BEG airport status
Erbas u Rumuniji na helikopteru H145M počeo ispitivanja rakete Spike ER2 Srbija će uskoro biti korisnik H145M sa sistemom HForce 3. Za sada, tu su samo domaći lanser ruskih nevođenih raketnih zrna 80 mm i domaći mitraljez kalibra 12,7 mm / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Erbas u Rumuniji na helikopteru H145M počeo ispitivanja rakete Spike ER2

Kako je prošlog petka preneo Romania Јournal, Airbus Helicopters nastavlja da proširuje mogućnosti svog sistema upravljanja vatrom (SUV) HForce, i to na uspešnoj vojnoj višenamenskoj helikopterskoj platformi H145M. U tu svrhu, kompanija je pokrenula seriju testova na poligonu Cincu u Rumuniji.

Romania Јournal navodi da su na rumunskom poligonu sredinom januara ove godine započeta ispitivanja integracije rakete Spike izraelskog proizvođača Rafael. Kao prvi korak, izvedeni su početni testovi koji imaju za cilj smanjenje rizika za dalji razvoj, a odnose se pre svega na proveru uticaja lansiranja rakete na letelicu. Sledeći korak biće puna integracija rakete u sistem HForce.

Od ranije je poznato da Airbus u okviru HForce 3 nivoa planira da integriše i izraelsku višenamensku raketu vazduh-zemlja Spike ER2 5. generacije koja, kada se lansira sa helikoptera, ima domet od 16 km. Masa rakete je 34 kg, kalibar 170 mm, dužina 1670 mm, raketa je opremljena naprednim tragačem sa infracrvenim i dnevnim senzorom visoke rezolucije, višespektralnim tragačem cilja. Povećanje dometa ostvareno je primenom dvosmernog RF data linka, ugrađena je jedinica IMU (Inertial Measurment Unit) što omogućuje gađanja ciljeva koji nisu u nišanskoj liniji (NLOS – None Line of Sight).

Do sada je SUV HForce podržavao upotrebu mitraljeza FN Herstal HMP400 kalibra 12,7mm, topa NC261 kalibra 20 mm, nevođenih raketnih zrna FZ231 kalibra 70 mm i laserski vođenih raketnih zrna FZ275 takođe kalibra 70 mm. Prvi korisnik helikoptera H145M sa HForce je Srbija, ali je na srpske helikoptere, koji imaju nivo HForce 1, integrisano naoružanje razvijeno u Srbiji, kontejner GH78 sa mitraljezom М87 kalibra 12,7 mm sa 250 metaka, sedmocevni lanser L80-07 nevođenih raketnih zrna S-8KOM kalibra 80 mm.

Od 5 H145M koje koristi RV i PVO Vojske Srbije tri su naoružana (vojna oznaka H-50B) i kako je zvanično najavljeno, biće dovedeni na HForce 3 što će značiti da će dobiti i optoelektronski sistem MX-15(D) dometa preko 50 km, kao i sistem na kacigi pilota HMCS Scorpion. Takođe, veći deo od dodatnih 10 H145M koje bi Vojska Srbije trebalo da dobije narednih godina, imaće takođe HForce 3. Od ostalih korisnika H145M, samo još Mađarska ima naoružane helikoptere, od 20 primeraka 5 ima HForce 3, a do sada je primećeno da su naoružani topom NC261 kalibra 20 mm i nevođenim raketnim zrnima FZ231 kalibra 70 mm.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Kr

nadam se da će naši uspeti integrisati raketu Pauk

Odgovori
Pa

Ili laserski navodjene S-80.

St

Kao i na Gazelu, uz fotosop sve moze.

TT

Ja se nadam da ce kupiti Spike ER2 i prestati sa glupostima …

Г

+Ралас и С-8 ЛГР

Bo

Stojko
Svaki tvoj komentar je negativan. Ti mislis da se razvoj, pogotovo od nule moze desiti preko noci. Da si ikada nesto planirao i napravio u zivotu sam znao bi to.

Yo

Razvoj i integracija domaće municije na savremenim sredstvima bi morao biti vrhunski prioritet naše vojne industrije – a verovatno i jeste – i na tome se mora insistirati nezavisno od eventualnih (ne)uspeha…
Sefte nabavka savremene municije sa strane.

Odgovori
Vl

Ukoliko redakcije dozvoli, ovaj tekst me je naveo na jednu off topic temu.
Kao laik, stičem utisak da su namenska industrija i pojedine privatne kompanije počele da osvajaju visoko tehnološke proizvode i rešenja.
Tu pre svega mislim na lepezu dronova, raketa vođenih i nevođenih, modernizaciju tenkova, BVP-a, a kao krunu razvoja i elektronskog sistema VOJIN (ukoliko se ne varam) koji je prikazan na prošlogodišnjem Partneru.
Tu dolazimo do srži. Ukoliko smo u stanju da uradimo pomenuto da li bi bilo moguće da razvijemo naš domaći PVO sistem srednjeg dometa na osnovu dosadašnjeg iskustva i tehničke poznavalosti?

Odgovori
Bo

Vlada
Ka tome se i tezi. U buducnosti mozemo ocekivati nesto tako.

Vl

@Boban
Čini mi se da je logično.
To je deo NVO koji nam je jedan od najprimarnijih a apsolutno smo zavisni od uvoza a to imajući u vidu naše okruženje i opredeljenje za vojnu neutralnost može biti veliki problem.

St

Kako da razvijemo PVO sistem srednjeg dometa kad nemamo ni radar domace proizvodnje a ni raketu z-v?

Yo

@Sojko

Rešavanjem jednog po jednog problema, korak po korak – što će zahtevati vremena i para – ali su koristi višestruko isplativije.
Nešto može i da se kupi (radari npr.), nešto da se nauči i već uvezenih sistema, raketa i sl.
Kupi se poneka licenca – ako je besmisleno tj. jeftinije nego praviti od nule – i to je to…
Ne postoji nemoguće, već samo – koliko košta…

St

@Yoda
Pa nasa namenska vec 10+ godina razvija bespilotnu letelicu, 3 godine uz pomoc stranih partnera sa kupljenim tehnologijama., godinama se razvija i raketa kratkog dometa sa IC glavom. avioni se remontuju po nekoliko godina, sta mislis koliko decenija bi smo razvijali radar i raketu srednjeg dometa sa radarskim navodjenjem?
Treba se pomiriti sa tim da su krajnji dometi nase namenske u narednim godinama Nora i Lazar, a ni njih ne mozemo dovoljno brzo da sklapamo. Sve ostalo je kao sto i sam znas na nivou prototipa ili makete, bez nekih izgleda za serijsku proizvodnju.
Inace, postojao je projekat SFRJ PVO sistema pocetkom 60tih ali se posle par godina odustalo zbog razlicitih problema sa radarom i raketom.

Vl

@Stojko
Yoda me je preduhitrio ali manje više se slažem sa svim što je izneo.
Imali smo u posedu maverick rakete pa smo na osnovu njih počeli da razvijamo domaću vođenu raketu vazduh zemlja.
Imali smo rakete za MIG-21 koje su za vreme rata 99 prepravljenje kako bi mogle da se lansiraju sa zemlje. Na osnovu tog iskustva, razvijen je Pasars.
Imamo AN/TPS-70, P-12 radar, nišanske radare sa KUB i NEVA pa na osnovu njih i iskustva u korišćenju možemo početi sa razvojem našeg PVO sistema.
Formulisati TT zahteve i krenuti polako u razvoj.
To je dug proces ali bi koristi bile višestruke.

MV

Zaboravi ovo oko bespilotnih. Mozda neke najmanje, ali ozbiljnije na zalost zaboravi. O tome se prica vec godinama, mislim 7-8 i doslo se dokle? Da se prica sve manje. Neki los dil sa Kinezima. Da se ozbiljno radilo na razvoju, za 7-8 godina bi se napravilo mnogo toga. Primer je Turska, koja je napravila paletu bespilotnih letelica u tom roku, a sada polako ulazi u Ukrajinu i dobija sve sto joj je potrebno za proizvodnju ozbiljnijih aviona.

Sk

Bolje bi bilo da naši stave neki od Gau rotacionih topova, pošto ionako postoje kao opcija za H-145. U kombinaciji sa Spike raketom, je već dovoljno velika vatrena moć.

Odgovori
Fe

Koliko sam našao na internetu, Spike-ER2 je praktično Spke-LR2 lansiran iz vazduha i sa radio-linkom, tako da nema ograničenja dometa od 10km uslovljenog navođenjem preko optičkog vlakna – wire guided (SACLOS).

Ima unapređenja kod bojeve glave – pored tandem kumulativnih (HEAT) ima i mogućnost – jako finu za bunkere, a izuzetnu za obračun sa lako oklopljenim vozilima – da je prva bojeva glava HEAT a druga se ubacuje kroz šupljinu u gađano vozilo – objekat i eksplodira unutra – multieffect War head – to nama treba, ne samo za (R)AlLAS-e i NOVU, nego treba to primeniti i kod Košava – sve varijante…

Nadam se da će da se nađe i ozbiljniji novac za plaćanje tehnološkog transfera – naš domaći sistem navođenja je neozbiljno porediti sa Izraelskim, da ALAS ne mora da se vodi baš sve vreme, nego da se unesu koordinate i posle samo odabere i zaključa cilj – kad već bude u vidokrugu seekera – može da posluži i za kasniju fazu – razvoj – ne samo taktičkog oružja – nego i ozbiljnog optoelektronskog sistema za samonavođenje na fiksne (a kasnije i pomične) ciljeve pomoću prethodno memorisane slike mete – uz kombinaciju inercijalnog i GPS/GLONASS/Beidou navođenja to može da reši problem preciznih napada na veće daljine, ili kad vođenje radio-linkom nije praktično ili je i nemoguće…

Uticaj eventualnog transfera tehnologije na razvoj i unapređenje projektila i bombi za opremanje dronova i da ne pominjem…

Odgovori
Vl

Kakva vatrena moć helikoptera kojeg sa automatskom puškom skineš sa neba. Ovo je čisto zamlaćivanje. H145 može da se koristi samo kao laki civilni helikopter (kad je lepo vreme) ili za prevoz generalčića od vežbe do vežbe.

Odgovori
Fe

Zato se naoružava vodenim raketama i projektilima velikog dometa, pa i ne mora da se pojavljuje na samoj vatrenoj liniji…
Daleko od toga da može da zameni K-52, ali je u stanju bar da nosi stedstva za napade na ciljeve iza linije fronta, kao i na samoj liniji – sa bezbedne daljine.
Rekao bih da je za borbu sa pešadijom/naročito ako koristi gerilsku taktiku i te kako upotrebljiv…

Mi

Dakle svi helikopteri onda mačku o rep.
Grešiš. Tako se može reći i za svaki Mi-35 ili Apač da ga svako može skinuti makar kakvom bazukom i drugim nevodjenim RPG lanserom rakete sa ramena. I toga je bilo ali, se borbeni helikopteri i dalje proizvode.

Sr

@Milos77
Rekao bih da Vladimir misli kako je H145m „igracka“ za lepo vreme, a ne zna da M verzija ima balisticku zastitu, ojacan zmaj, neki i AMPS i da po losoj vidljivosti ima daleko vece sanse bezbedno da sleti od vecine helikoptera….npr. Mi-8. Mali precnik rotora otvara i vise mesta za desantiranje, autopilot i autohower olaksavaju fast-rope.

MI-35M je opet nesto drugo, celik napred, totalna redudantnost svega i svacega…zato su i kupljeni.

Ve

Da je to tako Gazele bi padale kao kruske u ratovima 1991-1999.

Г

Јесте Амери и спекоси су баш луди што користе МХ 6 у својим мисијама.

Cr

Грга,

Odlično primećeno. I to ga koriste tako što posedaju na bokove i onda tako nasađeni desantiraju pravo u zonu dejstva pešadije. Po srpskoj logici automatskog pljuvanja po svemu, takav način upotrebe helikoptera bi trebalo tretirati kao najveće moguće samoubistvo. Pa ipak, američki SOR to uporno nastavlja da radi i još uvek nije zabeležen slučaj da im je neko skinuo „Malu pticu“ automatskom puškom. Izgubili su svega par komada u borbi, poslednji pre više od 20 godina u Panami. A prošli su Somaliju, Irak, Avganistan…

Vl

Gazele 90tih su se dobro pokazale u nošenju novca od jedne do druge strane za razne usluge. U ratnim dejstvima nisu učestvovale. Barem ne u nekim ozbiljnim sukobima.
Ameri koriste svoju tehniku isključivo kad su u prevlasti barem 100:10 kad bi bilo 100:11 već bi razmislili.

Du

@Vladimir
Ali upravo je obrnuto, ovi helići imaju jednu od najvećih šansi da se vrate sa SAR misije, iako izgledaju krhko, nisu nimalo

Cr

Vladimire niste u pravu. U Mogadišu su sa MX-6 spuštali ljude na zemlju gde je odnos bio 10:100 i gde se ozbiljno ginulo. Jedan MX-6 je pod vatrom evakuisao posadu oborenog UH-60. Helikopteri poput H-145 i MX-6 su pun pogodak za sukobe koje nisu frontalnog tipa i armijskog nivoa, a Srbiji takav scenario može da se desi u nekoj budućnosti. Vojska je vrhunsku nabavku odradila sa njima.

Vl

Koje crne SAR misije? Pa od koga bi mi naše spašavali na našoj teritoriji? A na tuđoj naši helikopteri nemaju nikakve šanse a to bi se vodilo i kao direktna agresija na tu zemlju.
Ta uvežbavanja mi više deluju kao neka priprema da naši ljudi i naša tehnika u ime neke velike sile radi te prljave poslove.
Zato su najverovatnije i kupljeni. Da standard opreme bude u skladu sa zahtevom onog ko je i dozvolio kupovinu tih komaraca.

Sr

Svaka čast!Ali…Ja ipak mislim da bi trebalo da se što brže naoružava Srbija borbenom avijacijom

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj