[ANALIZA] Kako je raketa sistema PVO S-300 ukrajinske protivvazduhoplovne odbrane završila u Poljskoj?

[RAT U UKRAJINI] Napad na brodove Crnomorske flote, Slovenija donirala tenkove, Ukrajina uskoro dobija i zapadne borbene avione?

4. nov 2022

Vojska Srbije prinudno prizemljila „komercijalni dron“ na jugu Srbije: Sa kojim anti-dron sistemima trenutno raspolaže Vojska Srbije?

3. nov 2022
[RECENZIJA] „Ako nas napadnu, udri ih sunce moje“
Poklon publici nakon premijere / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Dok se ministarstvo odbrane blamira da u realnom životu brine o istoriji (posledice nekoliko eksplozivnih naprava koje su detonirane na stepeništu Muzeja vazduhoplovstva i dalje nisu uklonjene) u oblasti sećanja na slavnu istoriju stoji primetno bolje. Herojski otpor avijatičara i vojske Kraljevine Jugoslavije proslavljen je dva puta tokom godine kroz veće, dostojne i izuzetno kvalitetne projekte. Prva je bila izložba u Domu Vojske početkom aprila, dok je drugi premijerno prikazan sinoć u Kombank dvorani.

„Branili su nebo otadžbine“ u produkciji Vojnofilmskog centra Zastava film je dokumentarno-igrani film posvećen vazduhoplovcima Kraljevine Jugoslavije (ne samo Srbima i ne samo pilotima) i njihovim „Niko nije rekao neću“ momentima. Reditelj ostvarenja je Dragan Elčić, dok je projekat baziran na podacima i scenariju Budimira Potočana, novinara Politike, koji je osamdesetih godina napisao feljton o JKRV pilotima u aprilskom ratu a nedavno i knjigu koja je ocenjena od strane više istraživača u temi kao nedovoljno kvalitetna u domenu faktografije. Potočan svakako nije ekspert za temu, Srbija i region imaju daleko realnije i upućenije istraživače ali je u ovom projektu njegova verzija  istraživanja baza za intersantno i pre svega umetničko delo.

Pomenuti eksperti i upućeniji entuzijasti (preciznije rečeno naša publika) neće nači film (u trajanju od sat i tridesetak minuta) interesantnim. Ne samo zbog više spornih detalja i zaključaka već i delom što su kao (avio) entuzijasti često lišeni emocije, blažeg i humanijeg odnosa prema tuđem radu. Naći će greške, neutemeljene tvrdnje kroz tunel-viziju fokusiranja na nove foto i video materijale kojih u filmu zaista ima.

„Branili su nebo otadžbine“ donosi nekoliko do sada neobjavljenih, široj stručnoj publici neviđenih fotografija (aviona i posada) i po koji premijerni video (doduše iz perioda nakon rata). Tu su i odlomci iz pisama pilotima pred rat (naslov teksta je rečenica iz završnog dela pisma oca sinu pilotu). Sasvim dovoljan razlog da jednom kada film prođe premijere i verovatno festivalski život ipak bude pogledan i od strane najvećih kritičara.

Najveći sporni utisak u filmu ima veze sa Potočanovim scenarijom i narativom koji tvrdi da „svet ne zna o šestoaprilskim podvizima naših letača“ i da se o ovoj temi malo zna. To, naravno, nije tačno ni iz jednog ugla gledanja. Tema je toliko detaljno obrađena i decenijama popularizovana da je očigledno da Potočan i nije imao kontakt sa realnijim i temeljnijim istraživačima. Uz svo poštovanje njegovoj očigledno višedecenijskoj pasiji i trudu, preterane su tvrdnje o broju, učestalosti i značaju „pilota-kamikaza“ kao i drugi momenti u filmu.

Ostvarenje je pre svega odlično dramaturško rešenje i kondenzacija preširoke teme. Reditelj Elčić je napravio nešto što je veoma gledljivo, interesatno i na kraju, naravno, emotivno. Više moderno i vezano za današnje trendove produkcije i režije koje možete gledati na inostranim doku-kanalima. Zastava film je organizovala snimanja na daljim lokacijama, vešto je uklopila interesantne animacije koje odlično izgledaju i sastavila impresivan rafal kadrova i za najsofisticiranije gun-cam fetišiste. Kako nam je rečeno na premijeri, neki od pomenutih kadrova preuzeti su iz skoro otvorenih amričkih arhiva i sasvim su interesantne pokrivalice iako nemaju nikakve veze sa 6. aprilom. Snimci iz vazduha tokom odbrane Beograda 1941. jednostavno ne postoje, pa stoga ne postoji ni drugi način ilustracije osim srodnih i sličnih tipova letelica i situacija.

Film treba shvatiti kao potpuno drugačiju kategoriju od faktografije i gomile podataka. Dobro poređenje je RTS-ovo ostvarenje „Niko nije rekao neću“ (da, bombardovali su nas opet) koje nikako nije emotivno, nema dramaturgije i pre spada u informativniju dokumentaristiku sa neprevaziđenim adutom – većina aktera su bili živi i raspoloženi da ispričaju iskustva u kameru. „Branili su nebo otadžbine“ je odlično producirano emotivno umetničko delo. Adekvatan prvi kontakt za generacije koje tek dolaze i početna tačka za dodatno interesovanje kojim će otkriti preciznije i ne toliko glamurozne detalje realnog haosa, dezorganizacije, rata i svakako herojstva.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]