Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

30. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Tajna isporuka američkih raketa ATACMS, teška situacija ukrajinskih snaga na frontu

27. apr 2024

Delegacija Nacionalne garde Ohaja sa RV i PVO Vojske Srbije ponovo o bezbednosti letenja

26. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. apr 2024

4. Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope – SEAS: Najveći regionalni skup vazduhoplovne industrije održan u Beogradu

25. apr 2024

[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024
[EKSKLUZIVNO] Miloradović na Buržeu: Pregovori za nabavku Rafala se nastavljaju, ulaze u tehničku fazu; Srbija i Erbas razmatraju zajedničku proizvodnju vojnih helikoptera
Proces nabavke Rafala ulazi u finale? / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Miloradović na Buržeu: Pregovori za nabavku Rafala se nastavljaju, ulaze u tehničku fazu; Srbija i Erbas razmatraju zajedničku proizvodnju vojnih helikoptera

Kako je na sajmu vazduhoplovne industrije u Parizu, ekskluzivno za Tango Six, kazao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, Srbija nastavlja sa pregovorima o nabavci višenamenskih borbenih aviona Rafal sa Francuskom uz naglasak da po toj temi uskoro može biti „nekih značajnijih pomaka“. Kako je kazao za naš portal, trenutno se razgovara o tehničkim aspektima ove buduće kapitalne nabavke kao i o nabavci naoružanja za tu letelicu.

Miloradović je takođe za naš portal prvi put otkrio i da su Srbija i najveći evropski vazduhoplovni konglomerat Erbas u početnim fazama razgovora o mogućoj zajedničkoj proizvodnji vojnih helikoptera u Srbiji. Takođe, kako je kazao, sa Erbasom se razmatra i pokretanje zajedničke proizvodnje naoružanih besposadnih letelica.

Pomoćnik ministra je potvrdio da je Srbija potpisala ugovor o nabavci „značajnih količina“ Talesovih osmatračkih radara Ground Master GM200 i GM400. Nije hteo da komentariše njihov tačan broj, osim toga da će, kako je kazao za naš portal, njihova isporuka početi na jesen.

Miloradović je na početku intervjua za  Tango Six (čiji snimak možete pogledati na kraju ovog članka) izjavio da je glavni cilj posete delegacije Ministarstva odbrane koju je predvodio na Buržeu bilo potpisivanje Tehničkog aranžmana u vezi sa nabavkom kapitalnog naoružanja iz Francuske sa francuskom Direkcijom za naoružanje DGA koja je u okviru ministarstva odbrane te zemlje odgovorna za nabavke proizvoda namenske industrije ali i razvoj i istraživanje novih tehnologija. Kako je Miloradović kazao za Tango Six, ovaj sporazum će obezbediti i podršku DGA za svaki veći potpisani ugovor između Srbije i kompanija francuske namenske industrije.

– Ovaj sporazum će obezbediti podršku francuskog Ministarstva odbrane u pogledu, na primer, kontrole kvaliteta, nadzora nad proizvodnjom naših naručenih artikala iz Francuske. Mi, kao Ministarstvo odbrane Srbije, dosadašnju i buduću podršku Francuske dosta cenimo. – kazao je Miloradović.

Rafal sve bliže Batajnici

Na Buržeu je bila izložena i trenutno najmodernija, dvoseda, verzija Rafala – F4.1 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako je Miloradović potvrdio za naš portal, pregovori o kupovini novih višenamenskih borbenih aviona Rafal i dalje aktivno traju i kako je kazao, trenutno se nalaze u „tehničkoj fazi“:

– Nastavljamo razgovore sa Dasoom, sa Vladom Francuske, njihovim Ministarstvom odbrane po pitanju nabavke Rafala. Nadamo se da će tu uskoro biti značajnijih pomaka.

Imali smo dodatne prezentacije i demostracije tog aviona i njegovog naoružanja. – rekao je Miloradović za Tango Six uz potvrdu da se takođe pregovara sa kompanijom MBDA o budućem paketu naoružanja za Rafal.

Proizvodnja helikoptera i dronova sa Erbasom

Pomoćnik ministra je takođe, ekskluzivno za Tango Six, otkrio i da Srbija i Erbas već neko vreme razmatraju ideju o uspostavljanju, kako je rekao, zajedničke proizvodnje helikoptera u Srbiji. Nije hteo da otkrije o kom tipu helikoptera se radi, osim toga da je srpska delegacija obišla taj tip na sajmu. Budući da je Erbas na Buržeu izložio gotovo sve militarizovane verzije iz svog proizvodnog portfolia, nismo bili u mogućnosti da potvrdimo o kom se tipu konkretno radi:

– Ovde na sajmu smo na konkretnoj letelici razmatrali šta bi mogao da bude čiji zadatak u takvoj budućoj proizvodnji helikoptera. Takođe smo sa Erbasom počeli razgovore o pokretanja zajedničke proizvodnje naoružanih besposadnih letelica. Mi smo napravili napretke na tom frontu i takvi razgovori svedoče da nas i ovakvi svetski igrači cene po tom pitanju. – kazao je Miloradović.

Saradnja sa Talesom i lekcije rata u Ukrajini

Talesov radar Ground Master 400 koji na jesen stiže u Srbiju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Miloradović je takođe kazao da Srbija nastavlja sa kupovinama od jedne od najvećih francuskih odbrambenih kompanija Tales ali i od Safrana. Potvrdio je da će realizacija već potpisanog ugovora za kupovinu, kako je naglasio, „značajne količine“, Talesovih osmatračkih radara Ground Master 200 i 400 doći na jesen. Naglasio je da će to predstavljati „skok sposobnosti Srbije u pogledu senzorskih kapaciteta kakav se nije dogodio u poslednjih 40 godina“.

Kako je takođe kazao, rat u Ukrajini utiče na razmatranja kupovine ne samo paketa naoružanja već i kompletnih borbenih rešenja.

– Gledamo na lekcije i iz tog ugla, kako usmeriti napore prilikom nabavke kapitalnih platformi i sposobnosti. Takve lekcije usložnjavaju odluke, posebno za nabavke najskupljih i najkompleksnijih sistema. – kazao je Miloradović za Tango Six.

Za više, prilično interesantnih, komentara u domenu razgovora koje je delegacija ministarstva odbrane imala na Buržeu ali i najava novih nabavki, pogledajte u celosti intervju koji je Miloradović ekskluzivno dao za Tango Six:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ik

4 slova
A L A S

Ako je nešto Ukrajina pokazala to je slabost Lanseta na ozbiljnije oklopljenim metama.

Razvijajte defanzivno domaće oružje, manite se Francuza, nikad mi te Rafale videti nećemo a sve i da ih vidimo ne mogu da pomognu.

Odgovori
А

@Iko

Управо та Украјина доказује да не може РВ (и генерално читава војска) да се базира око једноставних решења. Једном РВ треба ловачка авијација, колико и ПВО и систем ВОЈИН. РВ без једног од тих кључих елемената је значајно ограничено РВ, са далеко мањим потенцијалном да уради било шта.

Mi

Iko, a sta ce biti ako ga pogodi dva tri Lanceta, ili ako podebljaju bojevu glavu sa protivoklopnim punjenjem?
Ako je nesto rat u Ukrajni pokazao onda je to da mali dronovi koje PVO ne moze da sprevci ozbiljno ometaju mogucnosti oklopnjaka i artiljerije da rade svoj posao ma koliko bili moderni i skupi.

VR

Lacent je definitivno zvezda sukoba u Ukrajini, mada se slažem da je Alas bolji koncept pre svega zbog veće brzine i više mogućnosti za vođenje.
Ono na čemu mora da se radi je razvoj drona poput Orlana koji bi bio integrisan sa Alasom i služio bi za njegovo navođenje .
Budućnost avijacije je u dronovima i u njih treba ulagati, a ne u preskupe lovačke avione 4 generacije.

Т

Хвала Богу да сте послали у Фра стручњака, који се разуме у авионе боље о пилота.

Ac

@VRS – Postoji jedan veliki problem vezan za dronove – postoje vrlo efikasni sistemi za elektronsko ometanje koji onemogućuju njihovo dejstvo u zoni koju ti sistemi pokrivaju. Zato se i razmišlja o tome da se u budućnosti razvije veštačka inteligencija koja bi omogućila nastavak realizacije misije drona u trenutku kada operater izgubi komunikaciju sa njim, ali razvoj navedenog se ne odvija toliko brzo… Tu je u prednosti ALAS, jer je u osnovnoj verziji zamišljeno da se komunikacija odvija putem optičkoj kabla, pa nije moguće ometanje rakete. Dodatne prednosti u odnosu na Lanset su mnogo veća brzina letenja (manje vremena za reakciju protivnika) i destruktivnija bojeva glava. Sa druge strane, mana joj je znatno manji domet u osnovnoj verziji – do 25km. U razvoju je verzija sa radio vođenjem rakete (RALAS) sa dometom od 50km i nešto bržom raketom, ali je i to relativno skromno u odnosu na dronove kamikaze. Jednostavno, ALAS ima dobre strane, a ima i mane – kao i svako drugo oružje. Najveći je problem činjenica da ga još uvek nemamo u upotrebi… Inače, ALAS-u nije potreban dron za navođenje, zato što svaka raketa tog sistema ima sopstvenu optoelektroniku koja omogućuje navođenje rakete poput drona kamikaze (operater na ekranu vidi metu, zatim je selektuje i izda komandu raketi da se obruši na metu)…

VR

@Aca
Svaki malo bolji dron već sada ima autopilot, nije to ništa specijalno. Kao sto rekoh treba nam nesto poput Orlana pre svega jeftin dron ciji i gubitak nije preterano velik.
Alasu je svakako potrebno navođenje, jer nije u mogućnosti da kruzi i ceka metu. Upravo na snimcima dronova kamikaza u akciji se vidi da ih navodi druga letelica visoko u vazduhu. To je posebno važno za Alas koji je brzi pa je jos teze uočiti potencijalnu metu.

А

@VRS

Једно је аутопилот, тотално друго је тотално аутономна способност за обављање борбених мисија.

Fe

@ Aca

Ako je rat u Ukrajini najzad pokazao i široj javnosti nešto u vezi EW, onda je to da je njena efikasnost izrazito nepredvidiva – ima dosta klipova koji pokazuju napade dronovima kamikazama na oklopna vozila gde se jasno vide efekti elektronskog ometanja – nagla degradacija slike, odnosno pojava (digitalnog) šuma, ali dron ipak uspeva da pogodi metu. Sa druge strane, bez podataka o drugoj varijabli – tj koliko je (FPV) dronova, Lanceta i ostalog upotrebljeno po uništenom/pogođenom cilju nije moguće izvoditi neke definitivne zaključke, osim onog da je već sada neophodno ozbiljno opremanje svih borbenih vozila i sredstava bar usmerenim širokopojasnim ometačima. Takođe, potrebna je kupovina, kao i razvoj mobilnih sistema (Krasuha i još efikasniji) za zaštitu kasarni, kao i objekata infrastrukture i namenske i strateški bitne industrije od napada dronovima – veoma brzo će FPV dron opremljen minom 81/82mm, nekom kumulativkom, ili bojevom glavom od eksploziva iz domaće radinosti i čeličnim kuglicama postati jednako čest kao i kalašnjikov – tehnologija je već sad dostupna i čvrsto rešenim pojedincima, a od neke ozbiljnije terorističke organizacije je moguće očekivati i prave “vazdušne kampanje”.

Takođe, kad je EW u pitanju mora da se neprekidno bude u samom vrhu – da nam se ne bi događalo da proizvodimo EW sisteme kao što je ukrajinski Bukovel, koji ponekad nisu u stanju ni sami sebe da zaštite od udara daljinski upravljanog Lanceta! Nedopustivo je da se tako nešto dešava, bez obzira na to da li je posada prosto isključila ometač jer im je možda ometao mobilne telefone, ili se neko prosto setio da neki opseg nije baš neophodno pokrivati jer se eto “ima” (ili samo planira) i neki poseban sistem za to.

Takođe, neophodnost su i protivradarske rakete, kao i ovladavanje serijskom proizvodnjom pasivnih elektronskih sistema za otkrivanje radara za opremanje dronova, a i helikoptera – u suprotnom kontrabaterijski radar druge strane veoma brzo isplati početno ulaganje pa krene da donosi i pozamašne dividende.

Jo

Zato ih Rusi modernizuju sa jačim bojevim glavama (od 5 kg).

da

Lancet je daleko od zvezde rata. Zvezda rata je bez premca FPV dron. Za par stotina evra dobijete oružje koje pravi haos na liniji fronta. Ako ga izgubite trošak je manji od cene granate 155mm. Verovatno će mu cena još pasti kako bude ulazio u sve masovniju i masovniju proizvodnju. Sa druge strane primarna stvar za sve armije je razvoj protiv sredstava da se ako ne zaustavi ono bar da mu se umanji efikasnost.

Mi

Ne treba nam cev za dopunu goriva u vazduhu. Spustite cenu :-)

Odgovori
Do

nece oni nama dati ni AESA radare na tim Rafalima, a pogotovo ne Meteor bwr rakete… A bez tih raketa ni AESA nema bas previse smisla…
Nece nam dati tu najmoderniju tehniku, iz istog razloga sto nam to ne bi dali ni Rusi, a verovatno ni Kinezi…. Znate vec i sigurno zasto.

Fe

@ Doc Holiday

Pa neće biti ni kupljeni bez AESA radara. I odakle ti to da “nece oni nama dati ni AESA radare”? Plod mistifikacija i “teoretisanja” po forumima i slično.

@ Miloš77

Nisam siguran da je uopšte pametno kupovati ogoljene avione samo zbog uštede i filozofije “šta će to nama?” Svaka takva “ušteda” od možda 10 miliona može lako da dovede i do posedovanja aviona neupotrebljivih za osnovnu namenu.

Do

@Feline
najsavremenija tehnologija u vojci a pogotovo u avijaci bas i nije nesto sto moze da se kupi cak i ako imas para…
Mi smo poznati po prevrtljivosti i korupciji… znaju oni da umemo to da , po dobroj ceni, prodamo trecoj strani…
Isto to znaju i Rusi o nama… zato ni oni , cak i kad ne bi bilo ovog rata, nam ne bi prodali SU30 ( jedna od nasih ranijih zelja ) onakav isti kao sto je za njih… I Migove 29 te daleke 1987 smo dobili eksportne verzije , koje nisu bile kao one za njih…

Vl

Doc Holiday,
Mešaš babe i žabe.
Migovi za nas i nisu mogli biti kao oni za Varšavski pakt već izvozna verzija jem mi i nismo bili članovi tog pakta.
Navedi neki primer gde smo mi dobili oružje a potom ga prodali trećoj strani (AK 47 se ne računa)?

Do

Vlad

ne mislim na direktnu prodaju. vec davanje na uvid trecoj strani…
A ova sadasnja drzava je po ugledu znatno losija nego sto je SFRJ bila ikad. Znaju oni sa zapada dobro o prevrtljivosti i stepenu korupcije.. znaju to isto i Rusi…
Nikad mi necemo dobiti Rafal u full-u sa meteor raketama.. a bez njih ni AESA radar nema smisla..

Fe

Najzad neke dobre vesti! Samo napred!

Odgovori
Zu

Bitno da pregovori nisu prekinuti. :)

Op

Ubijedjen sam da bi kupovina Rafala bila kamikaze akcija Srbije. Nikad ti avioni nece dobiti ni kod Hrvata ni kod Srba nalet koji zaslužuju. A o efektivnosti u te kolicine da ne pricamo. Ko zna ko ce sto dobiti od kojeg naoružanja i u koje kolicine. A mogu prelo Rafala da ucijenjuju i dizu cijenu naoružanja.

Kupovina radara je ok, a ova zajednicka proizvodnja bpl, mi ne miriše na dobro. Zasto bi Airbus darovao Srbiji taj transfer tehnologije? To znači direktno jačanje Srbije. Za Srbiju dobro (i za one koji se pale na Turske dostave superb Turskog naoružanja Kosmetu, Alb, i BiH), za zapad manje dobro, jer je Kosmet nerijeseno pitanje a BiH instabilna.

Odgovori
Br

Ovo su ti judini srebrnjaci u vezi sa francusko-nemackim planom. Mi zapadnjacima stvarno nismo nikakav faktor, mogu da nas i nauce kako se pilotira F-35 pa svakako mogu da nas nalupaju

ev

OpFor777 Brad
JACKOFALLTRADES
Aпсолутно се слажем, Рафал у верзији 4 ! Никад неће стићи са радаром и ракетама у СРБ! Можда нека, нама потпуно промашена верзија без АСЕА без Метеора без….можда да…. Прескупо, не модерно само политички оправдано да би се добило нешто друго, то можда.
Иде огроман новац за ФРА……

Fe

@OpFor777, Brad, evroprc

Teorije zavere, i to takve koje veoma verovatno pokreće neko iz komšiluka kome se nikako ne sviđa to što neće moći da se bude regionalna sila” sa “najjačom avijacijom od Austrije do Grčke” uz investiciju od cele jedne milijarde. Baš zbog toga se i ne traži mišljenje o vojnim nabavkama po forumima i slično.

@JACKOFALLTRADES

Da li ima nekog racionalno objašnjenje za konstataciju? Zaključci zasnovani na spekulacijama, i možda još i prebrzo donešeni:

Zbog čega treba kupiti Rafale:

Zato što nam novi borbeni avioni trebaju već sada, a ne za 20 godina kad i poslednji MiG-29 bude otkazao, a svaka nabavka u oblasti odbrane traje do u nedogled. Da ne pominjem osetljivost sadašnjeg geopolitičkog momenta. Drugo, JF-17 uopšte nije neki avion za nas – ni slučajno ne može da čini nekakvu okosnicu avijacije – nije to ni u Pakistanu. Ako kupujemo od Kine, treba kupiti bar najmoderniju varijantu J-10C, i to u što većem broju, ili nešto još bolje od njega. JF-17 je zamena jedino za Orla. Kupovina Rafala ne znači i kraj nabavki, to je tek početak.

Op

@Feline, ja nisam komsiluk. Ako ces ti da poslujes sa lazovima koju su ti ti prije nesto vise od 20 godina uzeli dobar dio zemlje i njenih prirodnih bogatstva, i koji maltretiraju postojanje Republike Srpske, radi šta hoces, al nemoj posle suze da nam lijes.

Ja sam za kupovinu L-15 kao zamjena za Super Galeba i Orla, i za FC-31 kao zamjena za MiG-29. Vise puta sam rekao na ovom forumu. Kao neutralna drzava, Srbija ima pravo na to. Sve drugo ce biti da zapad spada u raocina koji Srbiju drže u kandže.

Zašto kupovati avion 4++ generacije za bizarnu sumu novca, kad Evropa radi na avion 6-te generacije? Rafal se jos nidje nije borbeno pokazao, ne u ravnopravom konfliktu.

Pe

@Opfor777 Objasnite sta je to tacno Francuska „uzela“ Srbiji?
Da nisu, poput Rusije u Ukrajini, proglasili deo Srbije za Francusku?
(u ovom slucaju bi veci deo Srba tamo presao, jer i ovako mnogo Srba zive i rade u Francuskoj jer su dobre plate i odlicni uslovi).

Op

@Petrovic Dusan, ma ko priča odje u Rusko-Ukrajinskom ratu. Dje god da si, na bilo koji portal ili forum, vazda potežes ovu pricu i Ruse u negativnom kontekstu. Zanimljivo…
Naravno da su Francuzi uzeli Srbiji. Nisu dali sebi nego nekom drugom. Zamisli opstina da da tvoj put do kuce komsiji. XD

PS

FC – 31 je samo prototip. Ne postoji u serijskoj proizvodnji.
Rafal jeste borbeno dokazan, ne na način vazdušnih borbi, ali neki avioni, iako su možda u VV borbi super, otpadaju na banalnoj stvari da su im raspoloživost i upotreba dosta slabiji u realnom svetu. Rafal je bar taj test izdržljivosti prošao, makar gađajući cementnim bombama po Libiji, da ne navodim druge primere. Operativni napor koji letelica mora da izdži u realnoj upotrebi nije uopšte mali, sve i da nikad ne uleti u VV borbu.
Ne kažem da je najbolji izbor za nas, ali nije nipošto najgori.

Op

@PSA, da, tako je u vezi FC-31, al ce prije Kinezi sa inzinjerijskog stola i prototipa ka serijskoj proizvodnji i prije bi dostavili Srbiji dvije eskadrile no Francuzi jednu saku jada eskadrilu.

Ma

Kako zaštititi Rafale od dronova?

JA

Надам се да никад нећемо да купимо тај авион који се уопште не уклапа у наш концепт одбране и прескуп је.

Odgovori
Ni

A sta da kupimo? Molim te nemoj reci Su30 ili tako nesto sto nam nikada nije ni ponudjeno kao opcija. Kupovina Rafala bi bila dobra stvar ne samo zbog modernizacije vazduhoplovstva, vec i zbog okretanja zapadnoj tehnici, posto ce nabavka bilo cega iz Rusije biti skoro potpuno nemoguca, em vise niko sa zapada nece moci da nam drvi kako smo mali Rusi.

Г

ЈФ17 (блок 3) или Ј10, са стратешке, политичке и економске тачке.

Рафал је промашај за нас.

Odgovori
JA

Браво и додао бих П-15 или Јак-130 да замени орла и галеба

Mi

Ajd kazacu ja kad niko do sad nije.
A sta to tacno Jak-130 moze sto Orao-2 ne moze osim sto je noviji laksi efikasniji zmaj za letenje? 50% vise glupih bombi i to je to.

Bolje Italijan, Koreanac ili Kinez onda. Daleko bolji borbeni avioni.

YP

Sedimo u Evropi i koristimo kinesko naoružanje? To neće moći. Ako planiramo put zapada, onda od njih kupujemo i oružje i milost.
U suprotnom, crno nam se piše.

A ove priče tralala o neutralnosti… To je priča za glasačko telo. Nato i leti i gamiže preko naše teritorije.

Ga

Miloše, kako možete da poredite Orao 2.0 i Yak 130. Razmislite o potisku motora i njegovom tehnološkom nivou za ovaj prvi. Pa razmislite da li se krilo vezuje sa 64 vijka za trup. Pa razmislite zašto su Rumuni još 1989. hteli da ih prodaju Irancima. Koliko ih je palo u kovit a koliko imalo problema sa stajnim trapom. I ja bi voleo da Srbija ima tehničku pismenost i logistiku da nešto može da uradi ali je nema. Prošlo je vreme velikana, Sivčev, Ilić, Zrnic, Šoštar i mnogi drugi. A kupovina ovog aviona je čist državni reket za francuske zelenaše, nisu se oni promenili od Velikog rata.

Ni

@YPT

Ista ta Evropa preplavljena je proizvodima proizvedenim u Kini. Najveci spoljnotrgovovinski parner EU je Kina, pretekli USA. Ali eto problem je kada Srbija nabavi nesto od Kine, jer Boze moj mi smo u Evropi kako smemo i da pomislimo da kupimo bilo sta od Kine.

Mi

Gale
Procitajte ponovo sta sam napisao.
Novi dizajn zmaja nije sporan. Ja sporim ulogu Jak-130 u odnosu na Orao-2 u nekom oruzanom sukobu. Nikakvu prednost nema. A samo kao trener nam se ne isplati.

А

@Gale

Већ смо обрадили зашто су Румуни нису за поређење са Југо Орловима. Пореде две тотално другачије земље у пореду ваздухопловног искуства и способности у том тренутку.

ЈаК-130 (и његова италијанска и кинеска родбина) је примарно школски авион, који би и као такав био скупље решење за Србију, а генерално не би доносио ништа ново у односу на Орла у погледу својих способности, осим што би говорили о тотално новом змају.

@Nikola

Једно је „цивилна“ трговина, то бар тренутно није упитно с Кинезима радити, а друго је куповина војне опреме, која итекако подиже узбуне по Европи. Зато се од Кинеза мора тактички куповати, тј. системи који нам изузетно требају, ако је од других не може да купимо из Х разлога, али то мора бити праћено отприлике подједнаком куповином других ствари од запада.

@YPT

Неутралност јесте званична позиција Србије, али неутралност не значи не сарадња с другима, већ не придруживање војним савезима.

YP

@Nikola

Misliš na kineske robne kuće, šarene džidžabidže ili na osetljivu vojnu tehnologiju? Ovo treće što navedoh, ne videh još nigde u okruženju, a ni u Evropi.

Nemoj samo priču o Huaveiju i Ćomiju. Prvi je ozbiljan igrač, pa je zato i izbačen, a drugi šrafciger industrija.

Ni

@YPT

Ne, to dzidzamidze namenjene su zemljama gde kupovna moc gradjana nije bas velika. Imaju Kinezi robu za svako trziste. Proveri i videces da je Kina prestigla USA po spoljnotrgovinskoj razmeni sa EU, sigruno stotine milijardi dolara/evra obrnu prodavajuci dzidzamidze.

@Алекса

Bas ce par baterija PV sistema, ili eskadrila-dve aviona i slicno podici uzbunu u Evropi. Uostalom vise sam za transfer tehnologije, mnogo toga moze da se kupi od Kine, to je bar lakse od nabavke vojnih sistema i ne moze nam niko zabraniti.

Zm

nemojte me krivo shvatiti, al predstoji nam nova Juga, sad Hr i u budućnosti SR budu imali rafale, ko od šale zajedno u jedan lepi uređeni sistem VS, CG ne treba a i BH ne, naših 12 raf i hr 12 + mig eto sta ti vise treba.
A za fabriku, znači umesto gazelasad Hxx ko u sfrj. Pravi mali dežavu. Da se izljubimo braća?

Odgovori
Aq

Samo ako Srbija postane dio NATO pakta.

U suprotnom, zalud krecis

Re

Za radare super svakako nam i te kako trebaju,medjutim ako uspemo ovo sa Erbasom za helikoptere i dronove e onda smo kraljevi.Verujem da ćemo uspeti zbog našeg intelektnog kapaciteta,koliko god neki potcenjuju naše ljude mislim da nisu u pravu.Biće to ranga H145 ili manjeg helikoptera,dronove možemo sve uz naravno transfer tehnologije.Ono što je posebno bitno je njihova kontrola proizvoda.Možemo sve ako se hoće.Za Rafale manje više.

Odgovori
Me

@Realni
Ma kakav naš intelektualni kapacitet, da nije bilo transfera tehnologije sa ch92 ne bi Pegaz poleteo nikad. Mi jedino možemo ponuduti još uvek jeftinu radnu snagu i državne subvencije za strana ulaganja. Dakle, šrafciger industrija.

Fe

@Mečka

I oni koji su sada daleko ispred nas su počeli prepusujući od nekog u tom trenutku boljeg od sebe. Ko nikad nije počeo ostao je da se vajka zauvek.

@Realni

Iz tvojih usta u Božje uši. Inače, Rafal treba kupiti obavezno u propisnom broju – ne kao lovački avion ili multirole, nego baš kao pravi strike fighter koji stvarno može da tokom iste misije i bombarduje (ili lansira buduće domaće krstareće i hipersonične rakete sa standoff distanci i to sa propisnim bojevim glavama, a ne nečim reda veličine granate 155mm kao Orao), i da vodi borbe V-V ako mora, mada će nam za pravu lovačku avijaciju trebati nešto čistokrvno, tipa Su-57 ili J-20 (F-15EX i F-35 prosto nisu u ponudi), a Su-34 je bombarder kome treba lovačka zaštita, i sa i bez ukrajinske krize.

Te

Feline,
You are so tense. Do not know why. We want Serbia to be part of EU and NATO. Do you know why? Because we have common projects with you and we do not like a non prosperous neighbour close to us. Your prosperity is good for us. Think about it. We do not want any piece of your pie. We have enough pie for ourselves. But , if you get real, our common task will be easier. Think about it.

А

@Tedy

But we do not want to be part of NATO, while EU is honest 50:50 between yes and no. We will have commong project with you even if we are outside EU, if there is common interest for those. Similar applies for prosperity.

Po

Mislim da ce Srbija na svetog NIKAD dobiti Dasault Rafale avione …
Hrvatska je sklopila dobar deal za avione jer je EU i NATO clanica a Srbija nije …nazalost puuuno je daleko od EU ..zato pamet u glavu okrenuti se zapadu i EU te zaboraviti bratiju na istoku …pa ce i Dasault Rafale avioni biti u mogucnostida se kupe ..ovako samo pusti snovi ….

Odgovori
Op

Ti preporucujes ponovo ono „prodade vjeru za veceru“ zarad par Rafala? Hahaha. Okrenuti se zapadu, i onda sta? Zapad ce nas uvijek smatrati gradjane drugog ili trećeg reda. Poljaci, Slovaci, Cesi, Rumuni, itd. su odavno u EU pa i dalje pričaju o njima kao da su alkoholicari i proizvođači „lakih“ i „rent a women“ žena. Jedini razlog sto ih tolerišu jeste to sto im trebaju u borbi protiv Rusije. To je jedini razlog zbog kojeg tolerišu Grce, Turce i (u buduće) Albance i Crnogorce. Isto vazi za Gruzijce… Ako si poznat sa zapadnim EU članicama, onda znas da na racun ovih naroda dnevno padaju (teške) uvrijede. Svakako vode protiv njih politiku ucijenjivanja.
Za par desetina godina zapadne članice EU ce biti jedan veliki fuc*up zbog svih lažnih izbjeglica i njihove nekulture i bezobrazluka. A preporucujes da se tome pridružimo?

Br

Verujem da je ovo u paketu sa priblizavanjem Zapadu. Ipak ti isti zapadnjaci su izgradili fabriku civilnih helisa u zamenu za deal od 800 miliona

en

@Ponosni EU gradjanin
I veca cuda su se desavala u istoriji zar ne?
Ja bas mislim da nije nedostizno imamti te avione,ne daju ih dzabe,nego za masne pare.

Al

@Ponosni EU gradjanin

Nisam znao da su Egipat, Indija i UAE ponosne članice EU. Mani te se praznih priča. Srbija će dobiti Rafale ako može da ih plati, bila ona članica EU (i NATO pakta) ili ne.

Li

Nemoj da se brines. Dobit cemo Rafale! Renault Rafale !

Ni

Nisu ni Egipat ni Indija clanice ni NATO ni EU, pa su kupile Rafale. Zar vi nemate dovoljno svojih problema pa ste krenuli da se bavite nasim?

Vl

Slusamo to ima vec godinu dana. Ako ih skoro ne potpisemo necemo nikada bojim se.

Odgovori
Zu

Polako, do 2030. su već tu. Šta je 7 sušnih godina za Rafala. :)

PS

Heh, Indija? Decenijsko pregovaranje

Br

Airbus je u proslosti dao Kinezima fabriku helikoptera u zamenu za deal od samo 800 miliona. Madjari imaju fabriku (doduse ne toliko impresivnu) koju su dobili u zamenu za deal od 36 helisa (sto je idalje manje od 3 milijarde koje planiramo da potrosimo). Airbus nudi fabriku H-175 helikoptera Britancima u zamenu za 1.1 milijardi funti vredan deal.

Dakle stvarno je realno da Srbija dobije tu fabriku civilnih helikoptera ako stvarno potrosi 3 milijarde na Rafale. Mozda se i stvarno isplati dati te pare za preko hiljadu ( ili nekoliko hiljada) dobro placenih radnih mesta, skoro neogranicenu traznju za dobavljacima i delovima koje ce ista proizveti (videli smo da LPO 40% svojih prihoda bazira na MTU). Takodje dobijamo superiornu RV i reputaciju kod stranih investitora (lakse ce investirati kad znaju da Airbus pravi helikoptere ovde takodje znace da imamo ekspertizu cim pravimo helikoptere)

Odgovori
Xe

>> Dakle stvarno je realno da Srbija dobije tu fabriku civilnih helikoptera ako stvarno potrosi 3 milijarde na Rafale

A kakve veze imaju Airbus i Rafale? Milsis da ce francuska vlada naloziti Airbusu da naprvi u Srbiji fabriku zato sto je ova od Dessault-a kupila Rafal? Jel to?

Realno je da Srbija i Airbus zajedno rade na borbenom avionu 7. generacije! Mongi sklopovi iz Orla 2.0 mogli bi se nabudziti da se smanje visoki troskovi R&D

Yr

Realnije je da smo već potrošili ozbiljnu lovu kod Airbus-a na helikoptere i verovatno dogovaramo još neki pazar (možda Pume za VS umesto Mi-8/17) a za uzvrat nude neki ofset. Kod Francuza smo isto tako potrošili ozbiljnu lovu i planiramo još, pa je moguće da i sa te strane ima podrške za Airbus-ov ofset. Ipak su oni bitan igrač u Airbusu. Ništa epohalno, poklopilo im se da bustuju prodaju i istovremeno izmeste neki deo proizvodnje gde je jeftinija radna snaga. Nama oprema svakako treba, da biramo mnogo ne možemo jer je takva politička situacija a ofset dođe kao fina šargarepica uz to.

Aq

Kakve su to rijeci?
Airbus dao Kini tvornicu????

Daj me ne…..Airbus je otvorio tvornicu u Kini a ne dao tvornicu Kini.

Razlika u ta 2 pojma je itekakva.

Br

@AquaSila
Bolje reci dao ipak. Ljudi ovde toliko pisu o tome kako niko nece da da zapadnu tehnologiju ruskoj guberniji pa mislim da je ovo prikladniji naziv

Pe

Bravo za drzavu i rukovodstvo,koje godinama ulaze u Vojsku

Odgovori
Si

Одличне вести .Поготово ако се реализује фабрика хеликоптера и бпл-а….

Odgovori
BS

Pre par dana sam vam pisao. Ne mogu da nam ponude manje od onoga sto vec imamo u RV-u zato sto nije realno da smo toliki budaci da to mozemo da opravdamo u zemlji gde Ruska propaganda vodi jednu od glavnih reci i da neko poveruje u to da tu mogu da nam uvale. Znaju da za taj novac moraju da nam daju ofset aranzman i da nakon svega toga sto smo vec kupili i kupujemo, znaci da smo im bitni kao i oni nama. Problem se pojavio kada su se Ameri umesali sa T-7 Red Hawk. Ako Rafali budu imali rakete V-V veceg dometa od 120 Km aktivno-vodjene, onda i klot Red Hawk dolazi u Srbiju, ako nam daju neki lom do 100 Km sto vec imamo, onda cemo skolarac mi da biramo, a Francuzi ce jos dosta toga da nam donesu za proizvodnju po fabrikama u Srbiji. Od Petoletke, MTU, LPO Ada…! Zajebano je to sve kada su strane posmatraci Kinezi sa prodatim dronovima i CH-4 i Rusi sa Pancirom, kompletima modernizacije za MiG-29SM, Mi-35M…Drze dve cigle samo da zamahnu!

Odgovori
Th

@BSD
Mozda se pregovara o mogucnost da se kace Ruske ili cak Kineskih
raketa na Rafal. METEOR bez odobrenja Amerike vam Franzusi nece
moc prodat. Na jugu Srbije stoje NATO trupe. Kao da se ne zna kako
vecina Srba misli. Francusi znaju koliko je Srbija (AV) spremna dati za
te avione. Uspeli su od Hrvata izvuc dodatna pola milijarde Evra.
Za sopstvene potrebe nemaju dovoljno AESA radare. Preko reda
da se dobije je nemoguce. Uzmite one stare Rafale. Lepo ofarbajte
i ko novi. 24-28 komada i bolji ste od Hrvata. Lider vascelog regiona.

Mi

Thomas

O kakvih dodatnih izvucenih pola milijarde govoris??
Rafali su od starta ugovoreni po cijeni milijardu za Francuze. Dodatnih 100 miliona koni su se pojavili kasnije je za PDV koji Hrvatska placa samoj sebi. Odnosno ministarstvo obrane ministarstvu finansija. Pola milijarde su kostali izraelski Baraci ali oni su stari 30 godina. Ovi avioni su stari 10 godina i tu nisu Francuzi izvukli nista dodatno vec avioni toliko vrijede. Avioni su u F3r standardu koji je zadnji koji su sami Francuzi koristili. Naredni F4 donosi neka poboljsanja na Aesa radaru u odnosu na F3r i komunikacijske sustave. Dakle F3r posjeduje AESA radar.

Al

Kupovina Rafala je greska, iz slicnih razloga kao i za Hrvatsku.

Jedno ekstremno skupo i delikatno sredstvo sa sposobnostima koje VS nisu potrebne. M346FA ili FA50 je sasvim zadovoljavajuce za manje pare. Ostatak novca uloziti u dronove (Pegaz i kamikaze), PVO i razvoj domace namenske industrije.

Apsurd je dati 3% BDP-a za 12 aviona (verovatno polovnih) i pritom necemo imati najmodernije rakete (Meteor)…

Ajde da nam vojska prvo ima moderne radio uredjaje i da pesadija ima MRAP vozila umesto kamiona sa ceradom pa onda da razmisljamo o Rafalima…

Odgovori
А

@Aleksa

Ниједан од тих авиона не може бити главни ловац европском ваздухоплоству. То једино могу бити лаки ловци, под условом да то хипотетичко ваздухопловство већ располаже релативно модерним вишенаменским ловцем (значи било шта од Грипена на даље), а да му истовремено треба и бројност, па бити ти авиони попунили број ескадрила,

Al

Da slazem se, to su laki lovci. Zato sam i dao njih kao primere.

Rafali, F35, Jurofajteri itd. su aviona za ozbiljna borbena dejstva protiv naprednih protivnika poput Rusije i Kine. Nama to nije potrebno jer mi nemamo takve pretnje. Okruzeni smo clanicama NATO pakta i clanicama EU. Cilj je da pristupimo EU i zbog toga, pored cinjenice da bi bilo kakva agresija na NATO bila apsurdna i 120 Rafala ne bi pomoglo, ne vidim potrebu za veoma sofisticiranim (i skupim) borbenim aviona.

Po meni nase pretnje su:
1. Pogrom nad srpskim narodom na teritoriji KiM
2. Separatisticki pokreti u Presevskoj dolini
desetak mesto prazno pa pogrom naseg naroda u susednim drzavama.

Imajuci to u vidu laki lovci itekako rade posao. Razliku uloziti u sredstva koja su potrebma u takvim konfliktima i dalji razvoj domace industrije.

А

@Aleksa

Опет, лаки ловци не могу да замене авионе за озбиљна борбена дејства. Значи или имамо авијацију или немамо уопште авијацију, а од та два избора, први је бољи. Лако ловци за набавку долазе у обзир тек после куповине стварног вишенаменског авиона, како би га допунили, јер ми немамо потребе за 120 вишенаменских авиона.

Маните се припреме за прошле ратове. Ми не знамо шта будућност тачно доноси, тако да подједнако можемо да ратујемо са суседима, али и да будемо део коалције са тим суседима (и шире) против неког трећег. А и за први, а и за други сценарио нам треба пре свега прави вишенаменски авион, па потом тек можемо причати о лаком ловцу као допуни.

Индустријски развој базиран на лаком ловцу је непостојећи, јер производња за макс 50 авиона (што је неки максимум наших потреба за тим авионом, под условом да бар једна ескадрила такође обавља школске задатке) нема никакве логике ни оправдања.

Sr

Znači PASARS će dobiti 3D AESA radar, a za Rafale offset. Ako sve bude tako, bukvalno ne može bolje.

Odgovori
Li

PASARS jos nije dobio ni Mistrale kamoli AESA radar. Obicni populizam i da se u javnosti stekne dojam da se eto „nesto dogovara“.
Ne dogovara se nista u biti , jer za nista ozbiljno para i nema.
Posto vise ne moze da se pazari na bratskoj osnovi sa Rusima, ostaju nam kreditima i cenom povoljni Kinezi ili u europskom slucaju Svedi.
Ali aviacija je danas i tako po strani glede dronova i sl. novih vladara naba nad bojistima u Svetu.

Ni

PASARS je mrtvorođenče i sramota domaće namenske industrije.

Xe

3D radar? Ne razumem u zadnje vreme instistiranje na toj terminologiji, kao neki novi feature radara je „3D“? Jbte, kao da smo u 80tim, rodjaci, vec decenijama svaki moderan radar je 3D. Dakle, odredjuje samostalno azimut, elevaciju, i udaljenost cilja pa odatle izracunava poziciju u razlicitim koordinatnim sistemima itd.

Ako je tehnoloski horizont negde na kubu i volhovu onda je 3D big deal.

Yr

Nije u pitanju fascinacija 3D radarom, već konstatacija da sistem PASARS, koji je trenutno uvezan sa 2D radarom M-85 Žirafa, dobija 3D radar i time poboljšava efikasnost. Trenutno baterija PASARSA/Boforsa traži cilj tako što svim oruđima u bateriji M-85 daje podatak o azimutu cilja i topovi se automatski usmeravaju na isti, a onda po elevaciji traže cilj i računaju daljinu laserskim daljinomerom. Ceo taj proces uzima vreme. Integracija novog radara (3D radara) omogućiće slanje azimuta i elevacije topovima i njihovo brže zaključavanje cilja. Uz tempirnu municiju i sadejstvo sa sistemima višeg ranga to bi mogao biti vrlo efikasan sistem za dronove svih vrsta, naročito male zujalice i kamikaze a isti trenutno vladaju bojištem u Ukrajini. Izuzetno bitan sistem za VS.

Sr

@Xerxes
Tačno ali jedino je taj deo falilo za adekvatan završetak projekta.

А

@Nikola

ПАСАРС је мртворођенче једино онима који не контају шта спирални развој значи и да ово уопште није финална верзија система, већ да даљи развој тек престоји.

Mi

Pasarsu smo se mogli smejati pre rata u Ukrajni. Realnost udara i spusta na zemlju. Jefti i dronovi dominiraju, a Gepardi i Pasarsi uz proste moderne modifikacije obaraju iste za male pare.

Li

Jedini Rafale koji cemo videti skoro u Srbiji je Renault Rafale Coupe SUVe
„Razgovar se “ je floskula kojom se mazu oci javnosti vec godinama.
Ali cak i da nekim cudom imamo te novce a nemamo, to bi bilo suludo.
Preskupo za letelicu 4. generacije u smesno malo komada za bilo sta osim air policinga.
Ulaganje u bespilotne naoruazne sustave bi bilo kudikamo pametnija ,a glede vazduhoplova tu nam je dovoljno ili kinski ili od europskih onaj Gripen.

Odgovori
Za

Sve osim kupovine F-35 je promasena investicija !
Jeste skupo,ali je u stvari jeftino,znajuci da kupovinom F-35 kupujemo stratesko partnerstvo sa najvecom svetskom silom! Sve ostalo je manje vazno i na kreaju ce kostati vise !

Odgovori
Ni

Kao što sam i pre napisao, dati u ovim okolnostima cca. 3 milijarde EUR ili USD za 12 aviona, IV ili IV+ generacije, sa naoružanjem, opremom, obukom i ostalim stvarima je suludo. Za te iste pare kupiti sisteme protivvazduhoplovne, protivelektronske odbrane (raznih tipova i proizvodjača), zatim razne vrste dronova i besposadnih letelica (ponovo raznih tipova i proizvođača), komunikacionu opremu i nešto uložiti u kupovinu uvoznih savremenih raketa kratkog dometa za protivokolpnu borbu (trenutno nemamo ništa savremeno za kratak domet, a što bi jedan vojnik mogao da nosi). Takodje, uložiti u domaću industiju, npr. proizvode kakav je ALAS, RALAS, NORA, TAMNAVA, LAZAR, MILOS, SUMADIJA, MRAP20 i druge. Bez obzira na njihove nedostatke, ipak je to naša industrija. Deo para iskoristi za obuku vojnika i poboljšanje njihovog materijalnog stanja, zadovoljstva i lične opreme (npr. prosto je neverovatno da i dalje vojnici u KZB-u nemaju optoelektronske uređaje na puškama kao standard, a da ne govorim o noćnim uređajima,termoviziji i drugo, a to je samo KZB, gde je ostatak vojske), ali ne samo kroz plate, već kroz beneficije, izgradnju stanova i slično.
Što se air-policing-a tiče, izdržaće i migovi neko vreme, a početi pregovarati za neki jeftini avion korejski ili čak kineski, pošto ta eksadrila od 12 aviona u ratu neće potrajati duže od par dana, osim ako je ne sakrijemo po šumama…..

Odgovori
Ni

Mozda se pregovara o motorima koji bi se iskoristili za NA novi avion. Koji bi kupili i Emirati kao jurisna i trenazna varijanta npr. mi 60 i oni 60 komada ?

Op

@Nikola
Srbija ne moze ni Lastu ni Kobac u ozbiljne kolicine da proizvede a ti pričaš tamo o nekome NA, čiji projekat već 30+ godina miruje i koji je taman toliko zastareo. Bile bi leteće blike, ništa drugo.
Srbija nema te finansije, ni znanje ni proizvodnu moć da sama otpocne projekat ponovo i završi ga do kraja. Komponenti su se trebale raditi mnoge bivše republike SFRJ, a dio se trebao uvoziti ili jos razvijati. Niko se nece osuditi na tako nesto, pa ni Emirati.
A sta se tiče Rusko/Kinesko oruzje za Rafal, mislim da je to nerealno ocekivati. I mozda bi taman zabranili uvoz takvog oruzja cim zagrije, a eto sad je taman zagrijalo oko Kosmeta.

Pa

NA…ako znas navedi ijedan bitniji sistem planiran za njega koji je mogao ili se proizvodi u ex yu? Neki simulator mozda? Rakete, motor, radar, sediste…?

Op

@Pavle: Komponente raketa, motora, rakete-patroni za izbaciva sjedišta. Mozda i dio analogne avionike.

Pa

To bi u jednocifrenim procentima bilo…a inace sve iz 80-ih

Ni

Niste u pravu. A ako ste pratili vesti o tome je razgovarano.
2. Finansija ima zapravo bice. Znanja ima a i naucice se ako se nesto ne zna.
3. Niko njima ne brani da rade komponente. Niko nije rekao da ce se sve praviti kod nas …
4. Zasto bi stavljali tudje ako vec razvijamo svoje ? Orao 2.0 je zbog toga svega i radjen.
5. Ako imas novac mozes sve da kupis, ako si dobro organizovan mozes da uspes. Tradicija postoji zasto to da napustimo. Sreca prati hrabre.

Odgovori
Op

Rekao si malo na gore (ako si ti taj), da je PASARS ništa.

Nemam povjerenja u takav projekat. Svako izigrava Srbiju, u ovom slucaju ne bi bilo drugačije.
Vidis li koliko je potrajalo da dostave Mistrale, FK-3 da dobije uopšte dozvolu za prelet, dje su druge dvije-tri baterije? Nema ih, a Kina kao moćna zemlja.

Ne bih se igrao stim nikako. Kosmet je i dalje glavobolja za Srbiju i ne bi bilo dobro davati zapadu instrumente za dalje ucijenjivanje Srbije.

bo

Bacanje para. Društvo potonulo. Zdravstvo, školstvo, kuktura na prosjačkom štapu. Ove godine na sve smerove za srpski jezik na BU nije upisano ni 30. brucoša. Kupuje se oružje da brani Soraju i Nevolju od nekakvih napadača, a ne Dositeja i Andrića. Neka podignu plate gorenavedenim za 200%, pa neka posle kupuju šta hoće. Igračke za pogled sirotinje.

Odgovori
St

Gospodin Miloradovic ima najbolji posao u drzavi.

Odgovori
Ni

U osvajanju i posedovanju HI TEC tehnologija, vreme je novac ! Kupovina radara GM-200 , GM-400 kao u ulazak u proizvoddnju Airbas helikptera pored postojećih H-145 M i Super Pume ima racio . Takođe i saradnja u oblasti modernih naoružanih dronova. Ozbiljan izazov za naučno tehnološki razvoj i bezbednot države. Koliko god da Dasault Rafale 4 ozbiljna, vrhunska platforma, mislim da je davati enorman novac za iste i pitaj Boga koji našminkani set naoružanja „mačak u vreći “ . Srbija ima svega 3 ozbiljna vojna aerodroma ( premalo za novu flotu širolikog dijapazona , što istoka, zapada, naše pameti ) ; Ogromna logistička mora koju nije moguće rešiti za par meseci, već su potrebne godine ! Kreće se uvek od prioriteta : Kupovine modernih CNC mašina, ulaganje u znajnje -ljude sa akcentom na domaću pamet (razvoj) i kupovati ono što nam je prioritetno gledajući naš geo ~ geopolitički interes. Isto znači revitalizaciju UTVE Pančevo sa planskim putevima razvoja. Isto znači da su Srbiji neophodna još makar 2 ozbiljna aerodroma sa modernom logistikom. Kupovina Dasault Rafala je dugačak i štap i šangarepa (nebih se iznenadio da je jedan od krucijalnih posrednika Šeik Bin Zajed ~ UAE ~ i da u tim relacijama postoji neka „tajna veza“ o saradnji, daljim putevima ); Svesno ponavljam : Vreme je novac ! Kupovina i realni život Rafala je gledajući operativnu upotrebu da kažem „daleka budućnost“. Mislim da je gledajući naše potrebe neuporedivo mudrije kupiti što pre od Kine JF-17 blok 3 sve sa licencom (čak i mislim da nebi bilo problema doći do RD-93 Klimov ). Nikako ne potcenjivati PL-12 pa i PL-15 a gledajući agilnost i manevarbilnost, modernom avionikom , ne samo odnosom cena/kvalitet odličan za naše potrebe. I L-15 je u ponudi . Ipak mislim da je JF-17 Thunder aerodizajnom , DSI uvodnicima , pristupačnošću najbolji izbor za RV i PVO Srbije . Mislim da će i saradnja sa Indijom dati ozbiljne rezultate ( Indijski licenco rađen ADOUR nije nemoguća misija kao i saradnja sa Leonardom čime se Orlu , G-4 a i novim letelicama udahnjuje potpuno novi život ). „Nemoguće“ ali svakao razmišljati u tom pravcu. Nama su prioritet moderna, mobilna PVO sredstva , ECM ratovanje , nova generacija dronova sa TJE propulzijom . EDEPRO je ušao u svetski HI TEC vrh i raketnog pogona , razvoja propulzije do ramđet pogona . Prioritet je unifikacija LBA flote modernim avionima 21 veka a potom prelazak na moderan višenamenski avion. Iz sijaset razloga više bih voleo da ugledam JF-17 pa i J-10 B-C na našem nebu nego basnoslovni Dasault Rafale ( mačak u vreći ) ; Više od 3 milijardi dolara treba MUDRO raspodeliti ! Ne otkrivati nikako sve karte ! Sigurno : Davanje enormnog novca za Dasault Rafale 4 , sve i da ga dobijemo u full opremi sa naoružanjem (u šta sumnjam ) , ne rešava nam suštinski do pukog eksponiranja bezbednost Srbije !

Odgovori
А

@Nikola Vuki

Лиценца за шта тачно? Једно, максимално две ескадриле. Производња по лиценци било каквог авиона у серији од максимално 32 авиона нема никакве логике, нити представља било какав основ за трајније усвајање знања (најбољи је пример неуспешне лиценце за С-55 хеликоптере Соколу).

Рафал је избор пре свега струке и потреба РВ-а. Кинески авиони су мистерија. Бар по ономе што знамо из пакистанских искустава, траже улагања са наше стране и учешће нас како би се производ догурао до неког савременог нивоа (један од разлога зашто је Пакистан играо око Ј-10 читаве деценије). И да све то некако прође без проблема, остаје политика која неће баш тако лако прогутати куповину Ј-10.

zo

Jesi li upoznat sa mišljenjem pilota i inženjera iz RVi PVO?
Jesi li upoznat sa TT zahtevom za nabavku VNBA tj. studijom?
Je li ti poznato koji su vazduhoplovi razmatrani i konačan zaključak?
Hoćeš li nam iskreno reći zašto uporno forsiraš kineze?
Kakvi su ruski vazduhoplovi i naoružanje, evo testiraju se masovno u realnim uslovima?
Imaju li kinezi realne pokazatelje kvaliteta svoje avijacije osim peglanja vazduha i poligona?

Vl

Kupovina aviona Rafal po navedenim cenama bi definitivno bila naše samoubistvo. Ali, sada se već naslućuje neki ofset i biznis koji bi nam omogućio da sa zaradom iz navedenih sektora plaćamo rate.
Naravno, helikoptera i dronova za našu vojsku nikada dosta.
Ali, ipak sam mišljenja da u slučaju da dogovori propadnu avione treba kupiti od Rusa ili Kineza. I sa Kinezima bi moglo nešto da se dogovori u vezi prenosa tehnologija.

Odgovori
Ni

Shodno aktuelnim zbivanjima na svetskom aerosalonu Bourge 2023 i najavi gospdina Miloradivića da je Srbija u finalnim pregovorima oko kupovine Dasault Rafala F-4 za enormnih 3 + milijardi dolara, državi EU, pa i Francuskoj za koju smo zadnja rupa na svirali, moram reći da sam decidirano PROTIV ! U osvajanju i posedovanju HI TEC tehnologija, vreme je novac ! Kupovina Thales radara GM-200 , GM-400 kao i ulazak u proizvoddnju Airbas helikoptera pored postojećih H-145 M ili Super Pume ima racio . Takođe i saradnja u oblasti modernih naoružanih dronova. Ozbiljan izazov za naučno tehnološki razvoj i bezbednost države Srbije ! Koliko god da je Dasault Rafale 4 ozbiljna, vrhunska platforma, mislim da je davati enorman novac za iste i pitaj Boga koji našminkani set naoružanja „mačak u vreći “ . Srbija ima svega 3 ozbiljna vojna aerodroma ( premalo za novu flotu šarolikog dijapazona , što istoka, zapada, naše pamet …) ; Ogromna logistička mora koju nije moguće rešiti za par meseci, već su potrebne godine , decenije (za koju nemamo vremena ) ! Kreće se uvek od prioriteta : Kupovine modernih CNC mašina, ulaganje u znajnje -ljude sa akcentom na domaću pamet (razvoj) i kupovati ono što nam je prioritetno gledajući naš geo ~ geopolitički interes. Isto znači revitalizaciju UTVE Pančevo sa planskim putevima razvoja. Isto znači da su Srbiji neophodna još makar 2 ozbiljna aerodroma sa modernom logistikom. Kupovina Dasault Rafala je dugačak i štap i šangarepa (nebih se iznenadio da je jedan od krucijalnih posrednika Šeik Bin Zajed ~ UAE ~ i da u tim relacijama postoji neka „tajna veza“ o saradnji, daljim putevima ); Svesno ponavljam : Vreme je novac ! Kupovina i realni život Rafala je gledajući operativnu upotrebu da kažem „daleka budućnost“. Mislim da je gledajući naše potrebe neuporedivo mudrije kupiti što pre od Kine kao prvi korak FTC-2000 ili FTC-2000 G koji su aerodizajnom i modernom avionikom ne samo na oko već I suštinom logičan put ka JF-17 blok 3 sve sa licencom (čak i mislim da nebi bilo problema doći do RD-93 Klimov ). Sa FTC-200 dobija se unificirana flota LBA koja je svakako u svetskom vrhu LIFT aviona. Čak bih i dao prednost FTC-200 (G) brzinama 1,2 -1,5 maha, modernim dopler radarom, niskom vošenog naoružanja uključujujući i PL-12 …itd u odnosu na dvomotorni L-15 . Nikako ne potcenjivati PL-12 pa i PL-15 a gledajući agilnost i manevarbilnost, modernom avionikom , ne samo odnosom cena/kvalitet odličan za naše potrebe. Apsolutno mislim da su FTC-200 (G) I potom JF-17 Thunder blok 3 aerodizajnom , DSI uvodnicima , pristupačnošću, najbolji izbor za RV i PVO Srbije . Mislim da će i saradnja sa Indijom dati ozbiljne rezultate ( Indijski licenco rađen ADOUR nije nemoguća misija kao i saradnja sa Leonardom čime se Orlu , G-4 a i novim letelicama udahnjuje potpuno novi život ). „Nemoguće“ ali svakao razmišljati u tom pravcu. Nama su prioritet moderna, mobilna PVO sredstva , ECM ratovanje , nova generacija dronova sa TJE propulzijom . EDEPRO je ušao u svetski HI TEC vrh i raketnog pogona , razvoja propulzije do ramđet pogona . Prioritet je unifikacija LBA flote modernim avionima 21 veka a potom prelazak na moderan višenamenski avion. Iz sijaset razloga više bih voleo da ugledam JF-17 pa i J-10 B-C na našem nebu nego basnoslovni Dasault Rafale ( mačak u vreći , ogromna TT zavisnost I vezane ruke gledajući NAŠ razvoj što je prioritet svih prioriteta ) ; Više od 3 milijardi dolara treba MUDRO raspodeliti ! Ne otkrivati nikako sve karte ! Sigurno : Davanje enormnog novca za Dasault Rafale 4 , sve i da ga dobijemo u full opremi sa naoružanjem (u šta sumnjam ) , ne rešava nam suštinski ništa do pukog eksponiranja bezbednost Srbije !
Sasvim je moguće da put ka kupovini preskupih Dasault Rafala F-4 ima direktne veze sa odličnim odnosima Srbije sa UAE , EGIPTOM … I nekom vrstom kompenzacije !? Shodno našim potrebama mora se misliti RACIONALNO ! Kupovina UAE 48 kineskih L-15 LIFT aviona puno govori kao I ozbiljno intereovanje EGIPTA za JF-17 . De fakto AVIC – KINA nudi kvalitet I ne samo cenu znatno nižu od svetske konkurencije . Što setiše SRBIJE akcenat je da ugradimo našu pamet pa I primenimo u svetska dotignuća. I NAŠ finalni prouzvod , kad tad ! Nikako ne ući u TT (tehnološko robovlasništvo zapada ) ! ~ VUKI ~

Odgovori
Da

Licno mislim da je losa moguca akvizicija ovog f4,osim da naivno mislimo da su Franci zemlja posebnog uticaja.Sa bilo kojim lovcem USA, ili Evropskim sve jedno uslovi ce da postoje.Gospodo KIM su nam oteli i jos mnogo toga ucinili.Gde su te silne stolice i umiljato janje…U pitanju su najnovija tehnoloska resenja osim zmaja.Ajde recimo da je ovo skoro pa gotova stvar,druga eskadrila lepo divezifikujte podmazite cipele i od Kineza izaberite ne uslovljenu politicki upotrebljivu masinu.Da li postoje neki veci problemi u ekspataciji i integraciji u nasoj vojsci postojecih FK3, neki link ako moze.

Odgovori
Yo

Meni se sviđa (pred)ugovorena saradnja sa Francuzima i Erbasom.
Ja pre verujem da ćemo na nebu videti naše F4 u fulu, poput Indije i Egipta, a kasnije i FCAS – nego što ćemo videti još neki Pancir ili FK-3.
Možda Crna Gora otvori luke za prijem naručene i isplaćene robe iz Kine, ali iz Rusije i nekog naknadnog noviteta iz Kine – nema teorije jer će onda imati problema.
Takvo stanje će potrajati nezavisno i od razrešenja sukoba Rusija+Kina protiv NATO & Co.
Pa Huawei je na Zapadu prošao skoro isto kao Severni Tokovi i to se neće promeniti, a naročito ne za vojnu opremu kojom bi Kina da se inputira na evropsko tržište.
Politika je ostvarivanje mogućeg, pa ako su Francuzi i Erbas zainteresovani da rade sa nama i mogu da isporučuju – što i dokazuju – nemamo mi tu šta da filozofiramo tim pre što se radi o proizvodima i kompanijama visokog kvaliteta i renomea.
Pravimo ono što možemo, šta ne možemo – pazarimo kvalitetno i isporučivo.
Ko ne plati na mostu – plati na ćupriji…

Odgovori
Op

Lijepi su ti zapadnjaci.
Kao postuju slobodu govora, integritet zemlje i nacije, neutralnost itd…
A medjuvremenu su sa pola svijeta u svađi, nadmetaju svoju volju, naredbe, otimaju zemlje, prirodna bogatstva, itd.

Ono kao Srbija nema nista da brine zbog njenog okruzenja, a zapad nema cega da se brine u vezi Ruskog i Kineskog naoružanja, sve je to ono kao tesko inferiorno u odnosu na sve ono zapadno, kad ono opet medjuvremenu ne daju Srbiji da kupuje Rusko i Kinesko oruzje… Niti se smio Iran do skoro usuditi da kupi Ruske S300/400, SU-35, itd.

Koja komedija, za smijanje i plakanje istovremeno. Naprijed BRICS i zdrav razum. Da se ovima privede kraj sta brze. Nikad oni nisu odustali njihove uloge kolonizatora. Zapad polako tone zbog svih „izbjeglica“. Istok ce bit slobodan i ujedinjen.

Te

Opfor77,
Yea, we all know the west is bad, but…
Yugoslavia was looking in the west for its prosperity. Not only Yugo. Do you know how it is to live under east part of the iron courtain? Perhaps not. That’s why you are so naive and puerile in your thinking about it. Why all and I mean all the former eastern block hates that sistem? Have you thought about it? Do not be naive.

Yo

@ OpFor777
To šta se dešava u BRICS-u – nas dotiče koliko i dešavanja u susednoj galaxiji…
I ja verujem da će BRICS i grupacija oko njega trijumfovati u nametnutoj podeli sveta, ali mi od toga koristi nećemo imati – već samo štetu ukoliko izigravamo levo smetalo u okruženju desnih…
Neutralnost je plafon koji možemo dostići i nezavisnost čak i od uticaja Brisela tj. EU – koji planira da ukine i donošenje odluka konsenzusom i uvede preglasavanje.
Taj EU put ima samo 1 smer – i on ne vodi u Atlantik…

Op

@Tedy, or should I say USEmb / UKEmb… I’m wondering if there is something you don’t monitor?

Please speak for yourself. I familair with both sides of the world, while you pretend to know both, but in fact only know your self fulfilling prophecy world.

East European states already started hating the idea and ideology of the west as well. The Poles, Hungaries and Czechs for example don’t want to apply and maintain the EU refugees policy and started battling gently the commanding west. It’s just a matter of time before they switch to battle them the rough way. It’s not the question if it will happen, but when it will happen. They want to preserve their people and culture and they are more than right in their willings.
Ask yourself what will happen with the western part of the world without cheap eastern workers and a bunch of „refugees“ which are unwilling to integrate in the system and the laws.

The west is degrading due to their sickness that everything else than they is bad. Focussing only on RU and CH, they are digging their own grave.

Odgovori
Te

Man. I’m an old dog. I know a lot. Get real. Be normal.
You are chasing a ghost.
Believe me.
With all respect.

Iv

Big mistake buying fighter jets from a main member of the alliance you be protecting yourself from. What is the point of even having them? The only logical solution for Serbia is Russian jets. The sanctions currently in place cant stay much longer or at least can’t be enforced much longer. Just wait, don’t buy something that leaves your air force in control of France and nato.

Odgovori
Op

Let Russia first deliver to Serbia that what was ordered a long time ago (more upgraded Pantsir batteries and units for electronic warfare) with some extra’s as compensation for the delay and then discuss Russian jet fighters.

If you ask me, I would buy Chinese jet fighters and if possible Russian air defence systems and electronic warfare units. If that’s not possible, I would continue buying more and various Chinese air defence and EW stuff.

I’m for L-15 and FC-31, but as someone mentioned, JF-17 would fit as well. Let the air force be quantitative and the aitr defence and EW qualitative.

In a war all fighter jets would have a short live anyway. Even in peace time a loss of for example a Rafale among just a squadron of them would be an disastrous loss.

Iv

This is even worse that the rafales 😂. The Chinese product is an inferior product. It always will be. Why the hell would Russians discount Serbia on top of the already discounted price? I guess they can again do it strictly to help Serbia, but not out of obligation. You know that the fk3 does not integrate with pantsirs? I have heard Serbia is working on this, anything further than that who knows. Jf17 is absolutely useless to Serbia. A complete waste of money. That will be the worst aircraft in the region and its not even close to the neighbors around Serbia. Chinese flankers are just that, an inferior copy of the real thing. Training aircraft would maybe work from china, everything else, you are getting a bottom tier product.

Op

You know that there is a war between Russia and Ukraine at the moment and that’s it’s impossible to deliver the ordered good for now and probably the next few years, huh? So it would be logical to get some (additional) discount as compensation for the delay. Or do you like it to pay for your groceries today and receive them some years later??

Speaking about FK-3, i’m sure they knew what they were buying, the (im) possibilities, etc. Everything can be linked with some effort. Even the Turkish S-400, and that’s why NATO was protesting that purchase. So „not integrate“ is no valid argument in my opinion.

Serbia will not fight any of it’s neightbouring countries because that would mean war with NATO. And even one of the best fighter jets in the world would become useless in that case, in that quantities (1 or 2 squadrons).

Btw, how you know Chinese stuff is inferior? Have you been there and tested their enormous „warfare pallete“ by yourself? It’s like hearing western people claiming everything Russian is crap. 😂

ga

majbolje kupiti f7 kineski avione to je kao mig 21 mozda bih kinezi dali za upola cene 4 milona dolara po komadu

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs