Bosni i Hercegovini odobrena nabavka lakih višenamenskih helikoptera AW119Kx

22. maj 2025

Dvadesetogodišnja tradicija saradnje: Ambasada SAD uručila počasna odlikovanja srpskim vojnim diplomcima, pukovnik RV i PVO jedan od odlikovanih

20. maj 2025

[ANALIZA] Super Galebovi G-4 su na izdisaju, čime ih zameniti?

20. maj 2025

FEINDEF 2025: Prvi prikaz modela Erbasove besposadne letelice SIRTAP, moguća španska nabavka turskog trenažnog aviona Hurjet

19. maj 2025

[ANALIZA] Srbija odlučila da 70% troška nabavke Rafala finansira kreditom francuskih banaka

19. maj 2025

[ANALIZA] Ratno vazduhoplovstvo, protivvazduhoplovna i protivraketna odbrana Indije

16. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Četvrti AirVG u Zagrebu: Premijera eskadrile domaćih Rafala, inostrani gosti za atraktivniji letački program

13. maj 2025

[ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

13. maj 2025

Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

12. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025
Mozambik je prvi kupac južnoafričkog lakog višenamenskog aviona Mwari
Mwari je laki višenamenski avion koji može da se koristi kao COIN avion, za izviđanje, patroliranje i prikupljanje obaveštajnih podataka / Foto: Paramount Group

Mozambik je prvi kupac južnoafričkog lakog višenamenskog aviona Mwari

Južnoafrički vojni portal DefenceWeb preneo je pre tri dana informaciju da je prvi korisnik južnoafrčkog lakog višenamenskog aviona Mwari ratno vazduhoplovstvo Mozambika. Kako se navodi, Mozambiku je isporučen primerak koji je nosio registraciju ZU-MWA (sada ima mozambijsku vojnu oznaku FA-402), to je tek treći proizvedeni avion, odnosno nakon dva prototipa to je prvi predserijski Mwari čiji je prvi let izvršen aprila 2022. godine.

Preko informacija o praćenju letova je utvrđeno da je FA-402 krajem januara leteo blizu grada Nakala koji se nalazi na severnoj obali Mozambika. Prethodno je još sredinom 2021. godine iznad Mozambika uočen i prototip aviona Mwari, pretpostavlja se da je tada bio poslat na letna ispitivanja i prikazivanje, a to je bila i prva naznaka predstojeće narudžbine.

DefenceWeb podseća i da je u septembru 2022. proizvođač aviona, Paramount Group na izložbi Africa Aerospace and Defence exhibition otkrio da se sprema da svoj prvi avion Mwari isporuči prvom kupcu koji dolazi iz Afrike. Proizvođač je tada takođe objavio da se na proizvodnoj liniji nalaze 4 aviona, i da su dve države naručile ukupno 9 letelica. Flight International je objavio da se isporuka prvog primerka dogodila u decembru 2022, a da drugi avion treba da bude dostavljen u februaru 2023.

Rad na prvom južnoafričkom avionu koji je označen kao AHRLAC – Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft, započeo je još 2009. godine, dok je formalno, razvoj započet septembra 2011. godine. Prvi let prvog prototipa XDM (Experimental Demonstrator) izvršen je 26. jula 2014., drugi prototop je nosio oznaku ADM (Advanced Demonstrator). Proizvedena su i dva prototipa bespilotne verzije znatno manjih dimenzija kojima je prvo dato ime Mwari, ali je potom to promenjeno u Mwewe, dok je Mwari iskorišćeno za naoružanu vojnu verziju aviona AHRLAC.

U 2016. godini započeto je sa izgradnjom fabričkog pogona u gradu Wonderboom, iste godine je sa američkim Boingom potpisan sporazum o saradnji u razvoju vojne varijante prema kojim bi američka firma obezbedila pre svega integrisani sistem misije. Mwari je ponuđen i američkoj Komandi za specijalne operacije (SOCOM), u amerikanizovanoj verziji nazvanoj Bronco II, sa kojom je Paramount učestvovao u programu Armed Overwatch u kome su sa avionom AT-802U Sky Warden avgusta 2022. pobedile američke kompanije L3Harris Technologies i Air Tractor.

Razvoj i početak serijske proizvodnje je odlagan zbog problema oko finansija, sporova oko upravljanja holdingom, ugovornih sporova i intelektualnoj svojini, koji su postojali između kompanija Aerosud i Paramount Group, a koji su rešeni tokom 2019. i 2020. godine. Mwari se danas, u vojnoj verziji, nudi kao višenamenska platforma koja zbog otvorene arhitekture i modularnosti može da se koristi za izviđanje, patroliranje, kao protivpobunjenički laki naoružani avion (COIN), za prikupljanje obaveštajnih podataka (ISR).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Podsjeca na Broncoa

Odgovori
St

Taj AIrtractor bas izgleda kao traktor u poredjenju sa ovim avioncicem.

Odgovori
Ni

Kad vidim ovo, setim se jugoslovenskog JLT. Koliko je taj projekat bio ispred svog vremena, steta sto je ostao samo na papiru.

Odgovori
Mu

Samo da ovo nije vic na račun Afrike s strujom. Oblije me hladan znoj na samu pomisao. Zaustavite ga dok nije kasno.

Odgovori
Mu

Izgleda kao da ga je dizajnirao Željko Pervan. A i jedan od ove dvojice pilota bi mogao po građi biti on.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor