[FOTO REPORTAŽA] Četvrti AirVG u Zagrebu: Premijera eskadrile domaćih Rafala, inostrani gosti za atraktivniji letački program

13. maj 2025

[ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

13. maj 2025

Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

12. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025
Italijanska i britanska industrija najavile saradnju u programu razvoja budućeg borbenog vazduhoplovnog sistema FCAS – Future Combat Air System: Team Tempest najavlje prvi let tehnološkog demonstratora u narednih pet godina
Nosilac projekta je britanska firma BAE Systems, a na konceptu aviona radi se sa Italijanima i Japancima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Italijanska i britanska industrija najavile saradnju u programu razvoja budućeg borbenog vazduhoplovnog sistema FCAS – Future Combat Air System: Team Tempest najavlje prvi let tehnološkog demonstratora u narednih pet godina

Generalni Sekretarijat za odbranu i Nacionalna direkcija za naoružanje Ministarstva odbrane Italije saopštio je na sajmu vazduhoplovne industrije Farnborou da su, zahvaljujući neprekidnom zajedničkom radu sa Ministarstvom odbrane Ujedinjenog Kraljevstva, Italija i UK postigle sporazum o saradnji u okviru programa Future Combat Air System (FCAS). Kako se navodi, sporazum je nastao u okviru nastojanja dve države da identifikuju potencijalne oblasti industrijske saradnje između vodećih nacionalnih kompanija iz sektora odbrane, sa ambicijom pokretanje mogućih aktivnosti od zajedničkog interesa..

S tim u vezi, kompanije Leonardo i BAE Systems su se dogovorile da sarađuju na programu FCAS. One će identifikovati zajedničke oblasti saradnje vršeći zajedničku analizu aktivnosti od obostranog interesa. U istom kontekstu Leonardova preduzeća elektronske industrije u Italiji i UK, kao i italijanska kompanija Elettronica SpA razvijaju demonstrativne aktivnosti na naprednim senzorima i sistemima.

“FCAS program će razviti tehnološki multi-domenski napredni sistem sistema, zasnovan na visokoinovativnim i distruptivnim tehnologijama“ / Foto: Generalni Sekretarijat za odbranu i Nacionalna direkcija za naoružanje Ministarstva odbrane Italije

FCAS program će razviti tehnološki multi-domenski napredni sistem sistema, zasnovan na visokoinovativnim i distruptivnim tehnologijama, sa osnovnom platformom 6. generacije koja će, počevši od 2035. godine zameniti flotu aviona Eurofajter. Ovaj ambiciozni projekat će održati nacionalni suverenitet zemalja učesnica u takozvanom Combat Air sektoru, uz redizajn budućih operativnih i industrijskih sposobnosti u oblasti avijacije.

Saradnja između Leonarda i BAE Systems se fokusira na primenu metodologija projektovanja Model Based System Engineering (MBSE) i zajednički razvoj tehnologija za nacionalni suverenitet budućeg sistema. Ove aktivnosti su prirodna evolucija inovativnih procesa koje su partnerske kompanije već pokrenule, i poprimaju strateški značaj jer izazivaju tehnološke granice koje evropska industrija još nije osvojila, navodi se u saopštenju Generalnog Sekretarijata za odbranu i Nacionalne direkcije za naoružanje Ministarstva odbrane Italije.

Istovremeno, iz konzorcijuma Team Tempest pokrenutog 2018. godine, koga čine Ministarstvo odbrane UK, kompanije BAE Systems, Rolls Royce, Leonardo S.p.A. i MBDA UK, najavljuju da će supersonični demonstrator u projektu borbenog aviona 6. generacije Tempest, poleteti u narednih pet godina, što je na Farnborou potvrdio i ministar odbrane UK Ben Volas. Herman Claesen koji je u kompaniji BAE Systems generalni direktor programa FCAS, objavio je za Flightglobal da već postoji ‘’digitalni’’ demonstrator na kome je do sada izvedeno 100 sati naleta.

Finansijska sredstva za ispitivanje za sada isključivo dolaze iz britanske industrije kao i od vlade UK / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Claesen je još objasnio da će demonstrator Tempesta biti ‘’slabo uočljiv avion’’ i da je to visoko osetljiva tehnologija. Nisu otkriveni drugi detalji o letelici, poput pogonske grupe koju će obezbediti Rolls Royce ali se u medijima ipak navodi da će demonstrator imati unutrašnje spremnike za naoružanje. Osim toga, većina senzora novog aviona biće ispitivana na letećoj laboratoriji Boeing 757 ’’Excalibur’’ koga oprema i dorađuje kompanija 2Excel Aviation, a njegov prvi let se očekuje tek krajem decenije.

Interesantno je da je na ovogodišnjem Farnborou prikazan nešto drugačiji model budućeg aviona, sada njegova konstrukcija više podseća na američki F-22 Raptor. Direktor u programu Future Combat Air Ministarstva odbrane UK Ričard Berton izjavio je da se trenutno sa Italijom i Japanom rade zajedničke analize koncepta ove letelice, da Švedska ostaje vrlo blizak partner, ali da ta zemlja sada, nakon ruske invazije na Ukrajinu, ima radikalno izmenjeno strategijsko okruženje i da se zbog toga njeni prioriteti menjaju.

Barton je za Flightglobal takođe objavio da se na demonstratoru FCAS radi već dve godine i da finansijska sredstva za ispitivanja, za sada dolaze isključivo iz UK, kako od vlade tako i od industrije. On je otkrio i da su partneri Team Tempesta pokrenuli inicijativu ’’Generation Tempest’’ koja ima za cilj privlačenje i regrutovanje najboljih i najblistavijih talenata koji će raditi na programu FCAS. Osim toga navedeno je i da je kompanija Leonardo prepoznala japanski Mitsubishi Electric kao partnera za projekat Jaguar u kome će biti razvijen novi radar.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ni

Prednji deo preslikan Su 57…

Odgovori
op

Imajući u vidu prethodne saradnje u avio industriji u Evropi, taj avion će da bude u operativnoj upotrebi tek posle 2040te. Tornado su razvijali skoro 20 godina, a setimo se EFAe kada se francuska videvši kako sve to ide izdvojila iz programa i napravila sama Rafal koji je pre Tajfuna ušao u upotrebu nekih 10 godina. Slično je bilo i sa helikopterima.

Odgovori
Č

Dok Airbus ne dođe do zaključka da članovi EU treba da se pridruže projektu u svojstvu kupaca, bez prava glasa, sve po idgovarajućim cenama.

Odgovori
St

Lepo zvuči pogotovo za kasnije za primenu određenih dostignuča u civilnom sekturu međutim težko če to baš tako da prođe preko bare.

Odgovori
ev

Ако и када тај авион стврно буде у употреби видећемо шта ће моћи до тада Макете, изложбе, најаве, протколи итд.
Јако далеко од неке реалности.
Има Англо италијанске успешне сарадње у војном сектору, али мислим да је толико подсистема технолошких , финансиских и политичких незапочетих , да је за сада то маркетинг.

Odgovori
Ix

Pre ce ovo doziveti IOC nego sto ce Su-57 biti proizveden u vise od 3 prava primerka…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor