Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025
[EKSKLUZIVNO] Talesovo prisustvo u Srbiji ne prolazi ispod radara
Unutar "radome" strukture primarnog i seknundarnog radara / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Talesovo prisustvo u Srbiji ne prolazi ispod radara

Tango Six portal dobio je ekskluzivnu priliku da juče obiđe jedno od ključnih postrojenja za proizvodnju i opitovanje civilnih i vojnih radara kompanije Tales u Imaru, severozapadna Francuska. Predstavljena nam je najnovija gama proizvoda francuskog konglomerata u domenu civilnih i vojih primena, neke koje je Srbija već kupila i neke na koje Tales računa da će RV i PVO, SMATSA ali i druge službe, pre svega bezbedonosne, biti zainteresovane. Tango Six će u danima koji slede, u sklopu našeg izveštavanja sa najvećeg vazduhoplovnog sajma na planeti koji počinje sledeće nedelje u Parizu, doneti više detalja o najinteresantnijim proizvodima francuske kompanije koji su interesantni za Srbiju.

Tales ove godine slavi 130 godina postojanja a kada je naša zemlja u pitanju, prisutan je nekoliko decenija. Nude integrisana rešenja u skoro svim domenima hardvera i softvera za civilni i vojni nadzor vazdušnog prostora, kao i rešenja za nadzor i borbu protiv dronova. Impresivni portfolio kompanije obuhvata gotovo sve što vam može pasti na pamet: od proizvodnje satelita, svih vrsta radara do avionike i tehnologija za privatnost i borbu protiv sajber kriminala. Ukoliko, na primer, Srbija bude kupila Rafal, Tales učestvuje sa 25% vrednosti te kupovine u udelu u opremi.

Tales već godinama Srbiji prodaje primarne i sekundarne radare za civilnu i vojnu kontrolu vazdušnog prostora. Zakrivljena struktura je primarni radar, dok je sekundarni radar ravan i instaliran je povrh primarnog / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Tango Six je dobio priliku da se upozna sa najnovijim konceptima i rešenjima iz ponude kompanije kroz obilazak postrojenja u Imaru gde se, između ostalog, proizvode ključne komponente civilnih radara za nadzor vazdušnog prostora. Locirano nedaleko od Ruana u Normandiji, ovo postrojenje se takođe koristi i kao opitno središte za postojeće ali i nove radarske sisteme. Tako smo imali priliku da među prvima vidimo novi sistem nazvan Gamekeeper koji služi za otkrivanje i klasifikaciju dronova u neposrednom okruženju aerodroma, vidimo izbliza Star NG familiju primarnih radara koje koristi SMATSA, proizvodnju RF modula kako za radare starijih generacija tako i novije AESA radare, zaključno sa najnovijim anti-dron sistemom Parade.

Srbija, višedecenijski klijent

Kako je Tango Six prvi javio pre mesec dana, SMATSA i Tales su produžili saradnju do 2025. godine. Kontrola letenja Srbije i Crne Gore već decenijama koristi Talesov hardver i softver. SMATSA je u okviru novog ugovora kupila i uslugu zaštite od sajber napada. Kako su iz Talesa objasnili za naš portal, usluga se pre svega sastoji od iskustva francuske kompanije u detekciji poznatih ali i „zero day“ pretnji kao i pomoći klijentu u suočavanju sa njima.

Kako smo izvestili u aprilu, najnovija kupovina Vojske Srbije od Talesa u vojnom domenu je radar Ground Smarter GS-40. Radi se o taktičkom višenamenskom radaru malog dometa koji će, kako smo saznali, biti uvezan i sa sistemom PASARS.

Ground Master GM200 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Najveću pažnju pre dve godine svakako je privukla vest da će Srbija za svoje RV i PVO kupiti Talesove radare Groundmaster GM200 i GM400. Reč je o 3D osmatračkim radarima koji rade u S-opsegu sa sposobnošću otkrivanja ciljeva u rasponu od 250 do 470 kilometara. U februaru ove godine Ukrajina je kupila GM 200 uz prateće segmente za komandu i kontrolu. Tales juče nije želeo da komentariše ukrajinska iskustva u borbi sa ovom opremom.

Srpska vojska je dugogodišnji Talesov klijent u domenu sistema veze koje proizvodi ova kompanija a nedavno smo imali i naznake zainteresovanosti srpskog Ministarstva odbrane za kupovinu Talesovih laserski vođenih raketa FZ275 kalibra 70 mm za buduće helikoptere H145M opremljene HForce 3 sistemom.

Kako su nam kazali iz Talesa, srpsko-crnogorska SMATSA „jedan je od boljih Talesovih klijenata“. Kontrola letenja Srbije i Crne Gore zasniva većinu svog hardvera i softvera na francuskom proizvođaču. Počevši od TopSky ATC sistema, do primarnih Star NG radara kao i RSM 970S sekundarnih radara koje smo juče imali priliku i izbliza da vidimo.

Radarski položaj na Zlatiboru, istaknut na posteru koji se nalazi na proizvodnoj liniji, kao jedan od globalnih lokacija gde je Tales isporučio svoje radare / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Rešenja za borbu protiv dronova

Pored vojnih i civilnih artikala koji su vezani za letelice u kojima se nalaze ljudi, Tales nam je juče prikazao i nekoliko novih sistema namenjenih za interakciju sa ili borbu protiv dronova u gotovo svim aspektima.

Tu je pre svih, TopSky UAS, „sistem sistema“ koji obezbeđuje nadzor i kontrolu nad civilnim dronovima koji su ili „kooperativni“ ili „nekooperativni“. Reč je o proizvodu koji predstavlja nešto najbliže „kontroli letenja za dronove“ i koji je zasnovan na interakciji i integraciji sa civilnim regulatorima koji izdaju odobrenja za letenje dronovima. Reč je o nadzoru nove klasifikacije vazdušnog prostora koji će uskoro biti omogućen dronovima (globalno, od 1956. godine nije bilo uvođenja nove kategorije vazdušnog prostora). Sistem će donekle biti baziran na identifikaciji koja podseća na sekundarni radar i avione budući da će uskoro u Evropi i Americi, svaki proizvođač dronova morati da, u svaki proizvedeni dron teži od 250 grama, ugradi svojevrsni transponder koji će emitovati podatke o njegovoj registraciji, visini, brzini, planu leta (odobrenoj sekciji vazdušnog prostora). Tales je sistem prodao na nekoliko globalnih lokacija, u Francuskoj se koristi na aerodromima u Lilu i Renu i za dve godine u upotrebi opslužio je 3000 dron operacija godišnje.

Najnoviji sistem za detekciju i klasifikaciju dronova u prilaznoj ravni aerodroma Gamekeeper / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Za kategoriju „nekooperativnih“ dronova i njihovu najveću potencijalnu opasnost za putničke avione – letenje blizu aerodroma a posebno u prilaznoj ravni, Tales je nedavno kupio kompaniju koja je usavršila proizvod koji je nazvan Gamekeeper. Radi se o kombinaciji goniometra, radara i optičkog sistema koji obezbeđuje praćenje i pozitivnu identifikaciju dronova u letu, kao i određivanje pozicije pilota drona. Predstavlja aktivnu komponentu pomenutog TopSky sistema i pomoću holografskog radara u stanju je da detektuje i ptice, odnosno njihove putanje leta. Jednom kada se odredi pravac detektovane radio frekvencije kojom se komanduje dronom, radar i kamera visoke rezolucije određuju putanju i pozitivnu identifikaciju letelice. Ovaj sistem se ne bavi onesposobljavanjem drona već je namenjen distribuciji infomacija (bezbednosnim službama koje potom rade onesposobljavanje) o svim letelicama koje se nalaze do 7,5 kilometara oko aerodroma. Trenutno je u upotrebi na aerodromu Hitrou.

Rapid eagle „dron-lovac“ sa fiksnom mrežom za zarobljavanje „nekooperativnih“ dronova / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na kraju, najinteresantniji anti-dron sistem koji nam je Tales predstavio je Parade. Namenjen je za zaštitu događaja ili urbanih lokacija manje površine kombinacijom sredstava – određuje poziciju drona i pilota goniometrima, ukoliko se dron navigira kamerom ili INS sistemom detektuje ga X-band radarom koji je evoluirao iz radara za detekciju ptica. Radar je u stanju da klasifikuje dronove detekcijom njihovih propelera ili specifične kinematike njihovog kretanja. Pozitivnu identifikaciju obavlja kamera a deo sistema koji završava priču je ometač radio frekvencija ili ometač GPS-a. Sistem tako obuhvata gotovo sve načine onesposobljavanja drona uz konačni segment koji bi trebalo i da fizički zarobi dron koji čije letenje nije odobreno. Radi se dronu-lovcu nazvanom Rapid eagle koji uz pomoć fiksne mreže hvata neodobreni, odnosno „nekooperativni“ dron manevrom koji ne kontroliše pilot već algoritam, odnosno automatika. Sistem će početi da se koristi od sledeće godine, obezbeđivaće sve veće javne državne i sportske događaje u Francuskoj, kao što je Dan Bastilje.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Re

T6 na visini zadatka kao i uvek.Zna li se da li je potpisan ugovor za radare,preko su nam potrebni jer nemamo nijedan 3d radar.Drastično će nam osnažiti VOJIN mada bi nam trebalo nešto dužeg dometa bar 600-700 km.Hrvati imaju ozbiljnije radare.Zar nije bilo priče oko integrisanja naših raketa 80mm laserski vodjene( po nekoj licenci ili ofset aranžmanu koji je trebao da zaživi).Sve u svemu ušlo se ozbiljno sa Francuzima u priču srećom pre rata u Ukrajini što je za nas odlično jel imaju šta da ponude.Valjda će biti na sajmu nekih ozbiljnih ugovora.

Odgovori
Bo

Srbija ima 3D radare. Ne treba zaboraviti ni radare na PVO sistemima.

Yr

Američki AN-TPS-70 bi trebalo da su 3D radari u VS. Oni su okosnica VOJIN-a. Pored onih nasleđenih od JNA pre par godina kupljeni su i dodatni polovni iz Slovenije. Hrvatska ima novije radare iz iste familije AN-TPS-117 čini mi se. Svakako nam trebaju noviji radari u VS ali nije situacija baš toliko katastrofalna ni sada. PVO već ima dosta novije radare na novim sistemima, ono gde bih ja rado video nešto novije u PVO je neka zamena za M-85 Žirafe. Dobro bi došli kao „oči i uši“ PASARSA. Idealno Žirafa AMB ali verujem da i Tales ima ekvivalentna koji bi se dobro uklopio. GS-40 očigledno već ide integracija u PASARS ali mi se čini da je on više tu da popuni „rupe“ i pojača vidljivost malih dronova na kratkim daljinama, da ipak treba nešto jače na nivou glavnog osmatračkiog radara baterije. Mislim da modernizovani M-85 ipak nije dovoljan da afirmiše pun potencijal PASARSA.

Mi

Hrvatska je za ovu godinu izdvojila 45,5 miliona eura za modernizaciju postojecih AN/FPS 117 radara koji su nabavljeni 90ih.

Re

Yrraf,Boban

Nisam siguran da su AN-TPS-70 3D jel je bilo priče da su naši trebali da ih unaprede u 3D možda grešim.Stanje se jeste popravilo donekle sa radarima „Pancira“ i „FK3“ ali su to mali brojevi i dometi.Treba nam i dosta više i dosta većeg dometa sa praćenjem dosta više ciljeva.Svi se oko nas naoružavaju a netrebamo zaboraviti Republiku Srpsku,kad nešto nabavljamo treba i nju da ukalkulišemo i da „Gledamo“ preko Une što dalje.Ipak nam komšije nabavljaju „Rafale“.

Odgovori
Zu

Svi se oko nas naoružavaju, a nama neće da prodaju ni gumene čekiće.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs