Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
[EKSKLUZIVNO] Novine u makedonskoj floti aviona i helikoptera za gašenje požara iz vazduha
Makedonija se uzda u tri državne službe čiji se helikopteri i avioni mogu koristiti za gašenje požara iz vazduha / Foto: Dragan Cvetić

[EKSKLUZIVNO] Novine u makedonskoj floti aviona i helikoptera za gašenje požara iz vazduha

Veliki šumski požari koji su zahvatili Grčku, zajedno sa onima koji gore u ostatku južne Evrope, još jednom upozoravaju na potrebu mediteranskih država da i dalje ulažu u nabavku namenskih letelica za gašenje požara i izgradnju integrisanih kapaciteta za borbu protiv ove pretnje koja neće nestati i koja će se najverovatnije intenzivirati tokom narednih godina i decenija.

Tango Six je jedini regionalni vazduhoplovni portal koji redovno prati razvoj vazduhoplovnih kapaciteta balkanskih zemalja za gašenje požara, a Makedonija, kao jedna od zemalja sa najvećim rizikom od požara, redovno je u našem fokusu. Danas ćemo, uz kratak pregled vazduhoplovnih sredstava za gašenje požara koji su dostupni Makedoniji ove godine, ekskluzivno objaviti i novitete koji se tiču svakog državnog operatera i njihovih letelica.

Možemo reći da letenje sezone požara u Makedoniji počinju već oko 1. maja i traju, najduže, do 31. oktobra. Međutim, tradicionalno najštetniji požari u Makedoniji dešavaju se u avgustu i septembru. Za razliku od Grčke i Hrvatske, ove godine Makedonija do sada nije iskusila veće požare ali se ipak čini da su neke lekcije iz kritične 2021. godine naučene i da je država sada prilično spremna da odlučno reaguje koristeći kombinovana sredstva za gašenje požara iz vazduha koja ima na raspolaganju u okviru tri državne institucije: Direkcije za zaštitu i spasavanje koja je podređena Vladi (DZS), Helikopterske jedinice makedonske policije „Jastrebi“ i Oružanih snaga Makedonije.

Prvi veliki požari počeli su prošlog vikenda. AT-802A Fire Boss Z3-BGU gasio je šumski požar kod Negotina jedinim naletom pri kojem je izbačeno 3.000 litara vode da bi zatim MUP-ov Bell 412EP dotukao požar vodom iz svog vedra. Policijski Mi-171E gasio je požar u zoni Mali Rakovec, kod Demir Kapije, takođe vedrom, izbacivši ukupno 7.500 litara vode u tri naleta.

„7710“ gasio je požar kod Damir Kapije / Foto: Dragan Cvetić

DZS

Direkcija za zaštitu i spasavanje bazirana na međunarodnom aerodromu u Skoplju upravlja malom flotom od tri aviona Air Tractor AT-802A  (Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV) sa konfiguracijom amfibije koje pojedinačno imaju nosivost vode od 3.104 litra. Flota je kompletna i plovidbena, a Z3-BGU je i prvi avion koji je prošao godišnji pregled koji je sproveden u Španiji. Кada se vratio u zemlju 9. marta, ovaj avion je u velikoj meri korišćen za obuku pilota, dok su dodatna dva pilota DZS-a dobila provere osposobljenosti u Portugalu 15. i 16. aprila.

Makedoniji i dalje nedostaju dvosedi Air Tractori / Foto: Dragan Cvetić

Krajem maja, dve letelice poslate su na redovni godišnji pregled u Zrakoplovno tehnički centar (ZTC) u Velikoj Gorici, Hrvatska. Nakon kompletiranja ovog pregleda i otklanjanja otkrivenih nedostataka, letelice su se prošle nedelje vratile u Makedoniju: Z3-BGV 27. maja i Z3-BGT 28. maja. Analizom državnog sistema javnih nabavki može se videti da su i ove godine nabavljeni rezervni delovi u vrednosti od 110.000 evra za unapređenje logistike DZS-ovih Air Tractora.

Ukratko, stanje ove jedinice se popravlja ali nedostatak novih (mladih) pilota zajedno sa očiglednom potrebom za avionom AT-802 sa dva sedišta ostaje problem koji tek treba rešiti.

Policija

Osim namenskih protivpožarnih aviona, Makedonija se takođe oslanja na višenamenske helikoptere koji po potrebi mogu biti korišćeni i u misijama gašenja požara iz vazduha. Značajnu pomoć DZS-u pruža Ministarstvo unutrašnjih poslova koje u okviru svoje Helikopterske jedinice poseduje četiri helikoptera koji su osposobljeni za ovu misiju: Agusta-Bell AB.212 (MAP-7751), Bell 412EP (MAP-7752), Mi-171E (MAP-7710) i Mi-17V-5 (MAP-7714). Od njih, AB.212 i Bell 412EP su u stanju da nose Cloudburst Fire Bucket vedro kapaciteta 1.000 litara (specijalizovano vedro slično čuvenom Bambi Bucketu) dok Milovi koriste sličan ali mnogo veći sistem za gašenje požara Bambi Bucket Model BB6578 od 2.950 litara.

„Echo Papa“ sa novim podrupnim rezevoarom za gašenje požara i dodatnim strukturnim modifikacijama / Foto: Dragan Cvetić

Jedini makedonski Mi-17V-5 je nedavno došao do tačke isteka svojih resursa i sada je spreman za slanje van zemlje na redovno bazno održavanje, što znači da ove godine neće biti raspoloživ za gašenje požara.

Sa druge strane Bell 412EP je posebno interesantan budući da se ranije ove godine vratio sa planirane petogodišnje ili 5.000 sati inspekcije koja je obavljena u švedskom servisu Patria Helicopters. Кada je 12. marta sleteo u svoju matičnu bazu Idrizovo, u blizini Skoplja, helikopter je značajno unapređen sa potpuno novim komponentama: Pratt & Whitney Canada PT6T-3D Tvin-Pac motorima; BLR Aerospace FastFin repnom sekcijom projektovanom da dramatično poboljša bezbednost, karakteristike upravljanja i performanse kao i novim stajnim trapom veće visine koji bi uz adekvatnu opremu na helikopteru trebalo da omogući ugradnju DART Simplex Aerospace sistema za borbu protiv požara Model 304.

DART sistem u akciji / Foto: Dragan Cvetić

Model 304 je 179 kilograma težak podtrupni kompozitni rezervoar koji može poneti 1.420 litara vode i 114 litara pene. Posada kontroliše sistem iz kokpita i ima opciju da izabere frekvenciju i količinu vode za izbacivanje kao i procenat pene koja će se ubrizgati vodu koja se izbacuje. Dopunjavanje rezervoara vrši se tokom lebdenja korišćenjem dugačkog creva i električne pumpe sa brzinom dopunjavanja u lebdenju od 1.514 litara u minuti. Instalacija ili uklanjanje modela 304 na Bell 412EP obavlja se za 30 minuta. Osim Makedonije ovaj sistem koristi i Helikopterska jedinica MUP-a Crne Gore.

Vojska

Mi-8MT Oružanih snaga Makedonije opremljeni su sa dva tipa Bambi Bucket vedara / Foto: Dragan Cvetić

Pregled makedonskih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha za 2023. godinu završavamo sa Vojskom Makedonije koja u ovim misijama koristi četiri transportna helikoptera Mi-8MT (305, 306, 307 i 308) koji su bazirani na aerodromu Petrovec, kod Skoplja. Koriste šest Bambi Bucket sistema dva tipa: model BB4453 kapaciteta 2.000 litara i model BB5566 kapaciteta 2.500 litara.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Th

Pitanje je koliko dugo ce helikopteri iz obitelj MIL ostat u letnom
stanju. Mozda bi bilo bolje za Makedoniju da se resi tih letilica
sto pre. Kad vec lete na BELLovim tu bi im vojska mogla uzet UH-1Y
ili od AIRBUSa H145M. Prvi bi bio idealan ako se odluce da imaju
borbene helikoptere. Onda bi izbor mogao bit AH-1Z Viper.
Kako je to vec izbor u Ceskoj i Slovackoj mogli bi skup radit na
odrzavanju BELLova.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor