Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
[INTERVJU] Potpukovnik Manuela Peters, vojni vazduhoplovni ataše Amerike u Srbiji
Ambasador Amerike u Srbiji Kristofer Hil i potpukovnik Manuela Peters / Foto: Ambasada SAD u Srbiji

[INTERVJU] Potpukovnik Manuela Peters, vojni vazduhoplovni ataše Amerike u Srbiji

– Čast mi je i privilegija što služim ovde.

Cenim profesionalnost i duh saradnje mojih kolega iz Srbije. To je, naravno, i izazov, s obzirom da Operacija „Združena snaga“ sveža u sećanju svih Srba. Operacija „Združena snaga“ je nešto što nijedna zemlja nikada neće zaboraviti. To je deo naše istorije koji će nas uvek definisati.  Ratno vazduhoplovstvo SAD se vrlo retko susretalo sa tako ozbiljnim neprijateljem kao što je srpska vojska, koja je ekspertski pogodila dva naša tada tehnološki najnaprednija aviona, uz pomoć opreme koja nije bila toliko napredna. Ovo je impresivno i govori o srpskom ratničkom duhu. – pročitala je, početak svog govora, potpukovnik Manuela Peters, vazduhoplovni ataše Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji.

Govor je održan 15. septembra ove godine na prijemu povodom 75. godišnjice USAF-a. Umesto da bude čisto ceremonijalna gomila pasusa bez suštinskog značaja, Peters je odabrala da pred gostima, među kojima je bio Tango Six ali i pripadnici RV i PVO i Ministarstva odbrane Srbije, saopšti interesantniju poruku.

Operacija „Allied Force“ (ne izmišljeni kontra-propagandni termin „Milosrdni Anđeo“), zapravo agresija NATO saveza na SR Jugoslaviju predvođena Sjedinjenim Američkim Državama, nakon strukovnog neuspeha još jednog Amerikanca, Veslija Klarka, u pogledu neostvarenog vojnog poraza Vojske Jugoslavije, u jednom trenutku prenela se i na civilne ciljeve van Kosova i Metohije. Prilična nesposobnost Klarka da neutrališe srpske snage bezbednosti na Kosovu (Srbija tada nije bila nesposobna kao Rusija danas i za borbene operacije je već u martu na prostoru svoje južne pokrajine pozicionirala preko 120.000 boraca) rezultirala je simboličnim evropskim i dominatno američkim vojnim vazduhoplovnim snagama koje su, kao danas Rusija, ciljale i civilnu infrastrukturu, civilne mostove, televizije i (kasetnim bombama) pijace.

Zbog navedenog ali i drugoih razloga, (ne)popularnost NATO-a i Sjedinjenih Američkih Država zbog „Združene snage“ fenomen je koji i dalje traje nakon dve decenije. Koristi se i prilikom priglupih opravdavanja agresije Rusije na Ukrajinu i, čini se, i dalje čeka na svoje izvinjenje, ne toliko od Evropljana, koliko od Amerikanaca.

Tango Six je ovaj povod iskoristio da intervjuiše najvišeg vazduhoplovnog oficira Amerike baziranog u Srbiji o ovoj i drugim temama. Pre svega o saradnji dve države u oblasti vojnoog vazduhoplovstva.

Pre drugih opisa, o Peters najbolje govori drugi deo njenog pomenutog govora na rođendanskom prijemu USAF-a:

– Premda su rane duboke, ožiljci vam samo govore gde smo nekada bili, ne predviđaju budućnost. Neki od najljućih bivših neprijatelja Sjedinjenih Država su sada naši najbliži saveznici.

Ujedinjeno Kraljevstvo je palilo naše gradove i farme i kidnapovalo očeve na moru kako bi služili u njihovoj mornarici, a danas nemamo bližeg prijatelja.

Japan nas je napadao bez upozorenja, mi smo bacili dve atomske bombe na njih kako bismo okončali rat, a sada smo bliski saveznici.

Odnosi među državama nisu mnogo različiti od odnosa koje imamo sa najbližim prijateljima: prijatelji mogu da se pomire i postanu bliski u nevolji.  SAD i Srbija su takvi prijatelji. Niko od nas nije savršen, ali dok se borimo da ispunimo iste ideale života, slobode i potrage za srećom, možemo da jedni druge učinimo boljima, ukoliko smo otvoreni, iskreni i usmereni ka zajedničkom cilju.

Imala sam privilegiju da sarađujem sa svim nivoima Ministarstva odbrane i Vojske Srbije. Na svakom od tih nivoa upoznala sam posvećene profesionalce, patriote koji vole svoju zemlju i žive da bi joj služili. To nam je zajedničko. Sjedinjene Države mnogo ulažu u naše odnose sa Srbijom jer znamo koliko je Srbija važna za ovaj region, za Evropu i za Svet. Srbija je lider u ovom regionu, i mir, stabilnost i prosperitet Zapadnog Balkana zavise od Srbije i njenog uspeha. Srbija napreduje u ovom smislu, kroz Otvoreni Balkan i na svom putu ka članstvu Evropskoj Uniji.

Sjedinjene Države su ovde kao prijatelj. Već imamo odličnu saradnju, naročito između Srbije i Nacionalne garde Ohaja, ali možemo da nastavimo da budemo još jači, da krenemo napred, zajedno, da izgradimo bolju budućnost za sve. Bolji smo zajedno. Jači smo zajedno. Podele nas ne vode nikuda. Saradnja i partnerstvo – čak i uprkos zajedničkoj teškoj prošlosti – nude put napred. Niko to ne razume bolje od vas.

Sjedinjene Države nisu savršene, ima mnogo toga u našoj istoriji iz čega možemo da učimo. Ali ideali u koje verujemo jesu savršeni, čak i ako mi sami nismo savršeni.  Zato sam ponosna što nosim ovu uniformu, i što sam posvetila život služenju svojoj zemlji. Bez obzira što znamo da nismo savršeni, nastavljamo da stremimo ka idealima slobode i pravde za sve. Znam da i Srbija deli te ideale – iste ideale koje Ratno vazduhoplovstvo SAD podržava i brani poslednjih 75 godina. –

RV i PVO i USAF

Formacijsku poziciju izaslanika odbrane specijalizovanog isljučivo za vojno vazduhoplovstvo u Srbiji imaju samo Amerika i Rusija. Američka kancelarija za pitanja odbrane kadrovski je najbrojnija u našoj zemlji i potpukovnica Peters je ta koja je formalna i operativna veza za dešavanja i kontakte koji se dotiču vojnog vazduhoplovstva.

Potiče iz vojne porodice, pilot je po specijalizaciji i pre ovog postavljenja letela je na Bičkraftu C-12, vojnoj verziji King Era.

Uvod u ovaj intervju je deo Vašeg govora povodom 75. godišnjice RV SAD. Šta vas je motivisalo da napišete takav govor? 

– Verujem u snagu saradnje i zajednički rad kako bismo izgradili bolju budućnost. Mnogo lekcija treba zajedno da naučimo, i otvorena komunikacija je važna za uspešne odnose. Kada smo u stanju da razgovaramo o teškim trenucima iz prošlosti, to može da nam pomogne da razumemo perspektivu druge strane, da izgradimo poverenje i krenemo napred u budućnost. Imamo komplikovanu istoriju koju ne možemo da zaboravimo, ali zajedno imamo budućnost koja obećava. I ja zaista verujem da smo zajedno jači – da možemo da jedni druge učinimo boljima.

Peters je pre postavljenja u Srbiji letela USAF verziju King Era / Foto: Ambasada SAD u Srbiji

Tradicionalno, najintenzivnije aktivnosti USAF atašea u Srbiji dešavaju se, svake godine, u septembru. Ove godine je avijacijska komponenta bila naglašena tokom poseta Nacionalne garde Ohaja i RV SAD za Evropu. Šta se sve dešavalo? 

– Srbija i Nacionalna garda Ohaja imaju snažno partnerstvo već šesnaest godina.

Ovo je prvi put još od 2019. godine da je komandant Nacionalne garde Ohaja general major Džon Haris uspeo da poseti Srbiju posle pandemije Kovida-19. Obe strane su bile izuzetno srećne zbog te posete, s obzirom da je general-major Haris izuzetno vezan za Srbiju i njeno političko i vojno rukovodstvo.

Tokom sastanka sa general-majorom Harisom, predsednik Vučić naglasio je važnost jačanja saradnje između SAD i Srbije, ne samo kada su u pitanju naše vojno-vojne veze, već i u sklopu velikog broja zajedničkih interesa koji uključuju saradnju u oblasti obrazovanja, nauke i tehnologije, biznisa i investicija, i energetike.

Dolazak general majora Harisa u Boingu KC-135, Stratotankeru, našem najvećem tankeru sa dopunu goriva u vazduhu, imao je za cilj da naglasi specifičnu avijacijsku saradnju između naša dva Ratna vazduhoplovstva. Vazduhoplovna baza Batajnica je velikodušno primila ovaj avion, i to je nešto što Nacionalna garda Ohaja izuzetno ceni.

Lokidov MC-130J Commando II je transporter i tanker koji se koristi za potrebe Komande za specijalne operacije USAF-a (AFSOC). Njegov prelet bio je planiran ove godine iznad novog aerodroma kod Pranjana / Foto: Lokid Martin

Nacionalna garda Ohaja pokazala je svoj KC-135 najvišim oficirima RV i PVO Srbije, kao i kolegama letačima i mehaničarima. Paralelno sa ovom posetom, vazduhoplovci Srbije i Nacionalne garde Ohaja imali su stručnu razmenu o bezbednosti letenja. Imali su odlične razgovore i obuhvatili su mnoge teme u vezi sa zaštitom vazduhoplova i letača. Ovakvi razgovori su od velike važnosti zato što nam pomažu da jedni drugima pomognemo da unapredimo operacije i bezbednost, a to je prioritet kako za RV SAD, tako i za RV i PVO Srbije.

Planirali ste jedan interesantan dodatak ovogodišnjem obeležavanju misije Halijard, prelet, koji je na neki način istorijski povezan sa temom, a odnosi se na Komandu za specijalne operacije.

SOCEUR (Komanda za specijalne operacije u Evropi) je planirala specijalni prelet avionom MC-130J povodom ovogodišnjeg obeležavanja Operacije Halijard, ali on je nažalost morao da se otkaže u poslednjem trenutku zbog okolnosti koje su bile van naše kontrole.

Posebno smo insistirali da to bude avion iz porodice C-130 jer je to avion koji najviše podseća na C-47, avion koji je leteo tokom Operacije Halijard i kojim je spaseno preko 500 američkih i savezničkih vazduhoplovaca. Namerno smo želeli da Komanda za specijalne operacije u Evropi oda počast jedinicama koje su letele u prvobitnoj misiji spasavanja jer te jedinice predstavljaju istorijske korene Komande za specijalne operacije u Evropi.  Zato Komandant Komande za specijalne operacije u Evropi svake godine učestvuje na ovoj komemoraciji tokom poslednje četiri godine.

„Po broju aktivnosti SAD su zasigurno najaktivniji vojni partner Srbije.“ / Foto: Ambasada SAD u Srbiji

To je važan događaj u zajedničkoj istoriji Srbije i SAD koji ističe naše zajedničke vrednosti, moralnu hrabrost i odvažnost pojedinaca. Vazduhoplovci koji su leteli u ovim opasnim misijama bili su mladi, ali voljni da se do kraja posvete borbi za ideale slobode, odbrani Evrope koja je nepodeljena, slobodna i mirnodopska.

Običan narod u Srbiji izabrao je da rizikuje sve što ima i suoči se sa realnom opasnošću, odabravši da ceni humanost više od straha. Da podrži ideale slobodnog sveta nasuprot tiranije neprijatelja koji je mislio da jednostavno može da proguta sopstvene susede. Srpski narod izabrao je da stane na pravu stranu istorije.

U današnjem svetu izbor slobode i pravde zahteva istu moralnu hrabrost koju su pokazali i Srbi i Amerikanci tokom Operacije Halijard, i ovakav izbor nije beznačajan. Operacija Halijard će zauvek povezivati Sjedinjene Države i Srbiju. Ona pokazuje da možemo da prevaziđemo svaki izazov ako radimo zajedno.  Sledeće godine ćemo pokušati da izvedemo prelet, i nadamo se da će meteo uslovi biti bolji!

Kako bismo sagledali saradnju SAD i Srbije u široj perspektivi, prisustvo Ministarstva odbrane SAD u Srbiji je prilično veliko, verovatno najbrojnije od svih drugih zemalja. Zbog čega?  

Uglavnom šaljemo izaslanike odbrane koji su veza sa vojskom zemlje domaćina na takav način da predstavljaju naš odnos sa oružanim snagama zemlje domaćina.

S obzirom na nivo našeg partnerstva sa Srbijom, smatramo da je važno održavati snažnu saradnju kako između naših Kopnenih vojski, tako i između naših Ratnih vazduhoplovstava. Takođe imamo i predstavnika Nacionalne garde Ohaja u našoj Kancelariji za vojnu saradnju, kako bismo omogućili partnerstvo između Nacionalne garde Ohaja i Srbije. Sve to je u cilju dobre komunikacije između naše dve vojske, koja je izuzetno važna za našu saradnju.

Pilot bolje razume pilota, nego što podmorničar razume pilota, zato što govore istim jezikom. Naše predstavljanje treba da bude znak poštovanja prema Srbiji, kako bismo osigurali najbolju moguću saradnju.

Kako onda ocenjujete saradnju Srbije i SAD u vojnom i vojno-vazduhoplovnom segmentu?

Po broju aktivnosti SAD su zasigurno najaktivniji vojni partner Srbije.

U proseku imamo između 80 i 100 aktivnosti svake godine, od velikih taktičkih vežbi i taktičkih razmena specijalnih snaga, ekspertskih razmena između vojnih sveštenika ili inženjerije, sve do vojno akademske obuke i medicinskih tema.

Taj broj čak ni ne uključuje preko 40 vojnih polaznika iz Srbije godišnje koji učestvuju u američkom vojnom obrazovanju i obuci. To je zato što uviđamo vrednost zajedničke obuke i koliko je važno da učimo jedni od drugih. Delimo iskustva tako da možemo da usvojimo različite pristupe vojnim problemima i poboljšamo način na koji funkcionišemo. Uzbudljivo je videti kako ta saradnja raste i unapred se radujemo još većem napretku.

Imala sam priliku da učestvujem u nekoliko zajedničkih vežbi SAD i Srbije u vezi sa helikopterskim operacijama, vazduhoplovnom medicinom i, kao što smo ranije pomenuli, vazduhoplovnom bezbednošću, i zaista cenim saradnju sa mojim srpskim kolegama. Pripadnici RV i PVO Srbije dokazali su da su sjajni partneri koji imaju dragocene ideje, i vidim da smo imali obostranu korist od ovih razmena.

Šta se još može uraditi kako bi se ova saradnja dodatno unapredila?

Najvažniji korak koji možemo da preduzmemo je da vratimo pun opseg vežbi i planiranja vežbi između naše dve zemlje.

Zajedničke vežbe su temelj interoperabilnosti i direktno doprinose našoj zajedničkoj sposobnosti da doprinosimo globalnim mirovnim operacijama. One nam takođe omogućavaju da izgradimo uzajamno razumevanje i samopouzdanje, a sve to služi za izgradnju uzajamnog poverenja. Gledajući unapred, želimo da nastavimo da produbljujemo našu saradnju.

Nadam se da ćemo, u nekom trenutku, obaviti i zajedničke letove u formaciji helikoptera SAD i Srbije sa našim taktičkim kopnenim i specijalnim snagama tokom vežbe ili taktičke razmene.

Takođe, nadamo se da će Srbija ozbiljno da uzme u obzir američke i evropske borbene sisteme tokom buduće modernizacije, i da će da poboljša aktivnosti saradnje koje smo opisali.  Sav taj veliki potencijal o kome smo govorili se najbolje ostvaruje ne samo kad govorimo istim vojnim jezikom, već i kada možemo da integrišemo naše materijalne resurse sa budućim zadacima. Mi takođe verujemo da će veliki inventar zapadnih sistema doprineti integraciji Srbije u Evropsku Uniju i njenu zajedničku bezbednosnu i odbrambenu politiku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Iv

Kad javno kažu IZVINITE, bila je greška,MOLIMO ZA OPROST, onda možemo da nastavimo priču o savezništvu i prijateljstvu. Do tad za nas normalne gradjane koji nisu plaćeni od „agencija“ ste NEPRIJATELJI i tako ćemo dexu vaspitavati!!!

Odgovori
ZP

Aferim

iv

Da ali mozda ni Srbi ne bi trebalo da boluju od Alchajmera pa dakazu , ok ,nije bombardovanje doslo iz vedra neba, pored terorista na Kosovu ubili smo i proterali neduzne civile ,neke od njih natrpali u hladnjace i potopili u jezera. Nasa bitka ni u Bosni nije bila moralno cista, iz voza smo oteli ljude i hladnokrvno ubili, u Srebrenici vecinu muskaraca, besomucno bombardovali Sarajevo i na teritorijama koje smo drzali nehumano se ponasali prema nesrbima. U Hrvatskoj smo organizovali oruzanu pobunu i neke gradove sravnili sa zemljom, svi koji nisu bili Srbi su bili proterani a onda kada su nam to Hrvati uradili nazvali nacionalnom tragedijom Ruku na srce ni komsije nam naravno nisu ostale duzne al sa svim naoruzanjem sto nam ostade od bivse drzave imali smo najvise mogucnosti da radimo sta hocemo. Sad kad smo izgubili sve ratove lakse nam je izigravati pacenike i nevinasca nego priznati gresko koje smo ucinili,izviniti se za njih i terati dalje. Amerikanci nam nisu prijatelji ko ni Rusi braca, Amerikaje velika sila koja samar kako joj se prohte ali kad se interesi poklope Amerika zaista moze jako puno da pomogne ! Glupo inacenje ne vodi nigde.

Pe

@ivan Hvala za komentar,isto mislim.Nikad nisam podrzavao Milosevica i JUL pa i tokom rata na Kosovu 1997-1999,i krajnje je vreme da prestanemo da lazemo sami sebe-napad NATO na Kosovu nije bio osvajacki rat sa ciljem pripajanja Kosova nekoj NATO zemlji.
Agresija NATO zapocela je kako bi zaustavili dalji sukob i tragediju koja je vec trajala na Kosovu.Zaustavili jesu.Kosovo dali vecinskom narodu jer je to bilo jedino moguce resenje u praksi.

Jo

@Petrovic Dusan

Ta vojna intervencija je pokrenuta po inerciji, jer se verovalo da će Milošević podviti rep kao u Hrvatskoj i BiH. Da su Amerikanci znali da će to trajati više od 2 meseca, nikada to ne bi pokrenuli. Nastavili su da bombarduju i onda kada su ostali bez ciljeva, jer su morali da izađu kao pobednik.

Dugoročne posledice vojne intervencije bez odobrenja Saveta bezbednosti i tog „davanja većinskom narodu“ države na tlu druge, međunarodno priznate države, su katastrofalne i to se vidi. Doveli su na vlast Vladimira Putina i njegovu struju u Rusiji (u avgustu 1999.) U Kini su umereni Jiang Zemin (Đang Cemin) i njegov naslednik Hu Jintao (Hu Đintao) ustuknuli pred Xi Jinpingom (Si Đinpingom).

Kosovo definitivno nije bilo vredno svega ovoga što je usledilo nakon njega.

Sr

Vise nego dobar intervju. Amerikanci su ocigledno poslali nekoga ko nas odlicno razume i stvari idu(koliko-toliko) u pravom smeru. Delim nade sa puk. u vezi „materijalnih resursa“, kako se to kod nas kaze.

Steta jeste ucinjenja, ali njihovi ljudi iz struke to ocigledno razumeju i rade da „isprave“ koliko mogu u politickim okvirima koji su im dostupni. Da imaju inteligentnije politicare, verovatno bi to islo „brze-jace-bolje“, ali malo ko danas ima taj luksuz.

Odgovori
Đ

Sve na stranu, mrtvi, uništena infrastruktura, sankcije, da je ostalo na tome. Rat i dalje traje i istrajava dok god nam otimaju Kosovo i Metohiju. Tek kada to rijesimo mozemo pricati o nekoj iskrenoj saradnji. Znaci, dok god Kosovo nije potpuno integrisano u R. Srbiju problem ostaje. Kada to USA shvati da ne mozes malom marodu sa malom teritorijom tek tako otimati teritoriju priznatu od UN, bez posljedica direktnih i indirektnih bice nam svima bolje.

Pe

@Đuro Kosovo je bilo u Srbiji od 1913-1999.
Na Kosovu je vecina Albanaca koja ce se povecavati sa svakom godinom, a cuvaju ih vojno najjace drzave sveta,koje priznaju nezavisnost Kosova i vojno bi kaznili Srbiju kad bi pokusali da na silu udjemo tamo.
Prica je resena pre 23 godine zauvek.

Br

@P. Dusan

„Kosovo je bilo u Srbiji od 1913-1999“

Ako je Kosovo i Metohija bilo u Srbiji samo od 1913 – 1999god. ko je onda tamo napravio onolike srpske pravoslavne crkve i manastire, od kojih su neke stare i vise od 800godina. Iako je tokom etnickog ciscenja Srba u organizaciji OVK i KFOR 2003god. spaljeno oko 50 crkvi, ostalo ih je jos oko 300… Kako bi ste objasnili njihovo postojanje i ko ih je napravio, ako tu nije bilo Srba.

Jo

Petrovicu,

Slazem se, prica sa Kosovom je verovatno dobrim delom resena u smislu nase kontrole nad istim. A da li se ti slazes da je isto tako resena situacija na Krimu? A verovatno ce po istom principu vecine biti reseno i u Donbasu, LNR, DNR? Slazes li se, Dusane??

Sr

@Đuro
S jedne starne da, ali nije tako jednostavno. Sta da kazemo za 40.000 mrtvih u periodu izmedju ’44 i ’53? Znate li koliko je to puta vise od zrtvi bombardovanja pa NIKO nije odgovarao!? Pritom to se desilo u nasoj zemlji i vrseno od strane nasih vlasti. Sta da ocekujemo onda od velikih sila? Koliko je ljudi Amerika spasila od gladi 50ih godina? Govorimo o stotinama hiljada, mozda i vise od milion. Spasili su nas od scenarija kakav su doziveli Poljaci, Madjari i Cehoslovacka. Neprijatelj srpskog naroda iz kominterne je vladao ovom drzavom, uzimao silne pare od Amera i preveslao ih svaki put, na zalost cenu smo platili mi, a ta cena je Kosovo. Nismo nista krivi, nismo nicim to zasluzili, to je zlocin, ali tako je kako je. Ne mozemo mi da „istrajavamo“ u tom ratu, nece nista od nas ostati. Mozemo samo da izvucemo kakvu-takvu odstetu i bar neke ustupke.

@Branko
Sta onda Madjari da kazu za Vojvodinu koja je po povrsini duplo veca od Kosova i bila u sastavu te iste Madjarske 1000 godina od kojih 350 Srbija nije ni postajala kao drzava? Jeste velika nepravda prema nama, ali ne mozemo nista.

С

Јапан их напао и ратовали а сада су пријатељи. Србија није напала САД а ипак су је САД бомбардовале и убијале и уништавале фабрике, мостове , ТВ, ТВ торањ, хемијска постројења, ел. мрежу, железнице
Зашто новинар не поставља тежа питања као ово?

Sr

@Nikola
Naivne su oni koji misle da nam komunisticke imperije zele sve najbolje dok istovremeno ne ulazu nista, nisu otvorili ni jedno visokotehnolosko radno mesto, nisu donirali ni jedan dinar, nisu stipendirali ni jednog djaka ili studenta i bave se iskljucivo izvlacenjem nasih prirodnih resursa u svoje drzave.

U ostalom, posalji upit njima i nekome iz SAD/EU pa vidi sta ce ti odgovoriti.

Br

@Srbofil

Iako se ideoloski negde slazem sa tobom, ali to sto pircas nije tacno. Kina je prestigla EU po FDI ove godine. Stim da u EU ulaze i investicije koje im ne lripadaju (Luksemburg, Holandija i Kipar). Najveca japanska investicija Nikec se vrsi preko Holandije i ispada da EU investira, a u stvari investira Japan. Ne mozemo reci da Kinezi investiraju samo u rudarstvo, a ne i u preradjivacku industriju.Zelezara na primer spada u preradjivacku industriju jer jednu tonu rude i koncentrata gvozdja ne koriste iz Srbije. Rade kao najobicnija fabrika. Uvezu koks iz BIH i rudu iz Ukrajne i prerade u gotov proizvod. Drugo Haitian investira u fabriku od 100 miliona u Srbiji. Pravice CNC i masine za brizganje plastike. One spadaju u top 3% najkompleksinij proizvoda da se proizvedu. Green Miles u Zrenjaninu ce raditi fosfatne estere. Oni spadaju u top 4% najkompleksija proizvoda. Cak i sam Linglong ce biti svemirski brod jer investiraju skoro milion dolara po zaposlenom radniku. Jedino gde Kina ne moze nikako da parira EU je trziste za nase proizvode, SAD za usluge. Ali u kao investitori su cesto, ako ne i generalno ozbiljniji od EU i SAD

Srbofil – Stvarno odličan intervju. Pametna žena, dobro pripremljena za razgovor. Nego mislim se koga smo mi poslali za ambasadora u USA, a koliko ameri vode računa o svakom njihovom zvaničnom predstavniku da li ambasadoru ili vojnom atašeu u Srbiji. Mnogo su ozbiljni, na sve misle. Njihova sila proističe iz njihovog stava. Naš stav je lako ćemo, sutra ćemo, rusi će vas pocepati i slične gluposti. Zato jesmo to gde jesmo. Šta se tiče odnosa sa USA tu treba biti krajnje pragmatičan. Bez emocija, strogo interes. Da nam je 10% Italijanske pameti spasili bi se

Sr

@Brad
Samo za ovu godinu, u poslednjih 20 godina ukupno SDI iz Kine iznose svega 6%, ali je u medijima to zastupljeno kao 966%.

@Nikola
Nije tesko da proveris te tvoje tvrdnje online, videces da nisi u pravu. Nismo vratili vecinu, a znacaj americkih donacija je neizmeran. Sa Kosova se ukupno izveze robe koliko Kinezi izvuku iz Bora, a gde je Nisova nafta, gde su ostali rudnici pa ti vidi.

Trivijalnost mala: najveca ironija mi je spot SPSa za izbore 2000. godine „idemo dalje“. Pocinje scena sa teretnom lokomotivom….koju nam je KENEDI POKLONIO(i to vise njih). Inace ta cuda voze dan danas.

Ne umanjujem stetu i zlocin ’99. godine, ako te interesuje meni je 100m od dnevne sobe proletela raketa/bomba(ne znam tacno koje oruzje je korisceno) i srusila most, ali istorija ne pocinje ’99. godine.

Fe

@ aleksa, srbofil

Da li ste čuli nekad za reč “geopolitika”? Njeno značenje? Na srpskom, da li da verujem Srbofilu i Aleksi ili ipak onome što pročitam sa sajtova američkih think thankova. To što neko želi da gleda svet kroz ideološku prizmu ili čak potpuno zaslepljen sjajem nečijeg bogatstv je njegov lični problem, ne problem ostalog sveta. Države koje vi navodite kao strateške saveznike su nas koštale skoro biološkog opstanka, da ne pominjem da su neprestano zauzimale neprijateljski stav prema nama, Amerika od 1991., Nemačka i UK već više od jednog veka, ovi drugi od kad postoji moderna Srbija.

Pe

@John C. Colton Postoje velike razlikeizmedju Kosova, i Krima i Donbasa:
1/
Na Kosovu je od 1997-1999 besneo rat izmedju srpskih snaga bezbednosti, vojske, policije i specijalnih jedinica, i albanske UCK koji nije stao cak do 1999 sa preko 10000 poginulijh, uglavnom Albanaca.
Na Krimu i u Donbasu sve do ruske agresije proleca 2014 nije bilo nikakvih nemira, niti sukoba, izmedju gradjana Ukrajine.Sukobi su poceli ruskim napadom na Krim, te ruskim napadom na Donbas.
2/ na Kosovu je vecinsko Albansko stanovnistvo koje ne zeli da zivi u Srbiji.U Donbasu vecinski zive Ukrajinci koji ne zele da budu u Rusiji.Dok je Krim drugaciji-vecinski su Rusi.
Kosovo pre lici na situaciju Izrael/Palastina, ili Jermenija/Azerbejdzan
Krim i Donbas lice na napad Austrougarske na Srbiju 1914, ili napad Nemacke na Poljsku 1939.

Pe

@John C Colton Najveca razziai Kosova i Ukraine je to, sto nijedna zemlja NATO koja je učestvovala u ratu 1999 nije sebi prisvojila teritoriju Srbije.
Rat je vodjen da se zaustavi nasilje koje je vec dugo trajalo na Kosovu, aktivno od 1997-1999, a zatim su Kosovo dodelili jednom od zavađenih naroda koji je već živeo na Kosovu, i to većinskom Albanskom.
Rusija je već 2014 napala Ukrajinu sa ciljem aneksije dela Ukrajine (Krima) sto je proglašeno „Rusijim“ već mart 2014.
A 2022 je Rusija napala mirnu Ukrajinu sa ciljem uništenja i okupacije države i 21.09.2022. su proglasili još četiri regije Ukrajine (Zaporozje,Herson,Donjeck,Lugansk) da su „deo Rusije“.
Ovim je jasno dokazano da je to čisto osvajački rat.A zemlje NATO nisu osvajale sebi Kosovo i ne treba im.

Sr

@Nikola
Logika nalaze: da je taj rat bio oko resursa danas bi imao zapadne multinacionalne korporacije na Kosovu koje izvlace milijarde…imas upravo obrnuto, istocne korporacije koje izvlace milijarde iz ostatka Srbije, a i zapadne koje jedva cekaju da krenu. Ne smetaju meni Rusi, Kinezi itd. te kompanije samo rade svoj posao. Smeta mi domaca retorika koja obrce stvari naglavacke. R. Srpska je ozvanicena upravo od strane Amerikanaca i predstavlja jedino vredno sto je izaslo iz tih ratova. Cinjenica je samo jedna: Kosovo je nasiromasniji deo ex Jugoslavije(samim tim i Srbije).

Da li su Ameri pogresili zestoko? Pa jesu. Da li je bila nepravda? Pa jeste. Da li je licemerno? Uf apsolutno! Ali sta Srbija sada da radi? Da prekinemo svu saradnju? Pa ne mozemo i ne trebamo.

Jo

Srbofil,

Logika nalaze da za pocetak izguglas kanadsku kompaniju Envidity Energy i njenog vlasnika…gle cuda, Vesli Klark. Koliko izvlace novca sa Kosova on i mnoge druge firme, mozemo samo da nagadjamo. Ne zaboravi da na Kosovu samo lignita ima za 200 godina kopanja.

I ne, ne kazem da je rat poceo zbog resursa, ali nekako, obrni okreni, iz svakog rata Ameri izvuku najvecu korist, ukljucujuci i ovaj u toku.

Sr

@Petrovic Dusan
Mislim da je Petar razloge ta dva konflikta okarakterisao pravedno kao „preglupih opravdanja“ jer stvarno jesu preglupi. S jedne strane Rusija „nije u ovo usla zbog teritorije nego denaficikacije i demilitarizacije“ i onda otima teritoriju, pospesi sirenje neonacizma i drzava se totalno militarizuje, sa druge strane NATO je bombardovao SRJ „da bi sprecio humanitarnu katastrofu i sprecio civilne zrtve“ tako sto su napravili humanitarnu katastrofu i povecali nemerljivo civilne zrtve, a „slobodu“ su kosovski Albanci dobili tako sto su im na vlast dosli terirosti i kriminalci?

Zanimljivo…..

Ono sta jeste cinjenica je da nismo bas u poziciji da ih nesto ucenjujemo, ali isto tako nismo bas ni degenerici da nam bude drago zbog toga… Sta je tu je, idemo dalje.

Br

@Srbofil

https://bizlife.rs/u-ovoj-godini-u-srbiji-najvise-investirali-kinezi/

Kineske investicije su ove godine vece od onih iz EU. Jos racunaj da se mnoge japanske i americke investicije knjize preko Holandije i Luksemburga (skoro je ruska kompanija u proizvodnji nanotehnologija dosla iz Luksemburga iako su akcionari ruski). Takodje i domaci tajkuni sa Kipra isto knjize vece investicije EU iako su to u stvari domace investicije.

Mi

@Petrovic Dusan
„Najveca razziai Kosova i Ukraine je to, sto nijedna zemlja NATO koja je učestvovala u ratu 1999 nije sebi prisvojila teritoriju Srbije.“

Ali ustvari jeste prisvojila 101% na svaki nacin osim geografskim granicama. Rusiji isto nije bilo do kopnene ofanzive nego kontrole nad teritorijom od NATO uticaja koji je rastao, i naravno da zastite svoje ljude kao sto mi nismo mogli da zastitimo nas narod na Kosovu i u Krajni.

Jo

@Petrovic Dusan 12:52, 16. dec. 2022.
Fertility rate na Kosmentu je 2019. bio 1,55 – a u ostatku Srbije 1,52. Ako pogledaš piramidu populacije na Kosmetu, videćeš da je tri puta više dvadesetogodišnjaka nego onih u generacijama rođenim u poslednjih pet godina. Pri tome, danas Srbi na Kosmetu imaju u proseku više dece nego Albanci i stupaju ranije u brak. Za desetak godina, Kosmet će se suočiti sa depopulacijom. Sa najavljenim ukidanjem viza za EU, do toga može doći i ranije.
To što se desilo pre 23 godine je samo jedna epizoda. Pre Otomanskih osvajanja, broj Albanaca na Kosovu je bio na nivou statističke greške.

С

Мало је смешно,да не употребим неку “ јачу“ реч,причати о тзв. пријатељству САД и Србије.Јел то причамо о САД која од 1991.г. отворено заузела страну против Србије,и која је у свим сукобима на простору бивше СФРЈ активно учествовала у убијању и прогону српског ставноништва. О бројности чланства амбасаде САД,и самој велечини комплекса који је највећи у Европи ,па све до локације која се налази између Белог двора и касарне Гардијске бригаде,пре би се рекло да се ради о тихој окупацији него о доказу „великог“ пријатељства.

Odgovori

Русија данас неспособна?
Нешто ми више не звучите објективно…

Odgovori
Đ

Pa nije nista rekao pogresno. Povrsno su uletili u ovo i placaju cijenu. Nespremna vojska tj nedovoljno vojske i opreme. Losi obavjestajni i kontraobavjestajni radovi. Izgleda da su sve dezinformacije popusili. I na kraju ostade im pola deviznih rezervi izvan dohvata. Pa na kraju, jesu li zaista sposobni ili nesposobni pokazace istorija.

Pe

„U pogledu neostvarenog vojnog poraza Vojske Jugoslavije,“
Poraz VJ nije nesto cega se treba stideti.
Nije postojao nacin da mala i siromasna zemlja kao SRJ pobedi u sukobu za 21 zemljom NATO u kojem su i 3 nuklearne sile.
Od prvog dana rata bilo jasno da ce se zavrsiti u boljem slucaju predajom Kosova, a u losijem – okupacijom citave Srbije.
Predata je 1/5 teritorije Srbije da bi nasi vojnici spasli zive glave, a gradovi i infrastruktura u Srbiji spasena od totalnog unistenja.
VJ nije bila u stanju da zastiti ni jedan kvadratni metar teritorije SRJ.
U tom smislu, zakopavanje nasih tenkova u zemlju, i skrivanje aviona po bunkerima nije dokaz da „VJ nije porazena“.

Odgovori
Sr

@Petrovic Dusan
Treba malo matematiku popraviti, kako 12.5% moze biti 1/5? KiM su tacno 1/8 teritorije, ni promil gore-dole. Da su kopneni prodori preko Prokletija uz CAS snaga NATO uspeli, rat bi se brzo zavrsio, ali to je sprecila VJ(i civilne sluzbe). Ne bi bilo potrebe preci na civilne ciljeve i iscrpljivanje zemlje niti bi taj Kumanovski sporazum izgledao tako kao sto izgleda, a KiM bi bili priznati od strane Srbije tog dana ’99 kad je potpisan sporazum i bile bi primljene u UN.

Suludo je naravno govoriti o nekoj pobedi VJ ili „porazu NATO“, tako mala i siromasna drzava nije mogla nista mnogo da ucini.

Sami ste rekli zavrsilo se „boljim slucajem“, to je uspeh za Srbiju, kao sto je slicna situacija bila uspeh za Finsku ’39/40 kad su predali deo teritorije.

Re

A ko si ti da ispravljaš same Amere kad priznaju da nisu mogli ništa vojsci.Šta si ti,veći papa od pape.

Fe

@Stbofil

O kakvim vi to “koridorima” CAS snaga NATO? To je ono kad počne da se priviđa jer se mnogo igra CS i Arma.

Pe

@Srbofil @Realni @Nikola Kosovo je 10887km2 a Srbija 88499km2, dakle Kosovo je bilo tacno 12,3 procenta ukupne povrsine Srbije.
NATO je pre marta 1999 trazio ulazak snaga na Kosovo da zaustave sukob.SRJ je to odbila.
Posle rata SRJ je pristala na isto to, samo pod jos gorim uslovima za Srbiju. Rat je prouzrokovao pogibiju velikog broja nasih sugradjana svih nacionalnosti, i razaranja procenjena na 100 milijardi dolara.
Nikakva „kopnena invazija“ se nije dogodila, niti je NATO skupio snage za kopnenu invaziju iz vise pravaca na Srbiju.
Vazdusni udari su bili sasvim dovoljni da prisile SRJ da predaju Kosovo.

Jo

Ajmo jos jednom, Petrovicu,

Znaci ovako…desio se sukob na Kosovu izmedju regularnih jedinica bezbednosti Republike Srbije i teroristickih grupacija UCK. Istina? Istina. Oruzana pobuna u okviru teritorije jedne drzave – definicija terorizma. Istina? Istina. Sad na scenu stupa svetski policajac i kaze pustite nas da udjemo na vasu teritoriju nezavisne drzave, napravimo bazu, i mi malo da zavodimo red! Svako normalan bi to odbio. Fast forward…svi znamo sta se desilo, po tvojim recima otimaju Kosovo od nas i predaju ga vecinskom albanskom narodu. Zivela sloboda! Dakle, bice slobodan i dobice svoju drzavu onaj kome to svetski policajac dozvoli i pomogne. Moozda cak moze i Veelika orlovska drzava. Istina? Istina.

Hocemo malo sad da zamenimo uloge u filmu? Npr. baskijci vs Spanija? Ili nee, to nije isto, nije primenjivo, jer Europa i civilizovan svet! Dobro, ajmo malo blize medju divlje horde…Republika Srpska? Nece Srbi, a rekao bih ni Hrvati, vise da zive u zajednickoj drzavi sa Bosnjacima. Cak nema nikakvih krvavih sukoba, to smo prevazisli, daj lepo da se razidjemo u miru i svako svoju drzavu. A ne moze ni to, cika policajac? Pih…

Jo

@Petrovic Dusan

SR Jugoslavija je nudila da uđe u NATO 1997. Plan koji Srbija nije prihvatila u Rambujeu je bio nešto što niko sa zdravom pameti ne bi prihvatio, pogledaj šta je veliki Henri Kisindžer rekao o njemu. To je bio izgovor za bombardovanje. Ono što je Srbija dobila u Kumanovu je mnogo bolje, jer je vratila pitanje Kosova u Ujedinjene Nacije. Kao rezultat toga, danas imamo situaciju da pola sveta i dve članice Saveta bazbednosti ne priznaju Kosovo, bez obzira na američko lobiranje. Dvadeset i dve godine nakon rata!

Kosmet se neće pretvoriti ni u Izrael/Palestina ni u Jermenija/Azerbejdžan situaciju. Ostaće zamrznuti konflikt gde će povremeno dolaziti do sukoba niskog intenziteta. Ima predispozicije da izazove rat na Balkanu. Jedino što sprečava jedan takav sukob je američka baza. Onoga trenutka kada američka vojska napusti Bondstil, a do toga će doći pre ili kasnije, dole može nastati haos.

RY

Ovako su nekako pričali i zvaničnici III Reicha pre 27. marta 1941. Svaka sličnost je očibodna. A zna se kako smo prošli kasnije, kao i to da je u II Svetskom Ratu više građana svih republika bivše Jugoslavije poginulo od „savezničkih“, nego od nemačkih i italijanskih bombi. Interesantno, Čerčil se „izvinio“ svim evropskim zemljama koje je bombardovao RAF, a Ameri nisu nikada nikome. I još je uvaženi Herr Oberst Leutenent pomenuo ratovanje Komandanta Marka i Bleka Stene sa Crvenim mundirima i „savezništvo“ sa okupiranim Japanom, kao svetle primere POTČINJAVANJA VELIKIH IMPERIJA „IMPERIJI ZLA“ (ovo nisam ja izmislio, nego uvaženi Majkl Mur).

Odgovori
Sr

@RYGEL XVIII
Jedinu slicnost sa Hitlerom tih godina je imao Sovjetski Savez jer su obe docnije propale imperije bile socijalisticke i Marks im je pruzio ekonomski osnov za ideologiju. Majkl Mur nije nikakav „uvazeni“ nego kretencina, licemer i lazov.

Ako nam ne valja Amerika daj da srusimo Djerdap, Zelezaru itd. posto je to sve njihovim kapitalom i tehnologijama napravljeno. Ja jos nisam usao u ucionicu koju je poklonila NR Kina ili Rusija, a u „poklon od US-AID“ sam video iha-ha.

Nikola – Aj da ostavimo na tren emocije po strani, kad je to neka država, pobednik u ratu plaćala ratnu štetu poraženom? Nikad druže. Rimljani su ispostavljali ratne troškove poraženom. O Ruskoj i Kineskoj ekonomiji ne bih. Puno toga kod njih liči na organizovan kriminal da bi se o tome na jedan pošten način pričalo. Propast im je neizbežna. Uništi će ih alavost njihovih političara koji se u sve razumeju, a ništa ne znaju.

П

Одличан интервју, само напред!

Odgovori
Ne

Da im zaboravim da me njihove kasetne bombe zamalo ubiše 100 m od vojne bolnice u Nišu? Nikad pa ni tad pa ni posle.

Odgovori
en

Igrom slucaja 10 maja sam napunio 11 god. Nakon toga, koji dan posle,sa tecom sam isao da zamenim duksericu koja mi je bila mala. Kada su kasetne bombe pocele da detoniraju mi smo legli na ulicu duz ograde kod ulazne kapije srednje Medicinske skole i nakon toga puzali do podvoznjaka (zeleznickog) koji vodi ka pivari i naselju Crvena zvezda.Bombe su pale na dve ulice pored,ne znam koliko metara odatle,svakako ne vise od par desetina.
Bas sam kao dete pomislio sta smo im mi krivi,misleci na ljude koji tu zive.Nek prasta ko moze.

F-

Treba sarađivati sa USA sto vise a posebno sa USAF.Jak saveznik kao USA moze samo dobro doneti Srbiji i nsrodu.

Odgovori
Th

Mala napomena. Tesko je naci tenk u sumi kad je kamufliran i ugasen motor. Upali motor i pokreni ga. Lako ce biti uocen.

Da su Amerikanci verovali da bi morali dulje voditi zracnu kampanju verovatno bi odustali od toga. Za njih bi bili 100 mrtvih Amerikanaca pre visoka cena.

Odgovori
Bo

srbofilu amerika daje pare jer postoji neki medjunarodni zakon po kojem bogate drzave treba da pomazu drugima. Rusija ne spada u tu grupu pa ne daje. A ovi daju ne sto te vole nego zbog ove stvari

Odgovori
Le

Само ме занима да ли ћете овако писати или нећете ништа писати као после дебакла у Кабулу када се заврши СВО у Украјини и када буде нови дебакл Нато пакта. У рату у коме је Украјинска страна подржана са 120 милијарди помоћи до сада и у коме учествују поред Украјинске војске и плаћеници из 52 земље са ангажовањем до сада не виђене количине оружја и муниције ( без икаквог помака). Заиста ће бити интересантно читати коментаре тада.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs