Na zvaničnoj ceremoniji održanoj na međunarodnom aerodromu u Pekingu, Uprava za civilno vazduhoplovstvo NR Kine (CAAC) dodelila je 29. septembra 2022. godine sertifikat tipa za putnički avion C919 razvijenog u kineskoj državnoj kompaniji Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC).
C919 je u osnovnoj verziji sertifikovan prema standardima plovidbenosti CCAR-25 kineske Uprave za civilno vazduhoplovstvo, usklađenim sa američkim standardima FAR-25. C919 je prvi uskotrupni avion za duge relacije koji je konstruisan u Kini, sa opcijama postavljanja od 158 do 190 putničkih sedišta, što je u klasi američkog Boinga 737 i evropskog Erbas A320, a osnovna verzija C919 ima 168 sedišta. Opremljen je sa dva motora CFM International LEAP 1C, a u budućnosti se planira opremanje kineskim motorima CJ-1000A koji se razvijaju takođe pod okriljem COMAC-a. Probna testiranja prototipova CJ-1000A pokrenuta su 2018. godine, ali letna ispitivanja ovog motora još nisu počela.
Državna kompanija COMAC je za posebne potrebe konstruisanja civilnih aviona formirana 2008. godine, a avion C919 je njen prvi kompletan projekat. Svi elementi aviona se ili proizvode u raznim preduzećima kineske državne korporacije za proizvodnju aviona AVIC, ili se uvoze, a samo finalna montaža se vrši u fabrici COMAC sa sedištem u Pudongu, Šangaj.
Prvi let prototipa C919 izveden je u Šangaju 5. maja 2017. godine, prvi let drugog prototipa obavljen je 17. decembra 2017. godine, a prvi let trećeg prototipa obavljen je 29. decembra 2018. Tokom 2019. godine izgrađena su još tri letna prototipa C919 tako da je ukupan broj prototipova koji se koriste u ispitivanjima porastao na šest. Sertifikacioni letovi u okviru testova završeni su 3. jula 2022. godine, proces testiranja i sertifikacije je kasnio, a sertifikat je avion dobio oko godinu dana kasnije od poslednjeg planiranog datuma. Prema zvaničnim podacima COMAC-a, broj porudžbina i opcija za C919 trenutno obuhvata 815 aviona (uključujući 349 u „čvrstim“ ugovorima) koje su naručile ili nameravaju da naruče 28 kineskih avio-prevoznika i lizing kompanija.
Prvi serijski C919 izveo je svoj prvi let u Šangaju 14. maja 2022. i očekuje se da će biti predat prvom korisniku, kompaniji One-Two-Three Airlines (podružnica kineske avio-kompanije China Eastern Airlines) do kraja ove godine, što takođe predstavlja kašnjenje od oko godinu dana.
Mehaničar
Ukoliko ne ponove ruske greške, avion sa dobrim potencijalno i šansom za veći uspeh.
ivan
Zasto? koje su mu prednosti u odnosu na postojecu konkurenciju?( osim politickih) Il makar sa cime se hvali proizvodjac ?Pitanje je ozbiljno a ne ironicno
Dejan
@Ivan
Najveća prednost je što je domaći avion za domaće kinesko tržište i što će se tu i pozicionirati sa 349 ugovorenih i 466 u opcijama malo li je? Verovatno će polako i preuzimati primat na kineskom tržištu i smanjiti narudžbine Airbusa i Boeinga u Kini. Prevashodno kao letelica na domaćim destinacijama.
ivan
Dejane to je politicka prednost rekoh ne to. Kina moze da subvencionise avion pa da bje najveci krs pa da prodje u Kini. Pitanje je , ja sam kompanija , borim se na trzistu, zasto C919 a ne A320 npr. MC 21 mi se cinio kao napredniji koncept, zbog velike upotrebe kompozita i naprednog krila , no nazalost to je zasad mrtav projekat
Dejan
@Ivan
Naravno i da je politička. Uostalom svi vole slogan „Kupujmo domaće“. Činjenica je da avion ima konzervativan dizajn (od nečega treba početi), ali sva je prilika da će „ubijati“ cenom. C919 je i napravljen upravo kao konkurencija A320. Vidi, pre 20-tak godina smo se sprdali sa kineskim svemirskim programom. A gde je on danas? Orbitalna stanica stalna posada na istoj, robot na tamnoj strani Meseca, na Marsu, izlasci u otvoreni svemir! Misliš da nisu sposobni da naprave konkurentan avion?
Što se tiče MS21 nije mrtav projekat. Rusi imaju sopstvenu proizvodnju kompozita, razvili su sopstveni motor PD14, država je izdvojila 15 milijardi rubalja za proširenje proizvodnje MS21.
https://ria.ru/20220912/ms-21-1816110201.html
Mehaničar
@Ivan
Prvo, Kina je sama po sebi mnogo veći market nego Rusija i na domaćem tržištu ima šanse.
A drugo, ako mu cena i pristupacnost delova bude bolja nego kod Suhoja, ima šanse da napravi solidan rezultat van Kine. Azija, Afrika, možda čak i Južna Amerika.
Burrito Baby
Pitanje je ko i kako u Kini vodi taj projekat, ako je drzava i neki partijski cinovnici iz razloga patriotizma i nacionalnog ponosa onda od toga nema nista, ako je privatni kapital pokretac i ljubav prema tehnologiji itd. onda bi uz masivnu podrsku drzave moglo uspeti…
rkoMi
@Ivan Smeta subvencionisanje proizvodjaca i a kad je amerika dala boingu 60 milijardi na lepe oci to nikom ne smeta, omakao im se 737 max. pa opet nisu ‘krs’.Kina i Rusija nisu za poredjenje, Kina industrijska velesila, a Rusija sa unistenom industrijom radi nesto cisto da bi se reklo da imaju avioindustriju, iako imaju veci potencijal, iskustvo i znaje od Kineza.
ivan
RkoMi majko mila a sta si ti kineski drveni advokat? Da li si funkcionalno nepismen? Da li razumes sta je napisano. Ja sam pitao sta je KOMPETITIVNA prednost aviona? Briga me koje sta dao Boingu il COMACU. Dolet ,tezine , broj putnickih mesta , potrosnja goriva, kako su se kinezi dosada pokazali sa logistikom i odrzavanjem, na kojim linijama bi donosio veci profit , to je pitanje a ne dal su KInezi mocni i lepi , amerikanci pokvareni i zli , evroplanjni valjda pede..i
rkoMi
I da je losiji od zapadnih aviona, a nema razloga da bude jer su jako slicni, to je veliki uspeh za kinesku industriju, jer ce veliki deo letelice sami praviti, i desetine milijardi dolara ce ostajati u zemlji svake godine, a vreme ce pokazati da li ce uspeti poremetiti sadasnji monopol na trzistu.