Rumunski mediji preneli su 17. marta da su istog dana kompanija Erbas Helikopteri i rumunski IAR (Industria Aeronautică Română) Brašov potpisali novi sporazum o industrijskoj saradnji prema kojem bi rumunski IAR u budućnosti mogao da radi sklapanje, održavavanje i logističku podršku dvomotornih lakih višenamenskih helikoptera H145M ukoliko bi Ministarstvo odbrane Rumunije izabralo ovaj tip helikoptera za opremanje rumunskih oružanih snaga. Ujedno IAR bi radio i dorade H145M radi njihovog prilagođavanja za potrebe izvršavanja borbenih zadataka.
Potpisivanju sporazuma prisustvovali su rumunski ministar za ekonomiju, preduzetništvo i turizam Claudiu Năsui i generalni direktor Erbas Helikoptera Bruno Even. Prema predloženom progamu saradnje predviđen je transfer tehnologije i znanja na visokom nivou a novi sporazum je dopuna postojećem ekskluzivnom ugovoru prema kojem je IAR postao glavni dobavljač za bilo koju narudžbinu Ministarstva odbrane Rumunije za helikoptere H215M kako bi se zamenila postojeća (helikopterska) flota.
– Spremni smo da u Rumuniji uspostavimo odbrambene industrijske kapacitete kako bi osigurali njenu potpunu autonomiju u proizvodnji, operacijama, uslugama, održavanju i remontu višenamenskih helikoptera H215M i dvomotornih višenamenskih H145M. Potpisivanje ovog industrijskog sporazuma je sledeći korak u našoj saradnji sa IAR i temelji se na 50 godina aktivnog doprinosa vazduhoplovnoj industriji Rumunije. Imamo snažnu saradnju sa našim partnerom IAR i drugim važnim saradnicima iz vazduhoplovne industrije, i tokom godina smo uložili značajna sredstva u naše pogone, u specijalizaciju naših zaposlenih kao i u obrazovanje – izjavio je generalni direktor Erbas Helikoptera Bruno Even.

– Imamo dokazane rezultate pružanja kvaliteta i pouzdanosti i sada smo spremni za razvoj putem inovacija. To možemo ostvariti samo putem veoma snažnog i doslednog partnerstva. IAR Brašov i Erbas imaju dugu zajedničku istoriju i imamo priliku da povećamo našu posvećenost da u bliskoj budućnosti pružimo najbolje proizvode za naše kupce – izjavio je generalni direktor IAR Laurian Anastasof.
Kako su još naveli rumunski mediji, sporazum je potpisan kako bi IAR proširio svoju prisutnost na rumunskom tržištu i realizacija ovih projekata bi Rumuniji donela značajnu korist, pre svega povećanje zaposlenosti, visokoškolovan kadar, veći doprinos nacionalnom budžetu, ulaganje u obrazovanje.
Pored ovakvih najava i sličnih sporazuma ponovo nije sasvim jasno šta želi Rumunija i kakvi su joj planovi za zamenu svoje vojne helikopterske flote. Erbas Heilkopteri još od 2018. godine čekaju narudžbinu H215 kako bi u svom rumunskom pogonu započeli proizvodnju tog tipa helikoptera.
Međutim, istovremeno postoje i snažni interesi SAD da Rumunija nabavi i proizvodi američke helikoptere. Prošle godine rumunski Romaero potpisao je Memorandum o razumevanju sa kompanijom PZL Mielec (podružnica Sikorsky Aircraft) sa ciljem da se osnuje pogon za održavanje, popravki i remont koji bi opsluživao helikoptere S-70 Black Hawk koje bi eventualno bili nabavljeni za potrebe rumunske vojske kao i policije. Pre toga IAR Brašov je sa Bell Helikopterima 2016. godine potpisao Memorandum o razumevanju o mogućoj logističkoj podršci za borbene helikoptere AH-1Z Viper a istovremeno se spominjala mogućnost da Rumunija od iste američke firme nabavi i višenamenske helikoptere UH-1Y Venom.
Rumunski portal HotNews.ro preneo je pre nekoliko dana izjave rumunskih zvaničnika Ministarstva odbrane da Rumunija neće nabavljati nove helikoptere do 2030. godine što ukazuje da će se do tog perioda koristiti postojeća flota lakih (školskih) višenamenskih helikoptera IAR-316 Alouette III i srednjih višenamenskih IAR-330 Puma.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
jajasdasdas
Okacite ove slike u vecoj rezoluciji ubuduce, neki od nas vole da ih koriste kao pozadinsku sliku ;)
Nikola
A mi ćemo da motamo kablove…
Srbofil
@Nikola
Nije realno da se poredimo sa EU zemljom sa 20 miliona stanovnika, BDP-om od 200 milijardi i vojnim budzetom od 5.5 milijardi. Ne volim bajke “lideri u regionu”, ali isto ne treba ici ni u drugu krajnost.
Ok smo na polju saradnje sa Airbus-om, vise nego sto bi se realno i ocekivalo.
minmatar
…na maljutkama.
Ima stvari koje i mi radimo dobro, to svakako nisu helikopteri , ali svaka čast rumunima ako im ovo pođe za rukom. Postaju sve ozbiljniji.
TT
Nikola I Rumuni motaju kablove..
Nikola
@TT
Motaju ali za 1.000€ a Srbi za 300
Boža M
@Nikola
U Rumuniji su plate 20% veće nego u Srbiji. A treba uzeti u obzir da u Srbiji statistika ne beleži mnoge koji uzimaju platu na ruke veću od onoga na šta su prijavljeni. Porezi u Srbiji su veliki i mnoge firme tako rade.
Ivan Uzice
Srbofil,tu smo gde smo. Zapad je ostvario svoj cilj, gurno nam sav svoj krs, od masina, auta pa nadalje. Uvalio nam sve prljave fabrike, prljavu tehnoglogiju da ovde rade, zato su nas valjda i bombardovali. Nase domace velike firme nemaju nikakve eko standarde, vec rade kako hoce trujuci sve oko sebe,strane firme takodje. Sve je podredjeno kapitalu,i profitu, bukvalno sve. Zemlja, reke, vazduh, voda, ljudi sve. Nikog nije briga samo nek se profit pravi i za crkavicu zaradi.Nema vise malih zanatakih radnji i firmi, uglavnom je sve usluga. Vidimo na primeru, Slovenije, Rumunije, i Madjarske kako su od pepela postale preozbiljne zemlje. Rumunija je najvise napredovala posle Causeskog. I sada imaju najveci standrad na balkanu veci i od Grcke.Clanica je Eu i zato ce da sklapaju helije. Sto se tice proseka mi smo medju top pet najsiromasnih u evropi i to je cinjenica pored svog hvalisanja
Rp.nema leka
Motamo li motamo i gume sve moguće.Primitivna proizvodnja i prljava samo ide kod nas+ dajemo subvencije.
ASP
Motaju i oni. Ali su veći i nisu imali ratove. SFRJ bi daleko više od ovoga radila da se nije raspala ali eto…
overton
Tacno ASP. Samo rat je nametnut, nismo ga birali. Nismo znali kako da upravljamo da ga izbegnemo. Sto kazu kadar resava sve. Al eto, pre isli u Rumuniju po patike, i gorivo, sada po delove za stratesku opremu. Mislim i dalje da je doticni „vazdusni prevoznik“ ko i 1500, oprema koja nam je bas potrebna samo iz nepodobne prodavnice. Nismo nista naucili iz te kadrovkse politike politbiroa SFRJ. Zato su nas i komadali. U najpovoljnijem scenariju, trebalo je dodati jos Mi8, i skoncentrisati se na Mi28, zatraziti kooperaciju i postaviti fabriku kod nas. A ovako ko sareni kolaz dece u predskolskoj ustanovi. Mozemo posle da otvorimo buvljak vojne opreme.
Thomas H.
@Rp.nema leka
Srbija je raj za strane investitore. Hrvatska je pakao za svakog
investitora. Budite srecni. Prave se fabrike. Radna mesta.
Mozda plate nisu velike kao kod komsija. Usporedi kupovnu moc.
Srbi ne ume da se biju. Ali ume da rade. LOL
Srbofil
@ASP @overton
Rumunija je i tada ipak ulagala vise u RV. Ne mora proslost nista da znaci, Britanija je samostalno proizvodila sve, od trenazera, preko lovaca do cak bombardera sa nuklearnim kapacitetima, pa danas samostalno ne proizvode nista.
frane
Thomas H
Hrvatska je pakao za investitore s prljavom prouizvodnjom koju rado prepuštamo drugima koji so njome hvale.
Brad
@frane
Iscitaj malo vase novine i forume na tu temu. Glavni problem HR ekonomije je nedostatak novih pogona koji uglavnom grade stranci. Ako jedna Slovacka proizvede guma u vrednosti 2.3 puta vecoj od Srbije zasto ih nebi u tome stigli? Racunaj jos koliko kace na svoje automobile pa ih izvoze sa njima. Stvarna proizvodnja je sigurno veca od ta 2.3 puta.
Thomas H.
Nema vise SOKO Mostar. Ko bi drugi mogao pravit ili sklapat helikoptere ? SDRP ? Radit remont istih ili samo service.
Rumuni to mogu. Mogla je i stara Yugoslavija.
EC145M i UH-72 Lakota su isti. Razlike mogu bit u opremi.
Na pocetku su u nemackoj rekli da je tesko za leteti.
Ako se dobro secam bilo je 1-2 udesa. Pilotske greske ?
Gale
Ne treba zaboraviti 1989 ili 1990. kada je Lola korporacija širila krug i planirala proizvodnju višenamenskog helikoptera domaće proizvodnje ili licencnog Mi 36. Tada je delegacija fabrike MIL dolazila u Beograd. Ali raspala se i Jugoslavija. Drugo, za loš odnos prema Momi Stanojlovicu, je kriva samo Srbija i niko drugi.
Sasha
Vidim, i Mi-36 se proslavio.
Srbofil
@Gale
To samo ilustruje zasto se ta zemlja raspala. Uzmes od Francuza tehnologiju, osposobis industriju za njihove standarde, alate, nacin proizvodnje, ulozis zaista velike pare….i onda sa tim kapitalom odes kod Rusa da uzmes njihov helikopter koji jos nije ni zavrsen da bi opet ponovo sve ulagao….
Isto kao stu radili na razvoju nadzucnog aviona sa Francuzima, a kao „privremeno resenje“ kupili Mig-29 sa skroz drugim naoruzanjem, filozofijom upotrebe, tehnologijom, kokpitom, alatima, masinama, odrzavanjem….. Bas „mudra“ odluka.
Страхиња
Прво да подсетим читаоце Т6 на два чланка објављена пре четири ипо и пре три године. Из децембра 2016:
https://tangosix.rs/2016/29/12/poslednja-vest-srbija-nabavlja-9-helikoptera-h145m/
Из марта 2018:
https://tangosix.rs/2018/14/03/seas-2018-nove-informacije-generala-zrnica-o-nabavci-helikoptera-h145m-saradnji-erbasa-ministarstva-odbrane-srbije/
У оба чланка се помињу: „индустријска сарадња“, „тражење могућности за ангажовање српских индустријских капацитета и набавку њихових добара и услуга“ и „потенцијална могућност упошљавања српске индустрије уз продају њених приозвода и пружању њених услуга“. Питање за Живојина, да ли Т6 има сазнања да ли се на овој тачки уговора било шта конкретно радило (или урадило) за четири ипо године?
Колико сам видео на Т6, Ербас покреће или је већ покренуо производни погон у Мађарској а ево сад покрећу тј унапређују сарадњу и у Румунији. Питам се шта је са сарадњом српске индустрије тј привреде са Ербасом? Лично немам илузија о покретању производње летелица код нас, јер и једина производња Ласте као ваздухоплова је била прилично тужна прича, али производња делова, подсклопова и подсистема летелица је нешто што би могло да се покрене.
Bivši Momista
Moma je i dalje na nivou iz 1999.Totalno razrušena,ništa novo nije izgrađeno,bukvalno ništa.Popunjenost ljudstvom je oko 20 procenata,radnici sami nabavljaju cipele i radna odela.Nemaju vodu(!)Nju radnici sami plaćaju da im donose u balonima.Firmi ne pada napamet bar vodu da plaća.Prosečna starost radnika je 53 godine i niko mlađi od 45 godina se nije prijavio na nekoliko poslednjih konkursa.Nosioci posla su vojni penzioneri i Momini penzioneri koji rade preko omladinske zadruge.Mogu knjigu da napišem ovdeno Momi.
Poskok
Rumunija bi samo sklapala helikopotere, dakle tu od razvoja i proizvodnje u pravom smislu te reči nema ništa! Sklapaju se i tramvaji Simens u Srbiji. To je isto sve tzv „šrafciger“ industroija za jeftinu radnu snagu.
Nama je problem to što država uništava Ikarbus, koji od „belog papira“ kreće da napravi autobus. Dakle tu ima razvoja domaće pameti.
Po nečijem naređenju se i ona uništava i gasi. Nzm da li je ostalo 20 ljudi tamo, kadar se razbežao, dakle ni autobus Srbija više neće proizvoditi!