[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

23. maj 2024

[ANALIZA] Stavljamo pod lupu kineski PVO sistem FK-3: Premijere pančevačkog Drugog raketnog diviziona

22. maj 2024

Da li je Ministarstvo odbrane prikazalo drugu aktivnu FK-3 bateriju u naoružanju Vojske Srbije?

21. maj 2024

Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

21. maj 2024

[EKSKLUZIVNO] Poleteo prvi helikopter projektovan i proizveden u Srbiji: Prvi let bespilotnog „Stršljena“ kompanije EDePro

20. maj 2024

Nabavka borbenih aviona za Srbiju: Nemamo izbora da Rafale platimo skuplje i od Katara?

20. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusija na severu Ukrajine otvorila novi front, još jedan uspešan ukrajinski raketni napad na Krim

17. maj 2024

[GLEDALI SMO I OCENJUJEMO] „Masters of the air“ – očekivano i veličanstveno!

16. maj 2024
Načelnik Generalštaba Vojske Srbije u poseti Francuskoj: Danas obišao i vazduhoplovnu bazu gde se obučavaju budući hrvatski piloti Rafala
Pripadnici Vojske Srbije u vazduhoplovnoj bazi Mon de Marsan / Foto: Vazdušno-kosmičke snage Francuske

Načelnik Generalštaba Vojske Srbije u poseti Francuskoj: Danas obišao i vazduhoplovnu bazu gde se obučavaju budući hrvatski piloti Rafala

Kako je juče prenelo ministarstvo odbrane Srbije, načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović boravi u zvaničnoj poseti Francuskoj, na poziv načelnika Generalštaba Oružanih snaga Francuske generala armije Tijerija Birkara. Kako se još navodi, u nastavku posete, general Mojsilović se sastao sa ministrom odbrane Francuske Sebastjenom Lekornijem.

Dvodnevna poseta je završena danas obilaskom 118. vazduhoplovne baze u Mon de Marsanu, gde su delegaciji Vojske Srbije prezentovani misija i zadaci jedinice, iskustva iz operativne upotrebe višenamenskih borbenih aviona Rafal, te deo sposobnosti francuskog vojnog saniteta.

Srpskoj delegaciji su predstavljene i karakteristike aviona Rafal, kapaciteti za njegovo održavanje i obuku pilota, kao i reagovanje dežurne jedinice lovačke avijacije naoružane ovim tipom vazduhoplova, sa poletanjem para aviona, prenelo je danas ministarstvo odbrane Srbije.

General Mojsilović je na poklon dobio prilično solidno naoružanu i opremljenu verziju Rafala od francuskih domaćina / Foto: RV Francuske
Prvi čovek Vojske Srbije u sedištu potencijalno najskupljeg borbenog sistema u istoriji Srbije / Foto: RV Francuske

Baza Mon de Marsan (BA118 – Base aérienne 118) je dom vojnog centra za vazduhoplovnu ekspertizu – CAEM (Centre d’expertise aérienne militaire) u čijem sastavu se nalazi eskadron (Escadron) ECE 01.030 Côte d’Argent sa dve eskadrile (Escadrille) – BR127 Le Tigre i BR128 Le Scarabée Blanc koje lete na borbenim avionima Mirage-2000D i Rafal B i C. U CAEM-u se još koriste i laki višenamenski avioni TBM700.

U bazu Mon de Marsan je skoro stigao i prvi modernizovani Rafal F4 / Foto: Francuske vazdušne i svemirske snage

U BA118 je stacioniran i čuveni eskadron EC 02.030 Normandie-Niemen, jedina zapadna jedinica koja se u Drugom svetskom ratu na istočnom frontu u periodu od 1943-1945. zajedno sa sovjetskim snagama borila protiv neprijatelja. Danas se u sastavu eskadrona nalaze tri eskadrile, SPA91 Aigle à tête de mort , SPA93 Canard Col Vert i SPA97 Fanion aux Hermines, a sve tri lete na borbenim avionima Rafale B i C. Na Rafalima iz ove baze leti i eskadron EC 03.030 Lorraine sa takođe tri eskadrile, SPA38 Chardon Lorrain i SAL56 Scarabée koje imaju samo jednosede Rafal C, i SPA162 Tête de tigre sa Rafalima B i C.

Ono što je trenutno zanimljivo vezano za ovu bazu jeste da je tamo u toku obuka pilota i pripadnica vazduhoplovnotehničke službe hrvatskog ratnog vazduhoplovstva za višenamenski borbeni avion Rafal. Tehnički sastav se tamo nalazi od sredine novembra prošle godine, a piloti od početka februara.

Još interesantnije je da je visoka srpska vojna delegacija na čelu sa načelnikom Generalštaba, ponovo u jednoj bazi u kojoj su stacionirani borbeni avioni Rafal za čiju nabavku je zainteresovana i Srbija. Podsetimo, krajem oktobra prošle godine je tokom boravka u Grčkoj, general Mojsilović posetio je i vazduhoplovnu bazu Tanagra.

Kako je Tango Six izveštavao u prethodnim danima, Srbija nastavlja pregovore sa Dasoom o kupovini višenamenskih borbenih aviona Rafal.

Tango Six je prošle nedelje pisao o vazduhoplovnoj bazi Mon de Marsan koja je dobila trenutno najnapredniju verziju Rafala.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

Citam dosta komntara koji kazuda je Rafael mnogo bolji od MIG-a 29,
F16 i nekih drugih aviona.Po cemu?

Odgovori
YP

Za početak po tome što francuzi hoće da nam prodaju Rafal. F-16 neće niko da nam proda, dok MiG 29 zbog starosti postaje deficitarna roba.

ma

Samim time što je novija generacija, te je projektiran za svu hrpu elektronike i elektronskog ratovanja o čemu se nije razmišljalo u doba projektiranja MIG29. Naravno projektiran je i za modernije motore, flybywire, elektronski cockpit itd itd
Da se sve to može samo tako nabudžiti svi bi danas koristili „moderniziran“ F4 ili MIG21.

Va

Rafal i neki sovjetski krš nemogu ni u istu rečenicu

Pe

@Nebojsa F-16 je konstruisan 1970- ih, prvi let je bio 1974 , ali je stalno unapredjivan, pa i sad se prave nove varijante.
MiG-29 je isto konstruisan pocetkom 1970 ih, prvi let 1977.
Ali, SSSR se raspao, a Ruska Federacija nije vodeca naucna sila, kao sto je bio SSSR i MiG-29 nije nikada ozbiljno unapredjen. Tek posle 2010 je zamisljena modernizacija pod „rebrendingom“ MiG-35, koja nikada nije usla u masovnu proizvodnju, napravljeno je svega 5-6.
Rafal je konstruisan 1980-ih, prvi let 1986, i stalno je unapredjivan, sto se nastavlja i danas, sa novom serijom 4.
Jasno je da najrazvijenije zapadne drzave, kao Amerika i Francuska, imaju daleko naprednije tehnologije od danasnje Rusije.
Osim toga, nisu imali ni potpuni ekonomski kolaps 1990-ih, kao sto je imala Rusija.
Iz svega ovog je jasno da su i Rafal i F-16 odlican izbor, samo je pitanje sta je od toga realno dostupno Srbiji, koja se i dalje ne shvata kao saveznicka zemlja na zapadu.

Ni

@Petrovic Dušan
Hahah u kojoj to vasioni Francuska ima razvijeniju tehnologiju od Rusije? Francuska može da ima samo ono što joj daju Sjedinjene države. Evropske zemlje su svetlosnim godinama iza SAD i Rusije u tehnologiji.

Ic

Voleo bih da vidim Rafal F4.2 u naoruzanju srpskog ratnog vazduhoplovstva ali bih isto tako voleo i F-16 Block 70/72.U svakom slucaju,oba aviona su neverovatno mocna,F-16 je avion sa najvise vazdusnih „ubistava“na svetu i avion koji je najvise dokazan u borbenoj upotrebi na svetu sa neverovatnim pozitivnim ucinkom.Zato i sam avion je napravljen u toliko velikom broju a i cinjenica da se i dan danas proizvodi i koristi govori mnogo o samom avionu.Avion F-16 Block 70/72 je sasvim nov avion,sa delom tehnologija iz aviona F-22 Raptor i F-35.Takodje i spolja se razlikuje od ostalih serija F-16 aviona.Rafal mi se dopada isto zato sto kupovinom njega Srbija bi dobila neverovatno mocan avion koji moze da koristi najveci opseg borbenih sistema i tehnologija.Ali da bi Srbija mogla da kupi takav avion,sama Srbija mora da napravi veliki spoljnopoliticki zaokret ka Zapadu tj.potpun,da bi kupila takve avione i da bi samo ratno vazduhoplovstvo opstalo kao oruzana grana.Znaci nema vise Rusije i Kine i bliske saradnje sa njima,vezbe sa ruskom vojskom u sred Evrope,sto svaka cast kako su EU i NATO dozvolili tako nesto da se odigrava u Srbiji,zemlji koja je kandidat za ulazak u EU,koja je skoro u srcu Evrope.Toga nema vise ni ovako ni onako, rukovodstvo Srbije mora da se uozbilji ako misle nesto ozbiljnije da urade po vojnim i ekonomskim aspektima i unapredjenju drzave u svakom smislu…

Re

@Nikola

Kao neko ko je radio u Francuskoj jos sredinom 90’ih godina na sistemima mikrotalasne komunikacije, apsolutno pojma nemate. Sve sto imaju je lokalno razvijeno i Francuska ima jako, jako puno izvanrednih inzenjera i sistema (ima ih raznih da se razumemo), ali poredjenje sa Rusijom je razlika od recimo 15-20 godina.

Br

@Petrovic Dusan
Kako su onda Rusi drugi u matematickoj olimpijadi?

Ni

@Reality check
Francuska 90ih i današnja Francuska su nebo i zemlja. Danas je Francuska zemlja u kojoj se proizvodi jeftina keramika i tanjiri za 3. svet, a život građana tek za nijansu bolji od Srbije. Dovoljno govori i činjenica da francuski automobilski giganti nisu sposobni da proizvedu funkcionalan motor jači od 2,000cc.

Be

Nikola,
Od kada se snaga bilo cega izrazava u cc 🤔

Gr

>> Danas je Francuska zemlja u kojoj se proizvodi jeftina keramika i tanjiri za 3. svet

Ti verovano nisi nikada izasao iz Srbistana a o porcelanu tek nemas pojma :-).

Be

A tek sto o motorima s unutarnjim izgaranjem zna, cudo jedno

Mi

@Nikola „Dovoljno govori i činjenica da francuski automobilski giganti nisu sposobni da proizvedu funkcionalan motor jači od 2,000cc.“

Bugati je francuski automobil..

Iv

Za te 3.5 milijarde mozemo nastancati na desetine hiljada dronova i artiljerijskog oruzja koje bi imale bar 100 puta vecu vatrenu moc nego li 12 Rafala. Kupiti 2 za air policing i cao.

Odgovori
St

Sa cenom od 3,5 milijardi bice lepa provizijica. skoro ko za autoputeve i tunele.

Mi

Pre bilo kakve kupovine aviona, da li Rafala, F16 blok 70/72 ili Su35 ili nekog kineskog aviona hajde da sacekamo da NATO isporuci Ukrajincima avione: Poljaci F16 blok 52, Nemci Eurofajtere, Francuzi Miraze 2000, mozda i Rafale:
Da vidimo kako ce oni da se koriste u uslovima ozbiljne PVO, kako i koliko ce uopste da lete.
Inace, Ukrajinci u ovom ratu u vazduhoplovstvu imaju strahovite gubitke, desetkovani su. Doduse, ni Rusi nisu mnogo bolje prosli, peglaju zelju i ne lete iznad Ukrajine.
E, kada se iz Rusko- Ukrajinskog sukoba budu izvukla iskustva, tada videti sta nam je prioritet za kupovinu:
moderna PVO ili 10- 12 aviona za 3 milijarde dolara.

zo

Čudno razmišljaš – kupi 1000 bicikala, šta će ti auto?

Gr

>> kupi 1000 bicikala, šta će ti auto?

Nemam pojma gde to ima, moja 3 bajsa vrede kao dobar polovan auto…

Iv

Kad Rusi sa destinama svojih aviona se ne usudjuju da ozbiljnije dejstvuju, sta bi mi sa ovih par komada mogli? Unisteni bi bili na aerodromu u nekom vecem sukobu. Glupost na kvadrat i bacanje novca kojeg nemamo.

Odgovori
Mi

@Ivkos
Rusi ne koriste svoje avione bas zbog toga sto im je elektronika na nivou iz 80ih i u tome je i razlog sto je Rafal 150 puta bolji. Od radara to ECM zastite itd…

А

@Ivkos

А Украјина са беше ескадрилом Су-24 и неколико ескадрила ловаца Су-27 и МиГ-29 против многоструког непријатеља чини чуда!?

Или ћемо стварно и даље да наставимо са анализом у вакуму, где 12 авиона лети само за себе, тотално без подршке бар 3 активне ваздухопловне базе, мреже ВОЈИН и једне ракетне бригаде за ПВД. А тек када се постави питање која то од регионалних држава има способност да изврши ефективну офанзивну акцију са својим ваздухопловима, на шта је реалистичан одговор не, слободно се може поставити питање и ко ће то нама уништавати авионе на аеродромима.

67

@mitrovdan
Po cemu bolji?
Ajmo argumente na sunce….
Gde se dokazao, sta je oborio, koliko moze bez potkrilnih tankova dugo da vidi vazdusnu borbu, koliko mu je radar otporan na ometanje, koliko moze u situaciji kada nema podrsku awacsa …

Gr

>> koliko mu je radar otporan na ometanje

Maksimalno. State of the art AESA LPI radar, tu VKS definitivno nemaju nista da suprotstave, da ne govorimo o drugoj ECM opremi i mamcu kojega poseduju EF, F-35 i Rafale.

U Ukrajini vidimo da PVO iz 90tih izlazi na kraj sa (navodno) savremenom ruskom tehnikom. Realno bi danasnja tehnologija u sudaru sa sovjetskom PVO s kraja 80tih trebala da isti neutralise bez problema, a vidimo da to nije slucaj. Zakljucak je da su se sukobile vojske na uporedivom tehnoloskom nivou sto je za RF zaista problematicno kada uzmemo u obzir sve te stotine milijardi dolara i medijsku propagandu…

С

Бацање пара…

Odgovori
Mi

Deco, bas imate navijacki narativ!
„Ko je bolji, F16 blok 70 ili Rafal mk4? A mozda su tu negde i Su 35 i Su 30?
Komsije sa zapada prateci NATO medije ocekuju da Ukrajinci ovih dana udju u Moskvu, zar ne?
Sa druge strane, rusofili su pred Varsavom, ma sta Varsavom, Berlinom?!?
Licno, ni u ludilu ne bih ulupao 3 milijarde dolara u bilo koje avione pa bili oni Rafali, F16 ili Su35!
Samo jak PVO, za sve daljine( do 400km) i sve visine ( do 30km).
Deco, u novim ratovima niko se nece bas naleteti, kao sada u Ukrajini!
Ni Rusi ni Ameri a kamo li tamo neke drzave – polukolonije- protektorati sa jedva napabricenih 10 do 12 modernih aviona! Rizik od obaranja je preveliki.
Imate portal Mycitymilitary Ukrajina 2023, pogledajte na kojim daljinama se obaraju HARM-ovi lansirani sa Ukrajinskih MiG-ova 29 i Su27. PVO obara rakete ispaljene iz Hajmersa a nece avione. S400 trenutno drzi rekord u daljini obaranja aviona, Ukrajinski Su27 je oboren na daljini od 230km?!? MiG-a 31 je uspesno oborio Ukrajinski Su 27 raketom R37M na daljini od 220km ( nezvanicno, domet R37M je oko 350km).
O kom letenju pricate?!? Mirnodopskom?!?
Za to vam je dovoljan i Mig 21, ili MiG 29, mozda neki polovan F16 za er policing.
Ovako, samo pustate filmove, deco!
Sta moze da promeni 10-12 skupih igracaka?!? Nista!

PS

Verovatnije je 24 skupe igracke + postojecih 14 MIG 29 + slojevita PVO koja se upravo nadograđuje sa kašnjenima oko FK-3. Nije loše za ovako malu državu.

Li

Samo dronovi i neki JF 17 od Kine za nas vise nego dobro!

Bi

Francuzi su se kroz istriju pokazali kao veoma nepouzdani saveznici, ova kupovina bi za nas bila katastroflan potez. Sigurno bi bili uslovljavani u nekim buducim kriznim situacijama kako za isporuku rezervnih delova tako i za isporuku naoruzanja za njih…

Odgovori
YP

Predlažete neko drugo rešenje?

ma

Vjerojatno se pokušava kupiti podršku Francuske u EU, bez obzira kakvi avioni će biti isporučeni.
Da se razumijemo nešto slično je napravila Hrvatska – razmislite kako je Hr odjednom ušla u Schengen i Eurozonu preko noći a prije samo godinu dana su svi bili protiv (počevši s Francuzima).

Pe

@Bishop Francuzi „nepouzdani saveznici“?
Srpska vojska je 1915 morala da napusti Srbiju.
U to vreme 1915-1918, Nemci su okupirali veliki deo Francuske gde su se vodile najteze borbe, kao Verdun.
Srpska vojska i vlada su se povlacili preko Prokletija do Jadranskog mora.Tamo su ih cekali Francuzi sa vojnim brodovima, i prevezli na Krf.
Zatim su naoruzali srpsku vojsku francuskim oruzjem, te srpska vojska probija solunski front i oslobadja Srbiju 1918.
Ne znam koji deo je „nepouzdan saveznik“….

Mi

@Petrovic Dusan
Kao da si propsutio namerno deo gde je plan Francuske vojske bio da se pusti da svi bolesni i ranjeni u Srpskoj Vojsci umru u Albaniji na obali pa da tek onda prevezu prezivele a i da se o tome raspravljalo.

Tek je na insistiranje Ruskog cara uz pretnju potpisaivanja separatnog mira Francuska pristala da evakuise Srpsku vojsku.

Srpska vojska je naoruzana francuskim oruzjem da bi mogla da ratuju uz Francuske i Britanske snage na insistiranje Britanaca.

O bombardovanje 99 itd da ne pricamo…dakle malo jaci saveznici.

Gr

>> Tek je na insistiranje Ruskog cara uz pretnju potpisaivanja separatnog mira

Kakva bajka, ruski car znaci vec bio uzeo pero u ruke da potpisuje separatni mir, ruka mu je zadrhtala… srecom Francuzi se dozvase pameti…

Pe

@Mitrovdan Vas odgovor je u direktnom sukobu sa ponasanjem Solunskih ratnika, pa i kralja Petra 1 i Aleksandra po okoncanju rata.
Veliku zahvalnost Francuskoj najbolje su mogli da izraze bas ti ljudi, koje je spasla Francuska, zar ne?
Price o „pomoci ruskog cara“ i „Francuzi hteli da Srbi pomru“ su lansirane 1990-ih od strane drzaven anti-Evropske propagande, sa jednim ciljem (ostanak na vlasti Milosevica).

Ba

A Rusi, tek oni sto nam bili saveznici. Od 91 do 95 naoruzavali Hrvate. Nama uveli 92 sankcije, 99 ostavili na cedliu. Putin odlikovao Stipu Mesica…itd

Zo

U celoj ovoj prici, za Mileta Tranziciju bih potpuno podrzao kao jedinog sa „sve cetiri na Zemlji“. Za ostale vidim da su idealisti, koji ni u jugoslovenskim ratovima, a kamoli protiv NATO nisu ni bili. Mile T, svaka ti cast sto situaciju gledas sa potpuno Racionalne, Obrazovane i Realne tačke gledišta. Ostali, radite na gore pomenutim tackama. Ne pada mi na pamet da ginem zarad nečijeg malog djoleta i debelog budjelara.

Vl

Petrovic Dusan,
I slučajno si propustio da naglasiš da čuvena „lađa“ nije francuska već italijanska. Da, nisu našu vojsku prevezli Francuzi već Italijani. A na tome im se blentavi kralj odmah nakon rata lepo zahvalio otevši Dalmaciju za Hrvate…

da

Max
Tako to mali Perica zamišlja da se ulazi u Šengen/eurozonu. Kupiš avione i ulaziš. A to što je Hrvatska 7 godina prolazila kroz stalne evaluacije i morala povesti stotine reformi to je ništa. Da, kad je došlo do političke odluke pomogla kupovina aviona, ali dug je put do te faze.

Odgovori
Iv

To je bio samo podsticaj Francuzima da urazume par zemalja koje su možda razmišljale o tome da HR uguraju u grupu s Bugarskom i Rumunjskom, ali bez reformi i ispunjavanja svih postavljenih zahtjeva ni 50 milijardi ne bi pomoglo …

Mr

Hrvatska policija i carina nisu bili spremni za šengen..više puta sam prolazijo granicu.. Ne zainteresirani za svoj posao..sporo se radi..kod pregled vuku nozu za nogu.. ako praviš komparaciju između slovenaca i hratske policije i carine..za jedan razred imaju bolje radne navike..puno profesonalniji..druga stva kompjetrski sistem hrvatske policije je totalno spor za ozbiljan rad.. za 1 kola sa 4 putnika treba im 60 s..što je katastrofalo sporo.. predviđam da nije nabavljen adekvatan komjuterski sistem ili je sa dogradnjom postao spor.. KOntrola se vrši tako, da va kamera pročita reg. tablicu na koju se vezu skenirani brojevi u iz pasoša.. svi ti podatki se za vrijeme provjer u realnom vremenu šalju preko američke ambasade (njihovih servera) u hrvatski mup..i nazad na kontrolno mjesto.. Isto je stvar kod slovenaca… amerikanci su donirali slovencima i hrvatima sistem za prepoznavanje reg. tablic pod uslov da imaju neograničen dostup doo podatka putnika.. Zato ako imate više pasoša..uvijek koristitte samo jedan..drugi neka vam bude čist za hitne slučajeve itd itd

Jo

Naravno da kupovina aviona nije bila dovoljna sama po sebi, ali je bila lepa motivacija. Međutim, postoji jedna druga stvar: Hrvatska je novac za kupovinu ovih aviona dobila iz fondova EU za saniranje posledica COVID i sl. Francuska je izlobirala da Hrvatska dobije više para :)

Znam da je ova nabavka aviona vruć krompir u Hrvatskoj i služi za politička prepucavanja, ali ja im zaista skidam kapu – ovo je majstorski izvedeno.

Ic

@Mitrovdan
Rusi saveznici?!Ruski car rekao da se pomogne Srbiji i to naterao Francusku koja je maltene pokorila Rusiju,usla u Moskvu i spalila je?!Ruski car je tada uhapsen i likvidiran od strane komunista Lenjinovih a i pre toga je potpisala mir.Drzava koja je jedina i toliko zestoko zagovarala Veliku Bugarsku,San Stefanskim mirom,naoruzavala devedesetih godina Hrvatsku PVO sistemom S-300 i ostalim oruzjem,koja je triput uvodila sankcije Srbiji i ostavila na cedilu Srbiju 1999.godine protiv NATO sigurno ne moze da bude Srbiji saveznik.Rusija nikada nije bila saveznik Srbije,niti je,niti ce biti,to pojedini ljudi treba da shvate.Pre ce SAD da ti bude saveznik sa kojima smo se malo sukobili jer je to generalno bio sukob manjih razmera koje su obe strane kontrolisale.

ca

@ Mrkimrki
malo nategnuta prica,
pa nece eu dozvoliti da se takve stvari vrte kroz ameriku i da svaka zemlja za sebe organizira servere
proguglaj malo pojmove SIS network i eu-LISA

Manage operations of the Schengen Information System (SIS), the Visa Information System (VIS) and Eurodac

Ensure highest levels of information security and data protection
Participate in implementing new systems (research and development)
Provide training for national authorities on technical use of IT systems

Th

@YPT
Franzuska oce prodat svoje avione neprijatelju NATO saveza ? Pametno.

Odgovori
ja

Наоружавање војске се обавља у складу са СТРАТЕГИЈОМ ОДБРАНЕ и документима који из ње произилазе. Овај авион не да се не уклапа у стратегију одбране већ је урушава.

Odgovori
PS

Gde se ne uklapa?

zo

Veoma velika greška ući u saradnju sa Francuzima,ali za to odlučuje neko drugi,skupo će sve to koštati Srbiju.Velika greška.

Odgovori
ja

Браво Зоране, потпуно се слажем.

Tr

Zapravo je najveca greska to sto nismo usli u nato i to sto sada nismo uveli sankcije Rusiji. E to ce nas skupo kostati kada krene karambol sa svih strana, a rusija kao ni do sada nece maknuti prstom, a verovatno i da hoce ne moze jer ne mogu ni svoje da zastite…Da ne spominjem da su hrvatima prodavali oruzje 90ih..I da, nisam protiv ruskog naroda, pa cak ni protiv drzave, ali sam realan, nas interes i opstanak je na zapadu..

Th

Hrvatska je Nato saveznik. srbija nije.

Odgovori
St

Prvo, Hrvatska nije NATO saveznik, vec clanica NATO.
Republika Hrvatska članica je Organizacije Sjevernoatlantskog ugovora (NATO) od 1. travnja 2009. godine.
2000. godine Hrvatska je postala članicom Partnerstva za mir, čime je obilježen početak odnosa između Hrvatske i NATO-a. Pozivnicu za punopravno članstvo u savezu Hrvatska je primila na summitu u Bukureštu 2008. godine..

Drugo, Srbija je u Partnertvu za mir.
Republika Srbija pozvana je da pristupi Partnerstvu za mir na samitu NATO-a u Rigi 29. novembra 2006. godine, zajedno sa Bosnom i Hercegovinom i Crnom Gorom. U skladu sa ovim pozivom i odlukom Vlade Republike Srbije, predsednik Republike Srbije Boris Tadić potpisao je Okvirni dokument 14. decembra 2006. godine u Briselu, čime je Srbija i formalno postala učesnica Partnerstva za mir.

Ali to i dalje nema veze sa prodajom Rafala, jer su prodati i Emiratima i Egiptu i Indiji i Indoneziji i Kataru, a nijedna od tih zemalja nije ni clanica NATO niti planira da postane.

Vl

Za nas bi bio bolji Eurofighter, em sto je u rangu Rafala po kvalitetu, em sto su Britanci veci igrac na geopolitickom polju od Francuza.

Odgovori
YP

Fali još jedno „em“. Britanci neće da nam prodaju ni polovnu gumu za avion.

Br

Ne racunajuci F-35, koji nije opcija, Tajfun je jedini avion koji bi za nas bio gora opcija od Rafala, ako gledamo cenu, sat naleta, zahtevnost odrzavanja i infrastrukture i buducu dostupnost rezervnih delova. Ako nisi u NATO ne kupujes njihove avione, nesto drugo moze, ali borbeni avioni, ne. Ili da molimo boga da Kina i Tajvan/USA barem odloze sukob na duze ili da Indija napravi neki borbeni avion. U suprotnom mislim da vise nemamo nikakvih realnih opcija. U NATO ne mozes kada je ogromna vecina protiv toga, niti je to demokratski (mada sve vise postaje).

Yo

Kad pročitam naslov – prosto ne mogu da se otmem utisku da će NG u francuskoj bazi da pita hrvatsko osoblje da mu iz prve ruke kažu valja li Rafal… :)
Šalu na stranu – ima pozitivne matematike u kupovini novih Rafala i svega ostalog što ide uz to.
Pogledajmo samo veličine donacija iz EU unazad par meseci – to se bliži milijardi €…
Treba izaći iz geopolitičkog škripca koji nam je nametnut kroz situaciju između čekića i nakovnja – i Francuska bi tu mogla biti ne samo jedini, već možda i pravi izbor.
Retorike će verovatno biti sve oštrije kako sukob u Ukrajini bude duže trajao, a mi možemo samo mnooogo izgubiti kakogod se opredelili…
Struka je rekla svoje – pa ako možemo da je ispoštujemo (a pre će biti i da moramo) – nema svrhe odugovlačiti ovaj posao bez potrebe…
Još ako izguramo neke dodatne pogodnosti koje obično prate kupovinu novih aviona, a obzirom i na to da nam municija ide od ruke pa dobijemo i mogućnost da nešto od svoje integrišemo i na Rafale u budućnosti – nema onda ni smisla maltretirati Makarona nećkanjem – naročito sada kada mu je koncept evropske odbrane gotovo uništen…

Odgovori
Ga

Struka moze da kaze da joj treba puk F35, Srbija nije Katar da ne zna sta ce sa parama. Ovo je jedno kompletno ludilo drzavnog vrha, 3+ milijarde evra, paket naoruzanja u rangu sadasnjeg Mig 29. Bolje da Francuzima prebacimo tih 3 milijarde u kesu nizasta, ovo je kupovina aviona za stranacke skupove. Nasi politicari su pravili velike brljotine poslednjih decenija, ova kupovina ce biti u top 5 sigurno.

Yo

@Gandra
Teško da je paket opreme u rangu MiG 29, ali je to stvarno pitanje za struku…
Ne mogu da ulazim u stručnu problematiku, ali vidim da se po tog paprenog Rafala svi kupci vraćaju po još uprkos snažnom marketingu svih drugih proizvođača vojne avijacije – naročito Amera sa F-35…
Mi valjda očekujemo i plaćene isporuke pvo sistema iz Rusije i Kine koje će možda jedino biti propuštene da stignu ukoliko pazarimo zapadne avione…
Mi više nismo u mogućnosti da biramo dobavljača vojne opreme, eventualno možemo pazariti neke mašine za vojnu industriju, licence i sl., ali nama ni iz Kine koja nije pod sankcijama se ne dopušta uvoz vojne opreme.
Što pre to prihvatimo – tim bolje po nas.
Ne zaboravimo – roknuli su Severne tokove a tolerisaće nam istočno oružje.
Neki smo još od 2014. naslućivali takvu situaciju i insistirali na jačanju domaće vojne industrije jer će samo ono što sami proizvodimo imati mogućnost odvraćanja – ukoliko radi posao.
Sve ostalo može samo da pripomogne u tome.
Ja se ne ložim na (marketinške) priče o svemogućim zapadnim avionima – dok „ruske kante“ šetaju Kinžale, a novija pvo im jedina tretira i hipersonične rakete, ali niko ne pazari ono što niti može da dobije niti da servisira.
Kupovina Rafala je verovatno deo i nekog većeg/vrednijeg sporazuma sa Francuskom i to je dodatno aktuelizuje.
Još se JNA ložila na te avione i pravila projekat svog mini-Rafala, pa je takvo opredeljenje struke izvesno vrlo jako utemeljeno.

OP

Svi grlom u jagode…a da sacekamo da se sukob zavrsi pa onda, na temelju rezultata geopolitickog preslagivanja odaberemo kako i sta…jer kako je krenulo nit EU a niti SAD nece iz ovog izaci ni priblizno isti kakvi su bili…

Odgovori
Pe

@Opis Mislim da je sad, godinu dana posle propale ruske invazije,vec svima jasno da ce se sukob zavrsiti vrlo lose po Rusiju i to na desetine godina unapred.
Srbija ima novu geopoliticku situaciju u kojoj Rusija vise ne postoji kao snazan faktor, i preostaju EU,Amerika i Kina.

Gr

@Petrovic Dusan

>> Mislim da je sad, godinu dana posle propale ruske invazije,vec svima jasno

Ja ne vidim da je bilo kome nesto jasno, samo su korigovali narativ, pre godinu+ dana se pisalo kako je Ukrajina neka fake drzava – maltene bez vojske i avijacije, koju ce RF da zgazi za 14 dana, a danas ide prica o herojskoj borbi RF protiv (kolektivnog) zapadnog satane, agresora koji je u stvari nju napao da je porazi i raskomada itd. Da nisam ovo doziveo ne bi verovao da je moguce.

Re

Problem je što se sukob rasplamsava sve više i što će još zemalja biti uvučeno.Jednostavno smo zakasnili za sve.

Mi

Austrianci imaju Eurofighter- e,i jedva cekaju da ih se rese,pa bi mi mogli da ih modernizujemo? Svi NATO vazduhoplovi imaju spravu koja emituje prijatelj- neprijatelj kod,ovaj avion ima spravu kojoj mora svaki put pre poletanja da se ukuca novi kod,Amerikanac iz Austriske baze pozove,onda mora i da se plati,pa onda poletanje. Zato Austrianci pored skupog odrzavanja i zbog toga zele da ga se rese. Rafale je bolji avion.

Odgovori
sp

ala ga nadrobi , žalosno je šta nemaš veze sa avijacijom , ehh da uređaj ti se zove transponder i imaju ga i civilni avioni, vojni imaju samo jedan mod više. „IFF Friend or Foe Encryption

Modes 1, 2, 4 and 5 are military only, with Modes 4 and 5 possessing encryption capabilities and being designated for use by NATO forces. Mode 3 may be used by both military and civilian aircraft, and Modes A, C and S are civilian only.

Mi

Mile svaka zemlja ima svoj svoj tuđi jedina razlika je što Američka firna to proizvodi

Gr

Nikakve to veze nema sa EF, po difuznim izvestajima austrijske stampe od pre 5 godina radi se o USA firmi koja austrijsku avijaciju za velike pare snabdeva kriptografskim materijalom – bez jasnog objasnjenja o cemu se radi, valjda „kljucevima“ potrebnim za zastitu komununikacije. Pre ce biti da se radi o licencnom ugovoru za upotrebu odredjenog softvera ali kao sto rekoh, nema tacnih informacija. U Nemackoj se nikada nije izvestavalo o ogranicenjima te vrste pri upotrebi ovog vazduhoplova tako da pretpostavljam da se radi o nekakvom internom austrijskom deal-u.

mi

@ Great sturgeon možda ima to veze sa članstvo u Nato, ključevi su za članice a tko hoče dodatno plača

Gr

@mikv

Tehnicki posmatrano nema razloga za ogranicenja. GPS je vec decenijama nezavistan od vojne primene a komunikaciju mozes da zakljucas sa kriptografskim materijalom kojeg si sam proizveo za konkretnu misiju. Nije plauzibilno zakljuciti da je evropski avion zavistan od neke americke firme i njenih kljuceva. Tehniologija je danas svima dostupna! To je prica za javnost koja se ne razume u tehnicke aspekte komunikacije. Ja polazim od toga da komentatori koji se interesuju za ovu tematiku imaju osnovna znanja iz te oblasti ali cini se da to nije slucaj…

mi

@Great sturgeon nemoj iznositi neke stvari koje ne znaš, samo sam ti napomenuo zašto oni plačaju a drugi ne, jer tehnologija nije dostupna svima, pričam iz iskustva jer zanam i nekad sam radio na tim sustavima, a bez toga ključa možeš plakati jer nisi kompatibilan sa nikim.

Ni

Ja zaista ne razumem price tipa nece da nam prodaju f16, f18, eurofajter itd. Ali zamisli hoce radare, komunikacionu i IT opremu. Eurofajter je projektovan za dzepove poreznika zapadne EU i. Pa F16 ima Irak i pola americkih neprijatelja, Srbija je med i mleko u poredjenju ljubavi prema NATO sa Indijom, Egiptom, UAE itd. Neka neko ode u npr. Mumbai i kaze na ulici volim Nato pakt, UK, USA pa nek javi rezultate. Vise je tu prica politicara i njihovih kombinacija, pa Švedi bi i akcije od lokalne filmske industrije zajedno sa glumicama dali za dz uz Gripen, al kome treba politicka podrska Svedske… F35 ce prodavati svima cim se isporuce svi naruceni, a do tada normalo voze taj talas ne odobravanja jer im je to besplatni marketing. Uvek moze da se ocerupa sa aviona ono sto ne zelis eventualno da isporucis.

Odgovori
PS

Za Gripen se ne javljaju oni koje smo zvali i šta tu ima više, Ameri BI prodali F-16 ali je to slepo crevo a uz to preskup za ono šta nudi u odnosu na evrolovce i ima određene probleme. Dobar je za prelaz ka F-35 (zato ga Rumuni i Poljaci i kupuju) ali sad ga kupovati kao srednjoročno ili dugoročno rešenje je toalni promašaj. Jurofajter je preskup, sa određenim problemima i ne nudi dovoljno političkog uticaja i koristi u Evropi. Svačije dete je ničije. Starije tranše su krš i svi jedva čekaju da ih isprate, naročito T1 koja je čist lovački avion i ništa više. Rafal je od zapadnih solidan izbor ali i skup. A to slobodna prodaja F-35, pa nema slobodne prodaje ni F-16, prepucavaju se sa Erdoganom oko toga. Biće liberalnije za jedno 15 godina ali ništa tu nije slobodno. Što ne znači da Srbija možda ne bi mogla da ga naruči već i sada ali bi za nas verovatno bila „posebna“ cena kao da sanjamo naftu… Jer ono što se objavi oko F-35 i stvarna cena koštanja su nebo i zemlja.

Ni

@PSA
To da se iz Saab-a ‘ne javljaju’ ‘nekim nama’ je rekla-kazala prica ‘tamo nekog oficira u vojsci od pre +10 godina za novine informertipa, igrala se vojska tada kao kupuje avione, pa zvali dobavljace, naravno da su ovi iz Saab-a imali info da od toga tada nema nista, pa nisu kao racionalni ljudi hteli da trose ni vreme ni resurse na gluposti neke tamo drnč vojske i ove nase udarili po nazovi ponosu tj sujeti- cisto da razjasnimo odakle je ta prica, znaci nije sto nas mrze nego zato sto nece da saradjuju sa neozbiljnim ljudima i organizacijama, jer nisu dovoljno bogati za to. Svaki avion ima svoje probleme pocevsi od Bernulija, pa na dalje… Da ovde zive neki ljudi kao sto su Švajcarci kupili bi dve pare savremenih aviona koji mogu da bezbedno popnu na 12km i stignu neki putnicki avion, a da pri tome ne trose puno para za to da bi se vise zaradilo od preleta. Svi zaboravljaju da je poslednji pilot borbenog aviona vec odavno rodjen. Ali mi imamo lozace naroda sa ciljem da otmu ovoj sirotinji pare pricom da li je Bugarski ili Hrvatski brzi i duzi.

PS

Ima i drugih izvora za SAAB ali nije ni bitno. Nije to kutija kolača pa da se kupuje kako se ćefne. A Švajcraci imaju baš ozbiljnu avijaciju. Miroljubivi, neutralni, bez ikakvih problema pa imaju i nabavljaju i novo i moćno. Tako da vam je baš loš primer. Kao što vam nije tačno ni za pilote borbenih aviona. Izašle su generacije i generacije novih pilota. Na tome se radilo puno prethodnih godina. Jer su vsi bili svesni problema i propuštenih generacija. Imaće ko to da leti.

Vl

Ovaj Rafal a i F16 nikad nisam video bez dodatnih rezervoara. To znači da je njegova deklarisana nosivost ubojnih sredstava realno umanjena za težinu goriva koju nosi na podvesnim tačkama. Tako da odmah možemo da bacimo u vodu korisnu nosivost. Takođe ako su mu neophodni ti rezervoari onda se postavlja pitanje zašto su konstruisali avion koji ne može da skladišti dovoljno goriva i da bude operativan bez dodatnih rezervoara. Takođe mislim da potrošnja nije mala (nije prvi put da zapadnjaci lažu za performanse uređaja koji prodaju).
Elektronika u našem slučaju ne čini neku prednost, posebno što je komplikovaniji sklop on je skuplji takođe lakši za ometanje i za neovlašćeno praćenje od strane proizvođača.
Sve u svemu skupa i nepotrebna igračka.

Odgovori
Be

4,7t je interni kapacitet za gorivo kod Rafalea

PV

Lukiću, zašto je saradnja sa Francuskom greška?

Du

Samo 12 aviona Rafal ce biti grobari srpskog RV.
Treba kupiti 24 komada F/A-50 u varijanti Block 20 sa AESA radarom i BVRAAM sposobnostima i to je to.

Odgovori
da

Dodao bi, grobari cele srpske vojske. 3 mlrd eura će biti veliki uteg za 10 g. Ali 3 mlrd nije sve, treba tu dodat i troškove promjene infrastrukture, obuke…

Be

Dude, slazem se s tobom.

Taj famozni BVR nije za potrebe drzava velicini HR i SRB.

Da pojasnim.
sposobnost BVR treba imati, ali ne na nacin da je nuzna na aparatima koje kupuju.

Zar nije svrsishodnije, za razliku u cijeni, nabaviti FA50 i jednu awacs platformu koja ce imati mogucnost nosenje BVR projektila?

Gr

>> awacs platformu koja ce imati mogucnost nosenje BVR projektila?

Realno ja ne znam gde i na cemu Hrvatska i Srbija planiraju da sprovode obuku za te vazduhoplove? HR mozda u sklopu NATO u inostranstvu ali SRB? Ja koliko sam upoznat potrebne su platforme koju vuku mete, takodje opremljene elektronikom za simulacije i prava elektronska dejstva – u svrhu treninga. Samo tako piloti mogu da se osposobe da koriste svu tu opremu…

ma

Rafal je definitivno, što bi stari Sloveni rekli „Overkill“, za Srbiju i Hrvatsku, čisto bacanje novca i dragocenih resursa. Za obe zemlje savršeno rešenje Korejski Golden Eagle, 2-3 eskadrile i puna kapa za naredne 3 decenije.

Jo

Objektivno, Srbija u ovom trenutku nema drugi izbor. Sukobi u Ukrajini i povećane narudžbe aviona stvaraju potrebu da se odluka o zameni Mig-29 donese par godina ranije nego što je planirana. Da Srbija ima izlaz na otvoreno more, imala bi veći izbor. Ovako je knjiga pala na dva slova, F-16 i Rafale. Rafale je bio preporuka iz vazduhoplovstva, još pre 15 godina (2008). F-16 je dobar avion, ali bi proces odobrenja u kongresu bio dug, uz rizik da Srbija bude žrtva prepucavanja između kongresmena.

Takođe, ako je svaka nabavka borbenih aviona politička odluka – u ovom trenutku su Francuzi bolje motivisani da prodaju avione.

Odgovori
Du

Jezivo je da Srbija mora da se pravda ljubiteljima ruske krš tehnike zato što hoće da kupi jedan od najboljih aviona na svetu.
Dokle da nas vuče na dno njihova zadrtost i nepoznavanje materije?
Ima čak i onih koji kažu nema veze uzmimo lošije avione ruske ili kineske samo da nisu zapadni. Znači samo njima da udovoljimo protiv interesa Srbije?
Najbolje bi bilo da uzmemo američke avione makar i polovne ili sačekamo bolja vremena i uzmemo kako Bog zapoveda, F35, mada je Rafal zastrašujuća mašina.

Odgovori
Sa

Pa ne znamo jel najbolji, nije se nesto mnogo koristio u borbenim dejstvima. Ali ne u grupi sa avaksima i jos desetinama aviona, nego solo, kao sto cemo ih mi koristiti.

Mu

Pa kabina se otvara kao na MIG-21. Da li si siguran da opet nisu odabrali „ruski“ avion.

67

Zbog cega krs?
Zato sto su zveknuli cilj na preko 250km udaljenosti…
Da vidim na zapadu tehniku da obori cilj na toj udaljenosti.
Ili npr Kinzali za koje ne postoji odbrana , hipersonicno oruzije najnaprednije u svetu i raketnon tehnologiji

Mi

@Petrovic Dusan
Sve te brodove i pomoć su Fancuzi dali (bez ironije i omalovažavanja-hvala im na tome jer da nisu oni niko drugi ne bi) tek nakon pretnje cara Rusije ( a nakon pisma kralja jAleksnadra caru Nikolaju) da će izaći iz saveza sa Francuskom u Isv. ratu akoe pomognu Srbiji.Sve je to naplaćeno od kralja Aleksandra tj. od Srbije( prevoz bodovima, oružije,..) što je i normalno,Srbija je to otplatila negde 1927. godine( kad a je i otvoren studentski dom „Kralj Aleksnadr I-Lola“.Tako da te floskule- pomoć, bratski narodi…..naš narod nikako da razume da je se sve to komercijalno i trgovina.

Odgovori
BS

Само тешка незналица може да буде против куповине авиона Рафал за наше РВ. Ови из суседства су стварно небитни свима, па их тако треба и посматрати. Ми смо већ купили њихове радаре и имамо активно вођене ракете домете од 80 Км и полуактивно 100 Km. Идемо даље и настављамо тамо где смо стали, оставите струку да ради свој посао, знају они боље од руских портала и комшија у Србији шта нама треба. Да се нисте запитали како то да причате исту ствар?

Odgovori
da

Struku da radi svoj posao? Daj me nemoj.. vidimo tu struku po celoj Srbiji. Od vrha BIA, MUP, EPS pa sve do vrha FSS-a.

BS

@Dara
Pusti nas na vazduhoplovnom portalu da pisem o stvarima u koje se razumemo. Licno poznajem mnoge od tih ljudi koje lete ovim nebom Srbije i znam da ih samo u najmanju ruku zlonamerna i osoba koja ne zna sta pise napise nesto kao ti. Treba da poredim pilote koji su nekoliko puta polozili svoj zivot da neko dete ne pogine ili da mu se spase zivot sa nekim bilmezom koji je sutirao loptu i sad je u FSS ili u EPS-u cepa prasetinu. Zalutala si ti ovde osim ako nisi iz komsiluka, samo ste vi na pravom mestu i ovi nasi sto slusaju Sputnjik, a ne misle!

St

Hipoteticko pitanje… sta I u kojem obimu moze da se nabavi od PVO sredstava za 3 milijarde..?
I… da ste nato pilot, da li bi vam bilo rizicnije krenuti na misiju iznad srbije koja raspolaze sa 15-20 Rafala ili sa deset sistema S-400 i nekoliko baterija Pancira…?
Komentari tipa ne moze pvo bez rv, polupace pvo ili rv krstarecim projektilima, zavisi cime su naoruzani avioni, kakvo je vreme i slicno su irelevantni…

Odgovori
PS

Stavovi poput ne može PVO bez RV nisu irelevantni, posebno što S-400 ne može da se kupi i neće moći još decenijama. Šta je moglo kupljeno je.

Gr

>> koliko mu je radar otporan na ometanje,

Meni bi hipoteticki u F-35 bilo rizicno onoliko koliko su me obucili da treba da bude. I ne bi isao sam, delovao bi kao deo veceg sistema. Ti S-400 bi pre napada avijacijom bili naceti krstarecim raketama, pa izlozeni raznim elektronskim dejstvima i na kraju talasima dronova mamaca…

Sr

Sjajan avion, odličan izbor sa tehničke(i političke) strane…samo ne može me niko ubediti da mi možemo to da priuštimo, bar ne novo.

Odgovori
Gr

ECB je podigla referentnu stopu na 3% a RS poznato je nema bas najbolji kreditni rejting za emsiju obveznica na trzistu. Kina ne daje kredite ako se ne kupije njena roba. Mozda iz UAE, cenim 6-8%.

Sr

@Greay sturgeon
Ne ucestvujem u pregovorima pa ne znam, ali deluje mi da je jedini problem upravo u tim procentima.

Gr

@Srbofil

Ako kapital dobijas direktno od Kine ili UAE to je uvek vezano za odredjene (politicke) ustupke. Ako pak izadjes na trziste kapitala i emitujes drzavne obveznice… ti ljudi tacno znaju sta ti radis sa njihovim novcem. Ako je tvoj cilj da potrosis 3 milijarde na eskadrilu aviona to njima izvesno ne zvuci kao minimalan rizik i dobra investicija. Na kraju krajeva oni zele posle 5 ili 10 godina taj kapital natrag sa intereson a on se ne oplodjava vojnom avijacijom…

Sr

@Great sturgeon
Sve istina, zato i ne znam kako planiraju da finansiraju tako skupu nabavku. Možda se pregovara o nekom offsetu, kreditu itd. Znam samo da ne možemo platiti iz budžeta kao npr. Bugarska što je svoje F-16 keširala.

Pe

Zanimljivo je da su Izraelci proizvodili svoju verziju aviona Daso Mirage pod nazivom Nasher, sa svojim raketama.U toku Jom Kipirskog rata 1974 Daso avioni uz mali broj F-4 su desetkovali sovjetske MiG-21 kojima su upravljali ruski piloti.
Za 20 dana rata Izraelci su u vazdusnim borbama oborili cak 277 ruskih aviona, sa gubitkom samo 18.
Jeste Raffal skup, ali bi prvi put u istoriji Srbija i Hrvatska imala zaista prvoklasni avion jednog sjajnog proizvodjaca sa velikim tradicijom.
Mozda je 1930-ih to bila kupovina Me-109.

Odgovori
Pa

Isti ti F-4, A-4 i ostali su, cudom, bivali desetkovani PVO, kojom su opet ti isti ruski oficiri upravljali.

Br

Sta ce nam kad nemamo ni priblizno novca da ih kupimo u pravom broju niti da ih koristimo na pravi nacin. U pitnju je verovatno ucena koja ce staviti definitivnu tacku na nasu vojsku i na nasu nezavisnost.

Ml

Rafal je izvrstan avion i tu nema neke velike razlike u mišljenjima. Pravo pitanje je – dali je potreban i isplativ. I za Hrvatsku i za Srbiju. Po meni, pravi odgovor na to je dao Ivan Selak, ponajbolji Hr pilot u mirovini. „Kupili smo Ferari da idemo njime u dućan po kruh i mlijeko.“ Dali je on u pravu?

Odgovori
ha

Najbolji avion je onaj koji moze da leti, koga mozes da opremis sto boljom opremom, koji u eksplataciji kosta onoliko koliko mozes da platis i za koga imas raketa u broju koji ti ne odradjuje neko drugi ili treci pa ako nisi dobar nece da ti proda jos.

Vrlo lako moze da ti se desi da imas perfektan avion, za koji nemas dovoljno raketa, koji kosta toliko da pola flote moras da drzis na zemlji. Imas neki super avion ali na jedan sat leta ti treba 10 sati odrzavanja i 3-4 mehanicara po avionu pa to sad simuliraj u nekom ratnom stanju…. ali da je dobar na papiru to stoji.
Ljudi gledaju koliko je lep, da li je slikan na boljoj pozadini, da li ima ovaj radar, onaj radar.

Po meni je uvek bolje imati losiji avion ali uvek spreman da leti i dovoljno raketa za njega od opcije da imas super avion a da ti pola flote ne leti i da imas za njega oruzja toliko koliko za paradu i jos jedan set u rezervi a za ostalo da molis ako si politicki podoban.
1 milijardu ja bi uvek kupio 30 migova 29 nego 10 rafala.
Sto ne znaci da je Rafal los avion, naprtiv.

To pitanje „ko je bolji“ …T-34 ili Tigar je ponavljano 1001 put kroz razne duele i pravi odgovor na to dobicete kad se vratite nazad kroz istoriju.

zo

Bitno je da kada kupuješ nešto rešavaš problem.
Loša varijanta je kada kupiš problem.
… olovka – papir – plus i minus – TTZ – logistika – samo struka!

Odgovori
Ml

Struka je, na žalost, samo fasada iza koje se nalazi politika. A i sama struka uvijek govori što joj politika sugerira. Ne postoji nezavisna struka. Jer u svemu oslučuje – politika…

ex

Znaci Momi ide katanac na kapiju.

Odgovori
Te

Jel’ ovo znači da se definitivno kupuje Rafal? Ili je ovo samo obično mazanje očiju? Čoveče, ceo svet je u tenziji. Ili se odlučite više ili ne kupujte ništa pa nek ratujemo sa starim kantama. Da me ne shvatite pogrešno, ne želim rat, ali nikad se ne zna.

Odgovori
PS

Indija pregovarala 15 godina a mislite da bi mi toliki trošak dali a da ne pokušamo da uredimo stvari kako su nam i potrebne. Prvo što su im linije pune pa je pitanje i kada bi došli. Nama Rafal ništa ne znači posle 2030. (zbog isteka resursa na MIG-29) a da ne pominjemo ostala pitanja od obuke remonta i naoružanja. Sve su to ozbiljna pitanja i skupa. Priča se da je za vreme Šutanovca kineski J-10 otpisan, iako je nuđen povoljni kredit, jer su Kinezi bili previše zadrti po pitanju održavanja. Održavanje je izvor ogromnih pihoda, a što više stepena prebaciš u zemlju korisnika to je on nezavisniji ali i prodavac gubi više para dugoročno. A ti pregovori ne idu lako.

Br

Pet godina cekamo isporuku 18 mistrala sa samo 50 raketa… I hocemo od njih da kupujemo avione za 3 milijarde… Sta vise reci.

Odgovori
Da

Trebamo da kupimo Panavia Tornado, jednu eskadrilu. Mogu da budu i bombarderi, i lovci-presretaći. Veoma dobro opremljen avion, iako isto iz 70-ih, i svaki primerak košta manje od 40 miliona dolara.

Odgovori
Ka

ne bih da sporim radi se o izgradnji RV PVO sa Francuskom , najpre radari GM -graund master, zatim malo Mistrala, nakon nabavke Rafala 4,1 ili 4,2 sledi zamena trupne PVO sistemima VL Mica NG, te na kraju stiže i SAMP-T NG koštaće to sve zajedno mnogo milijardi €, ali ko ne hrani svoju će hrani tudju armiju

povežite to sa školom za rez oficire RV, piloti rezervisti koji lete na borbenim avionima, biće na 12-14 već biše Rafala, kao i njegov UCAV NeuroN

dragzm pretiocima T6 iz Hrvatske, lako je vama vi ste u NATO

Odgovori
Ka

za par grešaka u pisanju izvinite

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor