BEG airport status
Podgoričke “Vijesti“ o izuzetno lošem stanju u Avio-helikopterskoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore Ovog leta je od tri aviona bio ispravan samo jedan AT-802. Njegove komponente nalaze se od početka septembra na remontu u Španiji / Foto: MUP Crne Gore

Podgoričke “Vijesti“ o izuzetno lošem stanju u Avio-helikopterskoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore

Podgoričke ’’Vijesti’’ objavile su prošle subote, 3. decembra, interesantan tekst o izuzetno lošem stanju u Avio-helikopterskoj jedinici (AHJ) Ministarstva unutrašnjih poslova Crne Gore. Kako se navodi, AHJ trenutno ima samo jedan vazduhoplov koji može da obavlja zadatke, a to je višenamenski helikopter tipa Agusta Bell AB-412 registarskih oznaka 4O-HEK, dok preostala tri raspoloživa helikoptera i nijedan od ukupno četiri protivpožarna aviona, nisu ispravni i ne lete.

‘‘Vijesti‘‘ se pri tom pozivaju na dokument ‘‘Informacija o stanju u AHJ‘‘ koji je Vlada Crne Gore razmatrala na svojoj sednici održanoj pre dve nedelje.

U navedenom dokumentu se, između ostalog navodi:

– Činjenica je da na dan 11. novembar 2022. od tri helikoptera koja se koriste za spašavanje ljudi, policijske zadatke, medicinske letove, prevoz štićenih ličnosti, obuku pilota i druge potrebe MUP i ostalih državnih organa, kao i od tri aviona koji se koriste za gašenje požara, ima samo jedan plovidbeni vazduhoplov i to helikopter AB-412. Razlog za ovako stanje je to što Zakonom o budžetu za 2022. nije bilo opredijeljeno dovoljno finansijskih sredstva za dovođenje AHJ u funkcionalno stanje. Po dovođenju vazduhoplova u ispravno stanje za budući period, biće potrebno značajno manje sredstava za održavanje vazduhoplova –

Avion AT-802 koji je isporučen sredinom decembra 2016. godine

Osim toga, u tom dokumentu piše da, pored ovih ukupno osam vazduhoplova koji su koliko-toliko kompletni i možda bi jednog dana mogli ponovno da polete, AHJ raspolaže i sa dve olupine, odnosno dva uništena protivpožarna aviona: jednim Air Tractor AT-802A (registracije 4O-EAA) iz 2008. godine, i jednim PZL M-18B Dromader (4O-BRS) iz 2002. godine, a koji su uništeni u udesima na Skadarskom jezeru 2015, odnosno na Kakarickoj gori 2017. godine. Olupine ta dva aviona od tada leže u skladištima kompanije Montenomaks u Danilovgradu, a vrednost njihovih ostataka procenjena je na ukupno 72.600 evra.

Iz AHJ su predložili da Uprava za katastar i državnu imovinu raspiše tender za prodaju ove dve olupine, kao i da se na prodaju zbog zastarelosti i ekonomske neisplativosti ulaganja u njihovu popravku i dovođenje u letno stanje, ponudi još ukupno tri neispravna vazduhoplova: po jedan helikopter tipa Agusta Bel AB-206 (4O-HAW) star 50 godina koji nije u upotrebi od 2017, odnosno SA-341 Gazelle star 47 godina koji se ne koristi od 2010, kao i jedan avion tipa PZL M-18B Dromader (4O-BRR) koji nije u upotrebi od 2017.

Kako se dalje navodi, da bi se ta tri vazduhoplova dovela u letno stanje i na njima obavili svi radovi koje je u međuvremenu trebalo završiti po preporukama proizvođača i planu redovnog održavanja, treba ukupno preko 1,6 miliona evra, dok sva tri pomenuta vazduhoplova trenutno po proceni sudskog veštaka zajedno vrede tek jedva pola miliona evra. Uz to, AHJ za njih ili nema obučenih mehaničara ili je validnost sertfikata pilota i tehničkog osoblja za te tipove vazduhoplova istekla, pa bi njihova obnova dodatno koštala državu.

Višenamenski helikopter AB-212AM star je 43 godine / Foto: Svetozar Jokanović

MUP-ov spasilački helikopter tipa Agusta Bell AB-212 (4O-HCC) zbog isteka vremenskih resursa i potrebe za remontom i servisom prizemljen još od oktobra prošle godine. Da bi ovaj helikopter, proizveden 1979. godine, mogao biti vraćen u upotrebu, prema procenama menadžmenta AHJ, treba uložiti najmanje 480.000 eura. Realizacija ovih radova planirana je do kraja maja 2023, u zavisnosti od dinamike i složenosti sistema javnih nabavki i odobrenih sredstava.

‘‘Vijesti‘‘ dalje prenose da je AHJ u međuvremenu završila servis najmlađeg helikoptera u svojoj floti, AB-412EP (4O-HEK) koji je od početka novembra ponovo u letnom stanju, a u međuvremenu je u taj vazduhoplov ugrađena i oprema za gašenje požara iz vazduha. Međutim, kako primećuju iz ovog podgoričkog medija, umesto da se opredele za protivpožarna podvesna vedra (tzv. bambi bucket) kojima su već opremljeni vrlo slični helikopteri Bell-412EP i EPI Vazduhoplovstva Vojske Crne Gore, u MUP-u su odlučili da na svoj AB-412 ugrade fiksni protivpožarni rezervoar za vodu i penu kapaciteta 1.500 litara, a koji je mnogo lošije rešenje jer se sporije puni od bambi bucketa i mnogo je manje fleksibilan u upotrebi od, pod helikopterom podvešenog protivpožarnog vedra.

Crna Gora je trenutno bez ijednog od, na papiru tri raspoloživa protivpožarna aviona tipa Air Tractor AT-802, jer je i poslednji koji je letos bio u funkciji (4O-EAD iz 2017) u međuvremenu povučen iz aktivne upotrebe. Od 6. septembra komponente tog aviona nalaze se na remontu kod svog proizvođača – kompanije Air Tractor Europe u Španiji. Njegovo vraćanje u plovidbeno stanje, kako piše u ‘‘Informaciji o stanju u AHJ‘‘, očekuje se do kraja godine.

U dokumentu piše i da se do kraja juna naredne godine očekuje vraćanje u upotrebu i preostala dva АТ-802, koji zbog oštećenja u incidentima prilikom gašenja požara, ne lete od novembra 2020, odnosno juna 2021. Za remonte ta dva vazduhoplova su potpisani govori sa kompanijom Air Tractor Europe, a oni pored radova redovnog održavanja koje propisuje proizvođač, podrazumevaju i ozbiljne radove na oštećenoj konstrukciji oba vazduhoplova, na jednom avionu treba zameniti teško oštećeno desno, a na drugom levo krilo i remontovati propeler. Remonti i popravke ova tri aviona koštaće nešto preko 600.000 evra, ne računajući u to preglede motora dva oštećena Er Traktora za šta će biti izdvojeno još minimum 165.000 evra.

Ove godine je samo dvosedi AT-802 bio operativan i spreman za gašenje požara

‘‘Vijesti‘‘ su se dotakle i nekih činjenica koje nisu zvanično iznesene odnosno kojih nema u ‘‘Informaciji o stanju u AHJ‘‘. Jedna od njih je brojno stanje, kako se navodi, od ukupno 26 sistematizovanih radnih mesta trenutno ima popunjenih 13, od čega su pet piloti, a radi se o tri pilota helikoptera i dva pilota protivpožarnih aviona. Pored njih, AHJ ima i po dva vazduhoplovna inženjera, odnosno spasioca, kao i četiri vazduhoplovna tehničara.

Konstatuje se da je AHJ već duže vreme u izuzetno lošem i zapuštenom stanju, pa već duže ta jedinica ne može da odgovori ni na najminimalnije potrebe Crne Gore u domenu gašenja požara iz vazduha, odnosno spašavanja i traganja, zbog čega je ove godine najveći deo tih zadataka obavljalo Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore.

Zbog toga što je u incidentima u proteklih nekoliko godina AHJ izgubila dva i teško oštetila još dva svoja vazduhoplova, Nacionalna komisija za istraživanje nesreća (KINNS) koja je istraživala ove udese i incidente, konstatovala je da je način na koji AHJ priprema i sprovodi letove svojih protivpožarnih aviona vrlo problematičan i da je u suprotnosti sa standardima koji za tu vrstu letenja važe u svetu, te da uopšte u radu, vođenju, opremljenosti i organizaciji te jedinice postoje brojni propusti i problemi. KINNS je stoga izdao preporuke MUP-u i menadžmentu AHJ-a za poboljšanje stanja u toj jedinici, ali i Agenciji za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore kojoj je preporučeno da kao vrhovna vazduhoplovna vlast u državi, zbog konstatovanih ozbiljnih nedostataka u radu AHJ, pojača inspekcijski nadzor nad tim operaterom vazduhoplova.

Podgorički medij je na kraju napomenuo da postoje sve glasniji i učestaliji predlozi iz stručnih krugova da se protivpožarni avioni i letenje u vrlo izazovnim i opasnim misijama gašenja požara iz vazduha, izmesti iz AHJ i prebaci u nadležnost Vazduhoplovstva Vojske Crne Gore koje ima mnogo veći broj, za te misije obučenih pilota, efikasniji i odgovorniji sistem rada, te mnogo bolje uslove za tehničko opsluživanje i održavanje vazduhoplova.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Prvo ako Crna gora hoce u EU ne moze to da radi vojska vec ovo postojece telo Crnoj Gori je i te kako potrebno imati operatera za obavljanje poslova traganja i spasavanja kao i gasenja pozara Ja se secam da je to nekad u Crnoj Gori sa istim kapacitetima izuzeztno dobro funkcionisalo Bilo je izuzetnih pilota a i inzinjera i tehnicara U svakom slucaju Crnoj Gori je to preko potrebno da ima Moj savet je iznadjite sredstva i do sezone stavite to sve u funkciju Ljudski zivoti a i imovina prouzrokovane pozarima nema cenu

Odgovori
Ml

Pozdrav postovani, pitam se, a gdje je Bell 206 Jet Ranger koji je takodje bio u vlasnistvu MUP-a Crne Gore?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj