[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024

Sindikat Kontrole letenja Srbije i Crne Gore preti štrajkom

15. okt 2024

KLM zimski red letenja: Dva dnevna leta na liniji Beograd-Amsterdam

2. okt 2024

„Air France-KLM“ nastavljaju sa ulaganjem u zeleniji prevoz vazduhom: Ugovor o isporuci 1,5 miliona tona održivog avio-goriva

1. okt 2024

Direktor saobraćaja Er Srbije: „U narednih pet godina, svako ko bude imao ATPL u Srbiji ima velike šanse za posao kod nas“

30. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Objavljen konkurs za upis na Er Srbijin kadet program za pilote: 10 kandidata besplatno od nule do potencijalnog zaposlenja kao piloti

27. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

27. sep 2024

Prva zvanična poseta visoko rangiranog funkcionera ICAO-a Srbiji, nastavak regionalne saradnje vazduhoplovnih regulatora

25. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija počinje sa kadet programom za pilote u Vršcu: Stipendirano školovanje za 10 najboljih i potencijalno zaposlenje

22. sep 2024

Embraer (ponovo) dolazi u Beograd: E195 „E2“ i „leteći taksi“ kao opcije za prodaju, za vojni transporter je kasno?

17. sep 2024

KLM snižava cene avio-karata za letove do preko 60 destinacija

13. sep 2024
Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija
Tri dana sastanaka, prezentacija i ambicije da se globalni avio-saobraćaj dodatno unapredi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija

Najznačajniji planetarni skup avio-kompanija „IATA Annual General Meeting“ (AGM) počeo je juče u Dubaiju. IATA, najbitnija organizacija u industriji, koja u svom članstvu ima 330 avio-kompanija (80% globalnog avio-saobraćaja), jednom godišnje organizuje AGM širom sveta. Radi se o jedinom događaju na planeti na koji zaista dolaze gotovo svi C-leveli (direktori) i čija je svrha koordinacija aktivnosti članova kako bi se definisali standardi, inicijative i odnosi sa regulatorima.

Tango Six će izveštavati sa događaja u naredna dva dana.

Kada je naš region u pitanju, događaju prisustvuju Jirži Marek, direktor srpske nacionalne avio-kompanije, Jasmin Bajić, direktor hrvatske nacionalne avio-kompanije (ali i od aprila ove godine član Upravnog odbora IATA-e) kao i predstavnik kompanije Er Montenegro.

IATA AGM predstavlja jedinstvenu priliku za susrete, formalne i neformalne sastanke. Avio-kompanije, proizvođači aviona, motora i druge kompanije koje nude raznovrsne usluge, organizuju namenske susrete, ručkove i večere kako bi iskoristili činjenicu da je celokupna globalna „airline“ industrija na jednom fizičkom mestu.

Ne postoji interesantnija lokacija na kojoj možete videti kako se direktori avio-kompanija sreću, upoznaju, pa i da prisustvujete na primer, za autora ovog članka prijatnom iznenađenju, da direktor Er Srbije Jirži Marek tečno govori Japanski.

Biznis

Prema IATA podacima, globano će u 2024. godini leteti preko 5 milijardi ljudi.

Članice IATA-e (praktično većina avio-kompanija na planeti) ukupno će u 2024. godini zaraditi 30,5 milijardi dolara (na prihodima od ukupno od 996 milijardi dolara – najviše ikada). Profitna margina industrije biće 3,1%.

Povrat na uloženi kapital u avio-kompanije u 2024. godini biće 5,7%, što je 3,4 procentna poena ispod prosečne cene kapitala, što govori o poteškoćama ulaganja u ovaj biznis.

Prosečna zarada avio-kompanije u 2024. godini je samo 6,14 dolara po putniku.

Gorivo je i dalje najveći operativni trošak za prosečnu avio-kompaniju – u ukupnim troškovima na gorivo odlazi 31%.

Broj zaposlenih globalno u avio-kompanijama članicama IATA-e u 2024. godini biće 3,07 miliona ljudi.

Potražnja rekordna, gorivo u fokusu

Globalna potražnja za avio-saobraćajem konstantno raste 36 uzastopnih meseci.

IATA anketa putnika (jedna od najkredibilnijih) kaže da je 97% njih zadovoljno sa svojim poslednjim letom.

Evropski kontinent nastavlja da beleži povećanje potražnje za avio-saobraćajem od 10,1% svake godine, konstatuje IATA. Prosečan procenat popunjenosti putničke kabine u Evropi je 83,3%. Brojke koje indikuju da, ako ste avio-kompanija konvencionalnog modela poslovanja, ostavljate pare na stolu ako se ne širite.

Dodatni prihod koji čeka avio-kompanije svih modela ovog leta je savršena oluja događaja u Evropi: Olimpijskih igara u Parizu i Prvenstva Evrope u fudbalu u Nemačkoj. Međutim, kako je u intervjuu za Tango Six kazao Jirži Marek, avio-kompanije još ne vide da putnici rezervišu putovanja avionom za ove destinacije i događaje.

Najbitnija tema ovogodišnjeg AGM-a je „sustainability“, odnosno održivo poslovanje. Vazduhoplovna industrija je sama sebi obećala da će do 2050. godine postati „net zero“, odnosno da će naći načina da u potpunosti kompenzuje štetne CO2 emisije.

„Civilna avijacija trenutno učestvuje u ukupnom zagađenju ugljen-dioksidom 2,6%, ali ako se ništa ne promeni taj udeo će 2050. godine iznositi 20%.“ / Foto: KLM

Budući da avio-kompanije ne proizvode ni avione, niti prerađuju gorivo, na njihovoj jedinstvenoj poziciji je da pokušaju (kroz organizacije kao što je IATA) da utiču na prateće industrije da ih snabdeju pre svega održivim avio-gorivom (SAF). IATA kaže da mapa puta ka dominaciji SAF-a postoji, ali da ne ide sjajno.

SAF je i dalje skuplji nego tradicionalni kerozin i IATA pokušava da skalira njegovu primenu što je pre moguće. Na SAF se računa da doprinese dostizanju „net zero“ stanja u razmeri oko 65% (ostatak otpada na druge tehnologije i procedure). Konstatuje se da je proizvodnja SAF-a u ovoj godini triplirana i da trenutno postoji oko 140 globalnih projekata u oblasti proizvodnje održivih avio-goriva.

Najkonkretnija trenutna inicijativa, od strane država, ne avio-kompanija, je ICAO ambicija da se na razne načine (ne samo upotrebom SAF-a) smanje CO2 emisije za 5% do 2030. godine.

Do zrelosti tržišta da bude regulisano u ovom pravcu i realnoj dostupnosti i isplativosti SAF-a, ostaje da organizacije kao što su IATA, ICAO ali i pojedine avio-kompanije na svoju inicijativu, pokušaju da utabaju put održive budućnosti koja će 2050, ili koju godinu kasnije, morati da stigne.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs