Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
Objavljen preliminarni izveštaj o udesu ultra-lakog aviona Eskval na aerodromu „13. Maj“ kod Zemun Polja
Jedan od Eskval aviona fotografisan 2012. godine na Lisičjem Jarku / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Objavljen preliminarni izveštaj o udesu ultra-lakog aviona Eskval na aerodromu „13. Maj“ kod Zemun Polja

Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju objavio je 25. avgusta preliminarni izveštaj, odnosno „Obaveštenje o početku istrage udesa“ ultra-lakog aviona Eskval VM 1C YU-A220 koji se, kako je tada Tango Six prvi javio, dogodio 10. avgusta na aerodromu „13. Maj“ kod Zemun Polja.

Preliminarni izveštaj ne predstavlja zaključak o tome šta se dogodilo (budući da je istraga tek počela) već služi da se zainteresovanoj javnosti i pre svega operaterima ili vlasnicima tipa letelice koja je predmet istrage daju saveti ili upozorenja u odnosu na činjenice i mišljenja koja su ustanovljena analizom mesta udesa.

Kako Tango Six saznaje, istraga je počela odmah nakon udesa i formiran je tim eksperata od kojih su neki sa dugogodišnjim iskustvom kako u letenju ovog tipa letelica tako i sa iskustvom u istraživanju udesa ove kategorije avijacije. Za očekivati je da istraga o ovom udesu ne traje kraće od godinu dana imajući u vidu verovatne pravce neophodnih tehničkih ekspertiza.

Najbitniji deo preliminarnog izveštaja svakako je konstatacija da je „prilikom pretrage terena nakon udesa, na oko 300 metara severozapadno od mesta udesa, pronađena upravljačka površina krilce (eleron) sa levog krila aviona“. Ovo potvrđuje izveštaje sa lica mesta tog dana koji su govorili o „otpadanju“ jednog od delova letelice. Sada imamo i zvaničnu potvrdu da se radi o jednoj od ključnih upravljačkih površina koja služi za upravljanje avionom po nagibu.

Budući da se radi o samogradnji i da je pre otkupa projekta i preseljenja njegove prozivodnje u Srbiju letelica prodata u nekoliko primeraka širom Evrope, Centar za istraživanje nesreća je u preliminarnom izveštaju preporučio svim vlasnicima i operaterima ovog tipa aviona da obustave letačke operacije dok se ne završi istraga i utvrde okolnosti i uzroci koji su doveli do udesa.

Prve informacije o udesu

Preliminarni izveštaj konstatuje da je pilot bio starosti 70 godina, sa dozvolom pilota ultra-lakog aviona.

Prema izjavama očevidaca, na aerodromu „13. Maj“, pilot je nakon radova na avionu pokrenuo motor oko 11:55 časova sa namerom da uradi kraći let u zoni aerodroma. Voženje, provera motora i poletanje su protekli bez problema i primedbi. Nakon poletanja, avion je započeo sa penjanjem, pilot je uvukao flapsove i lagano usmerio avion u levi penjući zaokret. Ubrzo nakon ulaska u zaokret, pilot je preko radio-veze javio aerodromu „13. Maj“ da ima problem sa komandama i nakon toga više se nije oglašavao.

Po izjavama očevidaca, avion je u završnoj fazi leta bio na visini između 100-150 metara, u blagom levom nagibu između 15-20 stepeni i uglu na dole od oko 5 stepeni. Avion je nastavio sa letom u levom zaokretu sa nagibom od preko 45 stepeni sa uglom spuštanja od oko 15 stepeni. Par minuta kasnije, u 12:05 časova po lokalnom vremenu, u levom zaokretu pri većoj brzini ka tlu , avion je prvo levim krilom zakačio tlo obradive površine nakon čega dolazi do njegovog zaokreta i prvog udara o tlo. Avion je nakon toga odskočio i ponovo udario o tlo 35 metara dalje, okrenuo se na gornji deo trupa i odmah se zapalio. Lica koja su se nalazila na aerodromu poletanja obavestila su hitnu pomoć i vatrogasnu brigadu, kao i druge nadležne organe. Do dolaska pripadnika vatrogasne brigade skoro ceo trup aviona sa delovima krila i repnih površina je izgoreo, navodi se u preliminarnom izveštaju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ra

Prava katastrofa i šteta što niko nije napravio snimak poletanja i leta do pada jer bi se onda video trenutak kada je otpala neka od upravljačkih površina jer ovako pošto je olupina stradala u požaru kao što se piše verovatno da su ključni delovi krila uništeni i teško će se otkriti razlog zbog kojeg je eleron otpao a opet sa druge strane nadam se da se neće pojaviti sumnja da je do ovakvog događaja došlo zbog možda agresivnog upravljanja letelicom jer je nastradali pilot bio veliki zaljubljenik u letenje i po pisanju dosta iskusan u upravljanju ovakvim letelicama!!!

Odgovori
pi

Reč je o španskom projektu čiji tvorac je poginuo u sličnoj nesreći. Potom je nesrećno stradali Arsić otkupio projekat. Avion lepo izgleda, ali očigledno da nije dobro razradjen. Primerak letelice koji se srušio je proizveden od strane pilota koji je tehničko lice, ali nije bio inženjer. Avion je u potpunosti kompozitne konstrukcije, i tu postoji mnogo tehnoloških postupkaa koji su jako složeni, a u direktnoj su vezi sa integritetom strukture. U ovom slučaju, pre svega mislim na spajanje delova lepljenim spojevima, i deluje mi da je došlo do odvajanja ili nekog nosača komandnih poluga, ili do odvaljivanja nekog od nosača komandnih površina kako ste i vi spomenuli. Velika pažnja se poklanja glavnim elementima konstrukcije ramenjači, rebrima i ljuskama gornjake i donjake krila u fazi izrade, a zanemare se neki manji elementi i njihov način veze, te takve slabe karike naprave problem. Često to tako prodje i ostane glava na ramenima, ali dešava se da i otkaz majnih elemenata strukture završe fatalno. Primeri su brojni i na komercijalnim putničkim letelicama i kod nas smo imali pad Laste zbog odvaljivanja nosača poluge nožne komande kod naglog komadnovanja. Te ovo pišem za nauk svim konstruktorima i graditeljima da je gradnja vazduhoplova veliki izazov koji traži veliko znaje i vreme, stručne iskusne i školovane ljude. U svakom slučaju veliki gubitak za srpsko vazduhoplovstvo.

ra

pilot inženjer penzionisani vazduhoplovac@. potpuno ste u pravu da se takvim projektima trebaju baviti stručni i školovani kadrovi ali i na našim prostorima je bilo slučajeva kada su se takva lica hvatala u koštac sa sličnim projektima ali se isti nisu slavno završavali već je dolazilo do katastrofa sa smrtnim ishodom a kasnije se ispostavljalo da pomenuti stručnjaci zapravo i nisu imali iskustva u izradi letelica već su u avio industrijama bivše SFRJ radili na projektovanju pojedinih sklopova na vazduhoplovima i zapravo su sa takvih zadataka krenuli samoinicijativno u projektovanje i izradu letelice (govorim o jednom tipu) a kasnije se videlo da nisu dorasli takvom zadatku a sve je završeno katastrofom zašta nikada konkretno javnost nije obaveštena nego je cela stvar gurnuta pod tepih pod vrlo zanimljivim okolnostima i za sve osim glavnih aktera je to ostala nepoznanica a glavni akteri su bili ljudi koji su zauzimali visoke položaje u tadašnjem društvu što im je donosilo izvesne benefite i sigurnost od raznih situacija!!!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs