Mađarski portal Portfolio preneo je juče da je sekretar komeserijata mađarske vlade za razvoj odbrane Gašpar Marot najavio da će Mađarska za svoje odbrambene snage nabaviti 12 čeških školsko-borbenih aviona L-39NG. Kako je navedeno, 8 aviona koristiće se za obuku pilota, a 4 kao izviđači.
Marot je takođe izjavio da će se razvoj izviđačke varijante L-39NG odvijati u okviru zajedničkog češko-mađarskog projekta istraživanja i razvoja. Takođe je oktrio i da će naručeni avioni početi da stižu u Mađarsku 2024. godine.
Interesovanje za novu generaciju čuvenog Albatrosa Mađarska je pokazala još 2020. godine. Avion je prezentovan mađarskom ratnom vazduhoplovstvu u vazduhoplovnoj bazi Kečkemet novembra iste godine, a na drugom prototipu izvršena su tada tri leta sa mađarskim pilotima.
Prethodno je u junu 2020. proizvođač L-39NG, kompanija Aero Vodochody promenila i vlasnika – 100 posto akcija preuzela je holding kompanija AERO Investment Partners Zrt koja je registrovana u Mađarskoj i koja predstavlja zajednički poduhvat češke kompanije AERO International s.r.o. koja je deo grupe OMNIPOL, i poznatog mađarskog biznismena Andraša Tombora.
Ratno vazduhoplovstvo Mađarske već je bilo korisnik stare generacije Albatrosa. U periodu od 1993. do 2009. u njegovom sastavu se nalazilo 20 primeraka u varijanti L-39ZO koji su dobijeni kao poklon od Nemačke. Mađarska je nakon toga, između 2007. i 2010. godine, svoje vojne pilote obučavala na iznajmljenom L-159B ALCA.
Mađarska bi trebalo da postane četvrti korisnik L-39NG. Senegal bi ove godine trebao da dobije prvi od 4 primerka koji su naručeni još aprila 2018. Decembra 2019. godine češka firma LOM Praha (u vlasništvu češkog Ministarstva odbrane) je takođe naručila 4 (sa opcijom za još dva), a potom je februara prošle godine Vijetnam naručio 12 aviona. Pregovori Gane za nabavku 6 L-39NG vrednih nešto preko 111 miliona dolara su, na pritisak SAD za sada obustavljeni. U Evropi je interesovanje za L-39NG pokazala i Slovačka kojoj je ponuđeno 8 aviona.
ivkos
Evo rpilike i za nas da pazarimo. Sa Ceskom imamo dobre odnose i zasto da ne. Da se ne mucimo vise sa Galebom.
Pera
prilika je dobra…ali ce domaci sisachi budzeta uciniti sve da se jos para potrosi na g4MD..koji dalje od slike na papiru nije krenuo….
Aca
Samo što ovo čudo ima slabije letne karakteristike od Supergaleba i jedino mu je modernija elektronika, ali bi taj problem mogao da se reši tako što bi VS angažovala izraelski „Elbit“ ili neku drugu firmu da odradi modernizaciju Supergaleba. Osim toga, ovaj češki avion u sebi ima dosta komponenti američke proizvodnje, a Ameri su dosad odbijali da nam prodaju bilo kakav moderan komad vojnog „hardvera“. Kada je reč o nabavci novih aviona, mislim da kineski „L-15“ ima dosta bolje karakteristike, a pritom je i nešto je jeftiniji (za nekih 1-1,5 miliona dolara)…
Dragan Dubonjac
Ja bih lično kupio Kineski LIFT umesto ovog „albatrosa ng“ . Izvinte ali mi Česi ne liče na „prijatelje“ . Mi Srbi ,izgleda, u EU nemamo prijatelje ,prijatelji su nam samo kad treba da nam uvale neki njihov proizvod , pogledajte na Policiju , neka , bolje da se ameri ljute a mi da ne budemo sigurni sa pravim prijateljima poput Kineza !!
Živojin Banković
Aca
Dragan Dubonjac
L-39NG није у класи JL-10 тј. L-15, кинески пандан новом Албатросу је пре JL-8 односно К-8.
Сетите се да је Вијетнам, поред L-39NG, купио и Јак-130.
Feline
Zanimljivo je odakle ono “borbeni” u nazivu i ovog aviona, a i ostalih iz iste klase…
FlyKu
Feline
U pravu si. Nesto slicno sam i ja napisao na T6 pre nekoliko godina.
Tacno da ovakvi avioni mogu poneti prilicno u/s, ali gde je elektronika, zastita i.t.d. U nijednom ratu nisu odigrali neku znacajniju borbemu ulogu.
miki
Zar nije bolje da su uzeli L-159ALCU?
Trofej
ALCA je single seater i po tome se ne moze koristiti za obuku (a što madjari traže)
Dvosjed je L-159B, al on ne nosi oznaku ALCA
Živojin Banković
miki
Trofej
Постоје зато двоседи L-159T1+ и L-159T2 који има пуне борбене способности једноседа.
Али мислим да до сада нису понуђени на продају већ је било само за РВ Чешке.
Danilo
Taj T2 bi bio dobar za nas, da zameni i Orla i Galeba
Luki
Ako se ne varam, jedan košta malo manje od 10 milijuna eura ( 9 i nešto ). Bagatela. Dovoljno dobar školski avion. Ne znam što Hrvatska ne zamjeni Pilatuse.
Zulum
„Ne znam što Hrvatska ne zamjeni Pilatuse.“
Zato što još nisu potrošili ni polovnu resursa od 1998. Ići će se na modernizaciju (glass cockpit) ili zamjenu za PC-21. Prezentacije Super Tucana i Wolverinea očito nisu dojmile glavonje.
Dejan K.
zar ne ide u ovaj avion motor iz Ukrajine?
ili se varam?
Živojin Banković
Dejan K.
Мотор је амерички Williams International FJ44-4M.
ivan1
Meni se zaista svidja kako je Madjarska u zadnje vreme opremala svoju vojsku. Nije to velika vojska i verovatno nema neke prevelike mogucnosti al bas je sve na svojem mestu.
Милош
Личи мало на г-4
Rade
Kad ovo gledam baš mi dođe žao našeg Supergaleba… :(
Jovan Munitlak
I meni pogotovo što mi se čini da ima mogućnost da se unapredi znatno iznad ovog inače uspešnog Čeha .
Nenad
Kineski L-15B treba kupiti. Prijateljska zemlja. Odličan supersonični… Kad UAE kupuju a mogu da kupe šta hoće valja i mi da razmislimo o tome. 2 eskadrile i da se ne mučimo sa g4 i j-22 iliti orao. Ozbiljan avion za ne puno novca. Ove godine krenula prodaja. I to dobijamo za relativno malo para avion tri u jedan. Kakvi crni Česi.
Zivojin
Nenad
A motori na L-15 ukrajinski….
Zicer
Nenad
Slazem se sa tobom. Treba uzeti Kineske. Mnogo bolji avion, a uz to i prijateljska zemlja.
TT
Zicer
Posto se ocigledno kupuje Rafal onda M-346 ima daleko vise smisla kao napredni trenazer i zamena za G4 nego bilo sta istocno..
Zivojin
Nenad
A motori na L-15 ukrajinski….
Nenad
Koristili jesu to je tačno do mislim 2016. Sada koriste GUIZHW FWS-17
Dusko
Pilatus PC-9M ili PC-21 i odmah skok na Rafala.
Nema potrebe za mlaznim trenazerom.
Ako mogu Francuzi, mozemo i mi.
V-K-O-K
Da, samo izmedju tog skoka ima par mijeseci ladovanja na Sardiniji
nomen
Zavrse obuku na PC-21.
Slijedi konverzija i borbena obuka na Alphajet-u za prelaz na „prave“ borbene avione.
TT
@Dusko
Francuska za napredan trening koristi Dornier Alpha Jet.
Nenad
Motor GUIZHW FWS-17 Kineski. Bio je ranije Ukrajinaski. Pre ovog rata
Zivojin
Nenad
Kina je do rata i dalje iz Ukrajine uvozila motore za avione JL-8 i JL-10.
Debeli sef
Oro i gecetiri u djubre i kupiti bilo sta.
Bocko
Ima li lepseg aviona od G 4 i J22? Nema, nema…
Gastos
Po meni, suludo je kupovati avione od zemalja sa kojima je najveca verovatnoca da ces ratovati, istih onih koji ti spore suverenost.
Kinezi imaju sta da ponude i nemaju problem dostave, kao sto smo videli, a sto su neki osporavali.
Kinezi ce imati 5-6 nosaca u narednih 10 godina, tako da nije iskljuceno da budu blizu Mediterana za slucaj pratnje dostave.
A ko zna, mozda i ne mora sve da ide avionima u skoroj buducnosti.
Trangefranger
Никад са запада и никад бофл роба тј кинеска.