Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024

General Bandić: Ministarstvo odbrane tek sad pregovara o nabavci naoružanja za Rafale; SAAB sa Gripenom ipak učestvovao u prvobitnom razmatranju za nabavku novog aviona

28. okt 2024

Slovenija nabavlja helikoptere za hitnu medicinsku pomoć

22. okt 2024

[PREDSTAVLJAMO KNJIGU] „Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M/Kvadrat: Od SFRJ do Srbije“

18. okt 2024

Piloti Helikopterske jedinice MUP-a Kantona Sarajevo školuju se u Crnoj Gori, dobijene prve PPL dozvole

17. okt 2024

Prve fotografije hrvatskih Rafala sa vežbovnim raketama vazduh-vazduh

15. okt 2024

Nova TV: Zaštitu vazdušnog prostora Hrvatske privremeno će obavljati borbeni avioni Mađarske i Italije

14. okt 2024

Poseta Erdogana Beogradu: Nabavka Bajraktara za Srbiju nije pomenuta, uskoro bi zbog toga mogao da profitira Erbas?

11. okt 2024

Bugarska Granična straža ponovo izabrala kompaniju „Airborne Technologies“ za nadogradnju helikopterske flote

10. okt 2024

Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

9. okt 2024

Aero-miting „Vršac 2024“ after video: Kako smo doživeli vazduhoplovni spektakl pod Bregom

8. okt 2024

[ANALIZA] Da li će Srbiji borbeni avioni Rafal biti isporučeni preko reda, ili je dobijen realan rok isporuke?

7. okt 2024
Švedska modernizuje flotu borbenih aviona JAS-39C i D Gripen
Gripen C i D treba da ostanu u naoružanju bar do 2035. godine / Foto: FMV

Švedska modernizuje flotu borbenih aviona JAS-39C i D Gripen

Iz Agencije za odbrambene resurse (FMV) ministarstva odbrane Švedske saopštili su 16. decembra da je kompaniji SAAB AB dodeljen ugovor vredan oko 337 miliona dolara za, kako je navedeno, obezbeđivanje kontinuirane operativnosti i poboljšanje sposobnosti postojećih višenamenskih borbenih aviona JAS-39C i D Gripen švedskog ratnog vazduhoplovstva. Kao period realizacije ugovora navodi se 2023-2029., a ugovor takođe uključuje opcije koje omogućavaju FMV-u da tokom 2023. zatraži dodatna poboljšanja sposobnosti aviona.

U saopštenju se navodi da modernizacija švedskih Gripena obuhvata novu verziju motora koji će poboljšati performanse leta, i da će biti integrisan efikasniji sistem za elektronsko ratovanje (sasvim sigunno je u pitanju Saab-ov sistem Arexis), i da će nadogradnja stvoriti uslove i za povećanje sposobnosti napada sa novim vazduhoplovnim ubojnim sredstvima.

Modifikacije će pretpeti i radar koji će imati povećane performanse sa naglaskom na poboljšanje sposobnosti aviona i prošireni domet otkrivanja i praćenja ciljeva. Takođe, tu je i unapređeni sistem avionike koji, između ostalih karakteristika, omogućava brzo ažuriranje softvera funkcije senzora.

Osim svega navedenog, ističe se da će poboljšanje mogućnosti omogućiti bolju interoperabilnost između Gripena C i D, i Gripena E, na primer nadogradnjom sistema podrške i veza za prenos podataka. Interoperabilnost je preduslov jer će se platforme koristiti paralelno tokom mnogo godina.

Švedsko ratno vazduhoplovstvo trenutno poseduje 94 Gripena, 71 jednosed JAS-39C i 23 dvoseda JAS-39D. Prema prethodnom planu, Švedska je ove avione trebala početi da povlači iz naoružanja 2023. godine i da ih postepeno zamenjuje sa 60 do 70 novih višenamenskih borbenih aviuona JAS-39E. Zbog promene bezbednosnog okruženja, odlučeno je da se flota Gripena C i D ipak zadrži u službi najmanje do 2035. godine, uz njihovu modernizaciju i isporuku za sada 60 novih jednoseda Gripen E.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

F-

Zanimliv avion ali iskreno, nije da podcenjujem svedsku tehnologiju ali mislim da su daleko od americkih i francuskih aviona po svemu.Takodje kaskaju i za Eurofighter Typhoon Block 25.Suvise veliki novac traze za limitiran avion koji je u rangu sa SU-30.Svedska da bi napredovala u avio tehnologiji,mora da saradjuje sa ostatkom Evrope.Finci nemaju za dzabe Super Hornete koji im lagano zavrsavaju posao a vec su narucili i F-35 koji ce kompletirati Finsko RV i PVO.Znaci,da toliko vrede Finci bi ih prvi kupili…

Odgovori
Ž

F-15 Strike Eagle

Финци имају обичне Хорнете које ће заменити F-35.

д

Suvise veliki novac traze za limitiran avion koji je u rangu sa SU-30. Далеко лоши авион од Су 30.

Sr

@дане
Jedino sto ima manji dolet, ostalo je sve daleko bolje nego SU-30(barem ove sto smo do sada videli) pre svega u domenu umrezavanja.

Postoji razlog zasto je Flanker razvijen dalje u SU-35.

Mo

@dane Tajlandski Gripeni redovno pobeđuju kineske Su-27/30 u simuliranim borbama na srednjim i velikim daljinama. U bliskoj vazdušnoj borbi su tu negde.

Fe

@ Motorista

“Pobeđuju”? Misliš na one “scenarije”, kao kad je npr S-400 bio u poseti Srbiji pa “poobarao” sve naše Mize i oni posle mirno sleteli? Čitao sam negde da su isto tako i indijski MiG-21 “poobarali” neke F-15, isto tako na nekoj vežbi…

Krajnje sumnjiv avion apsolutno nedovoljnih performansi sa komičnim motorom i smešno malim doletom. Da li neko zna da li su oni mađarski išta bolji (isključivo V-V, tj radar) od ovih naših doniranih Migova?

д

Супер авион који се не продаје па Шведска држава по комунистичком систему мора да финансира фабрику која их производи.Побеђује на маневрима и то редовно, чини чуда у ваздуху али на крају Шведска мора да одреши кесу по севернокорејском моделу.Смешан авион који нико неће да купи а и они што су га купили радо би га се решили.

Mo

@Feline Da, sve si u pravu. Tajlanđani i kinezi rade međusobne vojne vežbe samo po scenariju gde Su-27/30 gube od smešnih aviona.

Re

Žalosno je da nakon toliko godina švedski konstruktori nisu napravili bolji avion ili je stvarno istina da im je taj napravio prebegli Rus!?!!! Kako god da su dali oglas u novinama dokona deca bi im napravila nešto bolje i modernije, ako ništa evo im ideja kako da unaprede postojeće!!!

Fe

@ Motorista

Scenario kaže to i to, i naravno, sve po scenariju. Avion koni niko ne želi da kupi i od kog sama zemlja proizvođač diže ruke, narednih verzija malog ali “uspešnog” Gripena prosto neće biti.

А

@Feline и остали

Не знам шта се сада кука, правила вежби јесу постојали и на тој вежби Тајлађани јесу остварили огромни успех у средњој/далекој ваздушној борби над Кинезима, али је као разлог за такав резултат истакнута сама употреба ваздухоплова од стране Кинеза. Колико то није била мала ствар, говори чињеница да су Кинези после те вежбе значајно реформисали и унапредили систем обуке и генерално летења и ваздушне борбе, тако да Моториста дефинитивно није управу, јер тајландски Грипени од те прве вежбе не побеђују редовно кинеске пилоте.

д

Класична субвенција за SAAB AB што је забрањено у тржишној привреди и што европа строго приговара нама и сличним.Грипен 39 је авион који се слабо продаје и ово је неопходно за одржање рентабилности SAAB AB.

Odgovori
He

Nisi pratio šta su gripeni uradili na Red Flagovima

д

Швеђани да су паметни да донирају Украјинцима једну ескадрилу,па када се тамо борбено докажу,растуре Русе продавали би се ко луди.

Ik

Nevjerovatno koliko je ovaj zrakoplov potcijenjen u svijetu, pogotova E inacica…Moramo Dasault Aviationu platiti dodatnih 300 mil E za nepredvidjene troskove( sto troskove polovnih inacica dize na 1.3 milrd E za 12 zrakoplova), a mogli smo imati citavu eskadrilu gripen E i F (16 zrakoplova) za 800 mil E plus na vecini njih bi sad vec letjeli i imali na nasem inventaru……

Odgovori
Mi

Jeli ti to čitaš 24 sata i slične novine.Cijena rafala je 999m eura a ostatak je PDV koji ministarstvo obrane plaća ministarstvu financoja tako da država plaća sama sebi

Do

Ne pricaj gluposti..To si vidio u 24 sata pa se pravis pametan..Zna se koliko koštaju Rafali,zna se koliki je porez(koji plaćaš sam sebi),a i znalo se je da će cijena ići nešto gore zbog indeksacije cijena..Da smo kupili bilo koji drugi zrakoplov i tamo bi cijene išle u zrak..Gripen E za 800 milja i to 16 komada??Hahahaha.. ?Kako da ne…

K

Prije svega, Gripen E/F Hrvatskoj nije bio niti ponudjen, SAAB je nudio nekakve misteriozne “novoproizvedene” C/D inacice. Sve i da ne E/F bio ponudjen, nikako ne bi mogao biti spreman uci u sluzbu dovoljno brzo da zamjeni Migove, a cijena bi bila mnogo veca od rabljenih Rafalea.

Da ne govorimo o tome kako Svedska vlada jednostavno nije htjela stati iza svog proizvoda, i koliko je njihova podrska problematicna.

д

Изем ти више тај ПДВ,ко да је тема пореско право.

De

A ti ga baš malo da prostiš, kakiš
Em nije Gripen E/f ponuđen Hrvatskoj već c/d verzija.. Za 12 kom za oko 900mil eura! A da i je kako bi onda bila jeftinija od ove?

Ik

Vidim da ste spomenutu punudu citali u novinskim stupcima, medjutim SAAB je nama nudio odmah 4kom( 6 god. stara zrakoplova inacice C/D tjs jedan par jednosjeda i jedan par dvosjeda po cijeni od 120 mil E i plus modernizacije za dvije godine na nivo E/F koji bi nas kostao dodatnih 80 mil E) i 12 novih inacica E/F u roku isporuke do 24 mjeseca od dana zakljucenja ponude po cijeni od 600 mil E. (ponuda je bila prije ovih tekucih poskupljenja). Mislim da ovi zrakoplovi bi se lakse adaptirali na nase prilicno lose uvjete u zracnih bazama. Da li je bolji od Rafala vjerovatno nije ali bi imao sve sto treba za Nato standard(novi motor F414G, Raven ES-05 AESA radar) i jeftiniji je sat letanja samim tim i njegovo odrzavanje posto je jednomotorac.

el

@ikar, saab nije nudio ništa odmah. nikakvih 4 komada starih 6g. Nadalje smiješno mi je kako možeš pisat bez argumenta, neću reći ništa drugo ali u najmannu ruku si smiješan. kao ti znaš ponudu a svi ostali su samo čitali u novinama.. ponude su otvorene i i vidjelo se tko što nudi. Ne piši bajke. SAAB nikad nije Hr a bome ni nikome drugome ponudio 12 novih E/F za 600 mil eura sa rokom isporuke od 24 mjeseca. LOL. Pa zašto se blamiraš bezveze? Brazil nije dobio po toj cijeni, i još čeka isporuku… ne trolaj bezveze. nije ti ovo 24sata da lupetaš samo tako….

el

i daj Ikar prije nego nešto napišeš ono pročitaj … kažeš 2 jednosjeda i dva dvosjeda odmah za 120mil eura i onda još nakon dvije godine modernizacija na standard E/F za 80 mil. eura. Pa ta cijena je smijurija- neću reći poklon. Nakon ovog posta se nemoj više blamirati. C/D varijante se ne može nikada modernizirati na standard E/F jer je zmaj potpuno drugačiji.. Ono bar neke stvarinije teško provjeriti kad već pišeš bajke o cijenama…Znam da je vrijeme darivanja ali Švedi me poklanjaju ništa.

Ik

Elementarna_matematika na osnovu info sto sam dobio od ljudi koji su radili na ovome projektu(ponuda je od 2020). Tebi ocito tesko pada cinjenica kad neko drugacije razmislja od tebe….I za tvoju info tacno znam o kojem se zrakoplovu radi, jer sam radio u takvim bazama….Da malo proguglas iznenadio bi se koliko se ljudi u tvom susjedstvu radili po Nato bazama u cijelom svijetu….Ti mozda nisi cuo za kompanije tipa KBR, Fluor i Dyncorp, PAE…..I sve je poskupilo zadnjih 3 godine, sta si mogao dobiti za 100 Eura u 2020 a sta sad na ulazu u 2023….Izvinite na mom lapsusu u vezi modernizacije sa C na E nivo koji nije moguc.

el

ikar inače pošto vidim da ne voliš koristitiminternet kao izvor informacija… evo jedan info… Madjarska plaća SAABu godišnje 100mil. eura za NAJAM 14 gripena plus 18 mil. eura za obuku pilota. Jel ti sad jasno da Švedi nikome ne daju 4 Gripena od toga dva dvosjeda za 120mil. eura.. a madjari su to dogovorili prije više od 10 godina… eto .. ako i nakon ovoga tvrdiš da su nam švedi htjeli pokloniti avione onda nemam više volje za raspravu…

zg

Pogrešno, Švedi nikome nisu nudili E već C/D star 12 godina, koji je podkapacitiran za cijenu koju traže

Odgovori
el

@Ikar. Kad su švedi završili proizvodnju verzije C/D , SAAB je na konto love švedske vlade proizveo još 12 zmajeva za avione. Ti zmajevi su sad stari preko 10 godina. Da smo se odlučili za njihovu ponudu onda bi SAAB prvo morao osposobiti proizvodnu traku neku da proizvede C/D verzije od tih starih zmajeva…. I takva ponuda iznosila je više od 900mil. eura. bez PDV-a.

Odgovori
д

Истините цене са ПДВ-ом и напишите телефон чика које треба да зовемо ако Швеђани не дају фискални рачун.

op

E varijanta nikako da uđe u upotrebu, koliko se sećam već je trebalo po prvobitnim obećanjima da bude operativna. Verovatno to zavisi od (ne)nabavki istog od strane drugih vazduhoplovstava. Sve te modernizacije traju predugo i čini mi se da su preskupe. Naravno da švedska vlada favorizuje nabavku novih modela da bi očuvala SAAB kao proizvođača aviona jer je Gripen slabo konkurentan trenutno na tržištu.

Odgovori
Li

Ovo mi kupujemo za 5 godina i dobijamo fabriku sporeta na drva i 5 tranvaja za Cacak gratis…..

Odgovori
д

Шабрику шпорета на дрва већ имамо и ту смо лидери на Балкану, боље да појачамо трамваје за Чачак.

Mi

Gripen je uvijek bio dobar avion, ništa mu ne fali, jedino što ima previsoku cijenu gdje je u grupi sa F-16 što je ipak malo neozbiljno. Da su pametni, maksimalno bi snizili cijenu, koliko god je moguće, gdje bi sigurno počeli prodavati u svijetu, nešto što im do sada nije uspjelo.

Odgovori
dr

Poštovani.
Molim vas da nam pojasnite zašto mislite da je neozbiljno svrstavati Rafal u kategoriju sa F 16. Tj molim za pojašnjenje za koga smatrate da je tu neozbiljni i zašto. Naravno nemislim na geopolitiku nego samo na avione. Hvala.
S poštovanjem.

Mi

Nalaziš se na portalu avijacije. Uozbilji se…

Mi

Ne mogu da snize canu kad ima dosta vrhunskih komponenata kao sto su americki motor i italijanski AESA radar koji oni ne prave koliko znam nego uvoze. Barem za E/F varijantu.
C/D varijante niko nece da kupi vise.
Najnoviji F4 Rafal je bollji, lepsi i verovatno jeftiniji od F-16, mada islim da je poredjenje bilo izmedju onomad ponudjenih F-16Blok70 i Gripena C/D koji nisu ni blizu.

Mi

Moraju negdje naći da snize cijenu, jer vidiš da ih uopće ne prodaju. Prije će svi kupiti npr. F16 nego Gripen. I to je realnost.

Pe

SSSR je dobrom politikom uspeo tokom citavog hladnog rata da sacuva neutralnost Svedske.
Vlasti Ruske Federacije 2022 uradili su suprotno, sto nije u strateškom interesu Rusije-Švedska se granici sa Rusijom na Baltiku, Švedska je ekonomska sila i ima odličnu i savremenu proizvodnju oružja i vojne tehnike, pa čak i naprednih podmornica.
Prakticno poklon NATO od glupana u Rusiji na vlasti, nekompetentnost na svim nivoima.
Da ne pominjem da je i Finska ušla sto je još gore jer imaju direktnu granicu 1000km sa Rusijom….

Odgovori
Mi

Slazem se sa komentarom. Strateski je NATO a ponarucito Amerika u ogromnom dobitku kako sada stoje stvari.
Rusija verovatno pokusava da defakto preuzme ne samo celo Azovsko more i Krim (koje je vec zauzela), nego i celu severnu obalu Crnog mora do Transnistrije. U narednih 12 meseci ce se manje vise dobiti odgovor na novi poredak u Evropi. Nadam se samo da upravo ne pratimo pocetak WW3.

Ob

>> U narednih 12 meseci ce se manje vise dobiti odgovor na novi poredak u Evropi.

Budi realan, previse gledas sretnu televiziju, cirilicu i ostale srbske geopoliticke tv emisije sa gerijatrijiom iz 90tih u ulozi analiticcara. U Evropi postoji stabilan poredak u koji su integrisane skoro sve zemlje kontinenta. RF sigurno nije taj igrac koji ce nama nametati nekakve svoje „nove poretke“, ni za 12 meseci a bogami ni za 24…

Mi

Pogresno sam se izrazio. Htedoh reci vojno strateska slika i granice Evrope i NATO.
Ne gledam srBske geopolitcke tv. Pratim dosadasnji tok na terenu, te logican razvoj sutuacije na osnovu iskljucivo americkih vojnih analiticara neke od kojih sam ti vec predstavio.

Mi

Zasto mislis da Zelenski ide u USA danas? Ja mislim da se ozbiljni pomak u ovom ratu sprema uskoro, i to oni koji znaju pravi kopneni rat razumeju sta znaci. Zasto su im potrebne stotine tenkova pored hiljadu koje su imal i do sada dobili dok ratuju protiv Ruska koji su jedva 150000 trupa poslali na pola Ukrajne i 56 razlicitih frontova. Ne verujem da ce se to opet ponoviti na isti nacin.

Mi

@Oblomov
To je tako kad gledas iz perspektive iz kog pravca su povukli trupe kojih nije bilo dovoljno za odrzavanje teritorije desno od toka Dnjepra. A to sto mislis da niko od ne spominje sta sam spomenuo je zato sto pratis samo proukrainske vesti. Itekako se spominju takve pretpostavke i to u najvisem vrhu amerckih vojnih analiticara. Svi su oni kao i mi iznenadjeni ustvari da se to vec nije desilo posle toliko meseci. Rusi su napravili niz kardinalnih gresaka i pokazali neodlucnost u menjanju taktika. Da naglasim, to jesu samo pretpostavke. Da li ce rusija krenuti na Jug i Sever odjednom, ili sta ce biti ne znamo. Da li ce uspeti ne znamo. Ali svasta moze da bude. Ako se prate samo zapadne mainstream vesti onda je stvar daleko drugacija. Videcemo.

д

Одеса се не заузима из правца истог -запад већ север -југ види операцију из другог светског рата.

Ob

Rusi nemaju ni ljudstva ni tehnike niti mogu obezbediti logistiku da dodju do Transnjistrije i tamo ostanu, bilo sa istoka preko Dnjepra ili sa severa preko Kijeva (to su Dane 500 km, otvori malo kartu sveta pre nego sto krenes na tastaturu). Ovo je faktum koji se nece promeniti bez obzira ko se gde i cime „informise“. Takav scenario je mozda bio originalni Vladimirov plan, on je mozebiti smatrao da ce se ukrajinska vlada i vojska raspasti, pa ce se po uzimanju Kijeva spustiti od Kijeva i preko Hersona i Nikolajeva do Odese i dalje.

To

Sto sd tiče Gripena, mnogi ga pljuju, ali za svedsko vazduhoplovstvo, bolji ne treba uz to to je avion kolko toliko domaće proizvodnje,i logično da će gurati svoj avion pa makar bio i lošiji od konkurenta, svakako imaju dovoljan kvantitet, koji može da nadoknadi upitni kvalitet.

Odgovori
д

Колико је исплативо правити авион само за своје потребе ,то су мале серије а самим тим много скупље.

Fe

@ Tomix

Švedska definitivno prilazi projektu Tempest, što znači kraj puta za Gripen. Kad Švedska pređe na narednu generaciju biće to veoma skupi MiG-21, bez nešto mnogo nade da se rezervni delovi kupe na slobodnom tržištu.

Avion je zamišljen kao švedski avion klase MiG-21, samo dve generacije moderniji: masa, snaga motora, dimenzije, sve osim kanarda je baš te kategorije. Ko još proizvodi toliko male borbene avione koji još treba da budu okosnica neke lovačke avijcije?

Odgovori
Mi

Tomix
Sve je to ok, i nije do kvaliteta i psposobnosti problem po meni. Gripen je na zLost ispao konkurentameričkom F-16Blok50 i 70 u smislu da ameri guraju svoj proizvod mnogo jačom politikom nego Švedjani. Naravno da ne treba svakom F-16 i da Gipen više nego ispunjava potrebe mnogih vazduhoplovstva, ali … Ameri su genijalci u biznisu. Taj motor u novim Gripenima nije smeo biti GM. Ameri ne samo sto su im prodsli motore nego su im i oduzeli glavne kupce „povoljnom“ prodajom F-16.

Dane
Mnoge zemlje imaju potrebe za proizvodom kao što je mali Gripen. Nije to samo švedska potreba i stil. Za nas i mnoge zemlje bi bio isto toliko prktičan i efikasan.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor