[POSLEDNJA VEST] Croatia Airlines predstavila svoj novi vizuelni identitet pred dolazak Erbasova A220

18. jun 2024

Kako Air France koristi veštačku inteligenciju

13. jun 2024

[REPORTAŽA] Obilazak nove infrastrukture za opsluživanje putnika aerodroma „Nikola Tesla“

11. jun 2024

[POSLEDNJA VEST] „VINCI Airports“ i mađarski državni fond preuzeli budimpeštanski aerodrom „Ferenc List“ od prethodnih koncesionara za preko 4 milijarde evra

6. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija pristupila IATA „CO2 Connect“ programu za preciznije merenje emisija Ugljen-dioksida po putniku

4. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija uvrštena u „Hall of Fame“ časopisa „Air Transport World“, zajedno sa avio-kompanijama „American Airlines“, „Delta Airlines“, „Air Canada“ i „Emirates“

3. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek: Ove letnje sezone obezbedili smo dovoljno rezervnih kapaciteta da bismo bili spremni za svaki izazov, do kraja godine dve linije za Kinu i dva dodatna A330, ponovo pokrećemo kadet program za pilote

3. jun 2024

Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija

3. jun 2024

Novine u Air France-u: Usluga konsijerža na Šarl de Golu i novi somelijer

29. maj 2024

Air France najavio proširenje mreže letova za zimsku sezonu 2024-2025

22. maj 2024

Avio-kompanija u kojoj patike postaju deo uniforme

26. apr 2024

Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

24. apr 2024

SEAS 2024: Potpisan ugovor za nabavku A320 „Full Flight“ Level D simulatora za Vazduhoplovnu akademiju, najavljena nabavka i FTD-a za tip helikoptera Erbas H145

22. apr 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva domaćin ICAO kursa za nacionalne instruktore u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu

20. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] SMATSA smanjila horizontalno razdvajanje putničkih aviona u području aerodroma „Nikola Tesla“ sa 5 na 3 nautičke milje

18. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?

7. apr 2024

Najbolji martovski rezultat Er Srbije i prvo opsluživanje putničkog aviona sa vozilom na elektro-pogon u regionu

4. apr 2024

Unapređenje dualnog obrazovanja u avijaciji: Potpisan Memorandum o razumevanju između DCV-a i Kancelarije za dualno obrazovanje

3. apr 2024

SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“

22. mar 2024
Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija
Tri dana sastanaka, prezentacija i ambicije da se globalni avio-saobraćaj dodatno unapredi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija

Najznačajniji planetarni skup avio-kompanija „IATA Annual General Meeting“ (AGM) počeo je juče u Dubaiju. IATA, najbitnija organizacija u industriji, koja u svom članstvu ima 330 avio-kompanija (80% globalnog avio-saobraćaja), jednom godišnje organizuje AGM širom sveta. Radi se o jedinom događaju na planeti na koji zaista dolaze gotovo svi C-leveli (direktori) i čija je svrha koordinacija aktivnosti članova kako bi se definisali standardi, inicijative i odnosi sa regulatorima.

Tango Six će izveštavati sa događaja u naredna dva dana.

Kada je naš region u pitanju, događaju prisustvuju Jirži Marek, direktor srpske nacionalne avio-kompanije, Jasmin Bajić, direktor hrvatske nacionalne avio-kompanije (ali i od aprila ove godine član Upravnog odbora IATA-e) kao i predstavnik kompanije Er Montenegro.

IATA AGM predstavlja jedinstvenu priliku za susrete, formalne i neformalne sastanke. Avio-kompanije, proizvođači aviona, motora i druge kompanije koje nude raznovrsne usluge, organizuju namenske susrete, ručkove i večere kako bi iskoristili činjenicu da je celokupna globalna „airline“ industrija na jednom fizičkom mestu.

Ne postoji interesantnija lokacija na kojoj možete videti kako se direktori avio-kompanija sreću, upoznaju, pa i da prisustvujete na primer, za autora ovog članka prijatnom iznenađenju, da direktor Er Srbije Jirži Marek tečno govori Japanski.

Biznis

Prema IATA podacima, globano će u 2024. godini leteti preko 5 milijardi ljudi.

Članice IATA-e (praktično većina avio-kompanija na planeti) ukupno će u 2024. godini zaraditi 30,5 milijardi dolara (na prihodima od ukupno od 996 milijardi dolara – najviše ikada). Profitna margina industrije biće 3,1%.

Povrat na uloženi kapital u avio-kompanije u 2024. godini biće 5,7%, što je 3,4 procentna poena ispod prosečne cene kapitala, što govori o poteškoćama ulaganja u ovaj biznis.

Prosečna zarada avio-kompanije u 2024. godini je samo 6,14 dolara po putniku.

Gorivo je i dalje najveći operativni trošak za prosečnu avio-kompaniju – u ukupnim troškovima na gorivo odlazi 31%.

Broj zaposlenih globalno u avio-kompanijama članicama IATA-e u 2024. godini biće 3,07 miliona ljudi.

Potražnja rekordna, gorivo u fokusu

Globalna potražnja za avio-saobraćajem konstantno raste 36 uzastopnih meseci.

IATA anketa putnika (jedna od najkredibilnijih) kaže da je 97% njih zadovoljno sa svojim poslednjim letom.

Evropski kontinent nastavlja da beleži povećanje potražnje za avio-saobraćajem od 10,1% svake godine, konstatuje IATA. Prosečan procenat popunjenosti putničke kabine u Evropi je 83,3%. Brojke koje indikuju da, ako ste avio-kompanija konvencionalnog modela poslovanja, ostavljate pare na stolu ako se ne širite.

Dodatni prihod koji čeka avio-kompanije svih modela ovog leta je savršena oluja događaja u Evropi: Olimpijskih igara u Parizu i Prvenstva Evrope u fudbalu u Nemačkoj. Međutim, kako je u intervjuu za Tango Six kazao Jirži Marek, avio-kompanije još ne vide da putnici rezervišu putovanja avionom za ove destinacije i događaje.

Najbitnija tema ovogodišnjeg AGM-a je „sustainability“, odnosno održivo poslovanje. Vazduhoplovna industrija je sama sebi obećala da će do 2050. godine postati „net zero“, odnosno da će naći načina da u potpunosti kompenzuje štetne CO2 emisije.

„Civilna avijacija trenutno učestvuje u ukupnom zagađenju ugljen-dioksidom 2,6%, ali ako se ništa ne promeni taj udeo će 2050. godine iznositi 20%.“ / Foto: KLM

Budući da avio-kompanije ne proizvode ni avione, niti prerađuju gorivo, na njihovoj jedinstvenoj poziciji je da pokušaju (kroz organizacije kao što je IATA) da utiču na prateće industrije da ih snabdeju pre svega održivim avio-gorivom (SAF). IATA kaže da mapa puta ka dominaciji SAF-a postoji, ali da ne ide sjajno.

SAF je i dalje skuplji nego tradicionalni kerozin i IATA pokušava da skalira njegovu primenu što je pre moguće. Na SAF se računa da doprinese dostizanju „net zero“ stanja u razmeri oko 65% (ostatak otpada na druge tehnologije i procedure). Konstatuje se da je proizvodnja SAF-a u ovoj godini triplirana i da trenutno postoji oko 140 globalnih projekata u oblasti proizvodnje održivih avio-goriva.

Najkonkretnija trenutna inicijativa, od strane država, ne avio-kompanija, je ICAO ambicija da se na razne načine (ne samo upotrebom SAF-a) smanje CO2 emisije za 5% do 2030. godine.

Do zrelosti tržišta da bude regulisano u ovom pravcu i realnoj dostupnosti i isplativosti SAF-a, ostaje da organizacije kao što su IATA, ICAO ali i pojedine avio-kompanije na svoju inicijativu, pokušaju da utabaju put održive budućnosti koja će 2050, ili koju godinu kasnije, morati da stigne.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs