukrajnciman prodat. Ili nekim iz Afrike.
Ko zna ?

Odgovori
Z

Završili bi kao ova vaša dva Mi-24 iz JSO. Hrvatska je dobila Mi-171Sh od Rusije na račun Sovjetskog klirinškog duga. Rusi nemaju para pa plaćaju u naturi i još uvjetuju što možeš uzeti. Em ti silu.

B

Thomas
Kiparci zadovoljni? Bas naprotiv. Javnost je besna zbog prodaje ovih helikoptera.

L

@ zulum – prvi put cujem da Rusi nemaju para a gde god da udjem u najskuplje radnje kad tamo gomila Rusa pazari jer im je super jeftino. Da ne pominjem da su vlasnici pola ostrva u Cro, Agrokora itd. Pre ce biti da vi nemate ni cvonjka.

д

Thomas Zavrsili bi kao Hrvatska Mi-24 D/V da ih nije Srbija kupila хеликоптери су легално купљени,уредно ремонтовани и чувани нису остављени на ливади да труну.

Z

Hrvatska ne prodaje svoja ‘ostrva’, nisu to ‘splavovi’.

N

Zulum, svet je lep kada sanjas, samo nastavi da sanjas, realnost je ipak malo drugacija i nju tvoje piskaranje promeniti nece ma koliko se trudio

N

Ajde nabroj koja su to otoci prodani da cujemo??

J

@Zulum
Zašto bi Rusi plaćali u američkim dolarima, kada je dug napravljrn u obračunskim (kliriniškim), gde se trgovalo robom za robu?

Što se tiče ostrva, evo ovo je trenutno na prodaju:
https://www.privateislandsonline.com/europe/croatia/pelin-island
Ne vidim ništa pogrešno u tome, država ne gubi suverenitet ako je ostrvo u privatnim rukama.

Oni Mi-24 iz JSO su kupljeni ko zna gde, bez ikakve dokumentacije. Ovo što Kipar prodaje je veoma dobro očuvano i opremljeno. Helikopteri su naoružani sa po 8 Ataka raketa, dometa 8 km. Ako ih Srbija kupi, dobija bar 160 raketa.

m

Sve je ovo odlično,nadam se i da se neće stati na ovih dodatnih 4 novih iz Rusije.
Zna li se kad će konačno stići ona 3 H-215 za policiju i šta se tu očekuje jesu li postojećih 4H- 145 i ta tri sve što se planira za MUPili će i tu vremenom doći do dopune brojnog stanja?

Odgovori
P

Ovde je win win situacija, zadovoljni i mi i oni, oni jer ne mogu da ih odrzavaju, a sviđaju im se ti helići, a mi sto smo za sića pare dobili odlične helikoptere

Г

Па у преговорима смо са Русима и за она 2 Камова. Они ће врв исто у МУП.
Било би логично да се наручи још Х 145 за МУП јер и Газеле и Белови и Сикорски имају поприлично година.

s

Molim sve koji komentarisu da VS nije sprovela ikakvu smislenu nabavku NVS, posebno helikoptera, da to – prestanu.
VS nije neorganizovano udruzenje lovaca kojima se udeljuje ili uzima kako se stigne. Cak i lovacka udruzenja imaju sistem nabavki i podele municije, odrzavanja naoruzanja, raspored prehrane zivotinja i dezurstva na osmatracnicama… (barem ciji sam ja clan)
No, sto se tice helikoptera, jeste da nije bilo RfP, BAFO i slicno, ALI sproveden je postupak procene i evaluacije vise proizvodjaca helikoptera i tipova i modela helikoptera.
To je svaki put uradjeno na strucan nacin, od strane strucnih lica u VS (dobar deo iz operativnih jedinica) a koje je konacno neko i poslusao.
Sto se tice na primer Airbusa i H145, ozbiljno se uzimao u razmatranje i AW/Leonardo (sa AW139 na primer) ali je Airbus procenjen bolji u vise kategorija, a posebno cene, podrske, troskova po satu naleta i najkriticnije – integracije postojeceg domaceg naoruzanja i znanja (sa iskustvom na SA341/342 i integracijom). Radne grupe su isle u obe fabrike, pricale sa korisnicima…
Kod Mi17 je situacija bila malo drugacija – trazio se helikopter sa rampom pozadi i tu je Mi17 bio jedini realni izbor (imate vec dobru analizu na T6, pri cemu se tu nista nije promenilo vec decenijama, mozda je sada jos kriticnije sa Malim Milosem i slicnim sredstvima), sa dovoljno „integracije„ sa postojecim znanjem i sredstvima koji se koriste na Mi8/17 u VS. Medjutim, kod Mi17 se biralo izmedju 2 fabrike iz RF koje nude slicne ali dovoljno razlicite verzije Mi17 (prva 2 komada jesu uzeta kao najpovoljnija, o cemu se na T6 vec i pisalo).
Mi35 je logican izbor integracije sa Mi17, dok su stari Mi24 dokazali svoju vrednost tokom operacija u JSO. Prosto – omogucilo lakse upravljanje resursima.
Slicno je bilo i sa Mig29 – uzeti su avioni za koje je postojalo domace znanje, oprema i naoruzanje. Izbor jos 2 dvoseda (sada ih je 3) je bio izuzetno pametan potez (cisto zelja struke!) jer se omogucilo vece skolovanje i nalet pilota, posebno mladjih oficira u paru sa iskusnijim pilotima. Sada se rade ogranicene modernizacije koje omogucavaju ovim avionima da budu u nekom bliskom paritetu sa modernim letelicama u okruzenju dok ne dodju neke nove letelice.
Ideja da se modernizuju J22 i da se ta modernizacija degradira na G4 je isto najbolje operativno resenje, o kome je struka i dala svoje misljenje, kao i za nabavku FK3, Mi35 iz Kipra, C295 i slicno – prosto, ljudi u VS su izvukli skoro najbolje i najvise sto su mogli za pare koje su imali – sada je pitanje VnBA, modernizacije M84, minolovaca…, uz max angazovanje domacih resursa.
Ko je zavrsio na primer VVA ili barem ekonomski ili saobracajni fakultet (sa poznavanjem vojne industrije), zna o cemu se prica i koliko sve ove nabavke imaju logike, nevezano sa politikom.
Politika je tu samo veliki dodatni benefit

Odgovori
J

E moj slavke, precenjujes komentatore.

B

slavke
Apsolutno se slazem.

P

Apsolutno isto mišljenje imam, i mislim da se konačno sluša glas stručnjaka u svim vidovima i rodovima vojske

T

Nekim ide i celi ulov drustvu.

Ta dva od JSO su verovatno ona dva koja su nestala iz inventara HRZa.

D

@Thomas

Mi-24 i Mi-17 za JSO nabavljeni su iz drzava nastalih raspadom SSSR-a.

Ž

Thomas

Хеликоптери Ми-24В ЈСО су купљени у Украјини.

S

@slavke

Objasnijo si sve šta je trebalo, sam sam odusto od takvog objašnjenja jel sam konstatovo, da se obračam u večini slučajeva onima koji nisu ni služili vojsko ili onima koji bi sutra našli hiljadu i jedan izgovor da istu ne služe ili budu na razpolaganju.

PS
Deco držite se battlefielda i to da ne zaboravite, da je samo virtualnost napušenog kreatora.

S

Neka mi neko odgovori na sledece pitanje : zasto
KIPAR prodaje te helikoptere ako su tako dobri ?
Ko je koga ovde nadmidrio , kupac prodavca ili
obrnito . Nasli ludu kojoj uvaljuju svoj krs koji se
pece 20 g. na mediteranskom suncu s visokim
procentom vlage i soli u vazduhu , ko se razume u
hemiju zna o cemu pricam .

Odgovori
V

Sima,
Ako tako dobro razumeš hemiju, napiši nam onda kako oksidiraju legure aluminijuma i šta je al oksid?
A da si hteo pročitati članak, mogao bi saznati i odgovor zašto se prodaju. Ovako, ispao si pomalo i smešan.

V

Turska poseduje S 400 i jaku avijaciju i u sukobu je sa Kiprom. Kipar je uveo sankcije Rusiji te mu je zbog toga otežan ili onemogućen remont helikoptera. Moguće da su to više nego dovoljno razlozi za prodaju ili u ovom slučaju za robnu razmenu.

T

Da si dovoljno obavesten znao bi zbog cega se prodaju. I ne, nije zbog toga sto su krs. Naprotiv ukoliko se pametno koriste ovo su mnogo opasne masine. Pogotovo za zemlju koja u buducnosti moze imati problem sa teroristima na svojoj teritoriji.

C

Kipar ih prodaje jer su, kao deo EU, u političkom sukobu sa Rusijom i uveli su joj sankcije a onda ona njima neće da isporučuje delove za ove helikoptere, pa ne mogu da ih održavaju. Zbog toga su odlučili da ih se ratosiljaju a kupac naravno mora da bude neko izvan EU i NATO. Daće ih povoljno ili čak u kompenzaciji za neko naše oružje. Tako se pogodilo, ne dešava se često, a kada se desi onda se ne propušta.

Ti helikopteri su sve samo ne krš, ali treba malo skinuti ideološke naočare pre nego što se raspali po tastaturi.

M

u srbija je najveci problem razlicita paleta proizvodaca tih hwlikoptera. E sada, ko ce to moci dobro servisirati.. kako je sa tehnickim kadrom u VS , to je pitanje za milijon dolara

B

Sima
To da ce da kanibalizuje jedan i opremadruge, nema nista od toga, jer na svima uglavnom odlaze iste stvari. Helikopteri nisu izlozeni vremenskim uticajima, jer su cuvani u hangarima (imas gomilu snimaka na internetu). A od kupovine delova od trece strane nema nista. Neke delove proizvodi samo Rusija i niko vise.

L

@Sima Godinama ne mogu zamjeniti dijelove radi sankcija Rusije. Onda znaš u kakvom su stanju…

D

@Luki

Ne mogu da zamene delove zato sto su uveli sankcije Rusiji, a potreban je i remont. Zato i zele da ih se rese.
To sto su ih prizemljili zbog nedostatka delova, ne znaci da su ih ostavili na kamenjaru da istrunu kao vasi helikopteri.
Bila je delegacija VS na Kipru zbog tih helikoptera. Dakle, ima ko zna u kakvom su stanju helikopteri.

S

Sve ste vi to sjajno analizirali…. Nego jel vama poznato da ovaj tip helikoptera ne može da leti bez posade. Mislim da će sledeće godine VS tj RV biti bogatije za jednog pilota helikoptera, ne znam koliko će njih u penziju. Jel ima neko podatak koliko pilota je napustilo RV samo ove godine (našli bolje plaćena radna mesta). Slično i sa mehaničarima. Ko će da održava ove mašine? Jel ima na božidarcu kurs za borbenog pilota? Par nedelja i odma u instruktore za Top Gun…..Noćni vozači buseva imaju veće plate od pilota, u Er Srbiji piloti ( ukoliko nisu iz vojske, nemaju završen fakultet-akademiju) imaju po nekoliko puta veća primanja. (doduše kovid ih malo stopirao ali samo malo) Tako da ukoliko ne poćeramo vožače gsp u božidarac ništa od nove top gan eskadrile….

Odgovori
V

Pre neki dan rekoše da pilota helikoptera ima dovoljno. Problematični su piloti LA.

С

Најбитније је да имаш ресурсе тј машине, а још битније је да имаш за њих довољно џебане. Кад дође до тарапане онда је касно причати о набавкама. Следећи потез је што већи налет и обука постојећих пилота и полако школовати нове. А ако их немаш довољно, а избије нека лудост, увек можеш платити Вагнер.

D

@Sremac

potpuno se slazem sa Vama za Wagnera.
Neki ljudi i dalje misle da je nasa drzava veverica i da ne moze da radi ono sto rade drugi. U ratu i ljubavi je sve dozvoljeno.

M

@ Frane takođe isto imaju snimci oborenog mi24……… Htedoh reći samo da ih je vreme pregazilo i da bez vrhunske elektronike i vodjenog naoružanja dometa minimum 5,6,7 km imaju šansu koliko i Gazela. A to sve plus remont modernizacija(novi motori,elise od28,prezident,………)košta koliko i novi mil 35 Fenix zato ih retko ko i modernizuje i vraća u upotrebu.

L

🙂 pogodak u centar…pilota nema, i tek ih neće biti. Voleo bih da vidim ko je to lagao na teve, ionako ne gledam.

S

Vlad
Vi ste zaboravili da Al je samo deo metala ,plastike, gume itd. koji sacinjavaju helikopter i na njega ide
u ovom slucaju oko 50 % mase Mi-24 i taj deo je
bio izlozen spoljnom negativnom uticaju . A kako
izgleda Vi ste s hemijom u familijarnom odnosu i
niste smesni jer sagledavate problem na nivou i
bezuslovno . Kao drugo , Kipar moze da kanibalizuje 1 Mi-24 i da ima rezervne delove ili da
ih kupi od neke 3 zemlje ( ne od Rusije ) tako da i
taj razlog za prodaju otpada .
Ha, ha , rece Klaun.

V

Sima,
Još kada bi i smisleno prigovarali…
Od čega je napravljen zmaj? Da nije od plastike i gume? Šta utiče na resurs? Zbog čega se zmaj (od helikoptera / aviona) nakon određenog broja godina ili sati upotrebe, otpisuje? Sigurno ne zbog gumenih ili plastičnih delova već zbog pojave mikrofraktura unutar materijala od koga je izrađen.
Iz vašeg pisanja o kanibalisanju jednog Mi 35P i održavanju svih ostalih 11, se lako može izvući zaključak da baš i niste na nekom zavidnom nivou tehničkog obrazovanja uz vrlo površno sagledavanje (baratanje) osnovama metodologija vezanih za održavanje složenih sistema…

N

Da li se oni ex JSO Mi 24 sa Batajnice mogu iskoristiti na neki način, odraditi im remont, ili makar za rezervne delove?

Odgovori
T

Ne, ne postoji nacin da se oni osposobe da ponovo lete, niko nece da radi remont na helikopteru koji je ilegalno kupljen i koji nema dokumentaciju.

N

Gotovo sam siguran da je u pitanju kompenzacija ; Prva instanca uz 8 novih MI-35 M ići na nivo eskadrile 714 (senke ) ; Nikako ne potcenjuvati. Potom uvek imaš keca u rukavu postepenim školovanjem pilota i logistike. Step by step . Prilika koja se ne propušta. Gotovo sam siguran da će ići i na integraciju Alasa H viđenog na MI-17 V5 . Već imaju mogućnost noćnog letenja i dodatnom optikom za pilota dan/noć. Po meni mudra odluka !

Odgovori
m
m

ovo je bio dvanaesti mi 35P :

prilikom nezgode je bio isgleda naoruzan…

https://uploads.disquscdn.com/images/ee2f5f08b6fa70e3832a8d53937b5201c0070f832bb1612f58ea379117d0541d.jpg

Ž

maxim

На фотографији је хеликоптер Апач.

m
L

„Kipar je trenutno jedini korisnik varijante koja, iako nosi oznaku Mi-35P što je oznaka izvoznog Mi-24P Hind-F“ … Pa te ima Hrvatska koje stoje vani i hrđaju već godinama, a eto mogli smo ih prodati Srbiji. Ili donirati. Svejedno. Bolje da ih se donira Srbiji nego da stoje vani i trule..

Odgovori
m

ti helikopteri nemaju bas neke velike slicnosti sa starim hr mi24, kada je u pitanju oprema i naoruzanje.. inace kiprani moraju da ih se rese pod politickim pritiskom, vidim pominju h145m kao neku vrstu zamene sa raketama spike…a sami kiprani su mnogo ljuti zbog takve odluke, i to se moze primetiti po njihovim portalima….

B

Inace Kiparski mogu leteti nocu. Evo linka koji to dokazuje.
https://www.youtube.com/watch?v=Bt7oUZWvW8Y

Odgovori
m

Pa i stinger može da dejstvuje noću. Kakva je prednost mi35m u noćnoj akciji naspram opremljenog protivnika. Hoću da kažem da je pametnije uložiti sredstva u dronove koji mogu da ostanu nedohvatljivi i noću o danju, da vrše izvidjanja, gadjanja i nadzor terena bez rizika za posadu. Jurišnici su ofanzivno sredstvo, a ne znam na koga će da jurišaju u ovom rasporedu snaga. Bačena lova, sve u svemu.

B

mr
Kad bi bilo tako kako ti kazes, onda bi vojske imale samo dronove i nista drugo.

M

Sta ce nam helikopter koji John Rambo obora tenkom. :))))

Odgovori
M

JNA je to već davno znala. 😁😁😁 Gledali su Ramba i zaključili da nam to ne treba!!!!

f

Fun fact; u Rambo je to mislim Sa330 puma koji glumi Mi24

Odgovori
r

Potreba za ovim helikopterima je ocigledna .Neko je dao zeleno svjetlo da se u buducnosti status Kosova(a mozda i Bosne ) resi upotrebom sile.Srbija se samo sprema za taj scenario.I nemojte mi pricato Nato ovo- Nato ono.Niko nije lud da ratuje protiv Nato-a.Gledajuci juce izjavu Hrvatskog presednika (sto se tice Bosne ) pre cemo mi sa Nato tamo °))Na kraju krajeva svi moraju shvatiti da je deo Srbije otudjen i da se kada tad taj deo istorije mora dovesti na 0 .Kako ? Nadam se mirnim putem ali….ako neko odluci drugacije nas niko nece pitati.

Odgovori
M

Generalno se više ne vode tako ratovi kako mi to zamišljamo. Nema više tenkovskih divizija,tepih bombardovanja,invazija,front,vazduhoplovne armije to je sve otišlo u istoriju. Sada su na sceni sukobi niskog intenziteta. Prvo i osnovno mora se imati kontrola neba!!! Bez toga si izgubio sigurno ma kakav da ti je ostatak vojske.Rat se vodi po celoj dubini teritorije bukvalno što znači nema grupisanja velikih formacija sigurno će biti napadnute. Pešadija i tenkovi potpuno beskorisni. Samo male mobilne jedinice nešto poput wagner. Njihov jedini cilj je da se nadje neprijatelj i da se navede avijacija,dronovi,artiljerija. Svo naoružanje koje se tu koristi mora biti veoma precizno ,navodjeno,……Kako se mi tu uklapamo sa stotinama tenkova,remontujemo staro oružje, uvodimo ponovo vojni rok, a visoko obučenih profesionalaca sve manje…..

O

Bob
Nas odgovorne građane zanima koliko šta košta i kako se nabavlja.
Brinemo o našoj zemlji i želimo da je unapredimo. Ne želimo da neodgovorni i nedostojni političari skloni korupciji troše naše finansije …

Odgovori
B

Obrad
Mene apsolutno ne interesuje koliko kosta. Sta imas ti od toga da li ce ti recida kosta 10 ili 100 miliona. Mislis da kada se nesto kaze o ceni, da je to uvek istina. Koliko kosta znaju oni koji treba da znaju.

V

Nabavka je više nego dobra i inteligentno urađena.
Takođe bi trebalo gledati nabavku u širem smislu. Kipar postaje sve važniji partner za izvoz našeg NVO.
Sa druge strane, mi verovatno nismo imali sredstava za kupovinu novih MI35 pa je pronađeno rešenje po kome se dobija dobar aparat najpribližniji karakteristikama novih tridesetpetica.
Treba takođe imati u vidu da će i Rusija profitirati od eventualne modernizacije kiparskih MI35, što je možda bio i deo dogovora oko cene gasa između Srbije i Rusije.
E sada, Predsednik je najavio da transportna komponenta mora biti takva da je u stanju da desantira/prebaci bataljon vojnika.
Na osnovu te tvrdnje mislim da će vrlo mali broj kiparskih MI biti ostavljen za rezervne delove jedan eventualno dva aparata.
Mora se priznati da je Vojska Srbije drastično ojačala u prethodnim godinama i još će sa dolaskom, FK3 i Pancira.
Ostaje veliki problem što je u proteklih nekoliko godina dosta profesionalnih vojnika napustilo iz VS što je ogromni gubitak.
Te ljude bi trebalo pokušati vratiti i uvesti hibridno služenje vojnog roka.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

letač u pokušaju na: [FOTO REPORTAŽA] Fly in Ćuprija: Previše letelica na jednom mestu za previše letenja, druženja, jela i uživanja

Sjajan dribling Stojkovića. Da ke sreće, ovako bi moglo svakog vikenda na nekom drugom aerodromu... Još da imam čime doći...😘

09. Aug 2022.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [RAT U UKRAJINI] Žestoka ofanziva Rusa u Donbasu, hoće li SAD predati Ukrajini rakete zemlja-zemlja dometa 300 km, žalbe Kijeva na nemačke samohodne haubice

@Markus1463 Apsolutno ste u pravu da Rusija teoretski moze da ima vise vojnika nego Ukrajina,bar zato sto je Rusa tacno 3,5 puta vise nego Ukrajinaca. Problem je sto Rusija iz vise politickih razloga ne moze da sprovede mobilizaciju, i vodi rat "ekspedicionim korpusom", koji Ukrajina-gde je uvedena mobilizacija-vrlo lako moze da nadbroji. Razlozi su: insistiranje…

09. Aug 2022.Pogledaj

SheikhZayeb na: Severna Makedonija donirala svoje rashodovane jurišnike Su-25 Ukrajini, Ministarstvo odbrane ne potvrđuje ali ni ne demantuje informaciju

Rusija nema više čime da čačne ni Turkmenistan ni Azerbejdžan, a kamoli NATO članicu. Pitaj bilo kog Rusa koliko su Himars ili Javelin mitovi.

09. Aug 2022.Pogledaj

Send this to a friend