Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025
Ministar odbrane: Bugarska uskoro možda ostane bez lovačke avijacije
Flota bugarskih MiG-ova 29 možda bude prizemljena već krajem ove godine / Foto: Igor Božinovski

Ministar odbrane: Bugarska uskoro možda ostane bez lovačke avijacije

Na konferenciji za medije održanoj 6. februara 2023. godine. povodom početka svog novog zvaničnog mandata, bugarski ministar odbrane Dimitar Stojanov izjavio je da je velika verovatnoća da Bugarska uskoro neće moći samostalno da kontroliše vazdušni prostor, odnosno da postoje veliki problemi sa lovačkom avijacijom.

Takva procena izneta je na osnovu toga što je neizvesna sudbina postojeće flote lovaca, što je i slučaj sa nastojanjima da se obezbedi neko privremeno rešenje. Stojanov je napomenuo da Bugarska nije uspela da obezbedi potrebne rezervne delove, motore, agregate i druga neophodna sredstva za lovačke avione MiG-29, i samim tim nije obezbeđena ni normalna letačka obuka pilota koji dežuraju u sistemu protivvazduhoplovne odbrane.

Bugarski ministar je još rekao da Poljska sada ima drugačije mišljenje o svojoj sposobnosti da Bugarskoj obezbedi robu i usluge u vezi sa održavanjem bugarskih MiG-ova 29. Prošle godine je Poljska bila spremna da proda dva motora RD-33 i popravi još šest drugih bugarskih motora, Stojanov je sada istakao da se čini da su mogućnosti Poljske ograničene samo na remont dva motora. Međutim ni tu stvari ne idu glatko, ministar je objasnio da je nakon završetka radova samo jedan motor prošao pregled bez zamerki, na drugom je bilo problema i to je zahtevalo dalju procenu stanja. Ugovor će biti promenjen, kako bi taj jedan motor bio što pre isporučen Bugarskoj, dok će drugi stići kasnije.

Ministar Stojanov je otkrio da se pored Poljske paralelno razmatraju i druge opcije koje bi osigurale operativnost aviona MiG-29, ali nije želeo da ih komentariše. Pri tom je takođe napomenuto da, čak i da se neka od pomenutih opcija realizuje, da bi to samo kratkoročno omogućilo lovačkoj avijaciji da leti.

Prema rečima ministra, još uvek nema nijedne ponude za borbene avione koji bi privremeno, do isporuke ugovorenih F-16, zamenili MiG-ove 29, ali da se razgovori sa Izraelom (za F-16 Block 30), Švedskom (Gripen) i Francuskom (o Miražima 2000-5) nastavljaju. Rok do koje bi ove države trebale da dostave ponude je 15. februar, što je rok koji je sam ministar definisao, a posle koga, kako je naveo Stojanov, Bugarska možda neće ni iznajmiti ‘‘zamensku platformu‘‘.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

A i ne mora, uvek moze da se plati Grckoj ili Rumuniji, ili zbog blizine Rusije, trajno ponudi neka vojna baza NATO avionima koji ce tu dezurati.
A bugarski piloti neka voze dronove.

Odgovori
Vl

Na kraju će pobednik rata u Ukrajini biti Lockheed Martin i Raytheon.
Izgleda da je vojnoindustrijski kompleks Evropske unije pred proizvodnim izazovima koje je vrlo teško nadomestiti.
Zemlje Centralne i Istočne Evrope letilice iz sovjetskog doba ili napuštaju ili ustupaju Ukrajini a pritom se ne okreću Evropi već SAD za nabavku novih letilica.
Samo Lockheed Martin ima backlog od 182 letilice različitih tipova. Pritom Lockheed proizvodi i sisteme HIMARS i projektile kojima se ovaj sistem puni.
Što bi naši rekli, nema zime.

Odgovori
Ic

Ne sumnjam u Bugare i verujem da ce problem resiti efikasno obzirom da su clanica NATO.Mislim da im i mi mozemo pomoci u ocuvanju njihovog VAP obzirom da redovno izvodimo sa njima vazduhoplovne i PVO vezbe i to na zavidnom nivou i saradnji.

Odgovori
Le

Zašto bi Bugarska plaćala Srbiji air policing kad je u NATO i članice alijanse to mogu raditi bolje i – besplatno?

ni

Zna li neko kada isticu resursi nasim MiGovima 29 posto su skoro modernizovani

Odgovori
Vl

Kada je ugovarana modernizacija ugovoren je i paket održavanja (sa kupovinom i potrebnog naoružanja) za čini mi se narednih 5 godina. Iz tog razloga je i cena bila tolika.

Fo

Je li imamo mi dovoljno sredstava za barem par godina odrzavanja nasih 29ki

Odgovori
Ma

Verovatno ni u Srbiji nije drugačije.
Ruska tehnika je postala slepo crevo, i to upaljeno, za korisnike u svetu.

Odgovori
le

Zato je bugarsko debelo crevo upaljeno do maksimalnih granica, platiš sve 100% unaprijed pa čekaj… I sad im Miguše krive…

Br

Trenutno je dosta drugacija situacija jer su svih nasih 14 primeraka prosli nedavno detaljan remont, a vecina je i tek modernizovana. Dok Bugari vec godinama imaju oko 6 aviona u letnom stanju, koji uz to verovatno nisu potpuno borbeno spremni. Vecina nasih ce izdrzati barem do 2027, bez Rusije.

Ma

Delovi otkazuju, lome se, i do sada je bio problem sa Rusima u mirnodobsko vremena, a tek sada kada ne mogu da mrdnu preko granice.

Do sada je šest migova modernizovano, šta sa ostatkom?

Vl

Mario,
Mi smo već kupili delove i naoružanje za naredni period (mislim 5 godina). Ali nismo nu uveli sankcije Rusiji pa tako možemo kupovati od njih ma koliko to bolo oči i paralo uši rusofobima.
Pobogu, kupujemo ruske Mi 35 od Kipra zato što ih ne mogu više održavati. Prošle godine su nam stigli i Kamovi…

Bo

Koliko će to koštati da ubace potpuno nov model aviona kao privremena zamena?
To mi nedeluje svrsishodno.
Možda f16 blok 30 ima najviše smisla.
Poljska svoje 29-ke sprema i sređuje za Ukrajinu pa Bugarski Migovi otpali sa remonta.
Ovo treba da bude za nauk i našem RV. Ugovarati i uvesti novo dok su nam Migovi u resursu.
Nikako se nesme dozvoliti ova situacija kao u Bugarskoj.

Odgovori
Mi

Isto čeka i Srbiju po pitanju MIG29 i rezervnih dijelova, motora, agregata i druga neophodna sredstva za MiG29.

Odgovori
Bo

Da ali za nekih 5+ godina.

PR

Kod migova motori su kriticni jer imaju kratak resurs,tako da moras stedeti na trenazi ako hoces da razvuces resurs,međutim nije ni to dovoljno jer imaš komponente kojima istice vremenski resurs ne vezano da li koristis motor ili ne.

Vl

Milki,
Boban,
A nismo ni uveli sankcije Rusima i tako samoubili našu avijaciju. Svi kojim imaju danas problem sa ruskim naoružanjem su sebi učinili medveđu uslugu uvođenjem sankcija Rusiji. Pored toga, rezervne delove uvek možemo kupiti od posrednika ili direktno od proizvođača. Remonte smo i vršili u Srbiji (samo za motore nisam siguran), čak i ova zadnja unapređenja su rađena kod nas…

Sr

@PRO
Nije problem samo resurs, kod Miga 29 motori RD-33 prave ozbiljne probleme sa mikrofrakturama zmaja zbog preteranih vibracija. Videcete da lete sa bocnim ojacanjima vertikalnih stabilizatora. Generalno ti motori, i ako mocni, su tehnoloski zastareli 30 godina.
@Vlad
Da li vam je iko javio da se zemlje poput Bugarske, Makedonije itd. uvek mogu obratiti NATO-u za zastitu vazdusnog prostora?

Fe

To se moglo čuti i o iranskim F-14, i tako već jedno 40 godina. Leteće ti migovi i kad se kompletira ceo skvadron ganc novih Rafala verzije F4.2.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor