Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama
Premijera SM2 na sajmu UMEX u januaru ove godine / Foto: Roberto Caiafa

Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama

Nakon što je Ministarstvo odbrane juče objavilo fotografiju drona-kamikaze SM2 kompanije Edž iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, pretragom Tango Six arhive i drugih izvora došli smo do dodatnih informacija i fotografija ove letelice.

SM2 je prvi put prikazan na sajmu besposadnih sistema UMEX u Abu Dabiju. Događaj sa kojeg je Tango Six izveštavao.

Tada sam fotografisao gotovo sve izložene makete izbliza (zbog jednostavnosti logistike na sajmovima Edž uvek izlaže isključivo makete) osim SM2. Zahvaljujući kolegi iz Brazila, novinaru Robertu Caiafi, dobili smo fotografije makete SM2 i njenih detalja.

SM2 je na kratko bio pomenut na prošlogodišnjem sajmu IDEX i to u razgovoru predsednika Srbije Aleksandra Vučića i pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse Nenada Miloradovića – od 23:03 na video snimku.

Ako je sudeći po njihovoj kratkoj razmeni, dronovi PR-DC-a bili bi zamena ili nadoknada ukoliko veći SM2 „promaši“.

SM2 u pozadini / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Rep letelice / Foto: Roberto Caiafa
EO modul na nosu letelice / Foto: roberto Caiafa
Na UMEX-u letelica je imala lokalni EO modul nazvan „RASED“

Kompanija Edž je, ispostavilo se, pred početak ovogodišnjeg UMEX-a komunicirala da su prve mušterije za SM2 Srbija i Maroko.

Kako Tango Six saznaje, u Srbiji su trenutno i SM1 i SM2 verzije letelica koje se lansiraju sa katapult rampe koja je postavljena na pikap vozilo.

Verzija letelice SM2 koja je sada u Srbiji značajnije je evoluirala po izgledu konstrukcije od prve verzije i makete prikazane na UMEX-u.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Iv

Ovo izgleda kao moćan kamikaza dron

Odgovori
Mi

Sto vise gledam implementacije novih relativno jeftinih optoelektronskih tehnologija, i jeftinih preciznih sistema za navodjenje kamikaza i dronova, to vise mislim da je nabavka(kupovina/trampa) Mi-35 od Kipra bila odličn ideja. U danasnne vreme, a kamoli za 5-10 godina, sposobni majstori ce opremiti te letelice sa raznoraznim moćnim „of the shelf“ sistemima koje danas nijedan helikopter mozda nema. Bar ne nasi i vecina borbenih helikoptera. Rat u Ukrajni nam svakodnevno dokazuje koliko efektivno se mogu koristiti razne postojece do sada nikad koris ene tehnologije dostupne skoro svima protiv multi milion dolara vrednih vojnih sistema. Kreativnost upotrebe tih borbeno-transportnih Mi-35 helikoptera ce tek da se pokaže.

Odgovori
Sr

@Miloš77
Koncept distribuisanih vazduhoplovnih borbenih sistema je svakako stigao, ali on radi isključivo u high-low miksu, gde bi borbeni helikopteri bili „high“ deo te priče. EO moduli kao gore prikazana termovizija bez hlađenja imaju mali radni vek i lošu rezoluciju, što nije problem za naoružanje koje prima podatke o cilju upravo sa nekih boljih senzora.

Drugo što bilo kakva modifikacija tog tipa na avionima i helikopterima mora da dobije odobrenje proizvođača i prođe serfitikaciju inače se gubi tehnička podrška. Za MI-35 bi najbolje bilo kada bi imali L3Harris, ali odobrenje za to se neće nikada dobiti, sledeće najbolje su novi sistemi iz Rusije koji su sertifikovani za taj helikopter ili da se ode put Izraela ali da se onda gubi potencijalno tehnička podrška Mila.

Mi

Naravno da se neki nehladjeni EO sistemi, po balansu cen ucinak, ne bi montirali na helikoptere, pa ni na ozbiljnije izvidnacko borbene dronove nego na kamikaze. Mislio sam generalno.
Koji L3HARRIS specificno. Pogledao sam to i izgleda da se odnosi na specifican hibridni dron, a ne EO gimbal.
Sto se odobrenja od proizvodjaca tice za Mi-35, mislim da to nece biti nikakav problem. U to podrazumevam i implementaciju domaceg naoruzanja. Najvise mislim na modernizaciju sto se nocnog letenja, i izvidjanja danju i nocu tice. Dakle moze sve na da se okaci i spoji na tablet displey u kabini bez ikakvih modifikacija postojecih sistema. Videli smo slicne americke sisteme na tabletima u ukrajinskim Suhojima i MiG-29 kao jeftine ali veoma mocne adaptacije.

dz

svaki patriot ili smtp ima da ga skine ko buvu

Odgovori
Pa

Pametno… iskoristiti raketu od 3.5 miliona evra za dron od 100k evra

Br

SAMP, a narocito Patriot i ne gadjaju ovakve male mete, mada mislim da su i SM1 i 2 znacajno skuplji od 100K evra… Narocito ako veci nosi 25kg eksploziva. Navodno je i komercijalna izvozna cena za iranski Shahed blizu 200.000, ako je to tacno…

No

Zato su Saudici i kupili Hø17ae od Kneza
Zato što ih patriot skida ko buve

St

@Pavlović Dušan
Ili jos pametije, pustis dron da padne na cilj, i onda imas stetu od 10-100 miliona, zavisi sta pogodi.

Ne

Jedno blesavo pitanje: zasto su na svim bespilotnim mala (uska) krila? Zar vecom povrsinom krila ne bi dobili vecu nosivost?

Odgovori
Bo

Veca nosivost znaci veci odraz. Veci odraz lakse otkrivanje, a samim tim i lakse nisanjenje i obaranje. A 23 kg je sasvim dovoljno da onesposobi jedno oklopno vozilo.

Odgovori
М

1kg dovoljno a ne 23. Sa ovim se gadjaju malo veci ciljevi od oklopnih vozila. Vise utvrdjene tacke, neka elektroenergetska postrojenja,… Sa 23kg eksploziva moze dosta toga da se unisti.

Du

Više bih volio da vidim domaću proizvodnju umjesto bacanja para na kupovinu

Odgovori
St

I domaca prozvodnja znaci uvoz veceg dela komponenti i srafljenje u Srbiji. A i kao sto vidis domaca proizvodnja vec decenijama ne moze da narpravi dron.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs