Veliki šumski požari koji su zahvatili Grčku, zajedno sa onima koji gore u ostatku južne Evrope, još jednom upozoravaju na potrebu mediteranskih država da i dalje ulažu u nabavku namenskih letelica za gašenje požara i izgradnju integrisanih kapaciteta za borbu protiv ove pretnje koja neće nestati i koja će se najverovatnije intenzivirati tokom narednih godina i decenija.
Tango Six je jedini regionalni vazduhoplovni portal koji redovno prati razvoj vazduhoplovnih kapaciteta balkanskih zemalja za gašenje požara, a Makedonija, kao jedna od zemalja sa najvećim rizikom od požara, redovno je u našem fokusu. Danas ćemo, uz kratak pregled vazduhoplovnih sredstava za gašenje požara koji su dostupni Makedoniji ove godine, ekskluzivno objaviti i novitete koji se tiču svakog državnog operatera i njihovih letelica.
Možemo reći da letenje sezone požara u Makedoniji počinju već oko 1. maja i traju, najduže, do 31. oktobra. Međutim, tradicionalno najštetniji požari u Makedoniji dešavaju se u avgustu i septembru. Za razliku od Grčke i Hrvatske, ove godine Makedonija do sada nije iskusila veće požare ali se ipak čini da su neke lekcije iz kritične 2021. godine naučene i da je država sada prilično spremna da odlučno reaguje koristeći kombinovana sredstva za gašenje požara iz vazduha koja ima na raspolaganju u okviru tri državne institucije: Direkcije za zaštitu i spasavanje koja je podređena Vladi (DZS), Helikopterske jedinice makedonske policije „Jastrebi“ i Oružanih snaga Makedonije.
Prvi veliki požari počeli su prošlog vikenda. AT-802A Fire Boss Z3-BGU gasio je šumski požar kod Negotina jedinim naletom pri kojem je izbačeno 3.000 litara vode da bi zatim MUP-ov Bell 412EP dotukao požar vodom iz svog vedra. Policijski Mi-171E gasio je požar u zoni Mali Rakovec, kod Demir Kapije, takođe vedrom, izbacivši ukupno 7.500 litara vode u tri naleta.
DZS
Direkcija za zaštitu i spasavanje bazirana na međunarodnom aerodromu u Skoplju upravlja malom flotom od tri aviona Air Tractor AT-802A (Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV) sa konfiguracijom amfibije koje pojedinačno imaju nosivost vode od 3.104 litra. Flota je kompletna i plovidbena, a Z3-BGU je i prvi avion koji je prošao godišnji pregled koji je sproveden u Španiji. Кada se vratio u zemlju 9. marta, ovaj avion je u velikoj meri korišćen za obuku pilota, dok su dodatna dva pilota DZS-a dobila provere osposobljenosti u Portugalu 15. i 16. aprila.
Krajem maja, dve letelice poslate su na redovni godišnji pregled u Zrakoplovno tehnički centar (ZTC) u Velikoj Gorici, Hrvatska. Nakon kompletiranja ovog pregleda i otklanjanja otkrivenih nedostataka, letelice su se prošle nedelje vratile u Makedoniju: Z3-BGV 27. maja i Z3-BGT 28. maja. Analizom državnog sistema javnih nabavki može se videti da su i ove godine nabavljeni rezervni delovi u vrednosti od 110.000 evra za unapređenje logistike DZS-ovih Air Tractora.
Ukratko, stanje ove jedinice se popravlja ali nedostatak novih (mladih) pilota zajedno sa očiglednom potrebom za avionom AT-802 sa dva sedišta ostaje problem koji tek treba rešiti.
Policija
Osim namenskih protivpožarnih aviona, Makedonija se takođe oslanja na višenamenske helikoptere koji po potrebi mogu biti korišćeni i u misijama gašenja požara iz vazduha. Značajnu pomoć DZS-u pruža Ministarstvo unutrašnjih poslova koje u okviru svoje Helikopterske jedinice poseduje četiri helikoptera koji su osposobljeni za ovu misiju: Agusta-Bell AB.212 (MAP-7751), Bell 412EP (MAP-7752), Mi-171E (MAP-7710) i Mi-17V-5 (MAP-7714). Od njih, AB.212 i Bell 412EP su u stanju da nose Cloudburst Fire Bucket vedro kapaciteta 1.000 litara (specijalizovano vedro slično čuvenom Bambi Bucketu) dok Milovi koriste sličan ali mnogo veći sistem za gašenje požara Bambi Bucket Model BB6578 od 2.950 litara.
Jedini makedonski Mi-17V-5 je nedavno došao do tačke isteka svojih resursa i sada je spreman za slanje van zemlje na redovno bazno održavanje, što znači da ove godine neće biti raspoloživ za gašenje požara.
Sa druge strane Bell 412EP je posebno interesantan budući da se ranije ove godine vratio sa planirane petogodišnje ili 5.000 sati inspekcije koja je obavljena u švedskom servisu Patria Helicopters. Кada je 12. marta sleteo u svoju matičnu bazu Idrizovo, u blizini Skoplja, helikopter je značajno unapređen sa potpuno novim komponentama: Pratt & Whitney Canada PT6T-3D Tvin-Pac motorima; BLR Aerospace FastFin repnom sekcijom projektovanom da dramatično poboljša bezbednost, karakteristike upravljanja i performanse kao i novim stajnim trapom veće visine koji bi uz adekvatnu opremu na helikopteru trebalo da omogući ugradnju DART Simplex Aerospace sistema za borbu protiv požara Model 304.
Model 304 je 179 kilograma težak podtrupni kompozitni rezervoar koji može poneti 1.420 litara vode i 114 litara pene. Posada kontroliše sistem iz kokpita i ima opciju da izabere frekvenciju i količinu vode za izbacivanje kao i procenat pene koja će se ubrizgati vodu koja se izbacuje. Dopunjavanje rezervoara vrši se tokom lebdenja korišćenjem dugačkog creva i električne pumpe sa brzinom dopunjavanja u lebdenju od 1.514 litara u minuti. Instalacija ili uklanjanje modela 304 na Bell 412EP obavlja se za 30 minuta. Osim Makedonije ovaj sistem koristi i Helikopterska jedinica MUP-a Crne Gore.
Vojska
Pregled makedonskih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha za 2023. godinu završavamo sa Vojskom Makedonije koja u ovim misijama koristi četiri transportna helikoptera Mi-8MT (305, 306, 307 i 308) koji su bazirani na aerodromu Petrovec, kod Skoplja. Koriste šest Bambi Bucket sistema dva tipa: model BB4453 kapaciteta 2.000 litara i model BB5566 kapaciteta 2.500 litara.
Thomas
Pitanje je koliko dugo ce helikopteri iz obitelj MIL ostat u letnom
stanju. Mozda bi bilo bolje za Makedoniju da se resi tih letilica
sto pre. Kad vec lete na BELLovim tu bi im vojska mogla uzet UH-1Y
ili od AIRBUSa H145M. Prvi bi bio idealan ako se odluce da imaju
borbene helikoptere. Onda bi izbor mogao bit AH-1Z Viper.
Kako je to vec izbor u Ceskoj i Slovackoj mogli bi skup radit na
odrzavanju BELLova.