[POSLEDNJA VEST] Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za nabavku 80 aviona Rafal za verovatno ne manje od 15 milijardi dolara

3. dec 2021

14. po redu Novogodišnji kup u Muzeju vazduhoplovstva 11. i 12. decembra

29. nov 2021

Generalni Direktor Dassault Aviation za RTL o Rafalima koje je nabavila Hrvatska: u pitanju su avioni kakve ima i RV Francuske, moći će da se koriste bar 30 godina

26. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. nov 2021

Vlada Hrvatske objavila cenu Rafala: Eskadrila i prateća oprema koštaće 1,155 milijardi evra

25. nov 2021

[PARTNER 2021] VOJIN od nedavno sa najmodernijom opremom: Kako je domaćim snagama razvijen Sistem automatizacije centra Vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja – SA cVOJIN

24. nov 2021

[POSLEDNJA VEST] Eksplozija u proizvodnom postrojenju kompanije EDePro

23. nov 2021

[REPORTAŽA] Jedan dan sa nosiocima Ordena zasluga za narod: „Da prvi prenesemo vesti, kakve god da su“

23. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Intervju: Nenad Miloradović o aktivnostima Ministarstva odbrane na sajmu u Dubaiju

22. nov 2021

Rusija protivsatelitskim raketnim sistemom “Nudolj“ uspešno pogodila cilj u svemiru

19. nov 2021

Slovenija potpisala ugovor vredan 72 miliona evra za nabavku aviona C-27J Spartan

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Srbija sada može kupiti i modernije: Poleteo modernizovani protivpožarni helikopter Ka-32A11M

18. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Kompanija Green Power Turbine Systems prvi put izlaže u Dubaiju: Premijerno predstavili prvi srpski ramjet motor

17. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Direktor Ruskih Helikoptera potvrdio da Srbija pregovara o kupovini protivpožarnih helikopotera Ka-32

16. nov 2021

Još jedna rekonstrukcija epizode iz 1999. godine: PVO jedinice Vojske Jugoslavije protiv američkog aviona EA-6B Prowler

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Povratak putničke avijacije nakon Kovida kroz trocifrenu narudžbinu, srpske plave uniforme po sajmu u značajnijem broju i Ruski Vitezovi

15. nov 2021

[DUBAI AIRSHOW 2021] Vazduhoplovni spektakl u pustinji počinje danas: Srpske premijere, Rusi i nafta ponovo iznad 80

14. nov 2021

[REPORTAŽA] Šta je taj Dubai Expo 2020 i ima li ga smisla obići?

13. nov 2021

Da li je najavljen razvoj novog ruskog sistema PVO S-550?

13. nov 2021

Vojni budžet Srbije za 2022. godinu: 1,123 milijarde evra

11. nov 2021
Vlada Hrvatske objavila cenu Rafala: Eskadrila i prateća oprema koštaće 1,155 milijardi evra
Prvi detalji budućeg ugovora o nabavci objavljeni, daleko od preciznih informacija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vlada Hrvatske objavila cenu Rafala: Eskadrila i prateća oprema koštaće 1,155 milijardi evra

Na dan dolaska predsednika Francuske Emanuela Makrona u Zagreb, Vlada republike Hrvatske održala je sednicu na kojoj je između ostalog usvojen Zaključak o strateškom partnerstvu dve zemlje. Deo o odbrani uključuje i nabavku višenamenskih borbenih aviona 4. generacije Rafal za šta bi ugovor (država – država) svečano trebalo da bude potpisan danas oko podneva.

Iako i dalje postoje nedoumice u vezi preciznog iznosa cene, ono što je navedeno od strane Vlade Hrvatske je da je MORH-u data saglasnost da se kroz državni budžet za ceo posao izdvoji ukupno 1.155.508.893 evra uključujući PDV.

Kako je navedeno u Zaključku Vlade, nabaviće se 12 (polovnih) aviona i prateća oprema čija će otplata do pune cene od 1,155 milijardi evra sa PDV-om trajati od tekuće pa sve do 2026. godine:

– Početak obuke zrakoplovno-tehničkog osoblja predviđen je potkraj 2022. godine, dok je početak obuke letačkog osoblja planiran početkom 2023. godine. Uz avione u paketu se nalazi i moderan simulator letenja koji će omogućiti cjeloviti spektar obuke i validacije taktike, zemaljska i ispitna oprema, kao i pričuvni dijelovi te sveobuhvatna potpora tvrtki proizvođača.

Prijenos vlasništva nad avionima provest će se u Francuskoj te će do potkraj 2024. godine u Hrvatskoj biti osam aviona, a do kraja prvog kvartala 2025. i preostala četiri aviona. Sve avione će iz Francuske u Hrvatsku „prevesti“ piloti Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva. – stoji u saopštenju Vlade Hrvatske.

Najzanimljivija stavka Vladinog saopštenja svakako je navođenje naoružanja koje će biti kupljeno za avione uz korišćenje interesantnih termina. Navodi se da je „osiguran moderan osnovni paket naoružanja zrak-zrak i zrak-zemlja za gađanje, raketiranje i bombardiranje ciljeva te obuka osoblja po načelu ‘obuka obučavatelja“. Korišćenje termina „moderan“ i „osnovni“ paralelno ne otkriva mnogo.

Još jedna novina i pozitivan aspekt za HRZ u eksploataciji toliko sposobnog aviona je i konstatacija Vlade da će ugovorom biti obuhvaćena vojna saradnja, školovanje i održavanje zajedničkih vežbi francuskog i hrvatskog ratnog vazduhoplovstva.

Danas je iznad Zagreba u podne planiran i prelet dva Rafala francuskog ratnog vazduhoplovstva.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

Komentari

N

Čestitke, odlična nabavka. Nadam se da će biti pameti pa i mi da uzmemo Rafale. A već je vreme da se o temi novog aviona, počne i kod nas da radi.

Odgovori
D

Ne postoji, za sada, ni teorijska mogućnost da nabavimo ovaj avion jer ima puno američkih komponenti zbog kojih SAD neće dozvoliti prodaju.

l

@doca
O kojoj točno američkoj opremi govoriš pošto valjda jedino što je američko je kriptomodul tj link 16, dok su sjedišta britanska Martin Baker?

R

Sumnjam da bi vam francuska bez obzira na dobre odnose prodala strojeve s najnaprednijom tehnologijom koju posjeduje. U zadnje vrijeme ste se previse vezali uz Kinu i Rusiju i niko si jednostavno ne mome dopustit rizik da njihova najnaprednija tehnologija zavrsi u kineskim ili ruskim rukama. Isto razmisljaju i svedani s gripenom i zato nikad nisu imali jacu kampanju kod vas.

M

😄😄😄2025?? Tad im nece ni trebati..,.

N

@Rogle
Absolutno postoji šansa, čak verujem i da je to već odlučeno da Srbija nabavi baš Rafal, prodali su ga Francuzi čak i Egiptu koji je sa Rusijom i Kinom mnogo bliži. Nisu Framcuzi nikad bili gadljivi na pare.

D

Ne uzimati bez veze,uzimati onda kad trebate ispuniti neke uvjete,…recimo kao mi za ulaz u schengen ili slicno.
To je za Hr puno vaznije i unosnije od samih aviona.
A na kraju nismo ih ni platili vec ce nam ih EU platiti oz fonda za pomoc zbog Korona Epidemie.
…to je ono lijepo sto nitko ne vidi.

D

@lovac zrakoplovac

Nijedan čip u avionu nije francuski, iz prostog razloga što ih nemaju. Čak i oni proizvedeni od strane TSMC-ja ili Samsunga dolaze uz upotrebu američke tehnologije pti izradi, a to je recimo bio osnov da zabrane prodaju Huawei-u.

Bez zelenog svetla od US nema prodaje dalje.

P

Ja sam na bitcoinu zaradio skoro 300.000 dolara, i odlučim se kupiti BMW X7 , 2020 to godište… Strašan auto, jedino što moji stalni prihodi su svega par hiljada evra mesečno… I onda mi dođe u Delti redovan servis (Mali sa zamenom pločica i prednja dva diska), i faktura za to mi je bila 264.000 DIN ( 2.200€)
I shvatim da ja to ne mogu da vozim, iako ki sve lepotice grada šalju poljupce
Nisam jedna Hrvatska, i nisam Rafale, ali da li primećujete sličnost u sudbini?

Z

Odlicno,to je znak da I mi Srbi moramo razmisljati o nabavci modernijih aviona koji bi mogli parirati Rafalu… Ko

l

@doca
Lupaš kao otvoreni prozor, prvo trebaš znati što tsmc proizvodi, a onda pricati i ne ovako se sramotiti. Tsmc proizvodi poluprovodnike (semiconductors). Ako cemo ici tom logikom, iz tog su istog razloga Ameri mogli zabraniti prodaju Rafala Indiji jer se na tom natječaju natjecao F21, a gle cuda pobjedio je Rafal. Istina da Tajvan proizvodi 50 i više postu polu provodnika za cijeli svijet, ali ne sve. Francuska gaji strategiju vojne samodostatnosti, što im u solidnoj mjeri i uspjeva, a od američkih sistema koriste tek par stvari tipa MQ9 i neke sklopove naoružanja za rafal (naoružanje zrak zemlja itd.). Činjenica je da Vas u Srbiji ovo mnogo smeta inace ne bi na yt osvanulo toliko komparacija mig29 vs Rafal u kojima se youtuberi iz petnih žila trude naci po cemu je mig 29 superiorniji rafalu te se ralativiziraju sve prednosti rafala, a ako se ne mogu relativizirati onda se kaže da je za RH korištenje nekog sustava presloženo, preskupo ili da kao što ti ovdje landaraš nece ameri dat. Ali. to je vec standardni repertoar, nije to manir samo srbijanskog plebsa vec i novinara tipa Andrej Mlakar. Postali ste Pink nacija. Isto tako usporedba strateških sistema tipa borbeni avion i mobitela je pomalo tragična.

A

Sad im zavidim, ma koliko su skupi kao aparati i koliko je skupo njihovo održavanje. Kako bi bilo lepo videti ovaj avion u našem RV ali to je pusta fikcija. Ali da poželim da u što skorije vreme naša armija i naši piloti dobiju na njihovu a i našu radost adekvatnu, novu i savremenu eskadrilu. Sad od Hrvata nećemo moći živeti koliko ima da nas podbadaju i provociraju. Srbijo ubaci u šestu pa onako u leru sve obiđi. Pozdrav.

Odgovori
m

Bolje pod francuski kišobran, nego na kiši, kao Srbija. Ovaj naš kišobran prokišnjava. Nama nema šanse da će neko daponudi zapadni avion, jer je naša orjentacija takva. Ostaćemo sa dotrajalim migovima još dosta godina.

L

:D

S

Nema se tu što provocirati. Hrvatska nema ništa od PZO (vi ste nabavili hrpu toga, kineski, ruski, francuski, modernizirali koliko toliko postojeće), borbeni helikopteri u HR 0 bodova, transportni, koliko toliko ok, sustav ZMIN treba modernizirati, treba nabaviti i bespilotne kako bi uopće mogli reći da barem približno pariramo Srbiji. Nabava Refula jedva je dovoljno da sasvim ne zaostanemo za Srbijom i da ne bi nekom opet palo na pamet „da ispravlja vekovne nepravde i štiti ugroženi narod“. A konačno i da nam HRZ uđe u 21 stoljeće. Ali ovo je tek početak, bitno je kako ćemo osigurati prihvat, nalet, obuku, treba nanovo posložiti sustav, privući mlade ljude… A i eksadrilu bi trebalo popuniti do 16 aparata. Posao tek počinje… i nije nimalo lak.

B

Samomres,
Cijenim tvoj entuzijazam, ali kuca se ne gradi od krova.

PZO je ipak temelj obrane.

No, ima puno toga nepoznata u ovom dealu, sto u sjeni otkaza podmornuca za Australiju, otvara puno prostora za nagadjanja

S

@beduin
Hrvatska se dovela pred zid – ovo je zadnji tren za obnovu zrakoplovne komponente ili ključ u bravu.
Osobno, žao mi je što je propao deal sa Izraelom, baš zbog mogućnosti daljnje suradnje u vidu nabavke Spydera, Eltinih radara itd…

B

Samokres,
to noje tocno.

Temelj HRZa i avijacije u Hrvata je na adresi Rudolfa Fizira 4.
Si vidio kako to zdanje izgleda?

Dok to zdanje ne postane reprezentativno, nista ti Rafali znaciti nece.

Kad smo kod toga, a znas li sta se na toj adresi nalazi?

S

@beduin
Moram priznati da ne znam točno. Kontrola zračne plovidbe? Bez nabavke novog zrakoplova, neće biti ni uvođenja EMAR-a, već će ostati sadašnja petljanija po nekakvim „ekskluzivno vojnim metodologijama i propisima“. To možda trpi MiG-21, ali Rafale svakako ne. Dakle, dobro je da prvi zrakoplovi dolaze u HR „tek“ 2024…. jer sustav mora proći ponovno postavljanje od 0…

B

e u tom je poanta moj samokres, jer ti ne znas.
ali te cak ni neznanje ne sprijecava da suvereno vladas njime.

na toj adresi se nalazi srednja Zrakopovna Tehnicka Skola.
To je temelj moj samokrese.

S

Vidi Beduin, moje suvereno vladanje se vidi po čemu? Ne vidim da sam docirao, samo rekao svoje mišljenje. Nikad se nisam predstavljao kao stručnjak, iako dobro znam što je na gore navedenoj adresi… (oprosti to je bila mala šala s moje strane, čisto da vidim tvoju reakciju).
Ali mogu ti reći da znam neke koji su tu letjeli po HR nepoštivajući procedure, malo se k…..li. Pa morali otići u inozemstvo i od tamo popuju kako ništa u HR ne valja. A uredno su završili Zrakoplovno-tehničku i što onda? Trebamo nove ljude, novi sustav, ali ti novi ljudi sigurno neće doći letjeti/održavati na 40 godina starim Mig-ovima. Dakle, posao tek počinje. I nije nimalo lak, nit podrazumijeva uspjeh. Ti misliš da to HR ne može, ja mislim da moramo puno raditi ali da nije nemoguće. Idemo vidjeti što će biti.

B

Ne.
Hrvatsko drustvo ne moze uciniti akviziciju Rafala opravdanom.

E sad, ne brkaj drustvo s pojedincima nikad.

Ugl. ovo je jos jedna od promasenih investicija.

A zasto kazem promasena?
Vrlo jednostavno, jer mi gasimo Plomin jer je termo na ugljen….a nikome nije palo napamet da bi ta termo elektrana isla i na H2.

toliko.

B

Beduin,
ti doista „long range“ gluposti pričaš. Za 4 godine HRZ će biti pun mladih educiranih ljudi koji će održavati najsofisticiraniju tehniku u istom standardu kao I druge zapadne zemlje. To je činjenica sa kojom ćeš se pomiriti kao I sa nabavom Rafala. Eto dolaze Black Hawk za 2 mjeseca i već imamo i tehničko osoblje osposobljeno kao I pilota. Zamisli HRZ za 4 godine ;-)

E

Preskupo za tu opremu, broj I starost!
Odrzavanje astronomija.
Puno para otislo u francusku je jedan element odbrane.
Nikako nije za srbiju to resenje iz mnogo razloga.
Prosto je prestiz imati nesto sto se zove rafal to su francuzi dobro prodali.
Posto nikakav drugi konflikt nije ni na vidiku za hr taj avion ce raditi air policing. Za to je miljarda evra bez odrzavanje absolutan finansiski flop za hr.Za francuze super biznis.
Mislim da su svi akteri svesni toga, Ali je to cena kada si u EU i nato istovremeno.

K

@Barba

Da, imamo tehničko osoblje, ali nemamo hangare u koje bi ih smjestili, jer eto MORH nije u stanju provesti taj projekt.
Nema nikakve garancije da ce HRZ biti „pun mladih educiranih ljudi koji će održavati najsofisticiraniju tehniku u istom standardu kao I druge zapadne zemlje“. Za to je potrebno sustavno i kontinuirano ulaganje u kadar i infrastrukturu, a to košta, i to puno. Hoce li drzava biti spremna odriješiti kesu i za te dodatne troškove? I je li MORH sposoban to organizirati, artikulirati Vladi, i izvrsiti?

Ja ne kazem da nije. Nadam se da je. Ali nitko nam to ne moze garantirati, a primjera gdje su i MORH i država podbacili po tom pitanju ima puno.

I

@beduin Mogu ti reci da tvoje skromno znanje u kombinaciji s naklapanjima zapanjuje…Pa na Rudolfa Fizira 4 krece izgradnja tj. proširenje kapaciteta za po 4 razreda…Ova nabavka je bila kljucna za to..bez novih aviona ne bi bilo prosirenja

a

@ Beduin
kad vec podbadas…
skola je na kucnom broju 6 a ne na broju 4
:)

z

Odmaknite se od Rusije i Kine, uđite u NATO i eto vam Rafala.

S

Mi smo bolji, nista se ne zna koliko kosta. Cak i kad se spomenu neke cene, to je otprilike, za deo nabavke.

Odgovori
C

Svaka vam cast komsije Vrlo Dobro!!!
Sad na zimu bitno je da se kupi dovoljno pasteta Carnex mislim da vam je to Najbolje!!!!
Znaci sto vise Carnexa u zamrzivace jel dolaze gladne godine….

M

Za par godins da se preskoci jedna generacija i uzme rus ili kinez!
U svakom slucaju imamo veliki izbor a i obucenu RV i PVO…..
Mnogo lakse…

Odgovori
B

Medo,
za par godina HRZ će žmirecki održavati zrakoplov 4,5 generacije kao I koristite njegove mogućnosti. Upravo je prednost Rafala odnosno suvremene tehnologije da nemoras ispucavati projektil da bi svladao rutinu. To se sve radi u simulatorima. Piloti Kiowe nisu ispucali niti jedan brojevi projektil hellfire ali su u operativni a piloti obučeni.

B

Barba, svidja mi se tvoj optimizam.

Ali tako nece biti.

Pogledaj istini u oci, sustav nam je truo

e

Hrvate su presvukli – usporednje radi : maksimalna cena NOVOG MIGA 35 u najboljoj izvoznoj varijanti i opremi sa solidnim paketom opreme i obuke i PDV-om ( koj se vraca drzavi- tako da nije realan trosak) jeste 60 Mio Evra.
Eskadrila ima 16 aviona , mesano jednosedi , ii dvosedi dakle jedan ekadrila sa 16 potpuno novih Mig 35 sa obukom i opremom i PDV-om za na primer Srbiju bi kostao nesto manje nego Hrvate 12 Aviona, 10 ili vise godina stari sa osnovnom opremom i obukom u verziji koja sigurno nije bolja od izvozne verzije novih Mig 35.

Dakle Rafali su cist flop sa aspekta troskovi/ kavlitet robe, a da o velikoj razlici u kostanju odrzavanja jos i ne govorimo!!!

Meni ovo ne izgleda kao velika cena s obzirom koliko je sve preskupo poslednjih godina. Naravno videćemo šta ulazi u osnovni paket naoružanja. Ne verujem da će dobiti meteore.

Što se tiče ulaganja u zemaljsku infrastrukturu, to ionako moraju za bilo koji avion da rade.

Odgovori
M

Božo,pa ne spremamo se za rat! Šta će nam Meteor raketa,MICA je sasvim dovoljna za air-policing. Pozz

R

Meteori nisu uključeni u osnovni paket. Treba domaća javnost prvo progutati početnu investiciju, dodatne tranše naoružanja će biti ugovorene tijekom sljedeće 2 godine, ali to ne mora uključivati Meteor. Osim financijskog opterećenja koje nije malo, uvođenje Meteora bi trebalo sačekati ostvarenje nekih bitnih ciljeva ovladavanja platformom i vještinama koja se očekuju od pilota.

S

Ovo je „pocetna„ cena sa „osnovnim„ setom naoruzanja.
Problem je sto je to cena za avione koji su na 40-50% naleta/zivotnog veka aviona.
Hrvatska ce morati sama da plati produzenje naleta/zivotnog veka aviona sto je kostati najmanje 15-18 miliona EUR po avionu i to bez zamene PESA radara sa AESA na primer… Ako se gleda „prosecan nalet aviona„ na Balkanu od oko 150h godisnje, hipoteticki RH moze da koristi ove Rafale jos oko 25 godina bez produzenja naleta.
Pored toga, obezbedjeni su rezervni delovi i podrska za 3 godine od OC (IOC ili FOC to je vec pitanje prevodjenja sa francuskog).

D

Svota koja ide Francuzima je 990 Milijuna Eura (kako je i dogovoreno).

Ostatak je Hrvatski PDV od 25% na usluge obuke i naoruzanje. PDV se ne plaća na avione jer su polovni. PDV se uplaćuje i vraća nazad u državni proračun.

Odgovori
m

Drugim riječima samih 12 rabljenih aviona vrijedi 600mil€, tj 50mil/kom.
Kako je PDV 25% a obračunava se samo na novu opremu, znači da u tih 100mil€ PDVa dođe 400mil€ nove opreme (naouružanja, modernizacija itd), a ostatak od 600mil€ na koje ne ide PDV su očito rabljeni avioni.

F

Da li će im Francuzi isporučiti i saćaste lansere u okviru osnovnog paketa naoružanja, zna li se šta?

A ima li Rafale UB radar?

Ma ništa bez Lukašenka i „prelaznog rešenja“ bre, HRZ se baš zakopalo sa ovim glupim avionom.

Odgovori
n

Rafal je odlican avion. Pitanje je cena i to ne samo aviona i inicijalnog paketa vec odzavanja i sata leta.
Troskovi po avionu idu i do 4-5x u odnosu na nabavnu vrednost avona u toku zivotnog veka aviona.
Pitanje je da li to finansiski moze da izdrzi HR i koliko ce ova nabavka uticati na nabavke i odrzavanje ostalih rodova u HV.
I nije ovo nista zlonamerno.

I

U pravu si. Bolje iskesitati odmah 2 milijarde i kupiti eskadrilu. Samo , ne znam gde da nadjemo te dve milijarde i koliko bi to ojacalo zaista vojsku? Bolje je milijardu uloziti u bespilotne letelice i jos milijardu u sisteme elektronskog ratovanja.
Ja i dalje tvrdim da male zemlje, sa slabasnom ekonomijom, ne mogu da priuste skupe igracke, jer ih nece odrzavati adekvatno. Muce se sa Mig, a sad ce odjednom kao da vode racuna o npr avionu 5 generacije.

S

Jeste. I dvosedi Rafala F3R imaju AESA radar.

B

Stevo
Da Francuski. Hrvatski i jednosedi imaju Pesa.

N

Isporucice im 4 bombe vodjene ili glupe, koje kostaju kao jedan tenk, mozda i po koju raketu i posle ako zarate i bace sve 4 mogu da proglase bankrot i da postanu kamikaze.
Vojska je na neki nacin preduzece koje nema neke prihode,vojska mora biti i sto ekonomicnija, ne samo moderno opremljena. Naravno msm da je Hrvatska jednostsvno u cosku i da nije imala izbora ili Rafal ili F16 ne zna se ko je gori po budzet. Ili Gripen kog niko ne voli i pitanje je da li su troskovi stvr kakvi se predstavljaju ili je skup kao i ova 2 u eksplataciji ali nekako se cini kao najjeftiniji izbor,mada, koliko para toliko i muzike.

F

Faze komentarisanja nabavke Rafala za HRZ:

Faza 1: Nema od nabavke Rafala ništa, proćiće kao i sa Barakom. Bolje smo mi odigrali sa Lukašenkovim Grobovima-29, bitno je da se ne ugasi brzo letenje od tačke A do tačke B

Faza 2: Ok, potpisali su, ali sigurno neće moći da ih održavaju. Šta će im avion koji ne leti jer je preskup za održavanje. Opet smo mi pametnije uradili sa avionom koji je poznat po kvalitetu i jeftinom održavanju.

Kada se pokvari jedna od 37 skazaljki u kokpitu 29-ke mi odemo do sajdžije i zamenimo je za 35€. Kada se zaprlja periskop na MiG-29UB mi ga samo obrišemo krpom.

Kada na Rafalu rikne SPECTRE mogu samo da prodaju Brač da ga poprave.

Faza 3: Ha, nisu uzeli Meteor rakete. Pa to je kršina bre. Eto im njihove strateške saradnje sa Francuskom, bolje da se mi držimo Belorusije, Kine i Rusije.

Faza 4 (od 2025): U jbt…

I

@Falcon
Ne mislim ja samo na Hrvatsku kad kazem kako se avioni ne isplate, mislim i na Srbiju i ceo Balkan. Pogledaj koliko su aviona svi imali krajem 80 tih, npr Bugarska. Gde su danas? Mig 29 zalivadjen im stoji. I onda odvale 2 milijarde i kupe 15 F16. I kako sad da neko poveruje da ce sesnesticu da odrzavaju? I kako to menja odnos snaga u regionu? Bolje imati 5 aviona koji su full naoruzani i lete, nego 3 eskadrile na kojima skoro da nije nista ispravno. Nama i komsiluku treba malo jaca pvo.
Za sta nama sad treba bolji avion od 29? Imamo milion stvari hitnijih. Zamena onih tamica i silnih dajceva, pa kompeltiranje PVO i kompletiranje helikopterske komponente….pa sad, ako pretkne neki dinar, bice nesto do 2030

S

@Falcon
Faza 5: njih Vatikan pomaze, Milosevic je za sve kriv, pobedili bi mi, samo ne da Amerika, daj tu dvolitru vamo.

If Faza 5 = true
loop;

F

@ Srbofil

Hahhaaa, u centar :)

Džaba im Rafali i obuka u Francuskoj, videće oni kada mi otvorimo remontovani simulator 90-ih „Bambilend“…

F

@ Ivkos

Majstore, ti si u jednom komentaru redefinisao TT karakteristike Rafala i Miga-29, strategiju opremanja Rumunije i Bugarske Viperom i ujedno povezao zamenu voznog parka neutralne zemlje okružene 360 stepeni NATO paktom kao većim prioritetom od nabavke potentnog i efikasnog borbenog aviona (što 29-ka nikada nije bila niti će ikada biti)?

Šta će nama bolji avion od MiG-29? Car si :)

I

Falcon.
Bilo bi lepo da mi imamo i 100 aviona tipa Gripen/F16/ Su35/Rafal , ali nemamo. To ni jedna zemlja , pa mozda ni u Evropi ne moze adekvatno da odrzava niti ima. Pusti ti zelje i snove. Avioni su preskupe igracke i da bi mogli nesto da odrade moraju se svi kriterijumi zadovoljiti. Ako ne mozes da obezbedis dovoljan nalet, opremu i odrzavanje za iste, sta ce ti? U svakom iole sukobu ce na zemlji biti polupani. To su igracke za velike drzave i jake ekonomije. Ovo je smesno vec postalo, kako ce neko sa 10-15 aviona da dominira. To je cist air policing i nista vise. Mig 29 je vec zastareo, ali nama za air p treba i tome i sluzi. To da je bio krs kad je proizveden ne znamo, jer se nisu sukobili ruski mig 29 sa svom mogucom opremom, nego uvek krsevi, koji nisu adekvatno odrzavani, da ne kazem skoro totalno neispravni i to u vazdusnim bitkama 1:10. To nije reper niti ikakav pokazatelj kvaliteta. Kupi Ferari i probaj 10 godina da ne zamenis ulje i gume, pa izadji da se trkas. Pa ces da vidis rezultate. Mi radimo ono sto je nama najbitnije, a to je zamena PVO, kupovina oklopnih vozila i rad na bespilotnim letelicama, kao i nabavka helikoptera. Pre neki dan smo videli i integrisani VOJIN. To nama treba hitno i to se radi. Korneti stizu za par sedmica, danas i zvanicno potvrdjeno. I to nam bas treba jer smo okruzeni Nato, a ne besmisleno arcenje novca na par eskadrila, koje se u potencijalnom sukobi nece odrzati ni 7 dana.

I

Falcon.
I nije samo stvar nabaviti avione , vec i rakete. Koliko one kostaju i koliko kompleta ce Bugarska da dobije? Dva kompleta. I kad ispucaju, onda ce sta da urade? Sacastim lanserima da gadjaju? Kazu ljudi , moze da se dokupi. Tacno je, moze, samo treba to neko pravovremeno da isporuci u treba da se plati. Tako i mi mozemo reci kako cemo da prebacimo one zlatne rezerve u Rusiju, pa da nam isporuce S500. Kad bi to samo tako islo. Nismo mi ameri pa da imamo po 50 kompleta za svaki avion, pa kad ispucas ides po jos i jos i tako u nedogled. Mi ulazemo u defanzivu, a event ofanzivno oruzje bi mogla biti Sumadija ili ove naoruzane besp. letelice. U osvajanje Balkana necemo ici, tako da…

B

I dalje odgovorno tvrdim, iako je Rafale neupotno odlican stroj, ovo je nepotrebna akvizicija.

Odgovori
I

Tvrdio si i da ga nece nabaviti. Pa ga kupise.

B

Pa nisu ga jos kupili.
Tek su ugovor potpisali…..
Ne bi bilo 1. put da se ugovor i ponisti.

Dok ne slete na Pleso, sve su opcije otvorene

a

Apsolutno se slazem i molim Boga da „odgovor“ Srbije ne bude SU30. Oba aviona su odlicna ali ljuti overkill za obe drzave. Totalno nepotrebno…

V

Ivkos,
Beduin nije tvrdio da ga HRZ neće nabaviti, već da je u pitanju nepotrebna kupovina (za navedenu vazdušnu policiju ovaj avion je preterano i skupo rešenje). Uostalom, do potpisivanja zvaničnog ugovora ništa i nije sigurno.
A i sada se još uvek ne zna tačno šta je sve Hrvatska kupila, odnosno, za šta još treba izdvojiti novac…

m

Iako se slažem s Beduinom da je ovo idiotska akvizicija (jedina korist je kupovanje ulaska u eurozonu i šengen), volio bih neku youtube snimku kako jede papir na kojem je napisao da neće nikad biti kupljeni – mislim da je to bilo obećanje? :)

K

Ovo je nepotrebna akvizicija ukoliko se pokaze da ju drzava ne zeli ispravno financirati. S obzirom na katastrofalnu netransparentnost MORH-a, to jednostavno ne znamo. I nazalost necemo znati dok A) ne iskrsne neki veliki problem za par godina, ili B) ne pocnemo viđati Rafale na vjezbama sa francuzima i drugim NATO saveznicima.

B

Max, ‘vako cemo.
Kad 1. Rafale sleti na Pleso, ja stizem u BG s svim usprintanim postovima gdje tvrdim da nece od toga nista biti.

U redakciji T6, Petar radi livestream i ja to pojedem.
Samo, da lakse probavim tu svu celulozu, nek mi pribave kajmaka u dovoljnoj kolicini.

Petre, je moze?

P

Možemo da te ugostimo i da te vodimo na kajmak ali papire je dovoljno da simbolično „pojedeš“, kažeš evo kao da sam pojeo i OK. :)

S

Alexanto mislim da u vrhu našeg RV sede pametni ljudi koji se neće upecati na priču “ čiji je veći“,što se baš ne može reći za vrh države koji lako mogu da se upecaju na prozivke susjeda,pa da naruče neko ludilo tipa SU 35S. Za Srbiju trenutno 29ke rade posao, a za koju godinu struka neka lepo odluči šta nam je činiti. Taman da vidimo šta će biti sa SU 75…

B

A Petre, bem li ga.
Takav scenario vec vece neku platu mesena mesa….a plata zove odredjenu kolicinu piva….

Moze, prodano!!!!!!

P

Platu samo nemoj da mi tražiš, sve ostalo može.

B

ma ne platu kao placu, vec ovalnu platu mesanog mesa ;-))))

B

I sa izraelom je bila slicna prica, posete na najvisem nivou, F-16 na proslavi oluje, piloti u Izraelu, potpisan ugovor i na kraju tata rekao niks.

B

B
niti priblizno ista prica.

m

@Beduin – može.. evo baš gledam kako letuckaju iznad razdraganih narodnih masa i sve se nadam da će morati sletjeti na Pleso bar na refuel pa da vidimo to žvakanje :P

B

Max….nece.
ceka ih cisterna u zraku u blizini.

A zvakanje, kao sto rekoh, kad 1.sleti na Pleso, onda cu zvakati.

B

@Beduin

Priblizno ista prica, jer se avioni ne kupuju od Amerike.

B

Niti priblizno ista prica

A

@Beduin
U potpunosti se slazem, entuzijastama se zamagle naocare i ne mogu da gledaju na stvari objektivno. Ja razumem ponos i radost nekih ljudi posto ce „mala“ Hrvatska (u ekonomskom i populacijskom smislu, ne mislim kao uvredu) imati jedan od najboljih aviona danasnjice. Ali to nije poenta vojnih snaga jedne zemlje. Poena vojske je da moze primeniti najvise sile u raznim domenima rata.
Eskadrila FA-50 ili M346, uz nabavku nekog sistema PVO (tipa Spyder) dodatni broj PzH2000, dronova Bajraktar ili neki izraelski tip slicne klase uz opremu za EW bi dalo Hrvatskoj ne samo nove mogucnosti, vec slicni ako ne i bolji potencijal odbrane, za istu nabavnu cenu ali sa mnogo jeftinijim troskom odrzavanja.
Mislim da ce Rafali biti samo veoma, veoma, veoma skupa igracka i da ce ostali rodovi vojske zbog toga patiti.

T

Bilo bi bolje da se radi o novim vazduhoplovima i da se ne ne gleda kroz prizmu dnevne politike. Treba jednom staviti tačku i podvući crtu ko je kome učinio zlo u prošlosti i posmatrati oružane snage sa aspekta bezbjednosti i odvraćanja od sukoba a ne kao nekakvu prijetnju jednih ka drugima. Naj bolje bi bilo da se dogovorno, javno ili ne, ponovo uspostavi saradnja iz doba prijeratnih 90ih gdje bi se nabavljao sličan ili indentičan aparat za više zemalja a sa mogućnostima lakšeg održavanja i obučavanja. Znam da nekima ovo zvuči kao sf i nemoguća misija, ali realnost je puno skupa a vojska je opterećenje za sve budžete. Najskuplja je pamet, a i najpodložnija dnevnopolitičkoj kritici. Baš pričam sa kolegama na poslu, da će u budućnosti biti sve teže parirati velikima u bilo čemu. Eto, na primjer, na zapadnom balkanu, zemljama bivše Jugoslavije, uništen je stočni fond i jeftinije je kupovati meso iz Evrope gdje je radni sat 15-20 eura a kod nas se ne isplati mada kod najvećeg broja stočara je radni sat 0 eura. To je realnost i to je život. Budimo pametniji. Pozz svima

Odgovori
D

Od te „saradnje“ neće biti ništa zato što je jedna strana neutralna a druga je u zagrljaju NATO ili pretenduje da bude u tom društvu.
Neutralnost je mozda čak i bolja pa makar ona bila i kao bojagi tipa Austrijske, jer mozete da balansirate pripdnost nekom udruzenju vas limitira u odlukama.

G

Da li ce imati PESA ili AESA radar i da li ce imati metor rakete i SPECTRA sistem za elektronsko ometanje?

Odgovori
G

Ps mislim da je za srpsko vazduhoplovstvo idealan presretac Mig 31 BM.Zasto?Leti na 25km visine a nijedna zapadna vv raketa amraam i meteor ne ide preko 14km visine,takodje ima sposobnost gadjanja awacsa dalekometnik r37 i r33 i ks172 novator raketama.Samo da li je pista na bataji dovoljna za foxhounda,s obzirom da je prazan 20 tona i leti 2.5 maha

N

Gladius i treba mu tri srbije da postigne tu visinu.

B

Gladius
dolazi Rafale F3R. Tango ti je napisao o toj zadnjoj modernizaciji pa citaj.

Г

Дај да пазаримо и који нови Ту 160 који сад праве. Мало ће нам бити само Миг 31. Боже шта све нећу прочитати овде 🤦🏻‍♂️

B

Barba, zasto je Mica dobra raketa?
To je bilo moje pitanje tebi.

Bez brige, od navijaca poput tebe ne ocekujem suvisao odgovor.

Z

F3R, ima sve. Sada nisu uzeti Meteori, za 2-3vodine idu i Oni.

B

Koliko se prica, Hrvatski avioni ce biti bez Americke elektronike, nece imati Aesa radare, i nece se nabavljati Meteor, vec samo Mica rakete.

Odgovori
B

U franackim avionima nema americke elektronike.

B

I mica rakete su vrh ali je bitno da se sve može kacigi na rafale pa tako i krstarenje rakete scalp. Vrlo dobra kupnja

B

Dobro Barba, Mica je odlicna raketa.

Tu se slazemo.

No, sto je cini odlicnom?

K

Za radare i američku elektroniku (Link 16) ne znamo još ništa, osim što se stalno i izričito govori o tome da je verzija aviona koju cemo mi dobiti F3R. Što je verzija sa AESA radarom. Za oružje mi ova formulacija zvuci kao da su nabavili vođene bombe i MICA rakete.

B

Beduin,
:-) u kakve ti komentare hoćeš, otvori stranicu citaj. Kao što sam rekao, sa Rafale HRZ ima veliku platformu za azlicito najsuvremenije naoruzanje pa ako hoćeš i meteor ali i skalp kao i exocet,…. Rafale je tema.

B

K
Ni svi Francuski avioni Rafali nemaju Aesa radar, a za Hrvatske cemo tek videti. Grci su posebno trazili sa Aesa radarima, a Hrvati?

G

Svašta se priča ali činjenica je ta su to aparati koji danas lete i čuvaju Francusku. E pa ako valjaju njima kako neće valjati maloj RH.

Odgovori
B

Nitko nije kazao da nevaljaju.
Dapace, odlicni su strojevi.

Samo, Francuska kao bivsa kolinijalna sila i sadasnja nuklearna sila nema iste potrebe kao Hrvatska koja nije nista od navedena.

G

Beduin

Ima najvazniji deo na radaru a to je mikrcip.Verovao ili ne AESA radare sa svik svojim elementima prave samo ameri i izraelci.Cak ni tajfun nema aesa radar,imace novi ali sa americkim mikrocipom

B

Gladius…mikrocipovi se rade na taiwanu

S

@Beduin
Pa nije bas, rade se i u Koreji, SAD, Japanu, EU….

Litografija koja je dominantna u vojnoj upotrebi nije ona „najsavremenija“ sto ide u pametne telefone.

G

U cijenu paketa idu simulator, obuka, oprema za održavanje, dio zemaljske infrastrukture, dakle sve ono što se ne plaća u nabavi dodatnih aparata. Nabava dodatnih četiri aviona je 240 mil eura bez naoružanja što je super cijena.
Možda će ovo zvučati bezveze ili nategnuto ali beskamatno financiranje na pet godina je uz inflaciju od 15 % (računajući od zaključenja tendera do zadnje rate) daje realnu cijenu od 850 mil. Za cijelu eakadrilu iz nule, to je više nego super.

Odgovori
E

Rafal je bez sumnje dobar avion, ali kad pogledas da su ti avioni stari vec 10 i vise godina dati milijardu i vise evra….pa i nije neki posao….vreme ce pokazati da to nije nista posebno….

Odgovori
o

Niti jedan avion neće biti stariji od deset godina na dan isporuke.

G

Već je na ovom portalu 1000 puta objašnjeno šta znači starost kad su avioni u pitanju, tako da auto-fanove molim da malo proguglaju.

D

Ja mislim da ce se desiti ova kupovina. Pre svega jer je Hrvatska dobila velika sredstva iz EU fondova za oporavak od Kovida. EU kao zatvoreni sistem gleda da taj novac zadrzi sto vise unutar sebe. Tako da istog trena kad je donesena odluka da Hrvatska dobije XZ milijardi evra pomoci, znalo se da se te pare trebaju velikim delo vratiti odakle su dosle u EU.

Follow the money!

Odgovori
Z

Samo da primetim da dok se mi u Srbiji i naši susjedi u Hrvatskoj preganjamo oko naših i njihovih polovnjaka država Ruanda je, koja je prošla kroz haos rata 90-ih ( baš kao i mi ), pre par godina lansirala sopstveni satelit u orbitu oko zemlje !
I usput postala prosperitetna država u kojoj je npr kašnjivo koristiti plastične kese.

Odgovori
G

Jel su se tamo bese hutu i tutsi rokali a glavni je bio augustin bicimungu

S

Nije ni Ruanda baš tako bajna. Imaju odličan PR, i ništa više. Kongresni centar u Kigaliju, RwandAir i taj satelit. ALI, to je vrlo za*ebana diktatura i većina stanovnika od tih megalomanskih projekata nema ništa. Nije sporno da su daleko odmakli od 90-ih, ali to je i dalje bure baruta, koju Kagame za sada drži pod kontrolom.

S

Čitajući neke komentare, ne shvatam šta znači „odlična nabavka“. Nabavili su polovne Rafale 12 komada sa ‘opremom“ za oko 1.2 milijardi eur. Poznato je da nam je uvek kod komšije bolje, pametnije itd… Ali sad baš preteraste…..Ali baš je više muka od toga…..
Koliko mi je poznato naši su za 10 Mig 29, sa modernizacijom koja uključuje i 3 od 4 aviona koji su bili u RV RS, platili nešto preko 300 miliona eur, sa opremom, r/d i vođenim naoružanjem. Znači u tom paketu imaćemo 14 aviona, od čega 11 jednoseda, modernizovanih na najvišem mogućem tehnološkom nivou (4+) jedinstvenu u svetu, tj. ni SM, ni SMT ni bilo koja varijanta do sada…..
Prostom matematikom očigledno je da imamo bolju eskadrilu višenamenskih aviona 4+ t.generacije, za 1/4 para u odnosu na komšije.
Pa….. pametnjakovići…..jedino mi logično pitanje ostaje…. „na čemu ste vi“

Odgovori
f

Na cemu si ti. Avioni kostaju milijardu, istalo je pdv koji hrvatska placa samoj sebi. Poredis 10g. stare avione i 35 g.stare. Nikakvi najnoviji standardi ne postoje za vase 29ke. niti su niti ce biti blizu Rafalea. Ne uspaltibih se ni modernizovati jer bi inda izasli i sami milijardu, a za 15.g. im isticu resursi. Na prakticno istom su nivou kao i kad su proizvedeni sredinom 80ih. drugo ti dvosjedi su bez radara i neupotrebljivi su u ratu, dakle imate 11 upotrebljivih aviona sto je jedan manje od 12..

S

Meni je drago da ti @frane misliš tako, nadam se da imaš mnogo istomišljenika….. To su vaše pare i vaša stvar.
Mogu ti samo odgovoriti na onu“ne isplati se modernizovati ih“ – nekoliko ih je već modernizovanih najsavremenijom opremom i uveliko lete.
Meni je jako žalosno kada ljudi u Srbiji, po difoltu pljuju po svom, pa rekoh da ih podsetim koliko koštaju vaši „superiorni“ rafali u odnosu na ove naše „kante“.

B

Frane
Oprema i elektronika na nasim modernizovanim avionima je potpuno nova, i nema veze sa onom iz 90 tih godina. Uprosceno, ovaj Mig 29SM nije onaj Mig 29SM iz 90tih godina.

f

Nikavom najsuvremenijom opremom vec su otprilike na standardu SM. Tehnoloski zastarjelo.

B

frane
Lepo sam ti objasnio da ovaj SM nema veze sa SM iz 90 ih godina. Elektronika i oprema je sasvim nova.

S

Vidim da se mnogo proteže info za verziju SM. Ta verzija modernizacije je bila inicijalna, od koje se vrlo brzo odustalo.
@Bobane, čisto kao info, ova modernizacija, koja je već urađena na nekoliko i koji već lete, nema ni sličnosti sa SM, a ni sa SMT, ili bilo kojom drugom do sada.
Naš poseban Tim je zajedno sa drugom stranom definisao t. zahteve za opremu, sisteme zaštite (EW), sistem upravljanja oružjem i dr. koji se moraju integrisati da bi odgovorili našim postavljenim TT zahtevima. To je potpuno ispunjeno.
Sasvim je prirodno da se detalji o dobijenim TT karakteristikama i mogućnostima, tog našeg sad već potpuno novog MiG 29 ne piše.

S

I da ponovim…. za „dušebrižnike“ u Srbiji i večite kritičare…..(mnogo ih je bilo i ima). Sve to za 1/4 novca u odnosu na aktuelno u Hrvatskoj.

Ž

Sekula

U časopisu Odbrana, vojni zvaničnici su modernizovane avione označili kao MiG-29SM.

Naravno, to nije onaj MiG-29SM iz 90-tih godina, ali je tako označen. Ti avioni imaju neke elemente (poput RWR L-150 Pastelj) sa verzije SMT.

Takođe, kao što znamo, najavljena je i integracija sistema za protivelektronska dejstva koje osnovni MiG-29SM nema.

Međutim, to nikako nisu avioni koji su na nivou 4+, dakle ne mogu odgovarati varijanti MiG-29M i M2, kao ni MiG-35S i UB.

Npr. radar je ostao isti, samo je dorađen, nema nišansko-navigacijski kontejner kao i savremenije sisteme sa nove generacije MiG-a 29.

Ž

frane

Да ли се зна, јел су Рафали сада стари 10 година или ће бити стари 10 година када се испоруче?

B

Ajd Zivojine, ovaj put ti moram cestitati.
Upotrijebio si ‘jel“ a ocekivao sam „jer“.

Kad budu isporuceni, biti ce teenager.

Da li sam u potpunosti odgovorio na tvoje pitanje?

Naravno kako jesam.

Samo, i ti i ja znamo malo vise o ovoj tematici, tako da si me ipak uspio razocarati.

f

Zna se samo ono sto se povlaci po medijima.
Duznosnik vlade je u intervjuu u dnevniku RTL izjavio o tih 10.g. kojinsunse i povlacili kao informacija jos kad se orica zahuktala prosle godine. On je politicar i moze da prica svasta. Sumnjam da u ugovoru postoji decidirano navedena klauzula da najstariji avion ne smije biti stariji 10.g. Navodno najstarijibavioni ponudjeni Hrvatskoj su 2012.g. Cak i da postoji takva odredba u ugovoru sta to uopce predstavlja? Bitniji su resursi aviona od godista njihove proizvodnje koja ne mora uvijek da prati stanje resursa.
Zanimljiviji mi je u tom pogledu intervju sa direktorom Dasaulta na istoj TV koji je na pitanje o resursima rekao da je siguran da Hrvatska na ove avione moze racunati narednih 30.g.

l

@ Sekula: za 1/4 para si dobio i 1/4 resursa (10 godina vs 30+)

@Živojin: ministar večeras reče da sad imaju 10 godina i da će po isporuci imati 13-14 godina

H

@Živojine to nitko sa sigurnošću ne zna ono što je sigurno da je prosjek starosti aviona oko 10 godina ostalo valjda znaš i sam da nije bitna sama starost aviona nego njegovi preostali letni resursi.

S

Nisam siguran Živojine u tvrdnju za modernizovane MiG-29 – „radar je ostao isti, samo je malo dorađen“. To jest, važno je šta je sve „dorađeno“, koliko duboko. Šta znači radar je isti, ako analiziramo ono što je poznato, a to je: Pre modernizacije mogli su da koriste R60, R73 i R27R. A od V-Z ni jedno vođeno oružje.
Posle modernizacije mogu za V-V a i za V-Z da koriste sve raspoloživo što koriste njihovi noviji modeli.
@Živojine, dalje, s obzirom da znam da to detaljno pratiš, voleo bi da napišeš, ako imaš info, koja je razlika u T. karakteristikama i tt parametrima između sada ovog modernizovanog radara i ŽukME koj si mislim gore pomenuo.
Mislim da se neko dotakao ostatka resursa 10g vs 30g. Za te Rafale ne znam, ali za modernizovane 29ke, taj podatak o vremenskom resursu nije potpuno tačan, jer je ostatak vremenskog resursa potpuno različit zbog godišta aviona, kao i zbog različitog modela njihovog produženja. Činjenica je da je u svakom slučaju značajno veći.
Takođe je neko lepo pomenuo da vremenski resurs nije meritoran kao što je to radni resurs u pogledu veka upotrebe. Tako da bi za neko tehoekonomsko poređenje u smislu resursa trebalo znati odnose časova leta….Za Rafale ne znam, a kod naših 29ki radni resurs je mali, jako mali…. i obezbeđuje njihovu još dugu upotrebu.
Kad se tiče razvrstavanje na t. Generaciju, mislim da je @Živojine i tvoje mišljenje da tu nema konsenzusa, te da je pitanje šta se realno smatra 4, 4+, ili 4++. Posebno ga nema za 5tu generaciju.
Ali…. Najvažnije je pitanje šta se želi tim avionima ovim našim i budućim hrvatskim. Ono što je jasno, to je da i mi i oni skoro da nismo imali avione kojima smo mogli kontrolisati svoj VaP, što nam je i obaveza ako želimo imati taj saobraćaj.
Dakle…. Naši su to uradili, tako kako jesu i za toliko novca.
Hrvatska je takođe na putu da to obezbedi, tako kako su odlučili, za toliko novca.
Tvrdim da i jedni i drugi (ako realizuju ovu nabavku) taj zadatak (AirPolicing) mogu obavljati bez razlike.
Zbog mnogo pisanja na temu datog novca u Srbiji, podsetio sam na to koliko je to novca u odnosu na onaj koji u Hrvatskoj nameravaju dati.
Neosporna je činjenica u ogromnoj razlici, a da u to još ne uključujemo održavanje.
Jer kao što znamo, vek upotrebe je jedno, ali ovakvi avioni imaju i Rok rada nakon kojeg se moraju izvršiti remonti ili određeni radovi za obnovu roka rada da bi isti bili upotrebljivi.
Nepoznato je kada su na rafalima izvršeni radovi na obnavljanju roka rada, ali svakako da ih to čeka u okviru ostatka resursa, barem još dva. A to mnogo košta i pretpostavljam da nije u toj ceni od 1.2milijarde eur.
U našem slučaju u datoj cifri su uračunati svi radovi na obnovi roka rada do isteka VU…..
Mislim da bi bilo mnogo da se ovom prilikom dotaknem strategije, koncepta i vida održavanja. Dovoljno je da podsetim da se kod njih radi o modularnom održavanju, a mi nismo menjali ništa od toga, osim što smo delimično prešli na održavanje prema tehničkom stanju, što, verujem svi znamo, je nama poznato a i ekonomičnije.

D

@ Sekula
Ma daj to ti je kao 35g stari fićo i recimo 10g stari BMW 5.
Obadva mogu da voze ali…….
Sad se ti uputi s tim fićom recimo do Moskve.

Odgovori
B

Kao djete sam se u okolici Sibenika nagledao peglica s poljskim tablicama….

A i sa peglicom sam jednom opalio od Zagreba do Helsinkija.

V

Ja i još 3 frenda smo Spačekom iz Zagreba preko Srbije, Rumunjske, Bugarske i Grčke išli sve do regije Kapadokije u Turskoj. Istim tim Spačekom smo slijedće godine išli iz Zagreba preko Mađarske, Slovačke, Poljske, Litve, Latvije, Estonije sve do Helsinkija u Finskoj. Taj isti Spaček je išao od Zagreba do Sjevernog pola. Jedan drugi do Mauritanije i Maroka.

D

Avion kao masina, opasna bez daljnjeg na tu temu, ali kao veliki problem heh pa to sto ce se koristiti 50% mogucnosti za placenih 100% cenе!!

Padne li jedan iz nekog pa i najglupljeg razloga, rebalans budzeta mora da se radi hehhe jezivo

Odgovori
B

Avion kao avion je bezopasan bez pravog plana uporabe.
A HR nije imala taj plan ni za MiGove

B

Za sve one koji su blistali od sreće kako Rafali u Hrvatsku ne dolaze s AESA radarima, intervju s Eric Trappier-om iz Dassault Aviation-a na hrvatskom RTL-u (RTL-DIREKT) je riješio enigmu.
Na žalost onih koje je to činilo sretnima, avioni dolaze s AESA radarima i svim senzorima koje koristi i Francuska vojska u trenutno posljednjoj najnaprednijoj F3r verziji koja se koristi. Niti jedan šarafić neće biti drzgačiji… Samo kripto uređaj neće biti Francuski, nego će on van a unutra ide novi made in USA, za koji ne treba nikakva posebna dozvola, jer je to standard u avionima za NATO članice .

Odgovori
R

Hvala na trudu na objavi.
Baš na ovoj temi imamo komentatora koji i na B92 ponavlja da su budući Rafali za HRZ opremeljeni sa PESA radarima. Možda čovjek nije upoznat da se vrhunski SU-35 upravo diči s takvim, PESA radarom.

o

Sekula koji si ti naivac, ti stvarno vjeruješ da postoji modernizacija vaših 29-etki koja može parirati već moderniziranim rafalima starim deset godina.Rafale je mašina 4,+generacije dok je Mig -29 3+generacije jer su tehnološki 25 godina u zaostatku. Urazumi se nema tu priče Mig 29 je 3+ generacija neka vam to vaši već jednom kažu iako to pravi znalci ovdje dobro znaju.

Odgovori
S

@omniameamecumporto
Hahaha. Kad se tiče značenja reči Naivnost, uvek kažem to je verovatnoća, tako da čovek nikad nije siguran.
Nego…. nikako da skapiram to oko modernizacije. Jedan fabrika proizvede avion od nekog deminstratora krajem 80tih godina. Druga fabrika neznatno pre drugi model aviona.
I jedna i druga tokom godina vrše nadogradnje, unapređenja itd…. I jedna i druga nakon recimo 15tak godina i dalje izbacuju te avione – unapređene, modernizovane, kao nove varijante tih aviona.
Nije mi najjasnije tvoje tumačenje. Iste Fabrike tu nadogradnju-modernizaciju ne mogu uraditi na aparatima koji su već u upotrebi, nego samo na onim koji izlaze iz proizvodnje?
Ili je stvar u onome sa početka – naivnost….

f

Danas je duznosnik vlade rekao da ce najstariji avion koji bude isporucen biti star 10.g.
Sad je li to bas tako navedeno u ugovoru kao uvjet sumnjam jer mi takva klauzula zvuci smijesno. Ipak navodi da najstariji primjerci u francuskoj uporabi su 2012.g. tako i ako nije striktno navedena njihova starost nije opet daleko od tih 10.g.

Odgovori
B

Ne kuzim cemu ta sad o godinama.
Rafale je MILF a srpski MiG29 je GILF.

Eto, post ponad cak i Zivojin skoci sebi u usta.

Mada, po mojen strucnom misljenju, a nekog djavla o tome i znam, MiG29 je za Srbiju pun pogodak.
Rafale za Hrvatsku je zesci overkill.

Nego, da ove s malim spolovimom malo educiram do kraja, niti je HR prijetnja SRB, a SRB je jos manja prijetnja za HR.
Dakle, uzalud vam pokusaj mokrenja u vjetar.

I

Beduin.
Naravno da Srbija nece napasti Hrvatsku, jer ne vidim ni jedan razlog. Zato Srbija radi pametno, ulaze se u sisteme koji sluze defanzivi. Primer je Kornet, gde smo tanki bili. Jedino sto ce mozda Srbija nekad da nabavi je Sumadija i to samo ako Hrvatska dobije one lansere od Amera. Do tada, nema potrebe da se poredimo, svako ima svoju filozofiju razvoja.

Z

Jesteli ikada razmišljali da ima pilota koji su stasali i odrasli u USA, a koji su kao moj sin s dvojnim državljanstvom izrazili želju da budu piloti HRZ-a?! ( Naravno uz odobrenje ) I to na aparatima malko više od Rafala!!! ?

Odgovori
B

dobar vic.
ali ne ide to tako.

istina, unutar NATOa postoji program razmjene i pilota gdje neki piloti odlaze u drugo RZ u aktivnu sluzbu na 2 godine.

Z

Znam ja to, ali postavka stoji!
(Često se stvari i promijene, i da, nitko neće pustiti pilota od 27 g. u koga je previše uloženo za aparate 5 generacije )

V

Srbiji prvenstveno treba pvo dugog dometa, ako se toga domognemo a da ne popijemo sankcije, mi smo u velikoj prednosti.Tek nakon toga možemo razmišljati o nekoj eskadrili modernijih aviona, ne mora to biti ni tako skupo kao rafal.Ta slojevita odbrana sa zemlje i solidna podrška u vazduhu su bolja opcija nego vrh u vazduhu a na zemlji luk i strela.

Odgovori
B

Realno ne prolaze Srpski PVO. Tako da zapravo su oni tržište za polovna vozila ili vazduhoplove za EU države vojne sile.

Realno Hrvati su ispali pametniji od nas. Iako njihova vojna moć ne postoji, samo postoji naša srpska nemoć. Pa tu se kao uporedjujemo. A zapravo sa Rumunijom imamo veću granicu, pretenziju direktnu na Srbiju preko ideje o Vlasima do Zlatibora. A njihov BDP, njihova vojska je nama konkurencija, ne Hrvati realno jer nisu bazični pomorska zemlja koja nema jedno ratno brodogradilište. Vazduhoplovnom doći od Dubrovnika do Vukovara je nemoguća misija jer ih republika srpska sa nekim PVO, ometa sa svojim vazdušnim prostorom. Drzava hrvatska je kao kopito od konja. Ranjiva sa svih strana u vazdušnoj strategiji ili kopneni naspram nas Srba.

Šta rade Rumuni?sa njima smo zajedno radili jedan vazduhoplov davno, to čudo tehnike nije preživelo raspad Jugoslavije. Ali rivalisanje sa malim Hrvatima je opstalo. Haha dok realni rivali stoje oko nas

Odgovori
k

Plaćena je prva rata pa da se malo poigramo sa brojkama na temelju dosada iznešenih podataka…
Sama cijena 12 rabljenih aviona je cca 555 mil €, u prosjeku 46,25 mil. € po aparatu. U ugovoru je definirana cijena svakog pojedinog aparata, ovisno o godinama starosti, naletu, dvosjed/jednosjed itd, no možemo reći da je proječna cijena 46,25 mil€ po aparatu. To je cifra na koju se na plača PDV i radi se o unosu robe iz jedne EU države u drugu pa nema nikakvog oporezivanja.
Sve ostalo što je RH tražila, a tiće se zbirno svih roba i usluga definirano je kroz 3 ugovora sa francuskim kompanijama na čelu sa Dassaultom. Ukupna vrijednost svih ugovorenih roba i usluga koje prate samu isporuku rabljenih zrakoplova je cca 444 mil. € + PDV ( ukupno cca 555mil €). Toj cifri pridodana je inflatorna klauzula u iznosu od cca 45 mil eura (cca 1.5 % godišnje). Zbirno to je ukupno ta cifra od 1.155,5 milijardi € koja se spominje u naslovu….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend