[POSLEDNJA VEST] Srbiji nastavljene isporuke lakih višenamenskih helikoptera H145M: „Pegazi“ dobijaju svoj treći Erbas

23. jul 2024

Srpska premijera na RIAT-u: „Rode“ u centru najvećeg vojnog aero-mitinga na planeti

22. jul 2024

Emanuel Makron najavio posetu Srbiji i finalizaciju vojnih ugovora odgovarajući na pitanje o Rafalima

19. jul 2024

Slovenija planira da nabavi francuske sisteme PVO Mistral

16. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

12. jul 2024

Mađarska sertifikovala transportni avion KC-390, njihova vojna flota Erbasovih helikoptera naletela 15 hiljada sati

10. jul 2024

[NAJAVA] Aeromiting CIAV 2024: Još jedna prilika da se vidi hrvatski Rafal, ali i privatni Galeb G-2, MiG-15, B-25 „Mitchell“

9. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi otvaraju novi front, pojačavaju udare po ukrajinskim vazduhoplovnim bazama, Ukrajinci dobijaju prve F-16 ovog meseca

6. jul 2024

Slovenija nabavlja nove osmatračke radare za sisteme PVO, u Crnoj Gori izvršena primopredaja slovenačkih besposadnih letelica

5. jul 2024

[REPORTAŽA] „Vatreni udar 2024“: Premijera SM kamikaza dronova i novog izraelskog 4D radara

5. jul 2024

Kako je ofarban Orao 001 u Muzeju vazduhoplovstva

4. jul 2024

Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] RV i PVO Vojske Srbije sada raspolaže i sa mobilnom verzijom Talesovog osmatračkog radara GM400 Alfa

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane Srbije danas predstavilo do sada nepoznat bespilotni vazduhoplovni sistem

2. jul 2024

[FOTO-REPORTAŽA] Memorijalna izložba “Vojni objektiv Nela Mirkovića“

2. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Poleteo prvi bivši kiparski Mi-35P namenjen RV i PVO Vojske Srbije

1. jul 2024

Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta

1. jul 2024

[ANALIZA] Novi detalji o sposobnostima kineskog raketnog PVO sistema kratkog dometa HQ-17A(E)

28. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu pogođen ruski komunikacioni centar, Rusi tvrde da je iznad Crnog mora posada MiG-a 31 “oterala“ američku besposadnu letelicu RQ-4 Global Hawk

28. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Prva fotografija kineskog PVO sistema HQ-17AE Vojske Srbije

27. jun 2024
Bugarska na vreme želi da reši problem povlačenja MiG-ova 29 iz upotrebe, privremena vlada prikuplja ponude za iznajmljivanje privremenih aviona
Jedna od opcija je švedski Gripen koji je 2017. godine bio favorit na bugarskom tenderu / Foto: SAAB

Bugarska na vreme želi da reši problem povlačenja MiG-ova 29 iz upotrebe, privremena vlada prikuplja ponude za iznajmljivanje privremenih aviona

Uprkos nedavno održanim parlamentarnim izborima u Bugarskoj i činjenici da državom trenutno upravlja prelazna vlada, bugarski političari rade na rešavanju problema svog ratnog vazduhoplovstva, odnosno na raspoloživosti lovačkih aviona. Krajem prošle nedelje u bugarskoj javnosti, političkim krugovima kao i u pojedinim medijima, jedna od glavnih tema bila je budućnost vojnih vazduhoplovnih snaga i nabavka novih višenamenskih borbenih aviona.

Pre nego što navedemo kakvi su koraci u proteklih nekoliko dana preduzeti po ovom pitanju, osvrnućemo se na to šta je do sada urađeno u procesu obnove bugarske borbene avijacije. Naš sused je naručio i platio 8 američkih višenamenskih borbenih aviona F-16, a takođe je odobren i projekat investicionih troškova za još 8 letelica istog tipa. Nakon odlaganja isporuke aviona zbog Korona virusa, Bugarska će svoje F-16 dobiti u periodu 2024-25, dok je isporuka druge partije aviona planirana tokom 2027-2028.

Bugarska flota MiG-ova 29 biće prizemljena krajem sledeće godine / Foto: Uroš Mitrović

Ako ne bude bilo dodatnih problema, Bugarska bi 2025. godine trebalo da u naoružanju ima 8 F-16, dok bi njihova operativna sposobnost (ne precizira se kakva, ali se može pretpostaviti da je u pitanju puna operativna sposobnost) trebalo da bude postignuta 2027-28. To je potvrdio ministar odbrane Bugarske Dimitro Stojanov koji je naveo i da, sa 8 motora koji će biti nabavljeni u Poljskoj, trenutna flota bugarskih MiG-ova 29 može biti operativna samo do kraja sledeće godine.

Tako dolazimo do glavnog problema sa sposobnošću Bugarske da od kraja 2023. do perioda 2027-28. samostalno kontroliše svoj vazdušni prostor. Bugarski list ‘‘24 časa‘‘ preneo je 6. oktobra tekst pod nazivom „Radevov kabinet želi da kupi 10 borbenih aviona Gripen” u kome se navodi da je ministar odbrane Dimitro Stojanov predao svom švedskom kolegi Peteru Hulkvistu pismo sa zahtevom za ponudom nabavke borbenih aviona Gripen (koji je bio i favorit na bugarskom tenderu 2017. godine). Spominju se opcije za lizing polovnih ali i nabavka novih aviona koji bi bili isporučeni dve godine od potpisivanja ugovora.

Predsednik Rumen Radev i Ministarstvo odbrane pojasnili su da je reč o procesu koji je počeo još na proleće ove godine i da se traže avioni kako bi se popunila praznina koja će nastati u vremenu od penzionisanja MiG-ova 29 do postizanja pune operativne sposobnosti novih aviona F-16. Vršilac dužnosti ministra odbrane Dimitar Stojanov izjavio je da vlada ne kupuje avione, već da prikuplja ponude, a svrha toga je da ih predstavi Narodnoj skupštini kako bi se donela odluka o budućnosti lovačke avijacije u Bugarskoj.

Stojanov je saopštio i da su zatražene ponude od četiri države, Švedske, Francuske, SAD i Izraela i da su radni sastanci do sada održani sa francuskim (u nekim medijima se spominju Miraži 2000) i švedskim partnerima. On je takođe pojasnio da su zatražene ponude za korišćenje osam jednoseda i dva dvoseda u periodu od 10 godina, i da se žele pre svega polovni avioni ali da se ne isključuje da se ponude i novi. Bugarski ministar je kazao da postoje dve glavne opcije za nabavku aviona, prva je operativni lizing (zakup) ili odloženo plaćanje (finansijski lizing). Nakon konstatacije da je trenutno teško dati procene koliko bi iznosili godišnji troškovi jer se ipak ne zna o kome periodu koriščenja se govori (tri, pet ili više godina), Stojanov je ipak kazao da bi to Bugarsku moglo da košta od 50 do 60 miliona evra godišnje.

Strateškim pregledom odbrane iz 2019. godine predviđeno je da RV Bugarske ima dve eskadrile borbenih aviona. Jedna od njih će sigurno imati američke F-16 Blok 70 ili 72 / Foto: Lokid Martin

Privremeni bugarski ministar odbrane je izrazio nadu da će u roku od mesec dana imati konkretne predloge odnosno ponude iz pomenute četiri zemlje. Kada je reč o nabavci još 8 novih F-16, on je napomenuo i da je američka strana produžila rok za ponudu do 15. decembra (prethodno je taj rok bio 1. novembar). Stojanov je takođe objasnio je da je jedan od razloga zbog kojeg se trenutno traži opcija za nabavku dodatnih borbenih aviona i činjenica da u Strateškom pregledu odbrane iz 2019. godine piše da Bugarska treba da ima dve eskadrile borbenih aviona.

Novi bugarski parlament je za sada veoma podeljen, još uvek se ne zna kako će se i ko će formirati novu vladu. Kada je konkretno u pitanju nabavka novih aviona, partija ‘‘Nastavljamo promene‘‘ prethodnog premijera Kirila Petkova koja je na izborima 2. oktobra osvojila najviše glasova (25,3%) je trenutno protiv nabavke još 8 novih američkih F-16 jer u ovoj partiji smatraju da se oni ne trebaju kupovati niti platiti dok ne budu isporučeni prvih 8 ugovorenih i plaćenih primeraka. Sa druge strane ovu nabavku podržavaju partije Građani za evropski razvoj Bugarske (GERB) i stranka Demokratska Bugarska. Ideju o nabavci borbenih aviona koji bi bili privremeno rešenje najverovatnije ne podržava većina stranaka jer se smatra da prelazna vlada ne može da odlučuje o tome, već da bi to trebalo da učini novi parlament i nova vlada koju tek treba formirati.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Da su kupili Gripen E/F vec bi im stizali ove godine. Popunili bi dve eskadrile za dosta manje para i vise raketa do 2025 sigurno. Al kad si mali i jos korumpiran, pa ti ne daju da biras..

Odgovori
Ni

Ne bi im stizali ove godine. Prvo pidmiriti Svedskuni Brazil pa tek onda dalje. Uostalom Bugari misle ba CD verziju ne na zadnju.

Mi

Kazem da su izabrali E/F, a ne ono sto je bilo.
Brazilu stizu od pocetka ove godine. Nema razloga da se ceka da se Brazil skroz namiri. Isporuke idu po dogovoru kao i svuda u svetu.

ma

ne! e/f verzija im ne bi bila isporucena bar jos 5 godina. FIFO .. premala proizvodnja …. i onda još naknadni dogovor sa drugim zemljama za naoružanje…

Gr

Zašto ni u jednom trenutku nisu razmišljali o tome da privremeno prepuste air policing nekom susedu tipa Rumuniji ili Grčkoj? Slovaci su to uradili i neće im pasti kruna sa glave zbog toga..
Pritom je mnogo manje petljanije nego ovo sad što rade. Zbog rupe od dve godine ti hoćeš da uzimaš polovne avione na 10 godina.. Ludo burazere ludo..

Odgovori
Jo

Meni je ovo čudno na par načina :
do kraja naredne godine trebaju dobiti Gripene
na njima obučiti posade i dostići pun operativni status
sa druge strane za F16 tu istu poerativnost treba postići za bar duplo vremena.
Jesu li Gripeni toliko jednostavniji za obuku i korištenje ili ja nešto propuštam?
Čije posade će leteti na njima , Bugari ili neko drugi (Šveđani) pa nema potrebe za dodatnom obukom?

Odgovori
Sh

Stići će im ex-katarski Mirage-2000-5, koji su postavli „vruća roba“, za njih su još zainteresovane Indonezija i Hrvatska.

Odgovori
Mi

Od kuda ti to da se HRV interesira oko Mirage ?

Sh

To kažu Francuzi. Pretpostavljam za stop-gap rešenje, koje bi popunilo drugu eskadrilu u Puli, do dolaska Rafale F4. I da bi se „udomili“ postojeći stariji piloti sa MiG-21.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor