BEG airport status
Indonezija potpisala ugovor za Rafale, Irak najverovatnije nabavlja JF-17 Daso sada ima obavezu da proizvede i isporuči čak 222 Rafala / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Indonezija potpisala ugovor za Rafale, Irak najverovatnije nabavlja JF-17

Veoma brzo nakon Hrvatske i UAE, ugovor za nabavku francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal juče je potpisala i Indonezija. U  prisustvu francuske ministarke odbrane Florens Parli i indonežanskog ministra odbrane Prabova Subianta, u Džakarti je potpisan sporazum o kupovini 42 aviona zajedno sa predsedavajućim i generalnim direktorom kompanije Daso Erikom Trapijeom i šefom odbrambene agencije Ministarstva odbrane Indonezije general-majorom avijacije Jusufom Jauharijem.

Kako je navedeno, kupovina Rafala za Ratno vazduhoplovstvo Indonezije uključuje kompletno rešenje po principu ‘‘ključ u ruke‘‘, sa sveobuhvatnim paketom koji pokriva obuku posada, logističku podršku za nekoliko indonežanskih baza, i centar za obuku sa dva full-mission simulatora.

Indonezija postaje sedmi inostrani korisnik Rafala / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Od nabavke Rafala korist će imati indonežanska industrija, ne samo u vazduhoplovnom sektoru, već i u drugim oblastima saradnje u vezi sa širokim asortimanom dualnih tehnologija kojima su ovladale kompanije Dassault Aviation, i njeni industrijski partneri, Safran Aircraft Engines i Thales. Agencija Rojters prenela je da je vrednost posla 8,1 milijardu dolara.

Nagoveštaji o mogućoj nabavci Rafala od strane Indonezije pojavili su se tokom 2020. godine, kako je Tango Six ranije preneo, a prema izveštajima indonežanskih medija, početkom juna prošle godine potpisano je pismo o nameri (LoI – Letter of Intent) za nabavku 36 aviona. Do sada su iz RV Indonezije kao svog favorita imali američki F-35 koga SAD međutim nisu odobrile za prodaju, kao mogući izbor pominjao se takođe američki F-15EX.

Poslednja vest je da je američka DSCA juče saopštila da je State Department odobrio prodaju 36 aviona sa oznakom F-15ID u paketu vrednom 13,9 milijardi dolara.

Po svemu sudeći Indonezija je, pod pritiskom američkih sankcija, odustala od nabavke ruskih Su-35.

Indonezija će tako postati sedmi inostrani korisnik Rafala, a Daso sada ima impozantan broj naručenih aviona, čak 198 primeraka. Među naručiocima novoproizvedenih aviona su još UAE (80 aviona), Francuska (40), Egipat (30), Grčka (6 aviona). Osim toga Kataru ostaje da se isporuči još 9 aviona, Indiji 4 (tri su već proizvedena), očekuje se da će Grčka uskoro potpisati ugovor za još 6 novih Rafala, tako da broj aviona koje proizvođač treba da isporuči dostiže 214 letelica.

RV Pakistana je do sada u naoružanje primilo 138 JF-17 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Razlog za zadovoljstvo zbog prodaje borbenih aviona imaju i Kinezi i Pakistanci, krajem januara ove godine ministar odbrane Iraka Juma Inad izjavio je u intervjuu za televiziju Al Arabija da је Irak potpisao ugovor za nabavku kinesko-pakistanskih višenamenskih borbenih aviona JF-17 ‘‘Thunder‘‘ (kineska oznaka FC-1 ‘‘Xiaolong‘‘). Irački ministar imao je i čudno objašnjenje ove nabavke, rekavši da će avioni biti korišćeni protiv dronova. On je dodao i da će u budućnosti biti realizovane dodatne nabavke.

Na taj način irački ministar potvrdio je prošlogodišnje spekulacije o tome da je Irak kupio JF-17. Različiti mediji preneli su da je u pitanju 12 JF-17 u verziji Block III i da je cena aviona 664 miliona dolara. Istina je da je tokom 2021. godine bilo nekoliko rundi pregovora Iraka i Paksitana o vojnoj saradnji, a oni su okončani posetom visoke iračke delegacije koju je predvodio zamenik komandanta Ratnog vazduhoplovstva Iraka general-major Muhamed Madžid Mahdi Mahmud.

Irak najverovatnije postaje treći strani korisnik JF-17 i prvi koji će dobiti verziju Block III. Svečana ceremonija prikaza prvih, najverovatnije 11 serijskih aviona ove varijante za RV Pakistana održana je krajem decembra prošle godine, i očekuje se da će prvi put biti prikazani na vojnoj paradi povodom Dana republike 23. marta. Pakistan je u naoružanje primio 138 aviona verzija Block I i Block II i naručio je 50 Block III. Do sada su strani korisnici bili Mjanmar sa 16 aviona i Nigerija sa, za sada, samo tri JF-17.

Ratno vazduhoplovstvo Iraka trenutno raspolaže sa mešovitom flotom borbenih aviona, tu su 33 američka višenamenska borbena aviona F-16C i D Block 52 (F-16IQ), oko 20 sovjetskih/ruskih jurišnih aviona Su-25, Su-25K, Su-25UB i Su-25UBK, i 12 čeških lakih višenamenskih borbenih aviona L-159A i T1 ALCA. Značajnu borbenu upotrebnu vrednost ima i 24 južnokorejska školsko-borbena aviona T-50IQ Golden Eagle kao i par lakih jurišnika AC-208B.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ik

Sad će i Srbija, pred izbore – eakadrila!!

Odgovori
Mi

Znaci ako bi za 2-3 godine narucili Rafale dobili bi ih kad – 2040-te …

Trebao bi T6 da objavi anketu (da ne kazem kladionicu) koji ce avion biti kupljen za nas (Srbiju) pa za dve tri godine da dobitnik uzme neki kalendar npr.

Nesto mislim da ce nasi piloti u Kinu na obuku – eto to nije Rusija sto rece predsednik …

Ustvari glavno pitanje je ocel biti rata … a bas su neki zapeli da bude … nego Francuzi da uzmu avans posle ko ziv ko mrtav …

Odgovori
To

Kad bi imali 2.5 milijardi eura onda bi mogli eve pokušati naručiti za 2 do 3 godine 12 Rafala, a isporuka nema šanse prije 3032 godine, a što se tiče 2040estih onda će biti aktualna 6 generacija aviona i nitko se više neće interesirati za avione 4.5 generacije pa tako će Hrvatska krajem tih godina vjerojatno birati nasljednika Rafala između francusko-njemačko-špoanjolskog FCASA,britansko-švedsko-talijanskog Tempusa ili američkog aviona 6 generacije.

NS

Najizgledniji je Rafal pogotovu od kad je Rusija ispala iz trke zbog amerikcih sankcija.

Pe

Dassault Aviation do sada je najviše proizvodio 2 aviona mjesečno (25-26 Rafala godišnje) i bez problema može podiči podiči na 3-4 mjesečno odnosno na 36-48 komada godišnje.

Svakom kupcu koji to od njih naruči jamči se isporuka novih aviona u roku od maksimalno 48 mjeseci od datuma potpisa ugovora o kupnji.

Znači svih ovih 200-tinjak naručenih će kupcima biti isporučeni u roku od nekih 4 godine, što znači do 2026.

Tako da ako bi se Srbija za to odlučila i potpisala 2022. ili 2023. dobila bi sve naručene do 2026. ili 2027.

Ukoliko bi vam ponudili rabljene to bi mogli dobiti kao i mi. U roku 24-36 mjeseci od potpisa ugovora i uspostave infrastrukture i obuke potrebnog osoblja.

Zi

PeroZ

Da sačekamo da Daso proizvede bar 35-45 aviona godišnje.

Jer do sada jesu jedne godine proizveli prvo 26 ali onda sledece samo 11 pa onda opet 25 aviona.

Nisam siguran da oni trenutno imaju kapacitet, morace da otvore jos jedan pogon.

Pe

@Zivojin Svakako povecati proizvodnji nije problem za Francusku, zemlju koja je treca ekonomija Evrope (posle Nemacke i Britanije), i 7 ekonomija sveta, i ima 75miliona stanovnika.

А

Тачно, као што су русима узели аванс за носаче хеликоптера па им никад нису испоручили исте.

Pe

@Александар Korektnosti radi, navedite istinu-da je Francuska vratila celokupnu sumu novca Rusiji a ne „uzela avans“ sto je cista laz.
Takodje, Francuska i Rusija su zajednicki i prodali i brodove i ruske helikoptere koji su proizvedeni za brodove Egiptu, i niko nije izgubio.
Jasan je Vas stav da je ponasanje poput Hitlera 1938-1939 ili Rusije 2014 prihvatljivo, i da je aneksija tudjih teritorija normalna stvar.
Ali eto, Francuska je zemlja demokratije i slobode, jer je oslobodila citavu Evropu od ropstva feudalnih aristokrata Francuskom revolucijom, pa imaju neke principe.Ipak novac uzeli nisu.

Pe

@ Živojin

Živojine, kapacitet pogona za montažu u Merignacu nije problem. Oni silni mali dobavljači komponenti (po francuskim navodima njih 700-tinjak) su problem.

To je i za 6 grčkih novoproizvedenih bio problem pa je dio glavne opreme koji će se u njih ugraditi već korišten a ne novo proizveden kako bi ti avioni bili isporučeni Grčkoj već krajem ove godine.

Svi ostali koji žele nove avione sa novom opremom na to se moraju strpiti i čekati onoliko koliko su ugovorni rokovi.

A to je 36 do 48 mjeseci od potpisa ugovora.

Ga

@ Petrovic Dusan
Google is your friend. Proverite malo podatke pre nego iznosete cifru od 75 miliona stanovnika za Francusku.
I da, povecanje proizvodnje jeste problem za sve u ovom trenutku. Ne govorimo o 5-10% povecanja, vec spominjes skoro dupliranje. Reno mora da skrese proizvodnju za 500.000 automobila zbog nestasice cipova, npr.

V-

It aint over till fat lady sings….

Bit ce tu jos svega necega k’o u najnapetijim mexickim sapunicama

Odgovori
Du

@V-K-O-K
Vala baš, sapunica u pravom smislu te reči

om

https://militarywatchmagazine.com/article/rafale-american-inputs-needed
Ne vjerujem da možete dobiti Rafale od Francuza jer i Ameri se tu nešto pitaju. Nama su se dosta uplitali u poslove čak se nešto šuškalo da i po pitanju Rafala imaju što reći, ali ipak nisu.
Gore je link pa vidite kako je razvijan zrakoplov i koliki su upliv imali Ameri i Europske zemlje.

Odgovori
MV

Nisi upućen,Oni nam zameraju sto ne kupujemo od njih…

Sr

@omniameamecumporto
Nije to uopste bitno. Srbija u ovom trenutku ima neke druge prioritete, a o avionima se za sada samo razmislja. Kada dodje red na konkretne korake, videcemo sta „mozemo“ i „ne mozemo“. Te gluposti sto odredjeni komentatori iz HR potenciraju kao da je Srbija neki ruski ili kineski spijun u Evropi…. nemam sta da kazem iskreno na to.

Vojna saradnja kupaca Rafala sa te dve zemlje je na daleko, daleko ozbiljnijem nivou nego sto to ima Srbija.

Fe

@ omniameamecumporto
Nisam baš siguran da i sam veruješ u to što tvrdiš – samo ako se bude htelo da se plati prodaće Francuzi, a što se tiče Amerike, pa od njih Srbija stalno sluša savete da treba da nabavlja oružje od “nosilaca EU odbrambene politike” – a to je nekako jedina vojna sila u EU – baš Francuska (drugih i nema , prosto bez strategijskog oružja nisi vojna sila).

Srbiji Rafale može da posluži samo kao avion za napade na ciljeve na zemlji, ujedno i da se brani ako je nužno – nije jednom pomenut lovac-bombarder – bez zadnje verzije radara (AESA) Rafale je ograničen na MICA rakete V-V.
Lovačka avijacija je poseban segment, kupovaće se ozbiljan lovac za zamenu MiG-29, Rafale nikako nije projektovan primarno za borbe u vazduhu, nego za Francuske ekspedicije po bivšim kolonijama – idu na sigurno, nisu ludi da vode tuđe ratove po Istoku Evrope ili u blizini Kine. Pošto nemaju neprijatelja ni sposobnog (ni voljnog) da ih ugrozi kod kuće, niti su posle iskustava sa Nemačkom planirali rat sa Rusima, vazdušni prostor iznad Francuske nije ugrožen – dakle, čisti lovac (air dominance fighter – Eurofighter, Su-35S/F-15 ili F-22/Su-57) je za njih bitno manji prioritet od strike fightera.

Ed

@Feline
Rafale i bez AESA radara NIJE ogranicen samo na Mica rakete. AESA radar nije preduvjet za koristenje/integraciju drugih raketa ukljucujuci Meteor.
Na primjer, Gripen bez AESA radara, i uz to s slabijim radarom nego je RBE u Rafalu, moze koristiti Meteor. Isto tako i Eurofighter…

om

Feline, Kako ograničen sa MICA a što je sa Meteorom, kompatibilan i nije istina da mora zadnja verzija AESA. Što to na Rafalu ne valja da vama treba punokrvni lovac, gdje se to vi mislite naganjati po vazduhu.
Što se pak tiče nabavke istoga čisto sumnjam previše virite na istok i lično mislim da su vam šanse nula. Ali vidim tješite se kao Rafale vam ipak nije dostatan pa ništa ako i ne prođe. Vi ste u mogućnosti imati dvije eskadrile punokrvnih lovaca presretača pa onda barem eskadrilu lovac bombardera. Pa eskadrilu dvije lakih jurišnika. Pa eskadrilu teških jurišnih helikoptera , pa eskadrilu isti lakih, dvije eskadrile transportno diverzantskih…..samo što nemate ljudi za svu tu tehniku u zraku a još više ih treba i na zemlji. Kad razmislim malo stvarno sve ovo što je leglo u vojsku treba popuniti ljudstvom a gdje su obični prašinari, njih nema. Pola vam je uniformiranih u žandarmerijama i policiji a Vule kupuje i kupuje sa svih strana.

fr

Ne vjerujem da ne bi prodali ali mislim da vise ne bi prodavali polovne iz svog sastava, a 2.5 mlrd. za minimalnu eskadrilu novih aparat od 12 kom. Srbija nema novca. Osim ako ne zeli ozbiljno da ugrozi financije i npr. opet smanji penzije ili umanji proracune za skolstvo ili zdravstvo. Bajke tipa ekonomija ce u buducnosti porasti i isfinansirat ce se bez problema su samo bajke. Ekonomija Srbije uopce ne raste brze od Hrvatske.

Nije tačno,oni ne dozvoljavaju ruske,a Srbija hoće 14 francuskih novih

Pe

@Feline Bice da vasu cudnu analizu uzrokuje nepoznavanje istorije.Pogledajte ucinak aviona francuske proizvodnje od 1945-danas, i videcete da su se u svim situacijama pokazali daleko bolje nego ruski/sovjetski.
Sto nije ni cudno, jer Francuska je oduvek imala znacajno visi tehnoloski nivo od Rusije.
Nema razloga verovati da je Su-35 u bilo cemu bolji od Raffale, naprotiv najverovatnije je slabiji,ali ce se i to pokazati u sukobu koji ce se sigurno desiti, kako sve vise zemalja koristi Raffale ( i sve manje zastarele Suhoje).
Moj tip-Indija/Kina.

Fr

Zoki75

Na stranu sto bi 14 novih Rafalea izaslo oko 3 milijarde eura sto je za Srbiju sanak pusti ali…
Kad je to Srbija rekla da hoce od Francuske kupiti nove avione i gdje se to sluzbeno striktno pominje bas 14 kom.
Izjave koje su objavljene, tipa stupili su u kontakt sa Desaultom na sajmu naoruzanja su smijesne. Na isti nacin sam stupio u kontakt sa Audijem na sajmu automobila u Frankfurtu popricavsi sa hostesom i uzevsi par letaka.

re

Vec 40 dana traje strajk radnika Dassault Aviation.Radnici traze povecanje plata zbog povecanog obima posla.Uprava odbija i dok neki ne popuste nece se zavrsiti .Trenutno je strajk koji nije totalni ,nego 2 dana sedmicno se ne radi.Sindikati su najavili da ce u martu zaustaviti rad u svim fabrikama na teritoriji Fr. Rado bih vam prilozio slike sa strajkova °)) .Uprava preti otkazima ali problem je radna snaga i zakon o zastiti informacija koji mora da se postuje prilikom zaposlenja novih ljudi .Iskreno 2x sam konkurisao u obliznjoj fabrici ali nisam prosao sigurnosnu proveru. Sve ovo ce da uspori proizvodnju novih aviona.U predhodnom komentaru sam naveo da se grade objekti radi prosirenja proizvodnih kapaciteta .Medjutim vec sada je vidjivo da zbog korone i generalnog nezadovoljstva i problema u Fr nece biti zavrseni na vreme .Kako neko gore napisa ;,,Francuzi samo sakupljaju novac a kako ce ispostovati ugovore ne brinu °)))

Odgovori
Pe

@redzona Para vrti gde burgija nece-sa ovakvim spektakularnim brojem narudzbina, naci ce oni resenje.Francuzi su skoro nadoknadili gubitak zbog podmornica za Australiju i to u kratkom roku!

St

Nasi zvanicnici spominju potrosnju od milijardu i 250 miliona u narednih 5 godina. Znaci da o Rafalima od nekoliko milijardi moze samo da se sanja i da ce celicna krila nase armije da lete na sovjetskim ili kineskim avionima, jos dugo.

Odgovori
Re

Navedeni novac je PREKO redovnog vojnog bužeta.

Du

@Stojko
Pomešali ste, tih milijardu i po je po 250 mil evra preko budžeta, dakle dodatak na postojeći budžet i samo za opremanja iz domaće proizvodnje uz dodatnih najmanje 250 mil za opremu iz inostranstva, a razmatralo se i do 750 miliona ukupno preko budžeta, tj vojska je to toliko tražila, ali nije bilo realno tj Vučić je rekao da je teško ostvarivo, ali videćemo, citiram. Na kraju tog izlaganja je izjavio da je realno da oko 500 mil evra na postojeći budžet bude dodato. Da se ogradim, ne ulazim u realnost izjave, samo kažem ono što sam čuo, a da je moguće, u ovoj našoj zemlji čuda gde se jedan čovek suštinski pita za sve, moguće je

Iv

Veoma zanimljivo,hvala na informacija.Bitno da se potpisuju ugovori i uzima lova a isporuka samo polako.Zašto nisi prošao proverunako nije tajna..

Dr

Koliko sam ja razumeo cifra od 1, 3 milijarde € je na godišnjem nivou plus 500 miliona po godini u narednih 5 godina .
Nekako mibje fokus na tih dodatnih pola milijarde € jer to je na kraju srednjeg roka oko 2,5 milijardi € jel to ona cena za 12 novih ili 24 polovnih Rafel-a ?

Pe

@Ivan Uzice Francuska ima reputaciju kao izuzetno tacan i pouzdan snabdevac vojne tehnike.
Ranije su bili spremni da rade i sa sumnjivim klijentima, kao Sadam Husein, i sa tad nepriznatim Izraelom.
Nema razloga da promene ovaj odnos ka poslu 2022 i“uzimaju pare bez rezultata“.
A sve veci broj narudzbina samo pokazuje uspeh Francuske u vrlo teskoj konkurenciji cak sa F-15.Amere presisati-nije sitnica.

St

@Realista
Redovan vojni budzet ionako ode na redovno odrzavanje, plate i pasluj, u najvecoj meri.
A do sad smo videli da se inostrana oprema uglavnom nabavlja na kasicicu.

Dr

@Dusan Pavlovic
Hocete da kazete da cemo imati redovan budzet, povecanje od 250 miliona godisnje i jos plus milijardu ili vise za avione?
Malo nerealno, jel da, sem u slucaju d aje obezbedio neke „povoljne“ kredite kod prijatelja Sija, Erdogana ili neke azerbejdzanske banke?

ni

Da li bi nam amerikanci odobrili kupovinu , na primer , F15EX sta mislite….

Odgovori
De

Za 380 miliona $ po avionu bi ali da li je vredno toga ?

Re

Naravno, još bi mu i mašnu stavili :).

Bo

Au, nema šanse. Neverujem. A ni mi nemamo te pare. Možda jednog dana f16. To je maksimum.

Ma

Sto posto…

Ma

Umjesto F-15 nudili bi F22.

al

@nikola

A koji ce nam moj, da izvines, F15EX? Da se zove da imamo? A realno kad vidim da je Indoneziji odobreno 36 komada za 13,9 Musd, nemamo te pare i nikad necemo ni imati bez obzira na „zlatno doba“ koje trenutno uzivamo…

Kr

Naravno da ne

Mi

Prodaja aviona batinom u uslovima nelojalne konkurencije.Stvara se oligopol poput AIbusa i Boinga.Kupovaćete šta vam mi naredimo po pet puta većoj ceni ,ovome mora da se stane na put ili ostatak sveta postaće večiti kolonijalni robovi samozvanih vladara kosmosa sa zapada.U ovome se vidi sva tragedija nestanka SSSR oni su jedini znali da obijaju rogove kolonijalistima.

Odgovori
Pe

@Milan Zapravo,SSSR je za racun obicnih gradjana Rusije Ukrajine i td delio na kredit ili besplatno avione africkim azijskim i td zemljama, sve dok nisu doveli svoju zemlju do prosjackog stapa.U ime sirenja ideologije komunizma.
Ipak su Rusi nesto naucili, i danas prodaju svoje proizvode za postenu trzisnu cenu,a jedina ideologija su pare.

Mi

Pa ako je 200 aviona naruceno a info koju sam nasao na webu kaze da je production rate 11 aviona godisnje „As of 2012, the fabrication process of each fighter took 24 months, with an annual production rate of eleven aircraft.“
Znaci da ako ne povecaju kapacitete i ako se nista novo ne naruci, treba 18 godina da se sve ovo proizvede. Pa izgleda da je Hrvatska fenomenlno prosla,mi ako narucimo sada, pre 2040 necemo dobiti avione a do tada ko zna sta ce sve biti u ponudi.

Odgovori
А

@Milos Pavlovic

Французи су ограничили производњу на 11 годишње због недостатка наруџбина. Стварни максимум производне линије је 25 авиона годишње, уз активне планове повећања капацитета на 35-45 авиона годишње.

De

JF 17 uzeti mesto našeg Orla.

Odgovori
Fe

Bitno bolje J-10C – jeste lovac a ne “multirole”, ali bi nam PL-15 jako fino legla dok ne dođu Suhoji i R-37M…

Ne

Pl-15 rade i na jf-17 block 3, ali je problem sto izvozna pl-15 ima ogranicen domet na nekih (mislim) 150km.
Ali kao laik mi nekako jf-17 ide najbolje kao zamena orla, pogotovo sto koristi motor iz mig-29 tako da je odrzavanje sa te strane lakse.

Fe

@Nenad
Sve bi bilo u redu da je kvalitet JF-17 uporediv sa kvalitetom J-10C.
To što i Pakistanski avion može da nosi PL-15 ne znači automatski da mu je radar uopšte upotrebljiv na daljinama bitno većim od 150 km – ograničenje dometa izvozne varijante PL-15 – cilj mora da se otkrije na većoj daljini,
da se prvo prati, dok radar ne predvidi gde će biti u narednim trenutku pa se predviđanje poklopi sa radarski detektovanim položajem cilja – raketa se ispaljuje u pravcu tačke gde se avion očekuje u istom momentu kad raketa stigne tamo, nije baš kao u filmovima da raketa “progoni” avion pa “zli” pilot manevrom pobegne – kod dometa se navodi maksimum maksimuma, i to kad se gađa u susret, i cilj naravno ne manevriše, nema elektronskog ometanja, niti je uopšte svestan približavanja rakete – idealni slučaj, to se retko dešava osim ako jedna strana nije neuporedivo tehnički nadmoćna.
S obzirom da imamo samo 14 frontovskih lovaca, i to ne baš najnovijih, dao bih prednost Kineskom lovcu F-10C nad sumnjivim “Pakistanskim” multirole – JF-17 je Kina projektovala i proizvodi kritične delove isključivo za Pakistansko RV, sami ga NE koriste (ovo zbog rivaliteta sa Indijom), dakle…
Prvo treba imati ozbiljne lovce koji mogu da zaštite multirole i napadne avione dok razgone protivničke “prašinare”…,, ako imaš slabu avijaciju i PVO očas posla se neko seti da se umeša… Sounds familiar?

St

Ne moramo da ih sanjamo ne brini mezemo da ih i kupimooo, ali sta ce nam rafali??? Bolje je j10c ili mig 35, oba imaju aesa radar i mnogo su povoljniji i ekonomicniji od rafala! Zar nije bolje imati min 36kom neka od dva navedena, nego 12 rafala?

Odgovori
А

@Stex011

Само ме интересује где ћемо ми наћи 50+ потребних пилота за тих 36 комада. А да не говоримо о предлогу набавке авиона од компаније која је на апаратима, док с друге стране имамо тоталну непознаницу од авиона од произвођача са минималним искуством извоза и подршке авиона.

Fe

Bojim se da od MiG-35 nema ništa – premali je za ozbiljnog lovca – poređenje “nosa” kod MiG-29 i Su-30:35S sve govori – prosto nema mesta za dovoljno veliku antenu – AESA ne mora da bude velika, ali za domet kakav treba mora da se ima velika radarska antena.
J-10C je laki lovac, ako bi mogao da se kupi za male pare ne bi bila loša kombinacija eskadrila Su-57S i dve-tri eskadrile J-10C. Ni najmanje nije previše ni preterano – velike sile se opet nadmeću, bez jake avijacije i PVO svako će biti žrtva prve geopolitičke igre koja ikom od velikih padne na pamet…

Ga

Nema mnogo ekstra koristi za Srbiju od Rafala, niti kratkorocno niti dugorocno. Necemo sigurno brze u EU, a i Francuzima je dovoljno aerodorom i metro. Nije dovoljno da Francuska bude neutralna (tj. cuti) po pitanju Srbije i Srpske.
Ruse nam ne daju, cak i na taj Rafal bi Ameri stavili veto, tako da su Kinezi najrealnija opcija. Odlican ‘value for money’ plus dobili bi finansiranje po povoljnim uslovima. Ima tamo svasta nesto od opcija. J-10, JF-17, L-15. U Kinezi ulazu u tehnologiju i naoruzanje mnogo vise od cele Evrope zajedno, da ne pricam o Francuzima.

Odgovori
А

@Gastos

Не постоји основа на којој би Амери могли да ставе вето за Рафала.

Du

@Gastos
Apsolutno se slažem, avione vrhunskih mogućnosti imaju Kinezi, u vrhu po svim parametrima, po veoma veoma povoljnim parama, ne samo da su kako kažete odličan value for money, već isti kvalitet i mogućnosti za dva ili tri puta manje novca. A i sva tri pobrojana aviona su odlična za Srbiju, i L-15, i J-10 i JF-17, prvi je dvomotorni superonični školsko borbeni avion sa boljim jurišnim sposobnostima od Orla( 3.5 tona ubojnih sredstava najnovije generacije), a boljom BVR komponentom vazduh vazduh od MIG-29 ( sa PL-15 raketom ) a moće da nosi i Ruske rakete sa MIG-29 AESA radar, 1.5 maha itd, druga dva tek da ne pričamo. Za pare jedne eskadrile Rafala F4 možemo kupiti tri plus jednu školsko borbenu od Kineza, uz višestruko jeftiniji sat leta i daleekooo daleko bolju upotrebnu vrednsot u slučaju rata.

Yo

Struka rekla nedvosmisleno – Rafal je trenutno najbolje što bi Srbija mogla da nabavi…
To trenutno se važi i za buduće – osim ako se ne pojave neki novi aparati u međuvremenu…
Rusi ni tradicionalnim kupcima ne mogu da prodaju Su-35 – ne toliko zbog sankcija – nego što je cenovno blizak SU-57 koji je ipak klasa iznad…
Kinezi možda naprave dobar avion pogodan i za naše potrebe – posle 2030. – ako reše problem sa slabim motorima koji im je izražen kod svih aviona manje-više…
Ne uspevaju, navodno, ni da im od Rusa iskopirani motori postignu iste performanse kao originalni…

Fe

Neće biti da nam baš “ne treba” – nikada nismo imali avion za napade na ciljeve na zemlji propisne nosivosti – MiG-29 je frontovski lovac, nosi 3.5 tone tereta ukupno, i ne može da nosi bombe od 1000-1500 kg, Rafale to može, a na centralnom pilonu i više.
Pored njega nam treba i ozbiljan lovac u dovoljnom broju, npr Su-35S/Su-57(M) – Checkmate je prespor i ipak samo multirole…
Mnogo se problema imalo zbog one size fits all – pa onda MiG-21, lepo se pokazao u Vijetnamu, a u Jom Kipurskom ratu pokazao Izraelu da izvikanim Miražima treba zamena – pa onda kupuj MiG-21 čak i kad je već zastareo… Devedesete su bile pune posledica lošeg izbora u avijaciji i preskakanja celih generacija, i kupovine aviona na zalasku karijere…

Ga

@Yoda
„Struka rekla nedvosmisleno – Rafal je trenutno najbolje što bi Srbija mogla da nabavi…“

Ima puno drugih stvari koje utiču na izbor (geostrateška politika, rok isporuke).
A kad kažem cena, mialim na sam avion, ali i cenu skolovanja, naleta, održavanja/delova, naoružanja, itd.

Ga

@Yoda
„Struka rekla nedvosmisleno“
Nisam struka, ali jasno je da tu ima mnogo drugih momenata:
1.Politika- nema puno vajde od Francuske. Oni su nas i bombardovali. Od Kine, puno koristi.
2.Rokovi – Novi Rafale za jedno 5 godina minimum (obzirom na broj narudzbina i kapacitete). Cak i za polovne je pitanje kada bi mogli.
3. Cena (aviona, naoruzanja, naleta, odrzavanja, obucavanja,kredita).

Nema nikakve dileme. Kina.

А

@Gastos

1. Од Француза итекако имамо користи, чак и ако не уђемо у ЕУ…
2. Французи су ограничили своје капацитете раније због недостатка наруџбина. Друго, нама не треба авион данас, већ управо за 5 година.
3. Да ли озбиљно цепидлачимо око цене за ловачку авиону? Или плаћаш и имаш ЛА или не. Овде нема пречица.

Заступаш идеју набавке непознатог авиона, од компаније са ограниченим искуством извоза и подршке. Кина је буквално задња опција по питању набавке авиона и из стручне и из политичке перспективе.

Ga

@Aleksa

1. Navedi, molim te, itekakve politicke koristi od Francuske?Bombardovali nas, priznali Kosovo i stezu nas za pare gde god moze. Kina, na protiv, insistira na 1244 i nije priznala Schmidt-a.
2. Posto znas da su ogranicili kapacitet, pretpostavljam da znas i koliki je maximalni kapacitet ?
3. Mi nismo UAE, Katar ili Saudijska Arabija, nama pare ne ‘izviru’ iz zemlje. Ne pricamo o 5-10% razlike, vec verovatno 40-50%. Ovo nije binarno kao sto ti predstavljas, inace bi svi na svetu leteli Rafale, a do pre neku godinu nisu mogli ni da ga poklone. I sam kazes da su imali problema sa narudzbinama, valjda znas i odgovor na to pitanje.
Koliko je Rafale proizvedeno, i koliko ih je zemalja imalo pored Francuske do pre 2 godine ?

Ga

@ Aleksa

1. Navedi, molim te, koristi od Francuske ? Bombardovali nas, priznali Kosovo i operisu po principu ‘sir za debele pare’ . Kina, na protiv, insistira na 1244 (imaju slican problem sa Tajvanom) i nije priznala Schmidt-a u BiH. Uzgred, Kina je supersila, uskoro i najveca ekonomija u apsolutnim ciframa (ne samo PPP).
2. Posto znas da su ogranicili kapacitet, pretpostavljam da znas i koliki je maximalni kapacitet pa da sracunamo rok isporuke. Danas kada Reno smanjuje proizvodnju za 500,000 automobila godisnje zbog nestasice cipova, ti kazes da Daso moze znacajno da poveca proizvodnju.
3. Mi nismo UAE and Katar, da nam pare bukvalno ‘izviru’ iz zemlje. Ne pricamo o 4-5% razlike, vec verovatno 40-50%, a to je pola milijarde razlike na celu eskadrilu (prava sitnica).

Ovo nije binarno kao sto ti predstavljas, inace bi svi na svetu leteli Rafale, a znamo da do pre neku godinu nisu mogli da ga prodaju taman da im zivot zavisi od toga.

Pe

@Yoda Nije mi jasno sta zelite reci.Pa Rusija je prodala uspesno Su-35 vise puta.
Ne samo da Rusija nije „prodala“ Su-57 nikome, vec taj avion ozbiljno i nije u proizvodnji, najverovatnije jer Su-57 i sadasnjem vidu nije ni blizu obecanih tehnickih karakteristika.
Proizveli su ukupno tri aviona za 20 godina, zemlja od 150 miliona ljudi.
Su-35 ipak ima jedno 150 komada proizvedenih.

А

@Gastos

1. Која то држава не брани своје интересе? Или ви живите у паралелном универзуму где Кина изиграва мајку Терезу. Као што Французи имају користи од нас и ми имамо користи од њих. Исто важи и за Кину.

А што се тиче генијалног размишљања „они су нама нешто урадили“, јер том логиком ми не смемо да сарађујемо са Кином, јер су Кинези током Хладног рата подржавали Албанце и њихове претензије према Косову? Или с Русима нема шта да радимо, јер су они стварали Велику Бугарску пре 150 година насупрот наших интереса? Манитеме бинарног размишљања и схватите да је међународна политика сложена појава са константним променама, нама данас треба Француска, јер само она може да држи Немце на поводцу по Балкану. То ни Руси, а ни Кинези неће никада за нас радити колико год и једни и други буду махали са својим правом вета и неким минорним потезима, јер је и једнима и другима у интересу да имају боље односе са Немачком, него са нама на крају дана.

2. Супер, омиљени спорт Срба поређење баба и жаба, односно у овом случају авиона и аутомобила. Одличан начин да покажете да немате појма о чему причате.

Ако Вас баш интересује, 25-30 је тренутни максимум, са активним плановима проширења капацитета на око 50.

3. „Ovo nije binarno kao sto ti predstavljas, inace bi svi na svetu leteli Rafale, a do pre neku godinu nisu mogli ni da ga poklone.“

Рафалом лете оне земље којима такав авион треба. А нама управо такав авион треба. Нама не требају тешкаши које нуде Руси, нама треба лаки или средњи проверен ловац, а кинески проверен није. А што се тиче проблема са наруџбинама, он је био производ неуспешне и застареле Француске политике продаје више производа у пакету, која је напуштена пре неколико година.

„Uzgred, Kina je supersila, uskoro i najveca ekonomija u apsolutnim ciframa (ne samo PPP).“

Кина још није суперсила, она настоји да се наметне као таква и то са мешовитим резултатима. А да ли ће Кина постати једна највећим делом зависи од способности КП Кине да реши нагомилане проблеме демографије, економије, државне управе итд. Зависно од успешности тих решења, зависи и даљи развој Кине као државе.

Ga

@Aleksa

Prelazis na vredjanje, misleci da si pametan, ali argumenti su i dalje mrsavi.

1. ‘јер само она може да држи Немце на поводцу по Балкану’
Na osnovu cega ovo tvrdis. Francuzi se ne cuju u vezi Balkana, nema ih. Sa Kinezima i Rusima bar dobijes nesto, koliko to ‘minorno’ ti mislis da jeste veto u UN.

2. Osnove proizvodnje su iste za sve. Duplirati proizvodnju je monumentalni poduhvat, ne desava se preko noci, a bogami ni za godinu dve. Dok mi dodjemo na red, bice 5-7 godina.

3. Vidim da preskaces cenu. Ne zameram ti, mnogo si se uzbudio oko hladnog rata.

4. Rafale trenutno ima samo 4 zemlje na svetu (osim Francuza). Trebalo im je 14 godina nakon uvodjenja u naoruzanje Francuske da prodaju stranoj zemlji (Egipat), 29 godina nakon prvog leta (!?!?).

Ga

@Aleksa

U jednom se doduse slazemo, da svaka drzava brani svoje interese. Ja mislim da Rafale nije u nasem interesu, ni finansijski (preskupo), ni privredno , niti politicki (nikakve vajde).

P.S. Poslednji put kad smo uplatili avans za francuski avion (1998), oni su nam zaboli. Ne pricamo pre 150 godina, vec 20+ godina, nasa generacija, veoma frisko jos uvek. I metro je previse. Ali, ako u znak dobre volje ‘ubede’ svojih 10-ak bivsih kolonija u Africi (koje jos uvek okupiraju) da otpriznaju Kosovo, mozemo da pricamo.

Jo

@Aleksa
Kina jeste supersila, i to supersila u usponu. Ni Amerika nije bila vojna supersila pred 2. svetski rat, ali je zahvaljujući tome što je bila ekonomska supersila izašla iz rata kao vojna supersila.

А

@Jordan

Кина није суперсила (она настоји да се наметне као једна, што су две различите, али веома сличне ствари), као што ни САД није била суперсила пре ДСР, тј. САД је суперсила постала тек после ДСР у новом светском поретку. Да ли ће Кина у будућности бити суперсила, примарно зависи од њих.

А

@Gastos

„Na osnovu cega ovo tvrdis. Francuzi se ne cuju u vezi Balkana, nema ih. Sa Kinezima i Rusima bar dobijes nesto, koliko to ‘minorno’ ti mislis da jeste veto u UN.“

Тврдим на основу самог развој догађаја. Када год су били преговори о Косову претходних година, Француска је била држава која је вукла на нашу страну и ублажавала Немачке идеје и ставове (Руса и Кинеза на тим преговорима нема и не виде се). То што је по Вама једина видљива акција коришћење вета у УН више говори о Вама.

Да се разумемо, нисам против развијања односа са Русима и Кинезима, сматрам да су то изузетно важни односи за нас који нам и поред својих евентуалних недостатака више доприносе него одмажу. Али итекако сматрам да морамо развијати што боље односе и са САД (мада ту нема превише простора за развој), али и ЕУ и чланицама ЕУ понаосом (где постоји доста простора за сарадњу). А Француска је једна од држава са којом итекако можемо развијати добре односе и итекако имамо међусобни заједнички интерес да развијамо добре односе.

„Osnove proizvodnje su iste za sve. Duplirati proizvodnju je monumentalni poduhvat, ne desava se preko noci, a bogami ni za godinu dve. Dok mi dodjemo na red, bice 5-7 godina.“

Ви и даље машите временски оквир. Нама не треба авион следеће године. Нама управо треба авион за 5-7 година.

„Vidim da preskaces cenu. Ne zameram ti, mnogo si se uzbudio oko hladnog rata.“

Нормално је да прескачем цену, јер је апсурдна прича. Логика да за један Рафал ми можемо купити Х Сухоја, Мигова или кинеских авиона пада у воду када се схвати да ми немамо пилоте за те Х количине авиона. Наш максимум је једна ескадрила ВБА (можда пук за деценију две ако би одмах кренули у дубоке реформе ваздухопловства и војске, ал да се не лажемо то са овима на челу се неће десити). Самим тим, нама треба најспоспобнији авион, идеално „средњи ловац“ (значи Ф-16, Ф-18, Рафал, МиГ-35 или Ј-10). Од тих, амерички авиони су неоствариви за нас, Мигове производи фирма на „државним“ апаратима за одржавање у животу, док су Кинези Кинези, постоји потенцијал, ал је присутан и ризик (пример чамци за наше специјалце). У преводу, Рафал нама одговара и из војне и из политичке перспективе, док финансијки ми то можедо да изведемо.

Алтернативно, ми можемо отићи у правцу „лаких“ (Грипен, ЈФ-17) или „тешких“ (Сухоји) ловаца, али то са собом вуче значајне недостатке на пољу њихове употребе итд.

„Rafale trenutno ima samo 4 zemlje na svetu (osim Francuza). Trebalo im je 14 godina nakon uvodjenja u naoruzanje Francuske da prodaju stranoj zemlji (Egipat), 29 godina nakon prvog leta (!?!?).“

И лепом сам Вам објаснио зашто. Французи су правили глупост са гурањем „пакета“, нпр. да уз Рафале купујеш радаре, бродове и друга средства која купцу реално не требају, јер њега примарно интересује авион и средства подршке тог авиона. Када су напустили такав начин продаје, почели су да остварују успехе на тржишту.

Mi

Bas me zanima kako ce od nabavke Rafala korist imati indonežanska industrija? Dobro, mislim, zmaj, avioniku i motore moraju nabaviti iz francuske a ako insistiraju mogu radar, rakete i senzori biti ind(ž)ogeni. ili ce pre mirisna jelkica biti domace proizvodnje.

Odgovori
ah

nije nuzno da je bas uz avione..
ali
Kad su bili prvi pregovori Hrvatske sa Gripenom, nudjen je 100 +posto offset..
konkretno nudjeno je da SVA Hrvatska brodogradilista rade za/sa Svedjanima slijedecih 10 godina
danas nema niti Gripena niti brodogradilista
a EU zakoni se promijenili pa je offset zabranjen, barem javno :)

Sl

Da kopiram jedan od vecih vojnih portala (vest od 11.02.2022): “The Iraqi Air Force is intending to purchase 14 French Rafale fighter jets at a cost of $240 million, which will be paid in oil rather than cash,”
Evidentno jos od prosle jeseni Iracani vode aktivne pregovore oko nabavke Rafala (po nekim komentarima – polovne). Pored njih uzimaju i niz drugih proizvoda (haubice, rakete…)

Odgovori
Ja

Uvek ću pre navijati za avion sa istoka nego sa zapada..
Kite se demokratijom, slobodnom trgovinom, pravima, a prvi ucenjuju sankcijama ako kupiš rusko..licemerstvo na kvadrat..
Ako za svoje pare ne mogu da kupim šta ja hoću, nego me uslovljavaš, ucenjuješ i sl, onda si ti bajo moj tiranin i apsolutista, a tvoja demokratija je samo šargarepa na kraju štapa.

Odgovori
ah

nisli li primijetio da su SVE uspjesne svjetske sile u novijoj povijesti prvo uredile svoje dvoriste a tek onda isle siriti pravdu i slobodu po svijetu
za vrijeme uredjivanja SVOJEG dvorista nisu puno marile niti na pravednost niti na moral
i najnoviji igrac, Kina, je zadnjih 30 godina u tisini prvo sebe ojacala a tek sada je u konfrontaciju sa Zapadom i sirenje demokracije po africi
Kad si malen i slab, onda je pametno sutjeti i cekati svojih 5 minuta
pogledaj Njemacku i Francusku, cak i oni znaju kad treba zasutjeti pred amerom
a pogledaj Rusiju i Srbiju, sto im je dobro donijelo kad su se isle bosti sa rogatim???

mozemo se svi mi pozivati na cast, ponos, povijest i principe..
nazalost u realnom svijeti vrijedi pravilo – tko jači taj kvači

Mi

Rafal bi trebao da se nudi sa opcijom bez te cevi za dopunu gorivom u vazduhu. Apsolutno nepotrebna opcija za 99.9 posto situacija nad vazdusnim prostorom bivse Jugoslavije.

Odgovori
V-

Apsolutno potrebna opcija

Yo

Eurofighter Typhoon izgleda pokidao meke F-35 i F-22 na zadnjem Red Flag-u…
I Super Hornete u paketu…
Nisam siguran da li je Tranche 3 ili novi Tranche 4 – ne stižem da pročačkam po netu, ali je impresivan učinak bez obzira na verziju…

Odgovori
Sr

@Yoda
Na simulacijama bude svasta, onda Pentagon nakuka kongresu i dobije vise para „za modernizaciju“, a i za svoje plate…kao da im je ovo pa malo.

Go

Dobivaju posao da im se revansiraju oko podmornica koje su ih zeznuli u autraliji…

Odgovori
Ga

I ja mislim.
Avion uveden u naoruzanje 2001. punih 15 godina posle prvog leta (!?!) Tek 2015. su uspeli da ‘uvale’ Egiptu, prvom inostranom kupcu, a do sada samo 4 strane zemlje imaju Rafale u naoruzanju. I odjednom, gle cuda, Rafale je najbolji avion. Hmmm.

А

@Gastos

Авио је одувек био међу најјачим авионима и изузетно примамљива опција за бројна ваздухопловства.

Проблеми су најстајали у француском начину продаје и застарелој пракси гурања пакета, где би ти уз авионе требао да купиш још неке производе који су реално гледано невезани и непотребни за примарну набавку.

Lo

Ako mi kao „neutralna“ zemlja dozvolimo da nas neko pod pretnjom sankcijama uslovljava od koga cemo uzimati vojnu opremu, onda ne treba ni da postojimo kao drzava i narod. Ja mogu da razumem da ljudi vole novac, moc i sta vec uz to ide, ali ne mogu da shvatim da moze da zaboravi sve one patnje i zla koje nam je ucinio taj tkz. „zapadni svet“.
Valjda cemo jednom svi gospodu na istinu, cemu onda mozes da se nadas, ako dozvolis da te novac, moc i neki interes kroz zivot vodi???
Kakvo ces potomstvo ostaviti i cemu ces ih nauciti.
Ja znam da sve ovo zvuci utopisticki kao onaj platonov model idealne drzave, ali razmislite koliko smo mi kao narod potonuli u zadnjih 30-40 godina, a i pre toga je neko nesto slicno ovako rekao pa su ga ismejavali, pa vidi dokle smo dosli. Kaze onaj Ponos mrtav-ladan pre neki dan, da oce covek u NATO.
Znaci sto se mene tice, radije bih na Laste kacio Maksima iz prvog svetskog rata nego sto bi nekom zlikovcu sa zapda punio dzepove, jer nam taj broj koji bi uzeli i onako nebi nesto puno znacio ako bude stani-pani.
Ako ovu zemlju vode Srbi bice Suhoj, ako ne onda je svakako nece dugo ni biti, tako da je svejedno.

Odgovori
Pe

@Lorimer Vi kao da niste citami novine od 1991 i nemate saznanja o tome, zasto je zapadni svet, saveznik Srbije u prvom i drugim svetskom ratu, poceo 1994 pa 1995 i 1999 da bombarduje prvo Srbe u Bosni, pa onda i u Srbiji.
Vasom logikom, oni su zlikovci.To je kao kad Vam odnesu auto jer ste parkirali gde jasno pise da ne sme, pa kazete da su „zlikovci“.
Svakako nije zapad savrsen, ali je uvek bio bolji od drugih opcija, i zbog toga 99% srpske imigracije zivi i radi u zapadno Evropi i USA, a ne u Severnoj Koreji, Belorusiji i Rusiji…

Ni

@PeDu
Hoćete da kažete da smo se mi Srbi parkirali na zauzetom mjestu. Čijem, hrvatskom, muslimanskom, šiprarskom. Vi ste stvarno prekrdašili, od Rusa više mrzite samo Srbe.

De

@Petrović Dušan
Potreba da se uvek bude u pravu je siguran znak g..pog čoveka.

V-

Nixon.
Upravo to.
Parkirao si gdje nisi trebao i za to platio cijenu.
Hoces li opet pokusati, ovisi samo o tebi.

fr

Nixon

Stvarno niste razumjeli usporedbu.. nije poenta u „zabranjenom parkiranju“ kao zauzimanju prostora vec u poenti da je nesti „zabranjeno“. Jednako je usporedba mogla biti i u kradji u trgovini ili prevari u piramidalnoj shemi. Takodjer zabranjeno i nosi sankcije.

Ni

@VKOK
@frane
Mentalitet pete kolone je teško prevazići. Ko je najjači taj je u pravu, nemam problema da kažem da su to SAD ali samo one, ne i vi, ostali. Sutra kad bi bili Srbi bili najjači bili bi krotki kao i 1918. Biće preparkiranja, i slobodnih mjesta, počelo je novo bojenje linija.

fr

Nixon

Bio je vec takav odnos snaga kakav prizeljkujes pa si okusio krotkost! Bio i nikad vise! A ko krene da prepakira, nestace ga.

Mi

Interesantno je da se sumnja u sposobnost francuza da proizvedu 20-30 aviona godisnje ali ne recimo u industrijsku bazu RF koja se nikada nije uspela podici na organizacioni nivo 21. veka (jer su za to potrebne velike investicije i realno komercijalno trziste), i sada jos pate pod sankcijama. Zar ne mislite da je potrebno potisnuti emocije i uvideti realnost?

Odgovori
Sr

@Miladojka Youneed
Ne znam za „organizacioni nivo 21. veka“, ali znam da su Kinezi potpisali ugovor za SU-35 u nov. 2015. da bi vec u dec. 2016. dobili prve primerke. Indija je potpisala 2016. ugovor za Rafale, prve su dobili u julu 2020, dok je npr. Egipat svoje Rafale dobio posle godinu dana, mada je isporuka trajala par godina.

Bar sto se Flankera tice, to je za sad islo ubedljivo najbrze na trzistu, ali u buducnosti ne mora nista da znaci.

Ba

Realnost je da RF može bilo kome da sprži svaki oblik života (a to se jedino računa), uz svu „patnju“ pod sankcijama i organizacioni nivo iz 19. ili možda 18. veka. I zbog te realnosti posedovaoci organizacionih nivoa 21. veka će im iz sve snage pretiti sankcijama, istovremeno stavljajući do znanja da se ni u kom slučaju neće tući sa njima. A tako bi mogli to da urade pošto su organizovani za 21. vek i još se ne pate pod sankcijama…

Odgovori
Vl

Do sada je dosta toga pisano o ovom Rafalu. Jedino što ga izdvaja, po komentatorima a i tekstovima, je taj radar AESA i raketa kompatibilna sa njim. Sve ostalo je prosek ili daleko ispod proseka.
Zanimljiva činjenica je da taj avion niko nije hteo do par godina unazad.
Takođe svi kad pominju nosivost, ubojna sredstva ne spominju da Rafal bez dodatnih rezervoara ne može nigde. Verujem da unutrašnji kapacitet sagori za 10 min. Ja nikad nisam video Rafal bez dodatnih rezervoara. To znači da nosivost ubojnih sredstava opada srazmerno daljini dejstva. Manevarske sposobnosti sa tovarom i dodatnim rezorvoarima nikakve. Dolet, prosečan. Brzina ispod konkurencije.
Za trenutnu popularnost Rafala je zasluga nešto drugo a ne suvi kvalitet ovog uređaja.
Deluje da je elektronikom nakrcani avion treće generacije istih karakteristika kao i savremeni Rafal.

Odgovori
Zu

„Sve ostalo je prosek ili daleko ispod proseka.“

Nosivost, smanjen RCS, SPECTRA, supercruise…

Ni

Potpuno si u pravu. Nista specijalno AESA radar i meteor raketa i to je to. A ni to nije dolazano da je superiorno u odnosu na konkurenciju. 100+ cena sto je mnogo mnogo je

Mi

Sto se tice Kineskih aviona to je suludo. Da li vi kupujete automobil koji ne vozi niko i koji nema ni jedan servis ni u zemlji ni u blizem okruzenju? Kakvu podrsku mogu da pruze Kinezi za svoje avione? Gde im je najblizi aerodrom sa koga mogu da dolete delovi, mehanicari ili na koji treba da sleti pokvaren,ostecen avion na popravku. Logistika katastrofa. Pa i za ruske avione je cupavo a kamoli Kinezi. Mi smo Pancir istog trenutka poslali u Rusiju cim se prevrnuo a zamisli da ti nesto treba pred i za vreme nekog sukoba i da saljes na drugi kraj planete. Za F16 imas gde god se okrenes, ako ti treba deo, mehanicar, postoji logisticka podrska u Evropi i drugim delovima sveta, ne mora sve da stigne is USA. Malo realnosti nije na odmet.

Odgovori
Zu

Najbolje Grajpen. Ima dijelova od svakog pomalo, da se nitko ne naljuti. Postoji povijesna suradnja, nesvrstani su. Švecko, a naše…

Cr

Miloše,

Ako bude stani-pani i Srbija dođe u situaciju da mora da upotrebi F-16 u borbi, možete li da mi kažete iz kojeg tačno logističkog centra u Evropi bi stigli delovi ili bilo šta drugo za servis/remont?

A pre toga, možete li da mi kažete u kojem to univerzumu bi kongres SAD odobrio prodaju F-16 Srbiji bez da ugovor maksimalno ograniči ako ne i potpuno isključi mogućnost njihove upotrebe u borbi?

Sr

@Crni
Nama ako to „stani-pani“ bude protiv SAD, nece nas spasiti ni jedan jedini avion, makar ga vanzemaljci proizvodili….s toga je bitno da budu makar neinvestirani.

А

@Crni

Иако је поређење лоше, поента итекако стоји. Кинези се овде уздишу у фаворите за једну овакву капиталну набавку, док сви игноришу да се наши специјалци већ више од годину дана жале на оне дониране кинеске чамце.

Једно је набавка од Кинеза различитих подсистема или „мање важних“ борбених система, то можемо да прогутамо и поред свих потенцијалних недостатака. Али набавка капиталног средства као што је војни авион, тенк или ПОВР, то можемо да прогутамо само ако морамо.

Mi

Ja se slažem sa Crnim u ovom slučaju. (bio onaj, iz sivog doma ili ne)
Srbija može da kupi američke Efove kad god poželi samo ako će da ih koristi 101% onako kako odgovara američkoj aktuelnoj administraciji. Ko drugačije misli je u zabludi. To ne dolazi u obzir ako nismo bar članicsa NATO pakta.

U bilo kom drugom slučaju kupovina Efova je bacanje para na ograničenu skupu tehnologiju koja je pod tudjom kontrolom!

Cr

Srbofil,

Uopšte ne govorim o sukobu sa SAD. Govorim o bilo kakvom regionalnom sukobu u kojem bi većina učesnika (ako ne i svi) ratovali kao proksiji velikih igrača. Recite mi na koje logističko čvorište u Evropi bi Vojska Srbije u tom scenariju mogla da se osloni?

Алекса,

Nisam uopšte za nabavku složenih borbenih sistema iz Kine. Samo kažem da u slučaju nekih neželjenih dešavanja koja iziskuju borbenu upotrebu takvih sistema, F-16 bi Srbiji bio od koristi još i manje nego J-10. Ne iz taktičko-tehničkih već iz čisto političkih razloga.

Ga

@Milos Pavlovic

Uskoro krece redovna non-stop linija za Kinu, 2-3 puta nedeljno, tako da ne brines za dostavu.
Da nece Srbija da sleti na servis kod NATO komsija u vreme sukoba ? :-)

А

@Miloš77

Итекако да. Зато амерички ловци нису реална опција за нас.

@Crni

Мој коментар се више надовезао на причу, јер су у суштини идеје набавке америчких и кинеских авиона изузетно сулуде, само из различитих разлога. С једне стране наши односи са Америма су такви какви су и једноставно не представљају основу за набавку капиталних борбених средстава. С друге стране идеја куповине кинеских авиона се овде озбиљно гура од појединаца, иако је и она сулуда и са тактичко-техничке и са логистичке стране. Једноставно речено, Кинези немају потребна искуства у ваздухопловног индустрију да би изгурали једну овакву набавку и ако већ морамо да ризикујемо са њима, онда би било паметније на нечему другом.

@Gastos

Коментар који показује да немате појма о чему причате, а да то не кажете директно…

Mi

Srbija da bira izmedju Rafala i nekog Suhoja jer su to nacionalni avioni, sve se kupuje na jednom mestu.
Od Kineza samo J-10C, ukoliko Rafal bude svih 200 miliona, a zbog Rusa bi da nam uvedu sankcije.
Pakistan ih je kupio, bice prikazani u narednih mesec dana. Bice da je oko 40 miliona. Ipak je to 5 aviona za jedan Rafal, i te kako se isplati. A na J-10C je sve kinesko – i zmaj i elektronika (AESA radar, nisanski kontejner) i naoruzanje (ima nove PL-15 rakete velikog dometa).

Odgovori
Hr

Procitajte si clanak o kineskim dronovima i zasto su ih sve zemlje koje su ih kupile izbacile iu upotrebe. Skupi rezervni dijelovi, nepostojanje ikakve servisne sluzbe, losa optika, hrpe kvarova i sl. Ocekujte isto i kod njihovih aviona koji i pate od losih motora koji ne mogu ni pratiti performanse ruskih motora cija su izravna kopija. Sretno vam bilo

Sh

Prema komentarima Srbija ce zavrsiti kao nekad Albanija Envera Hodze. Postati ce glavni korisnik kineskog naoruzanja u Europi.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drago na: U Hrvatskoj se srušio MiG-21, piloti se katapultirali, komandant HRZ-a izneo za sada poznate detalje, sumnja se na otkaz motora

Za razliku od dvosjeda Miga 29 i takvih većine ruskih, zapadni dvosedi su isto borbeni avioni kao i jednosedi.

08. Dec 2022.Pogledaj

Vaste na: Predstavljen novi američki strategijski bombarder B-21 Raider: Prvi novi bombarder u svetu nakon Hladnog rata

Petrovic Dusan Nemenjte sada teze onoga sta ste napisali da je izveo samo jednu misiju nad Srbijom ! (Overall, the six B-2s used in the war flew about 50 missions, less than 1 percent of the total. But they dropped about 11 percent of the bombs used in Yugoslavia, or nearly 700) Zaboravio si da…

08. Dec 2022.Pogledaj

Aca na: [INTERVJU] Direktor mađarske kompanije Magnus Aircraft Laslo Boroš: Tim iz Srbije bio je ključan za našu ekspertizu sa kompozitima, baza za prodaju naših aviona Balkanu biće u vašoj zemlji

Ovi za razliku od nas razmisljaju o vecoj proizvodnji,a ne o prototipovima.Svetlosnim godinama smo bili ispred Madjarske,ali smo planski unistili sve pa tako i avioindustriju.Eto kupovacemo sada avione i od Madjara.Zatvorismo ove godine i fabriku alata u Cacku koja je radila alat za nasu namensku.Porazavajuce je koliko smo sami sebe unazadili.

08. Dec 2022.Pogledaj