BEG airport status
[POSLEDNJA VEST] Srbija nabavlja 9 helikoptera H145M Potpisivanje ugovora MO i MUP-a sa Erbasom / Foto: Ministarstvo odbrane

[POSLEDNJA VEST] Srbija nabavlja 9 helikoptera H145M

Ministarstva odbrane i Unutrašnjih poslova Srbije potpisali su danas sa Erbasom ugovor o nabavci 9 helikoptera H145M, „pripadajućih usluga i industrijske saradnje“ u skladu sa ranije potpisanim Memorandumom o razumevanju između Vlade Srbije i najveće evropske vazduhoplovne grupe.

Kako Tango Six saznaje RV i PVO dobija 6 a MUP 3 helikoptera.

Kako je saopštilo Ministarstvo odbrane, potpisani ugovor obuhvata:

– Nabavku devet helikoptera H145M sa pripadajućim paketom logističke podrške (rezervni delovi, alati i dokumentacija),

– Transfer tehnologije za održavanje i opravku nabavljenih helikoptera,

– Opremanje, obuku i sertifikaciju Vazduhoplovnog zavoda „Moma Stanojlović“ kao centra za održavanje helikoptera „Gazela“, kao i uključivanje Zavoda u remontnu mrežu kompanije „Airbus Helicopters“,

– Podršku srpskim kompanijama i naučno-istraživačkim institucijama u cilju pribavljanja relevantnih kvalifikacija i sertifikacija, uz jednovremeno traženje mogućnosti za angažovanje srpskih industrijskih kapaciteta i nabavku njihovih dobara i usluga.

O kakvom se helikopteru radi?

H145M sa naoružanjem i optoelektronskim sistemom / Foto: Airbus Helicopters
H145M sa naoružanjem i optoelektronskim sistemom / Foto: Airbus Helicopters

H145M je danas jedan od najsavremenijih u svojoj klasi i veoma je rasprostranjen u svetu, naročito u civilnoj verziji H145.

Među vojnim korisnicima je i američka vojska koja ga je izabrala kao zamenu za legendarne helikoptere UH-1 ’’Iroquois’’ a H145M se i proizvodi u SAD pod oznakom UH-72 ’’Lakota’’

H145 baziran je na helikopteru BK117C1 koga su zajedno razvile nemačka firma Messerschmitt-Bölkow-Blohm i japanska kompanija Kawasaki Heavy Industries i koji je svoj prvi let imao davne 1979. godine a uveden je u upotrebu tri godine kasnije.

Kada je 1992. godine došlo do formiranja kompanije Eurocopter koju su činile francuski Aerospatiale-Matra i nemački Messerschmitt-Bölkow-Blohm ubrzo je takođe sa japanskim Kavasakijem započet rad na razvoju savremenijeg modela sa oznakom BK117C2 koji je kasnije označen kao EC145.  Smatra se da je novi helikopter nastao kao kombinacija BK117C1 i još jednog Eurokopterovog proizvoda – lakog višenamenskog EC135 od koga je nasleđen prednji deo trupa kao i elektronska oprema.

Prvi let EC145 izvršen je 12. juna 1999. u nemačkom pogonu u gradu Donauwörth gde se helikopter i danas proizvodi. Značajnim unapređenjima među kojima je i zamena repnog rotora fenestronom nastao je EC145T2. 2014. godine ova verzija je u okviru reorganizacije grupe Eurokopter u Airbus Helicopters dobio novu oznaku H145.

EC645T2 odnosno H145M proizvodi se u nemačkom pogonu Airbus Helicopters u gradu Donauwörth / Foto: Eurocopter
EC645T2 odnosno H145M proizvodi se u nemačkom pogonu Airbus Helicopters u gradu Donauwörth / Foto: Eurocopter


Američka armija je 2006. godine izabrala vojnu varijantu H145 pod oznakom UH-145 kao svoj novi laki višenamenski helikopter. Verzija za SAD je označena kao UH-72A a licencna proizvodnja po američkim specifikacijama organizovana je u pogonima kompanije American Eurocopter iz Kolumbusa, Misisipi.

Za svoje specijalne jedinice Nemačka je juna 2013. izabrala takođe vojnu verziju označenu kao  EC645T2 koji je svoj prvi let imao 27. novembra 2014. Iste godine oznaka je promenjana u H145M. Isporuka zadnjeg od 15 naručenih helikoptera za nemačku vojsku trebala bi biti završena sledeće godine.

Airbus Helicopters reklamira H145M kao ekonomični višenamenski helikopter, sa niskim operativnim troškovima i viskom pouzdanosšću koji može pokriti širok spektar vojnih zadataka. Može biti višenamenski, izviđački pa i laki borbeni helikopter.

H145M je opremljen sa modernim ’’staklenim’’ digitalnim kokpitom, kabina je kompatibilna sa naočarima za noćno letenje (NVG), a tu je i četvoroosni digitalni autopilot Airbus Helicopters Helionix. Tu su još i unapređeni sistem transmisije kao i fenestron umesto repnog rotora koji bolje kontroliše i redukuje obrtni moment.

Nemačka je za svoje specijalne jedinice naručila 15 H145M.
Nemačka je za svoje specijalne jedinice naručila 15 H145M.

U zavisnosti od zahteva kupca helkopter može imati računar misije, višenamenske nosače naoružanja koji se lako mogu ukloniti,  kombinovani infracrveni i televizijski elektrooptički sistem, laserski daljinomer i obeleživač. Situaciona svest posade je unapređena sa otvorenom arhitekturom koja omogučuje unapređenje oružanog sistema.

Pogonska grupa, po informacijama Airbus Helicopters, ima dvokanalni FADEC (full authority digital engine controls) što može unaprediti dostupnost helikoptera za zadate misije. Snaga motora, dolet, autonomnost i nosivost omogućuje upotrebu u velikom spektru namena a naročito u uslovima visoke temperature i nadmorske visine.

Helikopter H145M poseduje veliku manevarbilnost i pouzdanost zbog toga što postoje rezerve primarnih sistema što doprinosi preživljavanju helikoptera u borbenim uslovima. Tu su npr. samozaptivni rezervoari goriva, balistička zaštita i prigušenje infracrvenog odraza. Konstrukcija trupa kao i sedišta posade su takođe unapređena i prilagođena boljoj zaštiti posade u slučaju rušenja vazduhoplova.

Kokpit primerka namenjenog tajlandskoj mornarici / Foto: Airbus Helicopters
Kokpit primerka namenjenog tajlandskoj mornarici / Foto: Airbus Helicopters

Dodatnu zaštitu u visokorizičnim operacijama i okruženju pružaju sistem za protivelektronbska dejstva kao i bacači infracrvenih i radarskih mamaca. Sa naoružanjem koje poseduje može pokriti širok spektar borbeni dejstava, od uobičajnih do asimetričnih konflikata a to mu omogućuje veliki izbor naoružanja koji je dostupan.

H145M može se upotrebljavati kao višenamenski vojni helikopter, počevši od specijanlh operacija , transporta trupa  drugih višenamenskih misija. Prostrana transportna kabina je vrlo pristupačna za vojnike jer ima brzi pristup kroz klizna vrata na oba boka helikoptera kao i duplih vrata na zadnjem delu trupa.

Fenestron koji je primenjen umesto klasičnog repnog rotora može unaprediti bezbednost trupa koji se desantiraju na tačno određenim zonama sletanja. Za višenamenske zadatke i transport kabina H145M može primiti do 10 opremljenih vojnika koji mogu ući ili izaći na bočnim vratima koje se nalaze na obe strane helikoptera ili na zadnjim dvostrukim.

Veliki širokougaoni prozori koji se nalaze na bokovima trupa kao i na bočnim vratima pomažu odličnoj vidljivosti vojnika koji se nalaze u helikopteru. Posadu čine dva člana a umesto 10 vojnika u unutrašnjosti može poneti do 1600 kg tereta.

Na fotografiji se vide zadnja dvodelna vrata koja omogučuju lako napuštanje helikoptera prilikom desanta.
Na fotografiji se vide zadnja dvodelna vrata koja omogučuju lako napuštanje helikoptera prilikom desanta.

Paket opreme može uključiti sistem za brzo iskrcavanje vojnika (tehnikom fast rope), kuke i dizalice. Visoko postavljeni noseći rotor kao i fenestron značano unapređuje bezbednost trupa na zemlji, pristupačnost u zoni sletanja, utovar/istovar tereta, putnika ili pacijenata dok su motori na zemlji u radu odnosno dok se rotori okreću.

Airbus Helicopters prikazuje H145M kao helikopter sa optimiziranom veličinom kabine u odnosu na potrebe desanta zatim kao letelicu sa niskim nivoom buke i smanjenim infracrevnim odrazom što ga čini vrlo upotrebljivim i korisnim za zadatke izviđanja, osmatranja, prikupljanja obaveštajnih i informacija o ciljevima.

U lakoj borbenoj varijanti na dva bočna nosača može nositi kontejnere sa četvorocevnim rotirajućim mitraljezom 7,62mm Dilion Minigun M134, jednocevnim mitraljezom 12,7 mm FN Herstal HMP400 ili jednocevnim topom Nexter kalibra 20 mm , sedmocevne ili dvanaestocevne saćaste lansere nevođenih raketnih zrna kalibra 70 mm.

Tajland je pored 11 EC645T2 naručio i američke licencne UH-72A.
Tajland je pored 11 EC645T2 naručio i američke licencne UH-72A.

U bliskoj budućnosti radiće se na integraciji protivoklopnih vođenih raketa Hellfire i Spike. U spektar naoružanja ući će i proizvodi turske firme Roketsan koja će takođe obezbediti moderne vođene protivoklopne rakete. Potpuna sertifikacija sistema za upravljanje vatrom kao i kompletnog naoružanja se očekuje u 2017. godini.

Pored mnogobrojnih civilnih korisnika, raznih državnih, policijskih, bezbednosnih i medicinskih službi, jedinica za traganje i spasavanje, obalske straže, civilne odbrane i ministarstava za vanredne situacije za sada su vojne verzije ovog helikoptera nabavile vojske 6 država.

Albanija je kupila 3 primerka EC145 od toga jedan za prevoz veoma važnih osoba. Bolivija je za traganje i spasavanje nabavila 4 EC145, Nemačka je naručila 15 H145M, RV Kazahstana za sada ima 6 helikoptera a u ovoj zemlji će za razne službe biti sklopljeno 45 EC145/H145. Tajland je za RV i Mornaricu nabavio ukupno 11 EC645T2 a naručio je i 15 UH-72A. Najveći korisnik je vojska SAD koja ima ukupne narudžbine za 417 UH-72A uz još pet primeraka za Mornaricu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ig

Fali samo jedan podatak…
Do kada je predvidjena isporuka?
Da li je definisana dinamika isporuke?

Odgovori
Be

Najvaznije je da je potpisan ugovor. To je vec nesto konkretno a ne samo nekva prica.

Obicno isporuka helikoptera ide relativno brzo. Nije to Eurofighter nego relativno jednostavan helikopter koji se moze u vecim masama proizvoditi.

Tako da ja ocekujem da bi prvi helikopteri trebali stici najkasnije do kraja 2017.

Be

Moram da se korigujem:

Sad sam citao, da je Airbus Helicopters saopstio, da ce dobavka srpskih H145M helikoptera trajati OD KRAJA 2018 do 2019.

Zi

Mozete li nam dati izvor te informacije?

Ba

U pitanju je jako dobar,multifunkcionalan helikopter.Za zaokruzivanje price o srpskom rv i pvo,za narednu deceniju,pored najavljenih migova koji bi bili dovedeni na nivo sm ili (skoro)smt i najavljenog „osvezenja“ pvo sistema,u vidu sistema „buk“ i orudja malog dometa,“tunguska“ ili „tor“,svakako bi bilo,po mom skromnom misljenju,idealno nabaviti jos 2 helikoptera mi-17v5 i 2 mi-17 „terminator“,zatim remont i m odernizacija 2 mi-24 koji trunu trenutno u Srbiji,i nabavka jos 4 takva helikoptera iz Rusije,kao i nabavka bar 4 „super pume“.Uz to,traziti sansu za nabavkom jos migova koji bi bili modernizovani,mozda bi oni mogli biti nabavljeni iz Madjarske ili Rumunije,ili jos bolje(jeftinije) iz Rusije,dok se ne dodje do brojke od 16 jednoseda.Mozda ovo sto sam nabrojao nije trenutno realno,ali bilo bi skoro pa idealno….

Odgovori
Le

Domaci Mi-24 se nemogu remontovati zbog ne dostasta dokumenata,mada se slažem da Srbiji treba Mi-24(8 kom)

Ni

Naravno da može, sve se može remontovati, samo izađe skuplje jer ako pošalješ deo bez papira na remont, fabrika uradi opštu opravku dela i samim tim dobiješ papire

Ba

Takodje,neophodna su i barem dva transportna aviona……

Ra

Imam info da ce vlada Nemačke donirati još 4 polovna H145M ! Znači ukupno 13 kom. 10 za RViPVO, 3 za MUP!

Odgovori
Go

Mislim da je u pitanju donacija od 4 nova H125M

Ba

Sjajno ako je tako. Prije par dana sam čuo od jedne osobe da se za sigurno nabavlja…16 helikoptera. Napad čuđenja i nevjerice. A onda je rekao da se radi o Mi-24! Polovnim (slično kao priča za Migove)??

Kakav zabavan tok dezinformacija. Drago mi je što je u pitanju ova varijanta. Izgleda da će ipak nešto biti od aranžmana vezanih za modernizaciju Gazela, Galeba, servisni centar u Momi. Ako se ostvari i pola od ovoga u narednih 5 godina- sjajno.

Što bi naš narod rekao…Opa bato! Samo naprijed ljudi. Bilo je i vrijeme.

Ma

Imas „info“ ? Ma sta kazes? A ko ti je izvor? Citas po raznim drugim portalima sta se pise i dodjes ovde da ostavis komentar kako imas „info“. Strasno.

Go

Rajko izgleda da si imao pravu informaciju u tvom komentaru, imas moje izvinjenje :-)

Al

Hrvatska policija ima EC135 P2+ i pokazali su se kao odličan helikopter.

Odgovori
Г

Руски К-226Т је бољи хеликоптер за ову намену. Саосни хеликоптери имају већи степен искоришћења. Другим речима са истим моторима, могу да понесу више терета и да лете на већим висинама. Такође, саосним хеликоптерима се лакше управља, краћи су (потребно им је мање места за полетање/слетање/складиштење), безбеднији су за рад на земљи (нема репне вртешке) итд …

Даље, одакле паре за куповину ових Ербасових хеликоптера? Од ММФ-а или Светске Банке? То су институције којим управљају људи који су нам одузели део државе, који су нас бомбардовали и који нас свакодневно понижавају и вређају. Такође, то су људи који су блокирали Јужни Ток, због кога губимо стотине милиона евра годишње … И на крају, куповином Ербасових производа ми паре дајемо предузеђима, инжињерима, мајсторима у државама које су отворено против Србије.

Али, и ако се не слажем са типом хеликоптера и њиховим произвођачем, и начином на које се купују, радује ме да ће наша војска и полиција добити нове хеликоптере.

Odgovori
Ai

Ka-226T ima jednu jedinu prednost,maksimalnu visinu leta,sto je za nas manje-vise nebitna stvar. Po svim ostalim parametrima H145M je bolji i korisniji helikopter.
Za ostale gluposti koje ste naveli,mogu samo da vas pitam da li to znaci da vi koristite iskljucivo domace proizvode,ili eventualno ruske, s’obzirom da ne zelite da dajete novac preduzecima,majstorima,radnicima iz zemalja koje su nas bombardovale i koje nas mrze?

go

Potpisujem.

Г

Одг. „Airboss“-у:

Брате, не мораш да персираш, већ само наведи своје аргументе у овом разговору. Ја сам навео бољу управљивост, ефикасност и безбедност саосних хеликоптера. Дакле, јефтинији и безбеднији за употребу. А о почетној цени и да не говорим. Колико кошта Х145М? Даље, ја нисам рекао да нас запад мрзи, већ да нас понижавају, вређају и успоравају напредак (нпр. блокада Јужног Тока). Свој новац не треба да дајемо ономе који нас отворено успорава и блокира у напретку.

И

Слажем се са твојим освртом на политичку ситуацију.
Али што се тиче хеликоптера.Ипак Х145М може да врши борбене задатке.

In

Gorane,

Kako znas da K-226 ima bolju upravljivost od H145??? Da li si mozda citao izvestaje sa probnih letova i jednih i drugih i analizirao podatke? Sta uopste smatras pod upravljivoscu? Kako je meris? Kakve su ti tolerancije na zadate zeljene parametre? Kakvo je radno opterecenje i angazovanost pilota tokom istih? Koje merne skale koristis?

Ili pak ostavljas generalan komentar koji je sustinski opste poznat ali u ovom slucaju ne mora nista da znaci?

I kako odredjujes kolika je cena leta po radnom satu?

Evo ja ti tvrdim da H145 ima visestruko jeftiniji sat cak i kad se uracuna pocetna cena helikoptera a uzmu u obzir resursi motora, transmisije, sistema, cena generalnih remonata, potrosnja goriva, uslovi eksploatacije, mougucnosti uposlenja letelice i sl…..

A sta hocu da ti kazem………nije sve na vikipediji ili forumima, ne kupuje se znanje na takvim mestima niti se formira misljenje……….da je tako zivot bi bio mnogo banalniji…….brate! ;)

Г

Одг. „Inzenjeru“,

Саосни хеликоптер је стабилнији (и лакши за управљање) зато што има два ротора у једној оси (саосни), и не треба му репна вртешка. Оба носећа ротора производе узгон и с обзиром да се врте у супротном смеру, поништавају нежељени момент. Код класичног хеликоптера на репну вртешку се губи 20% до 30% снаге мотора, дакле ЧИСТ ГУБИТАК (мања ефикасност)! Само што Руси имају технологију а западњаци немају технологију саосних ротора. Мада, Сикорски убрзано ради на развоју саосне технологије. И да не замарам …

Него, Инзенјере, ти рече да знаш (тврдиш да знаш) и цену и ресурсе мотора и све то. Кажи нам, која је цена Х145М? Захваљујем.

Le

H-145 je bolji helikopter za Srbiju od K-226T zato što je višenamenski. Moram prizanti da ste izneli neke interesantne podatke pa me interesuje da li moze neko da iznese slične podatke za H-145M.

sl

Svaka prica oko saosnog ili strucno – koaksijalnog motora u odnosu na klasicnu konstrukciju, svodi se na odnos operativnih potreba i troskova odrzavanja.
Iz licnog iskusta na odrzavanju Kamova i Milova u bivsoj SRJ mogu reci da je Kamov bio nocna mora i za mehanicare i za finansije u odnosu na Mil. Kamovi su imali samo prednosti u neznatno manjoj nabavnoj ceni, dok su svi dalji troskovi bili znatno veci.
Svaka dalja diskusija je samo gubljenje vremena.

Г

Одг. „Slavke“-ту,

Славке, речи „каоксијални“ и „саосни“ су синоними. С тим што је реч „саосни“ наша, српска реч.

La

E nacitah se sve nekih strucnjaka i inzenjera, ja bih samo laicki pitao vi to sve oko K226T i H145M govorite kao da ga posedujete u vasoj maloj garazi i frljate se milionima kao da je to svakodnevnica u Srbiji ?

Negde procitah da bazne verzije kostaju :
H145M 7-8 miliona dolara
Motor: Arriel 2E take-off power of 894 shp, a cruising power of 828 shp and a maximum power, via the One Engine Inoperative (OEI) rating, of 1072 shp, Fuel Economy – 0.69 km per litre
K226T 2.5 – 3 miliona dolara
Motor : Arrius 2G1 is capable of a take-off power of 720 shp and a cruise power of 610 shp, Fuel Economy – 0.99 km per litre – mada nema zvanicnog podatka, ali su motori slicni po specifikaciji potrosnje kao na Arrius 2K1

Goranovi navodi su slicni sa dosta ozbiljnih clanaka o efikasnosti koaksijalnog motora, posebno u brdskim, hladnim i vetrovitim uslovima.

Oba helikoptera su visenamenska,ARRIEL 2E navodno treba da poseduje nas H145M ali to je veliko pitanje posto to dize cenu.Znaci motor je od istog proizvodjaca SAFRAN na oba helikoptera.One price o prethodnim kamovima iz “nase“ vojske i odrzavanju ne piju bas vodu sa modelom KA-226T posto nije bas ista tehnologija u pitanju.

Sto se tice avionike na njima cisto sumnjam da cemo dobiti zadnji “modni krik“ iz avioindustrije, razlog je vrlo prost birate tehnologiju preko Ruskog ili Evropskog “satelita“.
Ako smo mi da kazem u “kamenom“ dobu sto se tice proizvodnje, sve nam dobro dodje i to je ogroman vremenski skok, ali nije kupovina vojne tehnologije zavrsen proces u modernizaciji, ako ostane samo na kupovini to su “bacene pare“.Najsmesniji su mi komentari kako nasi strucnjaci treba da procene tudje tehnologije, ako cemo decijom logikom – ako vec imamo super strucnjake sto mi ne proizvedemo nesto ? Nemamo masine za obradu metala na tom nivou, a pljujemo kao da je rec o najprostijim stvarima.A mi samo kupujemo strane delove i srafimo nakon sto platimo srafljenje.

Vek masine odredjuje nacin eksploatacije, kvalitetne komponente i kvalitetno odrzavanje, naravno da Vojsci i MUP-u treba ovakav helikopter koji ce smanjiti troskove njihovih prioritetnih misija, ali za nivo “ubojite profesionalne masine“ treba osposobiti posadu i ljudsku tehniku.Ako sve to zaokruzimo u najboljoj opciji po nas – dobicemo krajnju cifru ovog poteza.

De

Samo neka objave ugovor, da vidimo koliko ce narod morati da plati podrsku Nemacke na putu ka EU.
Nemci su svoje H145M placali oko 11.000.000 eur/kom. To je skoro, pa kao 3 puta veci Mi17, kojeg onomad kupismo od Rusa. A ja bih svakako vise voleo da smo kupili jos 6 novih Mi17 za Vojsku nego ove fancy sprave.

Odgovori
Ai

To sta biste vi voleli, ne znaci da je to potrebno vojsci. Ali lepo ste rekli, 3 puta veci Mi-17. Vojsci su potrebni srednji visenamenski helikopteri,ciji je je sat leta jeftiniji, pa da se u buducnosti po bolesnu bebu u Novi Pazar ne salje autobus,nego kombi, da se slikovito izrazim.

eh

Najbolje da nam ko nedonoscetu svi nesto daju,ne daj Boze da nesto kupimo za VS i Pol.

Ro

MUP Republike Hrvatske je Eurocopter EC135 P2+ po komadu koštao 10 mil. €. Od toga je plaćeno 4 mil. € po komadu, a ostatak iz EU fondova. To je tu negdje.
AW 139 su po komadu plaćali 15.6 mil €

De

Vojsci je sigurno najpotrebniji Mi17 – cela eskadrila. Kupovina H145M je iznudjen politicki i ekonomski potez – dobijamo remont Gazela i H145M u Srbiji, plus mogucnost da domaca privreda radi kao snabdevac delova. Plus unifikacija letelica sa MUP-om. Nemackoj smo isto tako morali da se oduzimo, zbog „usluga“ na putu ka EU.
Nije posao Vojske da radi HEMS misije, vec za to treba da postoji posebna, namenska sluzba. Mi17 je „paljen“ jer policijski nisu leteli.

Le

Vojsci su potrebni oba helikoptera(Mi-17 i H-145M). Reći da su to samo „šmensi sprave“je glupo pogotovo što je H-145M efikasan helikopter,a naša vojska po prvi put dobija solidan srednji helikolter. Ono što ja smatram da će se u budućnosti ići da 4-5 eskadrila helikoptera: jedna sa Mi-17,jedna sa
H-145,dve sa modernizovanim Gazelama(koče se verovatno kompletno preorjentisati na borbeno/izviđačke misije) i mozda jedna eskadrila Mi-24. Prosečna eskadrila će imati min 8 a max 16 helikoptera.

IL

Mi-17 V5 je, za razliku od H145 jedna “celicna“ ptica, sa vrlo malo digitalizacije (navigacija i komunikacija), bez FADEC kontole motora, cetvroosnih autopilota, upotrebe kompozita u konstrukciji i sa samo jednim MFD uboji i kabini.
Drugo, V5 koji smo mi uzeli je “klot“, sa dodatnom opremom koja ukljucuje NVG, interni kran i reflektor, cak i bez APU, IFF, dipenzera mamaca i nosaca naoruzanja. Nemacki H145M su od opreme (pored NVG i eksternog krana) dobili i TV/IC kameru, laseski daljinome/obelezivac ciljeva, oklop, instalacije za naozruanje, IFF, MAWS, dispenzere mamaca.
Samim tim, eto i relativno male razlike u ceni. Da smo mi uzeli V5 u opremi kao za rusko vazduhoplovstvo, izasli bi nas preko 20 mio evra.

mi

@letac Slazem se,takav sastav bi bio idealan iako tu ima 4 tipa helikoptera,bice malo komplikovanije odrzavanje ali cemo imati aparate za svaku namenu pa se nece bespotrebno trositi na neadvekatne zadatke.Mislim da bi uvodjenje mi24,ma sta mnogi misle,bio pun pogodak jer bi smo dobili cistokrvni borbeni helikopter koji je oklopljen i moze pod vatrom sa zemlje da obavi razne zadatke,pa i cisto transportne,sto ostali helikopteri tesko da mogu,a o ofanzivnim mogucnostima da i ne pricamo.

Da

Lepa vest ! Korisna i pouzdana sprava.
Da se nikada ne upotrebi u ratu.

Odgovori
Ku

Za one sto najvise kitikuju gos A Vucica i ministarstvo odbrane ,sa ovim potezom ih je ucutao ! Sa donacijom i nasom modifikacijom Mig-29 i kupovinom novih helikoptera VS pocinje da lici na nesto……
Moma S konacno dobija mesto pod suncem ,u nadi da ce i ostatak privrede zaziveti……..

Odgovori
Ni

Moma S će moći da radi remont gazela al ne zanosi se da će raditi za treća lica jer nema puno gazela u okruženju, imaće malu proizvodnju delova i to će po meni biti korisno jedino vojsci.

SR

Jako lepa vest,pre svega fenomenal helikopter visenamenski nesto slicno kao Gazela ali modernije i bolje.Ono sto je takodje vazno sto ce Moma Stanojlovic raditi remont Gazela i svi iz tog zavoda bice obuceni i za popravku i modernizaciju Gazela a u buduce verovatno i ovog helikoptera nama su dosta potrebni transportni helikopteri.Imamo mi i MI-17 dva nova i jedan stari kao nekolicinu cini mi se 6-8 komada MI-8 Gazela je takodje visenamaenski helikopter ali ja znatno manja od H-145 prava stvar posle aviona jos lepih vesti .Mogu da kazem samo svaka cast bravo samo nastavite saradnja sa svima ,pre svega sa Rusima sto se tice onih PVO sistema …Sigurno ce se nastaiti i modernizacija Gazele imamo preko 30 komada sa novom avionikom,i novim raketam maljutka2 i pre svega pauk 8km dometa.

Odgovori
he

@Горане valjas gluposti, ko te koci u razvoju? EU? Jel ista ta EU gde radi gomila Srba i koji zive mnogo bolje od samih Rusa, a od nas domoradaca da ne pricamo. Sto bre vi rusofili ne odete u Rusiju kad je volite vise nego Srbiju, povedite sa sobom Bajatovica, Tomu diplomu, Ivicu , Baba Julina i onog iz informera.
Ako te je iko opljackao i unazadio, to je iskljucimo domaci olos i sljam.
I dokle sa tom doktrinom da prodjemo sto jeftinije?
Mislis da je jeftinije bolje?
Mislis da je Lada bolja od Mecke ili BMW?
Nismo dovoljno bogati da bi kupovali jeftino.

Odgovori
Г

Ја сам само навео (један, а има их подоста) пример блокаде Јужног Тока од стране Европске Уније. Дакле, блокадом Јужног Тока грађани Србије губе стотине милона долара годишње. А ти ако волиш да губиш зарад ЕУ, и ако те то чини срећним, то је твоје право и ја ту не желим да те ометам. И поврх овог губитка, ти желиш да наградиш ЕУ давањем својих пара, куповином лошијих хеликоптера. Али поновићу, ако те то чини срећим и задовољним …

Слажем се да је БМВ бољи од Ладе. Али, питање је колико пара ја имам. Ако немам пара за БМВ или Мечку, купићу Ладу.

Le

Kako moze H-145 biti los. Ovaj helikopter je jedan od najboljih lakih višenamenskih helikoptera na tržištu,ako nije i najbolji.

BM

Ako ćemo da se igramo doskočica, onda kao što je mečka bolja od lade, tako je i Mi-35 bolji od H-145M. Ako ćemo da nastavimo igru doskočica, ovaj put o dobrom životu, gde se bolje živi u Bugarskoj, Rumuniji, Grčkoj (sve tri EU) ili Rusiji? Svi vi koji čeznete za EU, taman ste stvoreni da odete tamo da nadomestite one koji su iz npr, iz Španije i Portugala otišli da konobarišu u Meksiko (ej, Meksiko im je bolja alternativa) ili Brazil, pošto ne mogu da shvate da divno i bogato žive u EU. I da se zaustavimo, pošto T6 nije mesto za ovakva prepucavanja. H145M je dobar helikopter u svojoj klasi, a odluka o njegovoj nabavci je politička par-excellence. Ipak, trebalo je prvo rešavati pitanje nabavke ozbiljnih borbenih helikoptera (sa gamama možemo da se slikamo). Pre svega mislim na Mi-24V. Tek kada se obezbedi ozbiljna vatrena moć, onda treba nabavljati letelice koje u suštini obavljaju pomoćne zadatke.

К

Питање набавке руске или западне војне опреме није само техничко војно питање, већ пре свега политичко…Зато се Србија одлучила да купује на обе стране где не видим ништа спорно с обзиром да то доноси одређену политичку подршку и смањује политичке притиске са обе стране. Реално некако је било за очекивати да ћемо хеликоптере набавити на западу а авионе од Руса у односу на то колико би нас финансијски и временски коштало да обучавамо наше пилоте на западне авионе рецимо за Ф16. Уосталом многе земље купују на више страна, Индија рецимо купује наоружање и код САД и код Руса. А и мислим да само питање ремонтовања ВЗ „Мома Станојловић“ указује на политички карактер целе приче, сећате се да је о томе било речи и за руске хеликоптере…Само бих волео да видим НАТО хеликоптере како се ремонтују у земљи која није чланица савеза…Тешко изводљиво. Све у свему следећа година ће бити лепа година за РВ…Нове летелице ће имати и психолошки карактер на саме војнике с обзиром да се дуго није ништа улагало, а ако издејствујемо и неки ПВО било би одлично…

Odgovori
Г

Слажем се да је куповина ових хеликоптера има политичку позадину. Волео бих када би наши политичари имали снаге и храбрости да траже политичке уступке када се већ спремају да дају на десетине милиона долара ЕУ. Рецимо, могао би Вучић да затражи да државе које учествују у прозводњи ових хеликоптера повуку признање независности Косова и Метохије.

He

Divan dan za RV i PVO.Izuzetan helikopter,stvarno ce biti tehnoloski iskorak za nase vazduhoplovstvo posle dugo vremena.Unapredice sposobnosti nase vojske.

Odgovori
sl

Sve se uklapa u planove: privatnici će dobiti za dž. rashodovane gazele.

Odgovori
sl

Da li neko može da izračuna ukupne troškove u toku životnog veka = nabavna cena + cena eksploatacije + furda kada se rashoduje ?

Odgovori
Ni

Eto ga sad! Neki dan pisete i komenarisete kako je Hrvatska dobila krseve od helikoptera iz usa koje srpska armija moze srusti zacas i kako ti helikopteri su slabi iako naoruzani su maciji kadalj a sad Srbija kupuje slicne helikoptere iz eu i pisete jako su dobri. Mada i kad se ti helikopteri naoruzaju isto su maciji kasalj i za hrvatsku vojsku. Pricaj mi o duplom moralu…

Odgovori
Le

Ja bas mislim suprotno. OH-58 je izuzetna borbena mašina. Proble za hrvatsku vojsku je taj što Srbija ima bolju PVO,te ti helikopteri u nedaj bože ratu nebi došli do punog izražaja. Što se tiče H-145,on po svojim dimenzijama jeste sličan,ali treba naznačiti da je to višenamenski laki helikopter,dok je
OH-58 je namemjen za izviđanje i borbena dejstva. Ko je na kraju izvukao bolje samo će vreme pokazati.

Ju

H-145 je vrhunski helikopter i odličan izbor i svakako se razlikuje namjenski od OH 58 D. Kiowa je čistokrvni izviđać-fighter. Sa druge strane nisam siguran s obzirom na avioniku te sposobnosti da bi PVO lako skidao Kiowu. Upravo njezina oprema omogučuje niski let iza prirodnih zaklona a da bude maximalno učinkovita. Ali kako god..

Bo

Pozdravljam nabavku ovih odličnih višenamjenskih helikoptera. Istina dosta su skupi, ali šta je tu je.

Odgovori
BM

Odličan aparat za SAR, policiju i slično. Za vojsku, hm…malo manje.
Ovo je kupnja od oko 100 mil € ako se uključi sve pobrojano, a ako je istina za transfer tehnologije i znanja u MOMA-u onda je to odlična stvar.

Jedino me čudi nešto…zašto Informer nema ništa vezano oko ovoga u fazonu:
#ustašepatite
#duvajtegahrvati
#najjačismo

…razočarali su me :)

Odgovori
Hr

Za to što mi već neko vrijeme imamo slične helikoptere u MUP-u RH. :-)

Du

Svaka cast…da se pohvalimo da je i Vlada Republike Srpske planirala budzetsku stavku za jedan visenamjenski helikopter. Za koristenje od strane MUP a RS kao i civilnih struktura ( zdravstva,CZ, itd.) Nadam se da je to, u stvari, dogovor u paketu. Da i Srpska kupi H 145… Jaka Srbija, jaka i Srpska…

Odgovori
en

Raduje me nabavka novih helikoptera za nasu Vojsku i Policiju, sa verom da ce ih u buducnosti bude jos vise, kao i više borbenih sredstava za sve vidove nase Vojske, u nadi da nece biti upotrebljena u ratne svrhe. Ali, oruzje cuva mir, valja ga imati.

Odgovori
Ђ

Добра вест, јер се ради о хеликоптеру коме верује и
армија УСА, овим показујемо зрелост и купујемо оно
што нама треба. Надам се да ће их бити још и добра
сt вар je што МУП и МО купују исте хеликоптере. Ипак јеи војсци мало кренуло. волео бих да ПВО добије нови систем израелски Барак 8,

Odgovori
Sa

Bedo,sve ćeš u dugovima imati,pokolenja će nam robovi biti,ako do tad ne izumremo.

Odgovori
sl

Bez uvrede, ali RTB nas je ove godine kostao 350 miliona USD, zelezara nesto preko 220 miliona EUR, kod petrohemije su prestali da broje preko 300 miliona USD, Galenika je probila 120 miliona EUR… (MMF obracun u EUR/USD)
A to su samo najveci gubitasi… Bez npr FAP, 14. Oktobar, 1. Petoletka…
I sta smo imali od tih 1.4 milijarde EUR gubitka u realnim novcima koji su placeni iz budzeta R. Srbije tokom 2016. g. zaduzivanjem po celom svetu?!
Ovim helikopterima se moze pomoci ugrozenima, vrsiti nadzor granice, pogodjenih oblasti, seca suma i sta sve jos ne… I da – EMS – ne radi ga samo MUP, vec i VS i to mnogo vise nego MUP, a to je posebno bitno za ljude koji zive van Beograda! Znas li da za specijalisticke usluge, tipa neonatologije za novorodjencad, gradjani Srbije van Beograda moraju doci u – Beograd i to svojim vozilima ili kada bude vozila hitne pomoci, pa onda put od 4-5 ili vise sati u situaciji kada bebi zivot zavisi od minuta! Ovaj helikopter je za to i napravljen i evidentno i nabavljen – a za borbene zadatke, to je ipak vec njegova sekundarna uloga.

Iv

Vrhunski helikopter za svoju namjenu. Vidjet će vaši tehničari i ostalo osoblje razliku u tehnologiji i održavanju naspram ruske tehnike. Skok od najmanje 25 godina.

Odgovori
mi

Ne lupetaj u Beogradu su se proizvodili motori za Gazele. To sto je sve to unisteno i sto je MS razvaljen drugi je padez.

Iv

Zahvaljujem na lijepom pozdravu. Da, motori su se proizvodili u Rakovici, točnije rečeno – većinom sklapali. Bivša Juga nije mogla konstruirati ni učinkovit motor od 50 ccm za kosilice. No, nije bitno više, koliko je ono godina prošlo od zadnje proizvedene Gazele? Govorimo o aparatu konstruiranom prije skoro 50 godina, nešto modernizacije ne mijenja bitno..

Pa

Najvise me obraduje volja nekog sa strane i pamet koja se deli.
Verovatno imamo dodir sa strucnjakom.
I ne treba nam akrobatski helikopter, ako moze da lansira rakete sa bezbedne daljine i efikasno ih navede na cilj – sasvim dovoljno.
Verovatno bi se oni prekoputa slozili da malo modernizacije ne menja bitno u takvim okolnostima.

He

Slazem se sa tobom Ivane.Srdacan pozdrav iz Srbije.

ta

Ne hvali sam sebe Ivane sa drugog naloga. Glupo je.

Iv

Ne hvalim, glupo je i pomisliti

V

Ovo je vrhunski izbor helikoptera, a da se moze financijski, trebalo bi toga i duplo veci broj. Velika usteda resursa Mi-8/17 i odlican posao za buducnost Mome kao remontnog centra. Ako se jos i migovi sa Rusima budu radili u Momi, eto prilike za razvoj mladih kadrova. Meni ovo sve jako dobro zvuci, sad samo jos da vidimo oko G-4 sa Airbusom.

Odgovori

Da li je samo meni cudno da se ne objavljuje CENA ovih helikoptera? Da li je normalno da se ponovo zakljucuje ugovor i to u roku od nedelju dana a da se ne znaju detalji tog ugovora? Sada se ne zna koliok smo platili helikoptere, a u slucaju mig-29 se nije znalo sta kupujemo za 185 miliona.

Odgovori
IL

Cena ovog helikoptera sa osnovnom opremom se krece oko 8 miliona evra. Kad budemo znali sta se od dodatne opreme uzima u paketu, moci cemo da preciznije pretpostavimo i konacnu cenu, bas kao i sudbinu i tip najavljene donacije jos 4 helikoptera.

hahahah, pa nemamo mi sta da PRETPOSTAVLJAMO! Od koga se kriju podaci, da se mozda ne kriju od NATO? To je barem bila prica kada su se uzimali „poklonjeni migovi“ od Rusije, kao ne objavljuje se sta se uzelo tacno, jer je to vojna tajna… Da ne sazna neprijatelj…

Sada ispada da su nam Rusi i Kinezi neprijatelji, posto od NATO-a kupujemo ovaj helikopter.

Pa Hrvatska, koja je daleko od nekorumpirane drzave (farbanje novog tunela kod Ploca je kostalo kao pola njegovog probijanja i izgradnje) je izlozila svoje Kijove sa sve naoruzanjem i opremom, tacno se zna sta su dobili, zna se tacno koliko su SAD donirale, koliko su oni doplatili… Za Alzir, Peru, Maleziju… tacno se zna koliko aviona, koja verzija, sa koliko raketa… za koliko para. Samo Srbija, obavestajno izbusena zemlja od SVIH nesto Krije.
Od, koga mi krijemo, kada su nam svi prijatelji???? Ja bih rekao od svojih gradjana se krije.
Jedino se u Srbistanu ne zna sta se kupuje u prvom ugovoru a u drugom i koliko se placa ono sto se kupuje, mada se ne zna da li se kupuje kao u prvom slucaju u „FULU“, kako kaze ministar ili manje „FUL“ varijanti…

Ovo je sve jedna velika svinjarija.

A sto se tice „vaseg pretpostavljanja“ ono je nemoguce u Srbiji!! pretpostavlja se kada ste u Svajcarskoj ili Norveskoj ili nekoj zemlji gde postoje neka pravila igre, a ne gde vlada Korupcija, Nestrucnost i Bezakonje, Kraduckanje (da citiram nekadasnjeg ministra)…

IL

@ RX:

Apsolutno se slazem sa vama. Mi smo daleko i od Hrvatske kada je u pitanju transparentnost i zato nam, nazalost, ostaje samo da pretpostavljamo, posto cemo prave cene saznati tek nakon mnogo godina/malverzacija/afera ili nikad…

Iv

Nemam nista protiv njemaca ali bilo bi mi draze da su kupljeni ruski helikopteri, za nase uslove kada se kuburi sa rezervnim dijelovima, stedi na odrzavanju mislim da je ruska oprema povoljnija sto se tice odnosa cijene i sposobnosti helikoptera. Ali razumijem ovo i kao politicki potez posle nabavke ruske opreme nabavi se nesto i zapadne da bi se odrzao neki balans Rusija-EU. Što je po mom misljenju pametno.

Odgovori
Al

Ruski helikopteri su skuplji za održavanje i teško se dolazi do novih delova jer su nepouzdani partneri.
Ja bih više voleo da su Francuski ili Italijanski.

Le

Rusi nemaju sličan helikopter tako da se nemože ništa nabaviti po iz Rusije. I da naznačim da Airbus nije nemačka već evropska kompanija(Nemci,Francuzi…) kolilo ja znam. Ako je to tačno,nzm zašto se u medijima toliko forsiraju Nemci.

Г

Одг. „Letac“-у,

Руси имају сличан хеликоптер, К-226Т. Дупло јефтинији, лакше управљив, безбеднији … Такође вишенаменски.

Mi

@Letac

Ka-226? Šta da ne i Ansat koji takođe postoji u verziji laki izviđački-borbeni pod oznakom Ansat 2RC, rade ga i kao HEMS tj. Ansat-(U)M, verovatno je moguća i (C)SAR varijanta ?!? Da nije možda nedovoljno moderan i savremen?
https://sr.wikipedia.org/sr-el/%D0%90%D0%BD%D1%81%D0%B0%D1%82#/media/File:Kazan_Ansat_(RA-20012)_cockpit.jpg

Ne

Da li moze Tango 6 da ispita mogucnost da Srbija proba da kupi od Makedonije heikoptere Mi-24. Tokom konflikta 2001, makedonska Vlada je nabavila 12 komada Mi-24, koji danas stoje neiskorisceni. Mislim da bi se mogli nabaviti za jeftinu cenu i da bi im remont takodje bio isplatljiv.

Odgovori
Dr

Nismo mi Norveska pa da uvozimo sekundarne sirovine.

Ai

Oni obrnuto, vise treba za MUP(EMS misije), nego vojsci. Populizam kao i sa MIG-ovima. Vojsci treba jos jedan mi-17 za vanredne situacije. MIG-ovi ce zvrjiti na stajanci, zato sto sat leta kosta 20.000 dolara, pa cemo cekati da ustede par miliona za nalet pilota.

Odgovori
Va

Bez brige :))) Nit ce SVI Mig-ovi stici, nit ce kostati jeftino, nit ce mnogo leteti.
Kao sto su ,,izvanredne,, karakteristike ovog Helikoptera za RATNE uslove (ako nisi Americka Armija) tolike je verovatnoca i da neki vrh tehnologije bude transferiran i da Moma S. radi ne znam sta. Obicne najave sto predizborne, sto ,,opstepoliticke,, (kako bi u konacnici Srbija ostala teska Kolonija i ne samo bez KiM nego i bez drugih delova teritorije).
Pustite ih neka pricaju, 2019 i 2020 smejacemo se :)))

I da, nije nesto u politici, SVE je u politici. I recite im i ,,na zdravlje koriscenje,, onih MINIMUM 800 milijardi evra (ne dolara) vrednosti resursa na Kosmetu i jos mnogo toga. Ne biva da se ,,partnerima,, i ,,transferiocima,, tehnologije ne kaze ,,sa srecom,, :)))

P.S. Auuu Gazele… ccc. Za koji to ,,Rat,, ih spremate?

P.S.S. I aj bez prica o ,,ne daj Boze,, i ,,mora se imati,,. Drzavu i naciju pravis ili ne pravis. A za pocetak izaberes stranu i Saveznike. Posle toga videces da se i SU-35 moze dobiti dzabe (Bukvalno ako si Srbija!), sasve zemaljskom opremom, obukom i mehanicarima. I ,,jednonamenski,, Ka-52. Time se spasavaju i ,,hitni,, i ,,neonatalni,, slucajevi. Nastranu sto je An-226 i te kako sposoban za slicne misije i sto je prioritet da ima malo pameti i zelje za Odbranom Zemlje na Mi-17 i ozbiljne borbene helikoptere i mocnu PVO i RLS. Dali bi Rusi ali NATO-standardizovanoj vojsci sigurno NE ! To je pitanje svih pitanja a ne ova ratno NEUOPOTREBLJIVA SKUPA SKALAMERIJA PRAVLJENA U 10 ZEMALJA:)

P.S.S.S. IZGORESE nesto BMW-i i Toyote ovih dana ne samo oko Halepa nego i oko Palmyre, gde ,,jednonamenski,, RUSKI HELIKOPTERI ,,transferisu tehnologiju,, :)))) Od te tehnologije i onih 800 do 1.000 milijardi strateskih surovina se ZIVI ! I od Obraza i Junastva !

Ve

Na ovom helikopteru jos uvjek nisu integrisane protiv-oklopne rakete sto automatski umanjuje njegovu vrijednost u borbi.Ako su PO misljenju mnogih komentatora ruski helikopteri losiji I skuplji cemu onda nabavka mi 17?Ako sa druge strane ima komentara koji idu u pravcu da Rusi nemaju slican helikopter zasto se onda nije umjesto m17 kupio neki Airbus slice velicine SA m17 recimo h215?Ovdje se ocito ne radi o izbore helikoptera na osnovu njihovih ksrakteristika nego o pokusaju da se sjedi na dvije stolice.Neozbiljno je u par dana potpisati ovaj ugovor I moliti Ruse da doniraju MIG 29.Trazite od Njemacke i Francuza onda eurofighter kao donaciju.

Odgovori
IL

H145M je relativno nova konstrukcija i kao takva jos nije prosle sve integracije, te ce to uciniti u narednim godinama i to poprilicno lako s obzirom na otvorenu arhitekturu avionike. Slazem se da je nabavka Mi-17 bila nelogicna ako se znalo i za ovaj dogovor u najavi.

He

Vesko nisi u pravu po mom skromnom misljenju.Ovaj helikopter nije kupljen da bi bio u ulozi borbenog helikoptera,vec se gasi goruce pitanje lakog transporta,pt borbe ,traganja i spasavanja i unapredjenja mogucnosti vazduhoplovstva za letenje i zadatke nocu i slozenim meteoroloskim uslovima.Sposobnost se stice sporo i planski,ne moze to odjednom.

ve

@Hedonik a kada ce se nabaviti pravi borbeni helikopteri?Neko je postaviti komentara da je nsjorece da se nabave borbeni helikopteri Pa tek onda oni koji obavljaju pomocne poslove I saglasan sam sa tim.Da dodje do nekog sukoba opet bi se od gama ocekivalo da odrade posao borbenih helikoptera a no one nisu helikopteri koji su Bogom dani za takvu ulogu.

He

Pa i ja se iskreno nadam nabaci borbenih kao i ti ali kao sto vidis to je krov nadogradnje izgleda.A pravi borbeni helikopter je jako skup i ne mozes ga upotrebiti nizasta osim za borbu.A nama su 2014 trebali za spasavanje upravo ovakvi.Polako, valjda ce i to biti i tu treba izabrati dobar borbeni helikopter.

Mi

Sad su nam dobri i nemci?! Kakav smo mi narod!

Odgovori
Mi

U pitanju je interese. Mislim da su nam Nemci bili dobri dok smo vozili Audije i Golfove, seckali na Bosch seckalicama i mikserima, koristili Siemens telefone, uzimali njihovu belu tehniku, itd… zašto bi sada bili loši kad uzimamo helikoptere?!

J.

@Горан – Ка-226 може да понесе 1050-1100 kg, а H145M преко 1700 kg. H145M је наоружан: http://www.army-technology.com/projects/-ec645-t2-light-utility-helicopter-luh/

Признајем да је концепт Ка-226 са модулима интересантан, али нисам нигде чуо за наоружану верзију. Међутим, мислим да су овде у игри били и други разлози, од ремонта Газела преко пребијања оног депозита за путничке авионе, који је још Милошевић оставио Ербасу.

Odgovori
Г

Одг. „J.“-у,

К-226Т има мању носивост, то је тачно али је дупло јефтинији. И нема репну вртешку, значи да је безбеднији за „HEMS“ задатке. А што се наоружања тиче, на сваки хеликоптер се веома једноставно може закачити саћасти лансер и ставити једоставан нишан за Невођена Ракетна Зрна (НРЗ).

Али слажем се да у овом случају није преовладала економија, већ политика, а могуће је и да се ради о том депозиту из доба Милошевића.

IL

Ka-226 je laki helikopter, bez mogucnosti borbene primene zbog specificne konstrukcije. H-145M je punokrvni visenamenski borbeni helikopter koji moze sluziti za transport, izvidjanje i podrsku trupama na zemlji. Depozit za “erbasove“ je pojela “Er Srbija“ prilikom narudzbine 8 A320NEO koji stizu u 2018.

Ј

@Горан – Да ли било ко у свету користи наоружане К-226Т, не говорим о томе шта се може набуџити, него шта је већ примењено у пракси? Да ли они наши несрећници у униформама заслужују да коначно добију нешто савремено, без импровизација?

Г

Одг. „IL“-у,

Газела је још мањи и лакши хеликоптер од Ка-226Т па може да носи и НРЗ, и вођене ракете и митраљезе … Другим речима, Ка-226Т итекако може да се опреми за борбена дејства. Русија ће заједно са Индијом за Индију произвести 200 комада Ка-226Т. Верујем да ће бити разних варијатни укључујући и борбене.

IL

Na Ka-226 ne postoji mogucnost kacenja nosaca borbenih sredstava, jer su jedini fiksni elementi na trupu dugacke noge stajnog trapa prepustene sa motora, a prostor izmedju njih se koristi za modularne kontejnere. To je helikopter koji nikada nije ni trebalo da nosi naoruzanje, vec da sluzi za obuku, laku vezu, transport i spasavanje. Gazela/gama je neuporediva konstruktivno sa Ka-226, a tezina helikoptera nema veze u ovom slucaju sa njegovim potencijalnim borbenim kapacitetima. Bas kao sto ni tvoje licne preferencije prema nekom tipu helikoptera nemaju veze sa njegovom mogucom primenom u nasem vazduhoplovstvu.

Г

Одг. „IL“-у,

Ако је Ка-226Т модуларног типа, што значи да је вишенаменски, сигуран сам да би по наруџби један од модула могао да буде опремљен једноставним саћастим лансерима. Иначе у тексту „Tangosix“-a пише да сертификација управљања ватром на Х145М треба тек да се добије у 2017-ој години. Што значи да сада Х145М није борбени хеликоптер.

Иначе твоје личне преференције према неком типу хеликоптера немају везе са његовом могућом применом у нашем ваздухопловству.

Г

Одг Ј-у,

Индија ће са Русијом заједнички произвести 200 комада Ка-226Т хеликоптера. Не знам у којим конфигурацијам ће бити прављени. Иначе, за сада Ка-266Т није наоружан. Али по тексту „Tangosix“-а, ни овај аирбасов Х145М није сертификован за употребу оружја. Сертификат се очекује у 2017-ој години.

IL

@ Goran:

Jedini način da se saćasti lanseri koriste na Ka-226 jeste da spale noge stajnog trapa prilikom lansiranja ili da nosači toliko štrče sa strane letelice da drastično unize letne karakteristike. Njegova modularnost se zasniva primeni različitih kontejnera koji se kače između motora, stajnog trapa i pilotske kabine i ne predviđa prepuste preko tih gabarita. Jednostavno, H145M je bolji, moderniji i univerzalniji helikopter od Ka-226, iako su oba tipa letelica kvalitetna. Na H145M puna integracija naoružanja je pitanje softvera i vremena, dok je Ka-226 pre svega helikopter za civilnu i sekundarnu vojnu upotrebu

So

U novije vreme smo se odlučili da kupimo transportne helkoptere iz dve različite države. Prvi je ruski Mi 17 i ovaj drugi je Erbasov H145. Tolilko smo nisko pali u vojnoj avijaciji da bilo šta ako dobijemo ili kupimo dolazi do ovacija. Očigledno da sedimo na dve stolice i da je najverovatnije na pomolu geostrateski dogovor oko naše neutralnosti između velikih sila. Tako treba posmatrati i novi ugovor u vezi 29 tki. E sad, po meni sada treba struka da da neke odgovore. Koliko je pametno praviti malu helikoptersku transportnu eskadrilu od helikoptera proizvedenih u različitim zemljama!

Odgovori
hi

komentari tipa bolji je ovaj ili onaj ..detinjasto..gospodo krucijalno pitanje -koliko ovo zadovoljstvo kosta i kada je isporuka …kao i ko ce to da odrzava u prvom i drugom stepenu? priuceni postari elektromonteri ,vodoinstalateri …? od 42 rajlovacke klase nemamo kvalitetnih tehnicara ..nazalost i to je otislo s „modernizacijom“…

Odgovori
IL

Odrzavanje ce, kao i za ruske MiGove, zavisiti pre svega od ulaganja nase drzave. Ako bude para, bice i letenja i mehanicara. Ako ne bude, sve ovo je mrtvo slovo na papiru…

Ve

A sta ako se sad Rusi naprave ludi pa ne bude nista of MIG 29,buk sistema,t72,brdm 2, tunguski ,a rodjaci?Ruski helikopter Ansat U je slicno upotrebi vrijednost i jeftiniji of H145m ne znam da li je bolji ali je duplo jeftiniji.

Odgovori
IL

Ansat se pokazao vrlo problematicnim u eksploataciji i o tome govori cinjenica da ga je rusko vazduhoplovstvo narucilo u vrlo skromnim kolicinama, dok nije zabelezen veci izvozni uspeh. Ka-226 se u toj klasi pokazao mnogo boljim, ali je to potpuno drugacija filozofija i tehnologija letelice (koaksijalni modularni helikopter).

J.

Ansat U je helikopter za obuku, tih tridesetak helikoptera koje Rusi imaju služe isključivo za obuku. Ansat-2RC je naoružana verzija koju Kazan nudi, ali za sada je nisu prodali nikome., a prošlo je skoro 10 godina od pojave ove verzije.

Ve

Ansat U je helikopter pa skoro iste klase kao H145m.Uporedi njihovih operativni karakteristike.

Jo

јој што сте досадни више са руском опремом. па нису они једини произвођачи. ако је држава решила да узме од Ербаса хеликоптере, нема ми ту шта да се мешамо и да кукамо. и чисто сумњам да ће Руси било шта да нам закину. ионако морамо од њих да набавимо средње-тешке и тешке хеликоптере, јер ем их већ имамо у инвентаре, ем имају убедљиво најбоље. у категорији средње-лаких и лаких, је боља варијанта да узмемо западне, јер их опет имамо у инвентару, и ипак су бољи од руских

Odgovori
IL

Kao prvo, mislim da svi treba da se slozimo i pozdravimo dolazak prvih potpuno novo dizajniranih letelica u nase RV i PVO u poslednjih 25 godina. Stize nam moderan visenamenski helikopter za 21. vek sa primenjenim najnovijim tehnologijama. Bice to pravi kvantni skok za nase helikopterske snage koje su i dalje zasnovane na tehnologiji sa kraja osamdesetih godina (da, cak i Mi-17-V5) i prilika za nase pilote i tehnicko osoblje da konacno postanu deo vrhunski obucenih kolega sa Zapada i Istoka koji vec decenijama lete na ovakvim ili slicnim letelicama.
Drugo, to sigurno nece biti jeftino, bas kao sto ni aranzman sa Rusima nije jeftin. Jednostavno, hteli ste bolju vojsku, moracete kao gradjani ove zemlje za to i da platite. Ne moze svijetlo oruzje za dzabe.
Trece, da li smo mogli da uzmemo i neki drugi tip helikoptera, verovatno i jesmo, ali cinjenica je da je odabran jedan od najbolje prodavanih i najpouzdanijih lakih helikoptera u svetu. Ako spasilacke i specijalne snage daleko ozbiljnijih drzava od nase kupuju ovakve letelice, onda to ipak znaci nesto.
Cetvrto, da, ovo je politicka odluka, nastavak pokusaja sedenja na dve stolice i dodvoravanje Zapadu, bas kao sto je aranzman sa MiGovima bio pruzanje ruke Rusiji. Takodje, to je i logicna odluka, s obzirom da smo mi nekada davno proizvodili helikopter sa Zapada po licenci i prilika da se novi zivot udahne i “gami“ i “Momi“, a mozda i “supergalebu“.
Peto, ovakva nabavka ce na muke staviti nase zemaljsko osoblje, postojece kapacitete za remont i odrzavanje, kao i same posade. To ce uciniti zbog cinjenice da cemo, ukoliko se ostvare sve najave, za par godina u naoruzanju nase tri helikopterske eskadrile imati cak 5 tipova letelica: porodicu “gama/hera“, H145M, donirane “super pume“ ili H-125, nove Mi-17-V5 i polovne Mi-24. Za jednu malu zemlju, sa realno 30-ak letelica u opticaju, previse, neracionalno i nadasve skupo. O interoperabilnosti i mogucnosti zamene posada da i ne pricam.
Sve u svemu, mislim da je ovo odlicna vest za nase vazduhoplovstvo, ali mislim da je moralo da se vodi racuna o unifikaciji sredstava koja se nabavljaju i da se npr. kada je u pitanju LA, PVO, TA i VOJIN kao partner odabere Rusija, da se svi helikopteri nabave sa Zapada, dok bi se za skolske i skolsko-borbene letelice do daljnjeg koristili proizvodi SFRJ. Na taj nacin bi se zadovoljila ta politicka zelja za neutralnoscu, a vazduhoplovci bi mogli barem malo da se grupisu i organizuju. Ovako, mislim da ce na duze staze biti eksploatacionih problema i vecih troskova. Ali, za to smo oduvek bili majstori…

Odgovori
Ai

Slazem se da bi 5 tipova helikoptera bilo previse za nas,ali…prica oko Mi-24 je nepotvrdjena,a po meni i nepotrebna jer ce u buducnosti biti izvrsena integracija Hellfire rakete na H145M, cime ce ovaj helikopter prakticno postati mocniji od Mi-24. Prica oko donacije super puma su takodje glasine,a u slucaju da bi to stvarno moglo biti istina,mislim da bi nasi to trebalo da odbiju. Time bi nam bukvalno uvalili vruc krompir u ruke,jer nikakvog dodira sa tim helikopterom nemamo. To znaci kompletna obuka i prilagodjavanje infrastrukture za novi tip. A imati dva tipa srednje teskih helikoptera koji se mogu pobrojati na prste,je ludost. Tu bi se trebalo drzati Mi-17.

J.

Mislim da Rusi jednostavno nemaju naoružani helikopter u ovoj klasi. Nisam siguran da ni na Zapadu postoji moderna alternativa. Postoje modeli u istoj klasi koji su razvijeni par decenija ranije i sada se postepeno povlače iz naoružanje. Prema tome, izbor je logičan i nije trebao biti težak. Na ruku je išla i činjenica da se ovi helikopteri ne naručuju 5 do 12, kao što je bio slučaj sa borbenim avionima i Mi-17 helikopterima. Prema tome, imaće i piloti i zemaljsko osoblje vremena da se obučavaju.
Novi Mi-17 su uzeti u kritičnom trenutku, imperativ je bio da se helikopteri dobiju što pre. Kompromisi koji su pravljeni (analogni uređaji) su omogućili da naši piloti pto pre polete na njima. Nezavisno od toga, Mi-17 je definitivno dobar helikopter i nabavka dodatnih helikoptera ove klase neće biti greška, pod uslovom da se uzmu moderne verzije.
Mislim da priča o „super pumama“ nije tačna, odnosno da se odnosila na H145M.

mi

@airboss Mozda je mnogo tipova helikoptera logisticki,sto znaci finansijski,previse za nas ali nikako se ne slazem da je h145m potencijalno mocniji od mi24,jednostavno probajte u zonu gde se svuda puca naokolo da se spustite sa h145m i bicete izbuseni kao svajcarski sir dok cete sa mi24 imati dobre izglede da prezivite i jos obavite zadatak.Jednostavno,mi24 je pravi borbeni helikopter koji je sposoban i da da potrebnu vatrenu podrsku,i da pritom bude posteno izubijan,jos moze da preveze do osam vojnika ili cetiri ranjenika.Pa nama ne valja a Rusima je on jos uvek glavni borbeni helikopter,videli smo u Siriji .Jedini njegov problem je vremesnost i sto je njegov naslednik mi28 za nas preskup.

IL

@ J i Airboss:

Slazem se da je H145M u klasi koja sustinski ne postoji u Rusiji jos od povlacenja porodice Mi-2 iz upotrebe i koja je neophodna u svakom modernom vazduhoplovstvu. Ansat-U jednostavno nije ispunio tu rupu, barem za sada. Takodje, mislim da je nabavka lakog visenamenskog helikoptera koji se moze koristiti za transport 10-ak vojnika i podrsku njima NRZ-evima i topovima (eventualno vodjenim raketama) buducnost vecine finansijski onemocalih zemalja bivseg VU koje su nasi pandani u realnom svetu. Sa izuzetkom Poljske (ozbiljna drzava i ozbiljna vojska) i eventualno Rumunije, mislim da ce sve ostale zemlje sa teskim borbenim helikopterima zavrsiti povlacenjem Mi-24 iz upotrebe. Njegova alternativa bice upravo porodica H145, polovne Kajove ili eventualno UH-1Y. U nasem slucaju, uz eventualne nove nabavke H145 kroz kupovinu/donaciju mozemo u perspektivi doci u situaciju da najzad iz naoruzanja povucemo Game, tehnoloski potpuno prevazidjene letelice koje i u upotrebi protiv tehnoloski potpuno inferiornih africkih ili avganistanskih plemena imaju velike probleme.
Kada je u pitanju transportna helikopterska avijacija, situacija je tu sada, usudjujem se da kazem, podjednako kriticna kao i pre dve godine. Naime, sa izuzetkom dva nova V5 (sto je sigurno nedovoljan broj), mi cemo u godini pred nama ostati bez jedinog Mi-17-1V i preostala 3 operativna Mi-8 zbog isteka resursa. Ne znam koliko je moguce i pre svega isplativo remontovati Mi-8 kupljene 1980/81, a taj jedini 1V nece biti dovoljan da uz V5 obezbedi vazdusnu mobilnost vojske. Cifra koja je neophodna za to je minimum 6-8 letelica i ukoliko ne dodje do hitne kupovine/donacije novih srednjih transportnih helikoptera, bicemo nesposobni da izvrsavamo i civilne, a kamoli vojne misije. Zato i mislim da preogovori sa Rusijom treba da idu u pravcu donacije npr. 4 polovna Mi-17 ranijih verzija, a ne Mi-24. Uz isporuku dodatna 2 V5 za koji se govorkalo da su vec ugovoreni, bili bismo i tu mirni narednih 10-ak godina. Ovako se bojim da ce se racunati da je vazdusni transport “pokriven“ sa 2 V5 i 6 H145M. A poredjenja radi, cak i jedna Slovenija i Albanija imaju po 4 “kugara“ (cetvrti albanski se srusio), Hrvatska 10 Mi-171 + Mi-8/17 ranijih verzija, Bugarska 12 “kugara“, Madjarska 9+ Mi-17, itd, itd.
Daleko od toga da kritikujem nabavku H145M, samo zelim da konstatujem da je situacija u nasem RV-u takva da krpljenjem jedne rupe se automatski otvaraju tri nove i da ovaj proces nabavke nove/polovne opreme mora biti kontinuiran, bas kao sto je to bio i proces zapustanja i nebrige koji mu je prethodio…

Pa

u rukama idiota sablja je slamka

М

Како то да се не помиње цена хеликоптера а за Мигове се раструбило коштање . Да није то објављивање цене било злонамерно са очњкиваним отказивањем Мигова или је неко био плитке памети па се похвалио? Цена Ми -17 била одмах објављена а за цену Ербас хеликоптера није било вољних да говоре. Сумњиво , сумњиво. Можда и откажемо Мигове. Да не испадне да сам против Ербаса , сваки нови хеликоптер је добродошао у наше РВ.

Odgovori
А

Није ово тендер па да је аирбус победио. Ово је неко одлучио мимо свих процедура набавке. Нема ту шта да расправљамо шта је боље да се набави, овај или онај хелихоптер.

Super vest jer baš nam treba transportnih helihoptera bez obzira na nosivost. Što se naoružanja tiče;
Dakle moramo sami da ugradjujemo pametne rakete,dok naši to razviju,ispitaju i stave na letelice biće i 10 godina.

Odgovori
Go

Airbus je pouzdana firma. Po meni veoma promisljena kupovina srednjeg helikoptera H145M ako osposobimo zavod i dobijemo licencu za popravke istih. Eh da imamo mogucnost za nabavku jos dva manja helikoptera H125M i H135M sa savremenom opremom, imali bi najboju pilotsku i tehnicku osposobljenost na Balkanu. Uz nase 2 nova Mi17-V5 koji bi se kompletirali sa jednim transportnim avionom C295 e to se zove sasvim pristojno vazduhoplovstvo uz 10 modernizovanih Miga 29.
Ostale avione i helikoptere bih prodao za narede investicije u principu sve sto nije potrebno i operativno.

Odgovori
Lo

Mogu vam draga gospodo reći da mlatite praznu slamu. Svi ovi heliosi idu u STS, što nas obavezuju neki međunarodni ugovori. Već je deo ljudastva odabran i raspoređen za preobuku. Policija Beograd, ostatak Niš. Od borbene upotrebe verovatno nema ništa.

Odgovori
Ni

Ne mlate praznu slamu kao ti. Ne idu svi u sts ili tis, zato što je mnogo skupo imati toliko helikoptera u toj nameni. I zemlja je podeljena tako da sever drži policija a jug vojska. Odabran je deo ljudstva verovatno zato što uz kupovinu bilo kog novog vazduhoplova, dobijaš „besplatne“ obuke za pilote i tehniku.

Ma

H145 je odlican helikopter i iako sam generalno ljubitelj ruske vojne tehnike, moram da kazem da je nabavka ovog helikoptera odlican potez. Izuzetno je brz, okretan, pokazao se kao perfektan u spasilackim misijama i ako se ne varam, Jordan vec poseduje dve eskadrile ovih helikoptera, dok je Saudijska Arabija izuzetno zainteresovana za nabavku. Jedina mana ovog helikoptera je visoka cena koja iznosi oko 11.000.000 evra (ako sam dobro obavesten) sto je vec skoro u domenu ozbiljnog transportnog helikoptera poput Mi17v5 koji smo platili 12.5 miliona evra po komadu. naravno, ovaj helikopter ima drugaciju namenu i potreban nam je prevashodno za potrebe policije i nadgledanje drzavnih granica. U slucaju, ne daj Boze rata, lako se mogu montirati rakete Hellfire tako da ovi malisani mogu biti izuzetno efikasni.

Odgovori
Ve

A od koga ces dobiti helfire rakete?

El

Za Jordan se varaš, SA je kupila 23 komada.

ze

@MARKO. 145 nemoze koristiti helfire rakete jer nije predvideno,nema elektroniku niti nisansku opremu niti softver dodaljnjeg.to oni misle raditi ubuducnosti.OH-58D nose hefire rakete i drugo oruzje jersu oni izvidacko borbeni,a 145 nije.pozdrav

Ai

@Vesko
Stvarno mislis da je tesko nabaviti nesto sto kosta 100 hiljada dolara? Pritom ne mislim samo na zvanicne kanale.

Odgovori
Ve

Airboss da se desi sukob slican 1999 vidio bi kako bi dosao I do hellfire rakete I do bilo cega zapadne proizvodnje.

Zi

U tom slucaju ne mozes doci do bilo kakve opreme, ni zapadne ni istocne.

Ve

Mozes Bankovicu da predvidjas Pa da nabavis unaprijed od saveznika a od neprijatelja samo koliko to oni daju na kasicicu.

Ai

Da se desi sukob sličan 99. svjedno ti je šta imaš od opreme,ishod na kraju bi bio isti. Od takvog napada i Izrael bi se teško branio. Ali tako nešto se neće ponoviti sigurno za naših života. Bez obzira,nadam se da su pouke izvučene,i da ćemo za eventualni sukob za koji je Hellfire i namenjen biti spremni.

Ve

Srbija ima dva izbora prvi da se povinuje Nato-u I da se prepusti njihovih volji i masti da odredi sta Srbija treba da bude I kako da se ponasa.U toj varijanti vojska nije ni potrebna.Ako ce Srbija da vodi samostalnu politiku sukob sa Natom je neizbjezan jer dezintegracija Srbije nije zavrsena do kraja kako oni to zele.

Zo

K226 t je dobar helihopter. Ali je prebučan. Mnogo sporiji. Mnogo skuplji za održavanje. Za naše potrebe manje praktičan. Zatim problem dizalice i manevarskih sposobnosti. Verujem da je onaj koji je odlučio nekada davno da uzme gazelu umesto mi 2 ilimi24 slušao slične argumente. Da su ih poslušali sada ne bismo imali na čemu da letimo. Uz to ma šta mislili o vlasnicima Erbasa male zemlje ne treba da se oslanjaju samo na jednu stranu. Imali smo mi i sankcije od Rusa. A 6 aprila smo branili nebo sa me 109. Da ne govorimo o mauzerkama tj m48. Koje nas služe 3 veka. I nije nam smetalo da im sa njima skrljamo nekoliko rajhova. Ovaj helihopter je dobar izbor. Kao i svi ostali kupujemo ga više za vojsku i policiju a on će spasiti mnogo života i dobara. Kao što su radili i mi8 i gazelaDaj bož da nije još jedna šarena laža.

Odgovori
Ve

Gazela se proizvodila u sfrj a to je bitna razlika.

iv

http://obris.org/hrvatska/intervju-michael-krizanec-kiowe-priustivi-kolibri-na-stereoidima/

Ovo je razgovor sa pukovnikom Križancem , mislim da je dao korisne informacije o hrvatskim Kiowa helikopterima

Odgovori
Bo

Ne mogu da verujem da ono sto je napisao RX, niko ne komentarise. RX je konstatovao sustinu cele price o najnovijim nabavkama aviona i helikoprera. A ta sustina se nalazi u sledecoj recenici: Jedino se u Srbistanu ne zna sta se kupuje u prvom ugovoru a u drugom koliko kosta to sto se kupuje . . .
Ne postoji ni jedan razlog da se veruje ljudima koji imaju vlast. Zbog toga, takodje smatram da je sve ovo velika svinjarija.

Odgovori
Pa

Sitna primedba, vezano je i za ovaj konkretan posao.
Da li postoji neko ko veruje da je posao izvoza tenka M-84 u Kuvajt prosao bez masne provizije nekom od seika(ili njegovim sinovima) pomenute drzave?
Da li iko veruje da ovaj posao nije prosao bez iste provizije nekom iz vlasti?
Zna se ko ima koristi uvek.
Mazu se oci, a tome se aplaudira iz sve snage…

Ba

Iskreno, nema šta da se komentariše osim činjenice da obojica niste banovani iako koristite izraz „Srbistan“?! Poznato je da se radi o turskom izrazu- samim tim se radi o čistom govoru mržnje. Zato oladite molim „Bora“, ne brine vas ugovor. Vreme je praznika.

Bo

Najlakse je zmuriti pred cinjenicama i zabijati glavu u pesak, I nikad ne zaboraviti da se neistomisljenicima zalepi neka etiketa. Sa takvim stavovima moze se napraviti lepa politicka karijera.

Odgovori
Mi

Pa jeste, ne moze se verovati garnituri koja je na vlasti. Evo jedan primer kojeg se jos niko ovdje nije dotakao a tice se ovih helija. Bilo je receno, najavljeno slavodobitno da ce nemci da nam doniraju i 4 koriscena aparata. Proslo je 2-3 dana i onda je stigao demanti iz nemacke da nece nemacka vojska nista srbiji da donira jer u sustini nemaju doslovno sta doniraju, sve sto imaju im treba. :-) Cemu takve price?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

@Observer Malo je to neozbiljna izjava kada znamo da u Srbiji, Makedoniji, Bugarskoj itd. lete MI-8 koji su po 40 godina stari.

03. Oct 2024.Pogledaj

Radovan na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

Kuguar ima ozbiljne probleme, to je opšte poznato. Uostalom broj proizvedenih Mi17 i Kuguara dovoljno govori šta je bolje. To što neko NATO dekretom odlučuje šta mora da se kupi ne govori da je to dobar proizvod.

03. Oct 2024.Pogledaj

markus1463 na: Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

Svaka čast Kompaniji "Prince Aviation" na svemu što su postigli i što postavljaju nove standarde u avio industriji, barem kada je u pitanju Jugoistočna Evropa, ako ne i šire. Kompanija "Prince Aviation" je ponos Srbije! Hvala T 6 na sjajnoj reportaži i nenadmašnom izveštavanju!

03. Oct 2024.Pogledaj

Perko na: Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

U pitanju su lenjost i nesnalaženje a ne uništavanje bilo čega. Ako vam je za "utehu", Narodni muzej, jedno od najvažnijih institucija ove države, je otvoren posle 15 godina raznih "rekonstrukcija" kada se mlatila prazna slama i "razmatrali projekti" i prave rekonstrukcije koja je bila od 2014. do 2018. Ovo je ništa. U oba slučaja…

03. Oct 2024.Pogledaj