Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024
[POSLEDNJA VEST] Hrvatska potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal
Cena aviona sa PDV-om je oko 1,15 milijardi evra, isporuke tokom 2024-25. / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Hrvatska potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafal

Ministri odbrane Hrvatske i Francuske Mario Banožić i Florens Parli, kao i predstavnici francuskih proizvođača Daso, MBDA France i Safran Electronics & Defence, potpisali su danas ugovore o nabavci 12 borbenih aviona Dassault Rafale kojima će u bliskoj budućnosti biti opremljeno hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (HRZ). Ugovori su potpisani u okviru zvanične posete francuskog predsednika Emanuela Makrona Hrvatskoj, a pored ovog dokumenta, predsednici dve države potpisali su i Deklaraciju o strateškom partnerstvu.

Kao što je Tango Six jutros preneo, vrednost ugovora iznosiće nešto preko 1,155 milijardi evra sa PDV-om i osim aviona obuhvata obuku, logistiku, simulator, zemaljsku i ispitnu opremu, naoružanje ali i vojnu saradnju dva ratna vazduhoplovstva. Isplata navedenog iznosa biće sprovedena u periodu 2021-2026, početak obuke vazduhoplovno-tehničkog osoblja predviđen je krajem 2022. godine, dok je početak obuke letačkog osoblja planiran početkom 2023. godine. Hrvatska će postati vlasnik aviona 2023. godine ali će prvih 8 Rafala biti isporučeno krajem 2024., a ostala 4 do kraja prvog tromesečja 2025. godine.

Hrvatska je tako uspela da realizuje i finalizuje potpisivanje ugovora koje je u procesu nabavke bilo planirano i najavljeno da se dogodi do kraja ove godine.

Put do Rafala

Podsetimo, posle drugog neuspelog pokušaja kupovine zamene za MiG-ove 21, koji je trajao od juna 2015. do kraja 2018. godine kojom prilikom je bila preporučena nabavka korišćenih borbenih aviona F-16 Block 30 Barak, Hrvatska je vrlo brzo krenula u novi proces izbora višenamenskih borbenih aviona (VnBA). Nakon što je januara 2019. Ministarstvo odbrane Hrvatske potvrdilo da je posao sa Izraelcima propao, već na leto iste godine započete su pripreme, da bi u januaru 2020. Zahtev za predlog bio poslat u čak 7 država.

Ponude su, zbog izbijanja pandemije virusa COVID-19, dobijene tek u septembru iste godine. Poslale su ih samo SAD (novoproizvedeni avioni tipa F-16), Švedska (novi Gripeni), dok su Francuska i Izrael ponudili polovne avione (Rafal i F-16). Najbolje i konačne ponude (tzv. BAFO – Best and Final Offer) dobijene su dva meseca kasnije, a Studija o izvodljivosti nabavke VnBA predata je predsedniku Vlade Hrvatske krajem decembra 2020. i iz tog dokumenta se saznalo da SAD nude F-16 Block 70, Švedska Gripen JAS-39C i D, Izrael F-16 Block 30, a Francuska Rafale F3R.

Još nije poznato šta će se nalaziti na krilima hrvatskih Rafala / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Zvaničnu potvrdu da je za opremanje HRZ-a višenamenskim borbenim avionom izabran francuski Rafal, hrvatska Vlada saopštila je 28. maja ove godine. Prethodno je odluka o nabavci borbenih aviona, za koju je rečeno da će biti donesena početkom 2021. godine, bila odložena zbog zemljotresa koji je pogodio region Banije.

Samo par dana nakon objavljivanja da se kupuju Rafali, premijer Andrej Plenković izneo je neke detalje o ovom poslu koji se pre svega tiču rokova isporuke aviona, otplate kao i šta je sve obuhvaćeno nabavkom, dok je tom prilikom ministar odbrane Mario Banožić napomenuo da će Hrvatska imati dovoljno pilota, a naveo je i da će avioni biti stari oko 10 godina.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Po

Najmočniji avion u europi i drugi na svijetu.
Roka sve po redu.
Bravo za kupovino.

Odgovori
Iv

Gde se dokazao? Isto ko i migcina 29. Leteo iznad Libije koja ni nema PVO ili ima one trocevce na pikapu? Sto nije probao da preleti Kamcatku ili blizu Krima. Na papiru dobar avion, u praksi ne znamo, ali ni ne treba da nas zanima sta oni rade. Srbija pametno nabavlja PVO i ulaze u bespilotne letelice. Jos da nabavimo konacno nesto za elektronsko ometanje i uz najavljene nove Pancire, Mistrale i FK, ne treba nama nista. Puna kapa.

do

@ ivkos
Rafal se pokazao na red flag vezbi gde je „oborio“ cak i famoznog Raptora…. Po mnogima najmocniji avion zapadne alijanse iza Raptora..

Ž

doc Holiday

Рептора су на вежбама “обарали“ и Т-38…….

De

Ivkos

Ako bi gledali da kupe gdje se koji dokazao preletom iznad koje teritorije kupili bi cesnu.
Onomad sleti na sred Crvenog trga u Moskvi da niko nije ni primijetio.

Fr

Gust je citat necije komentare. https://www.dodaj.rs/image/LY3ZZe

Pe

xaxax Bravo Zivojine

Fa

@ Živojin Banković

…kojim su upravljali piloti Raptora :)

Pe

Ljudi Hrvatska uzima ove avione samo zato jer su zvucno ime, ime i dodatni izbori poeni za HDZ i u tom trenutku je izgledalo kao vrlo povoljna nabavka. Ne postoji nijedna ozbiljan studija, u Hrvatskoj, sta njima treba koja konfoguracija, koji je budzet potreban godisnje za te potrebe koji bi opravdao ovakav izbor.
Moze lako da im se dogodi Austrijski scenario sa Eurofajterima…jer je sve izgladalo kao prelamanj preko koljena.
Da je porucna primjere rdi prvo T-50 FA onda bih mislio OK oni su ozbiljni ovako lako im se moze desiti da ce godisnje 3 aviona biti na raspolaganju..za Air policing samo. Jbga tako izgleda… iz ove perspektive.

Iv

Deki

Nisam ja podcenio avion, nego se prica kako se dokazao. Ja pitam gde tacno? To bih voleo da znam. Neko mi jednom pomenu – iznad Libije. Pa sad, ako je to dobra referenca onda ajde da verujemo. Ja sam ubedjen da bi i onaj nas Orao mogao neopazeno da preleti preo zemlje koja se raspada,samo da ima dolet sa Ladjevaca.

Iv

Doc Holiday

Po toj logici se i Mig 29 pokazao u dog fajtu po tim aeromitinzima, nema mu premca. Pa svi znamo kako su prosli u sukobima sirom sveta. Doduse mora se biti posten i reci da je vecina tih migova bila skoro totalno neispravna, tipa mogli su samo da polete, ni ispravne radare ni pilote sa naletom, a ni neko oruzje. Pa kad krenes tako na 10 aviona u grupi koji imaju podrski Avaksa. Ne znam kako bi se i Rafal proveo.
Preskupa igracka, a polovna.

iv

Ako cemo gledati redflag tu ih je sve su30MKI obarao

Be

Madjarske 29ke…….zivotni vijek provele cista prifila,
NDT osobno obavio.

krsevi

Ivkos – E o tom treba da bude reči. Džabe ti vrhunsko oružje ako cela armija nije na vrhunskom nivou. F 15 u US vazduhoplovstvu je kud i kamo opasnija letelica nego u saudijskom naprimer. Isto ti je i sa ruskim letelicama. Mnogo veliki sistemi na visokom nivou daju i dobre rezultate. Ovo naše, balkansko zabavljanje naroda pre treba da posluži političarima u marketinške svrhe nego nekom zdravom sistemu odbrane

Jo

@Perica
Bilo je studija što Hrvatska treba, najprije da treba ući u NATO i nabaviti lake lovačke avione za air policing, možda čak prepustiti drugome taj posao.
Onda se desila Ukrajina, također Srbija je skrenula sa evropskog puta prema EU konkurenciji, na vlast su joj došli neki poznati ljudi iz devedesetih i odlučeno je da u takvom razvoju geopolitičkih zbivanja ipak treba imati punokrvni borbeni avion koji osim čuvanja neba mora moći nanositi ozbiljne udare na zemlji.

St

@Ivkos
Mogli su da kupe dokazani Su-35 koji je ucestovao u borbi sa opasnom ISIS PVO.

Ed

Mnogo je to para po satu leta i održavanje ,bolje da je nešto drugo !

Mi

Odličan komentar Stojko 😁.
Dokazivanje… A da neko pojasni šta zapravo to znači 🤔

p.s. i Rafal in Su-35 su danas Kraljevi u svojoj klasi. F-15XE je ipak iskoračio vedan korak dalje. Hoćeli ga ovi pratiti?

Fr
Fr

Eric Trappier, predsjednik Uprave Dassault Aviationa, najmanje što možete očekivati je da ćete ih koristiti idućih 30 godina“, kazao je Trappier.Paket koji će Hrvatska kupiti je kompletan, uvjerava Trappier. Uključen je i inicijalni trening, pojasnio je Trappier. On se djelomično odvija s francuskim zrakoplovstvom, a djelomično sa Dassaultom.Hrvatski su piloti navikli letjeti ruskim MIG-ovima, Trappier smatra da će sada za pilote biti lakše jer se radi o modernom zrakoplovu sa sustavom kontrole leta koji pilotu pomaže da motri i nadzire letjelicu.

д

Па и мигове 21 сте користили 30 година.

V.

ODLIČNO, ČIST 10 +da imamo i mi konje za trke.
BIĆE dobro a u zlu zatrebalo.
V. M. M

Ba

Proletili meni iznad glave nisko u N. Zagrebu prije 15 min., …strahopoštovanje,.. kakav je to zvuk.
Eto,… i ta saga je zavrsena

Odgovori
Be

Zvuk?

ne, sta se tice zvuka…..nita se ne moze mjeriti s dobrim Trumansky zvukom

Ba

Beduin,
Čuo sam ja mig 29 puno puta ali ovo je nešto drugo. Doista moćno i drugačije. Definitivno bi po zvuku prepoznao razliku između rafale i miga.

Be

Barba….rekao sam Trumansky.
Klimov nisam spomenuo.

Mi

Normalno da je drugciji zvuk,Mig 29 je laki frontovski lovac dok je Rafal visenamenski borbeni avion..ne mogu da se uporedjuju..naravno sve cestitke za Rafal

Ed

sta je trumansky? motor mig-a 21 je Tumansky

Ba

Beduin
Ja sam rekao za mig 29 i sa time sam i mislio na klimov. Nego da te pitam, kako se osjećaš nakon potpisivanja ugovora za Rafale. :-)

Mi

Beduin, Nostalgija za MiG-21 već trese 😁 Konačno je jasno zasto sva ta negativnost u vezi nabavke novih aviona za HRZ 😜

Gl

A zamisli Mog 31 sa 2.5 maha u niskoletecoj da proleti sa solovievom

Be

tako je Edo, Trumansky je na 21ci a Klimov na 29ki.

Cisto da se zna tko razumje materiju a tko laprda samo da bi laprdao.

Mi

TRuman šou :-)

Mene je Tumanski raspametio i ogluveo na par dana kad sam na aerodromu u Temišvaru gledao poletanje naoružane pare MiG-23 na ne dalje od 100 metara od mene. Taj zvuk nikad necu zaboraviti. Mislim i dan danas da je taj afterburner najglasnije nesto sto sam ikad čuo u životu.

Be

A cuj Milose, prva cura se nikad ne zaboravlja…..

Tako je samnom i Migusom

Be

Sad sam ih dva vidio dok su prelijetali Zagreb, izvrsno izgledaju!

Odgovori
di

Avion pripada 4+ generaciji borbenih letjelica u eri kada postoje i avioni pete generacije tako da ne bih baš rekao da je drugi najbolji u svijetu ili pak da je najmoćniji. Moćniji od Raptora, F35, SU 57 ili kineskog J-20 ne bih baš rekao jer su potonji generaciju iznad. Pitanje je koliko je i da li je uopšte moćniji od Eurofighter-a, SU 35 napr. sa kojima je generacijski na nivou.

Odgovori
Sa

Moćan? Moćan će biti ako pilot koji ga leti bude u trenaži, ako sve na tom Rafaleu bude funkcionalno. Bez toga je samo komad legure….

Va

za komšiluk je taman moćan koliko treba bit.

Ba

Samokres
mislim da sa time neće biti problem. Kao i sve pa i Rafala ćemo apsolvirati. Kod Rafale nema popravka dijelova već modularna zamijena. Trenutni letovi, niti tu neće biti problem. Mi smo umjetnici u održavanju zrakoplova za kojeg nema dijelova a to je ograničavao najvećim dijelom i količinu trenaznih letova. Ako misliš na novce, nemoj. Upravo mogućnosti Rafala sa paletom naoruzanja su nam uštedile nabavi nepotrebnog naruzanja.

Be

Barba…..
Moram te razocarati, mi ne znamo koristiti nista iz jednostavnog razloga jer se radi po navici.

Dr

@Beduin domet sistema S-400 je do 400km domet radara tog sistema je oko 600km dokle i moze dabzakljuca cilj, sledeće , niko nije blesav da postavi sistem pored granice već van dometa tih vaših „ minobacača „ .
Ugrozavanje sigurnosti Plesa se ne sastoji samo u vidu S-400 ima tu još mogućnosti . Bili bi iznenadjeni koliko drugih mogućnosti postoje, S 400 je čista zaštita neba !

Ba

Beduin
dobio si jednom odgovarajući komentar od kolega iz sustava i tvoji komentari nisu relevantni.
Život u HRZ ide dalje a tvoje iskustvo je opisano. Upravo si ti bio najslabija karika.;-)

Ne

Ne bih da kvarim zurku, ali prva isporuka osam aviona za kraj 2024 godine je predug period u odnos na tempo kojim Grci nabavljaju Rafale, tako da se moze desiti puno toga, pa i razocarenje za Hrvate. Potsetite se kako su prosli Rusi sa nosacima helikoptera Mistral, Australijanci sa podmornicama. Otsustvo jasnog i decidnog izjasnjavanja Amerikanaca da pozdravljaju ovaj izbor, je nepredvidljiv faktor koji celu prici drzi otvorenom i moze fatalno da utice na to sto je danas potpisano.

Odgovori
Mr

Nisi baš pratio više američkih izjava oko ove kupovine, pa slobodno malo prosurfaj netom, da sad ne citiramo ovdje.

Ne

Pratim ja dovoljno aktivno da budem barem bazicno informisan o temi o kojoj diskutujem. Kada govorim o pozdravljanju, ne mislim na kurtoazno-diplomatske izjave vec na izjave onih koji donose odluke. O tome su nedavno pisali i vasi hrvatski mediji. Na jedan trosak, ako ipak budes guglao, potrazi i izjave Amerikanaca da pozdravljaju nabavku F16 od Izraela, pa kasnije se prica okrenula naopacke.

Ro

Prvi rafali ce postat nasi 2023. Godine u Francuskoj di ce se obucavat prvi piloti a potom prvih 8 prelazi u Hrvatsku 2024. Godine. Potpuno je vesmislena usporedba s rusima koji su suprotna strana za razliku od Hrvatske koja je clanica EU(dakle francuska i hrvatska su prakticki dvije regije iste zemlje) i clanica NATO-a. Ugovor s Australijom nikad nije u potpunosti potpisan i ugovoren samo pocetak razvoja tih podmornica, a isto tako ta zemlja nije clanica EU za razliku od Hrvatske.

Mi

Jedina,ali JEDINA stvar od USA za taj avion je RFID čip,koji JEDINO rade USA za NATO,ako neće da nam to daju-prodaju onda?????

Iv

Grci su letjeli godinama naMirage, sto nije isto kao Mig.Kuzis?

Dr

Znate kako, Rafale je odličan borbeni sistem, bez premca u našem delu sveta bolji je i od Rumunskih i Bugrskih F-16 V , ono od čega nije bolji je S-400 ma šta „stručnjaci“ pisli ili odgovorili.
Ako se kaze da dno osmatranja radar sistema S-400 je negde oko 25 metara a Plafon iznad 30km pitam sve stručnjake, gde misli pilot Rafale-a da se Sakrije ??
Da ne pišem o dometu Raketa , koliko beše daleko „Pleso „ od Srbije?
Dakle, da bez pitanja Rafale je predobar avion da moze mnogo ali NE neće biti pretnja za Srpski S-400 ako ga naša drzava nabavi , mada mislim da ono Včićevo smeškanje od pre neki dan govori samo za sebe, potencijalna nabavka SU-57 „Šah-Mat“ bi onda pokopala tu nabavku suseda, hmm 16X 35 Miliona plus oruzije plus obuka ne više od 900 Milki Dollara, ko bi bolje prošao prosudite sami! A isporuka bi bila otprilike u isto vreme kad bi Susedi dobili svoje Rafael-e.

Odgovori
Ba

12 Rafala/Raptora/Vipera/SU57/SU35/ dopišite šta god želite, nije nikakva pretnja, imali mi kubove ili S400. Suviše ih je malo za bilo šta ozbiljno. Tako da bi pre trebalo razmišljati gde otići na ćevape, nego gubiti vreme na komentarisanje paradne nabavke (da budem fer, i naše su takve).

De

Jel imas ti neke konkretne informacije ili se onako raspisa bezveze po principu Sta je babi bilo..

Ro

S-400 je preskup za vas i sumnjam da cete ga kupit, iako s obzirom na vucica ne bi me nimalo iznenadilo. U slucaju da i kupite to ne predstavlja nikakav problem za rafala koji zbog svog dizajna, usisnika ispod krila i premaza ima smanjen odraz i vidljivost na radaru, dakle, nije stealth ali je odraz manji od bilo kojeg zrakoplova 4 ili 4.5 generacije. Uz to ima SPECTRU i mogucnosti elektronskog ratovanja. A da ne spominjemo brojne naoredne dalekodometne oruzane sustave koje moze nositi. Ne bi bio prvi put da se rafale susrece sa slicnim sustavima i to mu ne predstavlja nikakav problem.

Vl

Dragan,
Šah Mat je Su 75. I proizvodnja kreće tek 2025 – 26 (tako bar Rusi tvrde). I da, proizvodnja 16 – 24 aviona može da potraje nekoliko godina…

Gl

Ako nema P
SlECTRA sistem a to imaju svi rafali od 2011,sto mislim da susjedski nisu,onda nema sanse protiv s400

Gl

Mi cemo buk m3 nabaviti dovoljno

Ze

Uhvatili ste se za Šah(Maketu), Rusi još nisu završili, Su57(nisu motor), a, Razvijalisuga 20-25.,avi Maštate o Šahu?????, do 2030????Nebuloza,Malog Ivice.

Г

Причаш о Рафалима које су Хрвати управо уговорили и о „српском“ С 400 који не постоји ни у причи.
Због истог тог С 400 Турци су попушили санкције, а и Хиндуси су на ивици исто. Шта мислиш како би ми прошли? ПА сахранили би нас најлаганије…

Go

Postoje ljudi koji ovo jednostavno ne mogu probavit. 😁
Prvo je bilo nema šanse da to kupite, nemate para, pa neće vam prodat itd. Onda je bilo dobit ćete potpuno očerupane bez opreme. Pa neće imati tko letjeti s njima. Sad kad je ugovor potpisan propast će do realizacije. Kad dođu onda ne mogu ništa jer Srbija će kupit S 400. Pa će Srbija kupit Suhoj 57, pa će ovo pa će ono…
Sve ovo dokazuje da je to top potez i da djeluje kao apaurin za Pink i Happy. U zadnje vrijeme čovjek bi pomislio da su se i Ameri uplašili strašne armade koliko pumpaju SNS simpatizeri.

Da

Dragane imate bujnu maštu! Zašto bi Srbija kupovala S400? Zašto bi uopće S 400 djelovao na avione u Hr?
Nema Srbija ni novac za S 400.

П

Ми платили 600 милиона за Премијер лигу, још 250 за Национални стадион…

С400 или 10 Рафала?

Пре бих фабрику електричних аутомобила (свака част Римцу).

Dr

@ Davor cenjeni gospodine Srbija ima sasvim dovoljno para da kupi S- 400 , vi toga izgleda i niste svesni.
Pitanje je samo kad a ne dali.
Kao drugo Rafale mozda ima smanjen radarski odraz izgleda da vam niko nije dojavio da radar na sistemu S – 400 vidi odraz od 0,5m2 .
Sledeće postoji nešto što se naziva uvezivanje svih radara u jedan sistem , dali treba da vam nacrtam šta to znači za onoga ko napada takav PVO !
Uostalom tu su i MiG koji mogu u takvom slučaju da posluze kao platforme za lansiranje raketa tipa 27 ER . Ne mora ni da se upusti u blisku borbu , tako funkcioniše nato avijacija .
U vezi SU-75 bojim se da se niste dobro obavestili , Proizvodnja će početi 2023 godine !
Lep pozdrav za sve komentatore .

Be

S400 VS HRZ.

Pobjedjuje PH2000

Le

Dragan Dubonjac

Srbija ima para jednako kao i Hrvatska samo te pare za razliku od Hrvatske mora da raspodijeli za potrebe 40% vise stanovnika i to je neosporna cinjenica i bilo sto sto Srbija potrosi na naoruzanje moze jos lakse potrositi i Hrvatska. Jednostavno je tako.

gs

Mislim da ljudi ovdje nisu svjesni da kupit ovo ono nema veze s zdravom pameti niti možete Srbiju usporediti s Hrvatskom. Tko misli da može neka potrazi podatke o BDP-u, plaći i slično. Standard je neusporediv
Printanje novca dovodi do inflacije koja vas u Srbiji tek čeka samo što vaša politika (mini diktator) pokušava zatajiti ali to dođe kad tad na naplatu.

Dragan Dubonjac – „S – 400 vidi odraz od 0,5m2“ Na koliko km? Znamo domet radara ali na koliko km vidi ovaj odraz?

Da

Dragane nemojte da se ljutite!
Srbija nema S400 i vjerojatno nema ni potrebe za njime. Skupo i podložno sankcijama. Vi možete da pišete i vjerujte šta hoćete. Trenutno mi imamo veći a glupost je odmah krenuti u utrku u naoružanju. Hr. Je u NATO savezu a Srbija je tu bespomoćna u sukobu.

Vu

Jao Dragance

Pa ti nemas pojma o elementarnim stvarima. Ti mislis da ce te vi sada kupiti s-400 a nemate za serpu ribe?! Pa da imate novce ne bi kupovali kineski FK-3.

Dragance ajde da te nesto naucimo o S-400….moze???? Radar S-400 ima domet od 600km za ciljeve velikoga radarskog odraza tipa AWACSa ili aviona slicne velicine. S-400 cilj radarskoga presjeka 4m2 vidi na udaljenosti oko 390km, Rafal ima radarski presjek od 0,1m2 dakle sa S-400 ne mozes oboriti Rafala iznad Plesa. Idemo dalje radar S-400 otkriva cilj radarskog presjeka 0,4m2 na 250km znaci jos uvijek ne moze vidjeti Rafala niti iznad recimo Đakova, ali Rafal moze djelovati na S-400 krstarecom raketom dometa 500km. Radar S-400 otkriva stelth zrakoplove sa jako malim radarskim presjekom tek na daljinama od 150km, na tim daljinama Rafal moze djelovati na S-400 i proturadarskim raketama. Taktiku upotrebe aviona na PZO sustav nisam niti spominjao kao ni elektronsko ometanje koje Rafal posjeduje. Tako da smiri malo dozivljaje jer S-400 iako je odlican sustav nije toliko mocan kao sto ti mislis, kupis i nitko vide ne moze ljetjeti, malo morgen.

Sto se tice Su-35 on je tek maketa koja ce se poceti proizvoditi tek za 10-15 godina ako sve bude bilo u njegovom razvoju bez greske sto nikada nije slucaj. Kada se namire one zemlje koje su projekt financirale onda ce na red doci i drugi kupci, a to je jos minimalno 10godina. I na kraju koliko para toliko i muzke, ne moze nesto sto kosta 35 mil USD biti bolje od necega sto kosta 150 mil USD. Tako ni Zastava Skala Turbo nije bolja sigurno od Ferrarija, a jeftinija je i dovezete od tocke A do tocke B.

П

All these features enable the Rafale to have an estimated Radar Cross Section (RCS) of around one square meter, the same as the jets like the Super Hornet and Typhoon. The F-35s feature a far smaller radar cross-section.

https://eurasiantimes.com/new-f4-rafale-fighter-jets-to-have-advanced-stealth-is-india-a-potential-customer/?amp

https://www.globalsecurity.org/military/world/stealth-aircraft-rcs.htm

SU-35
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-35

Можда откажемо уговор за Премијер лигу…

П.с.
Да је ЕУ супер, УК не би изашла, Швајцарска би ушла, а Пољска и Мађарска се не би буниле…

Г

@Вуковарац
Ви ћете добити Скалпове кад и ми С 400. Дакле никад…

Be

Ajmo sad malo logike.
Koliki je krajnji domet S400?
200 km?
Dobro.

Od granice sa Srbijom do Plesa ima kud i kamo vise km.

Dakle, ako u nekom sf scenariju se srbija sa s400 hoce osigurati od napada iz hrvatske, mora taj s400 staviti na samu granicu.
A tamo ne pak lak plijen i za minobacace.

Dakle, ljudi, ajd malo ukljucite te mozgove i nikad ne pisajte okrenuti licem u vjetar.

Nego, citaj amo….ma tko to kupuje avione dan prije black Friday 🤔

д

9M96E – кратког (домета 40 km).
9M96E2 – средњег (домета 120 km).
48N6E – средњег (домета 150 km).
48N6E2 – дугог (домета 200 km).
48N6E3 – дугог (домета 250 km).
40N6 – веома дугог (домета 400 km).

Zo

@Dragan Dubonjac

Koliko je krajnji domet S400 ? 400km najveći domet ?
A koliko košta jedna baterija S400 sa 10 lansera i 40 raketa ?
cca 500miliona eura.
Lako je izračunati cijenu jedne rakete za S400.
Višestruko su skuplje od krstarećih raketa Scalp koje koštaju 1 milion eura/komad.
kupimo 200 komada za 200 miliona , 40 potrošimo na S400 , a sa ostalih 160 možemo što hočemo.
Barem je matematika egzaktna znanost

A može li S400 tući ciljeve u pozadini neprijatelja ? Može li raketa iz S400 koja košta 7-10 mil eura poletjeti više puta ili samo jednom ?
I mora li svaka pogoditi cilj ? I mora li Rafal uopće ući u domet S400 ?

Naprosto mi je neshvatljivo kako pojedinci jednostrano razmišljaju
Sve njihovo je super , sve drugo je fuj.

Bo

Stalno su se hvalili da je transparentno. A sta je tu transparentno. Nista se jos ne zna. Ne zna se ni da li ce uopste imati Aesa radare, ili kao sto se pise da ce biti Pesa. Za rakete je vec pisalo da se uzimaju samo Mica, i da od meteora nema nista.

Odgovori
Go

Neka je s PESA radarom i neka su u paketu samo osnovne rakete Zrak-zrak i Zrak-zemlja. U ovom trenutku sasvim dovoljno i previše. I da ih je devet bilo bi za sad dovoljno. Polako ali sigurno, vrhunska tehnologija i što je najvažnije planski i sustavno. Za deset godina biti će usvojeno sve što treba za dodatnu eskadrilu i upgrade na FR5 standard. Do tada će stići i ostale rakete a koliko i kada nije bitno. 😁
Kad se država sprema za rat onda je takva kupovina puno, puno skuplja jer se treba kupiti za još toliko naoružanja (primjer Grčke).

Bo

Goran
Za 10 godina ce taj avion biti i star i zastareo, a o ispravnosti da i ne govorimo. A govoriti o modernizaciji na F5, a tek ce se raditi na F4 je smesno, i pitanje je da li ce uopste biti F5 standarda, jer ce se najverovatnije ici na potpuno nov avion.

De

I za 10 godina ovaj avion ce biti state of the art tehnoloski.

Bo

Deki
Sa Pesa radarom dometa 90 km ili sa Aesa dometom 140 km? Za 10 godina ce 200km biti minimum. A da ne pominjem sto ce vecina imati 5 generaciju, ili glanc nove avione 4+ generacije. A za 20-30 godina, koliko planiraju da ih imaju bice isto kao i sada sa Mig 21, u zaostatku 2 generacije.

De

Da se kladimo za 10.g. vi cete imati iste ove MiG koje ste nedavno kupili i doveli ih na minimalan SM standard sto je tehnogija ranih 90ih. Pa i za 15.g. spreman sam da se kladim!

Jo

Puno toga će ostati vojna tajna….nebi se kladio da rafale neće bit opremljeni.

Vi

Transparentno je, F3R sa svime što će imat i 12 novoproizvedenih francuskih koji će nadomjestiti ove hrvatske. Jučer na hrt1 komunicirano u emisiji Otvoreno.

Zo

Uradili su dobar posao, čim ostali mediji u Srbiji ćute…a objavljuju se kojekakve besmislene i opskurne vesti…tu smo gde smo.

Odgovori
Br

Nije toliko dobar posao. Komplikovan i tehnicki jako zahtevan avion u malom broju u maloj zemlji, uglavnom stoji na zemlji, a kada i leti koristi se znacajno manje od polovine njegovih mogucnosti, po punoj ceni naleta.

Za novac koji ce ukupno potrositi na ovaj avion, ne racunajuci samo pocetnu dogovorenu sumu, mogli su nabaviti radare, pvo, visecevne lansere, naoruzane dronove i sisteme za pe dejstvo. To bi vec bio dobar posao. A kad istekne resurs migovima, kupiti najjeftinije F-16 koji se mogu naci na trzistu, i takvi mogu leteti jos 15-20 godina. Hrvatska je u NATO, nema nikakvih ozbiljnih granicnih problema sa susedima, niti mogucnosti za bilo kakav oruzani sukob i ovakvi avioni su im potpuno nepotrebni, cak i kada bi nabavili vise eskadrila. Za air policing i ocuvanje nadzvucne avijacije se ne kupuju ovakve masine.

А

@Zoran

Не знам ни шта да објаве наши медији, када је ниво транспарентности (којом су се Хрвати хвалили) на нивоу наших набавки, где се зна цифра, али се у суштини не зна ништа.

Dr

Naravno da su odradili odličan posao, Rafale je odličn borbena platforma samo nije istina da ga S-400 neće videti , hoće i to čim se promoli iznad 25m detektovaće ga , ah da niko neće da komentariše u Srbiji da ne bude da smo ljubomorni .
A šta se valja iza brda to je sasvim druga priča , gledao sam Vučićev intervju pre neki dan bio je vrlo intrigantan kad su ga zamolili za komentar u vezi Rafaela i odgovora na pretnje u slučaju ozbiljnijeg naoruzavanja vojske Srbije .
Treba malo čitati izmedju redova.

De

On je uvijek intrigantan kad nema nikakvih protivargumenata. Istaje samo glupavo namigivati.

Be

S400 da bi dohvatio rafala u HR zracnom prostoru…….nema ga vise.

kakvi ste vi bakraci.

citaj amo i citaj s razumjevanjem, rata izmedju nas i nas nece vise nikad biti.
ako ga i bude, ona strana koja povuce 1. nepromisljen potez nestaje.

D

Beduin19

Cim si se zapalio za S400? Niti ga imate. Samo znas lijepe price iz Pink televizije.

Kako je novi ruski pvo zaversio u siriji?

Da

Dragane ako Srbija želi S400 mora da zamoli zapad da dopusti kupnju tog sistema jer zapad može da uvede sankcije.
Spominjete SU57?
Šta Srbija ima sa SU57?
Odnosi između Rusije i Turske su odlićni i kao šta vidite Turska je kupila S400.

Zo

Deki…kada bih ti sve rekao bilo bi ti teško..opusti se malo..ne vrti se svet oko tebe.

Be

D

Citaj amo s razumjevanjem i gledaj kartu.

Taj famozni S300/400……taj mora biti jako blizu granice da bi se sepurijo svojim snopom po Hrvatskon.

Dakle, u tom slucaju…..PH2000 je nedvojbenj pobjednik.

Sad jasnije?

Bo

Deki
da se kladimo da za 10 godina ce Srbija imati Glanc nove, ne polovne, i to u broju ne manjem od 16-18 komada.

д

Citaj amo s razumjevanjem i gledaj kartu. У случају PH2000 и CH-92A ко је nedvojbenj pobjednik. С-400 није ни направљен да се са њим гађа ловачка авиација нити је у могуђности да исту погоди на великом дањинама. То можда може да изведа са ракетама домета од 40 до 120 км, али то му није намена. Citaj amo s razumjevanjem i gledaj kartu од Републике Српске од Плеса колико км.

NS

Rafael je dobar izbor. Ali ako pogledate korisnike videcete da su to sve zemlje sa dubokim dzepom ili sa velikim izdvajanjima za odbranu.
Tu je sad najveci izazov za HR. Da odvoji dovoljno novca da moze da ih koristi a da time nezakine ostale rodove u HV.

Odgovori
An

Zanimljivo je vidjeti što je Hrvatska zapravo kupila i što je time dobila.Još se puno toga ne zna točno.Zašto je tako može se nagađati.Prema komentaru u Večernjem listu tajnost su tražili Francuzi zbog daljnjih ponuda državama koje pokažu interes za Rafal.Jedno je sigurno Hrvatska je dobila izvanrednu platformu koja može nositi sve i za koju možeš kupiti sve osim atomske bombe Od raketa MICA ,
Meteor do laserski vođenih bombi raketa SCALP Exocet itd

Odgovori
An

Ono što se za sada znai što je objavljeno.Hrvatska kupuje verziju F3R koja po francuskim standardima posjeduje AESA radar.To je u nedavnoj izjavi rekao i šef pregovaračkog tima Frka Petešić koji je naveo da se radi o varijanti koja je u Francuskom zrakoplovstvu od 2018 god.
Ono što je bilo objavljeno u razgovorima o natječaju je to da su avioni ne stariji od 10 god da se povlače iz Francuskog zrakoplovstva i da im se životni vijek produžuje sa 7000 na 9000 sati i da se dižu na standard F3R.Uz to ide i osnovni paket naoružanja .Procurilo je da se radi o raketama MICA u obje varijante te o laserski vođenim bombama.

Odgovori
An

U međuvremenu je portal Obris objavio ne navodeći izvor da avion dolazii sa PESA radarom .Ako je tako onda to nije F3R standard .A jasno se u svakoj izjavi navodi da se radi o F3R stanmdardu.Svi avioni posjeduju SPECTRA-e za virtualno smanjenje radarskog odraza što je svedeno na minimum i on je bez podvjesnih rezervoara 0,1 m.
Što se tiče radara vidjeti ćemo.Ne može top dugo biti tajna kao i paket naoružanja.Kakav god on bio kupiti ako imaš platformu uvijek možeš.A ova je jedna od najboljih koje se na tržištu nude .Rafal u Francuskoj ostaje do 2060 i time Hrvatska rješava problemm za narednih 30 tak godina.
Što se tiče političkih benefita to je nedvojbena francuska podrška za Šengen i eurozonu

Odgovori
K

Kakve gluposti ti pišeš. Obris nije objavio da „dolazi Rafale sa PESA radarom“, a bome nije ni „ne navodeci izvor“ objavio clanak. Da si pročitao članak o kojem je riječ, vidio bi da se referira na izvješće francuskog parlamentarnog odbora za obranu u kojemu se tocno navodi koji avioni ce biti izvuceni iz kojih eskadrila za potrebe prodaje HRZ-u i Grčkoj. Obris je samo objavio da su avioni koji ce nama biti prodani trenutno opremljeni PESA radarom i nisu dovedeni na F3R standard. Što je činjenica.

S obzirom da Hrvatska strana toliko inzistira na tome da ce sigurno biti F3R (a suludo mi je da bi to tako uporno radili bez pokrica), za pretpostaviti je da je u ugovor o kupnji ukljucena nadogradnja tih aviona na F3R standard prije njihove isporuke Hrvatskoj.

An

Također što jev potrebno naglasiti taj avion uvijek možeš što Francuzi sada i rade nadograđivati na novi standard .Kod njih mislim na F4 standard.Plaćanje je direktno iz proračuna tako da drugi rodovi ne bi trebali to osjetiti
Ono što Hrvatskoj dolazi na naplatu je dvdesetogodišnje zanemarivanje vojske.Sramotno je da ne posjeduje PZO da su tenkovi zastarjeli dijelom i topništvo a o RM da ne govorimo.Navodna donacija Bradleya to u stvari nije i Hrvatska ne bi trebala prihvatiti istu.Bradley- i su stari 30 god .Modernizacijski i digitalizacijski paket stoji 3 miliona dolara po komadu što za 60 vozila iznosi 180 miliona da bi dobio doduše moderno opremljeno vozilo ali staro kad se to završi 40 godina.

Odgovori
Kr

Slažem se. Treba ući u nabavu kao mađarska. Komplet tenkovi i IFV na gusjenicama. Bradley je osuđen nakon 10 god na skladište.

An

Uskorio izlazi 10 god plan opremanja i modernizacije te nabavki i vidjeti ćemo što donosi.PZO je gorući problem.Dobro je što je Hrvatska uz Francusku i Grčku ušlla u zajednički obrambeni projekt kojeg financira EU a odnosi se na zajedničku obuku na Rafalima što će osigurati dovopljan broj naleta kao i obuke u svemu što ta platforma pruža.Isti je potppisao ministar Banožić prije tjedan dana u Briselu

Odgovori
д

Пре тога треба имати Маџарски буџет,значи ништа од тога.

Ra

Daleko si ti od Lazanjskog koga si napljuvao nisi mu ni do kolena a po pratiocima a šta reći diletanti zalutah na ovaj sajt pa ću ladno da produži dalje i zaboravim ovaj amaterski sajt

Odgovori
D

Lazo obican seljak koji nema pojima o nicemu kao vecina vama na vlasti. Vama u mozgovima je samo cista star wars fantazija

Dr

@D super je što tako misliš i što omalovazavaš ,uslovno rečeno, protivnika.
Svako ko se tako ponašao se vrlo grozno proveo na ratnom polju , počev od starih Hellena do Hitlera i njegovog plana „ Barbarosa „ . naravno nije uporedivo ali kako čitam iz komentara koje su izneli „vaši“ nabavkom Rafalea mislite da ste sila a to baš i niste. Gomila informacija oko Rafaela je polutačna kao vaše informacije o sistemu S-400 , najgluplji je onaj o S-400 u Syriji, njemu nisu usudili ni da pridju vec ga obilze kao miš oko mišolovke , to je prava istina, sledeće je u vezi krstarećih raketa koje su subsonične i vrlo se lako obaraju npr. Sistemom Pantsir S1 da ne pominjem Pntisr S1M koji su sleeeća nabavka za PVO Srbije.
Zar ste stvarno mislili da će Srbija ćutati na vašu nabavku ovako „ moćne“ platforme ?
Opet ću pomeniti onaj famozni F-117A koji je vazio za čudo tehnike ‚90ih pa ga je pvo sistem iz ‚60ih skinuo sa neba.
Da vi ste član NATO ali se samo setite šta se dogodilo posle obaranja Ruskog Aviona iznad Syrije od strane Turske , koja je kud i kamo vazniji saveznik NATOa trčao je turčin da moli za pomoć od vašingtona do Brüssela , tada je dotični dobio odgovor u stilu „ sam si kriv sad gledaj šta ćeš“ to bi i vama kazali ako bi došlo do nekakve krize izmedju naših zemalja u to budi uveren.
Naravno mala je verovatnoća da će do tako nečega doći NATO pametnjakovići iz Washingtona i EU su shvatili gde su pogrešili , danas je činjenica da Srbija jeste ostrvo u središtu Balkana koja NIKADA neće biti deo te aliance , iz dobrih razloga , da saradjujemo donekle ali bolje sa Rusijom i nekim drugim zemljama , što se tiče opremanja vojske . Pa čak i politički jer je sasvim jasno ko je Srbiji oduzeo 15% njene teritorije.
Ali to je neka sasvim druga priča.
Gospodo komentatori zelim samo da shvatite da ja lično nemam dilemu u vezi tzv. Dobrosusedskih odnosa samo mi se čini da ovo tome sigurno neće doprineti , i naravno opremanje vojske je interna stvar svake drzave ponaosob i ne razumem one medju nama koji pitaju zašto bi Srbija kupovala sistem poput S-400 analogno tome bi i ja mogao da pitam zašto baš Rafale a ne npr. Korejski F-50. u svakom slučaju ubedjen sam da odgovor Srbije na ovu kupovinu nećemo dugo čekati , neko je pomenuo FK-3 hmmmmmmm znate gospodo to je samo deo slojevite odbrane VaP šlag na torti je S-400 , neko pomenu da Srbija za taj sistem nema para pa bih samo pitao da mi se objasni kako to da EU plaća 1000€ za 100m3 gasa a Srbija „celih“ 270€ , analogiju mzete predpostaviti.

mi

@DraganDubonjac evo ti Njemacka placa plin 270 $ i u cemu je problem, neke drzave imaju dugorocni ugovor pa ne vidim da kukaju bas previse, u problemu su one kojima je istekao ugovor.

Bo

Mike
Nemacka placa po starom ugovoru. A videces koja ce im cena biti kad treba da potpisu novi ugovor. Sigurno nece dobiti kao Srbija.

Ve

@Boban , @DraganDubonjac , Nemacka placa 230 dolara, ona doduše nije prodala svoju naftu industriju i poklonila rudnu rentu od 3% Rusiji pa verovatno ima takvu cenu, nama je bacuska Vladimir dao cenu kao najrođenijem … nije sve u parama …

Mi

@ Boban nego kolika če biti cjena nakon kad prođe 6 mjeseci ?

Bo

Mike
Kada prodje 6 meseci, bice novi ugovor i nova cena, koja ce posle potpisivanja novog ugovora Nemacke biti opet niza.
Veljko
Nemacka je ugovor potpisala ranije, pre poskupljenja. kada bude potpisiva;a novi ugovor, cena sigurno nece biti 230, vec znatno veca i od cene za Srbiju.

Ro

Plaćen ja taj plin Rusima kroz ugovor o pruzi BG – Budim, rudnu rentu, modernizaciju MiGova, autoputeve….

Ve

@Boban. Lepo je videti i procitati da ovde komentarise i sa nama vodi polemiku i netko poput vas iz najuzeg kruga saradnika predsednika Putina, jedino tako mogu da razumem da znate unapred po kojim ce uslovima Nemacka u buducnosti da kupuje gas od Rusije. Aferim… Ako moze da nama jos samo lepo objasnite kako ta da Nemacka je i prije ovoga poskupljenja placala manju cenu od Srbije … Ako nije dosta rudna renta od 3% i NIS imamo jos dedovine da poklonimo, nesto smo poklonili bratu Siju i nesto mutti Angeli, ne brigajte braco, naci ce se jos nesto i za vas, bogata je bratska Srbija…

Mi

Da se ne lazemo – Rafale je overkill za hrvatsku.
Da je bilo pameti, kupili bi eskadrilu polovnih F-16 od SAD , uradili remont i integraciju AESA radara i pratece elektronike (25M usd/avion) – sve skupa 300M usd, plus logistika i osnovno naoruzanje…i dalje bi bili na 50% sume Rafala.
Za ostatak para kupis novi PVO srednjeg dometa, 3D radare i gomilu SL-AMRAAM (NASAMS-2). Odradili bi posao samo tako. Ovako, bice Austria Part Zwei.

Odgovori
Kr

Da je bilo pameti? A ovo je kao glupa odluka:)))))???

Mr

USA na tenderu nije nikada ponudila polovne F-16. Isključivo nove.
Čemu ostavljat komentare sa „overkill“ zaključcima ako nisi pratio postupak od početka. Polovne F-16 ponudila je jedino Grčka, koja je tu istu ponudu (manjkavu u dosta traženih zahtjeva) povukla zbog situacije sa Turskom.
Usput, imaš ovdje na T6 koliko je Rumunje koštalo uvođenje u uporabu polovnih F-16 iz portugala, i koliku razliku u cijeni čini samo priprema i prilagodba za prihvat tih aviona.

An

Upravo večeras član pregovaračkog tima brigadir Tretinjak izrijekom rekao ovo na HTV u emisiji OtvorenoNe dolazi nikakva cro varijanta o kojoj pišu pojedini kvazi vojni analitičari i portali misleći vjerojatno na Obris i Tabaka nego isti avion kojih je Francuska upravo naručila 12 komada novih.Dakle po tome F3R sa AESA radarom

Odgovori
Ra

Znači Srbija kupuje S-400

Odgovori
Al

A koji je Rafal HR uzela ? F3 ?

Odgovori
Vi

Ef Tvi Ev

Ba

Dakle, upravo je završila emisija Otvoreno na temu nabave Rafala u kojoj je bio gost i brigadir Tretinjak koji je u procesu nabave od početka. Posebno je rekao oko špekulacija da se za hrvatsku rade slabije opremljeni rafali. Potvrdio je da su to neistine te da su u standardu F3-R potpuno identično opremljeni kao francuski i naveo je identično kao 12 cnovonaručenih Rafala za Francusku. AESA radar, SPECTRA i sve što je standard F3-R dolazi u RH.

Odgovori
BR

Da.. Vidio sam..“ Ne treba ništa na njima mijenjati. Vidim da se svašta pojavljuje u javnosti, neki analitičari koji govore da je to neka basic varijanta. Doći će s istim softverom kao što su u uporabi u francuskom ratnom zrakoplovstvu. Francuska je iste takve nove Rafale naručila, rekao je.“
Mislim da je ovo“ neki analiticari“ islo za Tabaka

Ed

Da, potvrđeno je ono što se od početka tvrdilo, a to je da je kupljena F3-R varijanta.
Treba znati da RBE2-AA (AESA) Radar nije sastavni dio opreme F3-R varijante, već se do sad ugrađivao samo u novo proizvedene Rafale. U Francuskoj avijaciji postoje F3-R Rafale s PESA i (noviji) s AESA radarom.
Isto tako je potvrđeno da dolaze s osnovnim naoružanjem za zrak-zrak i osnovnim navođenim naoružanjem zrak-zemlja. Negirano je da su ugovoreni Scalp i Exocet.
Dakle za sad se nezna da li su ugovoreni AESA radari, kao što je to uradila Grčka za (polovne i nove) svoje Rafale.
Naoružanje je po svemu sudeći: MBDA Mica (koliko i koje varijante EM ili IC?) i AASM Hammer (vjerojatno u osnovnoj varijanti s INS/GPS navođenjem)

Sr

JRV je krajem 80-ih godina 20. veka imala oko 700 aviona i preko 200 helikoptera…..
Ovo danas je KIKIRIKI!!

Odgovori
Da

Јa kao laik pitam. Sto Hrvatska placa avione 1,1 milijardu, kad je clanica nato pakta. Ja sam doduse ekonomista, nisam vojni strucnjak.

Nj

@Darko
Zato sto NATO nije nekakva zastitarska tvrtka koja brani svoje slabije prijatelje. NATO je SAVEZ (ALIJANSA). Kao sto se SAD oprema i stavlja na raspolaganje svoje snage savezu, tako se svaka drzava clanica saveza duzna opremati i staviti svoje snage na raspolaganje savezu, a ne raspustiti vojsku i nadati se obrani… Dakle, uzajamna obrana.

Be

Pa kao ekonomista bi trebao znati da nista nije dzabalesku…..

Najjeftinije obicno u konacnici ispada najskuplje

Vi

I nije mogla uništiti jedan odašiljač na Medvednici, odnosno odašiljač Sljeme. 1991 zrakoplovi Jugoslavenskoga ratnog zrakoplovstva ispalili su šest raketa na televizijski odašiljač na Sljemenu. Odašiljač nije izravno pogođen, a rakete su eksplodirale 30-ak metara dalje. Što nam te brojke 700, 200 govore?

I od tih 700 (sumnjam da ih je bilo toliko), modernih je bilo 16, od toga dva bez radara. Većina jurišnih aviona je bila naoružana mitraljezima (Jastreb), a Orao je i kao nov proizvod imao dosta ograničenja (slab motor, mali dolet, loša hidraulika). Većina lovaca su bili mig-21, koji je bio na zalasku karijere. Nisu se koristila mnoga sredstva koja su bila već standard ili su se koristila na malom broju aviona (ic mamci, oklopna zaštita pilotskog sedišta i slično). Od pametne municije mogu da se setim samo tv- vođenih maverika. Opremljenost za noćna dejstva- slaba. Među helikopterima nismo imali jurišni helikopter itd. Gazela je bila moderan proizvod i milovi su bili standarno dobri, ali za zemlju te veličine PVO nam je bio zastareo i skroman. Bugarska je imala s-300 na primer, a mala Libija i problematična Sirija S-200.

Mala Libija u smislu broja stanovnika i nivoa tehničkog znanja, ne mala u smislu teritorije. Treba uzeti u obzir da većina stanovništva živi u uskom pojasu uz obalu a da je većina teritorije pustinja. Osamdesetih je imala 3-4 miliona stanovnika.

д

ЈНА је имала око 400 борбених авиона.

Sr

@дане
Da, od ukupno 700 aviona njih 400 su bili borbeni

д

Погледај структур око 200 миг-21 дебело застарео и 150 јастербова 21 који су вођени као јуришни авиони то је више изгледао као аероклуб него као ратно ваздухопловство.

Sr

Mig 21 je i krajem 80-ih bio opasan lovac, izgleda da zaboravljate tadašnji period i usporedjujete ga sa današnjim avionima, a tu grešite.
I opet, bez obzira na sve vaše komentare, 16 aviona jesu K I K I R I K I!

An

Upravo u HTVovoj emisiji Otvoreno brgadir Tretinjak objavio a on je član pregovaračkog tima da nema nikakve cro varijante nego da dolazi isti avion kakvih je upravo Francuska naručila 12 komada novih.Dakle F3R sa AESA radarom

Odgovori
pp

Nema CRO inačice F3R, nema ogoljene inačice za HRZ.
Inačica F3R za HR je identična inačici koje je prije 3 mjeseca naručilo francusko ratno zrakoplovstvo.
Stručnjaci domaći ili tzv. vojni analitičari su na žalost više nego takozvani.
Sve ostalo u javnom prostoru je stereotipni rock and roll piljevine bez konkretnog sadržaja.

Odgovori
Al

Šta je tu je. Hrvatska sad ima dobre avione za respekt. NATO je NATO i gospodin Makron kreće u stavranje evropske vojske sa opremanjem isključivo sa naoružanjem napravljenim u EU. Počeo je od Hrvatske jeR je ista trojanski konj USA. Znači da vas ne iznenade u časovima skupog naleta buduća srpska eskadrila, čistokrvnih lovaca iz familije SU. Sad se vidi dobar tajming u obnovi naoružanja Vojske Srbije. Kada se slože sve kockice i zatvori krug ovo što rade oko nas iam da izgubi svaki smisao. Sledeća godina je ključna i kao takva daće završni sud. Živi bili pa videli.

Odgovori
Lu

MBDAsystems je objavio da je Hrvatska isto tako potpisala ugovor za Meteor i SCALP, ali ne govore koliko komada ( vojna tajna ).

Odgovori
BR

Link?

Vl

Za avion koji nikad nije snimljen u vazduhu bez dodatnih rezervoara pričamo o smanjenom odrazu?

Odgovori
Dr

Hrvati se hvale sa mačkom u dzaku !

Be

Da, pricamo o smanjenom radarskom odrazu jer taj aparat nema unutarnje spremnike naoruzanja.

Kr

Velik dan za Hrvatsku. Najbolji mogući izbor aviona. Ugovor sa MBDA i Safranom. Perfektno! I strateška suradnja, konačno da se maknemo u glavama od njemačke kao alfa i omega Europe.

Odgovori

Јасно је да је Хрватска због чланства у НАТО, ограничена у избору авиона, ем нема превише пара. Претпостављам да је понуда била добра, Французи ће зарадити продајом половних авиона, плус одржавање и логистика, неки ће у Хр зарадити провизију, сви задовољни.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor