U Srbiji će 22. i 27. juna biti izvedena najveća vojna vežba do sada

11. jun 2021

Slovenija prikazala vozila JLTV, objavljeni planovi daljeg opremanja vazduhoplovstva

11. jun 2021

Održana svečanost povodom prijema lovačkih aviona MiG-29 koje je Belorusija donirala Srbiji

10. jun 2021

MiG-ovi 29 u Ratnom vazduhoplovstvu Bugarske: Do sada izgubljena dva aviona, operativnost mala, uskoro zamena lovcima F-16

9. jun 2021

POSLEDNJA VEST: Srušio se bugarski MiG-29, pilot poginuo, prekinuta PVO vežba na Šabli

9. jun 2021

[NAJAVA] Poziv vazduhoplovnoj publici: Najzanimljivija tribina u seriji predavanja o prvoj srpskoj eskadrili u petak u Beogradu

8. jun 2021

Danska će prva u svetu koristiti električne avione za obuku vojnih pilota, izbor je Pipistrelov Velis Electro

8. jun 2021

Šabla 2021: Lovačka avijacija RV i PVO Vojske Srbije i ove godine u Bugarskoj na gađanju ciljeva u vazduhu

4. jun 2021

[FOTO REPORTAŽA] Vežba Decisive Strike 21: Grčki F-16 blistali nad Krivolakom, vozila JLTV prvi put u prašini Makedonije

4. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Prezentacija Nenada Miloradovića o aktuelnim i budućim projektima u segmentu vazduhoplovne i PVO tehnike

3. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Erbas projekti u Srbiji: Saradnja je tek na početku

3. jun 2021

[SEAS 2021 premijera] Kanada ozbiljna u regionu: Posle Crne Gore sledeća je Severna Makedonija

2. jun 2021

Hrvatski premijer o detaljima isporuke i plaćanja Rafala

2. jun 2021

Rusija razvija AESA radar koji je sposoban za praćenje dronova veličine lista papira, prvo ispitivanje sa sistemom PVO Pancir

1. jun 2021

SAAB: Naša ponuda je delotvornija za Hrvatsku

28. maj 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska zvanično izabrala Rafal, 12 polovnih aviona biće plaćeno „999 miliona evra“

28. maj 2021

Suhoj radi na razvoju prvog ruskog savremenog jednomotornog borbenog aviona

28. maj 2021

Jedinice RV i PVO Vojske Srbije izvele zajedničko taktičko uvežbavanje

27. maj 2021

[ANALIZA] Hrvatska sa Rafalom, Srbija sa MiG-29SM: Ko je bolji?

27. maj 2021

LOM Praha preuzima posao remonta helikoptera Mi-8/17/171 Severne Makedonije

26. maj 2021
Srpsko ministarstvo odbrane ponovo transparentno: Objavljeni prvi snimci modernizovanog MiG-a 29 SM
Prva zvanična (video isečak) fotografija srpskog MiG-a 29 SM sa prepoznatljivim antenama signalizatora radarskog označenja / Isečak iz video materijala: Ministarstvo odbrane

Srpsko ministarstvo odbrane ponovo transparentno: Objavljeni prvi snimci modernizovanog MiG-a 29 SM

Kao jedini vazduhoplovni medij koji zaista proizvodi vesti, nismo mogli da ne ne primetimo i javno ne pohvalimo srpsko Ministarstvo odbrane koje je juče odlučilo da na ceremoniji penzionisanja jednog starog (o tome detaljno kasnije) i isluženog lovca javnosti prikaže i svoj najnoviji. Ništa čudno za poznavaoce praksi interakcije Ministarstva odbrane sa domaćim i svetskim medijima – radi se o najtransparentnijem, medijski najotvorenijem ministarstvu u Vladi Srbije sa verovatno najkvalitetnijim profesionalcima (vojnim i civilnim licima) u ovoj vrsti posla.

Dok bi neko mogao da pomisli da bi civili koji bi se slučajno juče našli na ceremoniji penzionisanja lovca-presretača MiG-a 21 bili naterani od strane Vojne Policije da obrišu svoje fotografije novog MiG-29SM, da su ga fotografisali, Ministarstvo odbrane je odlučilo da ono premijerno javnosti prikaže svoj trenutno najmoderniji lovac.

Druga zvanična (video isečak) fotografija srpskog MiG-a 29 SM / Isečak iz video materijala: Ministarstvo odbrane

Ministarstvo je tako, kao deo izveštavanja sa jučerašnjeg paralelnog događaja na batajničkom aerodromu, objavilo video snimak na kome se jasno može videti „novi“ MiG-29SM i njegove fizičke razlike u odnosu na „staru“ verziju sovjetskog aviona. U pitanju su jasno prepoznatljive antene signalizatora radarskog ozračenja L-150 Pastelj. Radi se o standardnom sistemu ove vrste kod ruskih borbenih aviona a nudi se i kao nadogradnja kod starijih tipova i verzija. Sistem će, kao i drugi sistemi aviona koji su još tajna, značajno unaprediti sposobnosti ovog starijeg zmaja. Iako se konceptualno radi o defanzivnom sistemu on može biti upotrebljen i kao ofanzivan ako se njegove informacije upare sa, takođe ruskim, protivradarskim raketama H-31P. „Stari“ srpski MiG-ovi 29 do sada su imali SPO-15 Berjoza RWR (Radar Warning Receiver) koji je tehnologija 70-tih i 80-ih godina.

Video snimak sa kadrovima novog MiG-a 29:

 

Komentari

S

Talisman jej or nej?

Odgovori
B

Nije ovo Talisman.

Da li ima smisla okačiti i Talisman pored ovih senzora?
Da li bi Talisman dopunio sposobnosti samoodbrane ili bi bio višak?

Potanje za Zivoina

M

Talisman sistem bi itekako imao smisla uz ove nove antene za upozurenje od ozracivanja neprijateljskog radara ili rakete. One su prijemnici. Talisman je i snazan otpremnik, tojest ometac i tranzmiter snaznih laznih meta.
Ovaj sistem za upozorenje je mnogo bolji od starog jer daje MiG-29 vise vremena da upozori pilota i da izvede manevar da izbegne raketu, ali ne omenta i zbunjuje raketu kao Talisman. Ako sam pogresio ispravite me.

N

Ovo nema veze sa Talismanom. L-150 Pastelj je RWR Radar Warning Receiver

Talisman je kompletan sistem za zastitu (ADS – Airborn Defence Suite) koji obuhvata i funkciju L-150, ali i mogucnost elektronske zastite i protivmera, kao i MAW Missile Approach Warning, tj. moze detektovati nadolazece rakete koje nisu radarski vodjene (bilo koji nacin vodjenja da je)

O

Njet Talisman.
Za sada. Ako su dobili Sirijci, valjda ćemo i mi…
Pastelj i Talisman imaju različite namjene.

M

Pitanje je koliko je ova modernizacija uopste isplativa ako se uzme u obzir da vec 2027. pocinju da isticu resursi nekim od aviona? Zar nije bolje bilo taj novac ustedeti pa za dve-tri godine uci u proces nabavku novog VBA? Mig-29sd je bio sasvim dovoljan za taj kratak prelazni period..

Odgovori
B

Uz jos jedan remont najverovatnije ce svi, ili bar vecina leteti do 2032-35. Kao i Orlovi i Galebovi.

M

Nabavke*

M

@Mile pa 2027 će se iskukati još par 29-ki na poklon (kojima ističe resurs, treba im modernizacija i Rusi bi ih poslali na otpad). Uradiće im modernizaciju negde u Rusiji plaćenu kreditom sa debelom kamatom (naravno kredit dat od strane Rusije) i leteće do 2035. Onda sve ispočetka.

Odgovori
д

kreditom sa debelom kamatom (naravno kredit dat od strane Rusije) иначе добијамо бескаматне кредите од ЕУ. Дају ти мало мању камату али ти поставе разне услове (родна равноправност и сл.,разне параде и остало)

L

EU ne daje nikakve kredite a sto se RF i Kine tice, po kojoj „ceni“ (ovde mislim na troskove pozajmnica) se finansiraju nabavke vojne opreme i/ili infrastrukturni projekti nepoznato je. Sve ide bez tendera i 100% netransparentno…

V

Šta se menja u kabini od pokazivača?

N

@Mehaničar to bi bila najbolja pozicija, za 10 godina da se dobije remontovani neki tipa SMT ili neki Suhoi. Za airpolicing i odrzanje komponente ne postoji bolja opcija upozenog i dobijenog. A kada Srbija bude iskopala neku ‘naftu’ i ne bude vise siromasna zemlja onda ce moci da kupuje i da eksploatise opusteno F18, Raffale ili Su35.. Ni Airserbia ne moze da priusti sebi nove avione vec rentira polovne, a oni bar naplacuju karte.

Odgovori
M

Srbija nije siromasna zemlja ali nije ni bogata, Srbija je samo zemlja u kojoj se mnogoooo krade u poslednjih 40 godina. Koliko se krade dovoljno je samo pomenuti da u Srbiji npr komplet zimska i letnja oprema jednog komunalnog policajca kosta 4-5k evra..A recimo kompletna oprema americkog vojnika je 17k dolara. Da ne pricamo koliko se krade na svim javnim tenderima. Daleko smo mi od siromaha, ali dokle god je sistem ovakav tesko cemo mi do novih aviona, osim ako neko tu nema debelu korist.

M

@ Nix Srbija je već iskopala svoju „naftu“ a to je litijum tj Jadar kod Loznice, pogonsko gorivo svih automobila na svetu od 2030tih! Samo jš da smo pametni to da iskoristimo na najbolji mogući način. Eto nam para za novu ili bolje rečeno nove eskadrile LA i LBA za RV!

D

@Markus 1463

Jadarit je u pitanju.
I nije iskopano vec tek treba da kopaju. Nazalost umesto da ga kopa drzava Srbija, kopace ga Rio Tinto a Srbiji ce ostati mrvice.

B

@Markus

Rudnici litijuma ostavljaju pustos u krugu vecem od 100km, nenormalno se zagadjuje zemlja, voda i vazduh, upravo zato rudnici litijuma se uglavnom nalaze u nepristupacnim i udaljenim krajevima vecih zemalja. Kopati litijum blizu Zlatibora za 3% rudne rente je ravno samoubistvu. Ogromna steta i nikakva zarada za nas. Ne postoji mesto u svetu gde je kopao Rio a da nisu ostavili pustos i da nisu suoceni sa gomilom tuzbi…,

B

I nije samo Loznica u pitanju, vec i mesta u blizini Zlatibora, planine Rudnik, Kopaonika i Tare, a pominje se i lokacija blizu Stare planine, sve su to zasticena podrucja, delimicno vec upropascena gomilom neadekvatnih mini hidroelektrana, gde su skoro cele reke premestene u cevi za povecanje proizvodnje struje manje od 1%. Samo nam, trebaju jos rudnici litijuma za 3%.

B

Ovo oko Litiuma se treba dobro pozabaviti.
Naravno, opozicija piše sve i svašta negativno samo da bi okrenula narod protiv vlasti.
Licemermo je to što su upravo ti ljudi i doveli Rio Tinto 2.000 i neke godine i potposali te ugovore.

Bilo kako bilo, izgleda da tu lezi bogatstvo ispod zemje samo ga treba na pravi način iskoristiti a da ne bude zagadjenja okoline.

Što se tiče rente, da, to je potpisano i to je katastrofa. Jedino što mozemo još uraditi je, da zakonski zabranimo izvoz litiuma kao sirovinu. Onda ga Rio Tinto ima ali ne sme da izvozi tako da bi bio nateran da pomogne da se proizvodjači baterija ili E-Auta ili slično dovedu u Srbiju i tako ljudi zapošljavaju.

Mislim čak da je par zakona u vezi sa tim već bilo u skupštini i da su izglasani.

D

@Beli

Nije bitno ko ih je doveo u Srbiju. Ono sto je bitnije u celoj toj prici je da ce Rio Tinto pokupiti kajmak, a Srbiji ce ostati mrvice. A da je pameti Srbija bi eksploatisala jadarit, ako vec mora da se kopa po svaku cenu.

I tacno je da je nalaziste prebogato jadaritom. Ne bi Rio Tinto tek tako ulupao par stotina miliona dolara u istrazivanje da tamo ne lezi pravo bogatstvo.
Procene govore da se samo na tom nalazistu koje istrazuju nalazi rude u vrednosti od minimum 10. milijardi, a neke procene govore da je vrednost min. duplo veca.

D

Ako svi kažu da je kod današnjih lovaca najbitnija elektronika i rakete uz pomalo nevidljivosti, onda mi nije jasno što su godine toliki problem.
A i danas ima vrhunske manevarske sposobnosti.

Odgovori
S

@Dax
Kod starih zmajeva kako godine prolaze imate vise i vise ulozenog vremena i novca da se svi sistemi drze operativnim. Drugo je stres na samoj platformi. Kod Rusa to i nije toliki problem da ne ulazimo u tehnikalije, dok kod Amerikanaca je to dosta drugacije, ali opet, mikrofrakture, habanje na samom materijalu. Ovde je samo olaksavajuca cinjenica sto su ti nasi avioni zaista malo leteli.

I za kraj mogucnosti, cesto se stari avion prosto ne moze dovesti do mogucnosti novog jer je i konstrukcija drugacija, a kod Miga 29 je to poseban problem. Ima on vrhunske manevarske sposbnosti, bolje od skoro svih aviona koji se proizvode danas, ali je radar los, dolet mali, motori su zastareli, nosivost mala(obzirom da je dvomotorni avion), nema dosta sistema novijih 29ki. Ali ne treba nam za sada bolje.

r

@Dax ono što sam napisao je bio odgovor na vaš komentar ali i Srbofil
je dao isti odgovor na vaše pitanje samo opširnije !!!

L

Interesantno bi bilo saznati da li i do koje mere spomenuti signalizator radarskog ozračenja L-150 Pastelj moze da se nosi sa modernim AESA radarima u LPI modu, recimo ako Hrvatska nabavi Rafal. Za rumunske F-16 je verovatno adekvatan…

D

Људи, дакле може да се носи што се тиче змаја и осталог. Онда ми стварно није насно како је то толики проблем у онолики авион са онолико шупљина потрпати нову електронику.
Ок можда радар због расположивог простора не може да буде бољи, али све остало требало би да може.
Колико људи ради у СДПР и ВТИ? Шта су ново смислили на тему електронике и имплементирали за 20 година?
Стварно не прихватам да неко каже да баш ништа није могуће. Све што може да стане у шупљине унутар авиона је врло вероватно изводљиво.
Нису инжењери из Русије баш толике будале.
Да не спомињем шта су Израелци ид Ф16 направили.

L

Онда ми стварно није насно како је то толики проблем у онолики авион са онолико шупљина потрпати нову електронику.

Pored mase i prostora potrosnja energije je takodje limit, sto vise moderne elektronike, potrebno je i vise elektricne energije. U jednom trenutku vam treba u avionu jaci generator, sto opet ne moze tek tako da se „dobudzi“ jer je generator verovatno integrisan u pogonsku grupu itd. Mislim da je to kod SU-30 bio problem, koji je resen u Su-30SM, citao sam negde ali nemojte me drzati za rec.

D

Ма важи. То је толико све напредовало та прича не делује реално.
Погледајте најновије мобилне телефоне трансформаторе, итд. шта нуде.
20 година се праве мртви наши славни инжењеро по ВТИ и СДПР. Како су сви бирани?

Пс. Гледао сам пре неки дан на ЈуТјубу како Јастреб 90их ниско лети испред меког хрвазског града и сви али сви пуцају на њега и оборе га. Да неко пита и пилота и команду шта је тамо био циљ тог маневра…

S

@Dax
„Људи, дакле може да се носи што се тиче змаја и осталог“

Ne moze da „nosi“, u tome i jeste problem. Niti moze da izdrzi neki dovoljan tempo eksploatacije, a kostace jako puno.

A

@Dax

Prvo, upitno je da li VTI (a pogotovo SDPR) ima pravo da čačka MiGove i radi različite radnje tipa izmene unutrašnje opreme aviona. Da ne govorimo da na tom polju mi praktično krećemo ispočetka, što je projekat Orla 2.0 uspešno pokazao poslednjih godina.

r

Pa godine nikad i nisu bile problem jer su ove 29ke više bile na zemlji nego u vazduhu problem je upravo elektronika koja je i pored ove modernizacije daleko od elektronike Ruskih i zapadnih letelica ali ajde sad kakva je situacija bila ovo je još ispalo i dobro!!!

Odgovori
B

Ovo je za sledecih 5-7 godina ok, taman da iskolujemo nove pilote, i da nabiju solidne sate naleta, do prelaska na neki novi avion.

Odgovori
L

Da li se uopće isplati modernizacija na avionima kojima resurs ističe 2007 godine ? hmm Zar ne bi bilo bolje ostaviti tih 200-300 milijuna na strani, i tako svake godine do 2027, i taman imaš za nešto kupiti kada resursi za MIG29 isteknu.

Odgovori
V

Jel sad jači od rafala?

Odgovori
B

Od Indijskih, Qatarskih, Francuskih, Egipatskih ni su snu….

Od Hrvatskih, u svako doba dana i noci, a posebno subotom izjutra

L

Bez imalo dvojbe.

a

Vrlo je interesantno koliko se ljudi ovde vode nekim emocijama umesto razumom..

Mig29, u bilo kojoj verziji (pa i M2), ne moze nikako da parira Rafalu u F3R verziji.

Srbija ima M29 kao prelazno resenje za narednih 10/15 godina, da se odrzi vazduhoplovstvo u kakvom takvom operativnom stanju, da novi piloti imaju na cemu da lete, a u medjuvremenu ce se dobro razmisliti i odluciti za neki buduci avion koji ce sluziti tamo posle 2035-te narednih 40-tak i plus godina..

W

Beduin . Hrvatskih ? Sardina ,čega , Ronhila ?

А

@Walter Мисли на Мигове 21 вероватно.

M

Vazduhoplovi su u odličnom stanju
Naravno da su zamenjeni svi elementi i sklopovi po vtup…za tu vrstu remonta
Plus novi premaz koji značajno smanjuje reflektovanu povrsinu naravno uređaji za dejstvo po zemaljskim ciljevima i zadnje i najvažnije mogućnost borbe sa BVR naoružanjem preko 80km
Dugo će se leteti sa mig 29 u ovoj konfiguraciji a najvažnije što će tehnički sastav sa letacima bez ikakvih problema prelaziti na neki novi vazduhoplov zato što se svim ovim radnjama čuva i razvija borbena avijacija…a to je blago

I

Da li se meni cini ili su prekrili zadnja dva broja na repu kako se ne bi videlo koji avion je u pitanju?

Odgovori
P

Bitno da su juče vojni policajci na Batajnici tokom manifestacije bivšim pilotima, svojim bivšim kolegama, pukovnicima u penziji, oduzimali aparate i brisali fotografije! Fotografije aviona starog 40 godina…
E moja Vojsko….

Odgovori
G

El jesu!?Ako jesu,napokon malo reda i discipline i u našoj armiji.

M

Haha vojna tajna krntije iz 80. godina proslog veka .. Boze sacuvaj.

L

Haha, presmesno, vojna tajna avion sa nekog ruskog otpada apgrejdovan elektronikom starom 20+ godina ne sme da se fotografise…

S

Morali su, da Rusi slučajno nešto ne vide. :D

L

Mozda da se ne vidi bedna zavrsna obrada letelica sa izguzvanim limom i nitnama kao s kraja 18. veka na pranim lokomotivama iz doba prve industrijske revolucije u UK.

M

Koji likovi… Što su ga uopšte izvozili ako će da biju zbog fotki

B

Ne valja, kada objavljuju slike i detalje, ne valja kada ne objavljuju. Kakav smo mi narod.

Y

Svaka čast na trudu, opstanku avijacije i dovođenju aparata na zadovoljavajući nivo za obavljanje zadataka.
S obzirom na to da je procena da ovi Migovi u okruženju F-16, Gripena i Rafala mogu na srednji rok da odrađuju posao, ipak mislim da bi bilo najbolje da ih 2027. kada kreću da izlaze iz resursa – razoružamo, remontujemo „po stanju“ – i prodamo kolekcionarima za lepe pare ili iznajmljujemo NATO-u da im glume neprijatelje na vežbama – ili štagod unosnije.
Ne bih da dođemo u rizik da razmišljamo o potencijalnim rizicima od kvarova ili sl. – da se ne podsećamo na taj način pok. Omera i drugih nastradalih pilota.
Imamo dovoljno vremena da do tada odaberemo nešto iz ponude, a što da ne i da napravimo nešto u svojoj režiji i po našim specifikacijama – sami ili u saradnji sa drugima – ako već poluvekovni Migovi mogu zadovoljavajuće da odrađuju posao – pa da eventualno napravimo i posao od toga…
Svakako bi profitirali manje ili više, a drugačije bi izgledali u očima drugih sa npr. 3-4-5 svojih eskadrila u odnosu na remontovanje i modernizaciju jedne rashodovane…

Odgovori
J

Sve u svemu imamo solidnu eskadrilu za air policing i za nedaj boze neke sitne carke sa komsijama.

Odgovori
N

To To samo mislite na carke sa komsijama dok velike sile ukljucujuci i ruje ruju po balkanu. Vazno je da smo jaci od komsije….e moj balkane.

J

@Niko ja neznam sta te iznenadjuje ovakav moj stav zar ti mislis da zivimo u nekakvoj idili osvrni se malo oko sebe i videces da reze sa svih strana.

N

@Jale te ‘carke’ su u nasem slucaju neizvodljive ogranicenjima vazdusnog prostora, druga je prica kod na primer Turske i Grcke gde oni mogu da se ‘carkaju’ u medjunarodnom pojasu izmedju tih drzava.

z

Kad nema šunke, dobra je i slanina…

Odgovori
T

Mogli su birat lepse slike. Pista izgleda neuredno.
Reflektori kao na autocesti. Ko bira i odobrava fotografije ?
Vulin je malo lud ali genijalan. Kad samo vidim i cujem naslednika.

Odgovori
G

Ех још да је исти на Крокодилима, а не превазиђена Берјоза…

Odgovori
V

ma sve mi jasno, al zasto onaj lim mora da bude onako izguzvan, a nitne i srafovi ko iz srednjeg veka? Kako Ameri spajaju tu oplatu pa se ne vidi? Lepak nije, moraju povremeno da skidaju…zna li neko?

Odgovori
E
P

Ma MiG-29 je mama! ..manite me kriticara i kvaziznalaca

Odgovori
L

Možda kasnim sa komentarom ali… Ono što je meni privuklo pažnju na drugoj fotografiji je srednji pajlon na levom krilu. Liči mi na nosač koji sam viđao za KAB-500Kr na primer. Od traktora se ne vidi, ali kao da je za njega zakačeno „nešto“. Da li neko zna nešto više?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend