Pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović dao je, tradicionalano (kao i 2019. i 2021.) ekskluzivni intervju Tango Six portalu u kojem je ispričao i pojasnio sve ono što je iz ugla vazduhoplovne vojne industrije viđeno na prošlonedeljnom Partneru. Tango Six je već obradio najinteresantnije letelice i priče u članku o besposadnim platformama, vazduhoplovnim ubojnim sredstvima i PVO sistemima.
Međutim, ono što svakako najviše interesuje stručnu i širu javnost svakako su najavljeni projekti o nabavci višenamenskih borbenih aviona Rafal i saradnja sa Erbasom, priče o kojima je Tango Six prvi izvestio.
Miloradović je za naš portal u intervjuu koji je trajao skoro pola sata (možete ga u celosti pogledati na kraju ovog članka) kazao da projekat nabavke Rafala i dalje traje i da će „uskoro biti novih dešavanja na tu temu“.
Potvrdio je da je na Partneru održan sastanak srpskih i francuskih ministarstava odbrane u okviru formata zajedničkog vojno-tehničkog komiteta. Prema njegovim rečima, na sastanku je razmatrana šira vojna saradnja ali i saradnja u domenu nabavke Rafala. Prethodni sastanak ovog zajedničkog tela na temu nabavke novog aviona održan je, kako je Tango Six izvestio, na ovogodišnjem Buržeu.
Drugi najbitniji projekat u domenu vojno-industrijske saradnje vezan je za evropski konglomerat Erbas i grana se na dva projekta. Formiranje zajedničkog entiteta u Srbiji za naoružavanje proizvedenih helikoptera H125 i učešće Srbije u novom španskom i Erbas projektu MALE drona Sirtap.
Iz Miloradovićevog odgovora za Tango Six naslućuje se da su pregovori oko učešća u projektu Sirtap ili jednostavniji ili su brže odmakli. Kako je kazao, prva dokumenta (najverovatnije memorandumi razumevanja o definisanju opsega saradnje) biće potpisana uskoro. Miloradović kaže da je u tom projektu za Srbiju najverovatnije rezervisana uloga u domenu naoružavanja letelice, da je Sirtap trenutno prošao PDR (Preliminary Design Review) i da će dogovor sa Srbijom najverovatnije biti postignut do kraja januara sledeće godine kada Erbas planira da zaključa CDR (Critical Design Review) stadijum.
Kada je reč o projektu industrijske saradnje, odnosno, najverovatnije, naoružavanja Erbasovog helikoptera H125 u Srbiji, Miloradović je za Tango Six potvrdio da su oformljene radne grupe za detaljnije razmatranje tog projekta sa strane srpskog Ministarstva odbrane i Erbasa. U delu intervjua koji se odnosio na ovaj projekat Miloradović je referirao na srpsko naoružanje koje bi trebalo da čini srpsku verziju H125M, ne inostrano.
Pomoćnik ministra nam je potvrdio da se isporuke H Force 3 petokrakih H145M očekuju za mesec ili dva i da se „ove jeseni“ očekuju i verifikaciona gađanja sa novim sistemom upravljanja vatrom i posledično vođenim naoružanjem koje on omogućava. Kako je Tango Six prvi objavio, jedan od naručenih helikoptera u drugoj tranši biće potpuno demaskiran.
Komentarišući dolazak transportera C-295W prvog dana sajma, Miloradović je kazao da se isporuka drugog aviona očekuje ubrzo. Tango Six iz naših izvora saznaje da bi drugi avion u Srbiji trebalo da bude do kraja novembra.
Miloradović je potvrdio da se isporuka „dronova-samoubica“ iz Ujedinjenih Arapskih Emirata očekuje uskoro.
Pomoćnik ministra za materijalne resurse je u ostatku intervjua izneo više detalja o novim projektima vazduhoplovnih besposadnih platformi, ilustrujući kako se one već integrišu u trupnom kontekstu, kroz primere koje smo mogli da vidimo ali možda i ne primetimo iz ovog ugla na Partneru.
Komentarisao je našu karakterizaciju konkurencije kompanije PR-DC i Vojnotehničkog instituta u domenu FPV dronova i logici iza nekih projekata koji su, pretičući i „spiralni razvoj“ kompletirani i prikazani na Partneru isključivo zbog lekcija i posledičnih potreba rata u Ukrajini.
Pogledajte ceo intervju:
Vlado
Prica se nastavlja u nedogled. Dotad svi nas zivi pretekose, komsije sa najnovijim Rafalima, F-35 i F-16, a mi sa Mig-29 koji su vec sada zastareli i svakim danom blizi otpisu.
VRS
Preskupi avioni su promašena investicija jer sa solidnom PVO postaju potpuno beskorisni. Budućnost je u dronovima, jer se ne rizikuje život pilota a i daleko su jeftiniji
PSA
Sa dometom i nosivošću koju imaju Rafali Hrvatskoj su pun pogodak.
A dobri su i za Srbiju. Da li će biti videćemo ali modenri avioni su potrebni. PVO ne može da odoli masovnim napadima bez aviona. Samo integrisana višeslojna odbrana daje pune efekte. Vraćam se po stoti put na činnjenicu da ako PVO obara 10 aviona odjednom neko će poslati 20 i završiti posao. Karikiram ali je tako.
Kad avijacija u odbrani razbije neprijateljske formacije onda PVO ima drastično lakši posao, može da postavi PVO zasede (čuveni sukobi Izrael i Arapi, gde je Izrael nagrabusio kad su se ovi drugi jednom dozvali pameti…) i tako dalje i tako bliže. Odbrana vazdušnog prostora je mnogo više od jednog ili dva sredstva.
Zato će i ovi avioni da se uvezuju sa dronovima u budućnosti pa će koordinirati napad sa stotinama i hiljadama „zujalica“. I odjednom 12 aviona nije više 12 aviona. Ne podcenjivati ništa u budućnosti i nije sigurno promašena investicija, bar ne za Srbiju (ako bude Rafal a ne nešto drugo). Za već 5 ili 10 godina VV i PVO borba neće ličiti na ovo danas.
Vlado
@ VRS
Dronovi imaju svoju ulogu, ali avione jos nisu zamenili i cenim da nikada ni nece u potpunosti.
Stojko
@VRS
Isto to su 1915. pricali i za tenkove.
Srbofil
@Stojko
Dodao bih, isto kao i tenkovi, avioni ti ne trebaju osim ako ne želiš da pobediš.
VRS
Očigledno ne pratite vojna dešavanja u svetu. U poslednja dva veća rata u svetu (Ukrajina, Nagorno Karabah), upotreba avijacije je relativno mala a dronova ogromna. Pritom nacin na koji se avijaciji upotrebljava (brisući letovi i lansiranje raketa i bombi sa velike daljine) ne zahteva sofiticirane avione .
PSA
@VRS
Iskustva iz ovih ratova su korisna ali im ne treba robovati. Gomila stvari za koju mislite da tako treba su potpuno iznuđena rešenja. Zbog slabosti jedne ili druge strane. Za 10 godina će biti ludnica na nebu… Raznorazni Loyal Wingmen i derivati, namenske SEAD misije u kombinaciji sa BPL. Neki tamo sledeći rat neće ni malo da liči na sadašnje.
Алекса
@VRS
И по нашим искуствима из ДСР будућност је у општон народно-ослободилачкој борби? Е сад ме само интересује, у којем је то рату 90-тих то искуство било применљиво.
Сваки рат је специфичан услед специфичних околности, те се самим искуства из једног рата не могу тако једноставно преносити на други.
Marko
https://www.youtube.com/watch?v=3L6kYe36nao
Pilot o Rafalu.
Kurajber
Neki pričaju, a neki lete.
Danilo
Letimo i vjezbamo da, na moderniziranim 29kama, za razliku od nekih.
Nenad
@ Danilo
Za razliku od „“ nekih““ ?
Grka , Bugara , Rumunja , Mađara ……..Hrvata !!?? Da , pa i Hrvata.
Ma sve bude ok.
Kupit će ćale.
Kurajber
Nisu samo modernizirani, nego najmoderniji!
Master
Srbija ima tradicionalne neprijatelje…mora da ima vojsku a naročito aviaciju i sve rodove.
Tukli su nas austrougari.nemci.briti i ameri..zatim turci i olos iz beneluksa..i opet će kada budu mogli…
Алекса
@Nenad
Да би ти данас-сутра могао да летиш на неком новијем авиони, пожељно је да имаш сате на нешто старијем. Зато је за нас набавка и модернизација МиГ-29 значајна, јер ће створити далеко спремније пилоте за прелаз на модерније од хрватских или бугарских.
Nenad
@ Aleksa
Koliko vaši piloti imaju sati naleta godišnje ? 100 , 150 ili više ?
Po NATO standardu 150 sati naleta god je minimum.
Obuka pilota na modernim avionima 4.5 gen , a koji prelaze sa starih sovjetskih aviona , taraje god i pol.
To što vi svoje dvajstdevetke smatrate „“ moderniziranima““ ,a na kojima letite ,danas u svijetu F-16 Viper , F-35 ili SU- 30, 34,35 ne znače puno.
No ,u cijeloj toj priči pilotu koji prelazi sa Mig-29 na SU-35 npr mnogi mogu zavidjeti.
Mali osvrt na obuku Ukrajinaca na F-16.
Nema od tih pilota i njihove vještine ništa .
Kurajber
@Aleksa
Po toj logici bi bilo najbolje nabaviti 24x MiG-15, pa da vidiš koji stručnjaci bi bili ti piloti. Može ih se poslati na obuku u Sjevernu Koreju, da uče od najboljih.
TigerLand
@Алекса
Pa valjda je logicno da kada novi avioni stignu mladi piloti budu obucavani a ne preobuka sa Mig-29. Piloti sa migova ce nastaviti da lete sa njima
Nenad
@ TigerLand
Nije baš tako.
Pitanje je perspektivnosti pilota koji trenutno lete na vašim
Mig-29.,….) starosna dob , broj naleta ……
Zašto pilot Mig-29 u srednjim dvadesetim god života i dovoljnim brojem naleta nebi bio upučen na obuku za Rafale npr ?
Zašto iskusan pilot Mig-29 nebi bio poslan na obuku na Rafale po sistemu obuke obučavatelja / instruktora ?
Što se tiče vaših dvajsdevetki , čim ste kompletirali eskadrilu ,trebali ste imati daljnju strategiju razvoja RV…..točnije ,što nakon dvajsdevetki.
Vrijeme leti i našli ste se u nebranom grožđu kao i Hrvatska pa evo situacije drž- nedaj.
Samo što toga još niste svjesni.
Ha , i kod vas i kod nas – lako ćemo.
ww-f22
šta će vam rafali? vi ste neutralni
Pavkela
Sta ce Hrvatskoj rafali oni su u NATO?
PSA
Zato što smo neutralni. Zamalo i Švajcarska da kupi pa „uleteo“ F-35.
Beduinko
Pa zato jer je NATO država i ima obaveze ne samo prema sebi nego prema Saveznicima. Srbija je neutralna, nema obaveze prema nikome, i okružena je NATO / EU državama. Srbija uopće ne treba vojsku, a za „air police“ su im dovoljni Orlovi. Sigurno se Srbija neće tući sa NATO, a nema nikoga drugoga na Balkanu.
Sima
Beduinko kako misliš Orao i air police ????
Mečka
@Beduinko
„Srbija je neutralna, nema obaveze prema nikome“
Srbija ima obaveze prema svojoj teritoriji i svom stanovništvu. To je mnogo važnije nego neka zajednička obaveza prema npr. Letoniji, Danskoj i sl.
Srbofil
@ww-f22 @Beduinko
Pošto pratite ove teme, sigurno vam se ne moraju objašnjavati tehnički razlozi zašto neutralnim zemljama je više potrebno da imaju razvijene sve vidove oružanih snaga. Samo ću vam reći da provokacije ne priliče odraslim ljudima.
Beduinko
@Srbofil Ma naravno, Srbija treba imati najveću i najsnažniju vojsku u Europi da bi se očito tukla sa NATO i Europskom Unijom, jer nitko drugi nije u njenom okruženju, a nema more pa da može negdje otploviti i napasti neku drugu zemlju izvan Europe. Kosovo i Bosna su jedini koji nisu NATO, niti će tako brzo postati, gdje im nije ni potrebno. Na Kosovu je KFOR, u Bosni EUFOR. NATO trupe. Kosovo ima Albaniju i Albance ( NATO državu ) iza sebe, BIH ima Hrvatsku ( EU, NATO državu ) iza sebe koja ima 1.000 kilometara granice sa njom i jednostanvo neće dosputiti nikakvu nestabilnost. To je upisano u strateškim sigurnosnim dokumentima države Hrvatske i to je svima jasno. Sve u svemu, Srbija ima vojsku samo iz jednog razloga. Da može raditi vojne parade za politčke svrhe i da se svakih par mjeseci provoza do granice države Kosovo, zapali cigaretu, popi kavu i da ne okrene i vrati natrag u spremište. Vi baš živite u nekom svom paralelnom svijetu gdje razum i logika ne postoje.
Rafalko
Pavkela da tako svaka članica NATO-a reće što će ti avioni ti si u NATO-a, celi NATO bio bi bez aviona.
ww-f22
@srbofil
neprecizno sam se izrazio. moje pitanje nije šta ce vam avioni, nego šta će vam NATO avioni?
logično bi bilo kupiti iz neke neutralne države. do putinove agresije opcija je bila i švedska, a kako su i oni postali NATO, ostala je jedino kina
sve države s kojim graničite su NATO. one koje nisu imaju NATO baze i vojsku. u slučaju kosova, najveću NATO bazu na balkanu. francuska priznaje kosovo kao nezavisnu državu. imaju ambasadu u centru prištine. održavaju diplomatske odnose. imaju preko 1200 svojih vojnika stacioniranih tamo. u bilo koji sukob da uđeš, u sukobu si sa NATOm. nema smisla kod njih kupiti najveću pojedinačnu investiciju u vojsku, još za sistem koji zahtjeva konstantnu podršku jer u protivnom postaje neupotrebljiv u roku od godinu dana
s druge strane kina ne priznaje kosovo, nema suprostavljenih interesa sa srbijom, niti će ijedna država zabraniti dostavu aviona koje je kina voljna prodati preletom preko svoje teritorije pošto nemate more
Srbofil
@Beduinko
Donesu države kojekakve odluke mimo prakse organizacija u kojima su učlanjene. Šta vi kao članica EU radite povodom okupacije EU članice Kipar? Ah da, ništa, Srbija još nešto i radi.
@ww-f22
Nisu to „NATO avioni“ nego Francuski.
Mislav
Srbofil
Pa ne priznamo okupirani Cipar. Sta bi trebali drugo raditi?
evroprc
Па и нећи их ни бити, ако сте пажљиво слушали овог човека, све вам је јасно, готово да их није ни поменуо- паметно, и паметном доста!
Нема тих рафале на продају, тек французи требају да се опреме, прескупо, пре дуго, пре неизвесно….
Биће сигурно замене заали када се рат у УКР заврши….
Фокус је на ставњаље доста великог броја пројеката у борбену употребу, велики и важан посао!Нато прича није српска прича, и неће ни бити, биће изгледа и сарадље и трасфера технологија ,то је већ доста новца кој иде у Нато/ЕУ.
Petrovic Dusan
@Srbofil Odlicno znate da je Turska tokom Hladnog rata, a i danas, jedna od najznacajnijih NATO clanica, zbog blizine SSSR i danas Rusije
U Turskoj je Amerika drzala i projektile i atomske bombe.
I sad ce NATO da zameri Turskoj napad na beznacajni Kipar?
Milosije Micic
@Beduinko
Nikakvu obavezu Hrvatska nije imala prema NATO da bi nabavila Rafale. Dapace, po strateskim dokumentima NATO, uopste nije predvidjeno da Hrvatska ima horizontalnu avijaciju i to vam je jasno kazano od americkih generala. To se vidi i od toga sto hrvatski avioni nece biti povezani data linkom sa ostalim avionima NATO da bi mogli obavljati zajednicke misije. Vasa jedina obaveza je famoznih 2 posto, koju uspesno ispunjujete na kupovinu americkih kanti koje bi trebale biti nesto kao oklopna vozula.
Dejan
@Beduinko
Vaše „poznavanje“ materije shvatam sa vašim komentarom o air policingu i Orlovima, pa bih vam toplo preporučio radi vas samog da ne komentarišete materiju o kojoj nemate ni elementarna znanja.
Mislav
Milosije Micuc
Odakle vam samo ideja da nece biti uvezani? To ste onako iz glave.. svasta covjek ovdje procita.
Bole46
@Beduinko
Ne treba Srbiji jaka vojska da bi nekog napadala, nego da bi se branila. Izbroj koliko su puta “saveznici“ i ostali prosipali bombe na Beograd u prošlom veku. Ne samo da treba imati jaku vojsku, nego sofisticirano naoružanje (naročito PVO – naučili smo valjda lekciju), koje će odvratiti svakog da u budućnosti razmišljao o tome. Nikad se ne zna kada nekom može pasti na pamet da ponovo otima deo teritorije, kao što su oteli Kosovo. Nema drugog izbora nego imati jaku vojsku. Iskustva nas uče
Optimum
@Beduin-upravo si priznao da vaša država Hrvatska ima kao cilj napad na Srbe u Bosni i šire u slučaju otcepljenja RS.
Pričaš o logici a naoružavate se bez potrebe iako ste u Nato-u.
Mozga bez…
Beduinko
@Bole46 Da bi se branila ? Od koga ? EU i NATO ? Nema nikoga drugoga u okruženju. Protiv njih se ne braniš, nego te pretvore u prah ako tako odaberu ( dovoljno da pogledaš Bliski Istok što su napravili od gradova i zemalja ). O čemu vi pričate ? Očigledno previše filmova gledate. Rusija dvije godine ne može prestati kenjati cigle od „straha“ radi NATO-a, ali zato „velika i snažna“ Srbija će se „braniti“ od EU i NATO. I tako prođu godine i desetljeća, a Srbija tapka na mjestu i tu je gdje je ( pred sankcijama EU ). Ajde dobro.. Neki ljudi više vole živjeti u mitovima nego realnosti.
ww-f22
@srbofil
rafale nije NATO avion?!
koliko ja znam proizvodi se vecinom u francuskoj, drzavi koja je jedan od osnivača NATO saveza, te njegov drugi, a u europi prvi član po jačini. ostali dijelovi koji se ugrađuju se proizvode u SAD, UK obe također osnivači te najvažniji članovi saveza.
NATO vas okruzuje sa svih strana pa se nameće pitanje protiv koga se NATO avuon može iskoristiti. netko ce reći bosna nine NATO, ali zbog nje ste vec bili bombardovani (ito baš francuzi)
kineski avion se sam nameće kao jedino logično i za vas priuštivo rješenje
ww-f22
@mislav
prica gluposti. prva stvar koja je napravljena jest da su izvađeni stari francuski uređaji i kupljeni i instalirani novi američki
Nenad
@ Milosije Micic
Da smo pitali Amere , nikada nebismo imali državu.
O da , Rafale imaju Link – 16 .
Google ti je prijatelj.
Nenad
@ Milosije Micic
Glede Bradley IFV ,u ovom trenutku za nas ne može bolje.
Mislim da će dobro služiti svrsi nakon modernizacije u Đ. Đakoviću.
Ponavljam , kao država pripadamo NATO savezu i naši avioni će itekako koristiti LINK -16 za izmjenu podataka sa drugima.
U kupovanju vojne opreme ne nadmećemo se sa nikim ,a posebno ne sa Srbijom.
Vi imate svoj put / planove , mi svoj.
Tako je najpoštenije.
Vlad
Beduinko,
Da se ne lažemo, nismo u prijateljskim odnosima sa Hrvatskom a snaga vojske upravo je jedan od odvraćajućih faktora da neka usijana glava ne poželi da isterava neku svoju verziju pravde. Osim toga nama je jedan deo teritorije okupiran od strane NATO (u kog se ti tako svesrdno kuneš) tako da niko u Srbiji ne isključuje sukob sa usijanim glavama u tom NATO-u. Da li su tvoj predsednik i predsednik Albanije nedavno dali neprijateljske zajedničke izjave o Srbiji tražeći sankcije? Takve izjave se ne daju ukoliko želiš dobrosusedske odnose. Izjave su tako konotovane da bi naredni korak bila vojna pretnja. Tu su i poslovično čudni Bugari koji su nam tokom istorije uvek u najtežem momentu zabijali nož u leđa.
Ti se pitaš što će Srbiji jaka vojska. Da sam neko u našoj vlasti upravo bi zbog neprijatelja u okruženju postavio u Srbiji izraelski vojni sistem, pa neka se neko češe gde ga svrbi ukoliko poželi da vojno ucenjuje ili napadne Srbe recimo zbog neke odluka Republike Srpske (znaš odlično od koga su došle pretnje i ko bi da vojno reši problem koji ima sa Srbima). Pusti ti tvoju priču o miru. Da mi je neko 1989 rekao kakva će nas klanica snaći 90-tih poslao bi ga odmah u ludaru. Kad ono, desilo se – međutim…
Nix
Skupi avioni su bacanje para za zemlju poput Srbije. Svima je pred ocima rat u Ukraini, sve je jasno u kom smeru moderna avijacija i ratovanje idu, samo PVO i bespilotne platforme se racunaju u ozbiljnom sukobu, a lovci sluze za misije kontrole vazdusnog prostora primarno u mirnodobskom rezimu. Sigurno ima mnogih koji misle da je Su35 kosilica i kad bi u Rusiju uleteo F35 pilotiran od strane Maverika u Cak Noris modu da bi Bugari usli u Sofiju ili neke slicne teorije, ali realnost je drugacija. Mig 29 je i previse finansijski za to sta Srbiji treba. Vidimo i tendencije namenske industrije koja razvija glajderske sisteme za bombe, krstarece rakete sve to moze da se upakuje i na Orla ili neku buducu bespilotnu platformu u ciji razvoj treba ulagati, a ne da se daju pare za Francuski poluproizvod gde ce oni da odredjuju sta ce da prodaju ili ne. Na zalost mnogi ne kapiraju, poslednji pilot lovac je odavno vec rodjen…
Алекса
@Nix
Ово што причате уопште није тачно. Лепо се види на примеру Украјине да земља без озбиљне (вишенаменске) ловачке компоненте нема шта да тражи у офанзивним операцијам. Слично се може видети и у руском случају, само што су тамо разлози другачији.
Ратно ваздухопловство је један систем, који захтева постојање свих његових компоненти (ловачка авијација, ПВО, ВОЈИН, извиђачка авијација, итд.) да би представљало озбиљну силу и могло да оствари било какво озбиљно дејство на ратишту. Све остало су половичне импровизације, које могу дати неке ограничене резултате, али ће истовремено бити лако контриране ако се да противнику времена да развије контра мере.
Samo kažem
Negde smo između kupovine Rafala i da nam EU uvede sankcije.
Samo u Srbiji.
Стројимир
Чисто бацање пара осведочено непријатељској земљи.
Vlado
Braci Rusima ne mozemo da bacimo pare, mora se ziveti i raditi u realnom vremenu.
ех-Гастос
Rafali su EU reket, da ga nazovemo kako jeste.
J-10 ili JF-17 su mnogo bolji ‘value for money’.
Slavke
Pakistan muku muči sa kineskim motorima (česti kvarovi, kratki resursi, nema delova…) jer Rusija nije dala i neće dati (!) saglasnost da se njeni motori koriste u avionima koji se prodaju van potreba Kine.
22201
Ma naravno, i ti sigurno voziš kineskog polovnjaka?!
ljut na sve
j10c je realnost Srbije, samo bez francuskih bajki, zar ne vidite koliko su se kilavili s mistrale 3?i još sve nisu isporučili, pitanje kakve su unazađene verzije prodali
Алекса
@Slavke
Пакистански JF-17 не користе кинеске моторе.
@ljut na sve
Мистрали су испоручени. А то што су неки, у време економске кризе делом изазване проблемима око набавке подкомпоненти и рата, очекивали доставу за мање од 6 месеци су благо речено лична нереална очекивања.
И да, Ј-10 дефинитивно није реалност Србије, ем због политике ем због саме непознанице читавог система.
Vlad
Lično sam protiv Rafala i smatram kupovinu tih aviona bacanjem novca. Nama takva platforma ne treba a novac koji bi dali za njih možemo milion puta bolje iskoristiti i doći do 4 – 5 eskadrila aviona koji zadovoljavaju naše potrebe. Ovako ćemo kao i Hrvati imati avione odlične za hvalisanje i pokazivanje ali će piloti imati manji nalet i nikada ih nećemo moći iskoristiti u potpunosti.
Dzabu
Hvala redakciji sto su sve ovo ispratili i sto redovno naprave ovakve razgovore. Ne znam koliko je to cimanja ali sigurno je mnogo i puno hvala.
Bilo bi zanimljivo ako je moguce i ako uopste imate mogucnosti da napravitte neke intervjuje sa direktorima/konstruktorima iz raznih firmi iz namenske topa vlatcom/edepro itd.
Yoda
Municija rešava stvari, a izgleda da se u tome dosta poodmaklo.
Ako za sve što proizvodimo i uvozimo uspemo da napravimo i integrišemo sopstvenu kvalitetnu i ekomomski povoljnu municiju – na konju smo pa makar je kačili i na bespilotnim kosačicama…
Džaba i Rafali ako ostanu bez municije čiju isporuku treba čekati u nevreme, ali bi bili još korisniji sa integrisanom našom uvek dostupnom municijom.
Nisam profi da bih znao tu vojnu matematiku u nabavci i opremanju i modernizaciji, ali cenim da evro iz domaće vojne industrije vredi možda i 3-4 puta više nego kada se daje na uvozne alternative, tj. napravi se 3-4 puta više za istu lovu nego kada se uvozi.
Pvo, dronovi i raznorazne elektronike različitih namena će opako prazniti vojne budžete u narednim godinama – možda čak kao i avioni – pa bi valjalo da poradimo na tome dok je vreme – i utisak je da se radi. Korak po korak, ali se napreduje i pređe ceo put i usput štošta novo i nauči što bi moglo biti primenljivo i u drugim projektima.
Mnogo je love u svemu tome i marketing koji je prati, a lova ume da privuče raznorazne vrste ljudi – kao i sama vojna oprema.
Ide priča da Rusi i pod sankcijama izvoze kvantitativno više jedinica vojne tehnike od Amera, ali Ameri turbo maržiraju svoju tehniku i usput bi da sankcionišu one koji bi da pazare rusko.
Ovo nema mnogo neposredne veze sa ovom temom, ali ni Rusi sigurno ne rade bez dobre zarade – što dočarava koliko se može zarađivati na tržištu vojne opreme – ako ima šta da se ponudi dovoljno kvalitetno da onesposobi svoje mete…
Sve je proces – ne ulazi se lako na tržište, ali se lako ni ne ispada odatle…
Nije nego
Jos jednom da ponovim, jedno su komsijski vlazni snovi a drugo realnost. A realnost nam govori da od Rafala nista biti nece. To pokazuje slucaj izraelskih F16. Zna se ko se tu pita i koliko i nije slucajno sto je stavljena rampa ili banana po kosarkaskoj terminologiji. Inace komsije nemaju ni kapacitet za RV i PVO, pa cak ni za civilno vazduhoplovstvo sto vidimo iz sudbine njihovog nacionalnog avio prevoznika i pri tome Jedinog jer nema ni privatnih. A to pokazuje i gadjanje onog drona iz 70’ u sred Zg. Sasvim je jasno da je onaj ko ga je lansirao mogao da sa njim gadja sta je hteo a ovi ga ni videli ne bi/nisu. Sto se tice Rafala moglo bi se lako desiti da zavrse npr na najpoznatijem ratistu trenutno i to kao vid solidarne pomoci o trosku Hr.
fingy
„realnost nam govori da od Rafala nista biti nece“
realnost je ono što se upravo desilo, a to je da je hrvatska preuzela prvi od 12 aviona, koji su većim dijelom plaćeni. realnost je da se piloti i tehnicari trenutno obučavaju u francuskoj. to što si napisao je tvoje mišljenje, a ne „realnost“.
vitorog
Ovaj komentar je previše neobjektivan i zaslužuje da se na njega odgovori.
Pri tom ne mislim na nabavu aviona Rafale, nego na izrugivanje sa hrvatskom civilnom avijacijom. Croatia airlines životari sa izdržljivim gubicima i ostvaruje svoju ulogu nacionalnog prijevoznika kako tako. Međutim, ono što je neistinito u komentaru jest to da Hrvatska nema privatnih avioprijevoznika. Ima ih itekako i oni zbirno imaju veću flotu od Croatia airlines. Trade air ima 5, ETF ima 3, a Fly Air 41 ima 6. Jedino ovaj posljednji nije u hrvatskom vlasništvu. Radi se doduše o hrvatskoj kompaniji sa avionima registriranima u Hrvatskoj, ali u njemačkom je vlasništvu.
Davor
Nije nego; kolika je prosječna plaća u Srbiji?
Nije nego
Znam da istina zna da boli i da je svet lep kada sanjate ali pre ce ti “avioni” sleteti u Ukr nego u Hr i to je jasno svakom iole ozbiljnom coveku. Ako uopste postoje posto ih niko od vas video nije. Na kraju ce se, kao i obicno, naci neki izgovor ili objasnjenje.
@ Vitorog (jel namestaj ?), ako je to Vama zadovoljavajuce ili dobra situacija onda ok i samo napred, ja nemam primedbi ali da sam ja na Vasem mestu sigurno bih malo drugacije gledao na tu situaciju, ali ok, Vase pravo.
Алекса
@Nije nego
Случаје израелски Ф-16 уопште не доказује то, јер посао са њима није пропао због политике како ви „тврдите“. Посао је пропао јер су Хрвати инсистирали на одржавају авиона од државе произвођача, на шта су Израелци ладно одговорили биће, само што Локид никада ни под тачном разном не би гарантова израелсе Ф-16, јер са њима није имао везе од дана њихове предаје Израелу, који их је одржавао и модификовао. Зато је Локид и на крају тражио да се авиони врате у клот стање, ал то онда не би могло да све прође за 300 (или колико већ) тражених милки.
Тако да је „рампа“ стављена због низа будала (с хрватске и израелске стране), а не због нечије више политике и заповести. А Рафала ће бити и за Хрвате, а и за нас.
fingy
@ Nije nego
ti imas ozbiljan problem sa osnovnim pojmovima. “istina”, “realno”, “svima jasno” ono sto jedino ti vidis.
Dobro jutro
@vitorog: covek je mislio na pravog i ozbiljnog avioprevoznika ako vec nema nacionalnog poput WizzAir, Easy Jet, Ryanair, itd…ocigledno niste razumeli njegov komentar da je vrlo vazno da imate ili drzavnu aviokompaniju ili bar alternativu a ne neke firmice.
@fingy: ko moze on vidi a ko ne moze ostaje mu samo da se ljuti
omniameamecumporto
Ja ne mogu vjerovati šta vi to pričate kao da ste se bunika najeli. Šta dokazuje onaj dron koji je došao iznenada na početku agresije. Tu je Hrvatska najmanje kriva i trebali su ga Mađari prije skinuti ali priznajem svi su pomalo zaspali jer bio je to faktor iznenađenja. Što bi onda rekli za Rusiju koja ima svu silu PZO raketa i kosmičko vazdušne snage pa ne mogu zaštititi strateške objekte , vojna postrojenja, avione na stajankama i brodove na moru i lukama duboko na svom teritoriju. Iz vas govori zavist i ništa drugo. Niti mogu eliminirati dostavu ratnog materijala u Ukrajinu sa tim svojim silnim kosmičko vazdušnim snagama i sijasetom raketnih projektila svih vrsta. Pustite nas mi smo mali i rješavamo svoje pitanje lovačke eskadrile makar nam se razbilo o glavu, ali barem ćemo znati jesmo ili nismo za lovačku komponentu. Zemlje koje nemaju ratno zrakoplovstvo ne mogu imati niti iole ozbiljniju vojsku.
Raf
Koliko jada u komentarima…
Realnost; Hrvatska preuzela prvi Rafale.
Realnost: Prvih 6 dolazi početkom 2024., do kada će biti završena kompletno nova infrastuktura za prijem eskadrile.
Niti jedan neće biti predan Ukrajini (to je već toliko glupa teza da zahtjeva stručnu pomoć psihijatra).
Realnost: dokupit će ih se još.
Realnost sa druge strane: ne povlače se (u svim segmentima) zastarjeli avioni sa muzejske livade i stavljaju u „serijsku proizvodnju“ (citat iz naslova).
Realnost: da ih takve modernizirane (ako ih bude) sve i hoćete donirat Ukrajini -ne bi ih prihvatili jer bi im šansa da prežive borbeni let bila ispod nule.
Nije nego
Pa Davore kolika je tvoja plata? Jos se od Agrokora i desetine milijardi ili ko zna vec koliko oporavili niste a u EU ste vec dobro poznati kao najsoromasniji i najveci prosjaci. Molim lepo.
omniameamecumporto
Nije nego@ evo moja plata je cca 2000 eura neto. Elektrotehničar u kontroli kvalite, smjenski rad, 65 godina i još ću produžiti dvije godine.Znači nije teško, računalo,internet i tako to. Ulaskom u Euro zonu podigle su nam se plate znatno. Ali to nema veza sa pričom. Ako odigramo ovu igru kako treba biti će to dobra priča. Ulog je veliki, u posjedu smo najmodernijih mašina i sada trebamo samo učiti. Nadogradnja na FR4 slijedi u svoje vrijeme kao i proširenje eskadrile. Da još kažem samo i to da riješimo što je nekako najbitnije a to je sigurno da bobijamo aktivni AESA radar IR i EM MICU, ali Meteor nije u paketu sigurno ne, uvijek se može nadokupiti.Dakle svim znatiželjnima Meteor nije u paketu. Još nešto… nećemo propasti, zrakoplovi su dvotrećinski otplaćeni. Ove zadnje rate su simbolika.Turizam je rekordan. Gorivo je jeftinije kod nas.Naši ljudi ne nose pelene na poslu i ne rade za kikiriki, za 500 eura. Najniža plata je 650 eura i za to rade samo oni koji moraju.
Beduin
@ Nije Nego
sad zamisli…ako je Hrvatska u toliko banani, gdje je tek Srbija?
40 000 radnih dozvola izdato samo ove godine srpskim drzavljanima….
Sa skoro 70% manjom bazom, Hrvatska ostvaruje veci BDP od Srbije….
Aj sad, prst na celo i promisli malo o svojem polozaju u odnosu na poziciju koji guras tu.
Daca
„uskoro biti novih dešavanja na tu temu“ Na zalost izgleda kao potvrda da je to jedina opcija o kojoj se razmislja i to po svaku cenu.Ovaj deo izmedju dveju poseta nasih i sada njihovih je bio vise pomirenje sa cinjenicom da necemo dobiti sto smo trazili. Vec spustanje kriterijuma, daj sta das, kad smo vec u tom drustvu .. Sto moze tema recimo nova platforma ,bas cemo se nacekati oko prve isporuke.Paletom bez da izvoljevamo previse ili cak opcija polovna platforma sa slicnim oskudnim naouruzanjem ,sto bi bilo smislenije resenje,ako je izvodljivo ili konbinacija starih i novih . Ajde bas da vidimo uskoro epilog ako bude ove godine.
Beduin
Omnia…..nemoj me sad nasmijavati….osim pilota…dobar vic.
Pokazuje tvoju povrsnost.
omniameamecumporto
Ništa od rafala, ne vjerujem u tu priču. To je geopolitičko i strateško pitanje. No činjenica jeste da ste vi ispred nas u zrakoplovstvu i aeronautičkom inženjeringu daleko svjetlosnu godinu. Mi nemamo nikakvih resursa osim nadarenih pilota i želje da nešto stvorimo. Ja sam rekao oko ovih Rafala moramo stvoriti nešto veliko u smislu razvojnog inženjeringa koji mora početi ispočetka ili propadosmo u veliki blam. Ulog je zaista veliki i mislim da si ne možemo dopustiti taj scenario. Još ćemo dugo trebati pomoć Francuza ,još će dugo trebati naši inženjeri odlaziti tamo na treninge i obuku . Moramo stvoriti naučno tehničku podlogu da krenemo sa strukom Koliko god da koštalo blam bi nas koštao najviše. Ja znam da se u Srbiji mnogi izruguju, prvo su bili problem piloti
no to je ispao najmanji problem. Talenata ima samo treba saživjeti projekat Rafale i ljudi će dolaziti. Vaš Vučić ne odustaje od dvije eskadrile novih jer nas stalno mjerka, ali vjerujte ništa od toga, jednostavno ne pušu dobri vjetrovi za Srbiju. Vi ste u kandžama ruske špijunske mreže i nemojte sanjati mokre snove. Za nas pak postoje dvije varijante. Ili ćemo stvoriti nešto veliko ili ćemo doživjeti fijasko. Ulog je veliki no prije toga trebaju nam promjene u HV donošenje dugoročnog razvojnog plana u MORH i naravno struka.
Ako ćemo nastaviti ne mijenjajući ništa propadosmo ako ćemo pak stvarati ozbiljnu vojsku oko Rafala biti će dobro. Rafali sami za sebe ne znače ništa ali uz pripadajuću infrastrukturu ,podzemne hangare, radare ,antidron obranu i raketne sisteme i PZO svih vrsta sa dronovima izviđačkim i borbenim u znatnim količinama ,te naoružavanjem istih i pokojim meteorom naravno ,bilo bi šteta možemo opravdati smisao kupovine , jer ne treba nam za pokazivanje. Najvažnije je to što ćemo biti u uključeni na NATO podatkovni link i imati vezu sa cijelom mrežom i Avaksima.Svi radari biti će nam na raspolaganju. Dolazi vrijeme rada u učenja, a možda u perspektivi još jedna eskadrila FR4 ako nas krene.
Yrraf
Možda je ovaj deo oko podzemnih hangara i sl. preteran, teško da je sve to potrebno Hrvatskoj, ali je svakako vrlo dobra i perspektivna letilica i značiće mnogo u smislu kvaliteta obuke u HRZ. Svakako se treba uložiti mnogo truda i jako puno novca da se postigne dobra operativna sposobnost i najveća opasnost i za Hrvatsku i za bilo koju drugu državu koja nabavljan moderne avione je da li će se uložiti dovoljno da se održi zadovoljavajući nivo operativne sposobnosti. Verujem da se o tome u MORH razmišljalo i da se neće skliznuti u improvizacije i obesmisliti nabavka. Borbena vrednost jedne eskadrile aviona u bilo kojoj državi jeste vrlo upitna, ali je svakako dobro imati je kao nukleus znanja, održavanje sistema obuke, patroliranje i eventualne limitirane upotrebe u slučaju krajnje nužde. Isto će biti u Srbiji ako ih nabavimo, da se odma razumemo. Zašto je to tako, pa jednostavno, dubina teritorije nam je jezivo mala i jednima i drugima pa samim tim i izloženost aerodroma, broj letilica i raspoloživo naoružanje nedovoljni da ozbiljnije ugroze iole ozbiljnog protivnika. To je prosto tako i zato od tih nabavki ne treba očekivati da su ne znam kakav faktor odvraćanja, ali je ipak bolje imati lovačku avijaciju i čuvati sistem obuke. Modernizavija Mig-29 je upravo imala taj cilj i on je ispunio svoju svrhu. Sad naravno mora da se u narednih 5 godina dobiju nove letilice i da se očuva kontinuitet. Videćemo šta će se desiti sa tim. Francuzi će nam verovatno prodati te avione, jer pod jedan, u tom broju i u našoj situaciji nisu naročita pretnja NATO, pod dva, ako to ne urade oni možemo da kucamo na neka druga vrata, kao što smo uradili za PVO, a to im se baš ne sviđa. Svet nije isti kao pre 30 godina, polako se pojavljuje prostor za manevar manjih država u multipolarnom svetu, pa je i mogućnost pritiska sada manja, a svaki ostavljen geostrateški prostor popunjava protivnik, pa o tome treba misliti.
Djuka
>> Ja sam rekao oko ovih Rafala moramo stvoriti nešto veliko u smislu razvojnog inženjeringa
Kako mali Perica zamislja tehnoloski razvoj, daj mi molim te navedi i zemlju koja je uvozom eskadrile aviona postala aeronauticka sila? Vase ce osoblje biti obuceno za remont do odredjenog nivoa, tu je potrebno cirka dva inzinjera, jedan za prvu smenu, jedan za drugu, ostalo su zantlije i vojnici, dakle piloti, oruzari, planeri itd. Ideja da ce od toga postati nekakva hrvatska vazduhoplovna industrija je isto toliko suluda kao one srpske da se ulaganjem u prototipove i razvoj raketa, PVO orudja i aviona, a sve od strane drzavnog, vojnog zavoda, akumulira nekakavo kolektivno, nacijonalno znanje…
I da ne bude da sam ljubomoran ja HR zelim da konstruise avion 5. generacija na bazi iskustava sa Rafalom kao i Srbiji da postane PVO sila u rangu RF. Eto, just my 2 cents.
omniameamecumporto
Djuka@ ovi Rafali jesu nešto veliko. Istina je imaš pravo da aero inženjering nije bio namijenjen Hrvatima. Sada postoje dvije mogućnosti , jedna je da totalno ovisimo o Francuzima ili da učimo . Imamo fakultete koji mogu nositi taj segment . Pa mi imamo vrhunske robot mašine za razminiravanje koje kupuju i Ameri i Rusi . Neki dan smo ispručili dvije u Estoniju koje su oni kupili za Ukrajinu. Pravimo vrhunske tramvaje i vlakove koji su krenuli u Europu, ali lobiji moćnih zemalja su jaki. Pravimo brodove. Niče najveći razvojno- proizvodni centar za elektroautomobile u Europi i u najavi je još veći Megakampus. Imamo dva tri jednoroga. Što ne bi mogli razviti nešto oko Rafala. Moraš se pomiriti da smo kupili modernu mašinu i da ne možemo biti samo promatrači. Neki su ovdje ismijavali naše pilote , kako oni neće moći preći sa tehnologije na tehnologiju, eto pa već lete. Znači upravljaju sa svemirskom mašinom sami slijeću i dolijeću,sve ostalo će ići. Ako netko kod nas želi kao što to Vučić radi kod vas onda će i biti. Jedno je sigurno da ćemo sve manje zaostajati za vama u tom segmentu.
omniameamecumporto
Djuka@ ti si samo malo ljubomoran ali neka ljubomora je pozitivna dok ne pređe u mržnju. Nitko nije rekao da ćemo mi ovdje konstruirati avione sedme generacije to je ipak rezervirano za vas, ali da nećemo biti goli promatrači i da treba učiti to sam rekao. Nikad više nećemo biti toliki duduci kao što smo bili do sada. Mi smo imali pračke za PZO obranu a danas Rafale para hrvatsko nebo. eeej Ponavljam svjetlosnu godinu ste ispred ali sada ćemo vam ukrasti svaku svjetlosnu minutu.