[RAT U UKRAJINI] Rusija na severu Ukrajine otvorila novi front, još jedan uspešan ukrajinski raketni napad na Krim

17. maj 2024

[GLEDALI SMO I OCENJUJEMO] „Masters of the air“ – očekivano i veličanstveno!

16. maj 2024

Grčka u skorije vreme naručuje dodatne Rafale, na prodaju nudi 108 borbenih aviona

15. maj 2024

Novi premijer Vučević: „Opremanje novim višenamenskim borbenim avionima u zavisnosti od finansijskih mogućnosti“

15. maj 2024

Aero-klub Otočac restaurirao spoljni izgled svog C-47B nakon što je 47 godina bio izložen elementima

14. maj 2024

[REPORTAŽA] AIRVG 2024: Petokrake, premijera i oproštaj pred penziju

13. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci koriste besposadne čamce naoružane improvizovanim lanserima raketa vazduh-vazduh, raketne sisteme PVO Patriot Ukrajini želi da pošalje i Rumunija

10. maj 2024

[POSLEDNJA VEST] RV i PVO Vojske Srbije prvi put na aeromitingu RIAT, prvi put u inostranstvu sa novim vazduhoplovom

10. maj 2024

Srpsko RV i PVO javno prikazalo novi sistem za elektronsko ratovanje u okviru modernizacije aviona MiG-29SM+

7. maj 2024

Novi sistem raspoznavanja „svoj-tuđ“ prvi put uočen na avionima MiG-29SM+ srpskog RV i PVO

1. maj 2024

Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

30. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Tajna isporuka američkih raketa ATACMS, teška situacija ukrajinskih snaga na frontu

27. apr 2024

Delegacija Nacionalne garde Ohaja sa RV i PVO Vojske Srbije ponovo o bezbednosti letenja

26. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. apr 2024

4. Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope – SEAS: Najveći regionalni skup vazduhoplovne industrije održan u Beogradu

25. apr 2024

[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024
Mozambik je prvi kupac južnoafričkog lakog višenamenskog aviona Mwari
Mwari je laki višenamenski avion koji može da se koristi kao COIN avion, za izviđanje, patroliranje i prikupljanje obaveštajnih podataka / Foto: Paramount Group

Mozambik je prvi kupac južnoafričkog lakog višenamenskog aviona Mwari

Južnoafrički vojni portal DefenceWeb preneo je pre tri dana informaciju da je prvi korisnik južnoafrčkog lakog višenamenskog aviona Mwari ratno vazduhoplovstvo Mozambika. Kako se navodi, Mozambiku je isporučen primerak koji je nosio registraciju ZU-MWA (sada ima mozambijsku vojnu oznaku FA-402), to je tek treći proizvedeni avion, odnosno nakon dva prototipa to je prvi predserijski Mwari čiji je prvi let izvršen aprila 2022. godine.

Preko informacija o praćenju letova je utvrđeno da je FA-402 krajem januara leteo blizu grada Nakala koji se nalazi na severnoj obali Mozambika. Prethodno je još sredinom 2021. godine iznad Mozambika uočen i prototip aviona Mwari, pretpostavlja se da je tada bio poslat na letna ispitivanja i prikazivanje, a to je bila i prva naznaka predstojeće narudžbine.

DefenceWeb podseća i da je u septembru 2022. proizvođač aviona, Paramount Group na izložbi Africa Aerospace and Defence exhibition otkrio da se sprema da svoj prvi avion Mwari isporuči prvom kupcu koji dolazi iz Afrike. Proizvođač je tada takođe objavio da se na proizvodnoj liniji nalaze 4 aviona, i da su dve države naručile ukupno 9 letelica. Flight International je objavio da se isporuka prvog primerka dogodila u decembru 2022, a da drugi avion treba da bude dostavljen u februaru 2023.

Rad na prvom južnoafričkom avionu koji je označen kao AHRLAC – Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft, započeo je još 2009. godine, dok je formalno, razvoj započet septembra 2011. godine. Prvi let prvog prototipa XDM (Experimental Demonstrator) izvršen je 26. jula 2014., drugi prototop je nosio oznaku ADM (Advanced Demonstrator). Proizvedena su i dva prototipa bespilotne verzije znatno manjih dimenzija kojima je prvo dato ime Mwari, ali je potom to promenjeno u Mwewe, dok je Mwari iskorišćeno za naoružanu vojnu verziju aviona AHRLAC.

U 2016. godini započeto je sa izgradnjom fabričkog pogona u gradu Wonderboom, iste godine je sa američkim Boingom potpisan sporazum o saradnji u razvoju vojne varijante prema kojim bi američka firma obezbedila pre svega integrisani sistem misije. Mwari je ponuđen i američkoj Komandi za specijalne operacije (SOCOM), u amerikanizovanoj verziji nazvanoj Bronco II, sa kojom je Paramount učestvovao u programu Armed Overwatch u kome su sa avionom AT-802U Sky Warden avgusta 2022. pobedile američke kompanije L3Harris Technologies i Air Tractor.

Razvoj i početak serijske proizvodnje je odlagan zbog problema oko finansija, sporova oko upravljanja holdingom, ugovornih sporova i intelektualnoj svojini, koji su postojali između kompanija Aerosud i Paramount Group, a koji su rešeni tokom 2019. i 2020. godine. Mwari se danas, u vojnoj verziji, nudi kao višenamenska platforma koja zbog otvorene arhitekture i modularnosti može da se koristi za izviđanje, patroliranje, kao protivpobunjenički laki naoružani avion (COIN), za prikupljanje obaveštajnih podataka (ISR).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Podsjeca na Broncoa

Odgovori
St

Taj AIrtractor bas izgleda kao traktor u poredjenju sa ovim avioncicem.

Odgovori
Ni

Kad vidim ovo, setim se jugoslovenskog JLT. Koliko je taj projekat bio ispred svog vremena, steta sto je ostao samo na papiru.

Odgovori
Mu

Samo da ovo nije vic na račun Afrike s strujom. Oblije me hladan znoj na samu pomisao. Zaustavite ga dok nije kasno.

Odgovori
Mu

Izgleda kao da ga je dizajnirao Željko Pervan. A i jedan od ove dvojice pilota bi mogao po građi biti on.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor