Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije
Prve Rafale F4 (F4.1) dobijaju UAE 2026, potom novoproizvedene primerke Francuska 2027. i potom Srbija 2028. / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Kao što je Tango Six već preneo, na prikazu sposobnosti Vojske Srbije „Zastava 2024“ predsednik Srbije Aleksandar Vučić je odgovarajući na pitanje našeg portala koju varijantu borbenog aviona Rafal je Srbija nabavila, kazao da je kupljena „najnovija 4.1 verzija“.

Ovakav odgovor je bio očekivan, s obzirom na činjenicu da je prilikom potpisivanja ugovora Vučić izjavio da je „uzet najmoderniji tip Rafala“. Kada se analiziraju i neke druge informacije, pre svega rok isporuke, nabavka varijante F4.1 je sasvim logična.

Prvi Rafal B u verziji F4.1 isporučen francuskim vazduhoplovnim i kosmičkim snagama (FASF) / Foto: FASF/Armée de l’air et de l’espace

F4.1 je prvi stepen razvoja verzije F4 koji je pokrenut januara 2019. Letna ispitivanja počela su maja 2021. godine, a početkom marta prošle godine u vojni centar za vazduhoplovnu ekspertizu (Centre d’expertise aérienne militaire), u vazduhoplovnој bazi BA 118 Mont-de-Marsan, isporučen je prvi višenamenski borbeni avion Rafal (dvosed Rafal B) modernizovan na nivo F4.

Sredinom februara ove godine francuske vazduhoplovne i svemirske snage proglasile su postizanje početne operativne sposobnosti ove varijante, kao i njeno uvođenje u naoružanje.

Planirano je da svi postojeći francuski Rafali (verzije B, C i M) koji su do februara 2022. dovedeni na nivo F3R, budu dorađeni na standard F4 čiji razvoj je podeljen na dve faze – F4.1 i F4.2. Prve nove Rafale F4 u petoj naručenoj tranši Francuska bi trebala da dobije 2027. (42 aviona sa rokom isporuke do 2030.), dok će pre njih to biti UAE 2026. godine.

AESA radar RBE2-AA dobio je značajna unapređenja / Foto: Tales

Srbija će, nakon Francuske i UAE, postati drugi strani, a ukupno treći korisnik varijante F4. Interesantno da je Indonezija, iako je ugovorila Rafale nakon Emirata, ipak bila poslednji naručilac varijante F3R.

I pored toga što se u suštini zna kako su opremljene i naoružane sve verzije Rafala, pre daljih razmatranja moramo konstatovati da je moguće da dođe do odstupanja, jer neke države imaju posebne zahteve koji su obično vezani za dalja unapređenja, ili se radi o opcijama koje zahtevaju doradu vazduhoplova prema specifikacijama naručioca.

Predmet ove analize je varijanta F4.1 za koju smo zvanično dobili potvrdu da je nabavljena za Srbiju. Bavićemo se samo informacijama koje su do sada opšte poznate, a koje je uglavnom objavio proizvođač aviona, kompanije koje učestvuju u njegovom opremanju, kao i francuski vojni zvaničnici.

Unapređenja elektronske opreme

Kada je reč o elektronskoj opremi F4.1, radilo se na unapređenju AESA radara RBE2-AA koji je dobio GMTI/T mod (Ground Moving Target and Tracking Indicator) za otkrivanje i praćenje pokretnih ciljeva na zemlji. Poboljšan je i SAR mod (Synthetic Aperture Radar) koji se koristi za formiranje radarskih mapa visoke rezolucije. Pri tom se naglašava da ova poboljšanja nisu moguća kod aviona koji imaju stariju PESA verziju radara RBE2.

Optoelektronski sistem FSO (Front Sector Optronics) dobio je novi infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST – Infra-Red Search and Track) koji služi za otkivanje i praćenje ciljeva u vazduhu. Može se koristiti zajedno sa radarom ili samostalno, a ističe se da će moći da se koristi i kada su u pitanju ciljevi sa značajno smanjenim odrazom u infracrvenom spektru elektromagnetnog zračenja (stelt).

Stariji izgled kokpita aviona Rafal. Levi i desni prikazivači su kof F4.1 zamenjeni novim, savremenijim / Foto: Tales

Na instrument tablama u kabinama posade primenjeni su novi digitalni prikazivači većih dimenzija (15,875 x 15,875 mm, pretvoreno iz 6,25 x 6,25 inča) koji mogu da prikažu mnogo bolju rezoluciju i imaju drastično veću procesorsku snagu od sadašnjih prikazivača. Pritom se ističe se da je to posebno korisno u prikazivanju podataka koji se dobijaju iz opreme nišansko-navigacijskog kontejnera Talios.

Takođe se može naći informacija da će se novi prikazivači koristiti po sličnim principu kao što je to mobilnim telefonima (spominje se na primer zumiranje uz pomoć dva prsta). Pored novih prikazivača u kabini spreman je i novi „kneepad“ koji će nadopuniti pomenute prikazivače, a u potpunosti je integrisan u sistem za upravljanje vatrom aviona.

Jedan od akcenata unapređenja nove varijante F4 jeste dodatna sposobnost umrežavanja na savremenom digitalnom bojištu. Prvi put će biti dostupan tzv „3D mod“ koji će služiti za otkrivanje ciljeva, ali i deljenje informacija sa drugim avionima istog tipa ili drugim vazduhoplovnim platformama. Umrežavanje ide preko satelita (Satcom satelite link), tu je novi digitalni komunikacioni server, i softverski radio uređaji familije CONTACT (Communications numériques tactiques et de théâtre – digital tactical and theater-wide radio communications).

Sastav sistema Spectra koji je kod verzije F4.1 dobio novi digitalni ometač / Foto: Tales

3D lokalizacija će omogućiti automatsko stvaranje taktičke slike, kako u vazduhu tako i na kopnu/moru, uz pomoć fuzije senzora, među kojima su i različiti sistemi veza za prenos podataka (data linkova), ali i sistema Spektra koji služi za samozaštitu letelice kao i za protivelektronsku borbu, a koji je sposoban da otkrije ciljeve koji emituju radarske signale (bilo da dolaze iz vazduha ili sa kopna/mora). Sve to će doprineti i da se položaji ciljeva preciznije odrede, i to naravno na pasivan način. Uz sve to dodajmo i da je sistem Spektra dobio novi digitalni ometač.

Još jedna od novosti kada je reč o umrežavanju je FMDL link (Fighter to Missile Data Link) koji omogućuje da ciljeve obeležavaju i po njima dejstvuju druge borbene platforme umrežene sa avionom koji je lansirao ubojno sredstvo. Istovremeno, funkcija FMDL je da se raketi u letu obezbeđuje konstantno ažuriranje podataka o cilju, a to se pre svega primenjuje tokom dejstava na velikim dometima, sve dok senzori rakete ne preuzmu dalje navođenje.

Iako su neke izvozne verzije Rafala već opremljene francuskim sistemom za prikazivanje podataka na kacigi pilota (Helmet Mounted Display) Thales Scorpion, tek od verzije F4.1 će ta opcija biti standardna i na francuskim primercima, samim tim postati deo uobičajne ponude opreme. Ovaj monokularni sistem u boji je ne samo primenjen kod stranih korisnika Rafala, već je deo opreme i u drugim ratnim vazduhoplovstvima opremljenim avionima A-10, F-16 i F/A-18.

Novo naoružanje

Pre uvođenja u upotrebu rakete dugog dometa Meteor, osnovno naoružanje vazduh-vazduh bile su rakete MICA u dve varijante, raketa MICA IR sa IIR samovođenjem i MICA RF (EM) sa aktivnim radarskim samonavođenjem (vrsta samonavođenje se odnosi na završnu fazu leta pre pogotka cilja, prethodno je to inercijalno i uz korekciju putem data linka). Trenutno je u razvoju nova generacija ove rakete sa oznakom MICA NG koja će takođe imati dve varijante. Razvoj bi trebao biti završen 2026., a uvođenje u operativnu upotrebu 2027. godine.

Kod nove rakete zadržane su postojeće dimenzije rakete MICA, ali je unutra sve promenjeno. Domet je znatno povećan (sasvim sigurno je to solidno preko 100 km) primenom „dual impuls“ motora, a posebno se ističe drugi stepen koji u finalnoj fazi presretanja cilja daje raketi dodatnu energiju čime se povećava verovatnoća pogotka, i smanjuje mogućnost da cilj izbegne raketu.

Primenjeni su i novi tragači, AESA kod MICA RF NG, i dual band kod MICA NG IR, koji omogućuju bolje otkrivanje i praćenje ciljeva, naročito kada je reč o „stelt“ letelicama, a povećana je otpornost na ometanje i mamce. Osim toga, tu je i novi upaljač, laserski/radarski blizinski koji efikasnije doprinosi usmerenom dejstvu ka cilju, samim tim povećava razorni učinak bojeve glave.

Rafal F4 moći će da ponese do 8 raketa MICA NG.

Ispitivanje raketizirane avio-bombe AASM 1000 na avionu Rafal / Foto: DGA

Od vazduhoplovnih ubojnih sredstava klase vazduh-zemlja tu je nova varijanta raketizirane avio-bombe AASM (Hammer) mase 1000 kg koja će u arsenalu Rafala prvo nadopuniti, a potom i zameniti američku vođenu bombu GBU-24 Paveway III. Rafale F4 će moći da ponese do tri AASM 1000, dve pod krilima i jednu na centralnom podrtupnom nosaču, dok će mornarički palubni Rafal M moći da ponese samo jednu koja će biti podvešena ispod trupa.

Za AASM 1000 je takođe kao i kod ostalih varijanti Hamera predviđeno da ima tri načina navođenja, odnosno da ima tri vrste tragača koji se lako mogu menjati. Tu je inercijalno/GPS vođenje, inercijalno/infracrveno i inercijalno/laserski. Komplet za navođenje moći će da se montira na klasične avio-bombe, američku Mk84 ili francusku BA84, ili na probojne avio-bombe, američku BLU-109 ili francusku P1000. U budućnosti će najverovatnije biti primenjen višemodni tragač (inercijalno/lasersko/infracrveno) čiji razvoj je u toku.

Nove bombe imaju oznaku SBU-31 (INS/GPS vođenje koje se montira na bombe Mk84 i BA84), SBU-34A/B (INS/GPS vođenje koje se montira na bombe BLU-109 i P1000), SBU-56 (inercijalno/lasersko vođenje, montira se na telo bombi MK84 i BA84), SBU-56A/B (inercijalno/lasersko vođenje koje se montira na bombe BLU-109 i P1000), SBU-66 (inercijalno/infracrveno vođenje za bombe MK84 i BA84), SBU-66A/B (inercijalno/lasersko vođenje koje se montira na bombe BLU-109 i P1000).

Model Rafala sa podvešenim modelima raketa MICA NG, Meteor, SCALP EG i planirajućih bombi SmartGlider / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Iako za sada verovatno nije realno da Srbija dobije vazduhoplovnu krstareću raketu SCALP EG, navešćemo da je i ona dorađena i osavremenjena. Pre svega je rađeno na povećanju otpornosti GPS prijemnika na ometanje, što će pozitivno uticati na preciznost rakete u završnom delu putanje, a sa ovako modernizovanim raketama već je postignuta puna operativna sposobnost.

Navedeno novo naoružanje je samo ono osnovno što se nudi uz Rafal F4. Već par godina se piše o tome da će UAE na svoje avione integrisati svoja vazduhoplovna ubojna sredstva (vUBS), poput vođenih bombi Al Tariq-S i Al Tariq-LR. Takođe, kompanija MBDA nudi i familiju vođenih vUBS SmartGlider u varijanti Lite (mase 120 kg) i Heavy (mase 1.300 kg) za koje navodi da je domet “znatno veći od 100 km“. Tu je takođe i taktička krstareća raketa SmartCruiser malih dimenzija za koju se nezvanično navodi domet od 150 km.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ae

Hrvati su uskočili u zadnji vagon zadnjeg voza s imenom Rafale. Trefilo se. Obzirom na munjevita dešavanja ako dovuku preostalih šest aviona – bit če milenijski događaj. Sva razmišljanja o nečemu za tri i više ili čak i manje godina druga je galaksija.

Odgovori
Mu

„Unapređenja elektronske opreme ? “ Kad vidim ove asimetrične displeje kod kojih ne znaš koji je aspect ratio slabo mi dođe. Pilot ne može dobro da vidi bočne displeje od centralnog. Izgleda da su francuzi imali isti problem sa ovim dizajnerom koji je kod nas Balkanu devastirao prostor sa betonskim, nefunkcionalnim rugobama.

Odgovori
Dj

Aspect ratio 1:1 (15.88 : 15.88 cm). Generalno ovakav izbor 3 displeja je, kao kod Su-35, verovatno uslovljen nedostupnoscu ili cenom sirokog panoramskog displeja visoke rezolucije kakav se ugradjuje u F-35, novi F-15, planiran je za EF-2000 (bar za one koje apgrejduje BEA) itd.

Pe

@Djuka
Kod Rafala bi takav displej tražio i ozbiljnije izmene u kabini. Kod EF su sva tri displeja u ravni, mnogo lakši posao. Zato ništa od toga, bar ne u skorije vreme, ni kod Rafala ni kod F-16 (imaju generalno sličnu konfiguraciju po više osnova).

Mi

Izbor ovakvih pokazivaca je primarno uslovljen funkcionalnoscu. Glavni pokazivac je tako zvani Head Level Display koji je kalibriran na beskonacnost pomocu optike koja se nalazi ispred ekrana ( zato tako kokpit i izgleda, jer mora), a razlog za to je zahtjev Francuskog RV-a da se pilotove oci nemoraju prilagodjavati na objekat blizu ociju (pokazivac) pa potom na objekat koji je daleko ( cilj na zemlji ili u vazduhu). Znaci u borbenim uslovoma pilot se fokusira na Haead Level Display , Head Up Display i na prostor van kokpita. Ostali Head Down Display-i su vise za prikazivanje pomocnih informacija u borbenim uslovima.

Mu

@Djuka
A bočni displej koji se ne vidi. Pervanovski dizajn kao na Fiatu Abarth s dva vrata. Recaro seats kad se preklope udaraju u krov, pa se ne može ući na zadnju klupu.

Dj

Mozda mi ne mozemo oceniti preglednost bosnih ekrancica na osnovu ove jedne slike.

Nikada nisam cuo za Head Level Display a izgleda da nije ni Google…

KK

@Djuka

Ne ide google bas od ruke?

„For medium and long-term actions, analysis of the tactical situation as a whole (the “big picture”), using a multi-image “Head-Level Display” (HLD). The HLD picture is focused at the same distance as the HUD picture to allow fast eye transitions between head-up and head-down displays and the external world’s view“

Link: https://www.rafale.co.in/a-state-of-the-art-man-machine-interface.php

Ili bolje: https://www.slideshare.net/slideshow/helmet-mounted-display-markedpptx/254916677

Stranica 3 da je pretraga dokumenta laksa…

NS

I kod F-35 su dva panela samo su bez ramova spojeni pa odaju utisak da je jedan veliki displej a softwer ih tretira kao jedan displej.

Nije to nikakva prednost F-35 – mozda estetska funkcionalna nije.

Francuzi ocigledno nisu hteli da prave revolucionarne izmene u kabini a po meni su trebali.

Mi

Evo „Google“ primjera https://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/the-sheer-power-of-multisensor-data-fusion/
„For medium and long-term actions, analysis of the tactical situation as a whole (the “big picture”), using a multi-image “Head-Level Display” (HLD). The HLD picture is focused at the same distance as the helmet-mounted display symbology to allow for fast eye transitions between the tactical displays in the cockpit and the external world“

Mi

Kakva je strategija kod novih sirokih displeja iz jednog komada kao u F-35 i Su-57 u slucaju prestanka rada samog panela.? Kontam da se to ne desava bas cesto, ali moze, i onda sta? Crn pravougaonik i bukvalno sve izgubis, ukljucujuci pretpostavljam i neke komande za uoravljanje. Ovi sa tri posebna panela mi imaju vise smisla. Lako moze da se predje na pomocnu konfiguraciju u slucaju kvara jednog pa i dva od tri displej panela. Takodje mislim da je preglednine u gri sekcije nego sve na jednoj „tapeti“

Pr

@Miloš77
Na F-35 bi trebalo da je kaciga sa svojim pokazivačem primarna (trebalo bi da prikazuje i sve osnovne parametre leta), a panel displej je pomoćni.

Mu

@Miloš77
Pa upravo to. Trebali bi biti u istoj ravnini. I touch screen displej ima običaj da se zamrzne tako da jedan nije dovoljan. Možda ga dopuniti mehaničkim tipkama. A aspect ratio idealan je 1:1 jer optika tako fokusira sliku. Eventualno 2:1 kod širokokutnog displeja.

Ce

Ovo je fotografija slikana foto aparatom koji ima „jedno oko“, tj. slika koju generiše je mono optička. Čovek ima dva oka islika koju vidi je dual optička. Covecije oči imaju razmak od 10 do 12 cm, što znači da bi dobio sliku kako je čovek vidi, morao bi vrh objektiva postaviti na poziciju svakog od ljudskog oka i napraviti po jedan snimak, a onda ta dva spojiti u jedan. Tada bi video da su oba displej potpuno vidljiva.

To možeš i sam proveriti. Postavi veliku sliku iza neke kutije, i onda zažmuri na jedno, pa na drugi oko. Videćeš da kada zažmuri na levo, nećeš videti jedan deo slike blizu desne strana kutije, i to isto samo suprotno kada zažmuri na desno. Kada držiš oba oka otvorena, vidiš i te delove koje ne vidiš jednim okom.

Kokpitenisu pravili dunsteri pa da ne znanju šta rade.

Vl

Realno,Rafal je ulazica u EU,zaobilaznim putem,preko zemje koja zeli saradnju sa nama,a ne da nas odbacuje od sebe.Vezali smo se za Francusku,verovatno idemo i na Italiju i Leonardo za ostatak opreme.
Ulaznica je skupo placena,naoruzanej za Rafale nije vise toliko bitno,uzece se neki minimum.

Odgovori
Al

Rafal apsolutno nije „ulaznica u EU“.

Kupovinom aviona se ne ulazi u EU. U EU se ulazi sprovodjenjem reformi i normalnim funkcionisanjem drzavnih institucija. Mi smo naravno daleko od toga.

Sa

Realno, EU tako ne funkcioniše. Rafal može biti blagi poguranac od strane Francuske i ništa više. Nema zaobilaznih puteva već tačno 27 putova i svaki mora biti zadovoljen. Uostalom decembar je blizu pa ćemo videti da li će Srbija otvoriti sad već čuveni klaster 3, a podsećam da nije otvorila nijedno poglavlje već tri godine. Već vidim da će biti više blokada od strane: 3 pribaltičke zemlje, Poljska, Bugarska, Finska, Švedska, Hrvatska, Nizozemska… Čak je i Nemačka upitna. Živi bili pa videli. Hvala na objavi komentara.

Dj

Da bi se uslo u EU moraju da se usaglase zakonodavstva tj. okoncaju pregovori, pa da se pristup ratifikuje u parlamentima 28 clanica unije. Niko tebe prijatleju ne odbacuje ali te unija od 400 miliona stanovnika sigurno nece prihvatati po tvojim pravilima. Pitaj u Italiji, Poljskoj ili Holandiji koliko ih tangira sto je neko kupio par aviona za tri milijarde evra od francuske.

Vl

Aleksa
Bugari i Hrvati vas sami demantuju.
Mi i da hoćemo,sa problemom Kosova,ne možemo u EU,pa i da ispunimo apsolutno sve, i više od toga.
Ako je to već tako,onda bolje da imamo neke ključne zemlje iza nas,i to je nešto,a povrh svega,te ključne zemlje nam daju pristup najsavremenijim tehnologijama.Da li bi nam nemci dali pristup takvim tehnologinama,pitanje je za vas.

KK

@Vladimir

Kljucne zemlje koje odobravaju neke rezolucije, a s druge strane uzimaju pare za prodaju oruzja jer su prijatelji? One stoje ili ce stati iza koga ili cega?

Ajmo neka bude isporuceno i neka se vidi sta se isporucilo za 3 mlrd pa cemo uz gusle o velikim tehnologijama i prijateljstvu.

Ponavljam, te zemlje su u savezu. Neko je Francusku vadio iz problema u 2 svetska rata. Toga nekoga se pitalo sta se moze prodati, i taj neko na drugom kontinentu je to dobro proucio i blagoslovio jer je 100% da njima bitne baze i NATO teritoriji nema sanse da budu napadnuti.

Mi

@Vladimir Ne odlučuje Francuska i Njemačka tko će sa „Balkana“ u EU kao prije 30 godina, nego Poljska, Baltičke zemlje i ostale EU države, ali prvobitno Baltičke zemlje koje imaju određeni odnos prema Rusiji.

Ma

Sto se tice EU, ako je stalo Njemackoj da neka zemlja udje ta ce uci, isto tako i za Francuze, a takodje to isto vredi i za Amerikance iako nije clanica EU. Da Englezi nisu izasli iz EU i za njih bi ovo vazilo. Sve ostale zemlje mogu pricati sta hoce i imati neko svoje misljenje, ali zna se gde se odlucuje… A sto se tice Nato, ako je Americi stalo, ta zemlja ce uci i tu je kraj zemalja koje odlucuju. Demokratsko odlucivanje… :D:D:D.
Cinjenica je da svet funkionise po principu jacega od svoga postanka, a sve ostalo je prica za siroke narodne mase.

Mi

Otprilike nešto slično i ja mislim…
Podršku Francuske smo dobili kupovinom Rafala, mini nuklearnim elektranama, i sa još ponečim, podršku Nemačke litijumom. Ovi drugi će biti pritisnuti da glasaju kako im ove dve zemlje odrede.
I Slovienija je kočila Hrvatksu malo, ali kad su se Kroasani dogovorili sa Nemcima, kočnica više nije bilo.

De

bilo bi poželjno da se renoviraju naše 3 vazdušne baze pre nego što Rafales dočekamo u našim bazama…

Odgovori
Iv

Sa poštenim kaponirima, da ne bi dron (sa albanskom zastavom) uništio avion od 210 000 000 €. Ili više njih.

Me

@Dejan Srbija mora nove betonske hangare graditi za Rafale koji imaju klimu i sve ostalo, gdje ne može koristiti ove limene koje su napravili prije koju godinu za MIG29. Ali imaju desetak godina dok Rafali ne dođu tako da ne bi trebalo biti problema.

Pe

@Medo
Apsolutno ne moraju betonski hangari. Da li će isti biti će zavisiti od para i od procene pretnje dronovima i slično ali da moraju – ne moraju.

Iv

@Medo

Nema desetak, isporuka je 2027 i 28

Mi

Preskupa i precinjena ratna“igračka“…Osim političkog benefita (u koji čisto sumnjam) te 3 milijarde su mogle biti mnogo bolje potrošene na naoružanje.I tu ne msilim na ruske ili kineske avione kojih bismo za ove iste pare dobili najmanje puta 3 ….

Odgovori
Iv

Da. Što misliš kolike su mogućnosti opstanka ovog aviona u eventualnom sukobu?
Nikada vojni, a pogotovo politički vrh države neće skupiti hrabrosti i odlučnosti da npr. raketiraju razarač ili krstaricu s koje se ispaljuju krstareće rakete. Ili da u dubinu neprijateljskog teritorija unište neprijateljski aerodrom ili drugi vitalni cilj.

Pe

@Ivan Tokom Foklandskog rata 1982 argentinski avioni, Dassault Super Étendard, francuske proizvodnje, potopili su vise britanskih vojnih brodova (4 vecih i dosta manjih).
To je vise nego ucinak bilo kakvog MiG ili Suhoj aviona u realnim sukobima.

Op

@Dušman P: To je vise bilo do protivbrodske rakete nego do aviona.

Mi

Dušane, po tome je Su-24 najbolji avion ikad jer je sa StormShadow i SCALP raketam unistio dugu listu ruskih statičnih meta poput parkiranih podmornica i brodova, zgrada, i PVO sistem razmestenim na otvorenom po lukama i njivama da ih ceo svet gleda na google maps. Veze nema sa avionom. Ajde po tom kriterijumu nadji bolji avion od Su-24. Opet poredjenje bez ikakvog smisla.

Pe

@OpFor777 Argentinci su potapali brodove ne samo raketama, vec i bombama.
A rakete su takodje bile francuski „Exocet“.
Dassault je jos 1950-1960-ih imao vrhunske avione, daleko ispred svega sovjetskog, a danasnji Raffale je naslednik te tehnicke skole.

Re

Kad naši piloti budu seli za komande i polete,upiškiće se od sreće.Zverina od aviona.Pun pogodak.

Odgovori
Ma

Samo Novo

Odgovori
Pe

Ova kabina izgleda kao iz „Star Wars“, piloti koji su pre toga upravljali MiG imace osecaj kao kad se sa fiksnog telefona sa brojcanikom predje na Iphone16.
Ali, nije jasno da li ce biti natpisi na srpskoj cirilici, ili ce piloti uciti Francuski da upravljaju>

Odgovori
Mi

i kakve veze ima fensi izgled kokpita sa ucinkom u eventualnom ratu ?Pa nece piloti da voze splavaruse u njima…Sta se sve kupuje za te 3 milijarde konkretno npr. visecijevne artiljerije i PVO sistema,glava me zaboli zbog bukvalno bacenih para…

Yr

Pazi ako se prisetiš da su ti isti Migovi sleteli na Bataju pre 37 godina i da su imali vrlo slične letne karakteristike kao ovaj Rafal, da su imali rakete uporedivog dometa, da su imali Helmet Mounted Sight i KOLS i da se sa tim tehnologijama koriste evo već 37 godina kod nas, teško da će to pilotima biti baš toliko čudno i novo. Ako pomisliš koliki se tehnološki skok u vojnoj avijaciji desio u 37 godina pre uvođenja Mig-29 u JRV ovo danas izgleda smešno.

Ne

„Pa nece piloti da voze splavaruse u njima…“

Srbija mora nekako odgovoriti na hrvatsku kupovinu korveta Gowind. :)

Bu

Pa nije isto kada sedneš u kokpitu Miga 21 i Miga 29 SM . U pravu si za Mig 21, ali sa Miga 29 , tehnološkie razlike su kao sa Motorole da pređeš na Huavej tehnologiju recimo,

Pe

@Milos Izgled kokpita, a posebno funkcije je kljucan zbog ogranicenja koje ima covek, leteci pod silama G.
Pre svega kokpit odredjuje:
1/jasnucu predaja informacija pilotu, vija koncentracija je pod velikim pritiskom, posebno u borbenim uslovima
2/dobar kokpit olaksava letenje, i time smanjuje pritisak na pilota.

@yrraf na primer MiG-29 je jako tezak za cisto letenje i pilot nije nadcovek,ima malo koncentracije za sve ostalo.Uz to,MiG-29 u poredjenju sa Raffale 4.1 ima jako malo ili nimalo podataka o situaciji.
Letne karakteristike aviona u mirnim uslovima, na aeromitingu gde lete posebno obuceni piloti, kao piloti Su-35, nemaju veze sa ratom-jer ih niko ne nisani PVO i raketama V-V, a sami piloti nemaju nikakav borbeni zadatak.
U tom smislu, MiG i Suhoj su lepi u vazduhu za vasare.U pravim sukobima sa zapadnim avionima su uvek prolazili lose.

Dj

>> da su imali Helmet Mounted Sight

“Shchel-ЗUM? To je bio okularcic postavljen ispred pilotovog desnog oka sa rudimentarnom simbologijom. Gde pilot pogleda tamo se usmeri tragac IC navodjene rakete. Kada raketa u tom pravcu nesto uhvati u zahvat, kruzni simbol pocne da treperi. To je bilo to, neuporedivo sa sposobnostima danasnjih HMD…

Dr

@pd
kao svojevremeno kada je mig25 odvalio F18 1991….
ili sada F16 u Ukr što je razvaljena sa 200+ km sa R37m.

Pe

@Dr urgentaš
Tokom Pustinjske oluje 1991 ukupno 36 irackih avion je sruseno u vazdusnim duelima, dok je Amerika izgubila taj jedan jedini F-18.
Fantastican ucinak, 36 prema 1 za zapadne avione.
Nikada niko nije iznosio tvrdnju da je „F-16 nije srusen ruskom raketom R37m“ pa cak ni ruska propaganda.
Pad aviona F-16 je objasnjen u clanku na t6.

Vl

Kupili smo skup, ali ujedno i jedan od najboljih lovaca koji postoji trenutno. Vredi svakog dolara, nek nam je sa srecom.

Odgovori
Pe

F4.1 je veliki skok u sposobnosti, dok će F5 verzija biti avion u svemu nekakva 5+ generacija, osim u samom steltu.

Odgovori
Ne

Touch screen u borbenom avionu? Jesam li ja jedini kome ovo deluje „malo“ neprakticno?

Odgovori
Il

Pa sada pilot kucka po dugmićima a touch screen već funkcionira na F-35, Gripenu E, katarskim Rafalima 4 & F-15 QA & EF 2000… Nije da im ne valja.

Mi

Ovaj avion ima HOTAS komande, sto bi trebalo značiti da pilot ne skida ruke sa palice za upravljanje i ručice gasa. Na njima su tamo neki dugmići i džojstici pod palcem, kojima se ide kroz menije i upravlja UI-jem. U borbenim i pažnje zahtevnim uslovima, pilot ne skida ruke sa te dve palice.

Ostale komande na instrument tabli se koriste u pripremim i mirniji fazama leta. Neće pilot pipati ekran tokom složenih manevara i tokom borbe.

Tako rade svi moderniji borbeni avioni.

Mi

Umrežavanje putem satelitskog linka, digitalni komunikacioni server…

Jel’ to naš satelit i naš server, ili koristimo (uslužno) tuđe?!?
Da li će komanda upload-ovati zadatke i mete na cloud (na serveru pružaoca usluge), da bi ih piloti dobijali u realnom vremenu?!?

Meni to zvuči kao odlično rešenje…
:P :D

Odgovori
Ne

Francuzi modernizaciju postojećih Rafala F3R na F4.1 plaćaju oko 8 miliona evra po avionu.
Nije bagatela, ali daleko manje od novog F4.1.

Odgovori
Pe

Dobra kupovina!.. ne sumnjam da ce paket oruzja biti ‘dobar’.
Nego nema nesto onih iz susjedstva koji ce da nas ubjedjuju da je ustvari F3R bolji od srpskog F4.1 jer eto kupili smo iphone 17 bez aplikavicija :) . tako kaze ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’.

Odgovori
Pa

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

Sa

Perica
Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

Ro

Perica
svakako je 6 letećih i naoružanih Rafaela u Hrvatskoj bolje od 12 papirnatih nenaoružanih u Srbiji…. 203X godine nastavljamo diskusiju. 😁

Pe

Slazem se da je ustvari dobro da ne koristimo sve mogucnosti ovog aviona.

General je sve vezao sa NATO, ali zato se i kupuje roba od zemlje dobavljaca koji je prakticno vlasnik istih, nezavisno od ostalih NATO igraca. To bi bilo mnogo kompleksnije da je EF2000 u pitanju. Takodje n etreba mijestai NATO standarde sa dozvolom za upotrebu od NATO. To sto je nesto proizvedeno u skladu sa nekim standardom ne znaci da zavisi od kreatora istog tog standarda.

Pa

@Perice,
nitko pametan ne dovodi u pitanje da je verzija F4.1 bolja od F3R niti je to netko na ovom portalu tvrdio (pogotovo ne netko iz susjedstva¨).
Ono što je par komentatora iz susjedstva izrazilo, odnosilo se uglavnom na cijenu, dodatni ugovor za nabavku naoružanja koji je još uvijek nepoznanica i rok isporuke.
Vjeruj mi kad kažem, da je ¨susjedstvo¨jako zadovoljno sa svojom kupovinom. Ponajprije sa cijenom i isporukom aparata.
Zaboravljate da ¨oni iz susjedstva¨ već lete na svojim avionima, a od 2025 sa cijelom eskadrilom.

Ne

Hrvatska će iskoristiti bar 150% mogućnosti Rafalea jer je i MIG-21 izvukla atomske resurse, a trebala ih je prizemljiti još 2011.

Srbija sa 20 sati naleta po pilotu godišnje vjerovatno neće. Koristt ćete ih od 2030 do 2080.

Pe

Ma ok je sto je susjedstvo kupilo, ali ja samo komentarisem bujicu clanaka kako srbija kupuje osakacen proizvod. Cijena je takva kakva je za novi a i za malu seriju od 12 i mora paket da bude skuplji jer se sve kupuje od 0.

Sad ako avioni dodju 2030 sta je problem?..eskadrila migova je operativna jos 10 godina..a do 2032 narucujemo jos jednu eskadrilu ;)

Op

Kao domaći naziv za ovaj avion predlažem „Bacanjeparafajter“.

Odgovori
Pe

@OpFor777 Cudno je gurati te price kako je Raffale, verovatno uz F-35 najprodavaniji avion u svetu u ovom momentu „bacanje para“.
Da je neki forum o zdravstvu ili kanalizacionoj mrezi, pa da se bunite koliko km kanalizacije je moglo da se izgradi za cenu aviona, renovira bolnica i rd
Ali na portalu ljubitelja avijacije?
Da je skupp slazem se, ali je to prvi prelazak na zapadnu tehnologiju u Srbiji, i to kosta.

Mi

A hoce nam dati nalog na SATCOM kanal, ili to samo za NATO? Mislim, treba nam sad i lokalni satelit da kupimo. Ne mora neki super skup. Neki manji, ako ima na snizenju samo za nas 😃
Treba nam i leteci tanker. Hocemo vezbati dopunu gorivom u vazduhu, ili da štricnu onu cevčugu za naše potrebe. Jedna stvar manje za odrzavanje.

Odgovori
Jo

Pa nemoj tako, za 10-15 godina cemo verovatno biti u EU, ako bude postojala, tako da cemo imati pristup svemu tome, a Rafali ce taman da se razrade, bice u top formi kao sad „novi“ komsijski. :)

Sa

John C. Colton
A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

Dj

Thales poseduje spostvenu SATCOM infrastructuru za vojne korisnike, sve sto treba da uradite je da s njima sklopite ugovor i nece biti problema.

Pe

Francuzi koriste svoje Sirakuza 4 satelite za razmenu podataka i verovatno može da se zakupi link potpuno nezavisno od NATO infrastrukture i rešenja. Kako ide ne znam. Ugovor svakako nisam video.
Inače, sam komunikacioni satelit da se kupi ne košta koliko jedan bolji trenažni avion. Drugi troškovi tokom godina su veći, ali komunikacioni satelit kao satelit odavno nije neki bauk. Zapravo, jedan od prvih komunikacionih satelita Eho 1je bio običan naduvani balon… OK samo zanimljivost ali njih danas prave brojne zemlje, mogu da se kupe gde god. Glavni trošak je u zemaljskoj opremi i činjenici da je rok trajanja tih satelita relativno kratak.

Mu

Wikipedia: „All the remaining Satcom satellites were retired in the early 2000s and replaced by the GE/AMC series, originally by GE Americom, then sold to SES.“ Inače sva ta komunikacija ne baš nikakve veze s satelitima.

Hvala autoru na ovom preglednom i vrlo informativnom tekstu. Ako sam dobro razumeo, kad nabavimo ove F4.1 i kada se zajedno nađu u vazduhu i uključe 3d mod, biće umreženi i „šerovaće“ međusobno podatke preko Satcom satelita, kako tokom vežbi, tako i u borbenim (peace keeping) misijama, ukoliko ih bude naravno. To je stvarno značajan tehnološki skok i pretpostavljam da vredi 2.7 milijardi.

Odgovori
Bu

F 4,1 je pravi mali Avaks, pa se pitamo zašto toliko košta???, Ako stanje sa svoih dospleja , sa aktivnim i pasivnim skeniranjem stanja u realnom vremenu može da prenosi uvezan sa ostalim Z.Z sistemima i komandnim centrom, još novi radar vidi i stelt ciljeve, pa Srbiji i ne treba da bude naoružan, osim V.V. rakete Micca NG da zaštiti sebe, a verovatno će se za naše potrebe integrisati raketa V.Z. VILA 2, 300+ km, kojoj se od početka razvoja predvidelo kačenje na nosačima zapadnih aviona,. Takođe su na vreme nabavljeni i zemaljski radari Graund Master,tako se sada kockice slažu. Baš vredi novi Rafall 4,1 svaki evro.

Odgovori
Du

Poštovani Živojine, i ostali koji komentarišete na ovu temu, ja bih se ipak udaljio od teme. Naime, sve je to lepo, ali mi imamo strašan problem😳 !!! Voleo bih da svi koji ste ovde komentarisali, napišete da li ste služili vojsku, i ako niste, da li ste spremni da je odslužite kako bi priličilo, a to je godinu dana, od čega tih 75 dana obuke, u kasarnama za obuku, a nakon toga služenje u operativnim jedinicama od 9,5 meseci, u drugom kraju naše male Srbije, bez kukanja : „Hoću kući“?! Može jedan vikend i redovno odsustvo! Naime, stanje u svetu je kako vidimo sledeće: Vode se dva glavna rata. Jedan je poznati rat između Rusije i NATO pakta, bez otvotenog direktnog učešće NATO trupa, zašta im služe Ukrajinci, a drugi je upravo započeo, između militantnih frakcija Hezbolaha, Hamasa, i ostalih islamskih zemalja, na čelu sa Iranom, i Izraela i SAD-a na drugoj strani!🧐😕 Osvrnimo se na prvi rat, koji pokazuje da je svo naše naoružanje potpuno beskorisno, jer mi NEMAMO armiju! Nedostaju VOJNICI! Nemamo dovoljno plaćene SRPSKE vojske! Da li u našim redovima treba da se nalaze strani plaćenici, koji će ratovati za naše domove za velike pare, bez trunke ljubavi prema ovoj državi, ovom narodu, žrtvujući za nju svoj život? Vidimo u Rusko-Ukrajinskom ratu, da pored silne tehnike, avijacije, raketa, tenkova, dronova, i da ne nabrajam dalje, okisnicu rata i dalje čini pešadija, koja vodi rovovske i ulične borbe, u razrušenim gradovima i selima! MI NISMO ZA TO SPREMNI, tako da su nam beskorisni i malobrojni avioni, i tenkovi kao i PVO, koje posedujemo! MI NISMO SPREMNI nizakakve sukobe, jer smo spremili kofere, za bežaniju „negde preko“, ostavljajući svoje najmilije na nemilost neprijatelju, u slučaju služenja u*ranog vojnog roka od 2.5 meseca, da bi naučili da pucamo iz AP, i pravilno kačimo rakete i bombe na ovde pomenute avione! To ipak ne mogu i ne treba da rade piloti, niti da uskaču u rovove, koje u slučaju bilo kog sukoba, ipak moramo iskopati!🧐🧐🧐☝☝☝

Odgovori
Ne

Regrutna vojska nema mnogo veze sa vazduhoplovstvom, niti zbog specificnih specijalnosti moze da ima. Nije uporedivo. Pritom, kada uzmemo u obzir ko to ponavlja kako mi to „nemamo vojske“, ja u to i ne verujem. Taj sto to prica „laze i kada laze“.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor