[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Mozambik je prvi kupac južnoafričkog lakog višenamenskog aviona Mwari
Mwari je laki višenamenski avion koji može da se koristi kao COIN avion, za izviđanje, patroliranje i prikupljanje obaveštajnih podataka / Foto: Paramount Group

Mozambik je prvi kupac južnoafričkog lakog višenamenskog aviona Mwari

Južnoafrički vojni portal DefenceWeb preneo je pre tri dana informaciju da je prvi korisnik južnoafrčkog lakog višenamenskog aviona Mwari ratno vazduhoplovstvo Mozambika. Kako se navodi, Mozambiku je isporučen primerak koji je nosio registraciju ZU-MWA (sada ima mozambijsku vojnu oznaku FA-402), to je tek treći proizvedeni avion, odnosno nakon dva prototipa to je prvi predserijski Mwari čiji je prvi let izvršen aprila 2022. godine.

Preko informacija o praćenju letova je utvrđeno da je FA-402 krajem januara leteo blizu grada Nakala koji se nalazi na severnoj obali Mozambika. Prethodno je još sredinom 2021. godine iznad Mozambika uočen i prototip aviona Mwari, pretpostavlja se da je tada bio poslat na letna ispitivanja i prikazivanje, a to je bila i prva naznaka predstojeće narudžbine.

DefenceWeb podseća i da je u septembru 2022. proizvođač aviona, Paramount Group na izložbi Africa Aerospace and Defence exhibition otkrio da se sprema da svoj prvi avion Mwari isporuči prvom kupcu koji dolazi iz Afrike. Proizvođač je tada takođe objavio da se na proizvodnoj liniji nalaze 4 aviona, i da su dve države naručile ukupno 9 letelica. Flight International je objavio da se isporuka prvog primerka dogodila u decembru 2022, a da drugi avion treba da bude dostavljen u februaru 2023.

Rad na prvom južnoafričkom avionu koji je označen kao AHRLAC – Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft, započeo je još 2009. godine, dok je formalno, razvoj započet septembra 2011. godine. Prvi let prvog prototipa XDM (Experimental Demonstrator) izvršen je 26. jula 2014., drugi prototop je nosio oznaku ADM (Advanced Demonstrator). Proizvedena su i dva prototipa bespilotne verzije znatno manjih dimenzija kojima je prvo dato ime Mwari, ali je potom to promenjeno u Mwewe, dok je Mwari iskorišćeno za naoružanu vojnu verziju aviona AHRLAC.

U 2016. godini započeto je sa izgradnjom fabričkog pogona u gradu Wonderboom, iste godine je sa američkim Boingom potpisan sporazum o saradnji u razvoju vojne varijante prema kojim bi američka firma obezbedila pre svega integrisani sistem misije. Mwari je ponuđen i američkoj Komandi za specijalne operacije (SOCOM), u amerikanizovanoj verziji nazvanoj Bronco II, sa kojom je Paramount učestvovao u programu Armed Overwatch u kome su sa avionom AT-802U Sky Warden avgusta 2022. pobedile američke kompanije L3Harris Technologies i Air Tractor.

Razvoj i početak serijske proizvodnje je odlagan zbog problema oko finansija, sporova oko upravljanja holdingom, ugovornih sporova i intelektualnoj svojini, koji su postojali između kompanija Aerosud i Paramount Group, a koji su rešeni tokom 2019. i 2020. godine. Mwari se danas, u vojnoj verziji, nudi kao višenamenska platforma koja zbog otvorene arhitekture i modularnosti može da se koristi za izviđanje, patroliranje, kao protivpobunjenički laki naoružani avion (COIN), za prikupljanje obaveštajnih podataka (ISR).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Podsjeca na Broncoa

Odgovori
St

Taj AIrtractor bas izgleda kao traktor u poredjenju sa ovim avioncicem.

Odgovori
Ni

Kad vidim ovo, setim se jugoslovenskog JLT. Koliko je taj projekat bio ispred svog vremena, steta sto je ostao samo na papiru.

Odgovori
Mu

Samo da ovo nije vic na račun Afrike s strujom. Oblije me hladan znoj na samu pomisao. Zaustavite ga dok nije kasno.

Odgovori
Mu

Izgleda kao da ga je dizajnirao Željko Pervan. A i jedan od ove dvojice pilota bi mogao po građi biti on.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor